Optoma H72?
142 svar till detta ämne
Postad 20 March 2006 - 08:03
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
AI på ger mer en bild som påminner om högt lampläge på den. Utöver det kan jag inte heller säga att den gör speciellt mycket för bilden.
Har haft denna projektor hemma hela helgen för utvärdering och kan säga att för den som är ute efter en STOR tv är denna projektor ett grymt bra val. När man kör den i förinställda bright mode så får man så mycket ljustryck att man kan ha full belysning på i vardagsrummet och den klarar ändå av det med bravur. Faktiskt nästan lika bra som min plasma. Så det blev melodifestivalen med denna (....) med dimmade lampor igång i vardagsrummet och frugan tyckde det var kanon, som en jättetv där man inte förlorar någon information trotts lite tända ljus. Sen gör den även ett väldigt bra jobb med deinterlacing på TV-bilden tack vare sin Faroudja implementation.
På DVD-sidan så når den som nämnt tidigare inte upp i HC3000 men den är klart bättre än D5-projektorerna ändå.
Bästa projektor jag har testat för TV så är det en prioritet är den ett suveränt val och samtidigt är den bra på DVD, men inte spektakulär.
Postad 20 March 2006 - 08:48
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Var det nån som sa motordriven iris med flera steg? Byter gärna ljusflöde mot svärta och kontrast. Ljuskanon alltså, synd att optoma inte tog chansen att göra en riktig dräparte i prisklassen.
Postad 20 March 2006 - 20:35
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Antagligen har Optomas marknadsavdelning tagit sig en funderare
ang hur merparten av köparna har det eller vill ha det i sitt bio-rum,
vilket Infocus också verkar ha gjort.
Många projektorköpare vill i n t e ha för mörkt i rummet vid filmtittande,
och de som dessutom ska se fotboll eller annan tv på projjen vill förmodligen
inte heller ha för mörkt heller.
De hade nog kunnat göra projjen anpassad till mörka rum om de haft viljan,
det bästa hade dock varit två riktigt bra lägen typ "black movie" och "TV" där
ljusstyrka och annat var rejält anpassade till att passa resp förhållande
kompromisslöst.
/L
Redigerat av Unregistered5443661d, 20 March 2006 - 20:37.
Postad 20 March 2006 - 20:51
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Är det förresten någon som hört mer ang nya Optoma HD81 (1080 m extern
Gennum-scaler) eller HD 7300 (720 m extern Gennum-scaler)? (prel $10K
resp $6K).
/L
Postad 21 March 2006 - 08:13
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
De hade nog kunnat göra projjen anpassad till mörka rum om de haft viljan, det bästa hade dock varit två riktigt bra lägen typ "black movie" och "TV" där ljusstyrka och annat var rejält anpassade till att passa resp förhållande kompromisslöst.
<{POST_SNAPBACK}>
Exakt det jag sa, fast jag vill ha 10 lägen, inte två. Och ja, finns säkert många som vill ha massa ljusflöde men svärta och kontrast är inga dåliga argument heller och eftersom en iris (vilket uppenbarligen inte är någon dyr grej heller) ger möjligheten att få både och i en och samma projje så anser jag att det är en no-brainer. *pacman kommer gå korståg mot detta fram tills den dag jag som användare kan bestämma ljusflödet - inte tillverkaren* Med det sagt så är det säkert så att denna proj är riktigt najs och säkert komma hitta många lyckliga ägare, det är bara det att man ibland önskar sig mer - maybe next time.
Postad 21 March 2006 - 08:17
Unregistered2ac2b74a
-
Unregistered2ac2b74a
-
Wannabe
-
-
48 inlägg
Är det förresten någon som hört mer ang nya Optoma HD81 (1080 m extern Gennum-scaler) eller HD 7300 (720 m extern Gennum-scaler)? (prel $10K resp $6K).
