Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 42PF5331

123 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 december 2006 - 16:43

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Jag har använt min mycket nu, både från digitalbox med scart, xbox med scart och från htpc med hdmi, och jag är supernöjd med tvn! :D Har inga problem med gröna prickar eller liknande.

Mvh
Erick

<{POST_SNAPBACK}>

Dela gärna med dig av dina inställningar (kontrast/färg/brightness/skärpa osv)....Om inte annat så för att det kan vara kul och se vad andra kör med. :blink:

Postad 28 december 2006 - 15:53

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Jag har använt min mycket nu, både från digitalbox med scart, xbox med scart och från htpc med hdmi, och jag är supernöjd med tvn! :) Har inga problem med gröna prickar eller liknande.

Mvh
Erick

<{POST_SNAPBACK}>

Dela gärna med dig av dina inställningar (kontrast/färg/brightness/skärpa osv)....Om inte annat så för att det kan vara kul och se vad andra kör med. :)

<{POST_SNAPBACK}>

håller med.. skulle gärna vilja testa andra inställningar.. är inte helt nöjd än..

Postad 31 december 2006 - 08:47

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
Ni som kör denna tv med DVD spelare med HDMI.. (jag kör en sony NS76)
Om ni går in i Egenskaper i manyn är Kontrast+ och NR och VAL skuggat för er där då och inte valbart? Så är det för mig iaf.. varför är det så?

Postad 05 januari 2007 - 14:27

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Var och impuls-köpte en häromdagen på On Off för 12995kr. Jag har inte kört den så mycket ännu, men det verkar vara ganska mycket tv för pengarna.

Bilden var mycket bättre än vad jag väntat mig när jag ser vanlig tv från satellit-mottagaren, kör med trådlös överföring från boxen med en del störningar ibland. Ska ändra på detta senare. Bilden är trots det ibland väldigt bra, särskilt vid utomhus-scener. Ibland är bilden rent ut sagt kass, speciellt lite mörkare detaljer i bilden blir brunaktiga och flammiga. Ser ut som en lågupplöst hårt komprimerad gif-bild. Jag hoppas att bilden blir avsevärt mycket bättre om jag kör RGB direkt från boxen.

Jag har inte HDMI på DVD'n utan får nöja mig med RGB. Jag tycker att det är väldigt bra bild överlag med DVD, men ibland blir det lite flimmer och flammigt i vissa partier. Det är svårt att se detaljer i mörka partier ibland och svärtan är lite sämre än vad jag förväntat mig på en plasma, dock bättre än på de LCD:er jag sett.

Jag vet iofs inte hur bra bild man kan förvänta sig på en plasma i den prisklassen? Men jag trodde nog att det skulle vara bättre bild med DVD. Hur mycket bättre blir det med HDMI?

Sen det här med ALIS, måste erkänna att jag inte hade koll på det när jag köpte tv'n. Har läst de trådar jag hittat, men kan inte avgöra om det är bra eller dåligt med ALIS-paneler. Jag får en känsla av att vanligt DVD-bild blir något sämre på en ALIS-panel än på en vanlig panel med tanke på att bilden skalas ner något. Hoppas jag har fel. Hursomhelst, hur stor skillnad kan det vara egentligen...

Trevlig helg!

Postad 05 januari 2007 - 20:59

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Ni som kör denna tv med DVD spelare med HDMI.. (jag kör en sony NS76)
Om ni går in i Egenskaper i manyn är Kontrast+ och NR och VAL skuggat för er där då och inte valbart? Så är det för mig iaf.. varför är det så?

<{POST_SNAPBACK}>

Kör exakt samma setup och det är samma sak för mig. Även likadant via komponent. Antar att dessa "förbättringar" inte anses behövas om man kör via nån av HD ingångarna (4-6). Som du kanske märkt får man ju en "HD-meny" när man kör via dessa ingångar, till skillnad från om man kör TV eller via scart (blir då TV-meny)...

Postad 05 januari 2007 - 21:14

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Var och impuls-köpte en häromdagen på On Off för 12995kr. Jag har inte kört den så mycket ännu, men det verkar vara ganska mycket tv för pengarna.

