Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Detaljrikedom OCH ljudtryck

197 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 October 2006 - 18:22

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Synd att du är så såld på primare för i mitt tycke så blir kombinationen Primare och Ma väldigt mjukt nästan på gränsen till svampigt och jag kan lova dig att Rotels ljudbild skulle pigga till rs8orna ordentligt pga dess utomordentliga driv annars är det byte av högtalare som gäller då kanske en som är lite kallare i tonen än rs8orna för att matcha Primares varma ljud eller kanske tillägget av en bra sub men jag har svårt att se att helhetstrycket skulle bli bättre med en sub.

Postad 07 October 2006 - 18:58

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
RC-L är grymma - du får där 2st 9" och mellanregister på 7" samt diskanten, om vi snackar konarea...

Till akustisk musik är dom riktigt, riktigt närvarande, detaljerade & rumsmässigt informativa samt i allmänhet fenomenala. Vill man ha bas så har dom det så det räcker och blir över, OM den finns med på inspelningen.
Du skriver att du inte har tonkontroller vilket är lite synd eftersom man då kan "färga" ljudet lite mer. Jag personligen var nöjd med nollställt och på sin höjd korrigeringar med det aktiva delningsfiltret, kallat "boxen" oftast...

Det som skulle kunna vara en nackdel, och det speciellt med tanke på dåligt dämpat/kalt rum, är att diskanten ibland kan få sån skärpa med viss kringutrustning att dåligt producerad hårdrock, i synnerhet, kan bli såpass bitande att man tycker det blir för mycket.
Detta tror jag du till stor del kan ha "tur" med iom att du kör Primare, som ju är småvarma och lite mer organiska.
JAG tror att du skulle kunna testa den kombinationen. För 7-8.000,- från Tyskland är det ju ingen större summa heller och bevisligen går dom fortfarande att sälja för nära det priset, även begagnade.

Hoppas du hittar rätt tillslut iaf, ska bli kul att se vad som slutligen fungerade för dig.

Postad 07 October 2006 - 20:45

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som läst sidorna 68 och 69 i senaste HIFI & Musik. Vad tror ni stämmer inte presentationen av modellen ganska bra in med trådskaparens ambitioner?

Till Dimmolto:
Gör ett besök hos: hantverkargatan 59, 11231 stockholm, tel/fax 08 6507250 © audio concept

Och be att få spela din musik på Zu Druid.

//Loofy

Postad 07 October 2006 - 21:16

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
dimmolto.

Har du testat Elac 208.2 eller BC Acoustic AC-1 som jag tipsade om?

Har du testat Rotel-komben jag tipsade om till dina RS8:or?

Angående BBK:erna...fick du verkligen ut den detaljrikedom du hade med RS8:orna?

Mvh JB

Postad 07 October 2006 - 22:06

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Jo zu druid skulle nog vara lösningen på ljudtrycksfrågan hoppas bara att trådskaparen ej bor i lägenhet.

Postad 08 October 2006 - 00:20

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

En sub är lösningen på mycket. Men jag tror mig kunna lösa "problemet" ändå. Det är så lite kvar för att jag ska vara toppennöjd. Och jag är nästan övertygad om att det handlar om ett lite större element.

Som du skriver verkar det som om du trots allt är ganska nöjd med ditt ljud, men saknar det där lilla extra i basområdet. Byter du till en annan högtalare kan du plötsligt få andra problem som t ex elaka resonanser i bas området eller så är det något som fattas i återgivningen...

Istället för att släpa hem en massa högtalare så kanske det är smartare att låna hem en lite kabelstump som du i en handvändning placerar mellan dvd:n och förstärkaren. Låna då hem en Harmonic Technology Truth-Link. Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet, den har även fått väldigt bra kritik.

Postad 08 October 2006 - 07:40

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

... Låna då hem en Harmonic Technology Truth-Link. Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet, den har även fått väldigt bra kritik.

<{POST_SNAPBACK}>

Och vad skulle den tillföra? En bra kabel ger en neutral återgivning, filtrerar inte signalen.
Att skaffa annan kabel för att få en grym bas känns underligt. Dels kommer effekten vara minimal om ens hörbar och att börja laborera med kablar som filtrerar signalen i syfte att korrigera fel i återgivningen är fullständigt lönlöst. Att dina fel i återgivningen skulle råka sammanfalla med felen i en kabel och att de skulle ta ut varandra är osannolikt. Hittade ett demoex av kabeln du förespråkar på Esoterisk, den går lös på 3100kr. Vilket bondfångeri!

Postad 08 October 2006 - 09:23

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Istället för att släpa hem en massa högtalare så kanske det är smartare att låna hem en lite kabelstump som du i en handvändning placerar mellan dvd:n och förstärkaren. Låna då hem en Harmonic Technology Truth-Link. Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet, den har även fått väldigt bra kritik.

Min erfarenhet av olika kablar är att man inte får dessa stora förändringar i ljudbilden. Jag tror att pengarna gör betydligt mer nytta på andra håll. En bra kabel släpper igenom signalen helt oförvanskad men på din beskrivning låter det som att man får mer bas med denna Harmonic Technology-kabeln, hur går det till?

