Finns det ens nÄgon HDMI-sladd till xbox 360?Ganska okunnig med detta inom TV, men stÄ ut med mig vid denna frÄgan:
Kan jag koppla in bÄde mitt Xbox360, och min dator och fÄ HDTV-kvalitet pÄ bÄda kanalerna? Eller behöver jag dÄ en TV med tvÄ HDMI-ingÄngar?
Mirai 33" HD Ready LED Smart TV
(TV)
|
1
|
(5)
|
Inga priser |
Postad 16 November 2006 - 22:19
Postad 16 November 2006 - 22:48
Postad 17 November 2006 - 10:45
Hade egentligen tÀnkt vÀnta minst ett halvÄr till med att köpa en LCD tv men dÄ min gamla bildrörstrotjÀnare gick till de sÀlla jaktmarkerna i veckan sÄ mÄste jag göra en brandkÄrsutryckning och skaffa in en hyfsat billig TV.
Hade mer eller mindre bestÀmt mig för en Mirai DTL-332W100 men dÄ fick jag höra att det var en uppföljare pÄ gÄng ut pÄ marknaden, alltsÄ M100.
I min jakt pÄ information om denna sÄ snubblade jag över det hÀr forumet och hÀr trÄden.
Vad jag inte blir riktigt klok pÄ Àr vad skillanden mellan dessa tvÄ egentligen Àr? Det jag sett av specifikationerna sÄ Àr de identiska bortsett frÄn att M100:n inte har PiP. Sen Àr ju M100 nÄgra hundralappar billigare ocksÄ.
Ăr M100:s brist pĂ„ PiP enda skillnaden mellan versionerna? Man inbillar sig ju pĂ„ nĂ„got sĂ€tt att en senare version ska ha nĂ„gra förbĂ€ttringar (ett nĂ„got billigare pris Ă€r vĂ€l iofs en förbĂ€ttring pĂ„ ett sĂ€tt...)?
Redigerat av Nikko, 17 November 2006 - 10:50.
Postad 17 November 2006 - 11:08
Postad 17 November 2006 - 12:43
En ren komponent-ingÄng saknas pÄ denna modell. Den finns i modellen 532W100.
Du har ju dock komponent via VGA, fungerar vÀl precis lika bra.
//Putte
Postad 17 November 2006 - 13:17
"Vilken modell har du pÄ din Mirai-tv? Om det Àr tex. Mirai DTL-332M100, sÄ kan den bara ta emot HD-signaler, men inte visa dem..."
StÀmmer det?
Lite mera info om Mirai DTL-332M100:
Redigerat av Unregistered599a8e5a, 17 November 2006 - 13:17.
Postad 17 November 2006 - 17:39
Liten frĂ„ga bara, vad menas med Component (YPbPr over VGA)? Ăr det nĂ„got speciellt, eller Ă€r det vanliga component kablar?
Postad 17 November 2006 - 18:12
Jag Àr riktigt sugen pÄ den hÀr TV:n nu nÀr min förra dog igÄr
Liten frĂ„ga bara, vad menas med Component (YPbPr over VGA)? Ăr det nĂ„got speciellt, eller Ă€r det vanliga component kablar?
The main thing is that VGA is pure RGB, as opposed to Component which is compressed into YPbPr. This has to be decompressed into RGB at the TV end.
dvs VGA bÀttre Àn component.
Postad 17 November 2006 - 18:39
The main thing is that VGA is pure RGB, as opposed to Component which is compressed into YPbPr. This has to be decompressed into RGB at the TV end.
Har en Wii pÄ ingÄng och Àr lite fundersam om jag kan koppla in den med component kablarna man kan köpa till. Dessa kablar finns att vÀlja pÄ:

Vore ju rÀtt bra om man kunde göra nÄgot bÀttre Àn composit nÀr man vÀl har en hdtv
Postad 17 November 2006 - 19:31
Har en Wii pÄ ingÄng och Àr lite fundersam om jag kan koppla in den med component kablarna man kan köpa till. Dessa kablar finns att vÀlja pÄ:
Vore ju rÀtt bra om man kunde göra nÄgot bÀttre Àn composit nÀr man vÀl har en hdtv
Den till höger ser ju ut som en VGA-kontakt, i sÄ fall borde vÀl den fungera bra.
//Putte
Postad 17 November 2006 - 19:47
Redigerat av Majestic XII, 17 November 2006 - 19:50.
Postad 17 November 2006 - 20:54
har kopplat min mirai till bÀrbara datorn via vga, fungerar superbra.
Men jag har ett irriterande problem, jag har köpt ett hemmabiosystem(Philips HTS3115) och ljudet fungerar superbra nÀr man kollar pÄ dvd.
Men jag fÄr inget surroundljud nÀr jag kollar pÄ vanlig tv, trots att man enligt manualen för mitt sourroundpaket bara behöver trycka pÄ tv för att fÄ sourroundljud pÄ vanlig tv.
Min Mirai har ju HDMI ingÄng, sÄ jag har kopplat dvdn till tvn pÄ det sÀttet. Men jag fÄr inget surroundljud alls. Har provat att kopplat via sÄna hÀr vanliga röd/vita kablar frÄn dvdn till tvn, fortfarande inget surroundljud pÄ tvn.
Vad gör jag för fel? Stödjer inte mirai HDMI ljud ingÄng eller?
Hej,
Kul att du Àr nöjd med din Mirai, jag vÀntar pÄ att min ska dyka upp.
NÀr du vÀljer att kolla pÄ TV sÄ krÀvs det att sÀndningen du tar in till din DVD-reciever sÀnds med surroundljud annars blir det ju bara stereo. Om du tar emot vanlig analog TV-signal sÄ lÀr det mig veterligen inte vara med surround-ljud. Har du dÀremot digital-tv sÄ sÀnds ju mycket med surround. DÄ fÄr du koppla in digital ljud-kabel (koax eller optisk) frÄn din digitalTV-box till DVD-recievern.
Hoppas detta hjÀlpte dig en bit pÄ vÀgen...
MVH
//Putte
EDIT: Kolla pÄ bilden nedan, du bör koppla in en digital ljud-kabel frÄn din digitalTV-box till anslutningen som heter "Digital in" (kontakten sitter lÀngst ner i mitten av bilden).
Hejsan, och tack för tipset
Dock har jag ingen digitalbox, och jag fÄr fortfarande inget ljud i sourroundhögtalarna nÀr jag kollar pÄ vanlig tv, nÄgot som det stÄr skall gÄ. Jag har ju en knapp pÄ dvd kontrollen som heter tv, det stÄr att om man trycker pÄ den sÄ ska tvljudet komma ut i högtalarna, nÄgot som inte sker.
AlltsÄ, jag har kopplat dvdn via hdmi till tvn. Dvdn har alla ingÄngar frÄn högtalarna ocksÄ, jag har ingen receiver eller vad det kallas.
Jag vill helt enkelt fÄ tv-ljudet i högtalarna.
Vidare sÄ har jag inte lyckats fÄ ljud frÄn datorn till sourroundhögtalarna heller.
DÀremot kan jag genom en vanlig sterekabel 3,5 kopplat frÄn mikrofonjacket i datorn till pc-audioingÄngen i tvn fÄ ljud frÄn datorn till tvn.
Men jag vill ju ha ljudet frÄn datorn direkt in i sourroundhögtalarna. Jag köpte en kabel med stereo i en Àndan och röd/vit rca eller vad det kallas i andra Àndan. kopplade in stereojacket i datorn och det röd/vita i dvdn men det funkade inte heller.
Lite virrig post men ÀndÄ, jag hoppas grundförutsÀttningarna Àr klara.
Och angÄende Nintendo Wii, jag Àr ocksÄ pÄ vÀg att skaffa en sÄn. Dock har jag hört att det dÀr med VGA kabeln inte alls Àr sÀkert att den kommer hit. Man fÄr hoppas
Postad 18 November 2006 - 13:29
LÀste det hÀr pÄ ett annat forum:
"Vilken modell har du pÄ din Mirai-tv? Om det Àr tex. Mirai DTL-332M100, sÄ kan den bara ta emot HD-signaler, men inte visa dem..."
StÀmmer det?
Lite mera info om Mirai DTL-332M100:» Klicka hĂ€r för att visa spoiler - Klicka en gĂ„ng till för att dölja den... «
NÄgon som vet om det stÀmmer?
Postad 19 November 2006 - 22:24
har kopplat min mirai till bÀrbara datorn via vga, fungerar superbra.
Men jag har ett irriterande problem, jag har köpt ett hemmabiosystem(Philips HTS3115) och ljudet fungerar superbra nÀr man kollar pÄ dvd.
Men jag fÄr inget surroundljud nÀr jag kollar pÄ vanlig tv, trots att man enligt manualen för mitt sourroundpaket bara behöver trycka pÄ tv för att fÄ sourroundljud pÄ vanlig tv.
Min Mirai har ju HDMI ingÄng, sÄ jag har kopplat dvdn till tvn pÄ det sÀttet. Men jag fÄr inget surroundljud alls. Har provat att kopplat via sÄna hÀr vanliga röd/vita kablar frÄn dvdn till tvn, fortfarande inget surroundljud pÄ tvn.
Vad gör jag för fel? Stödjer inte mirai HDMI ljud ingÄng eller?
Hej,
Kul att du Àr nöjd med din Mirai, jag vÀntar pÄ att min ska dyka upp.
NÀr du vÀljer att kolla pÄ TV sÄ krÀvs det att sÀndningen du tar in till din DVD-reciever sÀnds med surroundljud annars blir det ju bara stereo. Om du tar emot vanlig analog TV-signal sÄ lÀr det mig veterligen inte vara med surround-ljud. Har du dÀremot digital-tv sÄ sÀnds ju mycket med surround. DÄ fÄr du koppla in digital ljud-kabel (koax eller optisk) frÄn din digitalTV-box till DVD-recievern.
Hoppas detta hjÀlpte dig en bit pÄ vÀgen...
MVH
//Putte
EDIT: Kolla pÄ bilden nedan, du bör koppla in en digital ljud-kabel frÄn din digitalTV-box till anslutningen som heter "Digital in" (kontakten sitter lÀngst ner i mitten av bilden).
Hejsan, och tack för tipset
Dock har jag ingen digitalbox, och jag fÄr fortfarande inget ljud i sourroundhögtalarna nÀr jag kollar pÄ vanlig tv, nÄgot som det stÄr skall gÄ. Jag har ju en knapp pÄ dvd kontrollen som heter tv, det stÄr att om man trycker pÄ den sÄ ska tvljudet komma ut i högtalarna, nÄgot som inte sker.
AlltsÄ, jag har kopplat dvdn via hdmi till tvn. Dvdn har alla ingÄngar frÄn högtalarna ocksÄ, jag har ingen receiver eller vad det kallas.
Jag vill helt enkelt fÄ tv-ljudet i högtalarna.
Vidare sÄ har jag inte lyckats fÄ ljud frÄn datorn till sourroundhögtalarna heller.
DÀremot kan jag genom en vanlig sterekabel 3,5 kopplat frÄn mikrofonjacket i datorn till pc-audioingÄngen i tvn fÄ ljud frÄn datorn till tvn.
Men jag vill ju ha ljudet frÄn datorn direkt in i sourroundhögtalarna. Jag köpte en kabel med stereo i en Àndan och röd/vit rca eller vad det kallas i andra Àndan. kopplade in stereojacket i datorn och det röd/vita i dvdn men det funkade inte heller.
Lite virrig post men ÀndÄ, jag hoppas grundförutsÀttningarna Àr klara.
Och angÄende Nintendo Wii, jag Àr ocksÄ pÄ vÀg att skaffa en sÄn. Dock har jag hört att det dÀr med VGA kabeln inte alls Àr sÀkert att den kommer hit. Man fÄr hoppas
löste sig nu iaf, om det Àr nÄgon som har haft problem med ljud frÄn datorn till tvn kan ni pma mig
AngÄende en annan sak, hur fungerar PIP-funktionen? Har inte förstÄtt det riktigt Àn
Postad 20 November 2006 - 15:58
AngÄende en annan sak, hur fungerar PIP-funktionen? Har inte förstÄtt det riktigt Àn
Den hÀr modellen har ingen PIP sÄ du kan sluta fundera
Postad 21 November 2006 - 01:00
[quote name='Steffi' date='Nov 17 2006, 13:17 ']LÀste det hÀr pÄ ett annat forum:
StÀmmer det?
NÄgon som vet om det stÀmmer?
[/quote]
N E J
Postad 24 November 2006 - 13:34
Postad 24 November 2006 - 16:26
Postad 25 November 2006 - 13:10
Postad 30 November 2006 - 14:57
GÄr foten att ta bort ifall man hÀnger upp den?
Det klart, greja med skruvmejseln bara.
Postad 30 November 2006 - 23:26
GÄr foten att ta bort ifall man hÀnger upp den?
Det klart, greja med skruvmejseln bara.
Den Àr inte monterad nÀr du fÄr den sÄ det ska inte behövas grejas nÄt alls
Postad 01 December 2006 - 13:24
Ăr ju mer vĂ€rt att köpa Mirai DTL-532W100 iom att den har komponent och vga som separata ingĂ„ngar? Ăr det nĂ„gon skillnad pĂ„ Mirai DTL-532W100 och den hĂ€r tv,n i övrigt?
Det Àr nog samma TV om man bortser frÄn PIP (Bild I Bild) och komponentingÄngen som inte finns pÄ en 332M100. Jag kan rekommendera modellen vi diskuterar i trÄden. Bilden Àr vÀldigt bra.
Jag anvÀnder RGB för satellitmottagaren, VGA för datorn och HDMI för DVD:n. Kanonbild pÄ allt och sÀrskilt pÄ DVD:n (Samsung HD860) som Àr en linjedubblare och kan skala upp bilden genom HDMI!
Den enda stora nackdelen Àr kanalbytet som Àr vÀldigt lÄÄÄÄÄngsamt.
Det gör dock inte sÄ mycket nÀr man har en satellitmottagare. Det Àr dÀr man byter kanal.
Men det skulle kÀnnas segt om jag hade kabel-TV.
Kombinationen pris/bild pÄ denna TV Àr svÄrslagen!
Postad 01 December 2006 - 16:27
NÄgon som vet om denna teori stÀmmer?
Postad 06 December 2006 - 08:42
Postad 07 December 2006 - 12:14
NÄgra reflektioner:
* Det jag stör mig mest pÄ Àr att nÀr jag startar TV's sÄ söker den kÀlla. Jag har digitalbox pÄ scart 2. Det tar ett tag.
StÀmmer det tar kanske tio sek. men det fÄr man vÀl överleva...
* Sen kommer den inte ihÄg bildformatet, typ "wide" eller "4:3" frÄn förra gÄngen man tittade. Eller Àr det jag som missat nÄgon instÀllning.
Samma sak pÄ min, vet inte varför den gör sÄ, min kan byta Àven fast man inte bytt kanal pÄ boxern...
* NĂ€r jag kopplar in min Boxer pĂ„ Scart 2 fĂ„r jag bĂ€ttre bild Ă€n pĂ„ Scart 1. Ăr det nĂ„gon annan som upplever detta? Skiljer det nĂ„got mellan dessa eller Ă€r det bara mina ögon som spelar mig ett spratt?
Det mÄste jag prova, men tycker att bilden Àr bra ÀndÄ...
Har haft min i 4 dar nu, och tycker jag fÄtt till instÀllningarna bra, kan lÀgga ut dom sen. Kör pÄ scart frÄn boxern nu men snart fÄr jag min andra box och dÄ blir det component....
Postad 08 December 2006 - 12:23
Bokade mig en v200 istÀllet
SĂ„ liten pris skillnad..
Det Àr samma fÀste som Dustin sÀljer (eller sÄlde) för dryga hundralappen. I Dustins beskrivning stÄr att den klarar upp till 32".
Jag har anvÀnt Biltema-fÀstet en mÄnad ungefÀr och det funkar jÀttebra. Den sitter stabilt och eftersom denna tv Àr bland de lÀttare i 32"-klassen sÄ Àr jag inte orolig heller, Àven om det skulle vara sÄ att Dustin hade fel och Biltema rÀtt.
Postad 26 December 2006 - 22:50
Den högra Àr det verkligen en wii -> vga kabel?
Har sökt efter sÄdana pÄ nÀtet utan framgÄng, du fÄr gÀrna skicka en lÀnk om du har.
Postad 29 December 2006 - 17:46
Postad 29 December 2006 - 22:25
Ska man skaffa en vga kabel eller finns det komponent -> vga?
1. VGA [WXGA i X360 fall] > komponent
2. Skulle komponent till VGA finnas [vet ej om det finns... dÄ förlorar man kvalitet.
3. recension
Postad 30 December 2006 - 07:53
Postad 31 December 2006 - 11:42
Du fÄr ju garanterat bÀttre resultat med vga-kabeln och den kan du köpa för 199:-
Jag kör sjÀlv med Joytechs vga-kabel och det fungerar mycket bra.
Man fÄr tom en snygg optisk kabel med pÄ köpet.
Postad 31 December 2006 - 11:48
skulle ha nÄge som jag kunde anvÀnda komponent frÄn dvd:n till tv:n dÄ.
Postad 02 January 2007 - 06:22
Ingen som vet nÄgot?
Jag brukade kolla pÄ mina DVD filmer via XO med VGA och fick mycket bÀttre bild Àn frÄn min JVC dvd-spelare via RGB scart. Sedan köpte jag en MARANTZ DV 6600 spelare för 3 lax med HDMI kontakt..
Postad 02 January 2007 - 09:26
Postad 03 January 2007 - 01:14
Postad 03 January 2007 - 11:20
Postad 24 January 2007 - 12:36
Postad 26 February 2007 - 10:14
1 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 1 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
12 bilder
181 filmer