Men det är väl lite off-topic...handlar väl om CD + mpeg4boxar...
Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 17 april 2006 - 16:27
Men det är väl lite off-topic...handlar väl om CD + mpeg4boxar...
Postad 17 april 2006 - 20:49
Postad 18 april 2006 - 06:35
Hoppas att detta kort kommer att funka i CD.
Vet dock inte när den släpps här i Sverige.
http://www.twinhan.c...llite_s2_CI.asp
länken ovan pratar om H.264/MPEG2 vilket väl måste vara fel då H.264 väl med automatik betyder MPEG4. Kotert ska vara DVB-S2 kompatibelt och det verkar konstigt med endast support för MPEG2. Någon Twinhan expert som har närmare upplysningar, annars bör man kanske varna för detta kort av denna anledning.
/staffan
Postad 18 april 2006 - 07:38
Vid DVB-text så sänds textremsan i bitmapsformat, därför ser det alltid rätt ut i den mening att det ser ut som programleverantören vill. Boxen lägger bara på bitmappen över bilden.
Men vänta nu. Det är väl DVD som lägger på bitmappar inte DVB. Det är ju därför man måsta man "lära" upp hur bokstäverna ser ut när man rippar texten från en DVD-skiva.
DVB-texten kan se olika ut i olika boxar. Inga bitmappar här inte.
Ledsen om svaret kom lite sent. Har inte hängt med i den här tråden...
Postad 18 april 2006 - 07:56
jag tycker att det är korkat att dom ska tvinga oss köpa nya boxar bara för att dom ska spara mer plats
jag menar om 3-4 år igen så kommer dom införa Mpeg5 eller nått nytt och åter igen tvinga oss köpa nya boxar...
välkommen till framtiden där man ska byta sin tv spel konsoll varje år och sin tv/sat mottagare varje 2 år
trist men sant...
Jag tycker att det är korkat att dom tvingar oss att köpa digitalboxar bara för att dom ska spara när det analoga nätet släcks ner.
Nej, men vänta är jag pensionär?

Varför snackas det aldrig om att mpeg4 ger betydligt bättre bild. Mpeg2 har ju faktiskt en hel del brister. Hur många har t.ex. inte sett två ringar i mörka bilder. Eller pixelering i bilder med snabba rörelser (t.ex. sportsändningar). Dom bristerna och många andra har jobbats bort i mpeg4.
För den som är intresserad att läsa mer så finns det bra info här på Doom9.net.
Postad 18 april 2006 - 09:31
jag tycker att det är korkat att dom ska tvinga oss köpa nya boxar bara för att dom ska spara mer plats
jag menar om 3-4 år igen så kommer dom införa Mpeg5 eller nått nytt och åter igen tvinga oss köpa nya boxar...
välkommen till framtiden där man ska byta sin tv spel konsoll varje år och sin tv/sat mottagare varje 2 år
trist men sant...
Ingen som tvingar dig att skaffa mpeg4 box...
Postad 18 april 2006 - 09:33
Postad 18 april 2006 - 09:52
Postad 18 april 2006 - 09:58
dom tvingar inte men däretom Vill dom att man ska konstant uppgradera om man ska följa med teknologin
'Dom' vill dessutom att man ska köpa ny bil, ny TV, ny stereo, nya högtalare, nytt golv, nytt kök, nytt badrum, nya sängar, snabbare bredband, nya mobiltelefoner, ny DVD spelare, etc, etc....
Ingen tvingar dig att överge en existerande teknologi stup i kvarten. Du behövde inte köpa en ny DVD spelare för att DTS kom. Du behövde inte köpa fler surround högtalare för att 7.1 kom. Du behövde inte köpa en ny bil för att det kom ett nytt antisladdsystem. Du behövde inte köpa en ny TV för att den klarar av 1000 fler text-tv sidor än din nuvarande.
Visst, ibland blir man tvungen att byta teknologi. Tex nersläckningen av analoga marknätet eller borttagningen av blyad bensin.
Men att gnälla för att man 'måste' ligga i teknologins framkant hela tiden?

Postad 18 april 2006 - 19:15
• DVB-S/DVB-S2 supported
TwinhanDTV DVB-S2 CI bring you new generation of Satellite TV “DVB-S2”; User can enjoy H.264/MPEG2 HDTV via DVB-S/DVB-S2.