Bilden var mycket bättre än vad jag väntat mig när jag ser vanlig tv från satellit-mottagaren, kör med trådlös överföring från boxen med en del störningar ibland. Ska ändra på detta senare. Bilden är trots det ibland väldigt bra, särskilt vid utomhus-scener. Ibland är bilden rent ut sagt kass, speciellt lite mörkare detaljer i bilden blir brunaktiga och flammiga. Ser ut som en lågupplöst hårt komprimerad gif-bild. Jag hoppas att bilden blir avsevärt mycket bättre om jag kör RGB direkt från boxen.

Jag har inte HDMI på DVD'n utan får nöja mig med RGB. Jag tycker att det är väldigt bra bild överlag med DVD, men ibland blir det lite flimmer och flammigt i vissa partier. Det är svårt att se detaljer i mörka partier ibland och svärtan är lite sämre än vad jag förväntat mig på en plasma, dock bättre än på de LCD:er jag sett.

Jag vet iofs inte hur bra bild man kan förvänta sig på en plasma i den prisklassen? Men jag trodde nog att det skulle vara bättre bild med DVD. Hur mycket bättre blir det med HDMI?

Sen det här med ALIS, måste erkänna att jag inte hade koll på det när jag köpte tv'n. Har läst de trådar jag hittat, men kan inte avgöra om det är bra eller dåligt med ALIS-paneler. Jag får en känsla av att vanligt DVD-bild blir något sämre på en ALIS-panel än på en vanlig panel med tanke på att bilden skalas ner något. Hoppas jag har fel. Hursomhelst, hur stor skillnad kan det vara egentligen...

Trevlig helg!

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis till ditt TV-köp. Det är mycket TV för pengarna, bland det bästa du kan få för de pengarna. Helt klart är ocskå att det finns apparater med bättre svärta, ex vis pv60. Men de har andra problem de dras med som inte philipsen har, plus att philipsen åtminstonde klarar en Hd upplösning (1080i) utan vertikal omskalning. Philipsen kan dessutom vara rätt kräsen med kvaliteten på signalen, detta kan också leda till de problem du beskriver - å andra sidan har jag inte sett någon plasma göra lika bra jobb som ex vis en CRT med lågupplöst material, så det är ett gemensamt problem.

ALiS utvecklades föst som en sätt att göra billiga(re) högupplösta plasmor, mest avsett för presentationsskärmar då de är mer ljusstarka och mindre inbränningskänsliga än en "vanlig" plasma. Dessutom drar de mindre ström då man bara behöver halva antalet elektroder jämfört med en vanlig plasma. Det florerar en hel del halvsanningar (och direkta lögner) om hur ALiS fungerar, vill du ha mer info så säg till. Har en del teknisk information, som jag sparat på sedan jag själv undersökte tekniken inför mitt eget inköp, från hitachi (som hjälpte till att ta fram tekniken) om du är intresserad. Kort sagt kan man säga att dagens ALiS apparater knappast är sämre än plasmor med konventionell teknik.

Postad 09 januari 2007 - 10:56

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt en sån här tv och undrar om det är någon här som är bekant med service menyerna på den. Kan man i dem ställa in någonting användbart?
En negativ detalj som jag hängt upp mig på är att man inte verkar kunna ändra skärmformat på TV'n när man kör genom HDMI och komponenten. Ingen som vet om det går att komma förbi på nåt sätt?

Redigerat av Gojira, 10 januari 2007 - 13:51.

Postad 09 januari 2007 - 21:20

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Som du kanske märkt får man ju en "HD-meny" när man kör via dessa ingångar, till skillnad från om man kör TV eller via scart (blir då TV-meny)...

<{POST_SNAPBACK}>

menar du att vissa saker är skuggat mot annars eller vad menar du med HD-meny??

Postad 09 januari 2007 - 22:08

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Har nyligen köpt en sån här tv och undrar om det är någon här som är bekant med service menyerna på den. Kan man i dem ställa in någonting användbart?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har rotat i servicemenyn en del, det enda intressanta man kan justera är white level...dvs ställa in nivåerna för R G och B....man kommer in i menyn genom att trycka 062596 info+, skriv ner alla värden innan du ändrar nåt - var även medveten om att du kan sabba mer än vad du kan göra nytta om du ändrar "fel"....

menar du att vissa saker är skuggat mot annars eller vad menar du med HD-meny??