Postad 08 October 2006 - 09:24

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Kablar kan göra skillnad då de flesta knappast är helt transparenta, men det handlar om nyansskillnader och inte fundamnetala sådana.
Man kan få en annan balans registren emellan eller en tydligare markerad bas etc. men det är ingen lösning på problemen i sig...

En sub kan, som tidigare nämnts, mycket väl vara den absolut bästa lösningen om det är ett alternativ som funkar, med en extra låda på golvet.
Isf är en BRA sub ett måste om den ska komplettera kompetenta golvare och intergrera väl så det inte stör helheten.
Är du nöjd i övrigt så låter det vettigt...

Postad 08 October 2006 - 09:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Säg en Rel Storm III <- tror ni inte tex en sån skulle kunna göra susen här?

//Loofy

Postad 08 October 2006 - 09:33

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Jag tror absolut att en REL Storm kan göra stor nytta. Jag har själv en Strata 5 och jag är väldigt nöjd med vad den kan prestera.

Postad 08 October 2006 - 10:31

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är grymt med den? En högtalarkabel oavsett vilka material man använder bör inte kunna ge någon större påverkan på ljudet om inte kabel är extremt lång! Om den stramar upp basen så är den säkert väldigt kapacitiv (för att vara en kabel), den filtrerar bort lite djupbas alltså. Är det åt andra hållet att den ger en förstärkning i basen så är den med all säkerhet väldigt induktiv (för att vara en kabel) och således filtrerar den bort lite diskant och upplevs därför som att den stärker basen.

Hur som helst så är det ett väldigt dyrt sätt att påverka frekvensgången på en högtalare, det är däremot helt gratis att prova men olika vinklar på sina högtalare och att prova att flytta högtalarna närmare bakvägg! Detta kan ge enorma skillnader plus att man även kan justera stereobilden! :blink:

Anledningen till att jag skriver detta är att det är alltför mycket myter kring högtalarkabelns påverkan på ljudet, de flesta saker folk vill kunna åstadkomma med en kabel går mycket lättare att åstadkomma genom att laborera lite med högtalarplaceringar och placering av lyssnaren!

Postad 08 October 2006 - 11:05

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Micke, håller med dig.

För min del tror jag att akustiken i rummet är den största boven här - eller vad tror du (kolla in rummet i galleriet)?

//Loofy

Postad 08 October 2006 - 11:43

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Det är det säkert, det är ju så sterilt det bara kan bli, väggar och tak är väl av betong antar jag, gissar på att det även finns portaler eller dörröppningar som inte går att stänga = taskiga förutsättningar tyvärr... Långa efterklangsider och utsläckningar vid vissa frekvenser är mina erfarenheter av såna rum :blink:

Postad 08 October 2006 - 12:16

200 blås
  • 200 blås
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Lyssna på Klipsch RF-83 så vet du vad ljudtryck är sen... Det trycker på gött i bröstet när man öser på.

Jag är själv på jakt efter högtalare med bra ljud och det där speciella trycket. Den enda högtalare som lyckats leva upp till mina krav än så länge är Klipscharna. B&W604 som någon föreslog var jag och lyssnade på för några helger sen. Trycket var i stort sett löjligt jämfört med klipsch. Däremot har B&W en härlig diskant.

Postad 08 October 2006 - 14:13

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Som jag sagt tidigare.. jag vill inte ha någon sub.

Angående min inredning. Visst är det kalt, det ska upp en stor målning ovanför soffan dock. Men mycket mer än så blir det inte! Kass akustik, jag vet. Men så är det. Jag gör inte allt bara för ljudets skull.

Därmed inte sagt att man kan göra markanta förändringar ändå. Nya högtalare t.ex :blink:

Postad 08 October 2006 - 14:48

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>dimmolto

Visst finns de väl högtalare med mer tryck utan att du behöver inreda om hela rummet, men du kanske inte kan förvänta dig samma rena ljud som i RS 8 då. Ta en titt på PSB Image T65, de ska visst ha ett rejält tryck i basregionerna.
Ta en titt på länken här och välj PSB i menyn så kan du läsa om alla de andra PSB högtalarna också. Bild och ljud skrev följande om T65!

http://www2.bildochl...en.asp?session=

PSB Image T65, "Monstret" !

"Testets avgjort största högtalare kommer från Kanada. PSB T65 lyckades nästan blåsa testpanelen ur soffan - precis som vi vill ha det!
PSB T65 är en mycket lyckad högtalarkonstruktion som spelar det mesta med stor övertygelse och stort engagemang. Den passar särskilt bra till modern popmusik där den hårda basen verkligen kommer till sin rätt. Det är knappast den mest "hifi-korrekta" högtalare vi har hört, men jösses vad roligt vi hade! Om du tycker om att spela högt, har en musiksmak som drar sig åt det tyngre hållet, eller vill ha en kompetent fronthögtalare till hemmabion, är T65 ett bra val."