/L
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, HD81an kommer i höst någon gång, hoppas på Q3 & HD7300 samt HD7100 under våren (typ)
Postad 23 March 2006 - 11:00
gladjonas
-
gladjonas
-
Amatör
-
-
50 inlägg
En kort fråga som är kanske lite OT, men jag är intresserad av svaret iaf
Nu är det så att jag funderar lite på en H72, då det verkar vara en trevlig projektor. Men nu
är det så att mitt vardagsrum (där jag ska ha den) har nästan vita tapeter och vit tak, dock kan jag
få det mörkt genom att dra för gardiner för fönsterna (dock sipprar det in lite ljus högst upp mot taket).
Under dessa förutsättningar ska man satsa på en ljuskanon som H72 eller ska satsa på att gå upp
till en HC3000?
Postad 23 March 2006 - 11:13
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
HC3000 är väldigt ljusstark redan den och med öppen IRIS klarar den av väldigt mycket ströljus också. HD72i är bäst om man vet med sig att man inte kan släcka ordentligt och ska kolla mycket på TV.
Att det är vita väggar gör ingen skillnad, mer ljus mot duken ger mer ljus ut på väggarna.
Så av de två om du prioriterar bästa möjliga bild för film skulle jag säga HC3000, men om TV och förmågan att kolla utan att tänka så mycket på ströljus är prio så är HD72i bättre.
Postad 23 March 2006 - 13:02
Unregisteredaa36c725
-
Unregisteredaa36c725
-
Användare
-
-
129 inlägg
Är det nån skillnad mellan vilka signaler de klarar (Mitsun och Optoman alltså), kan båda visa en pixelmappad 1024*768 bild tex?
Postad 23 March 2006 - 13:03
gladjonas
-
gladjonas
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Lutar nog mer åt en HC3000 isf, är inte så mycket för att kolla på tv. Eller iaf inte för att slötitta,
så blir nog att bege mig till HC3000 tråden istället
Tack för det snabba svaret havocsi!
Postad 23 March 2006 - 22:04
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
HD72i testad: http://www.audioholi...ptomaHD72p1.php2År/0-döda-pixlar-garanti i USA. /L
Postad 24 March 2006 - 19:52
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Hej
Ni som har haft möjligheten se hd72i mer ingående, hur tycker ni ditheringen är på den?
Hur är brusnivån i bilden rent allmänt jämfört med hc3000 och N76?
Mvh
Nygren
Postad 27 March 2006 - 13:44
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Läst om önskemål om manuell iris, lägre ljusflöde osv. på HD72i.
En tanke (från en novis, iofs.), kan man inte dra ner Brightness om man vill ha mindre ljus/bättre svärta? Eller skulle en manuell iris fungera bättre?
Testade en LG AN-110 förra veckan, och ökade kontrast till 95%, ökade RGB (enda ordentliga färginställning jag hittade - och jag ÄLSKAR mycket färg/tryck) men fick dra ned ljusstyrkan till 35%.
--
Flera här verkar föredra HC3000 före HD72i pga. bättre svärta i mörkt rum.
Men hur står den sig färgmässigt (tryck i färgerna) mot HD72i?
HD72i verkar kunna leverera hur mycket färg som helst med inställningar som RGB, TrueVivid och BrilliantColor (i 10 steg om jag inte missminner mig, där 3-4 var "lagom").
Har HC3000 möjlighet till samma färgorgie i filmer? Älskar mycket tryck i färgerna!
--
En annan fråga; är HD72i sämre än HD72? Den amerikanska versionen verkar få hur mycket beröm som helst (även om den aldrig jämförts direkt mot HC3000).
Postad 27 March 2006 - 13:53
mhj17
-
mhj17
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Skulle ett ND filter göra att svärtbotten kommer ner i HC3000'ans nivå ?
//Magnus
Postad 27 March 2006 - 14:37
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Tjena Boys! @duked:Först och främst så låter det som att H72:an är som klippt och skuren för dina önskemål! Däremot så kan man tyvärr inte justera brightness för att minska ljusstyrkan. Brightness är reglaget för svärtnivån, och den ska vara på ett ställe vid korrekkt bild. För hög brightness så kommer du få en matt bild utan djup, för låg brightnss så beckar du igen lågdagrar och tappar detaljer i svärtan. En iris (om den fungerar korrekt) är tänkt att minska ljusstyrkan utan att förändra brightness. Du stryper ljusflödet men behåller svärtnivån... Alla nyanserna är kvar fast bilden blir lite mörkare. PS. Kontasten sätter vitnivån och är oxå korrekt i ett läge. Var det läget är är olika från proj till proj. Enklast ställer du detta med ett "pluge-test". PS2. Med TV på 0, BC på 0, och RGB korrekt justerade ger H72 ändå för mycket färg. Men skit i vad som är rätt och gå på det du gillar! Får du en dag upp ögonen för D65 - bild så tar vi en ny diskussion då, tills dess: njut av H72:an! @mhj17Ett ND filter ger den effekten ja. ...men jag gillar inte vad filterna gör för bilden. Det blir samma känsla som att köra på en grå duk. Färger blir mattare och en klarblå himmel blir mulen, även om svart blir avsevärt mycket svartare. Nej, jag fördrar helt klart en bra fungerande manuell iris! MVH /Jakob
Postad 27 March 2006 - 15:00
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hmm, cola hann före innan jag hann posta, jaja, vi kör på ändå. Läst om önskemål om manuell iris, lägre ljusflöde osv. på HD72i.
En tanke (från en novis, iofs.), kan man inte dra ner Brightness om man vill ha mindre ljus/bättre svärta? Eller skulle en manuell iris fungera bättre?
<{POST_SNAPBACK}>
Näe man kan inte använda Brightess, detta eftersom detta reglage med det missvisande namnet reglar svartnivån i bilden. Drar du ner det för långt kommer du alltså klippa bilden i botten, mörka delar försvinner. Dessutom kommer inte svärtan förbättras, det som händer är att svärtan ligger på samma nivå som tidigare men du klipper mer och mer av bilden desto mer du reducerar "brightness", inte så kul. Drar du upp den för långt kommer svärtan försämras och bilden blir platt. Och att ratta på Kontrast och RGB hej vilt rekommenderas inte heller då du kommer klippa signalen i toppen och/eller få en väldigt onaturlig bild. Men visst, är ljus det viktigaste av allt så varsego, var och en till sitt. mhj17>> Skulle ett ND filter göra att svärtbotten kommer ner i HC3000'ans nivå ?
Ja eftersom ljusflödet sänks kommer svartnivån sänkas. En iris är förstås bättre eftersom man med ett knapp-tryck kan få både och. Dessutom kommer en minskad bländaröppning (reducerad iris) ge dig större kontrastomfång eftersom svärtan kommer "minska mer" än vad ljusstyrkan gör, med ND filter är kontrasten oförändrad.
Redigerat av pacman, 27 March 2006 - 15:00.
Postad 27 March 2006 - 15:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
PS2. Med TV på 0, BC på 0, och RGB korrekt justerade ger H72 ändå för mycket färg.
<{POST_SNAPBACK}>
Hmm, vad beror det på? Du som mätt på den, hur ser gammakurvan ut egentligen?
Postad 27 March 2006 - 15:12
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Kort sagt beror det på att Optoma valt att ha dessa färgförbättrings-reglage istället för ett färgreglage! Det finns alltså ingen satauration eller hue att pilla med. Kvar är intensiteten som ställs med svart och vitnivåerna samt TV och BC. De två sistnämnda är INTE ett substitut för saturation men man bjuds inte på något annat. Gamman är förinställd och ger med cinema läget en ganska hård bild (kring 2,6), medan tv läget ger en platt bild (kring 1.6). Däremellan är det tomt fast jag har förhoppningar på "PC läget" även om jag inte hunnit mäta på det än. Nackdelen med att skriva långa inlägg är att fem andra hinner emellan. MVH /Jakob
Postad 27 March 2006 - 16:38
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Nackdelen med att skriva långa inlägg är att fem andra hinner emellan.
MVH /Jakob
<{POST_SNAPBACK}>
Om man skriver långsamt ja För att svara på en annan fråga så är HD72i en bättre version än HD72, då de implementerat Faroudja i den och samtidigt arbetat mer för att optimera den för PAL-standarden. När man läser amerikanska omdömmen ska man komma ihåg att de har lite annat bildideal, de flesta verkar gilla extrem ljusstyrka om man jämnför med oss här. Om man nämner att man tycker en projektor som tex Sony HS60 funkar bra med en 1.0 gain duk så får man rätt många udda kommentarer om att man knappt kommer se nått  Men det finns ett flertal omdömen om HC3000 vs HD72 på amerikanska avsforum och även där brukar HC3000 vinna i ren bildkvalitet. Men som jag sagt tidigare i tråden, är man ute efter en projektor som mer känns som en stor TV och man har ett inte perfekt ljuskontrollerat rum så är den en av de bättre
Postad 27 March 2006 - 18:33
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Tackar för svaren Cola, Pac och Havocsi. Ett ND filter ger den effekten ja. ...men jag gillar inte vad filterna gör för bilden. Det blir samma känsla som att köra på en grå duk. Färger blir mattare och en klarblå himmel blir mulen, även om svart blir avsevärt mycket svartare. Nej, jag fördrar helt klart en bra fungerande manuell iris! 
Så du rekommenderar inte duk med negativ gain, även till en så ljusstark projektor som HD72i? Funderade på en Kingpin duk som ju är mattvit med negativ gain... Hmmm... borde kolla in några fler projektorer - och kanske dukar - live. Problemet är att man får åka land och rike runt.
Postad 27 March 2006 - 21:25
Colamannen
-
Colamannen
-
Forumräv
-
-
757 inlägg
Jodå... H72 är faktiskt en av de få projjarna jag tycker passar med grå duk.
Här behöver man mattare färger och mindre ljus samt bättre svärta om man ska köra den i ett mörkt rum. Klart bra kombo imo.
Dock är ju inte kingpinduken grå.
Ska du ha minusgain så ska du köra 0.8 gain grå duk.
Men snälla... överge kingpintankarna, man får helt enkelt vad man betalar för.
Jag tycker bara inte det är ett bra sätt att lösa problemet med.
Ett bättre sätt hade varit en manuell iris, så att man själv kunde reglera ljusflödet.
MVH
/Jakob
Postad 28 March 2006 - 07:55
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Här behöver man mattare färger och mindre ljus samt bättre svärta om man ska köra den i ett mörkt rum. Klart bra kombo imo.
Fy skäms på dig, ordet mattare är ett skällsord i min vokabulär.... Tror jag förstår vad du menar dock, i ett mörkt rum skulle färgerna kanske näst intill blända. Dock är ju inte kingpinduken grå. Ska du ha minusgain så ska du köra 0.8 gain grå duk. Men snälla... överge kingpintankarna, man får helt enkelt vad man betalar för.
Hmm... trodde vit med negativ gain var det perfekta, för att kombinera lite mer kontrast och svärta men undvika alltför grå-mulna himlar. Är grå duk med negativ gain bättre än en mattvit med negativ gain? --- Ja, jag vet att många inte gillar Kingpin, och jag har inte sett den live, men jag har en budget... ska försöka få till ett TV-köp samtidigt också. -- Vet att detta inlägg börjar lukta OT, så jag får väl avsluta så här; Kanske är HD72i projektorn för mig (med tanke på färgtryck), synd bara att den inte verkar ha så djup svärta.
