Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Golvare runt 50.000

87 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 April 2006 - 17:43

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
wmadoss: Smaken är som baken, det är helt klart :( Jag tycker att Dynaudion är snyggare än Ushers CP-serie men inte lika snygg som Monitor Audios nya Gold-serie :(

Postad 25 April 2006 - 17:45

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0
Spendor S9e!!!
Leker med dubbelt så dyra högtalare... :(

Redigerat av srna, 25 April 2006 - 17:46.

Postad 25 April 2006 - 17:51

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0

Leker med dubbelt så dyra högtalare...

:( Har du jämfört med många med dubbla priset mot Spendorn?

Postad 26 April 2006 - 18:39

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Snyggt eller fult ja.....Personligen tycker jag såklart att Usher`s alla högtalare är väldans snygga Dancer serien är världsklass :) Compass serien är nästan världsklass :D
Detalj arbete och finish syns inte så bra på bild men är Världsklass !
Ljudet är som tur är minst lika bra :)
Ma burkarna är rätt snygga med känns lite smäckiga tycker jag då :rolleyes:
Ialf här är en rätt bra test ...Usher CP-6381 vs. AV Mi3 Avantgarde

http://avforum.no/fo...ead.php?t=34947

Gissa vilka han tillslut sålde ;)
Mvh

Postad 26 April 2006 - 18:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12483 inlägg
  • 0

Riktigt coolt utseende på den Dynaudion!!! Brottas med mig själv om den är ful eller snygg, men jag lutar nog mer åt snygg!  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Så går det när elementen inte får plats i lådan :)

Postad 26 April 2006 - 18:55

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0

Ma burkarna är rätt snygga med känns lite smäckiga tycker jag då

:) haha ja kanske det...tur de låter så bra som de gör då!

Postad 26 April 2006 - 19:15

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Ma burkarna är rätt snygga med känns lite smäckiga tycker jag då

:) haha ja kanske det...tur de låter så bra som de gör då!

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Finns det verkligen på kartan att se till andra kvaliteter hos en högtalare i denna (eller någon annan) prisklass? Hellre en überbra högtalare som är lite mindre snygg än en skitsnygg som spelar sämre.

Hittar man en "snygg" högtalare för 50 000 kr som spelar bra kan man undra hur mycket högtalaren skulle kostat utan påkostad design, mindre exklusiva materialval etc. En rhodiumpläterad mega-dront-högtalarkontakt på en platta av rökfärgat kristallglas gör ju inte att högtalaren spelar bättre.

Mitt råd: optimera prestandan och strunta i designen om du inte är Bill Gates.

Postad 26 April 2006 - 19:32

Christopher
  • Christopher
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Förvånas över att ingen nämnt Sonus faber, om inte dessa skulle jag gå på Usher som några nämnt tidigare. :)

Postad 26 April 2006 - 19:58

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Klart att man väljer efter ljudet i första hand, men det ena behöver ju inte utesluta det andra (som i Monitor Audios fall)!

Låter två högtalare lika bra för samma pengar tar man ju så klart den snyggaste av dem. Eller vissa kanske inbillar sig att en högtalare låter bättre om den är ful? :)

Molle: En snygg högtalares materialval, kontakter etc behöver ju inte kosta mer att tillverka än en ful. Det handlar ju inte bara om exklusiva material etc utan även om formgivning tex. Två högtalare kan ha exakt lika dyra material, kontakter etc men den ene kan ju ändå vara mkt snyggare!

Redigerat av matte76, 26 April 2006 - 20:00.

Postad 26 April 2006 - 20:27

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
De är kanske lite i överkant men, Dynaudio Contour S5.4, lite kan man säkert pruta :)
Och de är j*t snygga enligt mig :)

Bifogad fil(er)

Postad 27 April 2006 - 03:20

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0
Jag får väl medge att jag inte har lyssnat på allt för många högtalare i den här prisklassen, med undantag för det man hör på hifi-mässorna.