Rätt snygg också:blink:

Postad bild

/Grazi

Redigerat av Graziano, 08 October 2006 - 14:59.

Postad 08 October 2006 - 14:55

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Som jag sagt tidigare.. jag vill inte ha någon sub.

Angående min inredning. Visst är det kalt, det ska upp en stor målning ovanför soffan dock. Men mycket mer än så blir det inte! Kass akustik, jag vet. Men så är det. Jag gör inte allt bara för ljudets skull.

Därmed inte sagt att man kan göra markanta förändringar ändå. Nya högtalare t.ex :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Oki. Synd bara att 50%(och det är förmodligen en underdrift) av ljudet du kommer få beror på akustiken då :)

//Loofy

Postad 08 October 2006 - 15:00

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Den där målning kommer varken gör från eller till i detta samanhang, vill eller kan man inte göra de insatser som krävs så får man leva med det ljud som levereras, inte mer med det.

<{POST_SNAPBACK}>

Visst är högtalarna av enormt stor betydelse, men oavsett vilka högtalre man har så kommer man alltid att väldigt dålig akustik i sådant rum, tyvärr! Att byta förstärkare eller signalkälla då man har ett "dåligt" rum är totalt borkastat om inte förstärkare man har är enormt under dimensionerad enligt mina egna värderingar.

Postad 08 October 2006 - 15:09

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Ja det är lite synd att man är så insnöad på inredning o stil, och prioriterar det istället för bättre ljud. Men så är det.

Vore kul att testa min utrustning i en garderob. Säkert jätte bra ljud.

Men det är en annan 5a. Blåser man på lite volym, ja då finns ju basen där. Synd att man inte lyssnar så högt, och att man inte hade en loudness knapp eller liknande. Kanske skulle göra sitt.

Postad 08 October 2006 - 15:14

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Ja det är lite synd att man är så insnöad på inredning o stil, och prioriterar det istället för bättre ljud. Men så är det.

<{POST_SNAPBACK}>

Då kommer du inte längre än så här i ditt ljud. Detta sätter dina gränser.

Vore kul att testa min utrustning i en garderob. Säkert jätte bra ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

För detta är precis det vi hade föreslagit som akustikreglerande åtgärd eller vaddå? :blink: ?

Men det är en annan 5a. Blåser man på lite volym, ja då finns ju basen där. Synd att man inte lyssnar så högt, och att man inte hade en loudness knapp eller liknande. Kanske skulle göra sitt.

<{POST_SNAPBACK}>

Då är vi tillbaka på ruta ett. Men du vägrar ju ens prova med (tex Rotel) för att se om det blir någon skillnad (känns det som).
Faktum är att det GÅR att få till en schysst lya ur inredningssynpunkt OCH bra ljud. Surfa runt bland gallerierna och norpa idéer både här och där.

//Loofy

Postad 08 October 2006 - 15:23

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

... Låna då hem en Harmonic Technology Truth-Link. Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet, den har även fått väldigt bra kritik.

<{POST_SNAPBACK}>

Och vad skulle den tillföra? En bra kabel ger en neutral återgivning, filtrerar inte signalen.
Att skaffa annan kabel för att få en grym bas känns underligt. Dels kommer effekten vara minimal om ens hörbar och att börja laborera med kablar som filtrerar signalen i syfte att korrigera fel i återgivningen är fullständigt lönlöst. Att dina fel i återgivningen skulle råka sammanfalla med felen i en kabel och att de skulle ta ut varandra är osannolikt. Hittade ett demoex av kabeln du förespråkar på Esoterisk, den går lös på 3100kr. Vilket bondfångeri!

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så var syftet att få en mer baskraftig återgivning, dvs jag har inte pratat om neutralitet eller ”transparens”…

Har egna erfarenheter av signalkabeln Truth-Link och har då upplevt att denna kabel gett mig en kraftigare och mer följsam basåtergivning.

Eftersom dimmolto just ville ha lite mer tryck i basen kanske det är lämpligt med en sådan kabel. Dvs mitt syfte med kabeln är att den skall användas som tonkontroller då hans förstärkare saknar en sådan. Jag menar absolut inte att han skall köpa en sådan kabel utan att ha testat den – för det vore ju att ”köpa grisen i säcken” eller ren idioti.

”Att dina fel i återgivningen skulle råka sammanfalla med felen i en kabel och att de skulle ta ut varandra är osannolikt.” Vad som är rätt och fel inom hifi är ju väldigt individuellt. Men något som man ändå kan vara överens om är att musiken man lyssnar skall återges på ett rättfärdigat sätt.

Postad 08 October 2006 - 15:25

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
hehe, verkade visst inte så intressant med PSB högtalare:rolleyes:

Postad 08 October 2006 - 15:32

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Dvs mitt syfte med kabeln är att den skall användas som tonkontroller då hans förstärkare saknar en sådan.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är en tonkontroll han behöver så ska han definitivt inte köpa en kabel för 3000kr!

