Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

QNAP TS-101 NAS

63 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
QNAP TS-101 (NAS-servrar) 2 7.749998 (3) Inga priser
QNAP TS-201 (NAS-servrar) 1 8.142856 (6) Inga priser
QNAP TS-109 (NAS-servrar) 1 9.642856 (13) Inga priser
QNAP TS-109 Pro (NAS-servrar) 1 8.333332 (8) Inga priser
QNAP TS-209 Pro (NAS-servrar) 1 9.166666 (5) Inga priser
QNAP TS-209 (NAS-servrar) 1 8.166666 (5) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 11 January 2008 - 23:19

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Jag har en Qnap 109 pro och håller på och försöker lära mig hur den fungerar.Har läst forum osv men kan inte få "Unrar" att funka,Någon som vet vad detta betyder:

Command 'tar -xz --directory="\\\\NASAC4518\\Qmultimedia\\film" -f "rep-w4.r00"'
failed with return code 2 and error message
gzip: Invalid magic
tar: Child returned status 1
tar: Error exit delayed from previous errors.

Tacksam för all hjälp jag kan få.... :)

Sorry. Svarade innan jag hade läst hela meddelandet. Skall inte hända igen...

Redigerat av Tompa123, 11 January 2008 - 23:25.

Postad 13 January 2008 - 22:08

Unregisteredb8bb5cfd
  • Unregisteredb8bb5cfd
  • Lärjunge

• 371 inlägg
  • 0
Jag har en vanlig qnap och av någon konstig anledning så verkar nfs fungera för mig för jag kan inte kolla på hd-filmer på min tvix med samba inställt men med nfs går det utmärkt.

Postad 28 January 2008 - 10:46

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Efter många om och men har jag nu fått igång min TS-109 och installerat Slimserver.
Till en början fick jag igång Slimserver och kunde tom köra en skanning av filer.

Men lite senare kommer jag inte åt Slimserver. Hur startar jag upp den? Om jag går in på IP-nummer/9001 så får jag bara upp den gamla "Servern hittades inte" i webbläsaren.

Postad 28 January 2008 - 11:29

Unregistered908f6ab1
  • Unregistered908f6ab1
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0

Efter många om och men har jag nu fått igång min TS-109 och installerat Slimserver.
Till en början fick jag igång Slimserver och kunde tom köra en skanning av filer.

Men lite senare kommer jag inte åt Slimserver. Hur startar jag upp den? Om jag går in på IP-nummer/9001 så får jag bara upp den gamla "Servern hittades inte" i webbläsaren.

Hos mig funkar det med //Ip-nummer:9001
vet inte om det är nån skillnad men du kan ju testa

Redigerat av Unregistered908f6ab1, 28 January 2008 - 11:30.

Postad 28 January 2008 - 20:22

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hos mig funkar det med //Ip-nummer:9001
vet inte om det är nån skillnad men du kan ju testa

Eh, sorry. Det är så jag skriver, alltså xxx.xxx.xxx.xxx:9001

Redigerat av kalman, 28 January 2008 - 20:36.

Postad 28 January 2008 - 20:39

vilden
  • vilden
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Hej!

Det är inte så enkelt att qnapen byt ip-adress? Detta har hänt mig ett antal gånger, kontrollera med inloggning mot port :8080

//vilden

Postad 02 February 2008 - 17:29

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hej!

Det är inte så enkelt att qnapen byt ip-adress? Detta har hänt mig ett antal gånger, kontrollera med inloggning mot port :8080

//vilden

Precis så var det. Tack.

Postad 04 February 2008 - 23:49

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hej!

//vilden

Precis så var det. Tack.

Varför reserverar ni inte IP-adressen i routern? Min Qnap(bl a) har alltid samma adress numera. :P

I min router(Linksys WRT300N) gör man det i Basic setup-DHCP reservation. Det kan heta Address reservation också, eller något lliknande, i andra routrar. Enklast: Kör QNAP finder, skriv ner IP- och MAC-adressen som står där - och för in det i fälten... I konfigen som man kommer in i om man knappar in Routerns IP-adress (Dynalink: 168.192.1.0 - Linksys: 168.192.1.1 De andra routrarnas IP adresser kan man lätt googla fram), alltså...

Redigerat av Tompa123, 07 February 2008 - 16:27.

Postad 06 February 2008 - 12:55

kalman
  • kalman
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Nu när allt verkar fungera uppstår en ny fråga.

Hur gör man för att radera databaser (t ex när scanningresultatet viisar sig vara konstigt) i en Qnap-SlimServer-konfiguration?

På en windowsburk är det ju bara att gå in under server/mysql/ och radera. Men på Qnapen är dessa svårare att hitta.

Postad 07 February 2008 - 15:02

Fromberg
  • Fromberg
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Kan man väl göra i webbgränssnittet för SlimServer?

Postad 28 February 2008 - 20:56

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!

Har installerat min nya 201:a med dubbla 750 GB diskar.
Det funkar bra att mappa den och komma åt diskarna.
MEN inte om brandväggen är på i F-Secure. Då blir det "nätverkssökvägen kan inte hittas"
XP:s brandvägg kan vara av eller på, det funkar ändå.

Vet någon hur jag ska ställa in detta?

När det rullar blir det nog en Squeezbox oxå!

Mvh
Frank

Postad 16 June 2008 - 14:03

Anwest
  • Anwest
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Ni får ursäkta nivån på frågorna, jag är tyvärr inte tillräckligt bevandrad med den här typen av produkter. Hoppas på överseende.

1) Har förstått att det finns en plats för en intern hårddisk i burken och att det finns tre USB-portar. Kan man ansluta valfria externa hårddiskar eller måste de ha eSATA-stöd?

2) Lite beroende på svar på ovanstående fråga, visas flera hårddiskar som olika enheter på datorerna anslutna till burken?

3) Är det lätt att styra en domänadress till burken bakom en router? Hur går det lite kortfattat till?

4) Kan man se hårddisken/hårddiskarna som enheter (typ k:\) även om man är uppkopplad på andra sidan jorden?

5) Går det att på något enkelt sätt att strypa uppströmshastigheten från burken ut till internet? Exempelvis att den endast får använda åtta av tio megabit/s.

6) Slutligen, är den lättkonfigurerad för en normalbegåvad person som jag? :(

Tack på förhand.

Postad 04 August 2008 - 13:29

Tomper
  • Tomper
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Är det nån som testat hastigheten för Bittorret download/upload på TS-101:an? Jag är lite orolig att den något klena processorn och det snålt tilltagna minnet skall sätta begränsningar för hastigheten.

Jag har en ADSL-lina på 11mbit ner och 1mbit upp, och undrar om jag har 10 stycken torrents igång samtidigt - klarar QNAP av att maxa min hastighet då den står och laddar/seedar?

Postad 04 August 2008 - 13:42

Unregistered057fae28
  • Unregistered057fae28
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Ni får ursäkta nivån på frågorna, jag är tyvärr inte tillräckligt bevandrad med den här typen av produkter. Hoppas på överseende.

1) Har förstått att det finns en plats för en intern hårddisk i burken och att det finns tre USB-portar. Kan man ansluta valfria externa hårddiskar eller måste de ha eSATA-stöd?

2) Lite beroende på svar på ovanstående fråga, visas flera hårddiskar som olika enheter på datorerna anslutna till burken?

3) Är det lätt att styra en domänadress till burken bakom en router? Hur går det lite kortfattat till?

4) Kan man se hårddisken/hårddiskarna som enheter (typ k:\) även om man är uppkopplad på andra sidan jorden?

5) Går det att på något enkelt sätt att strypa uppströmshastigheten från burken ut till internet? Exempelvis att den endast får använda åtta av tio megabit/s.

6) Slutligen, är den lättkonfigurerad för en normalbegåvad person som jag? :)

Tack på förhand.

(Pratar om 201/209-serien.)
1. Inte tagit en titt på enhetens specifikationer? Den har plats för två interna SATA-diskar och man kan koppla in externa enheter. Hur många externa vet jag ej.

2. Det beror på hur man delar ut diskarna. Om man delar ut via en SMB/CIPS-utdelning så är diskarna vanliga utdelningar. Man kan skapa olika utdelningar på diskarna så att man kan ha publika-, privata-, backuputdelningar med användarkonton med olika rättigheter de de olika utdelningarna.

3. Ingen aning.

4. Kolla på svaret på fråga 2. Annars, då får du nog köra FTP, om du inte har en router som kan skapa VPN-tunnlar till ditt nätverk där hemma.

5. Inte hittat någon sådan funktion. På bittorrent-klienten kanske det finns någon sådan funktion.

6. Jag som har lite erfarenheter av olika operativsystem m.m. så är enheten onödigt krånglig men man kommer över det. Dock betydligt mer logisk än Windows vilket är en pina att använda pga sin ologiskhet.

Är det nån som testat hastigheten för Bittorret download/upload på TS-101:an? Jag är lite orolig att den något klena processorn och det snålt tilltagna minnet skall sätta begränsningar för hastigheten.

Jag har en ADSL-lina på 11mbit ner och 1mbit upp, och undrar om jag har 10 stycken torrents igång samtidigt - klarar QNAP av att maxa min hastighet då den står och laddar/seedar?

Jag vet inte exakt men 1xx-serien skall vara en allmänt klen serie och att Bittorrent-delen i TS-1xx/2xx-serien i allmänhet kass. Den är inget att hänga i granen så att säga.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.