Hjälp en komplett ljud idiot.
80 svar till detta ämne
Postad 06 December 2006 - 18:38
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
JB- Tack för ett bra & trevligt svar! Visst! Jag tycker att han överdrev! Jag sa till honom att han inte kan förvänta sig under med ett budgetsystem, dock måste tilläggas att han idagsläget endast kör ett par frontar till den lilla Marantzstärkaren. Tror att det precis som även Hifisnubben skriver kan bli lite problematiskt att få riktigt tryck med den förstärkaren, så nu gäller det att hitta lättdrivna högtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
Men är inte de där dynavoice högtalarna hyffsat lättdrivna?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om ni förstod min tanke... Jag har uppfattningen om att det kanske inte finns så stort utbud av högtalare i prisklassen som är mer lättdrivna än dessa dynavoice. Kanske bättre att byta stärkare tänkte jag... Kanske jag har fel. Rätta mig gärna då jag inte har råd med en stärkare med riktigt bra kräm. Har tankarna på ett M-85 paket. Men som sagt så har jag för tillfället iallafall inte råd med en dyrare stärkare. Det är väl kanske inte riktigt bestämt att det blir ett M-85 paket, men det verkar ju prisvärt...
Postad 06 December 2006 - 18:42
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
JB- Tack för ett bra & trevligt svar! Visst! Jag tycker att han överdrev! Jag sa till honom att han inte kan förvänta sig under med ett budgetsystem, dock måste tilläggas att han idagsläget endast kör ett par frontar till den lilla Marantzstärkaren. Tror att det precis som även Hifisnubben skriver kan bli lite problematiskt att få riktigt tryck med den förstärkaren, så nu gäller det att hitta lättdrivna högtalare.
<{POST_SNAPBACK}>
Men är inte de där dynavoice högtalarna hyffsat lättdrivna?
<{POST_SNAPBACK}>
Vet inte om ni förstod min tanke... Jag har uppfattningen om att det kanske inte finns så stort utbud av högtalare i prisklassen som är mer lättdrivna än dessa dynavoice. Kanske bättre att byta stärkare tänkte jag... Kanske jag har fel. Rätta mig gärna då jag inte har råd med en stärkare med riktigt bra kräm.
Har tankarna på ett M-85 paket. Men som sagt så har jag för tillfället iallafall inte råd med en dyrare stärkare. Det är väl kanske inte riktigt bestämt att det blir ett M-85 paket, men det verkar ju prisvärt...
<{POST_SNAPBACK}>
Om du inte har ett enormt stort rum räcker M65 väl...tycker faktiskt att de låter snäppet bättre än M85...som är lite "luddigare" i sin karaktär och självklart kräver lite mer av stärkaren... Mvh JB
Postad 06 December 2006 - 19:29
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
JB: Jag har aldrig sagt att CV och Dynavoice har något gemensamt, jag bara konstaterade att båda tillverkare säljer billiga golvare (1000 resp 2500 kr) istället för att satsa på stativare i den prisklassen.
Postad 06 December 2006 - 20:33
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Till att börja med - använde gärna quote-funktionen för citat så blir dte mer lättläst. JBL har bara en högtalarserie på marknaden. Dem tillhör iofs Harman koncernen och där finns en del bra högtalare (Infinity Kappa t.ex.) men inget som motsvarar B&W's värstingar.
<{POST_SNAPBACK}>  Ja du... Några har redan påpekat att du är ute på djupt vatten ..... Behöver nog inte strö mer salt i såren. Visst, Nautilus-pipa är ett "försäljningsknep", men jag tycker ändå B&W ger mkt kvalité för pengarna. Tittar man på insidan av t.o.m. deras billigaste serier (300 och 600) ser man att det finns lite mer än bara dyra element.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker Dynavoice ger mycket för pengarna....  Håller med JBs fina resonemang ovan. Tittar man på insidan av t.o.m. deras billigaste serier (300 och 600) ser man att det finns lite mer än bara dyra element.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu är jag inte med. Menar du att 300 och 600 har dyra element? Vad finns i lådorna som är så mycket bättre än andras lådor? Det är sant att inget revolutionerande har hänt med högtalare de senaste åren. Forskning är inte gratis, men om man delar upp kostnaden på alla högtalare som säljs är det inte så mycket pengar som läggs till. Ny forskning leder också till att högtalarna finslipas (ingen kan väl påstå att B&W DM602 S3 inte är bättre än B&W DM602 S3?) så framåt går det allt, även fast det inte revolutioneras på samma sätt som t.ex. datorer.
