Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PMC GB1, en liten mästare

81 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
PMC GB1i (Golvhögtalare) 1 8.833332 (5) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 17 December 2006 - 21:01

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Svenske Roger: akta så jag inte kommer över och råkar spilla groggen i din chapter förstärkare :wub:

H200án låter inte som jag trodde klinisk utan den spelar med ett stänk värme. Bra kontroll över basen, mindre byxfladder men istället mer punch och kontur. Dynamiken gillar jag också. Märks bäst med snabb meckig musik. Det grötar inte ihop sig.

Svenske Roger har talat om för mig att det är de senaste Hegel modellerna som blivit av med det lite kliniska ljudet. Det kallas tydligen för "Sound Engine" teknologi. Och vad jag kan se i broschyren så har även H1 modellen den nya teknologin.

Det blir nog ett köp, nu när man inte kan slanta upp pengar till det som S.Roger har :rolleyes:

Postad 17 December 2006 - 23:16

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Karla2

Här är test på H1, modellen under H200 :)

http://www2.bildochl...tSoek=&session=

Postad 17 December 2006 - 23:27

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

>>>Karla2

Här är test på H1, modellen under H200 :)

http://www2.bildochl...tSoek=&session=

<{POST_SNAPBACK}>

Tilläggas bör ju att testet är gjort med mkII, och den aktuella modellen är mkIV. Vad som skiljer dom åt har dock tyvärr ingen aning om ;)

Postad 17 December 2006 - 23:35

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Den lär väl iaf knappast vara sämre :)

Postad 18 December 2006 - 16:04

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Visst bor du i Värmland, Graziano? Inte så långt till Oslo.

I Norge kan man göra begagnatfynd. Begagnat utbudet på fina prylar
som Hegel, Electrocompaniet och Parasound är betydligt större än här
hemma i Sverige.

Kolla in bruktbörsen på http://www.hifisentralen.no/, med jämna mellanrum.
Ibland dyker det upp riktiga fynd. (Det är tur att man inte bor där. Vilka impulsköp
det hade blivit :) )

Postad 18 December 2006 - 16:46

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Karla2

Jeppedepp, jag bor i Karlstad, som ligger i Värmland, så jag har endast 13 mil till gränsen :) Jag ska ta mig en titt på sidan, tack så mycket! ;)

Kan du inte lägga upp lite bilder på Hegeln stärkaren, Karla2? :P

Postad 14 January 2007 - 17:03

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Har nu fått Soundcare Superspikes till GB1 och det blev mycket bättre gällande basen, den studsar mer nu än förut, då den gick ner väldigt mycket i golvet.

betyg 5/5 av superspikes :)

Postad 23 February 2007 - 00:57

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Var det nagon som lyssnade pa GB1 pa Sthlms massan ?

Postad 23 February 2007 - 10:32

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Shit,

Dom missade jag. Men jag har ju hört dom förr.
Nåt nytt på elektronikfronten, graz?

Postad 29 May 2007 - 10:23

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Hej,

är eventuellt på väg att införskaffa mig ett par GB1. Är dock lite fundersam över priset. På butikers hemsidor verkar de kosta ca. 19.000kr, men kolla här:

TEST I LJUD&BILD HEMMA

14.990kr!?!? Det har även Graziano angivet som text till en av sina bilder i sitt galleri. Vart kan man få tag på GB1:orna till detta pris? Har försökt nå LJUD&BILD HEMMA utan framgång...

tacksam för snabbt svar!! Affären ska bestämmas idag!! :blink:

Postad 29 May 2007 - 10:39

DePalma
  • DePalma
  • Lärjunge

• 449 inlägg
  • 0

Hej,

är eventuellt på väg att införskaffa mig ett par GB1. Är dock lite fundersam över priset. På butikers hemsidor verkar de kosta ca. 19.000kr, men kolla här:

TEST I LJUD&BILD HEMMA

14.990kr!?!? Det har även Graziano angivet som text till en av sina bilder i sitt galleri. Vart kan man få tag på GB1:orna till detta pris? Har försökt nå LJUD&BILD HEMMA utan framgång...

tacksam för snabbt svar!! Affären ska bestämmas idag!!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jadu, kan man undra... För enligt "Golden Age Music AB" som då är generalagent i Sverige så är listpriset 19.181:-...

