Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

nya frontar, rf82 eller rs8

67 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Silver RS8 (Golvhögtalare) 1 9.560606 (65) Inga priser
Klipsch Reference RF-82 (Golvhögtalare) 1 9.557692 (51) Inga priser
36 relaterade trÄdar
KLIPSCH-klubben (2368 inlĂ€gg) 3 mån sedan
* Officiell TrĂ„d - Monitor Audio Silver RS* (1309 inlĂ€gg) 6 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlĂ€gg) 8 år sedan
GĂ€stbok för Anton9101 (1 inlĂ€gg) 9 år sedan
Rf82 eller rp160 (8 inlĂ€gg) 10 år sedan
Tips! Klipsch pĂ„ Black Friday hos Elgiganten (20 inlĂ€gg) 10 år sedan
HjĂ€lp ang högtalare (17 inlĂ€gg) 11 år sedan
dynavoice m-85 gen 1 vs Klipsch rf-82 mk1 (32 inlĂ€gg) 11 år sedan
ErsĂ€tta Harman Kardon HK3390 med AVR460? (0 inlĂ€gg) 13 år sedan
Klipsch RF82 eller RF63? (19 inlĂ€gg) 14 år sedan
* Officiell trĂ„d - Klipsch RF serien * (642 inlĂ€gg) 15 år sedan
TipstrĂ„d/BildtrĂ„d- Renovering vardagsrum (7 inlĂ€gg) 15 år sedan
Högtalare med rejĂ€lt TRYCK! (244 inlĂ€gg) 16 år sedan
FörstĂ€rkare till Klipsch RF-82 (58 inlĂ€gg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlĂ€gg) 17 år sedan
Förslag pĂ„ ersĂ€ttningshögtalare (8 inlĂ€gg) 17 år sedan
Provlyssnat! (115 inlĂ€gg) 17 år sedan
Min Ljudresa (121 inlĂ€gg) 17 år sedan
Söker ny högtalarkabel till mina Klipsch F3ÂŽor (19 inlĂ€gg) 17 år sedan
Nya golvare (67 inlĂ€gg) 17 år sedan
Ingen bas (26 inlĂ€gg) 17 år sedan
Ny Hk970 med nya Klipsch RF-82 o basen Ă€r borta. (19 inlĂ€gg) 17 år sedan
stĂ€rkare till monitor audio rs6/rs8 (22 inlĂ€gg) 18 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlĂ€gg) 18 år sedan
Golvare till Rotel RB-980BX & RC-980BX. (5 inlĂ€gg) 18 år sedan
Rs 8 mot B&W 683 (2 inlĂ€gg) 18 år sedan
Stativare eller golvare, runt 10.000 till rotel? (64 inlĂ€gg) 19 år sedan
Monitor RS6 och RS8? (77 inlĂ€gg) 19 år sedan
Klipsch RF82 (50 inlĂ€gg) 19 år sedan
Blue Diamond V.2 < Monitor Audio Silver RS6/RS8? (67 inlĂ€gg) 19 år sedan
RĂ€cker min förstĂ€rkare? (43 inlĂ€gg) 19 år sedan
Högtalare för metal (75 inlĂ€gg) 19 år sedan
Dynaudio 82 VS Monitor Audio RS8 (10 inlĂ€gg) 19 år sedan
Dynaudio 72se eller Monitor Audio Silver RS8? (61 inlĂ€gg) 19 år sedan
Monitor Audio till NAD? (11 inlĂ€gg) 20 år sedan
Klipsch Reference IV 2006 (0 inlĂ€gg) 20 år sedan

Postad 16 October 2006 - 17:59

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0
haha ok det ger ju inte helt snedvriden bild pÄ vilken högtalare man Àn testar.. =)

Postad 16 October 2006 - 18:55

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0

[*edit* hade kanske valt RS8 om rums lÀge m.m var annorlunda. Men det Àr nÄgot speciellt med klipschen B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr ju lite skillnad i kÀnslighet mellan burkarna ifrÄga. NÄgot som man kanske bör tÀnka pÄ nÀr man stÄr och switchar mellan dom...

