nya frontar, rf82 eller rs8
Monitor Audio Silver RS8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(65)
|
Inga priser | |
Klipsch Reference RF-82
(Golvhögtalare)
|
1
|
(51)
|
Inga priser |
Postad 16 October 2006 - 17:59
Postad 16 October 2006 - 18:55
Det Àr ju lite skillnad i kÀnslighet mellan burkarna ifrÄga. NÄgot som man kanske bör tÀnka pÄ nÀr man stÄr och switchar mellan dom...[*edit* hade kanske valt RS8 om rums lÀge m.m var annorlunda. Men det Àr nÄgot speciellt med klipschen
Postad 16 October 2006 - 19:05
Det Àr ju lite skillnad i kÀnslighet mellan burkarna ifrÄga. NÄgot som man kanske bör tÀnka pÄ nÀr man stÄr och switchar mellan dom...[*edit* hade kanske valt RS8 om rums lÀge m.m var annorlunda. Men det Àr nÄgot speciellt med klipschen
Lyssnade pÄ 2 helt olika stÀllen. Volymen var jÀvligt lÄg pÄ klipschen och normal lyssnings volym pÄ RS8 sÄ vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rÀtt stort rum pÄ Ägrens och ett ganska litet pÄ ljudkÀllarn
Var helt olika elektronik kopplade till dem me
Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 October 2006 - 19:08.
Postad 16 October 2006 - 19:15
Vad jag menade var att om man nu stÄr i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare sÄ brukar oftast den mer lÀttdrivna hötalaren lÄta bÀst vid lyssningstillfÀllet om man inte justerar för skillnaden i kÀnslighet. Men du hade ju inte lyssnat pÄ samma stÀlle och med samma elektronik sÄ dÄ Àr inte mitt pÄhopp giltigt.Lyssnade pÄ 2 helt olika stÀllen. Volymen var jÀvligt lÄg pÄ klipschen och normal lyssnings volym pÄ RS8 sÄ vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rÀtt stort rum pÄ Ägrens och ett ganska litet pÄ ljudkÀllarn
Postad 16 October 2006 - 19:19
Vad jag menade var att om man nu stÄr i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare sÄ brukar oftast den mer lÀttdrivna hötalaren lÄta bÀst vid lyssningstillfÀllet om man inte justerar för skillnaden i kÀnslighet. Men du hade ju inte lyssnat pÄ samma stÀlle och med samma elektronik sÄ dÄ Àr inte mitt pÄhopp giltigt.Lyssnade pÄ 2 helt olika stÀllen. Volymen var jÀvligt lÄg pÄ klipschen och normal lyssnings volym pÄ RS8 sÄ vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rÀtt stort rum pÄ Ägrens och ett ganska litet pÄ ljudkÀllarn
Hehe ne lÄter ju alltid bÀttre nÀr man vrider pÄ lite mer. Men jag spelade sÀkert 3 ggr sÄ högt pÄ RS8orna som pÄ klipschen. Var faktiskt rÀtt lÄg volym. Men ÀndÄ leverade dem ionspelade (bara gÄtt 8 timmar) ett riktigt rent ljud men ###### nÀrvaro. Direkt nÀr jag hörde dom tÀnkte jag wow
Men jag lyssnade sÀkert en timma pÄ RS8 eller kanske mer. Medan bara 20minuter pÄ klipschen har funderat nu efterÄt om jag gjorde rÀtt val. NÀr jag var dÀr tyckte jag klipschen var klart bÀttre men minnet har börjat blekna av klipschen. Börjar glömma mer och mer hur de lÀt medan RS8 kommer jag ihÄg precis. hehe men tror det beror pÄ att jag spelade de mycket lÀngre och seriösare. Satt och smÄprata en hel del samtidigt som jag lyssnade pÄ klipschen.
Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 October 2006 - 19:21.
Postad 16 October 2006 - 19:35
Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 16 October 2006 - 19:36.
Postad 16 October 2006 - 20:34
Celander Grattis till ditt köp ytterligare en nöjd klipsch Àgare ;o)
De Palma om du gillar ljudet i Klipsch men inte utsendet sÄ rekomenderar jag att du provlyssnar pÄ Kef . Kef har betydligt fler moddeler & utsenden att vÀlja pÄ . Ljudet i Kef högt Àr vÀldigt lik Klipsch i karaktÀren .
Fick detta svar i en annan trÄd:
Kefs iq serie Àr mer menad för akustisk och klassisk musik.