Jag har personligen inte sett dom billigare än så nya.

Hade jag varit du så hade jag kollat upp detta:
http://www.hifimagas...p?annonsID=5359

Ett par beggade PMC GB1, 1 år gamla för 9.500:-... Bara att slå till.

Postad 29 May 2007 - 20:35

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Hej,

TEST I LJUD&BILD HEMMA

tacksam för snabbt svar!! Affären ska bestämmas idag!!  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Jadu, kan man undra... För enligt "Golden Age Music AB" som då är generalagent i Sverige så är listpriset 19.181:-...

Jag har personligen inte sett dom billigare än så nya.

Hade jag varit du så hade jag kollat upp detta:
http://www.hifimagas...p?annonsID=5359

Ett par beggade PMC GB1, 1 år gamla för 9.500:-... Bara att slå till.

<{POST_SNAPBACK}>

Done ;)

Postad 29 May 2007 - 21:12

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Jag tror ågrens hifi sålde dem för 17.000kr. Det kostade dem när jag var där i höstas ialf.

Postad 29 May 2007 - 21:28

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0

Jag tror ågrens hifi sålde dem för 17.000kr. Det kostade dem när jag var där i höstas ialf.

<{POST_SNAPBACK}>

Var det inte demoex då?

Postad 29 May 2007 - 21:35

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Nej

Postad 30 May 2007 - 14:08

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0
De låg på ca 15000-16000:- beroende på återförsäljare för mindre än ½år sedan. Vet ej hur de motiverar höjningen, men samtliga återförsäljare har höjt sen dess.

Postad 30 May 2007 - 17:09

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Fattar inte hur man kan höja priset på gamla produkter. Nån som vill köpa en toyota corola 92a för 130 000kr =)

Postad 01 July 2007 - 13:17

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Har nu haft mina PB1 i ett par veckor, dock fortfarande spelandes på min polares stenålders Sony prologic-förstärkare då jag bor hos honom för tillfället. Imorrn kommer mina möbler och jag kan äntligen flytta in i min egen nya lya, och då ska det poppas!

Vill inledningsvis (innan jag testat dem ihop med min egen anläggning) göra en kortkort recension av dem. Till att börja med, herrej-vlar vilket tryck det är dessa små klenoder! Har flera gånger när jag inte varit riktigt aktiv i huvudet vid musiklyssningen tagit för givet att subben är inkopplad, men blir lika förvånad varje gång. Att dessa små 5"-basar kan skapa denna bas är overkligt. Hur som helst så spelar de riktigt bra över hela registret, varken mellanregister eller diskant lämnar mycket i övrigt att önska, det låter Riktigt bra!

Om vi går vidare till kvalitetskänsla på lådan så är det återigen tummen upp. Träfärgade lådor är egentligen inte min cup of tea, men finshen är härlig! Knacktestet visar en minst sagt stabil låda, känns som en solid träkloss. Vikten på högtalaren är inte hög på pappret, men ha i åtanke att det är en liten golvare vi talar om och bestyckningen som sagt är smått tilltagen.