Redigerat av pelar, 08 October 2006 - 15:36.

Postad 08 October 2006 - 15:37

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0
Vad är detta för tråd egentligen?

dimmolta - vet du egentligen vad du vill ha?

Om det är bra/mer bas vid lägre volym är en bra sub det absolut bästa alternativet...

Men varför frågar du då om hur du ska med få till detaljer och mer LJUDTRYCK=hög volym?

Då är en kraftiga stärkare än din trots allt inte allt för kraftiga Primare alternativet...säger INTE att den inte låter bra...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 October 2006 - 15:40.

Postad 08 October 2006 - 15:38

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Som jag tidigare nämnt så är denna kabel grym i basområdet.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur som helst så är det ett väldigt dyrt sätt att påverka frekvensgången på en högtalare, det är däremot helt gratis att prova men olika vinklar på sina högtalare och att prova att flytta högtalarna närmare bakvägg! Detta kan ge enorma skillnader plus att man även kan justera stereobilden! :blink:

Anledningen till att jag skriver detta är att det är alltför mycket myter kring högtalarkabelns påverkan på ljudet, de flesta saker folk vill kunna åstadkomma med en kabel går mycket lättare att åstadkomma genom att laborera lite med högtalarplaceringar och placering av lyssnaren!

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan bli dyrare och mer arbetssamt att byta ut högtalarna om man endast vill åt en liten förändring. Men du har rätt i att man inte skall förbise rummets inverkan på ljudet. Placeringen hos högtalarnas spelar säkert en mkt större roll för återgivningen än ett par kablar… Kablar ger bara en marginell skillnad – men ibland kan denna lilla skillnad vara av betydelse…

Postad 08 October 2006 - 15:39

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför folk tror att trance borda låta så fantastiskt på mina RS8or, om jag bara hade lite bättre akustik i mitt rum!?

Jag har varit på Mälardalens Ljudinredning i Västerås. Där har jag provlyssnat Audiovectors för 40-50tusen, ihop med NAIM elektronik av mkt fin kvalitet, i ett rum av min storlek (25kvm) som är väldigt dämpat med mattor o gardiner. Och så sätter vi på trance plattan. Hur låter det? Trist. Segt. Livlöst.

Loofy. Du sitter ju själv på åtta tummare. Varför? Använder du sub? Jag såg ingen i ditt galleri. Jag vet inte om du lyssnar på lounge, trance, dance. Musik med partykänsla. Frågan är om du skulle vara så nöjd men RS8orna själv till just den typen av musik..

Jag vet att det finns oräkneliga åtgärder för att förbättre ett ljud som man nästan är nöjd med. Olika kablar, akustifix, elektronik, osv. Rotel. Strömstark men det har väl inget med saken att göra. Jag har en strömstark förstärkare jag med. Och spelar jag högt, då får jag ut bas som jag är nöjd med och som jag gärna hade sett vid lite lägre volymer.

Är inte större element = att flytta mer luft? Lite mer fysisk ljudupplevelse helt enkelt?

Kraantz
  • Kraantz
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg så var syftet att få en mer baskraftig återgivning, dvs jag har inte pratat om neutralitet eller ”transparens”…

Har egna erfarenheter av signalkabeln Truth-Link och har då upplevt att denna kabel gett mig en kraftigare och mer följsam basåtergivning.

Eftersom dimmolto just ville ha lite mer tryck i basen kanske det är lämpligt med en sådan kabel. Dvs mitt syfte med kabeln är att den skall användas som tonkontroller då hans förstärkare saknar en sådan.

Om han vill ha mer tryck i basen är det väl rimligtvis lättare att skaffa en equalizer, och själv kunna reglera hur mycket bas som skall tillföras musiken?

Att skaffa en kabel, "för att tillföra lite tryck till basen", är väl ganska ett ganska korkat sätt. Om den nu verkligen tillför något, som kommer den ju att göra detta konstant, och kommer heller inte att kunna regleras, utan att han ersätter kabeln med en annan...

Måste säga att jag förstår inte logiken i detta synsätt.... men så är jag ju ingen audiofil heller...

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

Dvs mitt syfte med kabeln är att den skall användas som tonkontroller då hans förstärkare saknar en sådan.

<{POST_SNAPBACK}>

Om det är en tonkontroll han behöver så ska han definitivt inte köpa en kabel för 3000kr!

<{POST_SNAPBACK}>

Ge ett förslag på vad som är billigare då.

Postad 08 October 2006 - 15:46

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

Är inte större element = att flytta mer luft? Lite mer fysisk ljudupplevelse helt enkelt?

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, i många fall om du sätter ett likhetstecken mellan att större element garanterat ger mer bas...och nej särskilt om vi snackar om mer bas vid lägre ljudvolym....

Testa ett par CV med 15" på låg volym och du har definitivt inte mkt bas...men väl LJUDTRYCK vid högre volym med en STARK stärkare...starkare än din Primare...