Ja, vissa saker blir skuggade när man kör via komponent/HDMI, tittar du överst i menyrutan så står det "HD-menu" precis ovanför "Bild" om du trycker på menyknappen och har valt någon av dessa ingångar.

Postad 10 januari 2007 - 14:00

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har rotat i servicemenyn en del, det enda intressanta man kan justera är white level...dvs ställa in nivåerna för R G och B....man kommer in i menyn genom att trycka 062596 info+, skriv ner alla värden innan du ändrar nåt - var även medveten om att du kan sabba mer än vad du kan göra nytta om du ändrar "fel"....

Japp, så mycket har jag listat ut B) Så det verkar itne finnas nåt annat nyttigt man kan ställa om?
Man vill ju som sagt inte pilla på fel saker.

Det vore skoj om du kunde dela med dig av dina inställningar: RGB/Ljus/Färg/Kontrast med mera.
Vore även skoj att veta vilka RGB värden din TV stod på som original, om du har siffrorna uppskrivna.

Håller på och skall kalibrera min apparat nu i helgen med hjälp av DVE DVD'n och några andra hjälpmedel.

Redigerat av Gojira, 10 januari 2007 - 14:01.

Postad 11 januari 2007 - 22:02

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Japp, så mycket har jag listat ut <_< Så det verkar itne finnas nåt annat nyttigt man kan ställa om?
Man vill ju som sagt inte pilla på fel saker.

Det vore skoj om du kunde dela med dig av dina inställningar: RGB/Ljus/Färg/Kontrast med mera.
Vore även skoj att veta vilka RGB värden din TV stod på som original, om du har siffrorna uppskrivna.

Håller på och skall kalibrera min apparat nu i helgen med hjälp av DVE DVD'n och några andra hjälpmedel.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok här kommer mina värden:

Orginal:

R 206
G 190
B 188

Har personligen hela tiden tyckt att den enda stora nackdelen med denna tv är att den har överdrivet mycket rött i sig, jag ändrade därför inställningarna för varm resp kall - på detta sätt kan jag ha tre olika inställningar; orginal samt två finjusterade beroende på vilken källa jag kör.

Mina varma inställningar är:

R 30
G 28
B 22

Detta ger en bild med mer tryck i och mer av grönt/blått i förhållande till rött (med andra ord mer som andra plasmor).

Mina kalla inställningar är:

R -4
G 0
B 1

De kalla inställningarna är jag lite osäker på, måste in och kolla i servicemenyn om det verkligen stämmer (sklijer isåfall bara ett eller två steg), men principen är densamma - mindre rött i förhållande till grönt/blått men en bild som inte har lika mycket tryck i sig jämfört med varm, vilket är att föredra vid DVD/HD filmer som redan är (oftast i alla fall) kontrastrika. Varm kör jag via scart/digital-tv.
Bilden är dels kalibrerad via inhd's kalibreringssändning (HD) samt även DVE för DVD. Slutlig justering är sedan gjord enligt mina personliga preferenser, resultatet är mycket gott. :P

Färg/kontrast/ljus är för SCART: 44/50/56 med skärpa på 3

Färg/kontrast/ljus är för komponent: 51/57/57 med skärpa på 6

Färg/kontrast/ljus är för HDMI: 43/51/52 med skärpa på 4

Dessa brukar justeras något steg upp/ner beroende på vad som visas.

Dela gärna med dig av vad du kommer fram till efter helgens övningar....

Postad 12 januari 2007 - 15:36

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Jag har några frågor angående inkörning för att unvika inbränningsproblem.

1. Hur många timmar ska den köras in?
2. Vad är lämpligta värden på färg, ljus och kontrast under tiden?
3. Blir bilden bättre när tv'n använts under en tid? Map på svärta osv...

/Niklas

Postad 18 januari 2007 - 13:28

_chill_
  • _chill_
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hejsan!
Jag undrar om det är någon som har problem med surrande på denna tv??

Har en 42q7h i dagsläget och den surrar som F..

Postad 18 januari 2007 - 14:19

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

Hejsan!

Har en 42q7h i dagsläget och den surrar som F..

