Högtalarna fungerar perfekt. Gillar helt klart dem.
Sjyst bus! Kommer och lyssnar nästa gång jag kommer upp till Lappmarkerna.
Du bjuder väl på lite kaffe?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8?
Startad av
Kraantz
, Sep 24 2006 00:34
61 svar till detta ämne
23 relaterade trådar
Postad 08 October 2006 - 13:35
Sjyst bus! Kommer och lyssnar nästa gång jag kommer upp till Lappmarkerna. Du bjuder väl på lite kaffe? Postad 08 October 2006 - 13:38 Visst, skall nog inte vara några problem.. Postad 08 October 2006 - 13:57
Jag lyssnade på A62 och någon annan Dynaudio i de trakterna och kom underfund med att jag absolut inte gillade dessa Dynaudio´s - dovt, inbäddat, tråkigt etc. - och en bra högtalare som kräver kringutrustning för 10-20.000,- per del, är ingen bra högtalare.
Måhända har den en mycket hög potential men det finns då klar mer prisvärda sätt att få lika bra och mycket prestanda. Mina budget-Proson mosade A62 i test dessutom (är väl inte av största vikt men ändå), inget ont om Dynaudio bara för det, för alla andra fick också ta till reträtt - 3500,- kostar dom högtalarna, vilket säger lite om hur skillnader i pris/prestanda och ljudkvalité per krona kan vara undantagesvis... Det kan i många fall vara en mycket viktig del att matcha elektroniken rätt för att få totalen att låta som bäst, och i fallet med testen så kanske inte A62 (och de andra) var dåliga utan Proson däremot bra... vem vet? Tycker iaf at du absoult inte ska nöja dig med en surroundreceiver som drivning till dessa Dyno´s - oavsett om det är SR7001 eller liknande i samma klass (även om dom är "bra", har själv haft SR7500) för om högtalarna presterar som dom ska först med optimala förutsättningar så har du ju möjligen isf betalat en massa tusenlappar du aldrig kommer att få valuta för. Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 October 2006 - 14:00. Postad 08 October 2006 - 14:06
Nej jag har inte tänkt driva högtalarna med en surround receiver. Jag har en Adcom-GFA 5802, och den tänker jag fortfarande ha kvar, så den skall driva högtalarna även efter jag köpt surround receiver och övriga högtalare. Postad 08 October 2006 - 14:23
aah okej - sorry för den missen
Det finns mer att hämta ur burkarna om det ska avspisas musik i primär anläggning, det var bara så jag tänkte. Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 October 2006 - 14:24. Postad 08 October 2006 - 14:59
Hembioreceivrar kan mycket väl prestera bra, ingenting som säger att de måste vara undermåliga. Florerar många myter om att tvåkanalsförstärkare per automatik skulle vara bättre som ljudåtergivare. Jag har själv uppgraderat från ett dyrt tvåkanals försteg (MF A3CR), rosat av hifipress, till förstegsdelen i Denon 2105. Om man spelar väldigt HÖGT så kanske det inbyggda slutsteget i en recever inte räcker till. Postad 08 October 2006 - 15:01
[quote name='megalomaniac' date='Oct 8 2006, 14:57 ']
Jag lyssnade på A62 och någon annan Dynaudio i de trakterna och kom underfund med att jag absolut inte gillade dessa Dynaudio´s - dovt, inbäddat, tråkigt etc. - och en bra högtalare som kräver kringutrustning för 10-20.000,- per del, är ingen bra högtalare. Måhända har den en mycket hög potential men det finns då klar mer prisvärda sätt att få lika bra och mycket prestanda. Kollar du på alla dyrare högtalare så kräver det att man följer efter med elektroniken för du skall få någon vinst av att köpa bättre grejer. Inget är bättre än den svagaste länk. Köper du tex Burmeister högtalare och en Koda förstärkare så kommer det låta dåligt fast än du har en högtalare för 200.000:-. Med din slutsats så är Burmeister en av dom sämsta högtalarna som finns och Prosnen en av dom bästa? Hmm det var ett resonemang jag inte hört förr. Postad 08 October 2006 - 18:42
Jag har inte sagt att en hembioreceiver skulle prestera dåligt, snarare tvärtom (om du läser inläggen) men däremot så har en BRA 2 kanalare/slutsteg i samma prisklass oftast det som i princip alla surroundreceivrar saknar - pulver att driva högtalarna såpass att dom presterar sitt bästa. Bra ljud kan du få med många surroundreceivrar således, men du kan kanske utnyttja de sista 20% av potentialen med en bättre 2 kanalare eller slutsteg till surroundreceiverns försteg om det är av bra kvalla. Förstår du då vad jag menade? ps: jag är själv inne på försteg á surroundreceiver och slutsteg á ICEpower. Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 October 2006 - 18:42. Postad 08 October 2006 - 19:02
[quote name='highlander1' date='Oct 8 2006, 15:01 ']