Postad 18 april 2006 - 20:34
Hoppas att detta kort kommer att funka i CD.
Vet dock inte när den släpps här i Sverige.
http://www.twinhan.c...llite_s2_CI.asp
länken ovan pratar om H.264/MPEG2 vilket väl måste vara fel då H.264 väl med automatik betyder MPEG4. Kotert ska vara DVB-S2 kompatibelt och det verkar konstigt med endast support för MPEG2. Någon Twinhan expert som har närmare upplysningar, annars bör man kanske varna för detta kort av denna anledning.
/staffan
Jo, kortet har inte nån hårdvaruavkodning(tror jag, iallafall inte mitt DVB-T av samma märke), det är alltså datorn & / eller grafikkortet som avkodar....mao behöver man inte ha stöd för h.264 eller mpeg4...för strömmen tas emot och sen gör datorn resten. Iallafall är det vad jag kom fram till tidigare.
"Stöd för H-264/MPEG2" torde innebära att den klarar h.264(som är en standard =en sorts mpeg4) och MPEG2.
Postad 21 april 2006 - 22:07
Ang. Canaldigital HDTV så var jag förbi min radiohandlare idag och han sade att det blir en Sagem/emitor-box (vad det kommer att stå på den visste han inte Grundig/Force) men den skall ha HDMI! och den kommer att börja levereras i mitten av maj till alla CD-kunder med aktiva CDHD-abb.
Postad 22 april 2006 - 09:24
Det enda hon kunde säga att den var utan hårddisk.
Postad 22 april 2006 - 09:31
Vad menas med aktiva CDHD-abb? Om man har Canal+ med HD är det det som menas eller?Vill bara fylla på med leveransbesked...
Ang. Canaldigital HDTV så var jag förbi min radiohandlare idag och han sade att det blir en Sagem/emitor-box (vad det kommer att stå på den visste han inte Grundig/Force) men den skall ha HDMI! och den kommer att börja levereras i mitten av maj till alla CD-kunder med aktiva CDHD-abb.
Postad 30 april 2006 - 12:33
Jag var inne hos min lokale tv-handlare i Eslöv igår. Vi pratade lite om HDTV och vilken box/boxar Canaldigital skulle släppa. Han sa då att de var inbjudna till ett möte i Malmö torsdagen den 4/5 av just Canaldigital, så han antog att de skulle släppa mer information då. Vi får hoppas att de släpper komplett infomation då.
Jessis
Redigerat av Unregistereda82a1bde, 30 april 2006 - 12:34.
Postad 01 maj 2006 - 20:37
Representanten var VD för Canal Digital.
Länk:
http://www.apegroup....e_till_HDTV.pdf
Redigerat av Unregistered97f17518, 02 maj 2006 - 11:16.
Postad 02 maj 2006 - 07:06
Läste en precis en intervju på HDTV forum med en Canal Digital representant som säger att Canal Digital har beställt 20 000 HDTV boxar av den nya sorten Mpeg4, dessa skall vara tillgängliga innan sommarens stora begivenhet startar.Stod ej vem dom kommer ifrån....Kanske SABA eller Graetz..he he....
Länk?
Postad 02 maj 2006 - 13:06
pratade med comhem på tel .boxarna skall komma i slutet på månaden
Grattis till att du lyckades komma fram i deras hopplösa telefonkö. Deras telefonsupport är lika dålig som deras hemsida.
/Mats K
Postad 02 maj 2006 - 19:23
pratade med comhem på tel .boxarna skall komma i slutet på månaden
Grattis till att du lyckades komma fram i deras hopplösa telefonkö. Deras telefonsupport är lika dålig som deras hemsida.
/Mats K
Jaha, nya rykten om att ComHem inte är helt borta att erbjuda HD till VM...
Blir f*n tokig att man inte kan få riktig info från de själva....
Postad 02 maj 2006 - 19:28

//Adam
Postad 04 maj 2006 - 08:03
Ge mig alternativ!!!