En högtalare som jag har haft möjligheten att lyssna en hel del på är B&W 803D, och det är minst sagt en trevlig högtalare. Hyfsat neutral klang, precis som övriga högtalare i 800-serien, baskapabel, ljudet hänger ihop perfekt utan att diskanten lever sitt eget liv som i allt för många högtalare. Homogent är kanske det rätta ordet.

Stereoperspektivet har ett imponerande djup, men möjligen är ljudet en aning tillbakalutat. De som gillar spektakulära diskanter som markerar/överdriver varje detalj kanske skall leta efter andra högtalare. Diamantdiskanten gör nämligen inte särskilt mycket väsen av sig, utan den bara finns där på ett väldigt naturligt sätt. Till en början låter kanske diskanten något frånvarande, men man vänjer sig och uppskattar den efter ett tag och inser hur bra det lter. Hur som helst så är min gissning är att det krävs en ordentlig förstärkare för att driva dessa högtalare. Dessa högtalare är dessutom de största B&W högtalarna som kan smälta in naturligt i ett vardagsrum.

En annan högtalare som jag tycker är trevlig, som ligger i en något lägre prisklass, är Audiovector Mi3 Avantgarde. Dessa har jag haft möjligheten att utvärdera hemma under ett par veckors tid. Klangen är överlag neutral, men samtidigt ställer högtalarna en del krav på lyssningsmiljön. En tredjedel av diskantljudet släpps nämligen ut på baksidan av högtalaren, så om man sitter i ett dåligt rum med "klapp-eko" och odämpad bakvägg så kan jag tänka mig att vissa tycker att det kan bli för mycket av det goda. Jag märkte dock aldrig av dessa problem, trots att jag gjorde allt för att undersöka om så är fallet. Eftersom jag själv inte är särskilt förtjust i högtalare med vass diskant och påträngande ljud så testade jag givetvis med lite småskrikig musik på mycket hög volym. Det lät oftast så bra att man lockades att höja ännu mer... Högtalarna kanske inte ser mycket ut för världen, men ljudet är allt annat än litet.

Mi3:orna är inte lika bra som B&W 803D när det gäller att skapa djup i ljudbilden, däremot är precisionen i stereoperspektivet mycket bra och närvarokänslan hög. Överlag märks det givetvis att B&W 803D kostar nästan dubbelt så mycket som Mi3:orna, men det finns ändå en del saker som Mi3:orna gör bra. Dom är snabba och skapar en närvarokänsla som gör att det är roligt att lyssna på musik. Dom lider heller inte av "sameness" (dvs att allt låter likadant) som på tok för många högtalare gör.

Rent allmänt så låter de flesta högtalare i denna prisklass bra, men ändå olika. Man kan ju tycka att alla borde närma sig något som borde anses vara neutralt, men här får man helt enkelt själv avgöra vad som passar bäst. Viktigt att komma ihåg är att de flesta lite bättre högtalarna ställer stora krav på kringutrustning och akustik för att låta riktigt bra. Slarvar man på någon punkt märks det oftast direkt.

Lycka till med lyssningsrundan :)

Postad 27 April 2006 - 06:44

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0

De är kanske lite i överkant men, Dynaudio Contour S5.4, lite kan man säkert pruta 
Och de är j*t snygga enligt mig

Japp, håller med! Riktigt stiliga dessa Dynaudio... :)

alpha: Nackdelen med Audiovector Mi3 Avantgarde (som jag har ägt tidigare) är att de låter skit med mindre bra inspelningar pga att de är extremt avslöjande med den diskanten. Med bra inspelningar låter de dock mycket bra. Sålde dem eftersom de inte lät kul alls med hårdrock tex.

Postad 27 April 2006 - 09:26

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Håller med Matte om att det ena absolut inte måste utesluta det andra (Hade kanske inte tagit MA som exempel :) men smaken är som baken).
Jag tror definitivt inte att fulare nödvändigtvis betyder bättre, ingen seriös högtalartillverkare skulle låta designen gå före ljudkvalitén i toppmodellerna som ligger kring 50k förutom kanske B&O (men de kallar inte jag för seriösa) men utforskar säkert hellre nya rundare former för att få det bästa av båda världarna. Tror absolut inte att en fyrkantig ful låda producerar ett bättre ljud än en mer rundad och elegant högtalare kan göra.