[quote name='megalomaniac' date='Oct 8 2006, 14:57 '] Jag lyssnade på A62 och någon annan Dynaudio i de trakterna och kom underfund med att jag absolut inte gillade dessa Dynaudio´s - dovt, inbäddat, tråkigt etc. - och en bra högtalare som kräver kringutrustning för 10-20.000,- per del, är ingen bra högtalare. Måhända har den en mycket hög potential men det finns då klar mer prisvärda sätt att få lika bra och mycket prestanda. Kollar du på alla dyrare högtalare så kräver det att man följer efter med elektroniken för du skall få någon vinst av att köpa bättre grejer. Inget är bättre än den svagaste länk. Köper du tex Burmeister högtalare och en Koda förstärkare så kommer det låta dåligt fast än du har en högtalare för 200.000:-. Med din slutsats så är Burmeister en av dom sämsta högtalarna som finns och Prosnen en av dom bästa? Hmm det var ett resonemang jag inte hört förr. [/quote] Jag har däremot hört ditt resonemang förut, det är antingen kolsvart eller intensivt vitt - finns ingen gråskala... Burmester och Koda (KEF?) vilken jämförelse *suck* det jag menade är att Dynaudio i regel kräver mycket mer och dyrare kringutrustning för att ens prestera bra, än värre om du vill ha ut den fulla potentialen. Och den vill man ju gärna komma åt... dessutom matchade jag dom högtalarna jag lyssnade på med elektronik i sin egen prisklass (Marantz) och dom levde knappast ut. Därtill är dom extremt kräsna, något som en ägare själv vittnar om i den här tråden. Det är faktist inte så att det per automatik är så med alla andra högtalare i 20.000,- klassen, exempelvis, utan jag nämner Dynaudio för att dom funkar (eller inte funkar) på det viset... (har inte lyssnat på massvis utan några få Dynaudio, och det är min slutsats du läser nu) Andra högtalare kanske till och med låter riktigt njutbart med en rimlig kringutrustning i eller strax under sin egen klass, och växer ännu mer ju klassigare prylar du matar dom med. Lite enklare att få bra ljud ur... om jag säger så då. Han nämner ju att han har funderingar på SR7500 (Marantz) efterträdare SR7001 och jag har ju ägt SR7500 och har matchat den med olika högtaleri (bland annat Canton RC-L som är och nosar kring 20.000,- prestanda) och slutsteg samt A-B med försteg osv. Jag vet att den låter mycket bra för att vara en surroundreceiver, och försteget är bra, men det kan såklart bli bättre... speciellt om du lägger ut 10.000,- på en íntergrerad 2 kanalare eller en surroundreceiver med bra förstegsdel och ett hyfsat slutsteg, typ Vincent eller liknande. Dessutom, det jag skrev om Proson kontra Dynaudio A62 ska inte tas ur sitt sammanhang, tidningen ansåg i ett stortest att Proson var bättre, jag VET att mina Proson är bättre. Därmed inte sagt att Dynaudio A62 presterade sitt bästa eller ens att dom är det sämsta på marknaden, och Proson är inte heller världens bästa högtalare... långt ifrån... men dom har potential att växa oerhört och med ett mycket kapabelt slutsteg och försteg låter det mycket bättre än en erkänt bra 2 kanals receiver, exempelvis, och massvis med bättre än med en erkänt bra surroundreceiver (Pioneer AX-2). Simple as that. Ingendera lät dåligt däremot. Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 October 2006 - 19:15. Postad 08 October 2006 - 19:25
Väntade bara på en motreaktion
Högtalare och ljud är en smaksak.Personligen till motsats från dig har jag svårt för Prosons ljud. Hör och häpna så tycker jag inte om Burmeisters ljud heller. Visst så är Dynaudios högtalare tungdrivna men när dom spelar ut då är det väljud enligt mitt tycke. Själv kör jag med en Denon 2801 till mina frontar och har gjort så i många år. Dåligt är stor skam att säga det låter.Det låter väldigt bra men med externt slutsteg så kan det nog bli ännu bättre. Ps. Det var 72se han köpt inte A62 Postad 08 October 2006 - 22:24
Ingen har ifrågasatt 72SE eftersom jag hänvisade till min högst personliga erfarenhet, och då A62 och andra lägre stående doningar.
Det jag upplevde då däremot, gjorde att jag helst ville rekommendera honom att inte enbart förlita sig på en surroundreceiver i 7-10.000,- klassen... ett steg gör saken bättre. Givet. Jag drar verkligen inte alla Dynaudio över en kam eftersom dom har ett långt produktled och jag bara har testat ett fåtal, men med det man dessutom snappat upp på en mängd ställen så formar det en viss bild av relativt krävande högtalare. Så att säga något allmänt om alla Dynaudios skapelser faller inte på min lott, men eftersom dom är kända för att vara si och så, så har iaf jag dragit en personlig slutsats att det inte är något för mig. Just nu iaf, man kan ju ändra sig Sedan har jag också alltid haft fördomar, faktiskt, mot Proson och folk som prisar Proson i vått och torrt, men den högtalaren jag köpte har en massa goda sidor till så löjligt lågt pris att det är... löjligt Proson Reality 63mk3 heter modellen och skiljer sig rätt mycket från vad jag ofta tror är den allmänna bilden som jag faktist delade innan dessa när man nämner: Proson. EDIT: svamlade bort mig... trött Nu är man ju rastlös och vill prova nytt/annat igen så det kanske blir en provlyssning med just Dynaudio ICEpower finns ju och det om något borde ge effekt på det jag senast tyckte var en brist. Då kanske jag får en helt annan uppfattning, inte omöjligt. Redigerat av Unregisteredb38af287, 08 October 2006 - 22:28. Postad 09 October 2006 - 16:40
Jag har MA RS8 ihop med Primare elektronik.
Jag tycker de passar fantastiskt och är mkt bra om man vill lyssna på finlir. För trance är de inte bra. För lite fysisk bas. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |