Cambridge Audio DVD89
92 svar till detta ämne
Postad 09 augusti 2006 - 13:43
Unregistered4267cc75
-
Unregistered4267cc75
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Är det någon som vet om 89:an funkar med fjärren till 540R stärkaren? 89:an tillhör ju trots allt inte Azurserien men jag vill kunna använda stärkarens fjärr till båda. Eller måste jag vänta på 540D v2 för att få min önskan uppfylld?
<{POST_SNAPBACK}>
FYI: Enligt CA så är en ny Azur-DVD på gång, men det kommer dröja. Så väntan kan bli lång i värsta fall. Det är väl så att fjärren till 540D fungerar till stärkaren och inte tvärt om? Så det är väl frågan om dvd89-fjärren kan styra receivern. Ren gissning är att det inte går, eftersom de tillhör olika serier som du skriver. Depeche: Snygg samling singel-boxar där!
Postad 09 augusti 2006 - 17:31
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Cambridges Azurfjärrar är samma till DVD/Stärkare och CD/stärkare. Fjärren heter t ex Azur Remote 840A/840C som det står på min stärkarfjärr. Så köper man stärkare och dvd/cd i Azurserien så har man 2 identiska fjärrar som styr båda apparaterna. Detta är brilliant tycker jag och vill verkligen kunna styra nästa cambridge DVD med 540R v2 kontrollen, därav min fråga.
Har också hört att en 540D v2 är på väg, men det lär nog ta tid. Första modellen finns fortfarande kvar på Cambridges sida men klubben säljer den inte längre. Synd för jag hade gärna nöjt mig med denna då jag inte behöver DVI/HDMI.
Har någon en sådan till salu (540 DVD:n alltså) i silver är han/hon välkommen att PM:a mig.
Postad 09 augusti 2006 - 18:22
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Fluffy, jag tror att det är så att de integrerade förstärkarna och cd-spelarna delar fjärr medan 540D DVD'n och 540R 5-kanal receivern har dedikerade fjärrkor. 540R receiverns fjärr kommer inte att kunna styrna någon DVD medan 540D DVD'n kan styra 540D's volym. DVD89's fjärr är simplare och styr inte några andra komponenter. Bra dock att DVD'n och Cambride CD-spelare inte stör varandra.
Jag kör själv med en multifjärr och då känns det lite onödigt att betala för lyxiga fjärrar.
Postad 09 augusti 2006 - 23:25
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Postad 10 augusti 2006 - 07:27
Unregistered4267cc75
-
Unregistered4267cc75
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
På onsdag ska jag jämföra den med en Cambride 540Cv2 ren CD-spelare. Det blir spännande. Jag har aldrig lyssnat på 540D DVD'n men tror att DVD89 är den ljudmässigt klart bästa DVD'n i sin prisklass (och lite till). Det tog några dar innan den presterade optimalt förståss.
<{POST_SNAPBACK}>
Det vore ganska intressant att höra hur det gick! Jag letar själv efter en 540D eller alternativt dvd89 som ska ersätta min pio 585 både som dvd-spelare och som cd-spelare. Men om det visar sig att 540C v2 är betydligt bättre så satsar jag nog på en sån istället.. Nån aning om vad det är för spec på dvd89 förresten? DAC:en specas inte på CA:s webb.
Postad 11 augusti 2006 - 12:03
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
ym2149, jag ligger efter med min rapport!
Min ide´har varit att komplettera DVD89 med en 640Cv2 för ren CD lyssing. Visst låter DVD89 bra på CD och slår faktiskt Marantz 7400 receivers interna omvandlare som i sin tur låter bättre än Sony 20ES CD'n från 1999 (nu såld).
En polare har just skaffat en 540Cv2, ett perfekt tilllfälle för test.
CD spelaren har klara fördelar som snabbare laddning, bättre & snyggare fjärr och bättre display.