Postad 27 April 2006 - 12:20

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0

Tror absolut inte att en fyrkantig ful låda producerar ett bättre ljud än en mer rundad och elegant högtalare kan göra.

Blind Guardian: Inte jag heller! Ofta resulterar ju en rundad låda i mindre reflektioner inom lådan vilket ofta ger bättre ljud, för att ta ett exempel. Snygga Canton-högtalare du har förresten! Nästan lika snygga som mina MA... :) Smaken är som baken som sagt...vissa tycker ju tex att Ino Audio pi60 är snygg (inte jag då alltså..).

Redigerat av matte76, 27 April 2006 - 12:21.

Postad 27 April 2006 - 14:31

Unregisteredbb60144a
  • Unregisteredbb60144a
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0
:) :) ;)

Mvh Magnus Eriksson

Postad 27 April 2006 - 14:39

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
Manga X: :) ;) :D :)

Postad 27 April 2006 - 14:45

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
zodiaken: Sorry för OT från min sida i denna tråd. Högtalare för max 50k, då hade jag kollat begagnat i första hand. För 50k kan du få en högtalare begagnat som kanske kostade nära 100k nya. Vill du ha nytt, kolla PMC OB1 som verkar grymma eller varför inte Audiovector Mi3 Avantgarde om du främst lyssnar på bra inspelningar och inte hårdrock tex.

Dynaudio S5.4 som rekommenderades ovan är nog bra, har haft lillebror S3.4 och de är mycket bra om man har tillräckligt stark förstärkare (minst 200 watt). Fler alternativ finns givetvis, och med tanke på att 50k är mycket pengar bör du låna hem och lyssna innan köp om möjligt. Lycka till!

Postad 27 April 2006 - 16:41

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Håller med dig Matte förutom då såklart att dina MA är snyggare än mina Canton :unsure: ahja ljudet är nog ingen diskussion iaf :D
Pi60 måste nog vara världens absolut fulaste högtalare på alla sätt och vis men jag tvekar inte en sekund på att de spelar bra.
Men om fyrkantiga fula lådor spelade bättre än rundade varför är de hela B&Ws Nautilus serie rundad som har fått grym kritik i alla tidningar världen över? Eller Focals Profile serie som också är konstruerad på liknande sätt just för att förhindra resonanser och stående vågor inuti kabinettet.
Mina högtalare är inte rundade men de två långsidorna är inte parallella av samma skäl som andra är runda. Alla tillverkare har olika filosofier men jag väljer lätt de högtalarna som är både snygga och låter bra än de som bara låter bra.

Postad 27 April 2006 - 17:42

alpha
  • alpha
  • Mega!

• 1302 inlägg
  • 0

alpha: Nackdelen med Audiovector Mi3 Avantgarde (som jag har ägt tidigare) är att de låter skit med mindre bra inspelningar pga att de är extremt avslöjande med den diskanten. Med bra inspelningar låter de dock mycket bra. Sålde dem eftersom de inte lät kul alls med hårdrock tex.

<{POST_SNAPBACK}>

Diskanten är relativt avslöjande, det kan jag hålla med om, men ändå inte så att det blir jobbigt. Ger man bara högtalarna de rätta förutsättningarna så tycker inte jag att det är något som helst problem. Men som sagt, dyrare högtalare kräver en del tid för placering, optimering av lyssningsrum och akustik. Slarvar man med det så kan det visa sig på olika sätt. Vissa högtalare låter klumpiga, andra skrikigt, och vissa så tråkigt att man somnar.

Jag lyssnar inte så mycket på välinspelad hifi-musik, och rent allmänt tycker jag att man skall kunna spela i princip all typ av musik i anläggningen, inte bara välproducerad och gles jazz. Även om jag brukar testa högtalare med lite småskrikig musik på hög volym så ser jag det inte som något självändamål att de absolut sämsta inspelningarna skall låta bra, för då kan man ju verkligen börja fundera på vad högtalaren håller på med.