<{POST_SNAPBACK}>
B&W är väl knappast ensamma om att utveckla gamla modeller. Tom Dynavoice har ju gjort det ...  Om det vore så myket forskning på B&W och denna gjorde dem så överlägsna och det trots detta inte påverkar priset kan jag inte riktigt förstå att inga hänger på ett så fatastiskt koncept. Vad kan orsaken vara? Visst, det är nästan alltid priset som avgör (bra element/delningsfilter/låda kostar alltid mycket oavsett hur mycket forskning man har att tillgå), men faktum kvarstår att företag som gör high-end också vet exakt hur man byggger en riktigt bra högtalare och kan utgå från detta.
<{POST_SNAPBACK}>
1. Menar du att inga andra än de som bygger High-End vet hur man ska bygga högtalare och inga andra vet hur man får till en prisvärd budgethögtalare? 2. Exakt vad är det som är så komplicerat så att inga andra skulle kunna klara av det? Varför tror du t.ex. B&W har valt att endast ha stativare i prisklassen 2500-3500?
<{POST_SNAPBACK}>
För att man trots sin super-duper-mega-forskning inte klarar konkurensen i prisklassen. Jo, för dem vet att ska man köpa högtalare för 2500-3500 ska man helst undvika golvare.
<{POST_SNAPBACK}>
Det är din tolkning med dina referenser. Det är en hel del som anser att man inte kan göra en golvare i 5' kr klassen heller ..... med samma motivation som du har för de lägre klasserna. Vem har rätt och vem har fel? Sanningen är väl, som så många påpekat, att det mesta i prisklasserna är kompromisser. Frågan är bara VAR man ska kompromissa... Dynavoice har däremot golvare för 1000 kr, vilket visar att deras tänk är lite mer åt CW-hållet (större är bättre).
<{POST_SNAPBACK}>
Menar du att de är samma ljudideal på CV och Dynavioce?
Postad 06 December 2006 - 20:51
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vet inte om ni förstod min tanke... Jag har uppfattningen om att det kanske inte finns så stort utbud av högtalare i prisklassen som är mer lättdrivna än dessa dynavoice. Kanske bättre att byta stärkare tänkte jag... Kanske jag har fel. Rätta mig gärna då jag inte har råd med en stärkare med riktigt bra kräm.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har visserligen inte lyssnat på allt i prisklassen, men att hitta något som är mycket mer lättdrivet är svårt. Är det bara mer "hängmatta" du är ute efter (dvs mer bas och diskant) så har Proson ett par ungefär lika lättdrivna modeller med den typen av ljud. Säkert finns motsvarande om du söker något annat ljudideal.
Postad 06 December 2006 - 21:20
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Hifisnubben: Jag kan inte använda quote för det är för många olika citat "Ja du... Några har redan påpekat att du är ute på djupt vatten ..... Behöver nog inte strö mer salt i såren." Det tycker jag inte alls. "Nu är jag inte med. Menar du att 300 och 600 har dyra element? Vad finns i lådorna som är så mycket bättre än andras lådor?" Nej, jag menar inte att 300 och 600 har dyra element (var fick du det ifrån?), det som finns i lådorna kan ses här: http://www.bwspeaker...c...el DM602 S3"1. Menar du att inga andra än de som bygger High-End vet hur man ska bygga högtalare och inga andra vet hur man får till en prisvärd budgethögtalare?" Nej "2. Exakt vad är det som är så komplicerat så att inga andra skulle kunna klara av det?" Inget är för komplicerat, men man har en fördel om man sitter på all data som samlats in när man tillverkat högtalare i stil med B&W 800. "Det är din tolkning med dina referenser. Det är en hel del som anser att man inte kan göra en golvare i 5' kr klassen heller ..... med samma motivation som du har för de lägre klasserna. Vem har rätt och vem har fel? Sanningen är väl, som så många påpekat, att det mesta i prisklasserna är kompromisser. Frågan är bara VAR man ska kompromissa..." Ja, precis, det är min tolkning. Jag har aldrig sagt att man inte ska köpa CV, Proson eller dyl. jag har själv en Prosonhögtalare, men jag är missnöjd med den och skulle aldrig köpa dylikt igen. Allt som finns på marknaden köper ju folk uppenbarligen (annars skulle det inte finnas kvar på marknaden) så alla högtalare passar någons ljudideal/plånbok. "Menar du att de är samma ljudideal på CV och Dynavioce?" Nej Nej Nej, jag har redan svarat att det inte alls var det jag menade. Titta längre upp i tråden. --- Jag står fast vid min tes att företag som bygger High-end har ett försprång även när dem tillverkar budget. Själva forskningskostnaderna kan inte vara så stora om man delar upp dem på alla högtalare som säljs (vilket man gör), dessutom är forskningskostnader en engångskostnad (man behöver inte forska samma sak två gånger om) och därför vill jag också hävda att företag som funnits ett längre tag ofta har ett försprång i erfarenhet.
Postad 06 December 2006 - 22:12
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
"Menar du att de är samma ljudideal på CV och Dynavioce?"
Nej Nej Nej, jag har redan svarat att det inte alls var det jag menade. Titta längre upp i tråden.
---
Dynavoice har däremot golvare för 1000 kr, vilket visar att deras tänk är lite mer åt CW-hållet (större är bättre).
Tog ned ditt tidigare citat istället för att vi ska titta upp... Menar du att Dynavoice har samma BYGGfilisofi som CV - alltså det jag med bestämhet redan påvisade tidigare att de INTE ar? Och med sin BYGGfilosofi sätter man även grunden för sitt ljudideal...särskilt CV som är klockrena på detta... Om inte det stämmer ovan....Förklarar gärna hur man ska tolka ditt citat...för om man läser det så är det rätt solklart vad du menar...eller? Jag står fast vid min tes att företag som bygger High-end har ett försprång även när dem tillverkar budget. Själva forskningskostnaderna kan inte vara så stora om man delar upp dem på alla högtalare som säljs (vilket man gör), dessutom är forskningskostnader en engångskostnad (man behöver inte forska samma sak två gånger om) och därför vill jag också hävda att företag som funnits ett längre tag ofta har ett försprång i erfarenhet.
Det är exakt på grund av resonemang som ditt ovan som välkända märken kan ta EXTRA mycket betalt för högtalare även i budgetklassen.... För övrigt verkar du inte ha så stor erfarenhet av BRA högtalare utanför HifiKlubbens väggar "B&W:s sortiment"...svårt att tolka något annat med tanke på din lilla kunskap om JBL:s förehavanden.... Vad har du egentligen lyssnat på för andra högtalarmärken? Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2006 - 22:22.
Postad 06 December 2006 - 22:39
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Allt jag menade med CV citatet är att Dynavoice valde att göra en golvhögtalare för 1000 kr, vilket jag (min personliga åsikt) tycker är kasst, hellre en mindre högtalare om den bara får kosta 1000 kr. CV har samma tankesätt, att allt dem (ja, jag vet att dem släppt stativare, men dem är väl mest tänk som surround) måste vara golvare, oavsett hur billiga.
Här är lite högtalarmärken jag lyssnat på;
Audio Pro
Audiovector
Canton
Carlsson
Cerwin Vega
Dali
Monitor Audio
Proson
Jamo
Infinity
JVC
Yamaha
Accostic Energy
Energy Veritas
Finns säkert mycket mer, men det är inget jag kommer ihåg, när jag springer förbi en hifibutik brukar jag lyssna igenom hela, eller mesta av sortimentet.