Kort kan man säga att CD'n ger en öppnare och större ljudbild som släpper bättre från högtalarna. CD'n ger och fler detaljer och kanske ett något ljusare ljud. Störst var skillnaden på Mozart Konsert för harpa och flöjt där CD'n gav mer luft mellan intrumenten och en större "atmosfär". Flöjten lät också mer naturlig.
Näst största skillnaden fick vi på REM Leaving New York. Ljudbilden är större och musiken mer engagerande.
Peter Gabriel (best of) lät närmast bättre på DVD'n. Inspelningen är hårt mixad och DVD'ns något mörkare och mindre detaljerade ljud passar bättre.
Pink Floyd Dark Side of the Moon låter rätt lika, CD'n har en stramare bas där DVD'n kanske har mer och fetare bas i stället. På SACD spåret vinner DVD'n med ett mer lättlyssnat ljud och utsträckt ljud.
Slutsatsen blir att CD'n låter bättre på välinspelad musik och kanske klassiskt och accustiskt tack vare en något större och öppnare ljudbild. Hanteringen är också enklare. Lyssnar men mest på studioinspelad musik eller hårtrock är kanske DVD'ns något mörkare ljud och fetare bas ett plus.
CD låter mer skarpskuren och avslöjande på både gott och ont.
Man bör helt klart lyssna innan man bestämmer sig för att lägga ut 2800.- alternativt 3500.- extra.
Jag har inte bestämmt mig ännu....
Marantz receivern get också ett ljusare ljud som kan bli lite påträngande i diskanten ,med en lätt syntetisk klang.
DVD89 är ett klart fynd. Det finns en funktion som släcker video delen vid CD lyssning också. Laddningen är långasammare än CD, det tar 11 sekunder från öppen släde till ljudet kommer efter tryck på play.
Postad 11 augusti 2006 - 19:44
Unregistered973
-
Unregistered973
-
Veteran
-
-
2 349 inlägg
jag gick och köpte mig en CA dvd89 idag
Postad 12 augusti 2006 - 10:09
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Snyggt Brinke! Blir så glad när någon tar sig tid att dela med sig av sina intryck.
Inte för att jag letar efter en DVD-spelare som spelar CD:na bra, men läser ändå med stor behållning. Guldstjärna utdelas härmed  .
Postad 13 augusti 2006 - 09:40
matage
-
matage
-
Rookie
-
6 inlägg
Depeche Köpte Cambridgen enbart för att den har HDMI-utgång och så får man inte ens bild. Glöm mitt problem....jag löste det.
Vad var problemet? Jag sitter i samma sits just nu. Kör min 89a mot en Philips 5321 LCD och får bild via Scart men inget via DVI - HDMI (Ska iofs köpa ny hdmi-hmdi kabel, men det bör väl funka ändå). TVn säger bara att den inte får nån insignal, och manualen är ju inte till mycket hjälp... Nån som har några tips?
Postad 13 augusti 2006 - 21:25
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1 653 inlägg
Är kass på digitala bildsignaler då RGB scart är det "senaste" mitt hem  . Men är det inte kompabilitetsproblem med nya versioner av DVI/HDMI? Har för mig jag hört det någonstans... Kan dock vara ute och cykla totalt, det händer ganska ofta.
Postad 14 augusti 2006 - 01:24
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Depeche
Köpte Cambridgen enbart för att den har HDMI-utgång och så får man inte ens bild. Glöm mitt problem....jag löste det.
Vad var problemet?
Jag sitter i samma sits just nu. Kör min 89a mot en Philips 5321 LCD och får bild via Scart men inget via DVI - HDMI (Ska iofs köpa ny hdmi-hmdi kabel, men det bör väl funka ändå).
TVn säger bara att den inte får nån insignal, och manualen är ju inte till mycket hjälp...
Nån som har några tips?
