Projekt Seventh Gate Cinema
Postad 13 November 2006 - 23:37
Postad 11 March 2008 - 23:42
Nu är det över ett halvår sedan jag sist skrev något här angående min hemmabiosalong.
Kom en hel del ivägen för mitt bygge då. Startade egen firma och blev pappa osv.
Återupptog bygget för 2 veckor sedan och nu står salongen snart klar.
Hela källaren är full med utrustning som är redo att installeras så snart själva salongen är klar.
Utrusningen blir som följer:
Högtalare: Audiovector C-series
Förstärkare: Harman Kardon AVR7000
Sub: Sunfire D10
Duk: Kingpin FS240 105" ramspänd
Projektor: Epson TW1000
Fjärr: Harmony 1000
Sen ett Playstation 3 som får agera BD spelare ett tag.
Imorgon kommer heltäckningsmattan med Schenker så nu lär rummet verkligen börja ta form.
Lägger upp bilder under morgondagen.
Postad 12 March 2008 - 00:20
God afton gott folk.
Nu är det över ett halvår sedan jag sist skrev något här angående min hemmabiosalong.
Kom en hel del ivägen för mitt bygge då. Startade egen firma och blev pappa osv.
Hoppas du inte räknar på samma vis när du skickar fakturor till kunder, då blir det bara halva betalningen med tanke på att det är över ett HELT år sen du skrev ..... hehe.
Kommer att följa detta bygget.
Verkar bli riktigt bra ju
Redigerat av Unregistereddbdacae4, 12 March 2008 - 00:21.
Postad 12 March 2008 - 15:58
Menade att skriva "över ett och ett halv år sedan". =D
Update:
Idag kom Schenker och väckte mig.
Dom levererade heltäckningsmattorna jag beställt från Bossesmattor i Helsingborg. Kommer bli helt underbara när dom väl ligger på plats!
Räknar med att allt står klart innan månadens slut. Får se om jag lyckas med detta.
Podiet börjar ta form. Observera dom gömda apparatskåpen. Fixade till så dom var ventilerade också. Kommer vara helt osynliga när podiet står klart.

Innan isoleringen och tyget åker upp så ska det självklart dras flexirör till alla kablar. Använder mig utav 42mm rör så man är säker på att dom räcker till en HDMI-kabel och mina grova högtalarkablar.

Andra sidan. Där blev det bara ett rör draget pågrund av dörren.

Blir kanon ventilation till projektorn som ni ser! (hyllan över mitthögtalaren..)
Postad 12 March 2008 - 16:06
Du kunde ha tagit bort plasten och monterat akustiktaket med bara några mm mellanrum till reglarna. Då hade du fått den distans som akustiktaket kräver och isoleringen hade gjort absorberingen ännu effektivare. Detta hade knappt sänkt taket någonting och hade dessutom funkat riktigt bra.
Postad 14 March 2008 - 11:26
Som det ser ut nu hade man ju självklart viljat haft akustikplattor i taket, men kommer inte bli att jag river ner gipsen och gör om det. Ialf inte i dagsläget.
Liten update:
Suttit nu ett par dagar och laborerat med ljusstyrningen. Visade sig inte vara lika "lätt" som jag hade hoppats på.
Köpte mig en Harmony 1000 och en IR/RF konverter. Tyvärr är jag lite besviken på Harmonyn. Hela programmeringssytemet är ju en enda stor guide med förvalda alternativ.
Jag skulle helst av allt vilja ha ett helt fritt system där man kunde få mer kontroll. Kanske får byta till en Pronto helt enkelt.
Imorgon ska jag ta tag i elen och allt annat kablage. Sen om tiden finns även börja slänga dit isoleringen.
Återkommer med bilder imorgon.
Postad 14 March 2008 - 19:45
Panelen är fruktansvärd. Helt klart.
Kommer göra allt för gömma högtalarna i väggarna. Så panelen ryker nog runt om skulle jag tro.
Ett litet krux med detta huset är att det på gott och ont är väldigt välbyggt.
Bara att riva väggen mellan rummen är ett **** märkte jag precis.
På 1h jobb har jag fått bort en planka av panelen. Är spikad under golv nivån någonstans. Så blir att försöka plocka upp lite av golvet.![]()
Men om allt gör precis som planerad är det ju ingen skoj. Måste ju ######s lite!![]()
Tilläggas bör att jag ska ha hjälp utav väldigt duktigt folk med bygget. Är själv inte kvalificerad att bygga om allt.
Återkommer med mer info allt eftersom.
Vad glad att du inte har en massa spån och gamla tidningar från 30-talet som en annan hade då vi byggde om, man svor ju inte lite.. faan va skitigt det blir då..Galet!
Detta projektet ska bli väldigt intressant att följa
Postad 14 March 2008 - 21:17
Jobbigaste var att riva väggen mellan rummen. Men då var man ju som mest taggad.
Nu är det egentligen bara fin liret kvar.
Är lite orolig dock för att rummet kommer kännas mycket mindre sen när vi får upp tyget och lagt mattan. Men bara man får plats är det ju inga problem. Är tänkt att bli 5-6 platser.
Återkommer som sagt imorgon med bilder och en uppdatering.
Postad 15 March 2008 - 22:17
Fick inte så mycket vi hade tänkt oss gjort idag. Men ett litet steg i rätt riktning ialf.
Podiet börjat verkligen ta form nu. Sen är alla gipslådorna till halogen-spottarna på plats.
Mer än så blev det ej idag.
Ska försöka hinna slutföra det mesta nästa vecka då både jag och snickaren som hjälper mig är lediga från våra jobb. Återkommer då med bilder och mer uppdateringar på hur det går.
Håll ögonen öppna.
Postad 19 March 2008 - 21:38
Efter att ha jobbat ett par timmar varje dag nu i veckan börjar rummet se mycket lovande ut!
Vi har reglat upp och isolerat väggarna. Den ena väggen är helt klar och den andra är vi halvägs med.
Tror slutresultatet kommer bli helt underbart!
Jag har även gjutit en cementplatta att ställa subwoofern på. Kan bli intressant att höra resultatet om några veckor.
Här är väggen där elementen skall monteras. Skall byggas två stycken infällda fack i väggen för att göra det så diskret som möjligt.