Till sist till frågan alla säkert tänker, kan verkligen 2 st 5"-basar ge tillräckligt med tyngd och slag i mellangärdetkänslan? Allt är relativt. Självklart kan dessa inte jämföras med ett par Cerwin Vega som kan få hela rummet (huset) att vibrera, men det är inget jag är intresserad av ändå. Sittandes i soffan knappt 4 meter framför högtalarna bjuds man på härligt tryck med riktigt höga ljudnivåer. Soffan kan utan vidare vibrera ordentligt om volymratten pekar uppåt. Tillsammans med min MiniVee kommer dessa rackare spela skjortan av det mesta skulle jag tro (inom rimliga gränser, såklart). Jag är iallafall mycket nöjd änsålänge, dessa högtalare låter verkligen verkligen riktigt RIKTIGT bra!

bilder kommer kanske... :wub:

Postad 01 July 2007 - 20:03

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>ksx

Vad kul att höra att du är nöjd med dina GB1! Själv har jag ju luskat på att sälja mina, men jag antar att jag inte alls fått ut allt ur dem ännu, har nämligen dålig kringutrustning. Får kanske vänta så jag får nytt på den fronten först. En Arcam stärkare tror jag skulle passa! Bilder så for som möjligt nu ksx :wub:

Postad 02 July 2007 - 00:19

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Precis läst igenom tråden…
Låter som en riktigt intressant högtalare. Påminner klart om de gamla TDL RTL2:orna jag hade iom transmissionline-tekniken. Dock helt säkert bättre på alla punkter, med prisskillnaden i åtanke. Men "ljudbilden" strävar säkert åt samma håll. Verkar dock inte finnas här nere i söder. Men får jag chansen ska jag lyssna på dem helt klart. Bara en fråga, hur djupa är de? Om man läser om dem på Prisjakt anges 870mm djup?? Tror inte det stämmer… Visserligen är de gamla TDL RTL3:orna ganska djupa om man jämförde med RTL2:orna, men 870 är ju löjligt. Vad är det verkliga måttet?

Thomas

Postad 02 July 2007 - 08:35

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Thomas S.

Du kan ta en titt i mitt galleri får du se hur dem ser ut, väldigt små för att vara golvare!

Mina mäter Bredd 15,5mm x Höjd 89,5mm (inkl. plattan) x Djup 24,5mm

Postad 02 July 2007 - 09:17

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tack Graziano!
Ja, att de var små har jag redan sett på dina bilder, och med 5" element så kan de inte bli speciellt stora… En stor poäng med transmissionline-principen är ju att även kunna bygga små lådor och ändå få ut massor av bas. Fotplattan ser förresten exakt(?) likadan ut som den till Monitor Audios RS6/8. – Såg förresten nu att måtten på Prisjakt stämmer. (där ser man vad nyttjande av Prisjakt alltför sent på dygnet leder till… :P ) – Ganska lika MA RS6/8 i storlek också mao. Sitter iofs nu på ett par relativt nyinköpta RS8:or (som jag är mycket nöjd med!), och som redan de gick över min tänkta budget, så PMC:erna hade legat över min smärtgräns ändå… Dessutom finns de som sagt inte här nere i söder, och köpa utan att ha lyssnat är otänkbart. Men man kan ju alltid hålla ögon & öron öppna. Det enda jag direkt kan tycka i en jämförelse med mina RS8:or är att jag spontant tycker att ett byte idag skulle vara ett nerköp - rent estetiskt alltså. Finishen är kanon tycker jag. ;)

Men det är bara att gratulera er som hittat de här skapelserna till priser som (iofs begagnade, men ändå…), konkurrerar med MA RS6/8! Kanske nästa gång…

Thomas

Redigerat av Thomas S., 02 July 2007 - 09:19.

Postad 02 July 2007 - 19:33

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Thomas, som du ser i mitt galleri har jag ägt RS6 tidigare, var nog den första här på hembio som ägde dem ;) Mycket bra och skönspelande högtalare, snygga dessutom! Men GB1 spelar ändå i en annan klass, ganska självklart med tanke på att de är dubbelt så dyra också kanske... RS8:orna lär spela mer fysisk bas, men jämför man kvantitet och kvalitet är GB1:orna svårslagna! Rekommenderar dig verkligen att hålla ögonen öppna!

Graziano, bilder kommer!! Den som väntar på nåt gott...