Postad 16 October 2006 - 19:05

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0

[*edit* hade kanske valt RS8 om rums lÀge m.m var annorlunda. Men det Àr nÄgot speciellt med klipschen B)

<{POST_SNAPBACK}>

Det Àr ju lite skillnad i kÀnslighet mellan burkarna ifrÄga. NÄgot som man kanske bör tÀnka pÄ nÀr man stÄr och switchar mellan dom...

<{POST_SNAPBACK}>

Lyssnade pÄ 2 helt olika stÀllen. Volymen var jÀvligt lÄg pÄ klipschen och normal lyssnings volym pÄ RS8 sÄ vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rÀtt stort rum pÄ Ägrens och ett ganska litet pÄ ljudkÀllarn

Var helt olika elektronik kopplade till dem me

Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 October 2006 - 19:08.

Postad 16 October 2006 - 19:15

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0

Lyssnade pÄ 2 helt olika stÀllen. Volymen var jÀvligt lÄg pÄ klipschen och normal lyssnings volym pÄ RS8 sÄ vet inte riktigt vad du pratar om. Dessutom var det ett rÀtt stort rum pÄ Ägrens och ett ganska litet pÄ ljudkÀllarn

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menade var att om man nu stÄr i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare sÄ brukar oftast den mer lÀttdrivna hötalaren lÄta bÀst vid lyssningstillfÀllet om man inte justerar för skillnaden i kÀnslighet. Men du hade ju inte lyssnat pÄ samma stÀlle och med samma elektronik sÄ dÄ Àr inte mitt pÄhopp giltigt. B)

Postad 16 October 2006 - 19:19

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vad jag menade var att om man nu stÄr i en butik med högtalarswitch och switchar mellan olika högtalare sÄ brukar oftast den mer lÀttdrivna hötalaren lÄta bÀst vid lyssningstillfÀllet om man inte justerar för skillnaden i kÀnslighet. Men du hade ju inte lyssnat pÄ samma stÀlle och med samma elektronik sÄ dÄ Àr inte mitt pÄhopp giltigt. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe ne lÄter ju alltid bÀttre nÀr man vrider pÄ lite mer. Men jag spelade sÀkert 3 ggr sÄ högt pÄ RS8orna som pÄ klipschen. Var faktiskt rÀtt lÄg volym. Men ÀndÄ leverade dem ionspelade (bara gÄtt 8 timmar) ett riktigt rent ljud men ###### nÀrvaro. Direkt nÀr jag hörde dom tÀnkte jag wow B)

Men jag lyssnade sÀkert en timma pÄ RS8 eller kanske mer. Medan bara 20minuter pÄ klipschen har funderat nu efterÄt om jag gjorde rÀtt val. NÀr jag var dÀr tyckte jag klipschen var klart bÀttre men minnet har börjat blekna av klipschen. Börjar glömma mer och mer hur de lÀt medan RS8 kommer jag ihÄg precis. hehe men tror det beror pÄ att jag spelade de mycket lÀngre och seriösare. Satt och smÄprata en hel del samtidigt som jag lyssnade pÄ klipschen.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 16 October 2006 - 19:21.

Postad 16 October 2006 - 19:35

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • ForumrĂ€v

• 565 inlĂ€gg
  • 0
IfrÄgasÀtter inte alls ditt val av högtalare RF82:an Àr en riktigt bra och vÀlljudande högtalare.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 16 October 2006 - 19:36.

Postad 16 October 2006 - 20:34

DePalma
  • DePalma
  • LĂ€rjunge

• 449 inlĂ€gg
  • 0

Celander Grattis till ditt köp ytterligare en nöjd klipsch Àgare ;o)

De Palma om du gillar ljudet i Klipsch men inte utsendet sÄ rekomenderar jag att du provlyssnar pÄ Kef . Kef har betydligt fler moddeler & utsenden att vÀlja pÄ . Ljudet i Kef högt Àr vÀldigt lik Klipsch i karaktÀren .

<{POST_SNAPBACK}>

Fick detta svar i en annan trÄd:
Kefs iq serie Àr mer menad för akustisk och klassisk musik.

Och frÄgestÀllningen var just Kef/Klipsch...

Kef Àr för den som gillar klassiskt och Klipsch för den som gilalr hÄrdrock blev svaret dÀr.
Men sÄ kanske inte Àr fallet? För om KEF och Klipsch verkligen lÄter lika sÄ har man ju i princip hittat en vinnare dÄ KEF IQ9 Àr grymmt snygga!

Postad 16 October 2006 - 21:53

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0
Har inte hört de KEF men har svÄrt att tro att ljudet ska vara likt dÄ de Àr helt olika saker i dem + att klipsch har horndiskant osv.

Är la lite som att jĂ€mnföra infinity beta 50 med canton le 190. bara för att de pĂ„minner lite om varandra och ligger i samma prisklass behöver de inte lĂ„ta likt. Men jag vet inte helt sĂ€kert men ser ju som sagt helt olika saker i dom + utformingen

Postad 16 October 2006 - 22:34

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlĂ€gg
  • 0
De som tycker att klipsch och Kef's IQ-serie spelar pÄ ungefÀr samma sÀtt fÄr stÄ för dem. Jag stÀller mig dÀremot inte till den skaran.

Mitt generella intryck Àr det som du, DePalma, fick i den förra trÄden.

Mina Äsikter:
Klipsch RF-82/RF-35
Klipsch RF-82 och RF-35 Àr högtalare som spelar vÀldigt mycket i ansiktet pÄ dig. Du fÄr vÀldigt mycket detaljer som sticker ut. Kan hÀnda att det t.o.m för vissa kan bli för mycket av den varan. FrÄgan Àr ochsÄ - om skivproducenten velat mena att det skall lÄta sÄ hÀr? Jag vet inte, det spelar ingen roll, Àven om det inte Àr helt korrekt HI-FI(dvs, hög trogenhet). RF-82 Àr en vÀldigt rolig högtalare! Att Diskantdetaljerna förstÀks som de gör förmodligen ett resultat av horndiskanten. Till detta lÀgger klipsch ut ett stadigt basfundament. Helheten blev rel. stor soundstage om de placeras i rÀtt rum, man blir vÀldigt omsluten av bandet som spelar(snarare Àn att sitta och titta pÄ) - man plockar gÀrna fram en luftgitarr och lirar med de ruggigaste riffen. Basfundamentet upplevs oxÄ mycket dynamiskt - det mesta stog ut frÄn en svart bakgrund.
RF-82 Àr en mycket bra och godtrogen eftertrÀdare - man har arbetat pÄ brister man hörde i en A/BjÀmförelse av de bÄda.. dvs. inte bara en dekaltrimning.
Drivning nÀr jag lyssnade pÄ högtalarna: Rotel RA-02
Personligen sÄ vet jag inte om detta Àr en högtalare som faller mig i smaken, Àven om jag tyckte den var kul, dvs, har full förstÄelse för de som gillar den!

Kef IQ7: (har inte lyssnat pÄ IQ9)
Dessa lÀgger inte ut samma fundament i de lÀgre frekvenserna som RF-82/35, Detta beror förmodligen pÄ den ganska pÄtagligt mindre lÄdan det Àr frÄgan om. Modellen spelar relativt klipsch tillbakadraget (sÀger iofs inte sÄ mycket - de flesta spelar tillbakadraget relativt Klipsch). Jag trivdes dock ganska bra i min lyssningsfotölj. Men nÄgot stampa takten blev det inte riktigt - mer Ät, lyssna och begrunda. Musik som gick hem bÀst var lÀttare akustisk musik, Àven om transienter kunde lÄta aningen instÀngt i vissa fall sÄ dög det att lyssna pÄ. Men om vi sÀger DankJones eller Metallica-liknande musik var inte lika roligt tyvÀrr. Ett brett frekvensband med höga toner lÀt ganska platt, pÄ nÄgot vis, och instÀngdheten gjorde sig mer pÄtaglig. Jag saknade nÄgot i IQ7:an, men kan inte riktigt sÀtta fingret pÄ det.
Drivning nÀr jag lyssnade, Harman Kardon DPR-2005 i stereolÀge.
Skall vid tillfÀlle lyssna mer pÄ Kef's IQ-serie för att skaffa mig en bÀttre mer korrekt uppfattning - för min egen skull.

//Loofy

Postad 16 October 2006 - 22:45

adamsson
  • adamsson
  • Wannabe

• 14 inlĂ€gg
  • 0
Klipsch högtalarna anses vÀll inte som speciellt neutrala men med bra dynamik och livekÀnsla.