<{POST_SNAPBACK}>
Såg inte din fråga förrän nu så du kanske har löst det redan. Det första felet var nog att jag hade HDMI på Off. Tänkte inte på det först utan kopplade in en S-Video-kabel och fick det att fungera då. Provade med komponentkabel men ingen bild. Men jag hade ju S-Video-kabeln i samtidigt vilket jag inte tänkte på. Drog ur S-video-kabeln och sedan funkade det med komponentkabel. Såg sedan i manualen att man inte kan ha S-video-kabel i samtidigt som komponent. Med komponentkabeln i så tryckte jag på HDMI-knappen på fjärren och såg på TV:n att HDMI gick igång. Provade sen med HDMI-kabeln och då funkade det också. Vet inte om HDMI inte funkar med S-video-kabel i men det står inte nåt om det i manualen i alla fall.
Postad 14 augusti 2006 - 08:33
Unregistered4267cc75
-
Unregistered4267cc75
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Lysande Brinke! Tack för rapporten.
Precis, jag borde lyssna innan jag bestämmer mig egentligen så jag får nog sätta mig i bilen tillslut. Det är ju intressant att jämföra CD/SACD eftersom det trots allt verkar komma en del återutgivningar och även en del nytt på just SACD.
Har dvd89 samma "2.1"-läge som 540D? Hittar ingen info om det, så antagligen inte. Men med tanke på CA:s manualer, så...
Inte optimalt med en delning på 80Hz kanske, men CD-ingången på 540R påverkas lite av DSP och jag vill gärna kunna köra via 6.1-ingången. Det låter bättre (mindre beslöjat) tycker jag, men jag behöver subben.
Postad 14 augusti 2006 - 11:54
matage
-
matage
-
Rookie
-
6 inlägg
Tack för tipset.
Jag klurade just ut steg ett nu på morgonen: DVD'n måste vara stoppad för att man ska kunna ändra mellan upplösningarna.
Nu står jag dessvärre inför nästa problem.
Min DVD89 och min Philips 37 PF5321 verkar ha HDCP-problem. Jag får schysst bild i några sekunder, innan tv'n får blackout och börjar med reautenticering. Nåt som aldrig hände med min DVD79 med DVI-HDMI-koppling.
Hittade en tråd på AVForums där de upplevde samma problem, men där killen helt enkelt bytte TV efter att ha testat sin DVD mot tre olika PF5321 (alla gav samma problem) samt mot några andra LCDs (alla funkade).
Jag har nu kontaktat Philips angående problemet så får vi se vad de säger.
/m
Postad 01 september 2006 - 20:21
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Har provat en 89a idag .. Den har problem... Slår du in koden för sverige för Audio så får du inget ljud mer än bakgrundsljudet i filmer .. talet försvinner .. Fungerar med svenska filmer .. så klart... Fungerar om man har engelska som standard ( riktig bugg ) Man kan inte använda både HDMI och DVI vilket jag trodde ... ( där föll den ) Har man precis använt HDMI ljud.. så går det inte att gå över till Optiskt utan att stänga av ... ( kass... det valet gör man ju i hembiorecivern ) Edit : Nu plötsligt går det ...Edit: Störningar när man kör både HDMI och Component ut .. vilket man oftast gör, med både LCD och ProjjeBilden är inte speciellt bra från HDMI ( kanske för prisklassen ) Edit : Bilden blir mycket bättre på LCD tv om man kör 1080iComponent ut och in i scalern... så blir det hyffsad bild... med Projjen Edit : Faktiskt mycke bra bild .. fullt i klass med mycket dyrare.. Även om man går genom scaler är källan viktigEdit : Jag tror att Denon 1930 kommer vara ett bättre köp om du lägger till en tusing. Då får du bättre bild med HDMI ... då scalern i denna är kassMaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 02 september 2006 - 22:36.