Postad 28 March 2006 - 08:11
BioBanditen
-
BioBanditen
-
Beroende
-
-
1281 inlägg
Tycker att omdömena om H72 är något ensidiga här. Visst svärtan går inte lika djupt som på mitsun MEN svärtan är ändå bra. Den smiskar rumpa med D5-projektorernas svärtnivå och ligger i nivå med BenQ7700 (vill jag minnas då det var längesen vi hade den för demo). Att den är ljusstarkare leder naturligtvis till sämre svärta men den är ändå inte dålig vilket man lätt får intrycket av här. Det låter som att den endast går att använda i dåligt mörklagda rum och så är inte fallet. Den funkar utmärkt även i mörklagda rum. Sen beror det på vilken bildkaraktär man är ute efter. Det är ett bättre lugn i mörka partier med mindre dithering än BenQ7700. Gillar projektorn skarpt!
Postad 28 March 2006 - 08:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kort sagt beror det på att Optoma valt att ha dessa färgförbättrings-reglage istället för ett färgreglage! Det finns alltså ingen satauration eller hue att pilla med. Kvar är intensiteten som ställs med svart och vitnivåerna samt TV och BC. De två sistnämnda är INTE ett substitut för saturation men man bjuds inte på något annat.
Gamman är förinställd och ger med cinema läget en ganska hård bild (kring 2,6), medan tv läget ger en platt bild (kring 1.6). Däremellan är det tomt fast jag har förhoppningar på "PC läget" även om jag inte hunnit mäta på det än.
MVH /Jakob
<{POST_SNAPBACK}>
Huh? Ingen "Color" alltså? Oj, det lät illa... Hmm, ja kanske pc-läget är den rätta vägen, förhopningsvis kopplar de ur lite jox då.
Postad 28 March 2006 - 10:43
patrikt
-
patrikt
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hur är det med regnbågarna? Jag såg på H27 mycket av dem men hur är det men 72:an?
Postad 28 March 2006 - 14:24
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Jag beställde en igår. Känns lite tråkigt att köpa den osedd men det var tyvärr ända alternativet för mig.
Men med tanke på den överväldigande superkritiken den har fått här på forumet så känns det som ett tryckt köp.
Ärligt talat så tror jag inte att jag kommer bli besviken, inte med tanke på vad jag betalar för den. Får skriva om den när den är installerad och kalibrerad.
Postad 28 March 2006 - 19:27
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Väntar med spänning på vad du tycker.
Vad har du för typ av rum?
Kan du mörklägga något sånär, eller får du in mycket ströljus?
Postad 28 March 2006 - 19:57
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Väntar med spänning på vad du tycker.
Vad har du för typ av rum? Kan du mörklägga något sånär, eller får du in mycket ströljus?
<{POST_SNAPBACK}>
Jo jag kommer att kunna mörklägga perfekt. Har förberett ett hemmabiorum, bilder kommer. Men vi väntar på en liten bebis (beräknat i förgår) så när den har växt upp och ska ha ett eget rum är Biorummet enbart ett minne! Så då får jag integrera projen i vardagsrummet som kommer bli svårt att mörklägga perfekt. Men ett år till ska man nog kunna njuta av ett separat Hemmabiorum.
Postad 28 March 2006 - 20:03
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Kort sagt beror det på att Optoma valt att ha dessa färgförbättrings-reglage istället för ett färgreglage! Det finns alltså ingen satauration eller hue att pilla med. Kvar är intensiteten som ställs med svart och vitnivåerna samt TV och BC. De två sistnämnda är INTE ett substitut för saturation men man bjuds inte på något annat.
Gamman är förinställd och ger med cinema läget en ganska hård bild (kring 2,6), medan tv läget ger en platt bild (kring 1.6). Däremellan är det tomt fast jag har förhoppningar på "PC läget" även om jag inte hunnit mäta på det än.
MVH /Jakob
<{POST_SNAPBACK}>
Är det så att ett högre gammavärde ger en mörkare bild?
Postad 29 March 2006 - 07:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Är det så att ett högre gammavärde ger en mörkare bild? 
<{POST_SNAPBACK}>
Japp. Maximal ljusstyrka är densamma oavsett gamma (dvs det ljusflöde man har vid 100 IRE - "max" vitt) men man skickar ut mindre ljus för en viss insignal, bilden kommer så att säga gå ut svärtan senare(högre IRE). Tror jag förklarat det hyffsat tydligt i i Tx200-artikeln på component. Där finns även gammakurvor som visar hur mkt ljus som skickas ut vid en viss insignal för ett visst gammaärde. Där ser man att en gammakuva med medelvärdet 2.04 (nedre vänstra) skickar ut mer ljus än en gammakurva baserat på 2.28 (övre vänstra).  Kan säga att 2.28 ger ett helt annat djup i bilden - mkt ljus är alltså ingen bra egenskap i detta fall. Grundregeln för gamma för en naturlig bild med bra djup kan sägas vara som jag säger i artikeln: "Man bör efterstäva en kurva som har en jämn karaktär (likvärdiga gammavärden över alla IRE) över hela gråskalan och värdet som sådant ska gärna vara 2.2 eller högre. " (sen är jag rätt säker på att många skulle tycka att "high contrast" ovan kommer ge mest wow bild - en typisk ElElefanten kalibrering och tjaa, var och en till sitt - men det betyder inte att de har rätt.  ) (note: Tryckfelsnisse i artikeln, formeln ska va y=x ^G) Hur vet man vilken gamma ens bild har? Det vet man inte (även om man kan gissa hyffsat om man är erfaren) men poängen är att man ska hojta till när cola säger 1.6 och 2.6. 1.6 är tok åt helsike för lågt vilket ger en platt bild och 2.6 är förmodligen för högt då bilden riskerar bli, precis som cola säger, hård och mörka delar förmodligen beckar igen (finns de som föredrar 2.6 men då ställs det rätt bra krav på projjan).
Postad 29 March 2006 - 08:30
Perra1
-
Perra1
-
Veteran
-
-
2077 inlägg
Hur vet man vilken gamma ens bild har? Det vet man inte (även om man kan gissa hyffsat om man är erfaren) men poängen är att man ska hojta till när cola säger 1.6 och 2.6. 1.6 är tok åt helsike för lågt vilket ger en platt bild och 2.6 är förmodligen för högt då bilden riskerar bli, precis som cola säger, hård och mörka delar förmodligen beckar igen (finns de som föredrar 2.6 men då ställs det rätt bra krav på projjan).
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns möjlighet att via testmönster okulärt jämföra vilken "ungefärlig" gamma man har - de ser ut som grå rutor med siffror på, där man skall jämföra gråheten i rutan mot bakgrunden. Där de två överenstämmer har man "ungefärligt" gamma  mvh /Pär
Postad 29 March 2006 - 08:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Sant, bakar in det i "gissa hyffsat om man är erfaren"...
Postad 29 March 2006 - 09:54
ZoomAir
-
ZoomAir
-
Veteran
-
-
2138 inlägg
Hur vet man vilken gamma ens bild har? Det vet man inte (även om man kan gissa hyffsat om man är erfaren) men poängen är att man ska hojta till när cola säger 1.6 och 2.6. 1.6 är tok åt helsike för lågt vilket ger en platt bild och 2.6 är förmodligen för högt då bilden riskerar bli, precis som cola säger, hård och mörka delar förmodligen beckar igen (finns de som föredrar 2.6 men då ställs det rätt bra krav på projjan).
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns möjlighet att via testmönster okulärt jämföra vilken "ungefärlig" gamma man har - de ser ut som grå rutor med siffror på, där man skall jämföra gråheten i rutan mot bakgrunden.
