HDMI v1.3 behövs INTE för HD-ljud
150 svar till detta ämne
Postad 10 February 2007 - 11:25
Unregistered47efd78c
-
Unregistered47efd78c
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Precis som Ref så har vi kört detta en del med Marantz receivers och kan konstatera att det fungerar mycket bra.
Vi har även provat skicka från en Toshiba HD-DVD A1 både analogt 5.1 via multichannel input och via HDMI för att höra på skillnaderna och kan konstatera att ljudet faktiskt låter bättre via HDMI, förmodligen för att man slipper D/A omvandlingarna.
Ljudkvaliten kan jag också påpeka, när man kör Dolby TruHD så är det en helt annan värld. Jag tycker att förbättringen av ljudkvaliten med de nya formaten är minst lika stor som bildkvaliten.
Postad 10 February 2007 - 12:47
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Ljudkvaliten kan jag också påpeka, när man kör Dolby TruHD så är det en helt annan värld. Jag tycker att förbättringen av ljudkvaliten med de nya formaten är minst lika stor som bildkvaliten.
<{POST_SNAPBACK}>
Låter intressant att ljudet också förändras så mycket. Jag som redan tyckte att jag var nöjd med mitt bioljud… Undrar om min Pioneer VSX-AX4ASi klarar av de nya formaten? Hmm, får kontakta Pio-supporten och fråga om de vet. Eller är det någon annan här som vet hur AX2/4 ligger till? Det enda jag kan hitta om den är detta på Pio´s svenska hemsida: With 4 HDMI inputs (and 1 HDMI out), the VSX-AX4Si-S is fully capable of handling 1080p video signals; which means you can enjoy everything that high definition audio and video has to offer – from HD broadcasts to the Blu-ray disc films of the (near) future.
Och det gör mig inte speciellt klokare vad gäller ljudet, även om man kan tolka det som att det borde gå. (I viss mån i varje fall…) Thomas
Postad 10 February 2007 - 22:59
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Låter intressant att ljudet också förändras så mycket. Jag som redan tyckte att jag var nöjd med mitt bioljud… Undrar om min Pioneer VSX-AX4ASi klarar av de nya formaten? Hmm, får kontakta Pio-supporten och fråga om de vet. Eller är det någon annan här som vet hur AX2/4 ligger till? Det enda jag kan hitta om den är detta på Pio´s svenska hemsida:
With 4 HDMI inputs (and 1 HDMI out), the VSX-AX4Si-S is fully capable of handling 1080p video signals; which means you can enjoy everything that high definition audio and video has to offer – from HD broadcasts to the Blu-ray disc films of the (near) future. Och det gör mig inte speciellt klokare vad gäller ljudet, även om man kan tolka det som att det borde gå. (I viss mån i varje fall…)
Thomas
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag tolkat resultatet av denna tråd så kommer du att kunna göra det om källan decodar HD formatet till PCM och för över det på HDMI din receiver.
Postad 11 February 2007 - 16:03
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Som jag tolkat resultatet av denna tråd så kommer du att kunna göra det om källan decodar HD formatet till PCM och för över det på HDMI din receiver.
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, så antog jag att det var. Men då bara i 5.1 via HDMI om jag förstår det rätt (med digitala signaler).
Postad 11 February 2007 - 18:54
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Ja, så antog jag att det var. Men då bara i 5.1 via HDMI om jag förstår det rätt (med digitala signaler).
<{POST_SNAPBACK}>
Nej det ska funka med 7.1 också
Postad 11 February 2007 - 19:14
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
Njae....är inte HDMI bara till för digitala signaler? Då kan man väl inte skicka 5.1 analogt via HDMI? Men via 5.1 analoga utgångar.
Postad 11 February 2007 - 19:33
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Njae....är inte HDMI bara till för digitala signaler? Då kan man väl inte skicka 5.1 analogt via HDMI? Men via 5.1 analoga utgångar.