Postad 04 september 2006 - 18:53
Wooho
-
Wooho
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag lämnade tillbaka min DVD89 idag då det uppkom störningar när jag kopplade den till min projektor (LG AN110), via HDMI-HDMI. Vita horisontella linjer som flimrade förbi emellanåt. Det var ytterst störande  . Visserligen kan jag ha fått ett måndagsexemplar, men jag vågade inte chansa genom att prova en till sådan. Istället fick det bli en Denon 1920, vilken fungerar klockrent.
Postad 14 september 2006 - 11:13
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Någon som fått igång MP3 på spelaren ?
Jag testade hacket men fick det inte att funka.
För övrigt mycket nöjd med spelaren.
Blev mycket bra bild med HDMI till min Panasonic TH-42PV600.
Postad 27 september 2006 - 20:51
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
Är det någon som testat/vet om det går att skicka DVD-Audio och SACD via HDMI? Det har ju nämnts att DVD 89 skulle kunna vara en klon av Oppo DV 970HD, och den klarar ju det...
Postad 29 september 2006 - 13:33
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
DVDA går men bara i två kanaler (receiver avkodar 96 alt 192 khz 24 bit. SACD är värre då få receiver kan avkoda detta. I de fall det funkar konverteras signalen till PCM först och igen, bara i två kanaler med någon slags ljudförlust. Det handlar dels om den bandbredd HDMI klarar och i fallet ljud är det väl samma sak som coax-digi? I fallet SACD är det rädsla för digital kopiering också. I något fall kan DVD'n mata receivern via Fire-wire med kopieringskydd sinsemallan.
Är det inte lite läckert med en rejäl bunt analoga RCA kablar? DVDA och SACD ljudet från DVD-89 är ju riktigt bra.
Postad 29 september 2006 - 14:16
Unregistered27424def
-
Unregistered27424def
-
Användare
-
-
199 inlägg
DVDA går men bara i två kanaler (receiver avkodar 96 alt 192 khz 24 bit. SACD är värre då få receiver kan avkoda detta. I de fall det funkar konverteras signalen till PCM först och igen, bara i två kanaler med någon slags ljudförlust. Det handlar dels om den bandbredd HDMI klarar och i fallet ljud är det väl samma sak som coax-digi? I fallet SACD är det rädsla för digital kopiering också. I något fall kan DVD'n mata receivern via Fire-wire med kopieringskydd sinsemallan. Är det inte lite läckert med en rejäl bunt analoga RCA kablar? DVDA och SACD ljudet från DVD-89 är ju riktigt bra.
<{POST_SNAPBACK}>
Det var ju tråkigt att höra. Har siktat in mig på en Pioneer VSX AX4ASi som ska klara båda dessa format över HDMI, och skulle verkligen vilja slippa att dra sex extra sladdar mellan DVD och receiver... Vad gäller bandbreddd är det inte några problem över HDMI, och i HDMI 1.2 finns det ju stöd för båda dessa ljudformat. Förstår inte varför det är begränsat till två kanaler heller, men men, jakten går tydligen vidare för min del...
Postad 29 september 2006 - 15:52
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Kollade på Pionners hemsida. De nämner att receivern kan ta emot DVDA & SACD via i.LINK, det är samma sak som Fire-wire (IEEE1394). En DVD (typ Pionner DV-989) med nämna utgång och det bör lira. Maffig receiver förresten. i.LINK klarar bandbredden.
Klipp från AX4'n beskrivning:
i.Link
Pure Digital Audio Transmission
The realism of high resolution DVD Audio and SACD audio is astonishing. But some of the fine details are lost in the digital-to-analogue-conversion (and vice-versa) during digital signal processing. That's where i.LINK comes into play.
i.LINK is an advanced resolution digital audio interface. This means that all the original details are preserved; only one digital cable is needed to connect the amplifier with any iLINK-equipped source (for example a DVD-Audio or SACD player).
iLINK reduces jitter arising from the signal transmission to an absolute minimum and DVD Audio and SACD reproduction is as true to the original source as possible.