Här är högtalarmärken jag äger för tillfället:
Jamo (2 par golvare, 1 par stativare, 1 center)
Proson (1 subbas)
JVC (1 par stativare)
B&W (1 par stativare, 1 center)
Postad 06 December 2006 - 23:29
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Allt jag menade med CV citatet är att Dynavoice valde att göra en golvhögtalare för 1000 kr, vilket jag (min personliga åsikt) tycker är kasst, hellre en mindre högtalare om den bara får kosta 1000 kr. CV har samma tankesätt, att allt dem (ja, jag vet att dem släppt stativare, men dem är väl mest tänk som surround) måste vara golvare, oavsett hur billiga.
Men är det då inte fantastisk att Dynavoice lyckats göra en golvare för endast 1000 kr som faktiskt låter rätt OK? Tycker däremot att det är klart kasst av B&W (med all sin erfarenhet och forskning för att ta fram dyra högtalare) INTE lyckas med detta... Fattar du inte att huvudorsaken till B&W valt bort att tillverka golvare för 1 000-3 000 kr är att de inte skulle tjäna några större pengar på dessa=räknat i kronor...dessutom skulle B&W riskera att tappa sitt "fina rykte" (du låter som B&W:s egen reklam) eftersom det enligt dem och även enligt dig måste kosta STORA pengar även för att ta fram en bra billig högtalare=och skulle B&W göra en billig bra golvare skulle de därmed gå emot sitt eget koncept/säljmantra.... Detta kallas även för varumärkespositionering...B&W vill inte förknippas med billigare märken.... En stativare är dessutom inte en fullregisterhögtalare...och jag undrar hur många det är som kör med endast "stativare" fram UTAN SUB i ett hembiosystem...och kan med heder och samvete påstå att de inte missar en stor del av ljudet/frekvensomfånget i filmerna? Stativare ÄR mer anpassade för att vara en surroundhögtalare (inte bara CV:s)....dvs om man nu inte, förutom att lägga en flörhållandevis stor summa på stativaren, även vill lägga ner 5-6000 kr även på en sub som i alla fall spelar hyfsat? I det fallet skulle i alla fall jag hellre välja en golvare för motsvarande summa på ca 10 tkr....särskilt om jag jag prioriterade musik... ps...Dynavoice har också stativare...men de kostar "bara" några 100-lappar...ganska kasst va...?  Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2006 - 23:45.
Postad 07 December 2006 - 09:14
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Hifisnubben: Jag kan inte använda quote för det är för många olika citat
<{POST_SNAPBACK}>
Jag lyckas med fler citat i föregående inlägg samt dessa. Enklast är om du markerar det område du satt inom citattecken och sedan klickar "QUOTE". Blir inte svårare för att man har flera ...  "Ja du... Några har redan påpekat att du är ute på djupt vatten ....." Det tycker jag inte alls.
<{POST_SNAPBACK}>  OK. Du inser inte det alltså ...? Ja då var det ju värre ... Nej, jag menar inte att 300 och 600 har dyra element (var fick du det ifrån?),
<{POST_SNAPBACK}>
Möjligen en feltolkning av "Tittar man på insidan av t.o.m. deras billigaste serier (300 och 600) ser man att det finns lite mer än bara dyra element."
eller? Förstår annars inte riktigt vad du menar med det? http://www.bwspeaker...c...el DM602 S3
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, men vad är så märkvärdigt? Vad är så hightec att ingen annan kan klara det? Vad är det som är tydliga resultat av deras forskning och som gör dem bättre? "1. Menar du att inga andra än de som bygger High-End vet hur man ska bygga högtalare och inga andra vet hur man får till en prisvärd budgethögtalare?"
Nej
<{POST_SNAPBACK}>
Vad menar du då med Visst, det är nästan alltid priset som avgör (bra element/delningsfilter/låda kostar alltid mycket oavsett hur mycket forskning man har att tillgå), men faktum kvarstår att företag som gör high-end också vet exakt hur man byggger en riktigt bra högtalare och kan utgå från detta.