<{POST_SNAPBACK}>
PCM
Postad 11 February 2007 - 21:18
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> PCM
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för svaren MarkSix & stellan_artois! Iofs menade jag inte att det fanns en möjlighet att skicka analoga signaler genom HDMI, det förstod jag. (även om jag tycker att det är rörigt med alla nya format…  ) Men om jag vänder på frågan, vilka begränsningar har jag då med min receiver? (Är ganska säker på att frågan är väldigt hypotetisk eftersom jag inte tror att jag kommer att byta till 7.1.) Thomas
Postad 11 February 2007 - 21:29
Unregisterede10e9503
-
Unregisterede10e9503
-
Mästare
-
-
3928 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> PCM
<{POST_SNAPBACK}>
PCM är analog.
Postad 11 February 2007 - 23:37
Unregisterede1baf649
-
Unregisterede1baf649
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Så här ligger det till:
HDMI 1.0 = video + L/R.
HDMI 1.1 = 1.0 + DVD-A.
HDMI 1.2 = 1.1 + SACD.
HDMI 1.3 = 1.2 + Dolby TrueHD and DTS-HD
Postad 11 February 2007 - 23:40
Unregisteredf64a5233
-
Unregisteredf64a5233
-
Über-Guru
-
-
14825 inlägg
PCM är analog.
<{POST_SNAPBACK}>
Va? Is not!
Postad 12 February 2007 - 00:18
Addex
-
Addex
-
Veteran
-
-
1902 inlägg
Om alla kollar på denna film så får vi nog svar på alla frågor. http://www.hdmi.org/.../videos_les.asp
Redigerat av Addex, 12 February 2007 - 00:18.
Postad 12 February 2007 - 00:38
Thomas S.
-
Thomas S.
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Om alla kollar på denna film så får vi nog svar på alla frågor.
http://www.hdmi.org/.../videos_les.asp
<{POST_SNAPBACK}>
Tack! Tydligaste hittills.
Postad 12 February 2007 - 21:22
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Tack för länken..Addex
Redigerat av nborve, 12 February 2007 - 21:23.
Postad 18 February 2007 - 20:41
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
Jag undrar en sak. jag har en reciver utan hdmi. kan jag få tex Dolby True HD om jag kopplar via 7.1 analog ingången? hur blir ljudkvaliten gentemot hdmi 1.3? tacksam för svar
Postad 19 February 2007 - 18:01
joakim2004
-
joakim2004
-
Användare
-
-
217 inlägg
Och inte att förglömma, HDMI behövs väl inte alls. Man kan köra med 7.1 utgång in till analoga 5.1-7.1 ingången på en förstärkare också, OM HD-DVD/BR har inbyggda dekoders för formaten.
<{POST_SNAPBACK}>
hur blir ljudet på om man kör 7.1 analog? blir det i närheten av hdmi ljud
Postad 20 February 2007 - 11:26
Unregistered3d1a00d0
-
Unregistered3d1a00d0
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jehepp, har förökt läsa igenom tråden och har inte fattat ett skit. En kort fråga på Rookienivå för att göra det enkelt för mig...
Jag har en Denon 2307, 7:1, hemmabioreciever med två HDMI 1.1 ingångar och en utgång (till teven LG LB37R).
Om jag vill köra Blue Ray eller det andra formatet HD måste jag alltså köpa en HD eller Bluerayspelare, stämmer det?
Om jag nu köper en sån spelare får jag då ut HD bild OCH ljud med mina prylar. Har ett 5:1 system men har funderingar på att utöka till 7:1, är det någon idé om jag vill ha HD ljud.
Tänker också köpa nya PS3 då den kommer och den stöder väl Blue Ray?
Skratta inte för mycket nu utan ge bara ett rakt svar så blir jag glad
Postad 20 February 2007 - 20:36
-Markus-
-
-Markus-
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Eftersom det näms lite om Marantz 7001 som har HDMI 1.2, hur fungerar det med 5001 som har 1.1, varför jag undrar är att jag är på gång att köpa en sån om bara "HD"-ljudformaten stöds fullt ut.
Postad 02 March 2007 - 09:24
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Erik på Reference Audio:
Hört något mer angående mailet till Marantz eller testat mer med 7001:an??