Detta är den väggen vi gjort så gott som klar. Om du kollar noga syns att det lutar framåt som gälar. Tror det kommer bli väldigt effektfullt med belysningen sen.
Postad 19 March 2008 - 22:09
Ett riktigt dedikerat lyssningsrum är ju den stora drömmen som tyvär alldrig går i uppfyllelse för de flessta av oss, för min del får det vänta tills att jag skaffar eget och då jäklar ska jag försöka fixa ett riktigt lyssnings rum
(om det inte blir en liten 1a
Riktigt fint bygge i alla fall, har du funderat någonting på elektroniken; det har ju kommit en massa nya roliga grejor ju som man ju nässtan måsste ha.
En Reciver/Prossesor med HD och blue-ray spelare är ju nässtan ett måsste för att det ska kännas helt 100 nu, men det är klart att det kan väll vänta antar jag, att bygga ett helt rum kostar ju en del så det får väll bli kommande uppdateringar
MVH/ DVD-ai
Redigerat av DVD-ai, 19 March 2008 - 22:09.
Postad 19 March 2008 - 23:03
Tackar.
Ja, det kostar mer än man tror kan jag garantera.
Utrustningen blir till en början relativt spartansk. Behåller min Harman Kardon AVR7000 och kör 5.1 tillsvidare.
Däremot blir det full hd hela vägen med Blueray såklart.
Och högtalarna hänger med en bra stund. Audiovector runt om och Sunfire D10 sub.
Sen blir det en ny förstärkare/reciver såfort man har råd. En fet AX10 eller något liknande hade ju inte varit fel alls.
Postad 19 March 2008 - 23:24
DVD-ai:
Tackar.![]()
Ja, det kostar mer än man tror kan jag garantera.
Utrustningen blir till en början relativt spartansk. Behåller min Harman Kardon AVR7000 och kör 5.1 tillsvidare.
Däremot blir det full hd hela vägen med Blueray såklart.
Och högtalarna hänger med en bra stund. Audiovector runt om och Sunfire D10 sub.
Sen blir det en ny förstärkare/reciver såfort man har råd. En fet AX10 eller något liknande hade ju inte varit fel alls.
Tängte på att man skulle vilja ha en reciver som kan ta dom nya HD ljudformaten också
Eller kanske har kommit en nu AX10 som har alla nya formaten inräknade ?!
Postad 20 March 2008 - 09:57
Måste jag undersöka genast. =)
Postad 20 March 2008 - 19:54
Näe, du har nog rätt. Inte kollat på recivers på många år nu.
Måste jag undersöka genast. =)
Inget du är ensam om tror jag, har hänt så mycket nu på senaste tiden när det gäller format m.m. så det nästintill omöjligt att hänga med.
Hur som hällst ett mycket intressant bygge som jag kommer att följa med stort intresse från om med nu
Keep up the good work !
Postad 24 March 2008 - 19:05
Godkväll alla filmälskare.
Nu börjar bygget ta form på allvar. Idag har vi isolerat klart vägg nr. 2 och gjort gipslådor till elementen på samma vägg.
Sen har vi dragit elen klart till alla halogenspottar som skall sitta i taket. Börjar se riktigt trevligt ut!
Här är väggen vi gjorde klar idag:

Blev en jäkla massa sladdar innan vi var nöjda:

Så här blev gipslådorna. Nu ska dom och elementen bara målas svarta.
Postad 24 March 2008 - 21:46
blir det å spänna fast ett scen molton tyg på väggarna istället för gips skivor nu tro?
ljus&ljudabsorberande i ett...
Postad 25 March 2008 - 11:30
Svart och biorött tyg.
Som det är redan nu känns rummet helt rätt för filmljud. Riktigt stumt och dämpat.
Så förhoppningsvis blir slutresultatet mästerligt. =)
Postad 27 March 2008 - 19:36
Ännu ett steg är tagit mot slutförandet av salongen. Men det tar tid att snickra!
Mycket man inte har räknat med som skall fixas.
Nu är vi så långt vi kan komma utan att elektriken kommer hit och trollar lite. Strömmen skall tas från ett uttag i väggen bakom podiet. Så nu är det bara att vänta tills min vän elektriken har tid att komma förbi.
Hoppas verkligen att han har tid nästa vecka så vi kan avsluta bygget snart. Man är ju inte lite sugen på att dra igång en film!
Sista reglarna på väggen åker upp. På den höjden dom sitter ska det röda tyget möta det svarta i form av en guldfärgad list.
Elementen är fastskruvade nu också som ni kanske ser.

Så här såg det ut innan vi skruvade dit alla reglar som skall hålla isoleringen på plats.

Här har vi byggt en ikea säng från 80-talet.
Ser riktigt ruggit ut innan man får dit isoleringen. Men funkar kanon. Isoleringen sitter riktigt bra på plats.
Postad 31 March 2008 - 17:18
Gjort lite nytta nere i biografen idag igen.
Satte upp dom sista gips-skivorna och spacklade det grövsta.

Mer bilder kommer imorgon.
Postad 06 April 2008 - 18:49
Senaste dagarna har det verkligen hänt grejor.
Elen är fixad och alla uttag och lampor funkar. Hela rummet är även isolerat och klart. Hämtade tyget i fredags och vi är nu snart redo för att slutföra salongen.
Men först måste allt som skall målas fixas. Nästan allt är spacklat och klart så snart dags att ta fram penslarna.
Kommer med mycker fler bilder i veckan. Det är först nu det kan börja bli riktigt intressant att följa.
Postad 09 April 2008 - 21:13
Nu händer det grejor.
Salong kommer vara klar till helgen som det ser ut nu. Ska bli helt underbart!
Tänkte jag skulle slänga upp ett par bilder så ni kan få studera våra framsteg.
Håll tillgodo.
Spacklat och målat.

Började med att fästa det röda tyget. Blev riktigt bra!

Här är det fastsatt och kapat till rätt längd. Resten ner till golvet blir svart med en guldfärgad list vid skarven.

Postad 10 April 2008 - 20:23
Nu börjar det lika något.
Idag sattes allt tyg upp och heltäckningsmattan på halva golvet skars i rätt längd.
Vad kvar står nu då?
- Klippa till resterande matta och limma dom bägge.
- Sy tygbitarna som skall täcka högtalarna och fästa dessa med kardborreband.
- Måla och montera alla luckor till samtliga apparatdosor.
- Måla elementet.
- Sätta lister. Kommer göras imorgon.
- Installera hårdvaran!
Sen är det bara att njuta så det står härliga tll!

Postad 11 April 2008 - 16:31
Kommer snart fler bilder. Bygger för fullt nu.
Postad 12 April 2008 - 19:53
Efter att ha spenderat näst intill alla mina vakna timmar nere i källaren igår och idag är nu salongen riktigt underbar!
Dock ej helt klar. Har lite småplock kvar plus att koppla lite hårdvara.
Kolla bilderna och säg vad ni tycker om resultatet "so far".
Kommer bättre bilder så fort jag har bemästrat min kamera.

