Tycer det ser väldigt läcker ut med en 2.35:1 duk, men har lite invändningar till det här med "ökad upplösning":
Mig veterligen så ligger inte HD-materialet på BlueRay, HD-DVD eller något annat "användarformat" lagrat som en full-upplöst 1080 pixlars hög bild för 2.35:1 (jo den är fullupplöst men stor del av utrymmet är black bars). (samma sak för DVD fast lägre upplösning)
- dvs upplösningen är 1080 pixlar hög för FullHD i 16:9 format.
- och upplösning är 817 pixlar hög för FullHD i 2.35 format. 1080 *((16/9)/2.35)=817 pixlar
För att man skall få en (äkta) ökad upplsning måste ju källmaterialet vara mer än 1080 pixlar högt - annars sker bara en helt vanlig skalning av bilden - dvs man stretchar den vertikalt (elektroniskt).
Samma koncept som används för att fylla en 1280*720 eller 1920*1080 panel med en SDTV DVD som är upplöst i 848*480 eller 1024*576, fast här stretchar man linjärt horisontellt och vertikalt.
Panamorfisk stretch stretchar ju bara bilden vertikalt till 16:9, för att sedan komprimeras tillbaka till 2.35:1 format via en lins -> rektangulära pixlar som följd (vilket man dock nog inte lär se).
Så vinsten i upplösning härleds bara till hur bra scalerna är, några pixlar som ej finns i källmaterialet kan alltså endast skapas på konstgjord väg (elektroniskt).
Sen kan man dividera om bilden är bättre skalad elektroniskt eller inte. En riktigt bra scaler som interpolerar fram punkter kan säkert få en något högre upplevd upplösning, men det är inte samma sak som att det är "så som det var filmat" när det filmades i "full upplösning" (antar att de skalar ner det innan det läggs på skiva just för att passa konstumentapparater).
Nackdelen kommer ju i stället när man kör en 4:3 eller 16:9 film då man ofrånkomligen kommer att få black bars på sidorna.
Och man bör tänka på att det mesta materialet som filmas är i just 16:9....än så länge.
Så fördelen torde vara ett man använder hela panelen = större light output + constant height och just att man får en VÄLDIGT läcker bild när man väl tittar på 2.35:1

Rätta mig gärna om jag har fel, är helt ny på området och har bara läst någora timmar om det på nätet.
Mvh
Boogie - men visst är det läckert med en 2.35:1 duk -man
Redigerat av bigbadboogie, 19 November 2008 - 16:41.