<{POST_SNAPBACK}>

Surrande? Nej, det kan jag inte påstå att jag har några problem med. Hör inte någonting alls i den vägen när den är igång.

Postad 18 januari 2007 - 14:21

Unregisteredfc8c3395
  • Unregisteredfc8c3395
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Kanske ett litet svagt surrande från den nedre högra delen av tvn =)

Postad 18 januari 2007 - 14:32

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Försöker komma in i service menyn som någon här skrev men finns ju ingen info knapp på fjärkontrollen testade trycka på menu efter siffrorna man skulle trycka in och då får jag upp i högra hörnet längs upp sdm men ser bara massa sifror och nummer finns ju inget man kan ändra någon skrev ju att man kunde ändra vitbalansen, någon som kan hjälpa till?.

Postad 18 januari 2007 - 18:16

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Försöker komma in i service menyn som någon här skrev men finns ju ingen info knapp på fjärkontrollen testade trycka på menu efter siffrorna man skulle trycka in och då får jag upp i högra hörnet  längs upp sdm men ser bara massa sifror och nummer finns ju inget man kan ändra någon skrev ju att man kunde ändra vitbalansen, någon som kan hjälpa till?.

<{POST_SNAPBACK}>

Du bör ha en info-knapp, men den det står bara i+ på den. Den sitter längst ner till vänster på orginalfjärren vill jag minnas. Efter att du tryckt in koden så skall det stå sdm uppe till höger och det skall dyka upp både en del siffror och nummer samt ett par menyval. Trycker du på menyknappen försvinner dessa och du kan då byta källa. För att få tillbaks menyn så trycker du bara på menyknappen igen.

Hejsan!

Hej! Inget surr alls! :)

Postad 18 januari 2007 - 20:16

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
CoRnHoLiO, tackar nu kom jag in.

Postad 19 januari 2007 - 09:32

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hejsan!

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte hört något surrande ljud från min.
Inte än i alla fall :)

Postad 22 januari 2007 - 13:28

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
11990:- på El-giganten.........Är ni ägare fortfarande nöjda? valet och kvalet mellan denna och en Panna 42pv60....... Har ej jämfört bilderna dem emellan ännu........

Någon med tips?

Postad 22 januari 2007 - 14:18

lrey
  • lrey
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
såg också annonsen i el giganten o blev sugen =)

vad innebär det att tv.n inte har xga ??

folk verkar ju väldigt nöjda med den , jag gillar designen , dock kan jag hålla med om att högtalarna inte är så snygga :s

Postad 22 januari 2007 - 14:24

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

folk verkar ju väldigt nöjda med den , jag gillar designen , dock kan jag hålla med om att högtalarna inte är så snygga :s

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag är helt nöjd med min. Det tråkiga är att man inte har nån maskin förutom Xbox 360 som kan mata den med en riktig högupplöst signal.
Högtalarna är väl inte så jättesnygga kanske, men de låter jäkligt bra. Inte plastigt och håligt som de flesta andra modeller.

Postad 22 januari 2007 - 15:16

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Ljudet får ganska bra kritik på denna tv....stämmer det?

Postad 22 januari 2007 - 20:21

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudet är riktigt bra för att vara platt-tv ljud. När det sen gäller att jämföra denna med ex vis pv60 så har pv60 bättre bild, om det sen är värt prisskillnaden är en annan sak. Skulle rekommendera att du tittar på hitachi pd8600 ocskå, samma panel som philipsen men lite bättre svärta (helt jämförbar med pv60 i mina ögon) och kostar också 11990:- (på expert)......

Postad 22 januari 2007 - 21:21

Unregistered569494e8
  • Unregistered569494e8
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ljudet är riktigt bra för att vara platt-tv ljud. När det sen gäller att jämföra denna med ex vis pv60 så har pv60 bättre bild, om det sen är värt prisskillnaden är en annan sak. Skulle rekommendera att du tittar på hitachi pd8600 ocskå, samma panel som philipsen men lite bättre svärta (helt jämförbar med pv60 i mina ögon) och kostar också 11990:- (på expert)......

<{POST_SNAPBACK}>

Det ska jag kolla direkt...tack för tipset!!

Postad 28 januari 2007 - 10:00

andreas_gbg_
  • andreas_gbg_
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Verkar vara ett bra köp denna tv:n, ville helst ha en 32" iom att jag kommer att ha den i sovrummet och den kommer att hänga i fotänden, dvs jag är inte alls långt ifrån tv:n, 2,5-3 meter bara. Och det verkar som att de som klagat på bilden hittils har missat att ställa in bilden :) Som sagt priset är ju 11990kr, finns det något bättre tv-köp?

mvh Andreas

Postad 28 januari 2007 - 17:01

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Verkar vara ett bra köp denna tv:n, ville helst ha en 32" iom att jag kommer att ha den i sovrummet och den kommer att hänga i fotänden, dvs jag är inte alls långt ifrån tv:n, 2,5-3 meter bara. Och det verkar som att de som klagat på bilden hittils har missat att ställa in bilden :angry: Som sagt priset är ju 11990kr, finns det något bättre tv-köp?

mvh Andreas

<{POST_SNAPBACK}>

Hitachi PD8600 kostade ju 11990:- på expert, den är väl strået vassare...panasonic pv45 går väl för samma nu på siba såg jag - samma sak med den, den är strået vassare än 5331:an...förutom dessa två är den rätt ohotad i prisklassen. 2.5-3m är inte alls för kort för en 42:a, skulle snarare vilja hävda att detta är optimalt avstånd. :)

Postad 03 februari 2007 - 21:46

miktof
  • miktof
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
;) ;)
Jag är skit nöjd med min Philips tv köpte den för en vecka sen på elgiganten för 11990:- men jag har en sak jag undrar över när jag tittar på tv tycker jag ibland att bilden typ "Blinkar" typ ljust mörkt men svagt som fan, svår förklarat är det nån som känner igen det. kan det va mottagningen, kör med boxer abonemang, men den gör så även på dvd via scart dock.

Postad 05 februari 2007 - 15:37

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Inget jag har sett på min. Inte ännu i alla fall ;)

Postad 11 februari 2007 - 20:44

Comp
  • Comp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag var och lämnade tillbaka en 42PF5331 för att den gick sönder passade på att köpa en 42PF5521D istället.

Och gissa om jag vart trött när jag fick se bilden. Har exakt samma problem som eXpiRed har på sin!

Tänkte bara höra om du har fått till din? Eller om det är någon som har någon ide vad som man kan göra

Postad 12 februari 2007 - 00:20

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag var och lämnade tillbaka en 42PF5331 för att den gick sönder passade på att köpa en 42PF5521D istället.

Och gissa om jag vart trött när jag fick se bilden. Har exakt samma problem som eXpiRed har på sin!

Tänkte bara höra om du har fått till din? Eller om det är någon som har någon ide vad som man kan göra

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, min bild är fortfarande skit. Har vant mig vid det nu, men ångrar mitt köp. Inte ens en film via hdmi är i bra kvalitet.

Var hemma hos en kompis som köpt en Sony Lcd 42". Färgerna var lite mer platta, men bilden var helt perfekt. Inga skumma gröna och röda prickar. Det svarta var svart, gränserna mellan olika färger var omöjlig att se m.m. Mitt råd: Köp inte plasma om du inte har rejält med pengar och kan lägga typ 25.000 på en TV. LCD är överlägset bättre. (Jaja, vissa plasmafanatiker håller säkert inte med, men de kan ju ta min TV så får jag deras så kan de sitta å titta på gröna och röda prickar hela dagarna) =p

Postad 12 februari 2007 - 15:15

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Vad är det för prickar du ser? Kan du inte lägga upp en bild på fenomenet? Det låter inte som något du ska behöva vänja dig med, utan som om det är något fel på din plasma. Kan du inte reklamera den?

Det enda jag inte är nöjd med på min 5331:a är den dåliga färgåtergivningen vid mörka scener. Hoppas detta är något som kan kalibreras till det bättre. Tittade tex på Collateral som det inte blev bra bild på alls. När de sitter i taxin ser det ut som om håret på chaffören har målats på med en brunsvart pastellkrita. Ett annat exempel är inne i björngrottan i Andra sidan häcken, ser för jäkligt ut. Flammiga färger osv. Alla bilder med lite mer ljus i är dock kanon. Någon annan som har dessa problem med färgåtergivning när det är lite mörkare bilder?