Postad 24 november 2006 - 09:31
!Rasmussen!
-
!Rasmussen!
-
Användare
-
-
115 inlägg
Hej en snabb fråga
Jag har en kompis som står på tröskeln för att köpa denna spelare.
Vad är det som gör denna bättre än tex Samsung HD860 som kostar halva priset.
Nu har jag endast snabbt skummat igenom tråden, ni får ha överseende med det:)
Tack på förhand
Postad 24 november 2006 - 10:57
Depeche
-
Depeche
-
Forumräv
-
-
571 inlägg
Hej en snabb fråga Jag har en kompis som står på tröskeln för att köpa denna spelare. Vad är det som gör denna bättre än tex Samsung HD860 som kostar halva priset. Nu har jag endast snabbt skummat igenom tråden, ni får ha överseende med det:)
Tack på förhand
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inget om Samsung HD860 men Cambridge DVD89 och 4 andra DVD-spelare testades i nya Hemmabio-tidningen och Cambridge DVD89 och Denon 1730 vann med 35 av 40 poäng. Cambridgen fick 10 av 10 poäng på ljudbetyget.
Postad 24 november 2006 - 11:11
!Rasmussen!
-
!Rasmussen!
-
Användare
-
-
115 inlägg
O.k tack
Någon med mer info?
Samsungen var bara ett exemepel på vad jag anser är en spelar med liknande funktionalitet, fast en billigare spelare.
Postad 25 november 2006 - 12:42
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Det beror på vad man prioriterar. DVD89 låter för priset väldigt bra som CD och spelarar DVDA & SACD vilket inte Samsung spelaren gör. Är man "bara" ute efter digital bild och filmljud via digital utgång kanske Samsung är mer prisvärd. DVD89 är lite tunn på finnesser också som MP3/WMA etc.
Postad 25 november 2006 - 16:47
Italiernan
-
Italiernan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Men om man tänker bild och ljud mässigt på dvd, hur stor skillnad är det igentligen mellan tex en Denon 1930 och en Samsung HD860?
Postad 26 november 2006 - 11:35
Unregistereda1964e4e
-
Unregistereda1964e4e
-
Användare
-
-
106 inlägg
jag står i valet mellan Denon 1930 å Cambridge DVD89.
anledningen till Cambridge DVD89 är för den har dvi och hdmi utgång.
har nämligen sovrummstvn på andra sidan väggen och vill kunna se film på den från denna dvdspelare.
så hdmi utgången till en LG 32LC2R och dvi till LG PX5R plasman.
blir d bra bild eller är den mkt sämre än Denonspelaren?
denon e ju dyrare + jag måste skifta kabel varje gång jag ska se film på sovrummsTvn.
tänkte tjejen skulle slippa mixtra med sådan om hon e ensam hemma med.
MVH//Andreas
Postad 26 november 2006 - 18:58
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
jag står i valet mellan Denon 1930 å Cambridge DVD89. anledningen till Cambridge DVD89 är för den har dvi och hdmi utgång. har nämligen sovrummstvn på andra sidan väggen och vill kunna se film på den från denna dvdspelare. så hdmi utgången till en LG 32LC2R och dvi till LG PX5R plasman. blir d bra bild eller är den mkt sämre än Denonspelaren? denon e ju dyrare + jag måste skifta kabel varje gång jag ska se film på sovrummsTvn. tänkte tjejen skulle slippa mixtra med sådan om hon e ensam hemma med.
MVH//Andreas
<{POST_SNAPBACK}>
GLÖM denna spelare Hade den hemma på test Du kan inte ha kabel i både DVI och HDMI utgångarna. DVD spelaren flippar ut totalt .... Ta en 1930 den är 10X bättre Lita till vad jag säger MaVeRiC
Redigerat av Unregistered1103, 26 november 2006 - 18:58.