Postad 12 March 2007 - 10:58
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Jehepp, har förökt läsa igenom tråden och har inte fattat ett skit. En kort fråga på Rookienivå för att göra det enkelt för mig... Jag har en Denon 2307, 7:1, hemmabioreciever med två HDMI 1.1 ingångar och en utgång (till teven LG LB37R). Om jag vill köra Blue Ray eller det andra formatet HD måste jag alltså köpa en HD eller Bluerayspelare, stämmer det? Om jag nu köper en sån spelare får jag då ut HD bild OCH ljud med mina prylar. Har ett 5:1 system men har funderingar på att utöka till 7:1, är det någon idé om jag vill ha HD ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
Denon AVR2807 tillsammans med alla Denons förstärkare med HDMI klarar att spela upp DD HD och DTS HD via HDMI överföringen. Det är bara att koppla HD DVD eller BLUERAY spelaren via förstärkaren med HDMI.
Postad 12 March 2007 - 11:03
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
hur blir ljudet på om man kör 7.1 analog? blir det i närheten av hdmi ljud
Minst lika bra! Har du en receiver och en tex. bd spelare med 7.1 ut och stöd för pcm så kan du få lossless 7.1 ut. Inta alla fiolmer som stödjer detta men ändå.
Postad 12 March 2007 - 11:06
lobo
-
lobo
-
Mästare
-
-
2842 inlägg
Denon AVR2807 tillsammans med alla Denons förstärkare med HDMI klarar att spela upp DD HD och DTS HD via HDMI överföringen. Det är bara att koppla HD DVD eller BLUERAY spelaren via förstärkaren med HDMI.
Det du missar är stöd för DTS-HD MA
Postad 12 March 2007 - 19:20
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Känns inte som om jag behöver en reciver med Hdmi 1.3 längre.
Men då jag inte kommer att köpa nått förens sensommaren eller hösten i år så kanske det har kommit nått nytt skoj som man kan köpa.
Har i dag en äldre HK reciver som bara klarar DD 5.1, så en uppdatering på den behövs allt, vill gärna ha DTS ljudet också.
Postad 12 March 2007 - 23:16
mangler
-
mangler
-
Användare
-
-
173 inlägg
Så nu kommer då alltså att coax och optiskt inte funka att föra över de nya HD formaten med då?
<{POST_SNAPBACK}>
Precis.
1. För låg bandbred 2. Saknar kopieringskydd (likt HDCP)
<{POST_SNAPBACK}>
Synd att du uttalar dig om saker du _egentligen_ inte alls har en aning om. Bandbredden på vanlig optisk toslink ligger på max 125mbit. Då inte något av de nya ljudformaten är i närheten av den datan så beror det givetvis på krypteringen. Däremot stödjer toslink kryptering - SCMS. Dock gissar jag på på att filmbolagen har en del i detta att göra. Att sända både extremt högupplöst bild och ljud med svår kryptering görs enklast i en och samma kabel för större kontroll. Länk
Redigerat av mangler, 12 March 2007 - 23:20.
Postad 13 March 2007 - 22:32
Unregistered3d1a00d0
-
Unregistered3d1a00d0
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Jehepp, har förökt läsa igenom tråden och har inte fattat ett skit. En kort fråga på Rookienivå för att göra det enkelt för mig... Jag har en Denon 2307, 7:1, hemmabioreciever med två HDMI 1.1 ingångar och en utgång (till teven LG LB37R). Om jag vill köra Blue Ray eller det andra formatet HD måste jag alltså köpa en HD eller Bluerayspelare, stämmer det? Om jag nu köper en sån spelare får jag då ut HD bild OCH ljud med mina prylar. Har ett 5:1 system men har funderingar på att utöka till 7:1, är det någon idé om jag vill ha HD ljud.