Jag var mycket tveksam till om jag skulle behålla tv'n eller lämna tillbaka den på öppet köp eftersom det är grymt bra bild i övrigt. Hoppas jag valde rätt som behöll den. Är ändå rätt tveksam till att det finns något bättre för 12000kr. Den i mina ögon något upphausade PV60:an uppvisar också en del skumma färgfenomen i mörka partier. Nöjd blir man väl aldrig vad man än köper... ;)

Postad 12 februari 2007 - 16:45

Tuss
  • Tuss
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Satt och valde på denna och en samsung 40" lcd. Jag tog samsungen med efter att 4:e tv:n på 1 månad gick sönder bytte jag till en 5331 och bytte tillbaka den efter nån vecka och köpte mig en PV60 som jag är mer än nöjd med. Svärtan i pv60:n är överlägsen.

Postad 12 februari 2007 - 18:28

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Vad är det för prickar du ser? Kan du inte lägga upp en bild på fenomenet? Det låter inte som något du ska behöva vänja dig med, utan som om det är något fel på din plasma. Kan du inte reklamera den?

<{POST_SNAPBACK}>

La upp en bild innan i denna tråden... Länkar till den här --> https://www.minhembi...e=post&id=27881

Är en bild tagen med digitalkamera. En scen ur filmen Tolken från en DVD med HDMI.

Postad 13 februari 2007 - 12:23

Comp
  • Comp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Var tillbaka med 42PF551 och bytte den mot en Hitachi 42PD8A10.

De hade demoexen stod brevid varandra i butiken och man såg verkligen skillnaden på bilden.

Postad 13 februari 2007 - 12:33

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Satt och valde på denna och en samsung 40" lcd. Jag tog samsungen med efter att 4:e tv:n på 1 månad gick sönder bytte jag till en 5331 och bytte tillbaka den efter nån vecka och köpte mig en PV60 som jag är mer än nöjd med. Svärtan i pv60:n är överlägsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Hade jag köpt tv i dag så hade det nog blivit en PV60. Men men, det är lätt att vara efterklok. Jag pallade helt enkelt inte lämna tillbaka den till On Off igen.

Bättre svärta säger du. Hur påverkas bilden av detta, förutom att svart blir ännu svartare? Jag tycker det är ganska bra svärta på 5331:an, mycket bättre än de flesta LCD:er jag tittat på. Det jag undrar över är om bättre svärta ger mindre av de färgproblem jag upplever när det är mörka bilder, i princip alla inomhusscener. Eller har det mer med kontrast och färgdjup att göra? Ibland känns det som om min plasma kör med 256 färger :) .

Postad 13 februari 2007 - 12:40

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

La upp en bild innan i denna tråden... Länkar till den här --> https://www.minhembi...e=post&id=27881

Är en bild tagen med digitalkamera. En scen ur filmen Tolken från en DVD med HDMI.

<{POST_SNAPBACK}>

Sorry, den bilden har jag ju sett innan. Märker du av prickarna på avstånd också?

Postad 14 februari 2007 - 01:44

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
jag sitter på ca 2.40 m avstånd och ser tydligt att det svarta/mörka är grönaktigt och består av snurrande prickar. Ser även hur alla färger graderas, eller hur man nu ska beskriva det.

OBS... Detta är då DVD-film genom HDMI. Du vill inte veta hur vanlig TV-bild ser ut! Vill jag se nånting tydligt går jag in i köket och sätter på min 15 år gamla 14 tums TV.

Postad 14 februari 2007 - 09:33

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra, har du snackat med någon på Philips support? Jag menar, även om både plasma och LCD har sina nackdelar bildkvalitémässigt gentemot vanlig bildrörs-tv, så ska man väl inte behöva acceptera en så pass dålig bild. Du hade aldrig gått med på att något annat du köpt funkat så dåligt. Vad har du för dvd-spelare? Kabel?

Min tv visar väldigt bra bild från viasat som dessutom skickas trådlöst från övervåningen i huset, så i det fallet snackar vi inte ens rgb-scart. Har inte testat analog tv via antenn, men det borde inte vara mycket sämre. Visst, går jag nära tv'n så är det ibland stora fält som flimrar och har sig. Speciellt i samband med de färgproblem jag klagat över tidigare.