Postad 26 november 2006 - 19:01
Unregistereda1964e4e
-
Unregistereda1964e4e
-
Användare
-
-
106 inlägg
hehe..aight..låter som ett klockrent svar!
då blir det en denon imorron och 2st hdmi kablar istället!
tack för svaren
Postad 27 november 2006 - 11:18
Italiernan
-
Italiernan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Är Denon 1930 så pass mkt bättre än DV89 så d är värt att lägga ca 600:- mer. Jag har dock lite svårt för Denons design, ser inte klokt ut enligt min mening. Men är det så pass mkt märkbar skillnad ljud o bild mässigt så e d klart man tar en 1930. Då får man gömma undan den bara. Men MaVeRiC, du har testat bägge spelarna lr? du tycker DV89 bara e skräp lr överdriver du lite?
Postad 27 november 2006 - 12:07
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5 967 inlägg
Är Denon 1930 så pass mkt bättre än DV89 så d är värt att lägga ca 600:- mer. Jag har dock lite svårt för Denons design, ser inte klokt ut enligt min mening. Men är det så pass mkt märkbar skillnad ljud o bild mässigt så e d klart man tar en 1930. Då får man gömma undan den bara. Men MaVeRiC, du har testat bägge spelarna lr? du tycker DV89 bara e skräp lr överdriver du lite?
<{POST_SNAPBACK}>
De går inte att jämföra Det inte utsidan som ger bilden Tekniken är helt olika på alla punkter MaVeRiC
Postad 27 november 2006 - 12:44
Italiernan
-
Italiernan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
okej, jag får väl ha överseende med de hela o försöka gömma den i möbler. Va inne på hifiklubben i går o kollade runt lite. Vet inte vilken reciver ja ska ha till den modellen. Den som verkar vara tillhörande är väl 1907 men den kostar 800:- mer än 1707. Hur stor är skillnaden mellan dom 2? värt 800:- mer?
Sen så tänker jag även på CAMBRIDGE 540R v.2. Den går ju inte att bi-ampa men hur mkt göra det att bi-ampa om man tänkte börja med 2 frontare. Är det stor skillnad där?
Låt oss säga mellan 1707 och CAMBRIDGE 540R v.2? dom är ju lite olika.
Postad 05 december 2006 - 22:15
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1 352 inlägg
Så dålig är ju inte DVD89 och knappast någon spelare i prisklassen har både HDMI och DVI så det är ett plus om man sitter med ett DVI kablage även om spelaren inte kan leverera signal ur båda samtidigt. Vilken har dubbla HDMI...
I senaste "Hemmabio" klår Denon 1730 i och för sig Cambridge på bildsidan för 1900.- som om fokus ligger där kanske det är rätt val. Dessutom är Denon 1707 bäst i test med båda bra ljud och kraft.
Du kanske ska köpa tidningen Italiernan.
Cambridge fokuserar som väligt mer på musik där ingen i prisklassen slår DVD89 som fick en "tia" i testet.
Postad 06 december 2006 - 07:48
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
okej, jag får väl ha överseende med de hela o försöka gömma den i möbler. Va inne på hifiklubben i går o kollade runt lite. Vet inte vilken reciver ja ska ha till den modellen. Den som verkar vara tillhörande är väl 1907 men den kostar 800:- mer än 1707. Hur stor är skillnaden mellan dom 2? värt 800:- mer? Sen så tänker jag även på CAMBRIDGE 540R v.2. Den går ju inte att bi-ampa men hur mkt göra det att bi-ampa om man tänkte börja med 2 frontare. Är det stor skillnad där? Låt oss säga mellan 1707 och CAMBRIDGE 540R v.2? dom är ju lite olika.
