Canon HV20 videokamera
111 svar till detta ämne
Postad 27 July 2007 - 23:09
Grower
-
Grower
-
Användare
-
-
208 inlägg
Testar lite ikväll. Först på min 32" LCD och bilden är mycket bra men ändå svårt att bedöma hur bra på så liten skärm. Testar sedan med projjen och drygt 100" tums bild. Kvalitén är spektakulär, nästan som att titta ut genom fönstret. Förvånansvärt bra också inomhus med måttlig belysning. Jag har en 720-projj, kan bara säga att skall man ha full valuta för upplösningen bör man köra 80-100 tums bild med 3-4 meters tittavstånd. En 1080-projj borde om möjligt ytterligare förbättra detaljrikedomen även om bilden som sagt är mycket bra redan med 720-upplösning.
<{POST_SNAPBACK}>
Blir lycklig när jag läser dina omdömen. Nu är det bara att övertyga frugan om att vi "behöver" en HV20...
<{POST_SNAPBACK}>
Ja, jag blir också lycklig då jag ser resultatet. Enda problemet är en viss överexponering på solbelysta vita detaljer. Å andra sidan har du detaljer i skuggigare delar av bilden. Kanske exponeringen går att justera, har inte kollat det ännu. Färgerna är verkligen nära verkligheten, sen beror det ju på hur pass bra bildvisaren är att återge färgerna korrekt. Rörelser i bilden klarar den med bravur, det gäller bara att försöka hålla kameran stilla eller med lugna, mjuka rörelser då man filmar. Så är det ju alltid förstås men då kameran är så pass lätt reagerar den lättare på skakrörelser. Skulle ändå vilja säga att det går utmärkt att filma på frihand men helst stillastående. Stativ är förstås idealiskt. Tycker det är bra att den lagrar på band så har man direkt en säker och högkvalitativ backup. Om någon undrar, jag har använt komponentutgången kopplat till en Infocus 7210 projektor.
Postad 05 August 2007 - 10:20
Nils Petter
-
Nils Petter
-
Rookie
-
5 inlägg
Håller med andra om att bilden är fantastisk.
Att filma stillastående (med stativ) ger fantastisk skärpa i bilden och mycket fina färger.....MEN....så fort man börjar panorera och röra sig (gå med kameran) blir bilden väldigt "wobblig" och suddig!!  Jag är ganska besviken.....
Kameran är väl ändå gjord för "amatörer" som inte ska behöva springa runt med stativ och upphängningsanordningar a lá SF, eller har jag fel?
/Nils
Postad 07 August 2007 - 11:44
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Jag tro att man bör tänka sig för när man börjar närma sig profsen när det gäller att filma med god kvallitet(HDV), för då börjar agnarna skilja sig från vetet.
Jag har förståt att om man har högre kvallitet så syns felen bättre och det blir ännu sämre när man tittar på en stor bild. Ni som har HV-20 kameran och tittar på skärmen på kameran så märker man inte felet förän man tittar på en stor skärm.
Har man en liten/lätt kamera och hög bildkvalitet så blir det väldigt känsligt.
Min bedömning av att filma är mer än 4 gånger svårare än att ta en stillbild.
Pröva med att gå och ta en stillbild utan att stanna eller ännu svårare är det när man springer.
Jag har inte lyckas få en bra stillbild när jag springer/jogga  men jag har nästa lyckas använda HV-20 med mitt enbenstativ med gott resultat men man får spänna sig så man kan inte filma för länge men det går. ett tips till er som har problem med "wobbling" gör kameran tyngre med fler kilo då blir bilden mera stabil och kameran blir tung  . alternativ skaffa en vidvinkel Canon wd-h43
Man ska veta att det är en komrpimerad filmning man gör med HV-20. Varje bild komprimeras och rör man kameran så blir det jobbigt för komprimeringen så då slarvar den. En lösning är att man går över till vanlig DV och hoppar över HDV-läget. DV formatet är inte lika komprimerat
Ska man överföra bilden till DVD så räcker DV-läget. Pröva och skriv/"dela med er era" erfarenheter om min hypotes stämmer.
Postad 07 August 2007 - 12:11
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Vill du se bilder på kameran och provbilder jag har tagit med HV-20. Länk: https://www.minhembio.com/Mr_x/34380/Har också bilder på Canon vidvinkel WD-H34 & WD-34 + Canon Microfonen DM-50
Postad 07 August 2007 - 12:43
Nils Petter
-
Nils Petter
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag upptäckte detta också. Jag ändrade från Cíne HVD till vanlig HVD (ej 25p) och vips var bilden MYCKET stabilare. En annan sak jag funderar över; när kameran är avstängd och jag rör den hastigt fram och tillbaka så rasslar det i från banddelen precis som om något ligger löst - när den är påslagen låter det mindre. Är detta normalt?
Postad 09 August 2007 - 08:06
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Det kan vara tillfällighet men batteriet sitter löst och kan skramla.
Postad 10 August 2007 - 08:32
Nils Petter
-
Nils Petter
-
Rookie
-
5 inlägg
Nej det är fullständigt normalt enligt HV20.comMan kan läsa om det här: http://www.hv20.com/...hp?t=124&page=5
Postad 31 August 2007 - 21:17
flizzy
-
flizzy
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag hittar inte svenska som språkval. Köpte min kamera nyligen på Scandinavian Photo och tycker det är märkligt att man inte kan välja svenska, dessutom så är datumformatet AM/PM.
Kanske skall det vara så? Hur är det för er andra?
Postad 01 September 2007 - 09:22
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag hittar inte svenska som språkval. Köpte min kamera nyligen på Scandinavian Photo och tycker det är märkligt att man inte kan välja svenska, dessutom så är datumformatet AM/PM.
Kanske skall det vara så? Hur är det för er andra?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, tyvärr finns det inte Svenska eller 24h
Postad 01 September 2007 - 10:22
MatsB
-
MatsB
-
Användare
-
-
119 inlägg
usch vad värdelöst... en kamera som inte följer ISO-standard för datum & tid...
Postad 02 September 2007 - 09:34
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
usch vad värdelöst... en kamera som inte följer ISO-standard för datum & tid...
<{POST_SNAPBACK}>
Ser det inte som ett problem, när man importerar filmen till sitt redigeringsprogram blir det 24h iaf (beror kanske på program iof, men HVDSplitt och Premiere gör det)
Redigerat av Unregistered26aaf6be, 02 September 2007 - 09:34.
Postad 09 October 2007 - 00:46
hawkster77
-
hawkster77
-
Amatör
-
-
97 inlägg
hej
nån som har jämfört denna med panasonics flash-baserade hdv-kameror? Vad skiljer dem åt förutom såklart storlek och filmlagring?
Finns några fördelar med band, utöver kostnaden? Hur mycket film får man förresten in på ett standardband, i hd-upplösning?
Postad 09 October 2007 - 12:51
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hur mycket film får man förresten in på ett standardband, i hd-upplösning?
<{POST_SNAPBACK}>
På ett 60min band får man plats med.....60min Bandet går ju lika snabbt om man spelar in i DV eller HDV. Fördelen med band är fortfarande att det blir bättre kvalitet iom mindre/bättre typ av komprimering, fast jag tror att AVCDH kommer komma ikapp ganska snart, om dom nya inte redan gjort det.
Postad 10 October 2007 - 00:55
hawkster77
-
hawkster77
-
Amatör
-
-
97 inlägg
ah, ok, jag hade inte kollat upp hur banden var märkta. Trodde väl att det var nån form av gigabyte-märkning eller liknande...sorry
Postad 13 October 2007 - 15:44
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag ska snart åka till Japan och tänkte då införskaffa mig en Hv20 då den är ca 3500:- billigare där  och då till frågan, är alla tillbehör kompatibla, tex dv-band och sånt?
Jag vet att det är en NTSC-kamera jag köper, men är det något annat som gör det ovärt att köpa en Japansk?
Redigerat av e2zippo, 13 October 2007 - 15:45.
Postad 22 October 2007 - 11:30
Civpol
-
Civpol
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Hej alla. Jag undrar om någon vet skillnaden på mini HDV band och vanliga miniDV band. Gör det någon skillnad vilket man använder. Mini HDV banden är ju svindyra. Men om det gör skillnad kan det ju vara värt pengarna. Nån som vet?
Postad 23 October 2007 - 20:08
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hej alla. Jag undrar om någon vet skillnaden på mini HDV band och vanliga miniDV band. Gör det någon skillnad vilket man använder. Mini HDV banden är ju svindyra. Men om det gör skillnad kan det ju vara värt pengarna. Nån som vet?
<{POST_SNAPBACK}>
Det ska tydligen vara mindre risk för missade bildrutor på ett hdv-band. Har inte hört att någon har gjort en koll om det verkligen är skillnad. Jag kör på Panasonics DV-band, och har inte haft några problem.
Postad 24 October 2007 - 19:43
Mr Hasslö
-
Mr Hasslö
-
Rookie
-
6 inlägg
Till min HV20 kör jag med TDK miniDV-band, men inför mitt bröllop "vågade" jag inte chansa utan kör där med Sonys HDV band. Skall tydligen vara mindre känsliga för magnetism vilket skall öka dess livslängd. Tillsammans med Rea´s info om mindre risk för missade bildrutor har du en liten skillnad. Bildmässigt ser jag inte någon skillnad, men för att göra det rättvis måste du filma samma motiv med exakt samma ljussättning m.m. vilket jag inte gjort.