Trots problem med färgåtergivning så knäcker 5331:an min gamla 29" Sony rejält.

Postad 14 februari 2007 - 16:10

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har en Philips HTS-3115 hemmabio. Köpte en HDMI kabel på Kjell och Co. (Inte världens bästa kvalitetssladd precis, det är jag medveten om)

Jag har inte digital-TV. Jag har COM-Hem genom det vanliga antennuttaget. Så det påverkar ju bildkvaliteten... Men bara på en Plasma-TV. En bildrörs-TV har perfekt bild.

Postad 15 februari 2007 - 09:28

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Den för 139kr? I så fall samma kabel som jag köpte. Jag har tidigare varit av den bestämda uppfattningen att det inte behövs dyr kabel för digital överföring, såvida det inte rör sig om långa kablar. Men jag är inte så säker på det längre. Jag ska själv prova en lite dyrare kabel och se om det blir någon skillnad. Dina problem skulle tex kunna bero på jitter tex, därom tvistar de lärde... Köp en dyr kabel på öppet köp och prova, det kan ju inte bli sämre :) .

Postad 19 februari 2007 - 13:13

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
jag lämnade in min tv pga av samma fel som expired har.. men efter en månad fick jag tillbaka den och philips i danmark hade inte hittat nåt fel.. satte på tvn medans de från leveransfirman stod och kollade och jissees vilka gröna prickar de såg..

ringde tillbaka till Elgiganten och blev bollad fram å tebax.. fick rådet att åka in och visa upp den själv.. gjorde det och vi kopplade snabbt upp den med en anntenkabel som fick in kanal 1 och tv 2...

INTE EN JÄKLA grön prick syntes.. där stod man som ett fån...

han på elgiganten sa att det kunde bero på stömmen i huset, typ att TVn inte fick tillräckligt med ström
Kan det stämma.. vad gör man åt det? hjälper det att köpa en sån där fräsig supra grenuttag eller vad det heter för 1500 eller vad sånt koster?

kom hem .. kopplade upp igen och såg prickar...

har nu sänkt mina inställningar till (ljus,färg,kontrast)

57-62
45-55
55-65

vilket har gjort at bilden är mörkare men jag ser inte några prickar från soffan..

om det är tex en scen som tonas från mlrkt till ljust ser man toningen i kantiga färger.. gissar att det beror på den låga kontrasten.. det är typ som om det är inställt på 256 färger som nån pratade om i nåt inlägg..

ett tips:

om ni ser på en film och tycker att det är blaffiga fyrkanter tex i det mörka så pausa filmen och gör inställningarna.. säg att jag har inställningen 60-50-60 och tycker det ser skit ut.. så ändrar jag till 57-50-60 så blir det en avsevärd förbättring medans på 56-50-60 så blir bilden skit igen.. fast det bara är en % mindre på ljusinställningen..
Tvn är väldigt kännslig på de olika inställningarna verkar det som...

Postad 19 februari 2007 - 13:40

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0
Prickar och sånt kan även orsakas av att andra strömkällor är för nära antennsladden.
Undvik att dra antennsladden bakom t ex förstärkare, DVD-spelare och högtalare och investera gärna i en lite dyrare antennsladd som har bra isolering.
Själv hade jag alltid en ljusare bild i vänster kant på min TV och det blev aldrig riktig svärta i TV-sändningarna, men det fixade sig genom att jag investerade i en lite bättre antennsladd.

Postad 28 februari 2007 - 15:06

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej har ett problem med min 5331, har upptäkt två ljusa ungerfär 2cm breda sträck där textningen brukar vara på mörk bild blir dom ljusa, vid vit bild rosa, har försökt köra myrornas krig ifall det skulle vara inbränning från textningen, men funkar inte att få bort dom, någon som har en aning om vad det skulle kunna vara?