<{POST_SNAPBACK}>
Cambridgen har mycket mer kraft än 1707:an, enligt mig bättre på alla punkter. Behöver du inte 7.1 ljud, bi-ampa och allt annat lull-lull så skulle jag välja 540:an. Har du lite mer pengar så skulle nog NAD 744an vara ett alternativ. Men det är ju dina öron som ska lyssna så försök låna hem dom och kolla. DVD89:an spelar CD bättre än 1730:ian annars e de väll ganska lika, tänk nu också på att du kan spela dvd-audio på 89:an, det kan du inte i 1730. Min 89:a hade en massa buggar, spelade typ bara upp en dvd film, klarade bara ett par CDn så jag tog in den för byte, de hade tyvärr inga fler inne så jag tog denonen istället. En annan sak e att DVD89:an e reg-fri från kartong, det är inte denonen, kostar 300 extra hos hifi-klubben, men det kan man ju fixa själv. //Micke
Postad 06 december 2006 - 09:38
Italiernan
-
Italiernan
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag var inne på hifi-klubben i går och kolla lite. JAg lyssnade iofs inte på ljudet från 540 och 1707 för dom var inte inkopplade men ja kollade bildmässigt mellan DV89 o 1730. Tycker att DV89 hade en bättre bild, inte lika ryckig o mer lugn bildåtergivning som var mer i min smak. Kan ju dock vara nått söndags ex på 1730 men d tror ja inte efter som dom har den som demo spelare o hade den vart paj hade dom bytt den. Blir nog en DV89 till helgen:)
Frågade ang kalibrerings skiva också. Dom tyckte inte de spelade någon större betydelse. Vad säger ni om de, spelar d ingen roll lr har ni märkt stor skillnad ni som gjort de?
Postad 22 december 2006 - 01:17
Drakir
-
Drakir
-
Användare
-
-
104 inlägg
Två frågor 1) Är drivverket tyst på DVD89? Som ni säkert vet är nästan vilken gammal cd-spelar som helst helt tysta. Man kan inte höra något tickande eller brummande ljud från spelaren. Många DVD spelare kör ju på mycket högre hastigheter än en gammal CD-spelare. Med andra ord får man en hel del miss ljud när man spelar musik (CD) ...hoppas ni fattar vad jag är ute efter (silence)!!! 2) Funkar MP3 hacket... eller? (Har läst om andra som inte fått sina spelare att funka med detta) Just tried this one from an older CA hack - and it works. This will enable VCD playback & MP3 playback, which I think just about covers the whole 9 yards with this player.
Turn player on Push Setup on the remote Move the cursor over the speaker setup menu but don't select it Type 9,2,1,0 on the remote. A menu appears Switch the support mode to ON. Press setup Turn the player off then on again. eh voila
Incidentally, this also reveals a menu that will disable HDCP on the Video outs as well.
All in all, I really like this player - VFM wise, you can't go wrong!
Enjoy!
Postad 22 december 2006 - 10:12
Mohawk
-
Mohawk
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Två frågor
1) Är drivverket tyst på DVD89? Som ni säkert vet är nästan vilken gammal cd-spelar som helst helt tysta. Man kan inte höra något tickande eller brummande ljud från spelaren. Många DVD spelare kör ju på mycket högre hastigheter än en gammal CD-spelare. Med andra ord får man en hel del miss ljud när man spelar musik (CD) ...hoppas ni fattar vad jag är ute efter (silence)!!!
2) Funkar MP3 hacket... eller? (Har läst om andra som inte fått sina spelare att funka med detta)
Just tried this one from an older CA hack - and it works. This will enable VCD playback & MP3 playback, which I think just about covers the whole 9 yards with this player.
Turn player on Push Setup on the remote Move the cursor over the speaker setup menu but don't select it Type 9,2,1,0 on the remote. A menu appears Switch the support mode to ON. Press setup Turn the player off then on again. eh voila
Incidentally, this also reveals a menu that will disable HDCP on the Video outs as well.
All in all, I really like this player - VFM wise, you can't go wrong!
Enjoy!