Kan andra åxå klara det eller inte? Om andra åxå kan har väl inte B&W något försprång pga sin forskning? Förklara gärna resonemanget, för jag förstår inte riktigt hur du menar. Inget är för komplicerat, men man har en fördel om man sitter på all data som samlats in när man tillverkat högtalare i stil med B&W 800.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag förstår som sagt inte vad man lärt sig för revulotionerande med dem som överförts till 303 och som andra inte har och som gör dem så överlägsna. Vore bra om du konkretiserade. "Menar du att de är samma ljudideal på CV och Dynavioce?"
Nej Nej Nej, jag har redan svarat att det inte alls var det jag menade. Titta längre upp i tråden.
<{POST_SNAPBACK}>
Ansluter mig bara till JBs tyckande isf att skriva samma saker igen. Som vanligt bra skrivet JB.  Jag står fast vid min tes att företag som bygger High-end har ett försprång även när dem tillverkar budget. Själva forskningskostnaderna kan inte vara så stora om man delar upp dem på alla högtalare som säljs (vilket man gör), dessutom är forskningskostnader en engångskostnad (man behöver inte forska samma sak två gånger om) och därför vill jag också hävda att företag som funnits ett längre tag ofta har ett försprång i erfarenhet.
<{POST_SNAPBACK}>
Jo, jag har förstått ditt resonemang, men förstår inte vad du hänger upp det på mer än en massa reklambudskap?
Postad 07 December 2006 - 17:28
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
Har tankarna på ett M-85 paket. Men som sagt så har jag för tillfället iallafall inte råd med en dyrare stärkare. Det är väl kanske inte riktigt bestämt att det blir ett M-85 paket, men det verkar ju prisvärt...
<{POST_SNAPBACK}>
Om du inte har ett enormt stort rum räcker M65 väl...tycker faktiskt att de låter snäppet bättre än M85...som är lite "luddigare" i sin karaktär och självklart kräver lite mer av stärkaren...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Mitt rum är på ca 20-25 kvm(enbart bio och musik). Anledningen till att jag mest funderar på M-85 är att jag vill ha bra bas utan att använda mig av sub. Tycker ofta att jag inte får till subbasen som jag vill ha den, när det gäller musik. Men kanske har M-65 skapligt med bas också? Jag känner en kille som precis har köpt ett M-85 paket. Jag har inte varit dit å lyssnat än. Jag har också haft tanken på detta: Jag har ju som sagt inte råd med en dyr stärkare just nu. Men en ny måste jag ha. Den jag har nu är en 5-6 år gammal Yamaha. Sony DG700 har jag kikat på. Men många säger att den är alldeles för "ljus" i ljudet. Kanske det inte räcker med M-65:orna då... Eftersom jag vill ha bra med bas utan att använda subben. Jag är rätt ensam om intresset för ljud och bild i min bekanstskapskrets, så jag har sällan fått tillfälle att provlyssna på andras verk. Då kan det bli lite svårt... Man vet vad man vill ha, men man kan ju aldrig riktigt veta förän man lyssnat. Så lite av era tankar här vore ju toppen!
Postad 07 December 2006 - 17:54
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Skulle avråda ifrån Sony DG700....den är ingen höjdare ljud & kraftmässigt, men finessmässigt helt ok. Titta hellre på någon nedan....
eller...mycket kompetenta...
eller varför inte ta en titt på hela detta hembiopaket med Elac "riktiga" högtalare + Marantz SR3001 för ruggigt prisvärda 7 995 kr hos... BestSound(syftar alltså inte på satelitpaketet utan på paketet lite längre ner till höger på sidan) Den sistnämnda Marantz SR3001 är i det klenaste laget, men det är en mkt bra startreciver. Bättre än Sonyn ljudmässigt....och Elac gör mycket bra högtalare. Har dock inte lyssnat på just de som ingår i detta paket. Ett problem är att du inte kan finna en golvhögtalare i dessa prislägen (inte ens M85) som kan ersätta den bas en sub kan fixa till. Dvs om du har en hel del prio på film också... Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 07 December 2006 - 18:10.