Postad 04 maj 2006 - 08:19

Postad 04 maj 2006 - 08:28
Vänta lite nu.... måste man även abonnera på C+ för att få VM i HD? Enligt vad som står i länken ska Canaldigital sända VM gratis i en separat kanal. Det borde vl räcka med att man har familjepaketet? Eller har jag fattat helt fel?Sedan vill C+ dessutom att man skall betala för två års tillgång till gamla b-filmer för att få avnjuta fotbolls-VM i HD...
http://www.canaldigi...le____7561.aspx
Postad 04 maj 2006 - 08:54
Är detta utpris utan att binda sig till nåt abonnemang?
Jag menar kostar den 2000 med 24 månaders bindningstid så låter ju inte 3595 särskilt dyrt för att slippa binda sig i två år..
Och är det nån som vet om det finns färdiga paket med tallrik, tonhuvud och allt annat som behövs..
MVH
// En sugen HDTV-spekulant..
Postad 04 maj 2006 - 09:15
Jag påpekade det trista i den bundlingen, men han ryckte på axlarna (hur jag nu kunde se det).
/D
Redigerat av Unregisteredb6a04833, 04 maj 2006 - 09:17.
Postad 04 maj 2006 - 09:32
Jag pratade med C+ kundtjänst i morse. Killen sa att man måste abonnera på rubbet för att få tillgång till fotboll i HDTV "Det är en Canal Plus-kanal" tror jag han utryckte sig. Huruvida man också måste ha C-More HD vet jag inte (känns som en marginell skillnad). Så det är ju gratis om du redan betalar för allt annat....
Jag påpekade det trista i den bundlingen, men han ryckte på axlarna (hur jag nu kunde se det).
/D
Då boxen är en hybridbox, som även tar emot DVB-T kanske man kan ta in marknätets HD kanal om det gäller VM. Fast om det är någon större vits vet jag inte.
Postad 04 maj 2006 - 09:36
Postad 04 maj 2006 - 09:39
Hur vet du att boxen ar en hybrid? finns det teknisk spec att hamna nagon stans? Om man redan har HD-abbonemanget, far man boxen da automatiskt, eller maste man ha haft den dar gamla mpeg2-HD-boxen?
http://prylportalen...._MKF713.dbp.asp
PDF: http://prylportalen...._MKF713/box.pdf
Postad 04 maj 2006 - 09:55
fick info att det räcker med familje paketet då fotbolls VM sänds i en egen kanal
för mig som hade familjepaketet skulle det kosta 2095:- samt förlänga mitt befintliga
abonnemang 12 mån boxen är en sagem men någon mer info har dom ej fått än skulle
finnas tillgängliga i mitten på Maj
Ha det
Postad 04 maj 2006 - 10:05
Var precis i kontakt med kundtjänsten
fick info att det räcker med familje paketet då fotbolls VM sänds i en egen kanal
för mig som hade familjepaketet skulle det kosta 2095:- samt förlänga mitt befintliga
abonnemang 12 mån boxen är en sagem men någon mer info har dom ej fått än skulle
finnas tillgängliga i mitten på Maj
Ha det
Vad är det som gäller?

/walle
Postad 04 maj 2006 - 10:10
"Däremot kommer du inte att behöva något abonnemang eller Boxerkort för att kunna se VM i HD. Kanalen blir, precis som hos Canal Digital, fri att se. Men det krävs att du har en HDTV-box och en tv som är HD-ready."
Postad 04 maj 2006 - 10:22
Jag pratade med C+ kundtjänst i morse. Killen sa att man måste abonnera på rubbet för att få tillgång till fotboll i HDTV "Det är en Canal Plus-kanal" tror jag han utryckte sig. Huruvida man också måste ha C-More HD vet jag inte (känns som en marginell skillnad). Så det är ju gratis om du redan betalar för allt annat....
/D
Jomen tjena. Det låter som att säljarna och marknadsföringsavdelningen har trillat i badkaret och slagit sig i huvudet.
Så för mig som idag redan kör digitalt via satellit från Canal Digital och abbonerar på Familjepaketet(har två ungar som 'behöver' dom tecknade kanalerna) för 189kr/mån, ska nu punga ut 379kr/mån (Familjepaketet med Canal+) för att kunna se Fotbolls VM i HD kvalitet?
Och eventuellt måste man även abonnera på CMore HD +39kr/mån (min gissning som troligen är helt felaktig).
4512kr på ett år och sen ska man ha Digitalboxen också (2000->4000kr?)...Eeeehhh! Nope skulle inte tro det. Canal Digital får ta och plocka ihop ett bättre paket om jag ska nappa på detta.