Postad 13 April 2008 - 12:05
Riktigt riktigt snyggt och man får hoppas att det blev bra med akustiken där inne också så att du får uppleva det där riktiga omslutande "bio trycket" i luften.
Postad 13 April 2008 - 23:19
Är själv kanon nöjd!
Dock inte startat upp varken projektorn eller förstärkaren än. Har lite små pill innan jag kan starta min första film.
Angående akustiken är det bara hålla tummarna att det blir bra. Det känns väldigt dämpat och tyst ialf. Så jag tror stenhårt på vår konstuktion.
Återkommer med mer bilder så fort sista listerna och sista penseldragen är gjorda.
Postad 15 April 2008 - 10:03
Var skeptisk när du skulle klä väggarna med tyg, men det fungerar ju bra. Väntar på att höra hur upplevelsen blev efter första filmen rullat...
Postad 15 April 2008 - 22:59
Hade ingång system första gången idag.
Första intrycket var angående bilden. Utan att ha kalibrerat projektorn så var bilden i 1080p från min Playstation 3 helt enorm!!!
Nästa steg var att få igång ljudet. Fick koppla in en gammal 14" crt tv till H/K'n för att ställa in rätt insignal.
Testade sen "Blackhawk down" som jag har på Blu-Ray. Bilden var fortfarande helt otrolig, men ljudet var inte värst bra. Särskilt från centern som satt bakom duken. Hörde knappt dialogen alls.
Gick in i H/K menyn igen och höjde centern med +6db. Detta gjorde susen förutom att ljudet från center högtalaren hade på tok för mycket bas. Kan vara att jag är lite petig då min sambo var helnöjd.
Ska dock koppla in en Audiovector C-series center jag har liggande. En stor Audiovector C3 golvhögtalare kanske helt enkelt inte lämpar sig till att vara center. Eller dämpar duken ljudet för mycket.
Nu till något positivt. Jäkla vad imponerade vi blev av Sunfire D10 subben!!!
Helt otrolig biokänsla direkt utan att ha lagt ner någon större energi på att ställa in den.
Vi slänga i "Gone in 60second" och kollade på scenen där Cage stjäl Elenor. När han startar bilen kändes det in i märgen.
Precis som det skall vara.
Någon som har tips angående mitt lilla problem med centern så välkommnar jag era idéer och lösningar med öppen famn.
Postad 16 April 2008 - 09:22
Har du dessutom möjlighet att sätta Centern som medium kan det vara intressant att testa...
Postad 23 June 2008 - 10:42
Tänkte hör lite hur högt man ska bygga upp podiet till bakre raden? Finns det nåt bra mått för det eller är det tycke och smak?
Isoleringen på väggarna...hur tjock bör den vara för att få bra akustik?
mvh
Lars
Redigerat av Unregisteredf7cc16f2, 23 June 2008 - 10:45.
Postad 23 June 2008 - 11:57
jag undrar nu hur blev resultatet av det hela, har du fått i årdning på detta med centern och övriga systemet ?
Postad 22 July 2008 - 22:53
Tack för alla fina lovord och beröm. =D
Väldigt länge sedan jag skrev här blev lite förvånad av alla nya svar i tråden.
Inte hunnit titta på så väldigt mycket film nu i sommar. Tror det blir desto mer till hösten.
Men intrycket av salongen är ialf att det slår vilken publik biograf som helst!
Man sitter i valfri klädsel (läs mjukisbyxor och utan strumpor..=D ) , man slipper ha filmen förstörd av någon fjortis eller storvuxen person. Sen är ju en BlueRay film i fullHD grymt trevlig att titta på. =)
Spelar även en del Playstation 3 i salongen. Helt klart det bästa tvspels upplevelsen jag varit med om!
Angående centerhögtalaren så höjde jag bara volymen på den. Funkar kalas bra nu.
larsa_c:
Det jag mest hade i åtanke angående podiet var att det måste kännas bekvämt att gå upp för.
Därför använde jag mig av standard måttet för trappsteg 17cm. (om jag minns rätt..)
Blev väldigt bra.
Lovar att lägga in ett par bättre och nyare bilder snarast.
Postad 24 July 2008 - 20:55
Postad 28 July 2008 - 00:28
Tio utav tio möjliga!
Grattis...eller nåt
/Christopher
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
52 bilder
244 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna