Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic DMR-EX87

84 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 oktober 2007 - 15:24

jernberg
  • jernberg
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag köpte en 77:a igår och har inte hunnit testa, men jag är säker på att du kan trycka på en knapp på fjärren för att lägga till en kapitelmarkering, antingen vid inspelningstillfället eller när du spelar upp en inspelning från HD:n. (Manualen finns att ladda hem som PDF från www.panasonic.co.uk)

fråga ang. Panasonic DMR-EX87 (eller 67) och Sony HDX870.

Vet ni om man kan göra (kapitel) markeringar på ett på hårddisken inspelat material och sedan få med dessa när man för över till en DVD

Exempelvis spela in en konsert,  sedan sätta en 'markering' vid vare låts början
för att vid uppspelning kunna hoppa snabbt mella låtarna.

Panasonics tidiga DVD recorder kan detta men Sony, Pioneer har missat den funktionen

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 16 oktober 2007 - 23:09

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0
Hur är det, har 77/87 s.k. resume-funktion, dvs kommer den ihåg var man senast slutade titta på en dvd film, och fortsätter därifrån om jag tex sätter igång maskinen dagen efter? ;)

Postad 17 oktober 2007 - 17:28

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

fråga ang. Panasonic DMR-EX87 (eller 67) och Sony HDX870.

Vet ni om man kan göra (kapitel) markeringar på ett på hårddisken inspelat material och sedan få med dessa när man för över till en DVD

Exempelvis spela in en konsert,  sedan sätta en 'markering' vid vare låts början

Panasonics tidiga DVD recorder kan detta men Sony, Pioneer har missat den funktionen

<{POST_SNAPBACK}>

Vet inte vilken Pioneer du syftar på men min DVR-545HX fixar att lägga kapitel när man för över till DVD.

Postad 18 oktober 2007 - 07:22

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1 482 inlägg
  • 0

Japp du har alldeles rätt Mr Big man måste kolla spec´arna om
spelarna har det man kräver, i Sony´s hxd870 så finns inte möjligheten
att spela upp WMA och Xvid

<{POST_SNAPBACK}>

Sony RDR-HDX870 spelar upp Xvid.

Postad 23 oktober 2007 - 22:34

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har så här långt klurat ut att Panasonic-spelaren tar DivX/Xvid filer. Men har ngn lyckats lägga dem på HDD:n?!? Det var ngn som skulle prova detta!

Och hur är det med undertexter till dessa filer... funkar de?!?

Postad 24 oktober 2007 - 21:25

Mr Big
  • Mr Big
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Har så här långt klurat ut att Panasonic-spelaren tar DivX/Xvid filer. Men har ngn lyckats lägga dem på HDD:n?!? Det var ngn som skulle prova detta!

<{POST_SNAPBACK}>

Har en DMR-EH67.
Den enda filmtyp som går att lägga in på HDD bortsett från dem du spelar in själv är speciella filmfiler från SD-kort (Läs Panasonic videokamera).
DivX/Xvid filer går inte att lägga över på HDD. Det behövs faktiskt inte. Du bara bränner divX-filen rätt av på en CD-RW skiva och stoppar i den. Spelaren hittar den och du får upp en sorts filhanterare där du kan bläddra i mappar(om du lagt filmerna i sådana) det är bara att spela upp. Inbrända texter följer med. Har du inte inbrända så går det bra att lägga filmen i en mapp tillsammans med undertextfilen så ska den hamna på plats vid uppspelningen.

OBS Det går bara på CD skivor inte på DVD.

Postad 25 oktober 2007 - 08:31

blastoise
  • blastoise
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har en DMR-EH67.
Den enda filmtyp som går att lägga in på HDD bortsett från dem du spelar in själv är speciella filmfiler från SD-kort (Läs Panasonic videokamera).
DivX/Xvid filer går inte att lägga över på HDD. Det behövs faktiskt inte. Du bara bränner divX-filen rätt av på en CD-RW skiva och stoppar i den. Spelaren hittar den och du får upp en sorts filhanterare där du kan bläddra i mappar(om du lagt filmerna i sådana) det är bara att spela upp. Inbrända texter följer med. Har du inte inbrända så går det bra att lägga filmen i en mapp tillsammans med undertextfilen så ska den hamna på plats vid uppspelningen.

OBS Det går bara på CD skivor inte på DVD.

<{POST_SNAPBACK}>

Passar tyvärr inte mig, eftersom jag brukar lägga in ungarnas filmer som Xvid på min Samsung HDD-recorder.

Annars så var det här en trevlig kandidat för inköp, eftersom Samsung klarar bara de fria kanalerna i DVB-T läge... men men... får leta vidare!

Tackar dock för svaret! :(

Postad 25 oktober 2007 - 08:43

Tom74
  • Tom74
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Funderar på att köpa en Dmr-ex77 eller 87.
Hittar väldigt lite information om inspelningsfunktionerna.
Någon som vet om man kan börja se på en pågående inspelning innan den är slut.

Postad 26 oktober 2007 - 12:26

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Sugen på en 77:a. Undrar 2 saker:

Är det bekräftat att det finns utag för CA-modul i den ?
Kan man skicka vidare signaler via RF-förgrening till en annan tv ? Ex. Jag sätter på Canal+ på boxen och har splittat rf-ut till tv:n i sovrummet. Fungerar det eller skickar den bara ut signaler via scart ?

Postad 27 oktober 2007 - 11:11

jernberg
  • jernberg
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har en 77:a, och den har CA-plats. Den har RF ut så jag skulle gissa att det skulle fungera så som du beskriver. Den har även scart o HDMI ut.

Tom74: Ja, självklart kan du titta på en inspelning som är pågående. Du kan pausa, spola och allt, den fortsätter att spela in som ingenting hänt. Kanon! Du kan dock inte byta kanal på tunern under inspelning. Du kan inte heller spela upp en DVD som är i NTSC-format samtidigt som du spelar in ett TV-program (som ju sänds i PAL).

Sugen på en 77:a. Undrar 2 saker:

Är det bekräftat att det finns utag för CA-modul i den ?
Kan man skicka vidare signaler via RF-förgrening till en annan tv ? Ex. Jag sätter på Canal+ på boxen och har splittat rf-ut till tv:n i sovrummet. Fungerar det eller skickar den bara ut signaler via scart ?

Redigerat av jernberg, 27 oktober 2007 - 11:14.

Postad 04 november 2007 - 14:04

Bleckan
  • Bleckan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag hittar inte en enda bild på DMR-EX87´s baksida... är det någon som har en sådan bild?

Jag blir lite fundersam då det inte står i någon spec. jag hittat att analoga RF in- & utgångar finns.

Någon som kan ? :)

Postad 06 november 2007 - 18:22

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Vad jag kan se så skiljer bara HDD och DVD-audio mellan EX87 / EX77 .
Hoppas prisskillnaden ökar snart . rek pris i tyskland skiljer ca 900:-mellan mod.
Är sugen nu när Sony 870 verkar ha problem.
77an finns i både svart och silver i tyskland.

DMR EX77 4495:- regionsfri och tre års garanti länk: http://www.panasonic..._produkter.html

Redigerat av Skyride, 06 november 2007 - 18:24.

Postad 07 november 2007 - 02:50

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
DMR-EX87/77 har ingen EPG, vilket i stort sett alla konkurrenter har (sony RDR-HXD 870/970 har det också).

För mig var detta ett viktigt kriterium vid valet av HDD recorder. Det måste ju vara enkelt att använda apparaten, och med en EPG är det otroligt lätt att programmera en inspelning - "surfa" runt i EPGns programtablå och välj vilket program du vill spela in. Då ställs allt in automatiskt och till med namnet på det inspelade programmet följer med automatiskt. Dessutom kan timer-inställningen uppdateras automatiskt om programmet skulle flyttas eller skjutas något. Hur löser Panasonic en sådan detalj?