Om det motiverar prisskillnaden, tja... filmar du mycket så hade jag kört med DV.
Nu till min tv-fråga. Skall köpa ny Plasma, med tanke på min HV20 vad bör jag tänka på. Funderar på Pioneers PDP-428XD 42a, "bara" HD-ready men bäst när det gäller övriga bildkvaliteter, jämförbart med Panasonic PZ700 50a full-HD. Självklart skall jag göra annat än titta på inspelningar från min HV20 som spelar roll för mitt val, men för att videokameran skall komma till sin rätt vad hade ni valt?
Postad 26 October 2007 - 12:21
Civpol
-
Civpol
-
Amatör
-
-
59 inlägg
När det gäller valet av TV så är det nog väldigt individuellt vad man vill ha, plasma eller LCD, mäsrke osv.... Själv har jag en LG 42PC56 som jag är grymt nöjd med. Specen på denna tv är mycket bra och den lever verkligen upp till mina krav, se annan tråd för denna tv. Jag kopplade HV20 via komponent till denna tv och bilden blev GRYM!! Problemet kommer sedan när man kör in den högupplösta filmen i datorn och skall redigera. Jag redigerar med Pinnacle studio plus 11 och det funkar kanon. Problemet är när man skall bränna ut den redigerade filmen. Man kan välja "HD DVD", "DVD", "SVCD" och "VCD". Jag brände ut i både DVD och HD DVD. DVD bränningen kan visas i alla vanliga dvd-spelare men kvaliten blir i DV format, varken mer eller mindre. HD DVD bränningen lyckades men kan inte visas i mina vanliga dvd-spelare!? Inte heller på en HD-DVD spelare som jag lånade på Elgiganten.
Någon som vet hur man bränner ut HDV med pinnacle så man kan visa filmen på en vanlig DVD med bibehållen HDV-kvalitet???
Det var lite om mycket..... :-)
Postad 29 October 2007 - 10:53
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Vilken HD-DVD brännare har du/Civpol och vilken HD-DVD skiva spelade du in på? Civpol du kan inte se HD-DVD på en DVD-spelare. Det är inte samma förmat. Om det vore så enkelt. DVD-spelaren har sinna begränsningar och en är att man inte kan spela upp HDV (1920x1080). Om man kan spela in HD-DVD på en vanlig DVD så tror jag man bara får plats med 20minuter. Uppspelning kan bara ses på HD-DVD spelare Men vem orkar se en hemvideo på mer än 20 minuter Ett tips till dig Civpol testa DivX Länkar: https://www.minhembi...p;#entry1561764http://www.notessida...ink/TADN-6SWTP5
Postad 30 October 2007 - 08:59
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har inte fått någon riktigt klarhet i om det går att använda alla svenska tillbehör, så som DV-band och sånt till en japansk NTSC-kamera?
Får nog hem en till jul ungefär
Postad 30 October 2007 - 09:31
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Någon som vet hur man kollar upp priset på en HV20 i Singapore?
MVH Kribban
Postad 14 November 2007 - 10:12
Unregistered5a88da11
-
Unregistered5a88da11
-
Användare
-
-
121 inlägg
Liten fråga:
Jag har fått för mig att HD DVD lagrar film i 24p som standardformat. Den amerikanska HV-20 spelar in i 24p och den europeiska spelar in i 25p.
Varför använder inte den europeiska kameran det standardformat som HD DVD använder sig av???
Jag trodde att vi skulle göra oss fria från det gamla PAL/NTSC träsket när vi gick till HD. Why oh why kan vi ALDRIG få globala standarder att luta oss mot?
Min fråga är: Kommer jag att göra bort mig om jag köper en amerikansk?
<{POST_SNAPBACK}>
Du gör bort dig om du köper en amerikansk tycker jag.
Anledningen är att man vill ha bakåtkompabilitet med lågupplösta TV-format. Spelar man upp något med 24 bilder i sekunden på en TV som endast kan visa PAL-formatet så blir resultatet ryckighet i bilden. Visst man kan speeda upp det till 25 bilder i sekunden men vill man verkligen det med sina hemvideofilmer? HD-DVD samt HDV går nämlien utmärkt att skala ner till standard-TV. Själv skulle jag bli irriterad om det inte gick att spela in med 25 bilder per sekund, det skulle krångla till det vid konvertering till PAL DVD-format t.ex.
Det bästa hade ju varit om man fritt kunde välja framerate på kameran PAL, NTSC och så vidare... Men de anser väl att det blir för krångligt för vanliga konsumenter.
Förresten så är inte 24 bilder per sekund standardformat för HD-DVD. Frameraten kan vara 23.976P, 25P, 25i, 30P, 30i, 50P eller 60P. Det är alltså inga problem att konvertera HDV i "PAL-format" till HD-DVD. Spelaren klarar av att spela upp det ändå (jag har för mig att HD-DVD klarar av MPEG-2 formatet som används i HDV så det behövs nog inte mycket konvertering utan man fixar det utan att koda om själva videoströmmarna, det blir en ompackning bara).
Så om man enbart spelar upp på en platt-TV som oftast stöder både PAL och NTSC så är detta inga problem? Kan man i redigeringsprogram ange om det skall vara PAL eller NTSC? Om det är 24 bilder/sekund, blir det mindre komprimering på DV-bandet? Eller utnyttjas bara bandet inte fullt ut? För inte räcker bandet längre? Kameran är vansinnigt mycket billigare i USA nämligen....
Postad 16 November 2007 - 13:15
Civpol
-
Civpol
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Tack för ditt svar Mr X.
Jag har ingen HD-brännare vilket är det troliga till att det inte funkar. Trots detta så går det att bränna med en vanlig dvd-brännare och det får då plats ca 24 min film i HD-kvalitet. Alltså, Pinnacle låter mig bränna ut på en vanlig DVD-skiva och säger att bränningen lyckades. Får skaffa en HD-brännare. Nåt förslag på en billig sådan, eller man skall vänta?
Du skriver oxå att jag skall testa DivX. Menar du då att jag skall köra ut HD-materialet på DivX? Tappas det inte för mycket i kvalitet då? Borde vara bättre att köra ut HD-materialet i DV kvalitet i så fall. Eller har jag missförstått dig....
Civpol
Postad 22 November 2007 - 20:43
Grower
-
Grower
-
Användare
-
-
208 inlägg
Förefaller svårt att hitta någon HD-DVD brännare ännu. Finns med största sannolikhet att köpa tillsammans med
en komplett dator men ännu inte som separat enhet. Jag är också intresserad att börja redigera mina videoklipp
i datorn och det lutar åt Pinnacle. Eftersom bilden är så superb via komponent direkt från kameran så hoppas man
ju det skall gå att spara och spela upp lika bra kvalitet från en redigerad film, antingen från hårddisken eller från en
bränd disk. Ett alternativ kunde ju vara att redigera på datorn och sedan föra över det redigerade materialet på
ett mini-dv band och spela upp från kameran. Är det någon som vet om detta är möjligt?
Postad 25 November 2007 - 17:16
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Svar till Civpol
DivX finns i format HD 1280x720 jag tror det är mpg4 komrimering så som SVT HDTV. Vanlig SVT tv4 tv3 tv6 osv är mpg2 som dom kommer att överge om 7 år.
Att gämföra DivX HD 1280x720 med DV 720x576 så innehåller DivX mera information.
Jag skulle råda dig att skaffa en hårdisk och lagra dinna filmer på och sen bränna dom vid ett senare tillfälle.
En hårdisk 500GB kostar ca 900:- Gämför det med vad en tom HDDVD kostar i dag. På en hårdisk får du plats med ca: 25 HDfilmer det är 40:-/film eller ca: 50 timmar
Mr X
Postad 05 December 2007 - 14:24
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Liten fråga:
Jag har fått för mig att HD DVD lagrar film i 24p som standardformat. Den amerikanska HV-20 spelar in i 24p och den europeiska spelar in i 25p.
Varför använder inte den europeiska kameran det standardformat som HD DVD använder sig av???
Jag trodde att vi skulle göra oss fria från det gamla PAL/NTSC träsket när vi gick till HD. Why oh why kan vi ALDRIG få globala standarder att luta oss mot?
Min fråga är: Kommer jag att göra bort mig om jag köper en amerikansk?
<{POST_SNAPBACK}>
Du gör bort dig om du köper en amerikansk tycker jag.
Anledningen är att man vill ha bakåtkompabilitet med lågupplösta TV-format. Spelar man upp något med 24 bilder i sekunden på en TV som endast kan visa PAL-formatet så blir resultatet ryckighet i bilden. Visst man kan speeda upp det till 25 bilder i sekunden men vill man verkligen det med sina hemvideofilmer? HD-DVD samt HDV går nämlien utmärkt att skala ner till standard-TV. Själv skulle jag bli irriterad om det inte gick att spela in med 25 bilder per sekund, det skulle krångla till det vid konvertering till PAL DVD-format t.ex.
Det bästa hade ju varit om man fritt kunde välja framerate på kameran PAL, NTSC och så vidare... Men de anser väl att det blir för krångligt för vanliga konsumenter.
Förresten så är inte 24 bilder per sekund standardformat för HD-DVD. Frameraten kan vara 23.976P, 25P, 25i, 30P, 30i, 50P eller 60P. Det är alltså inga problem att konvertera HDV i "PAL-format" till HD-DVD. Spelaren klarar av att spela upp det ändå (jag har för mig att HD-DVD klarar av MPEG-2 formatet som används i HDV så det behövs nog inte mycket konvertering utan man fixar det utan att koda om själva videoströmmarna, det blir en ompackning bara).
Så om man enbart spelar upp på en platt-TV som oftast stöder både PAL och NTSC så är detta inga problem? Kan man i redigeringsprogram ange om det skall vara PAL eller NTSC?
Om det är 24 bilder/sekund, blir det mindre komprimering på DV-bandet? Eller utnyttjas bara bandet inte fullt ut? För inte räcker bandet längre?
Kameran är vansinnigt mycket billigare i USA nämligen.... 
Bandet räcker lika länge eftersom MPEG-2 strömmen som spelas in har samma bitrate för PAL och N TSC. Jag är osäker på vilket som ger bäst kvalitet 24P eller 25P. Jag tror inte skillnaden är så stor i praktiken i alla fall. Men det krävs inverse telecine för att få ut 24 äkta progressiva bilder per sekund när man redigerar NTSC HDV till skillnad från PAL som ger 25 bilder per sekund direkt. Om du filmar i äkta interlaced format (vilket jag själv föredrar) då är det ju färre bilder per sekund i PAL-fomatet vilket ger bättre kvalitet vid samma bitrate i HDV-upplösning. Visst kan man redigera som NTSC och skapa allting i NTSC-format så att det funkar med din TV. Men själv skulle jag inte tycka om det när jag t.ex. vill blanda med inspelningar från min gamla PAL-videokamera i samma projekt. Kan du leva med att bara köra NTSC så är det inga problem.
Postad 05 December 2007 - 16:00
Unregisteredb8273d68
-
Unregisteredb8273d68
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Jag har just köpt en HV20. Tyvärr följer inte någon DV-kabel med som jag kan ansluta till dv uttaget på min Sony 870-recorder. Var kan jag köpa en sådan sladd? Har kollat i kataloger mm men inte hittat någon med två hanar.
Postad 05 December 2007 - 23:33
Unregisteredea6526e9
-
Unregisteredea6526e9
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jag ska snart åka till Japan och tänkte då införskaffa mig en Hv20 då den är ca 3500:- billigare där och då till frågan, är alla tillbehör kompatibla, tex dv-band och sånt?
Jag vet att det är en NTSC-kamera jag köper, men är det något annat som gör det ovärt att köpa en Japansk?
Du bör kunna få tag på en kamera som är avsedd för PAL. De flesta välsorterade handlare bör ha en kamera på lager som fungerar utan strul med de prylar du har här hemma.
Postad 10 December 2007 - 22:53
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Jag kommer snart få hem en HV20! Fungerar Premiere Elements bra att redigera i om man är total noob på området? Jag vill gärna köra mina klipp till x264, hur gör man det enklast och i vilket program? Eller rekommenderar ni att köra dom till något annat format?
Hur är det med banden, kan dom formateras och spelas över hur många gånger som helst, funderar på hur många man behöver i början? Ett band rymmer väl 60 min som jag har fattat?
/Martin
Redigerat av e2zippo, 10 December 2007 - 22:55.
Postad 11 December 2007 - 22:27
pilen
-
pilen
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej,
Funderar på en HV20. Men hur är den vid filmning inomhus med normal belysning på?
Andra "att tänka på" innan köp?
tack!
Postad 14 December 2007 - 21:20
Mr_x
-
Mr_x
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Hej, Funderar på en HV20. Men hur är den vid filmning inomhus med normal belysning på? Andra "att tänka på" innan köp?
tack!
Jag har haft min Canon HV-20 i ett halvår och filmat ca 30 timmar. Min erfarenhet att frihandsfilma utan extra vidvinkel gör ofta bilden skakig. (Gungig) Canon HV-20 är väldig bra inomhus. Om du filmar tästar i nattläge så får du en eftersläpande effekt men rätt bra ljus i bilden. Om saker du filmar inte rör sig så fort då är det okey. Ska du ha samma bild som SVT filmar får du skaffa en extra lampa. Den in byggda mikrofonen i HV-20 fungera bra i bulrig miljö och där ljudet är starkt, men är du och filmar i tystare miljö så är en extra mikrofon att föredra. Det finns ingen kamera som spelar in på band som är mera prisvärd än vad Canon HV-20 är i dag. Köper man till Vidvinkel & Mikrofon så har du en mycket bra kamera. Jag rekomendera att du köper ett enbenstativ för att få balans i kameran. Om du har dom sakerna så har du en Kanon bra kamera. Som stillbilds kamera fungerar den mycket bra om du har en skär som har upplösning 1920x1080. Har du större upplösning på skärmen kan du fota med högsta upplösningen på HV-20 3MBpixel och vad jag vet så finns det inte så många skärmar med över 2.06MGpixel skärmar. Jag har låtit framkalla några bilder i 15x10 förmatet och för mig duger bilkvaliten. Hoppas du har fått svar på din fråga, och du läser hela tråden från början så får du svar på de mästa om Canon HV-20.
Postad 17 December 2007 - 22:27
pilen
-
pilen
-
Rookie
-
5 inlägg
Tack för svaret,
Jag väger mellan HV20 och Sony sr5e Kan inte bestämma mig vad jag tycker är bättre om det är minidv eller hårddisk...
Postad 19 December 2007 - 13:29
MatsB
-
MatsB
-
Användare
-
-
119 inlägg
I dagens GP testas ett antal kameror. Canon HV20 hamnar på 2:a plats, slagen med liten marginal av Sony HDR-SR5E.
Testet (gjort tillsammans med Smartson) noterar att ingen av kamerorna i denna prisklass är speciellt bra i svaga ljusförhållanden eller inomhus.
Det som var bättre på Sonyn: ljudkvalitet (5.1 + inget motorljud från bandaren) och att den anses mer välbyggd är Canon HV20. HV20:an slog Sonyn gällande design/menysystem.
Postad 22 December 2007 - 02:45
Thomas IA
-
Thomas IA
-
Rookie
-
1 inlägg
Har läst tester under året där man jämfört Sony och Canon HV20 och då har Canon varit snäppet bättre. Köpte en Canon HDV20 i USA i oktober, men den var inte billigare där om man vill ha PAL-modellen. Bertäffande redigering så använder jag Premiere Elements 4.0 och var även tvungen att köpa ny dator med Intel Dual Core osv. Det blev dyrt men bra. Jag tror att redigeringen blir ännu knepigare med H.264-formatet enligt det jag läst. Programmakarna ligger efter fortfarande.
Har tidigare filmat med Sony DV och redigerat i Adobe men det här är ett RIKTIGT LYFT kvalitetsmässigt. När jag kopplar kameran direkt till full HD TV så blir både jag och mina kamrater tårögda. Vi trodde inte att det skulle bli så fantastiskt. Nackdelen är att det tar längre tid med renderingen men det är det värt.
Adobe Premiere 3.0 funkade inget vidare så jag fick uppgradera till 4.0.
Postad 22 December 2007 - 17:23
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har fått hem min HV20 från Japan nu! En ganska stor nackdel är att hela manualen är på japanska så det blir svårt att klura ut vad som står  Är det någon som vet om den går att ladda ner i pdf på svenska någonstans, hittade den inte på Canons sida. Annars vore det kanon om någon vänlig själ hade lust att lägga upp den! Eftersom jag är total nybörjare på området så undrar jag lite.
Hur tar jag bort material jag har spelat in, jag hittar ingen delete-funktion via kameran?
Hur får man datorn att hitta på kameran, jag har kopplat den via den medföljande usb-kabeln (ska köra firewire sen)?
Den strömadapter som medföljer är väl bara en adapter, ingen laddare medföljer vad jag förstår?
Tacksam för svar, då jag ska snart åker till Nya Zeeland och gärna vill komma underfund med hur allt funkar innan det
/Martin
Postad 23 December 2007 - 10:07
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Är det någon som vet om den går att ladda ner i pdf på svenska någonstans, hittade den inte på Canons sida. Annars vore det kanon om någon vänlig själ hade lust att lägga upp den! Eftersom jag är total nybörjare på området så undrar jag lite.
Verkar inte som det var med någon .pdf i kartongen. Hittade på engelska iaf, lite bättre än japanska PDFHur tar jag bort material jag har spelat in, jag hittar ingen delete-funktion via kameran?
Du får spela över det, alltså blir det lite svårt att spela över en sekvens "mitt i" så att säga. Jag spelar aldrig över någonting, jag sparar tapen som orginal ifall man skulle vilja göra en ny film av den senare. Hur får man datorn att hitta på kameran, jag har kopplat den via den medföljande usb-kabeln (ska köra firewire sen)?
Du måste ha firewire för att överföra film, USB är endast till stillbilderna Den strömadapter som medföljer är väl bara en adapter, ingen laddare medföljer vad jag förstår?
Nje, den både driver kameran och laddar batteriet som sitter i. Angåenden din förra fråga om P.Elements så är det ett mycket bra program att redigera i, dock så kan det inte exportera till x.264, men H.264 går. Jag gjorde ett gäng tester och kom fram till att jag gillade .wmv bäst. Eftersom det faktiskt är väldigt få som kan spela upp HD i wmv eller H.264, så väntar jag till BD/DVD HD blir billigare och exporterar till något av dessa format när den dagen kommer. Jag sparar de filer jag använt till en film, så det är bara att öppna projektet igen och köra en ny export... // Richard
Postad 26 December 2007 - 12:18
clafa
-
clafa
-
Amatör
-
-
63 inlägg
ingen mellandags rea på den här?
Postad 26 December 2007 - 13:16
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Är det någon som vet om den går att ladda ner i pdf på svenska någonstans, hittade den inte på Canons sida. Annars vore det kanon om någon vänlig själ hade lust att lägga upp den! Eftersom jag är total nybörjare på området så undrar jag lite. Verkar inte som det var med någon .pdf i kartongen. Hittade på engelska iaf, lite bättre än japanska PDF
Hur tar jag bort material jag har spelat in, jag hittar ingen delete-funktion via kameran? Du får spela över det, alltså blir det lite svårt att spela över en sekvens "mitt i" så att säga. Jag spelar aldrig över någonting, jag sparar tapen som orginal ifall man skulle vilja göra en ny film av den senare.
Hur får man datorn att hitta på kameran, jag har kopplat den via den medföljande usb-kabeln (ska köra firewire sen)? Du måste ha firewire för att överföra film, USB är endast till stillbilderna
Den strömadapter som medföljer är väl bara en adapter, ingen laddare medföljer vad jag förstår? Nje, den både driver kameran och laddar batteriet som sitter i.
Angåenden din förra fråga om P.Elements så är det ett mycket bra program att redigera i, dock så kan det inte exportera till x.264, men H.264 går. Jag gjorde ett gäng tester och kom fram till att jag gillade .wmv bäst. Eftersom det faktiskt är väldigt få som kan spela upp HD i wmv eller H.264, så väntar jag till BD/DVD HD blir billigare och exporterar till något av dessa format när den dagen kommer. Jag sparar de filer jag använt till en film, så det är bara att öppna projektet igen och köra en ny export...
// Richard
Tack så mycket för dom svaren, blev en hel del klokare! Sen en annan fråga, var kan man köpa en ström-adapter som gör om japansk stickkontakt till vanlig svensk, någon som vet? Har kollat runt lite på chlasohlson och jula, men hittade inget direkt?
Redigerat av e2zippo, 26 December 2007 - 17:01.
Postad 27 December 2007 - 19:02
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Har du en CA-570 ? Isf borde det räcka med att byta ut sista delen. Finns på kjell.com
Postad 27 December 2007 - 21:45
e2zippo
-
e2zippo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har du en CA-570 ? Isf borde det räcka med att byta ut sista delen. Finns på kjell.com
Japp, det är en CA-570, har du någon länk till just den sladden jag ska på kjell.com, jag hittar den inte? Tack förresten!
Postad 28 December 2007 - 22:34
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Japp, det är en CA-570, har du någon länk till just den sladden jag ska på kjell.com, jag hittar den inte?
Tack förresten!
Vassego http://www.kjell.com/?item=39231Den här passar i min CA-570 iaf
Postad 10 January 2008 - 20:26
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Ni som har denna kamera:
Hur mycket plats tar 1h inspelat material överfört till datorn?
Postad 11 January 2008 - 01:49
Unregistered26aaf6be
-
Unregistered26aaf6be
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ni som har denna kamera:
Hur mycket plats tar 1h inspelat material överfört till datorn?
Beror på upplösning: 1 timme DV tar 13.65 GB 1 timme HDV / 1080i tar 11.25 GB 1 timme HDV / 720p tar 8.73 GB
Postad 11 January 2008 - 08:12
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
HDV 1080i uses a recording data rate of 25 Mbit/s (3.125 MB/s)
HDV 720p records at 19.7 Mbit/s (2.46 MB/s)
DV video format has a constant data rate of (3.6 MB/s )=28,8Mbit/s
*** trodde inte DV skulle ha högre bitrate än HDV
Postad 13 January 2008 - 14:56
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Hej!