Mvh JB

Redigerat av Unregisterede68eb861, 08 October 2006 - 15:49.

Postad 08 October 2006 - 16:06

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför folk tror att trance borda låta så fantastiskt på mina RS8or, om jag bara hade lite bättre akustik i mitt rum!?

<{POST_SNAPBACK}>

Njae jag har inte sagt att det skall låta fantastiskt men att akustiken har en stor betydelse över hur det låter. Jag själv har spenderat en hel dag i Ågrens HIFI's demorum tillsammans med bland annat RS6 och RS8. (Samt Audiovector Mi3, Mi3 Avantgarde(de för 40 k) och Audiovector K3)
Jag själv imponerades av den otroliga basen som RS8:an klarade att reproducera. Det är faktiskt inte en så väldigt stor högtalare egentligen. Så det imponerades jag av. MEN jag tyckte inte det lät bra - jag tyckte det mesta lät instängt och burkigt. (Förstäkare var Arcams FMJ32:a)
Jag är av typen som gillar öppenhet och hög detaljeringsgrad och en stram bas. Detta brukar i många fall innebära att fundamentet i de nedre regionerna blir mindre "fett", just för att basen är mer "återhållsam".
Hursomhelst, min kamrat som var i köpartagen ville ha fundament och fet bas. Vi provade att slänga in en sub AV K-sub super - som egentligen inte skall vara av den "feta" sorten. Tror du att det blev ett tillskott i RS8:a fallet? - ja, det gjorde den - rejält dessutom.
Nåja strunt i det.

Verktyget vi använde för att bedömma basfundament var Infected Mushroom - B.P Empire .. ffa Spår två där.

Jag har varit på Mälardalens Ljudinredning i Västerås. Där har jag provlyssnat Audiovectors för 40-50tusen, ihop med NAIM elektronik av mkt fin kvalitet, i ett rum av min storlek (25kvm) som är väldigt dämpat med mattor o gardiner. Och så sätter vi på trance plattan. Hur låter det? Trist. Segt. Livlöst.

<{POST_SNAPBACK}>

Anledningen till att du inte trivdes med Audiovector beror på att de inte ligger i enlighet med ditt ljudideal. Audiovector är inte byggda för att återge den där FETA basen det verkar som du är ute efter.
Kom ihåg - det är inte priset som avgör för ifall man skall bli nöjd.

Loofy. Du sitter ju själv på åtta tummare. Varför? Använder du sub? Jag såg ingen i ditt galleri. Jag vet inte om du lyssnar på lounge, trance, dance. Musik med partykänsla. Frågan är om du skulle vara så nöjd men RS8orna själv till just den typen av musik..

<{POST_SNAPBACK}>

Faktum är att direkt efter lyssningsrundan så åkte vi hem till mig och vräkte på samma låt/skiva på min stereo.
Visst - det är bättre flås i mina jämfört med RS8 (det trodde jag inte när jag satt på ågrens), jag tycker dessutom att jag har ett klarare ljud en det som RS6/8 lyckas återge. Och då vet jag ändå att rummet de står i nu får ljudet att tunna ut ganska mycket, då jag ägt högtalarna under 3 olika lägenheter. Rummet är nämligen ORDENTLIGT isolerat. Dubbelgips i hela rummet, och isolering som man får pressa tillbaka innan du kan få i en expanderplugg.

Jag äger inte någon sub, men har börjat titta på det lite mer och mer nu. Men jag kommer isf att köpa TVÅ då jag vill ha en stereouppsättning av de. (Kanske typ 2xREL Stampade skulle sitta fint)

Jag vet att det finns oräkneliga åtgärder för att förbättre ett ljud som man nästan är nöjd med. Olika kablar, akustifix, elektronik, osv. Rotel. Strömstark men det har väl inget med saken att göra. Jag har en strömstark förstärkare jag med. Och spelar jag högt, då får jag ut bas som jag är nöjd med och som jag gärna hade sett vid lite lägre volymer.

<{POST_SNAPBACK}>

Grejen är att det har med klangen att göra oxå. Men jag skall inte sitta här och snacka egentligen. Vad har du att förlora på att tex be att få låna hem den rotelkombon en helg, (som JB tipsade om förut)?

Sedan har det med mer saker än stora element att göra oxå. Men visst åk och prova Beta50 och JBL E100. Kanske kommer du billigt undan för att uppnå ditt mål?
Jag har dock inte lyssnat på Primare och Beta50? Hur skulle det bli. Rotel hursomhelst ger mig det jag vill åt.

//Loofy

Postad 08 October 2006 - 16:36

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror ärligt talat inget om din RS8:or, förutom att det finns helt andra högtalare som du skulle finna mycket bättre (ljudmässigt). Jag vet däremot att du skulle kunna få ut mkt mer av din högtalare om du hade ett bättre rum :blink:

Postad 08 October 2006 - 16:45

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror ärligt talat inget om din RS8:or, förutom att det finns helt andra högtalare som du skulle finna mycket bättre (ljudmässigt). Jag vet däremot att du skulle kunna få ut mkt mer av din högtalare om du hade ett bättre rum :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Okej. Rummet kan vi inte ändra på så den parametern låter vi gå åt sidan. Vad hade du då för högtalare i åtanke?