Postad 28 februari 2007 - 22:57

eXpiRed
  • eXpiRed
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Har du samma gröna prickar när du ser något genom Scart eller HDMI? Eftersom jag har både Scart och HDMI och allt fortfarande ser ut som i 256-färgers upplösning med snurrande gröna prickar, så kan det inte vara antennsladden.

jag lämnade in min tv pga av samma fel som expired har.. men efter en månad fick jag tillbaka den och philips i danmark hade inte hittat nåt fel..  satte på tvn medans de från leveransfirman stod och kollade och jissees vilka gröna prickar de såg..

ringde tillbaka till Elgiganten och blev bollad fram å tebax.. fick rådet att åka in och visa upp den själv.. gjorde det och vi kopplade snabbt upp den med en anntenkabel som fick in kanal 1 och tv 2...

INTE EN JÄKLA grön prick syntes.. där stod man som ett fån...

han på elgiganten sa att det kunde bero på stömmen i huset, typ att TVn inte fick tillräckligt med ström
Kan det stämma.. vad gör man åt det? hjälper det att köpa en sån där fräsig supra grenuttag eller vad det heter för 1500 eller vad sånt koster?

kom hem .. kopplade upp igen och såg prickar...

har nu sänkt mina inställningar till (ljus,färg,kontrast)

57-62
45-55
55-65

vilket har gjort at bilden är mörkare men jag ser inte några prickar från soffan..

om det är tex en scen som tonas från mlrkt till ljust ser man toningen i kantiga färger.. gissar att det beror på den låga kontrasten.. det är typ som om det är inställt på 256 färger som nån pratade om i nåt inlägg..

ett tips:

om ni ser på en film och tycker att det är blaffiga fyrkanter tex i det mörka så pausa filmen och gör inställningarna.. säg att jag har inställningen 60-50-60 och tycker det ser skit ut.. så ändrar jag till 57-50-60 så blir det en avsevärd förbättring medans på 56-50-60 så blir bilden skit igen.. fast det bara är en % mindre på ljusinställningen..
Tvn är väldigt kännslig på de olika inställningarna verkar det som...

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 02 mars 2007 - 20:50

clarken
  • clarken
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0

Har du samma gröna prickar när du ser något genom Scart eller HDMI? Eftersom jag har både Scart och HDMI och allt fortfarande ser ut som i 256-färgers upplösning med snurrande gröna prickar, så kan det inte vara antennsladden.

japp det är sama med hdmi och scart för min del..
skall flytta efter sommaren till nybyggt hus.. blir det inte bättre då skall jag testa köpa nåt av Supra grendosor. .. annars får jag nog utnyttja drulleförsäkrnigen :unsure:

förresten..

vad är skillnaden på Supra Jentech DB06-EU http://www.hembiobut...p?pgrpnr=112630
och Supra LoRad MD06-EU MKII http://www.hembiobut...p?pgrpnr=108950

Jentech är rätt mkt billigare men är den tillräkligt bra.?`?

Postad 12 mars 2007 - 14:25

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Kan man se i servicemenyn hur många timmar tv'n varit på?

Postad 15 mars 2007 - 21:48

mijo999
  • mijo999
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tycker denna är kanonbra! Snygg, skarp och klara färger.

Är dock lite fundersam kring ngt svag svärta och mörkbruna partier som ser ut att sakna lite färgdjup.

Har någon hittat bra inställningar.

Har kopplat in den via en Onkyo TX-SR674E och bilder blev otroligt mycket bättre med uppskalning (progressive scan) via mina vanliga svideo signaler från canal digital och viasat boxen.

Som sagt, kanon-tv men behöver lite inställningvägledning för att få till de mörka partierna.

Väntar på CanalDigital HD boxen, sen ska den få bekänna färg!

Postad 16 mars 2007 - 14:17

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Är dock lite fundersam kring ngt svag svärta och mörkbruna partier som ser ut att sakna lite färgdjup.

<{POST_SNAPBACK}>

Precis, det är det enda jag i princip också har att klaga på. Kolla gärna mina tidigare inlägg i tråden.

Jag har provat allt utom att ändra fabriksinställningarna, men jag blir inte nöjd. Det är möjligt att du kan kalibrera tv'n med DVE eller liknande och på så vis få det bättre.

Postad 16 mars 2007 - 14:33

Stass
  • Stass
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Tycker denna är kanonbra! Snygg, skarp och klara färger.

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att du köpt den ganska nyligen? Jag är lite nyfiken på hur du resonerade när du valde just den här plasman och inte PV60 som alla andra verkar föredra. Jämförde du Philipsen mot Pannan?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.