Det blir väl till och vänta tills HDTV har blivit 'mainstream' och erbjuds i standardabonnemangen.
Postad 04 maj 2006 - 10:36
Postad 04 maj 2006 - 15:12
Nää, får nog bli en Humax HDCI-2000 istället, om det nu är sant att det räcker med en HD Box och inget abbonemang från CD krävs för njuta av fotbolls VM i HD. Men avvaktar lite till och ser om det dyker upp mera HD boxar och aldrig kommer jag välja Sagems box.
Postad 04 maj 2006 - 15:47

sagem boxen är en Ren katastrof val tycker jag...
Postad 04 maj 2006 - 15:58
"När du v'ljer att köpa den nya boxen så kommer du att få ett nytt kort också. Du kommer ej att behöva abonnera på CMore HD för att se på fotbolls vm.
Men: Då inte beställingsrutinen är klar ännu så måste du återkomam nästa vecka för att se hur vi ska ta emot denna betsällning"
För övrigt är väl valet av Sagem beroende av att den är den som CanalDigital i Frankrike också använder.
Hans
Postad 04 maj 2006 - 16:00
TPS HD(frankrike) MPEG4 DVB-S2( vet ingenting)
Premiere(Tyskland) MPEG4 dvb-s2(64 euros kostar det att beställa fotbolls VM och hd kanalerna då får man 7 månaders prepaid card(gäller endast tyskar)
Canal digital mpeg4 dvb-s2 tvång sagem box jävel(mycket dyr invenstering)
euro1080:Oklart om dom sänder troligen ingenting då dom inte har råd att köpa rättigheterna
dom kommer dock att sända till biografer i landet...
synd för annars hade vi kunnat titta via Mpeg2
Postad 05 maj 2006 - 10:45
Vad är alternativen? Jämför denna kostnad med t ex Boxer där man köper en box som sedan kanske blir värdelös eftersom det är osäkert om dom ö h kommer att fortsätta sända någonting i HDTV de närmaste åren. Du måste troligtvis ha abonnemang även på Boxer för att kunna se HDTV, man kan ju inte ens se reklamfinansierade kanaler som 3:an idag.
Välj Viasat som inte ens sänder i DD5.1 ljud och "kanske" börjar sända i HDTV nästa år. Tror ni att HDTV blir gratis via Viasat? Knappast. Gratis box? Aldrig.
Snart kommer HD-DVD och Blu-Ray, det blir säkert billigare? Sällan, räkna med 6000-12000 kr för spelaren och sedan 250 kr per film.
Då är det billigt med ett familjeabonnemang + filmkanal i HD, fotbolls-VM och 2-4 nya HD-kanaler med sport, vetenskap mm till sommaren/hösten. Är man inte abonnent så ingår installation. Men det är klart, har man inte råd så har man inte, men CD är billigast om man vill se HDTV.
Postad 05 maj 2006 - 10:49
Skall jag vara ärlig så tycker jag att det är ett j-vla gnäll om priser! Det är väl självklart att det kostar om man vill se HDTV via Canal Digital!? Sett till vad man får för pengarna så är det ett billigt sätt att få HDTV, för 1996:- så får jag först en MPEG-2 box som sedan GRATIS byts ut till en MPEG-4/MPEG-2/combo-box. HDTV-kanalen kostar mig inget de första 6 månaderna, sedan 39:-/månaden. Jag har redan familjepaktet sedan tidigare.
Vad är alternativen? Jämför denna kostnad med t ex Boxer där man köper en box som sedan kanske blir värdelös eftersom det är osäkert om dom ö h kommer att fortsätta sända någonting i HDTV de närmaste åren. Du måste troligtvis ha abonnemang även på Boxer för att kunna se HDTV, man kan ju inte ens se reklamfinansierade kanaler som 3:an idag.
Välj Viasat som inte ens sänder i DD5.1 ljud och "kanske" börjar sända i HDTV nästa år. Tror ni att HDTV blir gratis via Viasat? Knappast. Gratis box? Aldrig.
Snart kommer HD-DVD och Blu-Ray, det blir säkert billigare? Sällan, räkna med 6000-12000 kr för spelaren och sedan 250 kr per film.