Postad 26 September 2007 - 12:25

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>ksx

Har du hunnit samla dina intryck om GB1:orna nu när du haft de ett tag?

Förresten så kommer PMC GB1 vara med bland deltagarna i nästa nummer av Hifi & Musik, ska bli intressant att se hur de står sig ;)

Postad 30 September 2007 - 16:27

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hej

Jag har blivit intresserad av PMC Gb1,
det verkar vara en trevlig högtalare.

Synd att jag inte har några möjligheter att testa dem, bor i Växjö annars.
Har ett rum på 27 kvm som är duktig på att sluka bas och då menar jag
att för mycket bas blir det aldrig (problem med akustiken).
Så tänkte jag kanske Gb1 an kunde kompensera saknaden av bas. Jag har elektronik
från Primare (I30/CD31) som är ganska neutrala med lite värme i botten.
Undrar hur bra denna kombination skulle passa?

Primare+PMC GB1...........???
PS: gillar brittiska högtalare

Postad 30 September 2007 - 16:42

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>VLANIBET

Hej, jag kanske skasälja mina GB1 och gå på ett par nya Canton Ergo RC-L. Men långt ifrån bestämt mig än då jag har svårt att släppa GB1, isf säljs dem för 10 000:-

Försök att få dig en lyssning, de är mitt tips, jag finns i Nässjö om du har vägarna förbi :D

Postad 30 September 2007 - 20:40

VLANIBET
  • VLANIBET
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
Hej

Ett test tänker jag göra den närmaste framtiden. För närvarande har
jag väldigt dåligt med tid men jag är väldigt nyfiken på hur dem låter
i kombination med Primare elektronik.
Skulle det vara så att jag skulle vara nöjd efter provlyssningen
är det inte omöjligt att jag satsar på dem. I såna fall blir det i EK-utförande
det matchar mitt möbleman väldigt bra.
Angånde Canton högtalare är min personliga åsikt att deras diskant låter onaturtrogen
i min mening förstör den fina basen och den fina mellanregistret som Canton har men det är
inte alla som tycker så. För mig är närvarokänsllan viktigast
Har testat olika brittiska högtalare och de låter på ett eller annat sätt
ganska lika...Lite tillbakadragna men väldigt korrekta och dem kräver elektronik
av hög kvalité

Postad 30 September 2007 - 21:18

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>VLANIBET

Det kommer ett test på GB1 med endel andra nu i nästa nummer av Hifi & Musik som släpps den 2/10, ska bli spännande!

Postad 19 February 2008 - 01:08

ideem
  • ideem
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ok.. jag är ingen hihi-nörd, men min recension kanske kan vara av intresse ändå...

Jag köpte ett par GB1 för att par månader sedan. I flera års tid hade jag läst tester och försökt bilda mig en uppfattning om vad jag egentligen sökte efter. Jag bor i en småstad, så lyssningsmöjligheterna var lika med noll. Min anläggning behövde bytas ut, förstärkardelen gjorde mig lyssningstrött (Harman/Kardon) och högtalarna var alldeles för mycket dunka-dunka (Jamo). Nå... jag läste till slut en test över förstärkaren Xindak XA6950 och cd-spelaren Xindak Muse Deluxe 1.0, där det bl.a. framkom att de spelade med en varmt rundad diskant etc. Testen övertygade mig och jag ringde Hihi Börsen i Stockholm.

Vi pratade fram och tillbaka. Jag berättade att jag lyssnar mycket till elektronisk musik, spec IDM, där de använder sig av komplexa trumpatterns, med mycket distortion och diskantljud. Han rekommenderade högtalarna GB-1 till Xindak's grejer. De passade extremt bra ihop, enligt vad han sade.

Jaha... och vad tror ni att jag då gjorde? Köpte alltihop per telefon, utan att ha lyssnat till anläggningen?

Det var precis vad jag gjorde... och därmed är jag "utklassad" inom hifi-världen. Skämt åsido, ibland bara vet man... och jag var övertygad om att det skulle bli rätt. Högtalarna, demo-ex i ek, fick jag för 14.000. Jag köpte också Xindaks grendosa med filter, signalkablar, nätkablar m.m.