<{POST_SNAPBACK}>
<{POST_SNAPBACK}>
Tack å skönt att höra... Då får jag ändå lite nytta av min förbokade PS3:a
Postad 13 March 2007 - 23:08
AndreasT
-
AndreasT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
När man spelar DD HD och DTS HD via HDMI:n går signalen genom rumskorrigeringen på Audyssey kretsarna på Denon stärkarna?
Postad 13 March 2007 - 23:24
PEF
-
PEF
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
När man spelar DD HD och DTS HD via HDMI:n går signalen genom rumskorrigeringen på Audyssey kretsarna på Denon stärkarna?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har bara kört detta på en AVR4306 och då gjorde gick det via Audyssey... bör gälla det samma för hela linjen av Denons förstärkare med HDMI.
Postad 14 March 2007 - 00:09
Maikel
-
Maikel
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Jag kommer att köpa PS3 nästa vecka och den har HDMI 1.3.
Och nästa månad blir det nya högtalare men förstärkaren är det som knasar för mig....
När får vi se en Receiver med fullt stöd för alla de nya HD formaten via en HDMI-kabel från PS3 till förstärkaren.
Hittils verkar de nya Denon som det det länkats till i tråden vara närmast i tiden, Finns det nåt som kommer tidigare?
Postad 14 March 2007 - 19:07
AndreasT
-
AndreasT
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
Tack PEF!
Då behöver jag inte vänta.
Postad 04 April 2007 - 17:38
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har bara kört detta på en AVR4306 och då gjorde gick det via Audyssey... bör gälla det samma för hela linjen av Denons förstärkare med HDMI.
<{POST_SNAPBACK}>
Klarade du av att få ut 7.1 och inte bara 5.1 DD HD och/eller DTS HD? MVH /Chuck
Postad 04 April 2007 - 17:53
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Jag kommer att köpa PS3 nästa vecka och den har HDMI 1.3.
Och nästa månad blir det nya högtalare men förstärkaren är det som knasar för mig....
När får vi se en Receiver med fullt stöd för alla de nya HD formaten via en HDMI-kabel från PS3 till förstärkaren.
Hittils verkar de nya Denon som det det länkats till i tråden vara närmast i tiden, Finns det nåt som kommer tidigare?
<{POST_SNAPBACK}>
Om PS3 kommer stödja framtida format, det inte har stöd för just nu, kommer det garanterat kunna koda om till PCM med =) Voilá, inget krav på HDMI 1.3 =) Kör själv 1080i och LPCM 7.1 just nu. Tror inte det blir strul =)
Redigerat av ODDNAME, 04 April 2007 - 17:54.
Postad 04 April 2007 - 20:25
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Det du missar är stöd för DTS-HD MA
<{POST_SNAPBACK}>
Om man nu kunde kunna jämföra, skulle DTS-HD MA vara bättre än LPCM rent ljudmässigt?
Postad 04 April 2007 - 20:33
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jag fattar inte varför man skulle missa DTS-HD Master Audio som postaren ovan citerat?
Går emot det jag läst om ämnet. Stödet finns ju inte än, och när det kommer finnas så blir det i HD-spelaren som sen skickar PCM till recievern precis som med de andra HD-ljudformaten.
MVH
/Chuck
Postad 05 April 2007 - 10:15
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Jag fattar inte varför man skulle missa DTS-HD Master Audio som postaren ovan citerat?
Går emot det jag läst om ämnet. Stödet finns ju inte än, och när det kommer finnas så blir det i HD-spelaren som sen skickar PCM till recievern precis som med de andra HD-ljudformaten.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Som chuck säger, så nämn en apparat med stöd för DTS-HD MA, it's all in the mjukvara  Det kommer när det väl behövs
Postad 07 April 2007 - 17:23
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Det verkar som att man inte alltid kan välja att låta recievern utföra avkodningen av HD-formaten ÄVEN om den har HDMI 1.3 och har dekodern etc. http://www.dolby.com...eHD_avrs_3.htmlTydligen flaggas det redan på skivorna om man tillåter att ljudet skickas vidare utan att packas om till PCM format, Dolby verkar tro att det blir en minoritet av som kommer att tillåta det. In addition, it will be necessary to select HD discs in which the content maker has permitted the core 5.1 or 7.1 audio bitstreams to bypass the player’s mixing process and be sent directly to the digital outputs of the player. We expect that certain HD discs will permit this, but they may represent a minority of titles.