De som jag har hört uttala sig om Kef IQ hÀvdar nÀstan precis tvÀrt om, kring dem. AlltsÄ relativt dÄlig dynamik och bas men och rent ofÀrgad ljud. Och relativt krÀsen pÄ kringutrustning, mÀrker vÀl nÀr man kopplar in annat.

Har inte hört rs 8:orna, men 6:orna spelar ju med hyffsad dynamik, vart fall bÀttre Àn Kef Iq. Och större ljud, men lite fÀrgat. Kanske mellanting mellan Iq och klipsch...

Redigerat av adamsson, 16 October 2006 - 22:48.

Postad 16 October 2006 - 22:56

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlĂ€gg
  • 0
HÄller med dig med dig adamsson ang. bristen pÄ dynamik i Kef-arna. Jag har och misstÀnkte ochsÄ vid lyssningstillfÀllet att hk-recievern inte gör kefarna rÀttvisa.
Jag skulle tippa pÄ att tex Marantz skulle spela bra ihop med kef. Men det skulle nog vara en intressant kombination att lyssna nÀrmare pÄ tror jag.

//Loofy

Postad 16 October 2006 - 23:08

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0
Ska Äka ut minst 1gÄng i mÄnad och lyssna pÄ olika högtalare hehe B). Funderar pÄ att Äka till fyndbörsen och lyssna lite subbs. För jag tror omöjligt att xtz 99 w12 kan matcha yamaha yst-sw1500 men jag har ju inte hört nÄgon av dem. SÄ det ska bli kul. Bara de inte endast har demo pÄ xtz ;). Det ligger ju ocksÄ rÀtt nÀra BorÄs.

Vad du skrev som gÀllde RS8orna sÄ Àr ljudet lite fÀrgat, De lÄter mycket bra men ljudbilden Àr ÀndÄ lite grötig. NÀr man lyssnade pÄ pcm frontarna direkt efterÄt hör man verkligen det. Pcm högtalarna spelar mycket mer som folks röster verkligen lÄter. Men tyckte ÀndÄ pÄ nÄgot sÀtt att RS8orna var mer behagliga att lyssna pÄ. PCM tyckte jag var mycket "hÄrdare" medan RS8 lÀtt mjukt :angry:

Postad 17 October 2006 - 08:31

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlĂ€gg
  • 0
Celander, det Àr inte sÄ att du menar PMC? B)

//Loofy

Postad 17 October 2006 - 08:56

thesmurf
  • thesmurf
  • Wannabe

• 27 inlĂ€gg
  • 0
Jag har nyligen gĂ„tt i tankarna (nyligen = 3 mĂ„nader) att jag skulle uppgradera min hemmabio. Min bio Ă€r vĂ€l dĂ€mpad med vĂ€l utmĂ€tt sweetspot och ca 20kvm och 2400mm i takhĂ€jd. NĂ€r jag lyssnade pĂ„ olika högtalare (man hinner med MÅNGA pĂ„ 3 mĂ„n) i olika lyssningsrum i butiker sĂ„ var det mycket mindre rum oftast och jag hade hemma 7 olika frontar för att lyssna bla dalior och m3orna och rf82or, alla lĂ€t givetvis olika men med rf 82orna sĂ„ lĂ€t allt ALLT mycket mer och distinkt i mitt rumm och dĂ€rför valde jag dom, jag blev faktiskt djupt besviken pĂ„ m3orna som jag nĂ€stan helt bestĂ€mt mig för i demorummet men som sagt nĂ€r rf 82orna fick lite mer m3 sĂ„ blev poff poff BOOM BOOM och mellanregistret fick en enligt mitt tycke jĂ€mn o fin gĂ„ng. Det som verkligen kom till sin rĂ€tta var hornen, dom fick helt plötsligt ljudbilden att verka hur stor som helst. Bredden blev enorm, men kanske ska tillĂ€gga att jag endast kör bio med detta system om jag ville haft hifiljud kommer nog inte klipschen till sin rĂ€tta. Hifiljud skulle jag nog vĂ€lja m3orna iom den otroligt jĂ€mna Ă„tergivningen men dock nĂ„got "klena" (obs obs med min Denon 2807 biostĂ€rkare i direct mode) ljud som inte passar till bio. Ska kanske tillĂ€gga att rummet ifrĂ„ga har kĂ€nts lite tungdrivet efter sista tilĂ€gget pĂ„ dĂ€mpningen, kanske lite overkill för min lila denon helt enkelt men ni fĂ„r ta det utifrĂ„n mina förutsĂ€ttningar.