Så hur gick det? Ja, nu lyssnar jag på musik igen! Jag kan inte slita mig, utan sitter i timtal och lyssnar. Jag följer varje ton, hör vart den tar vägen. Jag får också en känsla av att jag hör musiken så som producenten har tänkt sig att det ska låta. Det går lätt att urskilja alla layers, men ändå tränger sig ingenting på, utan det är så välavvägt. De olika frekvenserna samarbetar verkligen och levererar en varm och distinkt ljudbild.

Jag önskar jag kunde beskriva min upplevelse med de termer som ni och tidningar använder, men jag måste erkänna att jag inte tänker på något särskilt när jag lyssnar på min nya anläggning. Jag bara upplever en härligt positiv känsla.

Till sist, en eloge till killen på Hifi Börsen som guidade mig i telefon genom hela ihop-kopplingen av grejerna.

/ideem

Redigerat av ideem, 19 February 2008 - 01:18.

Postad 19 February 2008 - 10:19

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Grattis!!

Det är en lyx vi i storstäder har, och lätt glömmer bort att alla inte har. Att kunna
springa i butiker, låna hem osv...

Men med GB1 som högtalare kan det inte bli fel :) . PMC försvinner lätt bland dom
"stora" fabrikaten. Visst spelar den djupbas, som man inte trodde om en sån liten
golvare??

Postad 19 February 2008 - 12:05

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Grattis ideem!

En riktkgt bra högtalare, som jag var mäkta nöjd med vid ägandet !

Lägg gärna upp lite bilder på din set up :)

Redigerat av Graziano, 19 February 2008 - 12:05.

Postad 19 February 2008 - 13:45

ideem
  • ideem
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har lagt upp 2 bilder - tagna med min mobil, så skärpan är inte den bästa.

Idag har jag lyssnat en hel del på klassisk musik och det låter neutralt, dvs bra, med stor närvarokänsla. Jag kan inte påstå att stråkarna låter metalliskt (som jag har läst någonstans att någon tyckte), men jag är nog ingen expert på att avgöra det. Mina gamla Jamo-högtalare var ju definitivt inte lämpade för klassisk musik, så PMC är helt klart en förbättring. En stråkkvartett har precis levererat precis vad den ska utan något negativt att komma med och nu, i denna stund, så spelas Chopin och jag måste titta upp - jag skulle kunna svära på att det står en flygel i rummet. Fastän jag sitter vid datorn i ena hörnet, så fylls hela rummet.

Men jag märker att det nu också ställs krav på att själva inspelningen av CD-skivan är av hög klass. Jag har några gamla CD från början av åtti-talet, bland annat en inspelning av Ravel's Bolero, och den dåliga kvaliteten på den skivan avslöjades direkt. I slutet av stycket, när hela orkestern drar på för fullt så fick jag ingen "wow" känsla. Jag spelade rätt högt och allt tillsammans gjorde att det lät aningens hårt och med en smal ljudbild. Det är möjligt att högtalarna behöver flyttas ut från väggen lite mer, samt att jag behöver använda någon form av dämpning för att bredda ljudbilden något (mitt rum på ca 22 kvadr.meter har inga mattor - väggarna är dock "mjuka" eftersom de är isolerade med halm).

Å andra sidan så fylls rummet av alla andra cd-skivor som jag har spelat och jag har inte varit i närheten av att ha upplevt något som hårt förut. Det är möjligt att Bolero ställer sådana krav på både anläggning, akustik och inspelning, att man måste ha... ja. inte vet jag. Kanske rentav bara gå på en konsert när de uppför det stycket.

Vi vill bli träffade mitt i hjärtat... och det är precis vad Chopin gör med mig just nu... :)

/ideem

Redigerat av ideem, 19 February 2008 - 13:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.