Postad 07 April 2007 - 17:51
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Det verkar som att man inte alltid kan välja att låta recievern utföra avkodningen av HD-formaten ÄVEN om den har HDMI 1.3 och har dekodern etc.
http://www.dolby.com...eHD_avrs_3.html
Tydligen flaggas det redan på skivorna om man tillåter att ljudet skickas vidare utan att packas om till PCM format, Dolby verkar tro att det blir en minoritet av som kommer att tillåta det.
In addition, it will be necessary to select HD discs in which the content maker has permitted the core 5.1 or 7.1 audio bitstreams to bypass the player’s mixing process and be sent directly to the digital outputs of the player. We expect that certain HD discs will permit this, but they may represent a minority of titles.
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag förstår det är det bara om man skickar t ex via bitstream, då de faktiskt nämner CORE, som t ex att man ska kunna spela upp core av t ex DTS-HD som ligger på 1.5Mbps, medans den "riktiga" hd-versionen ligger på 5-6 Mbps. Detta för att man ens ska kunna få ljud om skivan har dts-hd och man bara kan spela dts =) Om man avkodar så är det ju inte CORE-data som man får utan den riktiga signalen
Redigerat av ODDNAME, 07 April 2007 - 17:52.
Postad 07 April 2007 - 18:11
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Som jag förstår det är det bara om man skickar t ex via bitstream, då de faktiskt nämner CORE, som t ex att man ska kunna spela upp core av t ex DTS-HD som ligger på 1.5Mbps, medans den "riktiga" hd-versionen ligger på 5-6 Mbps. Detta för att man ens ska kunna få ljud om skivan har dts-hd och man bara kan spela dts =) Om man avkodar så är det ju inte CORE-data som man får utan den riktiga signalen
<{POST_SNAPBACK}>
Dolby Digital PLus, Dolby HD etc skickas väl alla som bitstreams tills att dom har avkodats?? Tror dessutom att det är en felskrivning med CORE....tror dom menar RAW! Men det är ju min tolkning...
Postad 07 April 2007 - 18:31
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Dolby Digital PLus, Dolby HD etc skickas väl alla som bitstreams tills att dom har avkodats?? Tror dessutom att det är en felskrivning med CORE....tror dom menar RAW! Men det är ju min tolkning...
<{POST_SNAPBACK}>
Det jag tror de menar är att man inte kan spela upp core-spåret kanske, som t ex DTS-HD etc etc innehåller. Förstår inte varför spelarna inte skulle kunna avkoda i spelaren till pcm =)
Redigerat av ODDNAME, 07 April 2007 - 18:33.
Postad 07 April 2007 - 18:50
Unregistered4b026b86
-
Unregistered4b026b86
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Det jag tror de menar är att man inte kan spela upp core-spåret kanske, som t ex DTS-HD etc etc innehåller. Förstår inte varför spelarna inte skulle kunna avkoda i spelaren till pcm =)
<{POST_SNAPBACK}>
Här handlade det ju om att skicka oförändrad Dolby Digital Plus eller Dolby HD till recievern (det som kräver HDMI v1.3). Att konvertera till pcm i spelaren innan det skickas (via tex HDMI v1.1)finns bra beskrivet på sidan innan (länkade till sida 3).
Redigerat av Unregistered4b026b86, 07 April 2007 - 18:52.
Postad 07 April 2007 - 19:35
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
Kanske lite off Topic men ändå en fråga angående HDMI.
De sägs ju vara en bättre bildspektrum på HDMI1.3, om man kopplar via en reciever med en äldre hdmi standard utnyttjar man då den nya bildbehandlingen?
Redigerat av nborve, 07 April 2007 - 19:36.
Postad 07 April 2007 - 19:46
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
De sägs ju vara en bättre bildspektrum på HDMI1.3, om man kopplar via en reciever med en äldre hdmi standard utnyttjar man då den nya bildbehandlingen?