Postad 17 October 2006 - 10:45

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0

Celander, det Ă€r inte sĂ„ att du menar PMC?  :D

//Loofy

<{POST_SNAPBACK}>

Kan det ju vart iofs. Men Àr nÀstan sÀker pÄ att det stod pcm, vet att det Àr en "ljudfunktion" men det som var grejen. De skulle tydligen ha slÀppt denna högtalare enligt Ägens hifi. Den lÄg runt 16k ialf. Han var lite rolig "Tycker du inte det lÄter bra? De lÄter otroligt mycket bÀttre Àn RS8 denna högtalare lÄter ju som en för 25-30 000kr. Köp denna istÀllet" SÄ mÀrkvÀrdig var den aboslut inte. Rösterna lÀt vÀldigt naturligt och det var liksom riktig skÀrpa i dom man hörde precis "kanterna" mellan musiken och rösterna. De var inte det minsta grötiga med andra ord.

=)

Postad 17 October 2006 - 10:48

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0

Jag har nyligen gĂ„tt i tankarna (nyligen = 3 mĂ„nader) att jag skulle uppgradera min hemmabio. Min bio Ă€r vĂ€l dĂ€mpad med vĂ€l utmĂ€tt sweetspot och ca 20kvm och 2400mm i takhĂ€jd. NĂ€r jag lyssnade pĂ„ olika högtalare (man hinner med MÅNGA pĂ„ 3 mĂ„n) i olika lyssningsrum i butiker sĂ„ var det mycket mindre rum oftast och jag hade hemma 7 olika frontar för att lyssna bla dalior och m3orna och rf82or, alla lĂ€t givetvis olika men med rf 82orna sĂ„ lĂ€t allt ALLT mycket mer och distinkt i mitt rumm och dĂ€rför valde jag dom, jag blev faktiskt djupt besviken pĂ„ m3orna som jag nĂ€stan helt bestĂ€mt mig för i demorummet men som sagt nĂ€r rf 82orna fick lite mer m3 sĂ„ blev poff poff BOOM BOOM och mellanregistret fick en enligt mitt tycke jĂ€mn o fin gĂ„ng. Det som verkligen kom till sin rĂ€tta var hornen, dom fick helt plötsligt ljudbilden att verka hur stor som helst. Bredden blev enorm, men kanske ska tillĂ€gga att jag endast kör bio med detta system om jag ville haft hifiljud kommer nog inte klipschen till sin rĂ€tta. Hifiljud skulle jag nog vĂ€lja m3orna iom den otroligt jĂ€mna Ă„tergivningen men dock nĂ„got "klena" (obs obs med min Denon 2807 biostĂ€rkare i direct mode) ljud som inte passar till bio. Ska kanske tillĂ€gga att rummet ifrĂ„ga har kĂ€nts lite tungdrivet efter sista tilĂ€gget pĂ„ dĂ€mpningen, kanske lite overkill för min lila denon helt enkelt men ni fĂ„r ta det utifrĂ„n mina förutsĂ€ttningar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok. men ska du köra musik pÄ dom mÄste du ha ett vettigt slutsteg eller liknande funkar inte med en reciever. Gör sÄn enorm skillnad med ett slutsteg och ett bÀttre försteg. Kör soundblaster x-fi platinum som försteg till nad c272. Hade jag lyssnat pÄ det i ett blindtest hade jag trott att nÄgon bytt ut högtalarna till nÄgot i 5-6 000kr klassen Ätminstone. LÀt otroligt mycket bÀttre och helt annorlunda.

Postad 17 October 2006 - 12:13

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlĂ€gg
  • 0

Men Àr nÀstan sÀker pÄ att det stod pcm.

<{POST_SNAPBACK}>

Fortfarande lika sÀker?

//Loofy

Postad 17 October 2006 - 14:31

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlĂ€gg
  • 0
Hehe jag skrev nÀstan sÀker. Det var de smÄ frontarna jag lyssnade pÄ. GB1an

Tog bort onödigt citat...
//Loofy

Redigerat av Unregisterede74beff4, 17 October 2006 - 14:34.

1 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • More is Always Better
    johan b-lund
    2026-08-29 18:47:07
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.