Postad 07 December 2006 - 18:36
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
Visst B&W kör med många reklambudskap (så som att dem marknadsför Nautilus-pipa som att det skulle vara någon garanti på bra ljud, vilket det självklart inte är) och att dem väljer att inte tillverka billigare högtalare för att inte förknippa sitt märke med "billigt skit". Sistnämda ser jag dock även som possitiv, alltså iom att dem inte vill tillverka skit kan man vara någorlunda säker på att man får bra grejjor.
Postad 07 December 2006 - 19:34
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Visst kan det vara så ... Å andra sidan är det inte säkert att "bra" och "mest för pengen" är samma sak ....
Tråkigt att säga, men vill man vara "säker" är det väl öronen som får gälla ... trots oändligt med "goda råd" från forum ...
Postad 07 December 2006 - 19:38
Lukassvensson
-
Lukassvensson
-
Beroende
-
-
1201 inlägg
hifisnubben: ja, man ska ju aldrig köpa en sådan sak som högtalare utan att ha provlyssnat först. Synd bara att man inte kan provlyssna allt som finns på marknaden.
Postad 07 December 2006 - 19:39
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Jag känner en kille som precis har köpt ett M-85 paket. Jag har inte varit dit å lyssnat än.
<{POST_SNAPBACK}>
Kanon. Då får du ju "facit".
Postad 07 December 2006 - 21:40
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
Skulle avråda ifrån Sony DG700....den är ingen höjdare ljud & kraftmässigt, men finessmässigt helt ok.
Titta hellre på någon nedan....
eller varför inte ta en titt på hela detta hembiopaket med Elac "riktiga" högtalare + Marantz SR3001 för ruggigt prisvärda 7 995 kr hos... BestSound (syftar alltså inte på satelitpaketet utan på paketet lite längre ner till höger på sidan)
Ett problem är att du inte kan finna en golvhögtalare i dessa prislägen (inte ens M85) som kan ersätta den bas en sub kan fixa till. Dvs om du har en hel del prio på film också...
Mvh JB
<{POST_SNAPBACK}>
Just den Yaman är ju den jag tittat mest på faktiskt. Men så upptäckte jag Sonyn som är sååå förbannat billig. Men Yaman är inte så farlig den heller. Min första "riktiga" surr stärkare var just en Yamaha. Men den har blivit gammal nu... Var nöjd med den, men till musik så tycker jag inte att den gör så bra ifrån sig. Kanske nyare Yamaha är bättre på den biten. Musik delen är heller inte det huvudsakliga. Det blir i huvudsak film! Jag ska kolla upp paketet, vet ej så mycket om elac (mer än att det ska vara bra grejer) Många har negativ kritik till sonyn, så det lutar kanske mest åt yaman endå...
Postad 07 December 2006 - 21:48
Tumult
-
Tumult
-
Användare
-
-
103 inlägg
Jag känner en kille som precis har köpt ett M-85 paket. Jag har inte varit dit å lyssnat än.
<{POST_SNAPBACK}> Kanon. Då får du ju "facit".
<{POST_SNAPBACK}>
Nja.. Får jag det? jag kommer väl en bit på vägen iallafall... Han har ett risigt rum ikällaren till systemet. Med soffor, bokhyllor och panel till höger och vänster. Dessutom har han en stärkare med betydligt mer kräm än vad jag har råd med. Dessutom kan jag ändå inte jämföra med M-65 systemet, eftersom jag inte kan lyssna på dom... Men det är ju ändå bra å få lyssna på dom, Då får jag ju reda på ett ungefär hur dynavoice låter överhuvud taget, hur subben sköter sig osv, verkar vara få som har M-85 jämfört med de som har M-65...
Postad 02 February 2007 - 21:54
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Uppdatering!!
För den vilsne ynglingen som var missnöjd med sina Dynavoice blev det:
Infinity Primus 360
Han hittade ett par begagnade (knapp 2 månader gamla, för 3500 spänn.