Och frÄgestÀllningen var just Kef/Klipsch...
Kef Àr för den som gillar klassiskt och Klipsch för den som gilalr hÄrdrock blev svaret dÀr.
Men sÄ kanske inte Àr fallet? För om KEF och Klipsch verkligen lÄter lika sÄ har man ju i princip hittat en vinnare dÄ KEF IQ9 Àr grymmt snygga!
Postad 16 October 2006 - 21:53
Ăr la lite som att jĂ€mnföra infinity beta 50 med canton le 190. bara för att de pĂ„minner lite om varandra och ligger i samma prisklass behöver de inte lĂ„ta likt. Men jag vet inte helt sĂ€kert men ser ju som sagt helt olika saker i dom + utformingen
Postad 16 October 2006 - 22:34
Mitt generella intryck Àr det som du, DePalma, fick i den förra trÄden.
Mina Äsikter:
Klipsch RF-82/RF-35
Klipsch RF-82 och RF-35 Àr högtalare som spelar vÀldigt mycket i ansiktet pÄ dig. Du fÄr vÀldigt mycket detaljer som sticker ut. Kan hÀnda att det t.o.m för vissa kan bli för mycket av den varan. FrÄgan Àr ochsÄ - om skivproducenten velat mena att det skall lÄta sÄ hÀr? Jag vet inte, det spelar ingen roll, Àven om det inte Àr helt korrekt HI-FI(dvs, hög trogenhet). RF-82 Àr en vÀldigt rolig högtalare! Att Diskantdetaljerna förstÀks som de gör förmodligen ett resultat av horndiskanten. Till detta lÀgger klipsch ut ett stadigt basfundament. Helheten blev rel. stor soundstage om de placeras i rÀtt rum, man blir vÀldigt omsluten av bandet som spelar(snarare Àn att sitta och titta pÄ) - man plockar gÀrna fram en luftgitarr och lirar med de ruggigaste riffen. Basfundamentet upplevs oxÄ mycket dynamiskt - det mesta stog ut frÄn en svart bakgrund.
RF-82 Àr en mycket bra och godtrogen eftertrÀdare - man har arbetat pÄ brister man hörde i en A/BjÀmförelse av de bÄda.. dvs. inte bara en dekaltrimning.
Drivning nÀr jag lyssnade pÄ högtalarna: Rotel RA-02
Personligen sÄ vet jag inte om detta Àr en högtalare som faller mig i smaken, Àven om jag tyckte den var kul, dvs, har full förstÄelse för de som gillar den!
Kef IQ7: (har inte lyssnat pÄ IQ9)
Dessa lÀgger inte ut samma fundament i de lÀgre frekvenserna som RF-82/35, Detta beror förmodligen pÄ den ganska pÄtagligt mindre lÄdan det Àr frÄgan om. Modellen spelar relativt klipsch tillbakadraget (sÀger iofs inte sÄ mycket - de flesta spelar tillbakadraget relativt Klipsch). Jag trivdes dock ganska bra i min lyssningsfotölj. Men nÄgot stampa takten blev det inte riktigt - mer Ät, lyssna och begrunda. Musik som gick hem bÀst var lÀttare akustisk musik, Àven om transienter kunde lÄta aningen instÀngt i vissa fall sÄ dög det att lyssna pÄ. Men om vi sÀger DankJones eller Metallica-liknande musik var inte lika roligt tyvÀrr. Ett brett frekvensband med höga toner lÀt ganska platt, pÄ nÄgot vis, och instÀngdheten gjorde sig mer pÄtaglig. Jag saknade nÄgot i IQ7:an, men kan inte riktigt sÀtta fingret pÄ det.
Drivning nÀr jag lyssnade, Harman Kardon DPR-2005 i stereolÀge.
Skall vid tillfÀlle lyssna mer pÄ Kef's IQ-serie för att skaffa mig en bÀttre mer korrekt uppfattning - för min egen skull.
//Loofy
Postad 16 October 2006 - 22:45
De som jag har hört uttala sig om Kef IQ hÀvdar nÀstan precis tvÀrt om, kring dem. AlltsÄ relativt dÄlig dynamik och bas men och rent ofÀrgad ljud. Och relativt krÀsen pÄ kringutrustning, mÀrker vÀl nÀr man kopplar in annat.
Har inte hört rs 8:orna, men 6:orna spelar ju med hyffsad dynamik, vart fall bÀttre Àn Kef Iq. Och större ljud, men lite fÀrgat. Kanske mellanting mellan Iq och klipsch...