Där de två överenstämmer har man "ungefärligt" gamma 
mvh
/Pär
<{POST_SNAPBACK}>
Coolt vart hittar man dessa patterns
Postad 29 March 2006 - 10:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Postad 29 March 2006 - 17:14
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
...och här är en till ny (?) optoma: Optoma HD7100 (720x1280, DarkChip3, lensshift, 1000Ansi, 5000:1) http://www.optomausa...&product_id=262Har bara läst om kommande HD7300 och HD81, så denna var en överaskning... /L
Redigerat av Unregistered5443661d, 29 March 2006 - 17:18.
Postad 29 March 2006 - 22:25
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
745 inlägg
"Biobanditen" säger att H72i "smiskar rumpan" på D5:orna. Gäller det även Sony HS60 (utan hänsyn till priset)?
Jodå, jag förstår att dom har helt olika karaktärer men är jag ändå intresserad av att höra en åsikt från er "proj-rävar".
Det är lite för många mil till Karlstad.
Postad 30 March 2006 - 20:26
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Hej
Fick hem HD72i i dag. Har bara hunnit och testa den som hastigast och vad ska man säga, helt makalös bild
Har inte hunnit pilla mer än någon timme men den visar ruggig potential.
Jag har sett HC3000 in action en gång och mitt första intryck är att denna är minst lika bra.
Nu tror jag i och för sig inte att den är det. Det är nästan omöjligt att bedöma skillnaderna när man inte har dom sida vid sida. Men en sak är säker, det är ingen abnorm skillnad. Definitivt inte värt 7k mer som jag hade fått hosta upp.
En konstig sak var att när jag matade den med hdmi 720p från min Denon 1920 så var bilden lite orolig, men när jag matade 576p blev bilden MYCKET lugnare. Om detta stämmer tyder det på att scalern i projjen är grym. Det trodde jag 1920en skulle klara minst lika bra?
Åter kommer när jag hunnit testat mer.
mvh
Nygren
Postad 30 March 2006 - 20:37
Unregistered5443661d
-
Unregistered5443661d
-
Forumräv
-
-
584 inlägg
Kul!
Hoppas att du blir nöjd... har du möjlighet att testa den
med component-kabel oxå?
Dags att göra denna tråd till officiell H72i-tråd snart, eller?
För mig känns det som om det är denna eller en IN76 som
blir aktuellt.
/L
Postad 30 March 2006 - 22:04
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Linn: kolla in HC3000 i en "shootout" först, i en lämplig butik, HC holds it own... i min synvinkel..
Postad 31 March 2006 - 20:54
nygren
-
nygren
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Kul!
Hoppas att du blir nöjd... har du möjlighet att testa den med component-kabel oxå?
Dags att göra denna tråd till officiell H72i-tråd snart, eller?
För mig känns det som om det är denna eller en IN76 som blir aktuellt.
/L
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kommer att köra component också, hell jag kommer ha den fullmatad förutom S-video. Hdmi och component från dvdspelaren, Så har man lite valmöjligheter Dvi-I dual-link från datorn. Så kan han välja om man vill köra digitalt eller analogt. Sist men inte minst Composite till TV. Composite blir perfekt för bästa bild och ljudupplevelse när man ska kolla in fotbolls-VM med polarna.
Postad 31 March 2006 - 21:39
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Har kört denna lite mer nu och kan konstatera det jag sa tidigare, vill man ha en projektor som är som en stor TV är denna det bästa valet inom rimliga prisnivåer jag sett.
Ett grymt tryck och sen har den verkligen bra bildhantering, de har gjort en väldigt bra implementering av faroudja som gör att den hanterar interlaced signaler suveränt. Sen har ju priset gått ner en bit också och den är en seriös konkurrent till D5 nu.
Postad 31 March 2006 - 22:02
50plus
-
50plus
-
Forumräv
-
-
745 inlägg
Upplevd ljudnivå?
(Specad till 27 resp 29 db.)
Smaken är som baken... men jag tycker den är mkt snyggare än HC3000. I mitt fall skulle den ju hänga över soffan i vardagsrummet.
Hög WAF är viktigt.
Tycker du också att en grå 0,8-duk skulle passa?