Det blev betyligt bättre. Han är nu nöjd
Postad 03 February 2007 - 08:29
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Vad tycker du de största vinsterna är?
Postad 03 February 2007 - 10:49
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
M-65 ska jag köpa när de väl kommer in igen, om inget drastiskt händer för att få mig att ändra mig. Dels för vad folk på forumet tycker men kanske framförallt för guldmedaljen i Bild & Ljud Hemmas januarinummer där de rankat 2006 års bästa prylar.
"En golvstående vinnare i budgetklassen är sällsynt. Men Challenger M-65 från Dynavoice spelar helt enkelt olagligt bra för pengarna! 2 000 kronor för ett par stora golvhögtalare är billigt. Så billigt att man blir misstänksam. men här finns det ingenting som tyder på att Denavoice har tagit några genvägar under tillverkningen - som för övrigt äger rum i Kina. De gedigna kabinetten väger hela 27 kilo per styck och alla element är av hög kvalité precis som ljudet.
Diskanten är finkornig och högtalarna har en osedvanlig fin sammanhållning i mellanregistret. De målar upp en stor och luftig ljudbild där musikanterna får gott om plats att röra på sig. Längre ner i basregistret har högtalarna en slagkraftighet från bastrumman som små stativhögtalare bara kan drömma om."
De fortsätter med att säga att högtalarna prioriterar hög underhållningsfaktor istället för 100 % neutralitet och all musik får en snarlik klangkaraktär, men att sånt levar man gärna med när man ser till vad man får för pengarna.
betyg 6/6
Det krävs en hel del mer än någon enstaka "hörselskadad" kille för att övertala mig om något annat.
Redigerat av dagas, 03 February 2007 - 10:51.
Postad 03 February 2007 - 13:35
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
M-65 ska jag köpa när de väl kommer in igen, om inget drastiskt händer för att få mig att ändra mig. Dels för vad folk på forumet tycker men kanske framförallt för guldmedaljen i Bild & Ljud Hemmas januarinummer där de rankat 2006 års bästa prylar.
Betänk bara att de fick den sk guldmedaljen utan att ha jämförts med en enda frontare i tex klassen under 3000 kr. Tycker recensionen av M65 textmässigt var givande när den kom och det var inte bara hyllningar utan även en del kritik som jag tyckte var berättigad, men vad hade de tex tyckt om H&Ms stora favorit Infinity Primus 250?
Postad 03 February 2007 - 14:34
<{POST_SNAPBACK}>
Köp ALDRIG en högtalare utan lyssna på den. Absolut helst i ditt eget rum.
Postad 04 February 2007 - 17:30
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Det krävs en hel del mer än någon enstaka "hörselskadad" kille för att övertala mig om något annat.
<{POST_SNAPBACK}>
Varför ska man lite på L&B?  Vad är det som säger att det inte förekommer hörselskador där? Personligen tycker jag att om man tycker m65s diskant är bra och tycker att de är bäst i klassen på att placera ut instrument och röster i rummet så har de antingen inte jämfört med allt kring 2' eller så är de hörselskadade.
Postad 07 February 2007 - 13:38
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Vad tycker du de största vinsterna är?
<{POST_SNAPBACK}>
Mellanregistret bättre /öppnare. Högtalarna bättre över lag... Dock vid hårdrock på lite högre ljudnivå så blir det grötigt i basen. Det ser jag som ett förstärkar relaterat problem. Jag skall släpa över en 2-kanals stärkare till honom för att se vad som händer.. Den största vinsten är dock att han inte blir lyssningstrött, vilket han blev fort med M-högtalarna!! Dagas....Han är långt ifrån hörselskadad. Tycker faktiskt han hör ganska bra... t.o.m. olika frekvenser MEN, ett system blir aldrig bättre än den svagaste länken. I just hans fall så var högtalarna inte bra för hans lyssningspreferenser. Det kan vara så att du har andra...Det är även en viss prisskillnadmellan de högtalare vi pratar om, så en viss besvikelse hade infunnit sig om det var samma ljudbild...
Postad 07 February 2007 - 14:49
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
Tackar!
(Förvånad att du blev fortare lyssningstrött med Dynavoice. Där ser man vad olika man kan tycka.)
Postad 07 February 2007 - 15:01
dagas
-
dagas
-
Forumräv
-
-
502 inlägg
Köp ALDRIG en högtalare utan lyssna på den. Absolut helst i ditt eget rum.
Hur ska jag kunna det? Falkenberg är enda stället som de har M-65 och det är en bit dit. har dessutom ingen bil. Var och kollade på hi-fi klubben här i Linköping men verkade inte finnas något i min prisklass. Visst skulle man kunna provlyssna men blir lite svårt. Om jag inte möjligtvis ska lägga alla pengar på frontar istället ock sattsa på center och surround vart efter man får in nya pengar. Men vet inte vad jag i så fall skulle sattsa på. Dagas....Han är långt ifrån hörselskadad. Tycker faktiskt han hör ganska bra... t.o.m. olika frekvenser wink.gif
hörselskadad med "kaninöron" a.k.a citattecken  Såg att de skrev det i inlägg innan så därför jag skrev det också.
Redigerat av dagas, 07 February 2007 - 15:03.
Postad 07 February 2007 - 15:27
Unregisterede1baf649
-
Unregisterede1baf649
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Satt å funderade på att köpa detta paket men tänkte få lite synpunkter från er som är lite mer hemma på sånt här. Det jag gör mest är kollar på film men vill även lyssna på musik ibland och vill då att det ska låta ok även då.
Funderar då också på denna för att driva det hela.
Några synpunkter på den?
Tack på förhand.
Edit....bra om man länkar till rätt grejjor.
<{POST_SNAPBACK}>
Detta låter som ett mkt bra paket! Kör på de, ev. en Yamaha förstärkare isf Pioneeren men absolut, bra.
Postad 07 February 2007 - 16:13
Unregistered1013
-
Unregistered1013
-
Mästare
-
-
3254 inlägg
Mellanregistret bättre /öppnare... Den största vinsten är dock att han inte blir lyssningstrött, vilket han blev fort med M-högtalarna!! I just hans fall så var högtalarna inte bra för hans lyssningspreferenser.  Ja man uppfattar verkligen saker olika ibland. Just det som nämns ovan tyckte jag var styrkan hos M65 (lättlyssnad lite avrundad och ett mkt trevligt mellanregister - fylligt men också klart). Kommer iofs ihåg att jag psov blev "lyssningstrött" på dem ibland. Det berodde dock på att jag tyckte de spelade lite "trångt" som jag uttryckte det då. Ville bli mer "omfamnad" av ljudet och det jag menade var säkert bristen på "soudstagekänsla". Uppfattar att det är klart bättre med de jag har nu (spec på sista tiden så vete tusan om inte lång inspelning nog har gjort sitt också...).
Postad 12 February 2007 - 12:59
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Tackar! (Förvånad att du blev fortare lyssningstrött med Dynavoice. Där ser man vad olika man kan tycka.)
<{POST_SNAPBACK}>
det är ju då inte mig det handlar om, utan om en svåger... Men, absolut blir man förvånad! Man kan bli förvånad ibland när man kommer hem till folk som tycker dom har bra ljud...
Postad 12 February 2007 - 13:06
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
Pefre!
Det värsta är att jag funderar på om jag tycker att mina AE har blivit lite för "tråkiga", de känns lite för alldagliga. OCH ännu värre är att sambon tycker att de är stora och fula! Det tycker hon i och för sig att alla grejor som är mina är...hon vill ha små högtalare..
Jag blir alldeles tokig. Skall köpa tv för 30 000, så fattar inte när jag skall ha råd att köpa nya talare..och vad skall man titta på då?
Näe, blir alldeles trött, för förmodligen är det så att jag bara vill byta högtalare för sakens skull, kul med nya grejor..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|