Redigerat av dimmolto, 08 October 2006 - 16:59.

Postad 08 October 2006 - 20:33

pelar
  • pelar
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nåra kondingar från ELFA, går väl lös på ett par tior. Borde kunna förvränga signalen ungefär som HT, kanske tom "bättre". Dessutom billigare att uppgradera, om man vill ha ännu mer tryck i basen. :blink:

Om man vill bränna pengarna och ha mer tryck i basen och inte vill ha sub så tycker jag man ska köpa en beg förstärkare med tonkontroller/loudness eller en equalizer eller byta högtalare. Garanterat hundrafalt mer tryck och mångsidigare än dyra förvrängande kablar med tvivelaktig effekt.

Redigerat av pelar, 08 October 2006 - 20:35.

Postad 08 October 2006 - 20:40

Unregisterede68eb861
  • Unregisterede68eb861
  • Guru

• 5548 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Väääldigt svårt att gissa vilka detta är, alltså de som är nummer 1...pi,pip,pi,pip alá pi.... :)

Mvh JB

Postad 08 October 2006 - 22:53

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Pipi och Trance kanske inte är en given kombo trots allt, jag gissar bara...

Ta en titt på RC-L nu, du kommer inte att bli ruinerad på dom och dom är lättsålda. Dessutom får du då med ett aktivt delningsfilter som kan hjälpa dig att åtgärda akustiken i rummet.
Bra, stort, detaljerat och luftigt ljud med kraftig och djup bas.

Håller inte helt med alla som propsar på åtgärder i inredningen, din prioritering är helt rätt (tycker jag) iom att du har ett såpass snyggt rum där. Något kanske skulle kunna göras åt gardinerna och mattan... bara en fundering...
Vill du absolut inte göra ingrepp där så får man välja det minst dåliga alternativet av en massa dåliga...
Alltså det jag menar är att, visst tusan låter högtalare väldigt olika och då kan du ju ta den som låter "bäst" för din givna situation enligt din personliga smak.

Postad 08 October 2006 - 23:07

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Provade faktiskt att spela trance på mina rs6or med min rotel stärkare och det dunkade på klart och tydligt på även lägre volymer sen när jag satte på mina 2 stampedar så vart det riktigt bra så jag har svårt att se hur det kan låta dåligt för dig men som tidigare sagts det beror nog antagligen på rummet och dess akustiska begränsningar men jag har ju lyssnat på primares spa21 tillsammans med rs6orna och de lät betydligt mer trötta med primare än med rotel så vad gör det om du provar dessutom så mär inte rotels grejer så värst fula heller om man tänker ur skönhets synpunkt.

Postad 09 October 2006 - 00:57

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nåra kondingar från ELFA, går väl lös på ett par tior. Borde kunna förvränga signalen ungefär som HT, kanske tom "bättre". Dessutom billigare att uppgradera, om man vill ha ännu mer tryck i basen. :blink:

Om man vill bränna pengarna och ha mer tryck i basen och inte vill ha sub så tycker jag man ska köpa en beg förstärkare med tonkontroller/loudness eller en equalizer eller byta högtalare. Garanterat hundrafalt mer tryck och mångsidigare än dyra förvrängande kablar med tvivelaktig effekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Nog blir det billigare än 3000 kr alltid med de förslag du givit. Men hur enkelt är det egentligen att dimensioner ett filter som fungerar? Ingenting man gör i en handvändning precis. Billigt blir, men ibland är tid också pengar…

Ditt förlag nr 2 låter mycket mer rimligt. Fast det finns nog inte så många som är villiga att byta ner sig så mycket…

Redigerat av xray, 09 October 2006 - 00:59.

Postad 09 October 2006 - 08:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Håller inte helt med alla som propsar på åtgärder i inredningen, din prioritering är helt rätt (tycker jag) iom att du har ett såpass snyggt rum där.

<{POST_SNAPBACK}>

"helt rätt" kanse bara gäller estetiskt. Här dyker det upp akustiska frågor och då är rummet allt annat än rätt. :blink:

Postad 09 October 2006 - 08:38

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag tycker megalomaniac uttryckte det väl..

Alltså det jag menar är att, visst tusan låter högtalare väldigt olika och då kan du ju ta den som låter "bäst" för din givna situation enligt din personliga smak.

Att inreda "rätt" är ju subjektivt. För mig handlar det om elegans och stil. Inte akustik.

Men får jag tid framöver ska jag försöka låna hem Rotel och se hur de funkar med MA. Alternativt kika på Canton RCL. Bra tips. Dom tackar vi för.

