Var in till handlaren här i Sundsvall idag. Skulle lämna tillbaka en projje som dom varit så snälla att låna mig några dagar.
Hursomhelst kom vi in på hur bra killen tyckte att Marantz xx02 modeller (7002) hade blivit, ganska mycket bättre faktiskt. Speciellt i 2 kanaler till musik menade han.
Och jag kontrade med att dom även numera även har HDCD avkodning i dom modellerna. Och det gör ju helt klart sitt till på HDCD skivor... stooor skillnad till det bättre kan jag lova, inget man missar utan en redig släng uppåt i kvalitet.
Då sa killen att nästan ALLA skivor har HDCD inlagt fastän det inte skrivs idag...
hmmm... - Då kläckte jag den ganska intressanta tanken att, det kanske rentav är JUST DET som ÄR den stora skillnaden?!!!
Jag menar, om de flesta andra receivers inte har HDCD decoders, och bara vissa CD/DVD, är det då inte möjligt att det är ett relativt enkelt och billigt sätt att få upp kvaliten på ljudet ganska kraftigt?
Kan det vara så enkelt? - jag tror att det kan det!
Den som har provat en HDCD med kompatibla maskinvara VET hur ruskigt bra det låter i jämförelse. Man kan då switcha mellan "vanligt" och HDCD på samma skiva med en knapp bara.
HDCD ger även bättre ljud på rent vanliga cd-skivor, så nånting har det med all säkerhet med kvaliten att göra.
---
Nu vet jag att det blev mycket Marantz, men 972:an KOMMER ju aldrig!! - för den som vill veta så tror jag annars att den kommer äta alla de andra levande, inklusive Marantz alla modeller! (ljudmässigt)