En kompis har kontaktat Panasonic angående EPG-stöd (läs avsaknad) i TH-42PX70 och DMR-EX77/87 - och svaret han fick var att de inte tänker implementera det eftersom nuvarande plattform inte stöder EPG-funktionalitet(?)

Alltså, tänkt till en extra gång innan ni bestämmer er för Panasonic DMR-EX87/77.

Postad 07 november 2007 - 09:35

Bleckan
  • Bleckan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Vad jag kan se så skiljer bara HDD och DVD-audio mellan EX87 / EX77 .
Hoppas prisskillnaden ökar snart . rek pris i tyskland skiljer ca 900:-mellan mod.
Är sugen nu när Sony 870 verkar ha problem.
77an finns i både svart och silver i tyskland.

DMR EX77 4495:- regionsfri och tre års garanti länk: http://www.panasonic..._produkter.html

Intressant att Panasonic-center har regionsfria spelare...
Men jag drar slutsatsen att EX87 har RF-ut och ingångar då EX77:an har det.

Nu har ju visserligen en annan bjässe dykt upp i mitt huvud...

;) ;) B)

Postad 07 november 2007 - 09:37

Bleckan
  • Bleckan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

DMR-EX87/77 har ingen EPG, vilket i stort sett alla konkurrenter har (sony RDR-HXD 870/970 har det också).

För mig var detta ett viktigt kriterium vid valet av HDD recorder. Det måste ju vara enkelt att använda apparaten, och med en EPG är det otroligt lätt att programmera en inspelning - "surfa" runt i EPGns programtablå och välj vilket program du vill spela in. Då ställs allt in automatiskt och till med namnet på det inspelade programmet följer med automatiskt. Dessutom kan timer-inställningen uppdateras automatiskt om programmet skulle flyttas eller skjutas något. Hur löser Panasonic en sådan detalj?

En kompis har kontaktat Panasonic angående EPG-stöd (läs avsaknad) i TH-42PX70 och DMR-EX77/87 - och svaret han fick var att de inte tänker implementera det eftersom nuvarande plattform inte stöder EPG-funktionalitet(?)

Alltså, tänkt till en extra gång innan ni bestämmer er för Panasonic DMR-EX87/77.

Det låter ju inte kul med avsaknaden av EPG och svaret hos Panasonic ... men om det bara handlar om att det ska bli enklare att spela in så kan jag hoppa över EPG B) Jag har aldrig haft en digitalbox i mina ägor men det kommer väl snart om jag får köpa mig ett hus. Dock undrar jag... de som har EX77/87... hur klarar ni er? Är det så bökigt utan EPG?

Postad 08 november 2007 - 16:20

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Här kan ni ladda ner den svenska manualen till EX77/ 87
http://www.panasonic...load-centre.asp

Bleckan : i manualen finns det bild på baksidan också.

Postad 08 november 2007 - 21:15

Dizdaz
  • Dizdaz
  • Användare

• 132 inlägg
  • 0

Det låter ju inte kul med avsaknaden av EPG och svaret hos Panasonic ... men om det bara handlar om att det ska bli enklare att spela in så kan jag hoppa över EPG :) Jag har aldrig haft en digitalbox i mina ägor men det kommer väl snart om jag får köpa mig ett hus. Dock undrar jag... de som har EX77/87... hur klarar ni er? Är det så bökigt utan EPG?

Hmmm...
Om jag tolkar manualen rätt ,så finns det visst EPG...

Bifogad fil(er)

Redigerat av Dizdaz, 08 november 2007 - 21:17.

Postad 08 november 2007 - 21:59

ATH
  • ATH
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Ja, man kan ju förledas att tro att EPG finns med tanke på bilden du visar fån manualen. Men jag tror att EPGn bara fungerar utomlands, som England och Tyskland tex. (Någon som har en DMR-EX77/87 kan ni kolla om EPGn funkar!)

På min PX70 plasma är det så i alla fall - har läst engelska recensioner där de till och med har visat hur EPGn ser ut och sedan blir man väldigt besviken när det inte fungerar så i Sverige (på Panasonic produkter enbart - konkurrenternas EPG fungerar...skumt!)

Inte hela världen om man har en EPG eller inte. Det är väl ungefär som med mobiltelefoner innan man hade vant sig - en fast lina funkade alldeles utmärkt men när man hade haft mobiltelefonen ett tag var det svårt att klara sig utan. Så är det med EPG också. Nu lanserar dessutom Boxer något som de kallar Boxer NAVIGATOR som är en 7-dagars EPG (nu skickas 1-2 dagars EPG ut gratis), fast de vill givetvis ha betalt för den. Hur kan de ta betalt för att skicka ut information som egentligen är fritt tillgänglig - skärpning Boxer!

Postad 09 november 2007 - 09:59

jernberg
  • jernberg
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag kan härmed slå fast att EX 77 har EPG-funktion, och den fungerar alldeles utmärkt! Har testat EPG-funktionen på två andra maskiner (Sony och Pioneer) och tycker att Panasonics är snabbare att använda. När jag markerat programmet jag vill spela in behöver jag bara trycka "OK" två gånger så är allt inlagt och färdigt.

Jag har köpt min maskin via en återförsäljare som köper av svenska Panasonic. Passa er för att köpa gråimporterade versioner (Pixmania??), för de är kanske inte anpassade för den svenska marknaden.

Ja, man kan ju förledas att tro att EPG finns med tanke på bilden du visar fån manualen. Men jag tror att EPGn bara fungerar utomlands, som England och Tyskland tex. (Någon som har en DMR-EX77/87 kan ni kolla om EPGn funkar!)

På min PX70 plasma är det så i alla fall - har läst engelska recensioner där de till och med har visat hur EPGn ser ut och sedan blir man väldigt besviken när det inte fungerar så i Sverige (på Panasonic produkter enbart - konkurrenternas EPG fungerar...skumt!)

Inte hela världen om man har en EPG eller inte. Det är väl ungefär som med mobiltelefoner innan man hade vant sig - en fast lina funkade alldeles utmärkt men när man hade haft mobiltelefonen ett tag var det svårt att klara sig utan. Så är det med EPG också. Nu lanserar dessutom Boxer något som de kallar Boxer NAVIGATOR som är en 7-dagars EPG (nu skickas 1-2 dagars EPG ut gratis), fast de vill givetvis ha betalt för den. Hur kan de ta betalt för att skicka ut information som egentligen är fritt tillgänglig - skärpning Boxer!

Postad 09 november 2007 - 10:17

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

• 837 inlägg
  • 0
Mycket intressant jernberg ! :)
Hur vet man då vem som har vilken version? Bara att fråga vid ett köp och hoppas att det fungerar eller :D

Postad 09 november 2007 - 10:25

Unregistered24b5653e
  • Unregistered24b5653e
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej,
Jag har en EX-87 och kan också bekräfta att EPG finns och fungerar utmärkt.

Däremot har jag ett problem som någon kanske har hittat lösningen på.
När jag spelar in ett program från t.ex TV4 så blir det inspelat som 1 Titel med 1 Kapitel. Det betyder att jag inte kan hoppa över reklamen med genom att hoppa fram ett kapitel. Nu måste jag spola förbi istället.
När jag testat Sony HXD-870 så funkade det som jag vill ha det.
Har någon hittat en inställning som jag har missat?

Postad 09 november 2007 - 10:55

Playerex
  • Playerex
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag har köpt min Ex-87 på Pixmania och EPG:n och andra funktioner fungerar som de ska.

Postad 11 november 2007 - 17:00

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Ni som har EX77/87, använder ni Boxer ?
Funkar cardsplitter i den ?
Använder ni den som digitalbox varje dag eller bara när ni vill spela in/se på dvd ?
Skriv gärna en recension.

Postad 13 november 2007 - 21:40

Bleckan
  • Bleckan
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Tackar Skyride! Där ser man ju tydligt RF-anslutningen och RF-utgången!

Vackert av er som har EX77/87 att bekräfta att EPG finns och fungerar.
Nu är jag 90% säker på att jag ska ha denna
(10% har vigts åt bamsemaskinen DMR-EH770 på 400GB, men där finns inte mycket info än) det är fan att man ska vara så perfektionistisk i sina val! :P

Postad 02 december 2007 - 22:10

larsliljegren
  • larsliljegren
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej

Ursäkta en novis som försöker förstå.
Måste man koppla både en scart och en hdmi mellan dmr-ex87 och en plasmaskärm (42 px70) för att alla funktioner skall fungera?

Tacksam för all hjälp / Lars

Redigerat av larsliljegren, 02 december 2007 - 22:12.

Postad 03 december 2007 - 13:56

Mr Big
  • Mr Big
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
För full kontroll av tv/inspelare - ja. Hdmi ger dig bara kontroll över enklare funktioner som jag i och för sig anser räcker. När du sätter i en skiva så startar spelaren upp tv,n på rätt ingång innan skivan går igång. Ska du ha alla funktioner i viera linken så krävs även en "fullkopplad" scartkabel, tjock som en tumme :) Man får väga för och nackdelar mot varandra.

Postad 19 december 2007 - 13:40

ungern
  • ungern
  • Forumräv

• 746 inlägg
  • 0

Tack för länk till manualen!! :P

Postad 29 december 2007 - 15:47

nibre
  • nibre
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har sedan tidigare DMR-EH60 och har nyligen skaffat DMR-EX87.

Det finns många förbättringar med den nya modellen men jag har tyvärr även upptäckt två försämringar:

1.
Det går inte längre att spara namn när man ska namnge de inspelade programmen. Rena katastrofen för mig som exemeplvis ofta spelar in "Tle Late Show" och då namnger avsnitten enligt mallen "Letterman - 2007-11-18". Att för varje avsnitt behöva sitta och knappa in bokstav för bokstav känns som rena stenåldern (jag skaffade en DMR-E100 redan 2003).

2.
Det är inte längre möjligt att trycka på "Time Slip" under pågående inspelning och få "bild i bild", dvs realtidsbild samt 15 sekunder tidigare-bild på tv-skärmen samtidigt.

Dessa två brister kanske känns obetydliga men jag använde båda väldigt ofta tidigare och saknar dem. Det är svårt att förstå varför man tar bort finesser och funktioner på nya modeller.

Postad 18 januari 2008 - 15:36

andersrock
  • andersrock
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej Nibre

Du har precis som jag den gamla DMR-E100. En fråga angående EX87:

Vet dui om man kan göra (kapitel) markeringar på ett på hårddisken inspelat material och sedan få med dessa när man för över till en DVD? (DMR-E-100 har knappen 'Marker')

Exempelvis spela in en konsert, sedan sätta en 'markering' vid vare låts början

/Anders

Postad 28 januari 2008 - 15:29

Playerex
  • Playerex
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Är det någon som vet var man kan ladda ner firmware till EX87, helst med svenska menuer?

Postad 29 januari 2008 - 20:24

jernberg
  • jernberg
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Är en nöjd 87:ägare sedan några månader men en sak irriterar mig som ***. Apparaten har ju tre olika uppspelningskällor: HD, DVD och SD-kort. Jag använder aldrig SD-kortläsaren och blir riktigt frustrerad varje gång jag vill byta från DVD till HD - då måste jag passera SD-platsen och det tar sån tid!

Kan man avaktivera SD-platsen eller gå runt problemet på något annat sätt?

Postad 07 februari 2008 - 14:49

RavenXerox
  • RavenXerox
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Hejsan.

Klarar den svenksålda DivX/Xvid med subtitles stöd?

Tacksam för snabbt svar.

Postad 07 februari 2008 - 16:46

jernberg
  • jernberg
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Svar ja.

Hejsan.

Klarar den svenksålda DivX/Xvid med subtitles stöd?

Tacksam för snabbt svar.

Postad 07 februari 2008 - 18:01

RavenXerox
  • RavenXerox
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
Är det verkligen sant att subtitles inte funkar om man bränt ut en massa divx avsnitt på en dvd skiva.

Så det är cd skivor som gäller.? /tyckte det va nån som skrev detta tidihgare i denna tråd.

Vansinne, min nuvarande dvd spelare för 399 kr klarar detta utmärkt.

Finns det nån bra HDD DVD som klarar divx subtitles på dvd?

Annars för övrigt verkar detta vara en kanon dvd. Jag vart besviken när den inte klarar detta.

Redigerat av RavenXerox, 07 februari 2008 - 18:02.

Postad 12 februari 2008 - 17:25

Peter i Falkenberg
  • Peter i Falkenberg
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Mina omdömen angående Panasonic DMR-EX87 EN-K(Svenska versionen)

+ Bra inspelningskvalité i XP-läge
+ Snabb starttid, påbörjar inspelning direkt efter att ”REC” inspelning initierats från fjärren.
+ Mycket lättanvänd EPG varifrån timerinspelningar enkelt och snabbt kan initieras.
+ Bra ljud-sync. egenskaper , har hittills inte upplevt några problem med ljudet vid tex yttre störningar som stör DVB-T mottagningen.
+ Bra mottagningskänslighet på DVB-T mottagaren.
+ Tyst hårddisk och fläkt.
+ Fjärren har relativt tydliga knappar och ligger bra i handen.
+ Basfunktionerna såsom inspelning, timer via EPG och avspelning av inspelade program på hårddisken funkar bra och är enkelt att handha.
+ Har hittills inte visat några tendenser att ”hänga sig”, dock finns vissa ”buggar”, se anmärkingar nedan.
+Bra bildkvalite´via RGB-scart

- Går ej att spela in betal-TV kanaler på DVD, funkar endast på hårddisk och vissa DVD-RAM som ger tillåtelse att spela in ”en gång” och förhindrar att ytterligare kopior görs.
- Kanallista/favoritlista går ej att sortera. Går ej att lägga TV-program i valfri ordning vilket är mycket irriterande. Det går att göra egna favoriter som här kallas ”Profil” vilket är en meningslös funktion som bara fungerar om man stegar mellan TV-kanalerna med ”CH” upp och ned på fjärren, om man trycker på de numeriska knapparna på fjärren visas TV-kanal ifrån huvudkanallistan istället för ifrån vald ”Profil”. Tex om jag har valt att SVT24 skall ligga som nr 3 i ”Profil”-listan så kommer ändå TV3 upp ifrån huvudkanallistan när jag trycker ”3” på fjärren och jag måste återigen välja ”Profil”-listan om jag vill fortsätta kunna stega mig fram mellan valda favoriter. Samma dåliga upplägg som i tex PHILIPS DTR 2000 vilket innbär kanalredigering i absoluta bottenklassen!
-Vid kopiering ifrån hårddisk till DVD ändras kapitelindelningen, förskjuts tidsmässigt, vilket är mycket irriterande då man lagt ned tid på att göra en bra kapitelindelning på exempelvis ett inspelat musikprogram på hårddisken, tex ett nytt kapitel då varje ny låt börjar. När musikprogrammet kopierats till DVD är inte längre kapitlen vid varje ny låt utan slumpmässigt placerade, dvs helt oanvändbart.
- Buggig programvara . När jag trycker på ”Direct Navigator” på fjärren får jag ofta (ca 50 % av gångerna) upp en ”blå bild” på TV:n och det verkar som om signalerna ifrån Scart utgången på Panasonic:en är fullständigt ”död”. Efter ytterligare 2 st ”tryck” på ”Direct Navigator” så vaknar scart utgången ”till liv” igen och ”Direct Navigator Titelvisning” kommer upp.
-”Blå bild”, scart utgången ”dör” direkt efter att första installationen görs. Mycket irriterande, samma fenomen som när man trycker på ”Direct Navigator” på fjärren. ”Blå bild”, scart utgången ”dör” kan även fås då man trycker på ”PLAY” direkt efter att man spelat in ett program.
- Text-TV signalen vidarbefodras ej via scartutgångarna vilket förhindrar användande av inbyggd text-TV i TV:n. Den inbyggda text-TV:n i Panasonic:en ger sämre bild via Scart (RGB) än den text-TV som jag har inbyggd i min gamla Philips TV.
- Manualen är en katastrof, onödigt tillkrånglad. Manual på engelska saknas (Finns dock möjlighet att ladda ner på engelska för utländska versioner av Panasonic DMR-EX87).
- TBC (Tidbaskorrektion) på de analoga ingångarna verkar saknas på den svenska versionen av Panasonic DMR-EX87 vilket är synd då det är guld värt med TBC då man skall kopiera gamla videoband ifrån analoga videoapparater och videokameror som saknar inbyggd TBC. Eventuellt ”krokiga” och ”dallrande” linjer rätas upp på ett effektivt sätt med TBC vilket ger en betydligt stabilare och bättre bild än utan funktionen inkopplad. Den variant av Panasonic DMR-EX87 som finns i Tyskland tycks ha denna funktion enligt specifikationerna på den tyska hemsidan http://www.produkte....p...pper=&prop=
Varför har man tagit bort TBC-funktionen på den svenska modellen ?
-Flera olika menysystem, varför inte ha ett övergripande menysystem varifrån alla inställningar kan utföras ?
-Går ej att manövrera dvd-släden via fjärren, endast ”Open/Close” på frontpanelen.
-Att sätta placera ”1080p”-klistermärket snett på fronten ser inte snyggt ut, går det inte att placera rakt är det bättre att inte klistra dit det över huvudtaget.
-Finns inte möjlighet att välja ”Auto-format” för bildförhållande 4:3 och 16:9 utan man ”tvingas” att välja något utav bildformaten istället för att göra valet i TV:n. Självklart borde det TV-format som används vid utsändningen automatiskt skickas vidare till TV:n och likaså vid inspelning. Är utsändningen i 16:9 format skall också inspelningen vara i 16:9 format, och är utsändningen i 4:3 format skall inspelningen vara i 4:3 format. Är det så svårt att lösa ?
- Saknar RF-modulator.

Sammanfattningsvis, att Panasonic DMR-EX87 fått ”EISA award Best Product 2007-2008” är för mig ett mysterium då programvaran är ”buggig” , vettiga sorteringsfunktioner för kanallista/favoriter saknas, rörigt menystem och vissa bristfälliga funktioner såsom att kapitelindelningen ändras vid kopiering. En uppdatering av programvaran där ovanstående problem rättas till vore på sin plats !
Trots detta är Panasonic DMR-EX87 en bra hårddiskinspelare då bildkvalite´n blir bra vid inspelning (XP-läge) och inte har problem med att ljudet kommer ur sync. vid tex störningar på DVB-T antennsignalen. Det är mycket enkelt och smidigt att spela in TV-program via EPG:n i Panasonic DMR-EX87 och responsen vid inspelning då man trycker på ”REC” är mycket snabb (i princip momentan så vida inte hårddisken hunnit gå i viloläge).

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.