Postad 09 October 2006 - 08:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Det finns som sagt en risk att inspelnin´garna är just dålig aoch tråkiga. Du får nog söka efter utrustning som inte är så "korrekta". :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är fler parametrar än storleken som har betydelse. Man kan ju även kika på t.ex. effekttålighet och slaglängd.
Var på en subbasdemo där man smällde upp en av jamos 15" med någon THX-klassning. Körde den mot Velodyne och Sunfire som hade 10" resp 9" element. I rent tryck och fysisk upplevelse så kom den stackars "bautalådan" sist. ;)

Postad 09 October 2006 - 08:55

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Provade faktiskt att spela trance på mina rs6or med min rotel stärkare och det dunkade på klart och tydligt på även lägre volymer sen när jag satte på mina 2 stampedar så vart det riktigt bra så jag har svårt att se hur det kan låta dåligt för dig men som tidigare sagts det beror nog antagligen på rummet och dess akustiska begränsningar men jag har ju lyssnat på primares spa21 tillsammans med rs6orna och de lät betydligt mer trötta med primare än med rotel så vad gör det om du provar dessutom så mär inte rotels grejer så värst fula heller om man tänker ur skönhets synpunkt.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter helt otroligt att det skulle bli sån skillnad med Rotel. Jag tycker dom är snygga, men håller nog Primare ett snäpp högre.

Du säger att RS6orna lät trötta o sega med Primare. Om nu Rotel skulle göra ett sånt lyft kan jag inte annat än böja mig för dem, även fast jag har svårt att tror att det skulle kunna göra sån skillnad? Var det verkligen ett markant diff i livlighet?

Postad 09 October 2006 - 08:59

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Mindre korrekta?

Ge mig ett par exempel på elektronik som klassas under Primare. Rotel?

Visst, jag kan känna att det nästan är FÖR mycket detaljer hos mig just nu, om jag nu ska klaga på nåt. Lite för högupplöst. Att det behöver mjukas upp och rundas av lite granna men att det inte är "fel" med det. Förstår du vad jag menar? Och som sagt bas "problemet" också.

Men så är det väl när man håller på med HiFi :) Man ska inte va nöjd förräns man är riktigt j*vla supernöjd.

Redigerat av dimmolto, 09 October 2006 - 09:22.

Postad 09 October 2006 - 10:21

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0

Okej. Rummet kan vi inte ändra på så den parametern låter vi gå åt sidan. Vad hade du då för högtalare i åtanke?

<{POST_SNAPBACK}>

Vill man högupplöst ljud men kunna spela starkt samt kunna återge den lägsta basen så tycker jag att man ska närmare titta på pi60 från Ino Audio, men om inte den räcker rent prestandamässigt så finns det kraftigare högtalare från samma tillverkare, tyvärr så kan jag inte ens tänka mig att rekommendera någon annan tillverkare just nu, skulle du däremot ha lyssnat på pi60 och tycker att de för högupplöst och att de spelar för djupt i basen så skulle jag kunna rekommendera dig att lyssna på exempelvis Canton.

Vad jag har förstått så estetiken viktig för dig och jag har ju läst att fler än en person tycker att pi60 ser ful ut men andra som min tjej tex tycker att den är snygg och hon är faktisk estet på riktigt (konstnär), smaken är ju som baken som vi alla vet. Så om de även passar dig utseende mässigt så bör du ta dig en provlyssning.

Det kommer säkert att finnas de som vill skriva en massa invändningar om att man ”måste” ha ett dämpat rum för att använda Ino Audios högtalare. Men det är lika mycket ett måste med alla andra högtalare på markanden, det finns mig veterligen inte en enda högtalare på markanden som låter ”bättre” i ett odämpat rum.

Postad 09 October 2006 - 12:11

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Det kommer säkert att finnas de som vill skriva en massa invändningar om att man ”måste” ha ett dämpat rum för att använda Ino Audios högtalare. Men det är lika mycket ett måste med alla andra högtalare på markanden, det finns mig veterligen inte en enda högtalare på markanden som låter ”bättre” i ett odämpat rum.

<{POST_SNAPBACK}>

Håller med i sak, men de gamla Carlsonmodellerna och vissa Mirage OM låter inte som tänkt med allt för dämpade rum ... eller? (Om de sedan låter bättre eller sämre än pip lämnar jag utanför diskussionen.) Ap Qube kanske är lite samma åxå?

Postad 09 October 2006 - 12:48

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0
Det finns nog mycket riktigt ingen högtalare som låter "bättre" i odämpade rum - men det finns en rätt bred skala från "dåligt">"bra" där olika högtalare presterar i ett vidt spektrum spridet över hela skalan, och om man känner med sig att rummet man ska spela i klassas som "dåligt dämpat" (ej optimalt osv) så bör man försöka hitta en högtalare som är så långt åt höger och nära "bra" på skalan, som möjligt.

Har svårt för "svart" eller "vitt" resonemang, folk glömmer oftast att det finns rätt många gråskalor därimellan... :)

Redigerat av Unregisteredb38af287, 09 October 2006 - 12:49.