<{POST_SNAPBACK}>
Min 89:a är då helt tyst och MP3 hacket fungerar för mig. HDCP avstängningen visste jag inte om så det tackar jag väldigt många gånger för GOD JUL på dig Drakir och alla andra med för den delen. /Mohawk
Postad 22 december 2006 - 13:31
Nindae
-
Nindae
-
Rookie
-
9 inlägg
Två frågor
1) Är drivverket tyst på DVD89? Som ni säkert vet är nästan vilken gammal cd-spelar som helst helt tysta. Man kan inte höra något tickande eller brummande ljud från spelaren. Många DVD spelare kör ju på mycket högre hastigheter än en gammal CD-spelare. Med andra ord får man en hel del miss ljud när man spelar musik (CD) ...hoppas ni fattar vad jag är ute efter (silence)!!!
[/i]
<{POST_SNAPBACK}>
Helt tyst är inte min, jag hör ett störigt tickande. Gick tillbaka till affären för att jämföra med utställning exet, även där kunde jag höra ljudet. Det verkar vara svårt att hitta en tyst DVD spelare. Även de lite dyrare Denon modellerna (2930) låter.
Postad 22 december 2006 - 21:09
Mohawk
-
Mohawk
-
Amatör
-
-
80 inlägg
Nu bara för att ni började skriva om att den tickar så tickar ju min med. Jag har aldrig hört det innan förren nu. Så tack för att ni uppmärksammade mig på det
/Mohawk
Postad 09 februari 2007 - 21:46
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1 646 inlägg
Lämnade min spelare till Hifiklubben för uppdatering av mjukvara (måste skickas till Denon Danmark) så jag fick låna hem en Cambridge DVD-89 så länge. Dock glömde vi fjärrkontrollen. Går det att navigera i menyer utan fjärren?
Postad 13 februari 2007 - 09:10
Drem
-
Drem
-
Veteran
-
-
1 646 inlägg
Nu har jag fått fjärren också  Dock så får jag röda sparklies i 720p och 1080i. DVI-kabeln är 10 meter, antar att det är orsaken och utsignalen är svag från Cambridgen. Någon som har liknande problem? Detta problem finns inte med min Denonspelare. Jag ska ju köra på denna två, tre veckor tills min kommer tillbaka från servicen och det hade varit trevligt att kunna köra iaf 720p.
Redigerat av Drem, 13 februari 2007 - 09:12.
Postad 11 juli 2007 - 15:05
Unregisteredf2c3ef7e
-
Unregisteredf2c3ef7e
-
Lärjunge
-
-
333 inlägg
Hej - Snabb frågan
Har en kompis som har problem med sin spelare, tv.n visar inte vilken utsignal det är ( e tc 576i, 720p o 1080i)
På vilken knapp på dosan ändrar man det? att spelaren skalar upp bilden alltså. För i bruksanvisningen stod det lite knepigt faktiskt.
Kör 2 meter HDMI just nu iaf.
Postad 01 augusti 2007 - 20:55
Unregisteredfa6469d5
-
Unregisteredfa6469d5
-
Rookie
-
1 inlägg
Har haft litge problem med min dvd89, lämnade in min första för den började hacka ca 1 timme in i filmen, antaglige ås blev den för varm. Fick den utbytt och nu har jag skaffat mig en Lcd tv, en Sony Kdl-32P2530K när jag ansluter dvd89:an till den via en hdmi kabel och kör 720p får jag störiga vita prickar lite här och där. Ngn som upplevt detta? och det verkar skumt för jag hämtade den nya dvd:n för två timmar sedan efter att jag fått den utbytt..... Tacksam för svar om det är någon som vet en lösning.
// Gustav
Postad 03 augusti 2007 - 16:25
Unregistered1115
-
Unregistered1115
-
Användare
-
-
183 inlägg
testa med en annan hdmi-kabel, alternativt kolla om den ligger emot nån annan kabel, tycker det låter som att problemet kan sitta där nånstans...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
→
DVD-spelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|