Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad händer egentligen med HDTV i sverige?

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 September 2008 - 16:10

Martin K
  • Martin K
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jadu, allt är likadant i Sverige, ett äckligt ###### segt skitland.

I USA har man haft HDTV sedan 1998, det säger en del.

Det finns dock ett område där tekniken är lika seg (pga lagar)
Privatplan, förutom Learjet och dylikt så används propellerdrivna förgasarmotorer i mindre privata plan idag. Sorgligt med tanke på att en förgasare inte någonstans är lämpad för flyg (isproppar och avsaknaden av möjligheten till att vända den upp och ner :) )

Svensk TV är nästan ett lika stort skämt som Göran Persson

Det största skämtet är du. Ta din tv och testa den i 80% av världens länder. Hur många HD-kanaler kan du då räkna med att kunna se? Lite distans om jag får be! Passar det inte, flytta. Flytta till det land som är bättre enligt dig. USA jämför du Sverige med. HUR många i USA tror du har råd med en storbildstv och HD-kanaler? Har du VARIT i USA?
Gräv ner dig under stenen i gen. :)

Postad 24 September 2008 - 17:07

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0

Det största skämtet är du. Ta din tv och testa den i 80% av världens länder. Hur många HD-kanaler kan du då räkna med att kunna se? Lite distans om jag får be! Passar det inte, flytta. Flytta till det land som är bättre enligt dig. USA jämför du Sverige med. HUR många i USA tror du har råd med en storbildstv och HD-kanaler? Har du VARIT i USA?
Gräv ner dig under stenen i gen. :)

Hehe, inte månag som har råd med det.
Men det handlar om att USA kan och visar HD i sina stora serier osv.

Vad jag vet så sänder USA MPEG2 i sina nätet, dvs när dom sänder HDTV.

VI sänder väll MPEG4?
Jag vet att en polare som bor i staterna som är mer insatt i detta än mig dräglar efter våran MPEG4 eller vad vi har.

Enligt han själv så är tydligen MPEG4 bättre än MPEG2.
Som sagt så yrar jag bara just nu och kommer inte exakt ihåg hur det var.

Postad 25 September 2008 - 10:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Jänkarna har iår börjat med Mpeg4, med filmer i 1080p dessutom (vilket i sig inte ger nått extra över 1080i för de som redan har tipptopp deinterlaceing - men det är det inte alla som har).

Jag vet inte vilken ratio de har på SD vs HD i USA men med över 100 HDTV kanaler borde det inte vara svårt att hitta nån kanal som sänder HD-material iaf. ;)

Postad 25 September 2008 - 15:14

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
Eftersom bredbands penetrationen är så pass stor som den faktiskt är här i detta land tycker jag det är märkvärdigt att det inte kommit något HDTV alternativ för dom som har hastigheten/bandbredden.
Sitter själv med 100/100 MBIT , i lägenhet på första våningen , min kabelsingnal är usel = digital tv via canal digital på detta vis funkar inte , smacka upp en parabol på balkongen när man bor på första våningen = skulle inte tro det.
HDTV via fibern = jatack!

Skulle Telia ex kunna erbjuda detta i sin iptv portal framöver ser jag inget alternativ till varför man skulle vilja välja något annat , (förutsatt att man har bandbredden och att allt funkar som det ska).

Postad 25 September 2008 - 15:26

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Engadget HD brukar ta en axplock av de olika HD sändningarna i USA:

http://www.engadgeth...egory/listings/

Till dom som inte riktigt tror att det sänds så mycket HD i USA. Samt att det finns en rejäl marknad för det i USA, kom ihåg att elektronik är mycket billigare där än i Europa.

/P

Postad 28 September 2008 - 08:49

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Passar det inte, flytta. Flytta till det land som är bättre enligt dig.

Om det var bara så enkelt. Finns något som heter "immigration rules" där som står ivägen för de flesta som vill flytta till USA.

HUR många i USA tror du har råd med en storbildstv och HD-kanaler? Har du VARIT i USA?

Jag har bott i USA och har väldigt många kompisar där. Jag känner inga som inte har storbildsTV och HD kanaler. Det är väldigt billigt där och har funnits länge. Alla som vill har HD i USA har det redan. De ligger långt före oss just när det gäller HDTV.

Postad 28 September 2008 - 09:04

kave
  • kave
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Engadget HD brukar ta en axplock av de olika HD sändningarna i USA:

http://www.engadgeth...egory/listings/

Till dom som inte riktigt tror att det sänds så mycket HD i USA. Samt att det finns en rejäl marknad för det i USA, kom ihåg att elektronik är mycket billigare där än i Europa.

/P

Självklart sänds ett flertal TV-serier i utmärkt HDTV kvalitet eftersom de också producerats i HDTV, i USA.
Vad jag med flera vände mig emot var uttalandet: All TV i usa är HDTV i högsta kvalitet, vilket denna länk med all tydlighet motbevisar. Om all TV var HD skulle man ju inte behöva lägga energi på att summera på engadget.com.
För ett land med över 300 miljoner invånare känns det dock inte så mycket bättre än vad vi har.
En kväll hemma: Något program på SVT-HD, Discovery HD, Eurosport HD.
Tänk om SVT kunde sända HBOs program i HD, ex Carnivale.

Postad 28 September 2008 - 09:27

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0
dom flesta TV serier produceras och visas i HD i USA... nu har dom även börjat med 1080p lite smått...

Redigerat av Leatherface, 28 September 2008 - 09:29.

Postad 28 September 2008 - 14:09

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
Många av kanalerna som är i HD är ju bara lokala variationer av de stora, även sportkanaler delas ju upp per stad där. Sen har flesta tilkommit nu i år/sent på förra året

http://www.directv.c...assetId=3420007

(av dessa kör iaf några som food, cnn delvis uppskalat)

i december kommer BBC HD, och MTVN(ickelodeon) HD borde va här i sverige innan året är slut.

Redigerat av Scrapanatchi, 28 September 2008 - 14:15.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.