Redigerat av 50plus, 31 March 2006 - 22:05.
Postad 03 April 2006 - 07:14
patrikt
-
patrikt
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Va och kolla denna projector på lördagen, tycker att svärtan var otroligt bra. Fläktljudet var en hel del höre än på t.ex. Z4 och Panan, men tror inte att det stör något. Enda som fick mig att inte köpa den var att jag ser regnbågar.. kanske borde jag ta den hem och prova (1 veckan returrätt). Tycker ända att DLP mindre problem än lcd..
Postad 03 April 2006 - 08:09
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Bättre och skystare mot butiken är att du lånar hem den över en kväll eller helg och testar. De flesta brukar gå med på att man får göra så för att säkerhetställa att projektorn funkar bra för kunden.
Att kolla ett par filmer kommer räcka för att se om du är riktigt känslig eller inte.
Postad 05 April 2006 - 11:19
gladjonas
-
gladjonas
-
Amatör
-
-
50 inlägg
En liten kort fråga bara, hur ligger h72 till om man jämför med HS60? Bildkvalitet? Ljudnivå?
Postad 05 April 2006 - 12:15
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Det är två väldigt annorlunda bilder mellan de två.
Optoman är ljusstark så det förslår, med bra optik och bra ANSI-kontrast (dvs skillnaden mellan färger i samma bild). Det som är vitt är vitt oavsätt om det är en mörk scen eller ljus scen.
HS60 är lugnare i bilden med bra skärpa med bättre svartbotten, men betydligt ljussvagare och med mindre ANSI-Kontrast. Den går ner djupt i det svarta men på bekostnad av tryck i ljusa detaljer.
Är så skillda i bildkvalitet att man nog bör titta på dom för att se vad man föredrar.
Postad 12 April 2006 - 14:06
hla123
-
hla123
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej hur fungerar uppskalningen från 720 pixlar till 768? Blir det kvalitetsförsämringar i en DVD film eller märks det inte?
Redigerat av Martin, 28 April 2008 - 12:31.
Postad 12 April 2006 - 15:45
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Hej hur fungerar uppskalningen från 720 pixlar till 768? Blir det kvalitetsförsämringar i en DVD film eller märks det inte?
<{POST_SNAPBACK}>
Tidigare i tråden
Postad 21 April 2006 - 10:15
Unregistered674cf120
-
Unregistered674cf120
-
Rookie
-
9 inlägg
Är det någon som vet om det finns ngt "native"-läge (alltså att en 576p bild visas i mitten med ursprunglig upplösning)? Kunde inte hitta ngt i manualen.
Postad 21 April 2006 - 22:43
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Senaste numret av tidningen M3 - Digital World som damp ned på hallgolvet i dag testar "Hemmabioprojektorer under 25000 kronor, med 1024x576 pixlar som lägsta upplösning".
Då Yamaha inte kunde leverera något testexemplar och varken Sharp, LG eller Infocus kunde få fram någon projektor i tid som motsvarade specifikationerna blev startfältet följande.
Optoma HD72i
Mitsubishi HC3000
Toshiba MT700
Benq 7700
Kringutrustningen var
Pioneer DVR-930H (HDMI och komponent)
HTPC (DVI)
Dilog Box
Aiva och The Calibrator användes för kalibrering, vidare en Euroscreen draper "2,10 meter bred av senaste modell" och kablar från Supra.
Resultatet?
8p. Optoma HD72i
7p. Mitsubishi HC3000
7p. Benq 7700
6p. Toshiba MT700
Optoman vann båda kategorierna. Bästa köp och Bästa produkt.
Väl medveten om att M3 inte direkt är Sveriges svar på Widescreen Review tillmäter jag givetvis inte testet något värde, men det kan vara bra att ha liggande på soffbordet när polarna kommer förbi, knackar min proj på skalet och frågar
"- Optoma!? De har jag aldrig hört talas om, men jag har hört att Panasonic ska vara bäst på sådana där"
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|