Jag tyckte faktiskt att Avantgarde lät bra med i nästan allt man matade dem med, och det räcker för min del. Det faktum att dom inte lider av "sameness" i någon större utsträckning gör å andra sidan att olika inspelningar låter väldigt olika. Men smaken är väl olika :unsure:

Om det är tillåtet att generalisera så har jag mycket större problem med metall-baserade diskanter, som i vissa konstruktioner kan ge ett ganska påfrestande ljud vid höga volymer.

Redigerat av alpha, 27 April 2006 - 17:53.

Postad 27 April 2006 - 20:26

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

• 719 inlägg
  • 0
Mkt bra skrivet Alpha !
Akustiken är som du nämnde mkt viktig samt en del andra trix.
Mvh

Postad 27 April 2006 - 22:03

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Lite lösryckt citat och min kommentar på den kanske inte är allt för viktigt men den kommer iaf :unsure:

B&W 803D. Dessa högtalare är dessutom de största B&W högtalarna som kan smälta in naturligt i ett vardagsrum.

Intressant att du tycker så, personligen så tycker jag kupolen på 802orna gör att de ser mycket mindre ut än 803D som är så pass hög med sitt extra baselement.

Hur galet det kanske kan låta så var det faktist en anledning till att jag gick på 802orna istället för 803D då de tog över rummet för mycket.

Postad 28 April 2006 - 16:41

Stormen
  • Stormen
  • Lärjunge

• 388 inlägg
  • 0
Vill slå ett slag för antingen chaconne 2 som vid jämförelse med Mark3 steg inkopplade gjorde att personen sålde sina JM lab för 52 000:- som han skaffade veckan innan.
problemet är att chaconnerna kostar 14 tusen och anses då inte konkurera. Kanske inte den snyggaste finnishen men dom låter förvånande bra. Annars är det bästa jag hört "wall of sound"
www.rauna.com
Tyvärr kostar dom ca 70 000kr. Men jag har lyssnat på flera hornsystem mm och det här är faktiskt bättre. Om man får in dom i huset så är det inte dumt.
Hade för ett tag sedan kvarvågspipor med lowther-element och en lösning med horn i basen (Chaverex) (tar upp en större del av rummet och väger bårtåt 100kg styck). Det lät mycket bra,ca 120 000kr men dessa (wall of sound) slår det med viss marginal.
här är direktlänken http://www.rauna.com...kerwalljpg.html

Redigerat av Stormen, 28 April 2006 - 16:43.

Postad 28 April 2006 - 17:04

Jamez1
  • Jamez1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
B&W 803S låter ju ganska så underbart :blink:
http://www.hifiklubb...alare_Svart.htm

Eller kanske Monitor Audio Gold 60.. Underbart vackra också :D
https://www.prisjakt...dukt.php?p=3477

Och alla Von Sweikert Rekommenderas starkt :unsure:

Postad 28 April 2006 - 17:26

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

Pi60 måste nog vara världens absolut fulaste högtalare på alla sätt och vis men jag tvekar inte en sekund på att de spelar bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Sen när blev pi60 världens fulaste högtalare?
Postad bild

Postad 28 April 2006 - 18:34

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Jösses, i två olika färger blev den ju ännu fulare. Ser ut som två soptunnor i olika storlekar ovanpå varandra :unsure:

Postad 28 April 2006 - 18:41

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0

Jösses, i två olika färger blev den ju ännu fulare. Ser ut som två soptunnor i olika storlekar ovanpå varandra  :unsure:

<{POST_SNAPBACK}>

Hihi, kan inte hålla med mer...... :D

Postad 28 April 2006 - 20:06

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0
Jo lacka den i 2 färger är inte det bästa alternativet enligt mig, då ser man ju verkligen hur "ful" den är.

Jag tycker iofs inte den är skitful som jag tyckte första gången jag såg den. med en diskret lack så kan den nog se helt ok ut och den ska ju låta kanon så.

Hade det inte varit sån j-a lev tid på dom så hade jag nog klippt ett par...(nej jag orkar inte montera och lacka själv)...