<{POST_SNAPBACK}>
Nej. Den dagen deep color blir verklighet så kommer du ha bytt både TV, receiver och högtalare både en och två gånger. MVH /Chuck
Postad 07 April 2007 - 21:03
nborve
-
nborve
-
Forumräv
-
-
964 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Nej.
Den dagen deep color blir verklighet så kommer du ha bytt både TV, receiver och högtalare både en och två gånger.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
ah..ok tackar
Postad 26 April 2007 - 21:57
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Lånar tråden lite för en relaterad frågeställning:
Jag är sugen på ett PS3 och vill kunna spela de nya hd-ljudformaten. Eftersom PS3 inte har analoga utgångar 5.1 eller 7.1 och mitt försteg inte tar emot PCM via HDMI-ingångarna så sitter jag lite i klistret.
Jag skulle vilja ha en liten box som har 2-3 HDMI 1.3-ingångar och en analog 7.1-utgång (alt 5.1) för att komma undan problemet. Är det någon som sett en sådan tingest?
Ett alternativ är att köpa en receiver och bara använda HDMI-ingången och pre-out, men det känns lite overkill - särskilt som sambon är tveksam till ett PS3 redan från början
Postad 27 April 2007 - 07:33
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Jag skulle vilja ha en liten box som har 2-3 HDMI 1.3-ingångar och en analog 7.1-utgång (alt 5.1) för att komma undan problemet. Är det någon som sett en sådan tingest? 
<{POST_SNAPBACK}>
Någon sådan box finns inte, och som jag ser det är det knappast troligt att det dyker upp någon heller. Tillverkarna är inte direkt jättemåna om att se om kunder med "gamla" prylar. Det problemet du har kommer mängder med folk snart inse att dom också har när dom vill lyssna på "HD-ljud" ur sin PS3 med tillhörande svindyrt försteg utan HDMI. MVH /Chuck
Postad 27 April 2007 - 09:26
Unregisteredc7194d09
-
Unregisteredc7194d09
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Någon sådan box finns inte, och som jag ser det är det knappast troligt att det dyker upp någon heller.
Tillverkarna är inte direkt jättemåna om att se om kunder med "gamla" prylar. Det problemet du har kommer mängder med folk snart inse att dom också har när dom vill lyssna på "HD-ljud" ur sin PS3 med tillhörande svindyrt försteg utan HDMI.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Blir att bygga en själv då
Postad 23 June 2007 - 19:41
Dino
-
Dino
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Bara vill få just detta konstaterat
Har en ps3 just nu som BD-spelare. Hur blir det om jag köper en förstärkare med HDMI 1.2, kan jag då få ut HD-ljud från den med ps3 som bd-spelare?
För det var något snack om att ps3 själv gjorde om det till HD-ljud och sen skickade det till förstärkaren. Vet inte om det påverkar något. Är jag helt ute och snurrar eller?
Tänkte annars köpa en ny förstärkare nu till sommaren, då det inte verkar vara lönt att vänta på 1.3 förstärkarna.
Redigerat av Dino, 23 June 2007 - 19:41.
Postad 23 June 2007 - 21:41
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Ja, det räcker med en 1.2 version och din PS3 avkodar ljudformatet och skickar det som PCM via HDMI till din receiver.
MVH
/Chuck
Postad 23 June 2007 - 22:10
Dino
-
Dino
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Ja, det räcker med en 1.2 version och din PS3 avkodar ljudformatet och skickar det som PCM via HDMI till din receiver.
MVH /Chuck
<{POST_SNAPBACK}>
Tack så mycket. Blir att inhandla en ny yamaha förstärkare nästa månad då.
Postad 26 June 2007 - 06:57
Micke_L
-
Micke_L
-
Beroende
-
-
1199 inlägg
Om PS3:an avkodar ljudet så tappar man ju prestanda, kanske inte är så bra?
Postad 26 June 2007 - 10:39
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Varför skulle man tappa prestanda?
MVH
/Chuck
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|