Postad 09 October 2006 - 13:10

micke5721
  • micke5721
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
hifisnubben har ju helt rätt i att vissa högtalare är byggad på detta sätt men majoritert eller vi kan kanske till och med sträcka oss till att 99% av alla högtalre ger en bättre återgivning med en vettigt dämpat rum än ett odämpat rum.
megalomaniac Gråskalor är för de som vill göra allt halvhjärtat (skojar)! Visst finns det de som tycker att det låter häftigt i ett rum med hög efterklangstid. Av de jag har disskuterat detta med så föredrar dock samtliga ett dämpat rum och vissa av dem kan knappt stava till hifi (min sambo tex)! Det låter helt enkelt trevligare då man inte har en massa när på liggande ekon som grummlar till ljudet för att uttrycka sig lite klantigt! Dock tyckte jag själv då jag var 14 att det lät skithäftig i idrottshallar där det ekar som bara tusan men jag tror nog att samtliga här har passerat det stadiet med god marginal :) . De enda högtalarna som jag har hört som inte påverkas alltför negativt av akustisk överaktiva rum är dåliga högtalare och även dåliga inspelningar som från början saknar allt vad rumsinformation heter! Bra högtalare låter däremot inte riktigt så bra som de verkligen är i såna miljöer.

Redigerat av micke5721, 09 October 2006 - 13:11.

Postad 09 October 2006 - 13:11

e-robban
  • e-robban
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Mindre korrekta?

Ge mig ett par exempel på elektronik som klassas under Primare. Rotel?

Visst, jag kan känna att det nästan är FÖR mycket detaljer hos mig just nu, om jag nu ska klaga på nåt. Lite för högupplöst. Att det behöver mjukas upp och rundas av lite granna men att det inte är "fel" med det. Förstår du vad jag menar? Och som sagt bas "problemet" också.

Men så är det väl när man håller på med HiFi :) Man ska inte va nöjd förräns man är riktigt j*vla supernöjd.

<{POST_SNAPBACK}>

Har kört med en primarestärk i en dryg månad nu, om du upplever ljudet som överdetaljerat så beror det sannolikt inte på förstärkeriet/signalkällan. har inte hört MA men skulle tro att det är där skon klämmer. i så fall gör du rätt i att jaga nya högtalare, vilket du verkar inne på, men Canton känns som ett dåligt tips om du vill komma ifrån diskantbettet, likaså Rotel på förstärkarsidan. däremot levererar inte primare någon anmärkningsvärd baspondus eller driv för den delen, istället får man luft, kontroll och balans i ljudbilden, mycket detaljer kommer fram men jag tror mer att det beror på neutraliteten än på dominans av diskant/övre mellanreg - det är inget som sticker ut och därmed inget som snor åt sig uppmärksamhet på bekostnad av andra ljud, jag tycker diskanten är detaljerad men mjuk, vilket jag skulle ansett motsägelsefullt innan jag hörde primare. Kort sagt Primare är mer fingranskning än rock är min (högst personliga) upplevelse. Du vill hur som helst ha mjukhet + driv/bas, Klipsch RFserie har nämnts och vad jag har förstått är diskanten inte så vass som utseendet får en att tro samt att basen ska vara otroligt explosiv, den låga känsligheten talar dessutom för att även din nuvarande elektronik skulle kunna rocka med dessa högtalare.

jag tror aldrig man blir riktigt j*vla supernöjd, så fort man nått en "platå" dvs hittat ett ljud man verkligen trivs med vänjer man sig efter ett tag och vill ha mer av samma vara eller så tröttnar man på den karaktären och jagar efter någon annan typ av ljud. musiksmaken förändras ju också, eller snarare vidgas och då vill man ha nya grejor som gör detta rättvisa. Hifi är nog inget för den som vill vara nöjd, har inte träffat någon i svängen som är det, medans "den där Svensson", som det så föraktfullt talas om ibland, aldrig ens funderat över om det kan eller borde kunna låta bättre, då är man f*n nöjd!.

...och för att hålla med Micke, att fixa till akustiken ger så otroligt mycket mer än många av de elektronikbyten som vi satsar så mycket tid och pengar på.

Redigerat av e-robban, 09 October 2006 - 13:15.

Postad 09 October 2006 - 23:08

global
  • global
  • Lärjunge

• 424 inlägg
  • 0
Tänkte bara säga att Rotel är inte bättre än Primare men de skiljer sig markant åt i ljudkaraktär där Primare är detaljerat och avrullat mjukt så har Rotel ett ärligt detaljerat ljud med ett engagerande driv och eftersom Ma rs serien i stort sett låter som elektroniken som driver dem då de är väldigt neutrala så kanske det är just skillnaden i ljudets karaktär som du är ute efter.

Postad 09 October 2006 - 23:26

tazzi
  • tazzi
  • Forumräv

• 512 inlägg
  • 0
kan notera att jag har hela JBL Northbridges bästa/största serie och där vill jag hävda att man får tryck även om jag inte har något att jämföra med i högre prisklasser drivs med h/k 8500 :) vill du sälja dina rs8or? ;)

mvh robin

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.