Antar att det finns en hel del som har denna Canon HV 20 i PAL eller NTSC här på forumet
NTSC versionen är ju lockande pga priset.(ca 4000-6500kr i USA)
PAL versionen är ju bättre med avseende på ingen 3:2 pulldown för 25p.
Men i ärlighetens namn funkar det nåt vidare överhuvudtaget att filma med varesig det är 24p eller 25p?
Av de klipp med 24/25p jag sett på nätet (råfiler *. m2t) blir man ju inte direkt imponerad av.
60i eller 50i verkar ju vara bra kvalitet på.
frågan är märker man skillnad på 50i eller 60i i kvalitet?
Skall till USA i mars kanske har HV 30 hunnit komma ut eller sonys nya HC9
Postad 15 January 2008 - 16:01
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Hej!
Antar att det finns en hel del som har denna Canon HV 20 i PAL eller NTSC här på forumet
NTSC versionen är ju lockande pga priset.(ca 4000-6500kr i USA) PAL versionen är ju bättre med avseende på ingen 3:2 pulldown för 25p.
Men i ärlighetens namn funkar det nåt vidare överhuvudtaget att filma med varesig det är 24p eller 25p? Av de klipp med 24/25p jag sett på nätet (råfiler *. m2t) blir man ju inte direkt imponerad av.
60i eller 50i verkar ju vara bra kvalitet på.
frågan är märker man skillnad på 50i eller 60i i kvalitet?
Skall till USA i mars kanske har HV 30 hunnit komma ut eller sonys nya HC9
Jag köpte mig en HV20 för en vecka sen, varför skulle kvaliteten vara sämre med 24/25p än 50/60i? Själv kör jag bara 25p för att få den filmiska looken, ibland även lite cine mode. Kameran har oerhörd potential när man lärt sig få den att göra som man vill (som t ex rätt slutartid för ens projekt tillsammans med att manuellt kunna ställa in bländaren, ett litet "hack" krävs). Med en 35mm adapter lär den bli oslagbar till det mesta. Under rätt förutsättningar är detta nog det bästa jag sett ifrån en sådan här "billig" kamera =) Rekommenderar inte att ni köper en i japan eller annat ställe. Går skiten itu är det kört, canon såsom nikon lämnar ingen garanti i europa på kameror och liknande köpta utanför europa till skillnad ifrån optik med världsgaranti.
Redigerat av ODDNAME, 15 January 2008 - 16:05.
Postad 16 January 2008 - 07:34
Biggles2002
-
Biggles2002
-
Beroende
-
-
1276 inlägg
Jag köpte mig en HV20 för en vecka sen, varför skulle kvaliteten vara sämre med 24/25p än 50/60i? (som t ex rätt slutartid för ens projekt tillsammans med att manuellt kunna ställa in bländaren, ett litet "hack" krävs).
Angående 24/25p vs 50/60i så baserade jag bara upplevelsen av de, m2t filer som amatörer lagt upp på nätet och för mig tycks 50/60i se skarpare ut. Vad är det för "hack" som krävs?
Postad 16 January 2008 - 13:29
Civpol
-
Civpol
-
Amatör
-
-
59 inlägg
hej. Nån som vet hur man bäst får över HD materialet från kameran till dvd skiva. Alltså inte rent praktiskt utan vilket format som blir bäst att spara i. Jag har ingen hd dvd brännare men funderar på att köpa. Efter redigering i Pinnacle kör jag ut materialet som DV kvalitet till vanlig dvd-skiva och det blir hyfsat. Men frågan är om detta är optimalt eller om det finns andra vägar att gå och bättre format att använda?
Tacksam för lite hjälp......
Postad 16 January 2008 - 21:53
ODDNAME
-
ODDNAME
-
Användare
-
-
180 inlägg
Jag köpte mig en HV20 för en vecka sen, varför skulle kvaliteten vara sämre med 24/25p än 50/60i? (som t ex rätt slutartid för ens projekt tillsammans med att manuellt kunna ställa in bländaren, ett litet "hack" krävs). Angående 24/25p vs 50/60i så baserade jag bara upplevelsen av de, m2t filer som amatörer lagt upp på nätet och för mig tycks 50/60i se skarpare ut.
Vad är det för "hack" som krävs?
Som det är nu väljer man prio för bländare eller slutare, man väljer prio slutare först, sen har man ett litet minneskort i och gör lite saker och vipps, så är även bländare inställbar manuellt. Finns mer på www.hv20.com Just nu har jag påbörjat en 35mm adapter med och väntar bara på alla delarna, samt svar på en fråga jag mailat canon som kan vara till nytta för alla, vad säger jag om dem har rätt svar
Redigerat av ODDNAME, 16 January 2008 - 21:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|