Postad 29 April 2006 - 13:18

matte76
  • matte76
  • Forumräv

• 929 inlägg
  • 0
pi60 är skitful. Tycker jag. Men smaken är ju olika, vissa gillar ju deras utseende. Men de är nog snyggare (eller snarare mindre fula) i valnöt eller ek än RÖDA! :)

Postad 29 April 2006 - 14:32

Jamez1
  • Jamez1
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
VÄLDIGT OT här men vart kan man köpa dessa pi60? :)

Postad 29 April 2006 - 17:35

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0

VÄLDIGT OT här men vart kan man köpa dessa pi60? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Din fråga är ju högst on-topic tycker jag, även om pi60 går att köpa från cirka 13 000 kr. Jag tror inte Öhman har nåt emot om du vill betala 50 000 kr i och för sig :( Mer information får du om du mailar konstruktören på [email protected]. Högtalarna går endast att köpa på plats i Lahäll, och endast om du provlyssnat dem innan.

Postad 29 April 2006 - 18:45

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker att de pi60 på biden var riktigt snygga?? :)

Alltså pi60 kan ju bli assnygga egentligen, bara om man lyckas få en snygg finish på dem.

Postad 29 April 2006 - 19:01

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
personligen så kan jag inte komma överrens med mig om den är ful eller snygg.. Men jag kanske står lite tyngre på "snygg-benet". Men... hehe det finns ju snyggare skapelser - det tycker jag däremot.

Sedan finns väl dem där monstren oxå.. heter dem pi56? Vet inte vad dem kostar dock.

//Loofy

Postad 30 April 2006 - 16:57

nordicnews
  • nordicnews
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

personligen så kan jag inte komma överrens med mig om den är ful eller snygg.. Men jag kanske står lite tyngre på "snygg-benet". Men... hehe det finns ju snyggare skapelser - det tycker jag däremot.

Sedan finns väl dem där monstren oxå.. heter dem pi56? Vet inte vad dem kostar dock.

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Norska godingar :) :lol: :wub: :(

Lyssna på de här Eterahögtalarna om du har vägarna förbi Oslo:

http://www.tonart.no...,6334,6337,6348

något av det bästa jag någonsin hört.

Postad 02 May 2006 - 18:11

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Du menar i56s för ringa 70.600:- finns även i en lite värre variant som heter i64z 87.040:- och i ännu en version som heter i68es och kostar då respektingivande 320.000:-. Ingen av dessa högtalare spelar under 48Hz så de behöver kompletteras med Ino:s basmoduler. Den enklast i56s väger 50kg och den värsta i68es väger hela 210kg (styck)! De ser dock väldigt lika ut alla tre, samma elementuppsättning, 4 mellanregister/basar och 1 diskant per låda.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  i56s.JPG   35.45K   0 Antal nerladdningar

Postad 03 May 2006 - 09:28

srna
  • srna
  • Lärjunge

• 322 inlägg
  • 0

Leker med dubbelt så dyra högtalare...

:unsure: Har du jämfört med många med dubbla priset mot Spendorn?

<{POST_SNAPBACK}>

ja, bla. med b&w 802D :)

Redigerat av srna, 03 May 2006 - 09:30.

Postad 03 May 2006 - 20:54

Claatu
  • Claatu
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Lite "we come in peace"-känsla på den senaste bilden... TV:n ser klart stressad ut ivart fall ! :)

Men Martin Logan då? De jag lyssnat på låter ju mumma?

*edit* Man ser att det är bra tryck i grejjerna, bl.a. eftersom fikusen till vänster om TV:n är mer eller mindre avlövad... :) *edit*

Redigerat av Claatu, 03 May 2006 - 20:59.

Postad 04 May 2006 - 10:15

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0
Nya Martin Logan Vantage kan nog vara intressant tror jag. Storebrorn Summit har ju blivit hyllade hur mycket som helst. Ligger väl strax över 50k strecket tror jag.

Postad 04 May 2006 - 13:53

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
ML:s högtalare har en ganska speciell ljudbild. Lite för stor ljudbild enligt många men väldigt förförande och mäktig enligt säkert lika många :) .Man bör definitivt låna hem dem innan man bestämmer sig för ett köp.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.