Redigerat av adamsson, 16 October 2006 - 22:48.
Postad 16 October 2006 - 22:56
Jag skulle tippa pÄ att tex Marantz skulle spela bra ihop med kef. Men det skulle nog vara en intressant kombination att lyssna nÀrmare pÄ tror jag.
//Loofy
Postad 16 October 2006 - 23:08
Vad du skrev som gÀllde RS8orna sÄ Àr ljudet lite fÀrgat, De lÄter mycket bra men ljudbilden Àr ÀndÄ lite grötig. NÀr man lyssnade pÄ pcm frontarna direkt efterÄt hör man verkligen det. Pcm högtalarna spelar mycket mer som folks röster verkligen lÄter. Men tyckte ÀndÄ pÄ nÄgot sÀtt att RS8orna var mer behagliga att lyssna pÄ. PCM tyckte jag var mycket "hÄrdare" medan RS8 lÀtt mjukt
Postad 17 October 2006 - 08:56
Postad 17 October 2006 - 10:45
Celander, det Àr inte sÄ att du menar PMC?
![]()
//Loofy
Kan det ju vart iofs. Men Àr nÀstan sÀker pÄ att det stod pcm, vet att det Àr en "ljudfunktion" men det som var grejen. De skulle tydligen ha slÀppt denna högtalare enligt Ägens hifi. Den lÄg runt 16k ialf. Han var lite rolig "Tycker du inte det lÄter bra? De lÄter otroligt mycket bÀttre Àn RS8 denna högtalare lÄter ju som en för 25-30 000kr. Köp denna istÀllet" SÄ mÀrkvÀrdig var den aboslut inte. Rösterna lÀt vÀldigt naturligt och det var liksom riktig skÀrpa i dom man hörde precis "kanterna" mellan musiken och rösterna. De var inte det minsta grötiga med andra ord.
=)
Postad 17 October 2006 - 10:48
Jag har nyligen gÄtt i tankarna (nyligen = 3 mÄnader) att jag skulle uppgradera min hemmabio. Min bio Àr vÀl dÀmpad med vÀl utmÀtt sweetspot och ca 20kvm och 2400mm i takhÀjd. NÀr jag lyssnade pÄ olika högtalare (man hinner med Mà NGA pÄ 3 mÄn) i olika lyssningsrum i butiker sÄ var det mycket mindre rum oftast och jag hade hemma 7 olika frontar för att lyssna bla dalior och m3orna och rf82or, alla lÀt givetvis olika men med rf 82orna sÄ lÀt allt ALLT mycket mer och distinkt i mitt rumm och dÀrför valde jag dom, jag blev faktiskt djupt besviken pÄ m3orna som jag nÀstan helt bestÀmt mig för i demorummet men som sagt nÀr rf 82orna fick lite mer m3 sÄ blev poff poff BOOM BOOM och mellanregistret fick en enligt mitt tycke jÀmn o fin gÄng. Det som verkligen kom till sin rÀtta var hornen, dom fick helt plötsligt ljudbilden att verka hur stor som helst. Bredden blev enorm, men kanske ska tillÀgga att jag endast kör bio med detta system om jag ville haft hifiljud kommer nog inte klipschen till sin rÀtta. Hifiljud skulle jag nog vÀlja m3orna iom den otroligt jÀmna Ätergivningen men dock nÄgot "klena" (obs obs med min Denon 2807 biostÀrkare i direct mode) ljud som inte passar till bio. Ska kanske tillÀgga att rummet ifrÄga har kÀnts lite tungdrivet efter sista tilÀgget pÄ dÀmpningen, kanske lite overkill för min lila denon helt enkelt men ni fÄr ta det utifrÄn mina förutsÀttningar.
Ok. men ska du köra musik pÄ dom mÄste du ha ett vettigt slutsteg eller liknande funkar inte med en reciever. Gör sÄn enorm skillnad med ett slutsteg och ett bÀttre försteg. Kör soundblaster x-fi platinum som försteg till nad c272. Hade jag lyssnat pÄ det i ett blindtest hade jag trott att nÄgon bytt ut högtalarna till nÄgot i 5-6 000kr klassen Ätminstone. LÀt otroligt mycket bÀttre och helt annorlunda.
Postad 17 October 2006 - 14:31
Tog bort onödigt citat...
//Loofy
Redigerat av Unregisterede74beff4, 17 October 2006 - 14:34.
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
KLIPSCH-klubben
37 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?