Då är det billigt med ett familjeabonnemang + filmkanal i HD, fotbolls-VM och 2-4 nya HD-kanaler med sport, vetenskap mm till sommaren/hösten. Är man inte abonnent så ingår installation. Men det är klart, har man inte råd så har man inte, men CD är billigast om man vill se HDTV.
Håller med till 100%
SLUTA GNÄLL!!!
Postad 05 maj 2006 - 11:04
24 månader á 379 kr för att jag vill titta på VM i HD under en månads tid? Ursäkta men det tycker inte jag!
För er som redan har filmpaketet med Canal + tycker jag också det är rimligt. Då har ni redan valt att betala för det ni vill ha. Jag måste betala för något jag inte vill ha (under två år) för att få se något under en månads tid. Jag hade köpt om det räckt med familjepaketet, men att behöva betala ytterligare närmre 5000 under en tvårsperiod för något jag absolut inte vill ha, är fel.
/D
Postad 05 maj 2006 - 11:20
Jag har sett inlägg som säger att Canal+ krävs i abonnemanget för att kunna se fotbolls VM i HDTV och inlägg som säger det motsatta. Vad gäller?
Det är en jäkla skillnad i pris om man jämför abonnenemangen på 'Familjepaketet' eller 'Familjepaketet med Canal+'. 189kr/mån mot 379kr/mån är mycket...
Postad 05 maj 2006 - 11:29
Jag förstår inte ur det skulle ha gå till att se "bara" fotbolls-vm i en månad? Skall CD sälja ett paket med en MPEG4-mottagare och en månads abonnemang till fotbolls-VM? Det paketet hade blivit så dyrt att nästan ingen hade tagit det. CD kommer ändå att ha svårt att matcha efterfrågan på MPEG-4 mottagare till fotbolls-VM, skall dom dessutom erbjuda alla som bara vill ha HDTV under fotbolls-vm en mottagare!? De som redan har en MPEG-2 mottagare står först i kön, sedan kommer dom som vill bli abonnenter på C+ och sedan...finns det inga mottagare kvar!
Jag tycker att det är konstigt att vissa vill ha kakan men inte är beredda att betala för den. Det kostar pengar att sända fotbolls-vm, det kostar pengar att sända HDTV. CD satsat långsiktigt och jag hoppas på engelsk ligafotboll och NHL i HDTV nästa säsong. Kanske även Discovery HD och andra kanaler + naturligtvis filmer i HD.
Postad 05 maj 2006 - 11:48

Postad 05 maj 2006 - 11:55
Jag har inte kollat upp det (har inget behov) men på hemsidan står det att man kan teckna HD-kanalen om man har "abonnemang på Canal+" vilket kostar 229:- i månaden. Det kanske även går med "familjepaketet" för 189:- månaden, men det vet jag inte.
Jag förstår inte ur det skulle ha gå till att se "bara" fotbolls-vm i en månad? Skall CD sälja ett paket med en MPEG4-mottagare och en månads abonnemang till fotbolls-VM? Det paketet hade blivit så dyrt att nästan ingen hade tagit det. CD kommer ändå att ha svårt att matcha efterfrågan på MPEG-4 mottagare till fotbolls-VM, skall dom dessutom erbjuda alla som bara vill ha HDTV under fotbolls-vm en mottagare!? De som redan har en MPEG-2 mottagare står först i kön, sedan kommer dom som vill bli abonnenter på C+ och sedan...finns det inga mottagare kvar!
Jag tycker att det är konstigt att vissa vill ha kakan men inte är beredda att betala för den. Det kostar pengar att sända fotbolls-vm, det kostar pengar att sända HDTV. CD satsat långsiktigt och jag hoppas på engelsk ligafotboll och NHL i HDTV nästa säsong. Kanske även Discovery HD och andra kanaler + naturligtvis filmer i HD.
Min misstanke är att folk är arga för att det ser ut som att man måste abonnera på Canal+ för att kunna titta på FotbollsVM HDTV (och binda upp sig på 24 månader?) istället för att kanske bara betala/abonnera på CMoreHD.
Bli sittandes med 24 månader Canal+ och en massa skitfilmer och eviga filmrepriser bara för att kunna se FotbollsVM i HDTV känns inte riktigt roligt.
Utbudet av paketeringslösningar skulle kunna bli lite bredare än dom 3 eller 4(5?) olika paketen som nu finns.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar