Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur bör man föra en debatt?

97 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 april 2007 - 19:47

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Nin

Jag har läst vad du skrivit o svarat mig i denna tråden

Jag har svarat dig i den andra tråden
https://www.minhembi...=0#entry1370921

Orkar inte vara i alla trådar du är i för att besvara dig

RB

Postad 05 april 2007 - 20:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Syftet med hifi är att tillfredsställa våra sinnen. Musikapparater är konstruerade för att påverka och samverka med våra sinnen. Därför är våra sinnen det enda vi kan lita på när det gäller att bedöma hifi.

För egen del är det självklart att alla hifiprylar skapar en egen ljudbild som är ganska lätt att känna igen – om man lyssnar rätt. Ibland går det till och med att höra skillnader mellan två olika exemplar av samma modell, särskilt CD-spelare.

Kom ihåg att placebo och nocebo är medicinska begrepp som handlar om att patientens och läkarens förväntningar suggererar fram ett intryck av en viss effekt av ett läkemedel. För läkemedel finns det dock objektiva metoder att fastställa effekten, t.ex. om patienternas meddellivslängd förändras, varför det är ganska lätt att eliminera suggestionen från testet.

För hifi finns inte motsvarande objektiva mätmetoder. Tvärtom, om en mätmetod visar att en hifipryl borde låta bra, medan den i själva verket låter hemskt, så är det mätmetoden det är fel på eftersom den uppenbarligen inte tar hänsyn till hur ljudet uppfattas av vår hjärna.

Ett enkelt sätt att undvika placebo och nocebo är att lyssna förutsättningslöst vilket inte är svårt för de flesta. Det är väl bara vissa ordentligt insyltade hifientusiaster som har spenderat så mycket pengar och lyssnat på så mycket saker att de inte vet vad som är upp och ner längre som ligger i farozonen för att drabbas av hörselvillor.

Redigerat av Unregistered1197, 05 april 2007 - 20:52.

Postad 06 april 2007 - 14:22

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Syftet med hifi är att tillfredsställa våra sinnen. Musikapparater är konstruerade för att påverka och samverka med våra sinnen. Därför är våra sinnen det enda vi kan lita på när det gäller att bedöma hifi.

Nej, det är så för dig, men inte för alla. Många vill höra skivan utan att massa apaprater påverkar ljudet.

Kom ihåg att placebo och nocebo är medicinska begrepp som handlar om att patientens och läkarens förväntningar suggererar fram ett intryck av en viss effekt av ett läkemedel. För läkemedel finns det dock objektiva metoder att fastställa effekten, t.ex. om patienternas meddellivslängd förändras, varför det är ganska lätt att eliminera suggestionen från testet.

För hifi finns inte motsvarande objektiva mätmetoder. Tvärtom, om en mätmetod visar att en hifipryl borde låta bra, medan den i själva verket låter hemskt, så är det mätmetoden det är fel på eftersom den uppenbarligen inte tar hänsyn till hur ljudet uppfattas av vår hjärna.

Stämmer inte alls.

Ett enkelt sätt att undvika placebo och nocebo är att lyssna förutsättningslöst vilket inte är svårt för de flesta. Det är väl bara vissa ordentligt insyltade hifientusiaster som har spenderat så mycket pengar och lyssnat på så mycket saker att de inte vet vad som är upp och ner längre som ligger i farozonen för att drabbas av hörselvillor.

<{POST_SNAPBACK}>

Stämmer inte alls heller.

Postad 06 april 2007 - 16:36

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Jag vet inte vad man ska säga men under senaste året(?) verkar det ha uppstått någon sorts misstroendeförklaring på forumen. Man misstror mycket. Är CD-spelare A bättre än B? Nej, det är placebo! Skiljer sig avläsningskvalitet? Nej, 300-kronorsenheter för datorbruk är perfekta. Behöver man lägga mer pengar på högtalaren? Nej, nya produkt X räcker.

Det verkar ha blivit väldigt inne att motbevisa allt. Som det ser ut idag ska allt motbevisas. Det verkar snarare som att motbevisandet blivit ett självändamål.

Vad det gäller blindtester är min uppfattning att man inte kan lita 100% på det. Såvida man inte gör så att man spelar samma skiva synkroniserat vid t.ex CD-spelartest och att man växlar fram och tillbaka mellan objekten samtidigt som musiken spelar utan avbrott. Då kan man direkt avgöra om ljudet ändras när man växlar. Ett sådant blindtest kan man dra slutsatser av.

Är det däremot så att man måste stoppa skivan, koppla in nästa spelare, starta skivan igen blir det svårare eftersom man riskerar att "glömma" objektets "ljudsignatur". Detta leder då till att man kanske upplever att det låter identiskt trots att det finns skillnader.

Vad det gäller lyssningsintryck är min uppfattning att dessa är intressanta att läsa och att man kan få ett intryck av objektet med dessa. Även om hörseln är personlig har jag inte upplevt att person A säger "basen är rapp" och person B vid samma lyssning säger "jösses, den bumlar förfärligt". Eller att A säger tydligt mellanregister medan B säger otydligt mellanregister vid samma lyssning.

Skriver man sina referenser och vad man jämför med är lyssningsintryck ett bra sätt att få en ytlig uppfattning om en produkt. Framförallt högtalare.

Mätningar kompletterar och fullbordar.

Jag har uppfattningen att man får acceptera att olika produkter är olika bra. Plus att större budget KAN ge en bättre produkt med färre kompromisser. Debatter som mer eller mindre går ut på att billigt är bäst, att de som köper andra spelare än DV668 är "lurade", att alla "märkesprodukter" är bluff, man betalar 10% för prestanda och 90% för märket o.s.v leder ingenstans och spårar bara ur.

Prisvärda produkter ska premieras men Farbror Barbro har rätt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Man kan inte trolla fram HiFi på Rusta.:)

Den här "motbevisa"-trenden behöver lugna ner sig. Det finns ingen anledning att stånga pannan blodig i sin iver att sprida evangeliet om hur fel det är att uppfatta skillnader på elektronik, att högre pris (eller snarare större budget) ger mer potential för välljud (hur det nyttjas är en annan sak) då det alltid finns exempel på motsatsen.

Postad 06 april 2007 - 21:11

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Vad det gäller blindtester är min uppfattning att man inte kan lita 100% på det. Såvida man inte gör så att man spelar samma skiva synkroniserat vid t.ex CD-spelartest och att man växlar fram och tillbaka mellan objekten samtidigt som musiken spelar utan avbrott. Då kan man direkt avgöra om ljudet ändras när man växlar. Ett sådant blindtest kan man dra slutsatser av.

Är det däremot så att man måste stoppa skivan, koppla in nästa spelare, starta skivan igen blir det svårare eftersom man riskerar att "glömma" objektets "ljudsignatur". Detta leder då till att man kanske upplever att det låter identiskt trots att det finns skillnader.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det är ju lättare att höra skillander vid snabba byten.
Det lustiga är att dom som ofta klagar på blindtester är dom som behöver en vecka eller en månad att höra skillanden. :)

Postad 07 april 2007 - 00:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

Jo, det är ju lättare att höra skillander vid snabba byten.
Det lustiga är att dom som ofta klagar på blindtester är dom som behöver en vecka eller en månad att höra skillanden.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jasså !

Finns det någon test eller undersökning som påvisar detta påstående B)

RB

Postad 07 april 2007 - 01:05

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jasså !

Finns det någon test eller undersökning som påvisar detta påstående  :)

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Du kan ju testa det själv. Använd samma film i pal och NTSC. Jämför med ett par timmar mellan och hoppa imellan, så ser du nog när det är lättast att skilja dom åt :D

Postad 07 april 2007 - 08:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad man ska säga men under senaste året(?) verkar det ha uppstått någon sorts misstroendeförklaring på forumen. Man misstror mycket. Är CD-spelare A bättre än B? Nej, det är placebo! Skiljer sig avläsningskvalitet? Nej, 300-kronorsenheter för datorbruk är perfekta. Behöver man lägga mer pengar på högtalaren? Nej, nya produkt X räcker.

Det verkar ha blivit väldigt inne att motbevisa allt. Som det ser ut idag ska allt motbevisas. Det verkar snarare som att motbevisandet blivit ett självändamål.

Vad det gäller lyssningsintryck är min uppfattning att dessa är intressanta att läsa och att man kan få ett intryck av objektet med dessa. Även om hörseln är personlig har jag inte upplevt att person A säger "basen är rapp" och person B vid samma lyssning säger "jösses, den bumlar förfärligt". Eller att A säger tydligt mellanregister medan B säger otydligt mellanregister vid samma lyssning.

Skriver man sina referenser och vad man jämför med är lyssningsintryck ett bra sätt att få en ytlig uppfattning om en produkt. Framförallt högtalare.

Mätningar kompletterar och fullbordar.

Jag har uppfattningen att man får acceptera att olika produkter är olika bra. Plus att större budget KAN ge en bättre produkt med färre kompromisser. Debatter som mer eller mindre går ut på att billigt är bäst, att de som köper andra spelare än DV668 är "lurade", att alla "märkesprodukter" är bluff, man betalar 10% för prestanda och 90% för märket o.s.v leder ingenstans och spårar bara ur.

Prisvärda produkter ska premieras men Farbror Barbro har rätt, det finns inga genvägar till det perfekta ljudet. Man kan inte trolla fram HiFi på Rusta.:)

Den här "motbevisa"-trenden behöver lugna ner sig. Det finns ingen anledning att stånga pannan blodig i sin iver att sprida evangeliet om hur fel det är att uppfatta skillnader på elektronik, att högre pris (eller snarare större budget) ger mer potential för välljud (hur det nyttjas är en annan sak) då det alltid finns exempel på motsatsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag förstår ditt resonemang, men håller inte riktigt med.

Jag tror folk blir mer medvetna, thats it. Att sedan en och annan rabiat entusiast hakar upp sig på vissa saker som skulle kunna tolkas som sektbildning är visserligen tråkigt men oundvikligt. Och ibland kanske till och med sunt för att motverka den totala fluminställningen som Hi-Fi har präglats av för länge som jag ser det.

Jag tycker du generaliserar lite för mycket i ditt påstående. Tror inte många är så trångsynta som de ger sken av. Det finns en klick som ägnar sig åt precis motsatsen också, sprider floskler och trams i allmänhet som jag för mitt liv inte kan förstå får någon som helst uppmärksamhet. I dagsläget är det dock så att "mätsnubbarna", de som du refererat till är smartare och faktiskt kan förklara hur det ligger till. De går oftare till botten med frågeställningar och nöjer sig inte med branschtidningarnas nyanser.

Ingen ska behöva be om ursäkt för vad man tycker, absolut inte. Tycker det är roligt att läsa om vad andra säger om produkter, hur de tycker det låter och hur de beskriver det. Men det ger mig en ganska dålig bild av vad som egentligen har skett.

Jag kräver aldrig några mätningar på lyssningsintryck. MEN, när någon beskriver smått otroliga skillnaden mellan, låt säga två förstärkare för 5000 kr, när de inte ens lyssnat på dem i samma rum än mindre med samma högtalare eller samma ljudkälla undrar jag hur i hela friden det går till? Varje sund människa måste ju inse att det inte överhuvudtaget går att dra några skarpa slutsatser från ett sådant påstende.

Angående blindtest. Om du tycker att det är ett lätt att glömma hur det lät när man går fram till spelaren och byter skiva, hur omöjligt är det inte då att dagar efteråt dra några slutsatser vad som skiljer? Jag menar, om du inte hör någon signifikant skillnad efter ett avbrott på 1 minut, blir det då lättare att göra det efter en vecka? Och kanske inte med samma utrustning? Jag säger nej på den frågan själv.

MVH
/Chuck

Postad 07 april 2007 - 09:35

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Man kan väl säga såhär att jag absolut inte har något emot mätningar etc. Däremot vänder jag mig emot debatter som mer eller mindre går ut på att det inte är någon skillnad på CD-spelare, färgning är negativt, lyssningsintryck är meningslösa om man inte kan mäta, blindtester ger alltid svar på om skillnader finns etc.

D.v.s generella "motbevisningar" på allt. Som jag skrev angående t.ex blindtester anser jag att man bör köra samma skiva i alla spelare och växla för att direkt kunna avgöra skillnader. Finns det inga skillnader då, ja då finns det ju inga skillnader. Men risken är stor att ljudminnet sviker om blindtestet involverar omkopplingar och liknande.

Vad det gäller att lyssna på grejer är det självfallet nödvändigt att allra minst kombinationen förstärkare/högtalare är identisk. Annars blir det ju snarare lyssning på högtalarna än förstärkaren.

I vissa fall uppfattar jag det också som att det gått troll i att försöka bevisa nonames överlägsenhet. D.v.s att s.k "märkesprodukter" bara är bluff men köper man denna nya nonameapparaten så infinner sig snart Nirvana. Detta kombineras gärna med "prislappen säger absolut ingenting". Det stämmer till en del, MEN man måste ju se till objektet. Självfallet är en seriös produkt för 5000 kronor med bra material, genomtänkt konstruktion etc bättre än en för dubbla priset som erbjuder sämre lösningar. Och ger sämre ljud.

Men prislappen är inte helt betydelselös. Det går att ungefär avgöra prestandan genom att titta på apparaten (ger den ett seriöst intryck), lyfta på locket och kolla prislappen. Ska man tillverka något lyckat, även i den lägre prisklassen (se på Cambridge Audio) måste man arbeta seriöst. Och prislappen blir inte 499 kronor och affären heter inte Rusta. Likaså kan man uttrycka tvivel om en receiver för 2000 kronor är riktigt lyckad prestandamässigt när en stereoförstärkare för samma pris tillåter ett mer gediget utförande på viktiga punkter.

Man kan alltså bedöma om funktionsnivån förefaller avvägd i förhållande till priset eller om man för den specifika prisnivån ska välja en lessismore-apparat. Och sedan bygga ut.

Visst håller jag med om flum i vissa lägen, stenar och liknande. Men ibland känns det nästan som att motbevisandet går för långt, framförallt när man hoppar in i debatten med uttalanden: "Era intryck kan omöjligen stämma, har ni blindtestat? Ni vet väl att det inte är skillnad på olika spelare? Dessutom finns det ingen anledning att köpa en bättre transport när min 300-kronorsenhet till datorn ger perfekt avläsning."

Jag syftar då på inhopp trots att lyssningsintrycken är beskrivna korrekt och testet utfördes under kontrollerad form, om än "öppet" eftersom man t.ex befann sig i butik och provade olika apparater i lyssningsrummet.

Visst ska man vara kritisk och ifrågasätta men det får ske med viss måtta. Blindtesta allt (med avbrott), billigt är oftast det bästa i alla lägen, MP3s förträfflighet i alla lägen, öppen lyssning är subjektivt och omöjligt att lita på, märkesprodukter (till skillnad från noname) är sämre för man betalar så mycket bara för märket, pris säger absolut ingenting om någonting - kvalitet är nog gratis idag oavsett konstruktion etc kan behöva dämpas och nyanseras.

Postad 07 april 2007 - 09:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Eftersom det finns så många olika sätt att närma sig hifi så är det viktigt att man är någorlunda överens om det mål som man diskuterar mot, d.v.s. vad man vill komma fram till.

Om man enbart är intresserad av mätteknik för dess egen skull så är det inte säkert att man bör diskutera med en person som har som främsta intresse att lyssna på musik som låter verklighetstrogen.

Personligen anser jag att det är den psykoakustiska forskningen som har fört hifi framåt mest. Det är inget fel att man stödjer dessa försök med mätningar för att till viss del förstå och dokumentera skillnader.

Det är ju faktiskt som det anges i wikipedias definition av psykoakustik att "[m]ånga faktorer i människans hörselorgan och hjärna gör att vi uppfattar ljud på ett annat sätt än ett linjärt mätinstrument beskriver det."

Postad 07 april 2007 - 21:08

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag kräver aldrig några mätningar på lyssningsintryck. MEN, när någon beskriver smått otroliga skillnaden mellan, låt säga två förstärkare för 5000 kr, när de inte ens lyssnat på dem i samma rum än mindre med samma högtalare eller samma ljudkälla undrar jag hur i hela friden det går till? Varje sund människa måste ju inse att det inte överhuvudtaget går att dra några skarpa slutsatser från ett sådant påstende.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Sådana uttalande är ju överallt och man måste ju försöka inse att det inte håller att jämföra så.

Postad 08 april 2007 - 02:21

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Precis! Sådana uttalande är ju överallt och man måste ju försöka inse att det inte håller att jämföra så.

<{POST_SNAPBACK}>

Om man är van lyssnare så märker man skillnader i behandlingen av ljudet även i sådana fall eftersom man korrigerar mentalt för de olika förutsättningarna.

Om man ska kunna tillfredsställa utomstående med bevis på skillnaderna så måste man naturligtvis ordna en kontrollerad jämförelse.

Privat kan man däremot dra slutsatser även av en sådan lyssning om man vet hur olika faktorer påverkar ljudet.

När det verkligen gäller, t.ex. om man väljer en ny del till sin anläggning så bör man naturligtvis lyssna så kontrollerat som möjligt.

Redigerat av Unregistered1197, 08 april 2007 - 02:22.

Postad 08 april 2007 - 08:16

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Om man är van lyssnare så märker man skillnader i behandlingen av ljudet även i sådana fall eftersom man korrigerar mentalt för de olika förutsättningarna.

Privat kan man däremot dra slutsatser även av en sådan lyssning om man vet hur olika faktorer påverkar ljudet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag är ledsen men jag kan helt enkelt inte tro på det du skriver.

Att jämföra "ljudet" på två förstärkare i två olika lyssningsrum med två olika högtalaruppsättningar är inte genomförbart, såvida man inte sitter på guldöron. Men och andra sidan säger du att du hör stor skillnad på hötalarkablar också.

"Korrigerar mentalt", hur går det till?

MVH
/Chuck

Postad 08 april 2007 - 08:37

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Rutin. Man lär sig att lyssna efter olika saker.

Postad 08 april 2007 - 08:40

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Rutin. Man lär sig att lyssna efter olika saker.

<{POST_SNAPBACK}>

Så du säger dig också kunna dra slutsatser av olika förstärkare, installerade i olika rum med olika högtalare?

MVH
/Chuck

Postad 08 april 2007 - 14:43

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Jag är ledsen men jag kan helt enkelt inte tro på det du skriver.

Att jämföra "ljudet" på två förstärkare i två olika lyssningsrum med två olika högtalaruppsättningar är inte genomförbart, såvida man inte sitter på guldöron.  Men och andra sidan säger du att du hör stor skillnad på hötalarkablar också.

"Korrigerar mentalt", hur går det till?

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Personligen skulle jag inte basunera ut att det är stor skillnad mellan förstärkare A och B om alla lyssningsförutsättningar är olika.

Om frågan är om det alls är möjligt att höra skillnad på hur olika förstärkare behandlar ljudet i olika miljöer, t.ex. om man lyssnar på en kompis stereo, så är svaret jakande. Som exempek har en av mina kompisar en svag Rotelförstärkare som ger en helt annan ljudbild än min kraftigare H/K.

Att man kan höra skillnad på högtalarkablar är för mig självklart och det förvånar mig oerhört att det finns personer som tycker eller tror att alla kablar låter likadant. Om man lyssnar på olika kablar i sin egen stereo, som man känner väl, är det den enklaste saken i världen att skilja mellan olika kablar.

Postad 09 april 2007 - 02:44

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Chris :)

Att få fram ditt budskap är nog en omöjlighet.

Ty det är bara den som har varit där, som vet hur det är att gå barfota i den mjuka sanden
på en söderhavs-ö, samtidigt som den mycket speciella solen värmer på ens axlar.
Som kan se vattnets mycket speciella färgning och kunna smaka på dess sälta.

Den som varit där har det dessutom kvar i sitt minne.

Det kan man inte läsa sig till.

RB

Postad 09 april 2007 - 16:44

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, skulle vilja påstå det inte alls går göra så. För det första så är skillnaden på högtalare och rum 100-gånger större än vad en förstärkare är så det är helt omöjligt att kunna lyssna sig till vad som påverkar och vad som inte gör det. Tyvärr.

Postad 09 april 2007 - 20:29

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Chris  ;)

Att få fram ditt budskap är nog en omöjlighet.

Ty det är bara den som har varit där, som vet hur det är att gå barfota i den mjuka sanden
på en söderhavs-ö, samtidigt som den mycket speciella solen värmer på ens axlar.
Som kan se vattnets mycket speciella färgning och kunna smaka på dess sälta.

Den som varit där har det dessutom kvar i sitt minne.

Det kan man inte läsa sig till.

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken mästerverk i lyrikens konst. :lol:

Tyvärr förstår jag inte sammanhanget. Men ja, budskapet som framförs ovan är som jag ser det orimligt och framförallt inte i enlighet med gängse normer för vilka förmågor männiksor har.

MVH
/Chuck

Postad 09 april 2007 - 21:20

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0
Nä.. att man inte förstår det jag skrivit, beror så klart på att man inte varit där.

Den som varit där, förstår precis vad jag skriver och kan även känna det inom sig.

Det är det som kallas för erfarenhet.

En lite liknelse för att få vissa att förstå, att man kan inte läsa o mäta sig
till all kunskap om hur Hifi låter och framför allt inte "erfarenhet".

Jag lyssnar hellre till någon som lyssnat till Hifi i 30 år
än en som bara kan det som sagt och lästs på högskolan

RB

Redigerat av Unregistered1103, 09 april 2007 - 21:22.

Postad 10 april 2007 - 08:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Erfarenhet, Rutin och Känsla är tre ord som verkligen ger tyngd även om paragrafer är intressanta. Jag har jobbat med bilar nya bilar i snart 10år och inser att vissa märken skiljer sig från andra märken. När sen en Renault Clio eller Ford Focus blir åretas bil skarttar jag eftersom jag vet att de inte håller nått mått av kvalite.

Vem kan förklara gehör eller bollkänsla. Vilker musikstuderande som helst kan läsa in allt och träna gitarr hur mycket som helst med blir inte bättre än Clapton eller Satriani iaf efersom känslan itne går att studera till sig.

;)

Tvärr hålelr jag inte med er mattematiker Det går inte att mäta och läsa sig till allt om god återgivning.

Postad 10 april 2007 - 12:43

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Dåliga jämförelser. Igen, skillnaderna är ENORMT mycket mer på högtalare och rummet, så därför är det helt omöjligt att jämföra två olika förstärkare med olika rum och högtalare.

Postad 10 april 2007 - 16:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Nä.. att man inte förstår det jag skrivit, beror så klart på att man inte varit där.

Den som varit där, förstår precis vad jag skriver och kan även känna det inom sig.

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skiter hellre på en ren toalett än på en skitig.

Jag lyssnar hellre på någon som kan någonting än någon som tror något.

och så vidare...analogin är fin.

Kan du inte ta och skaka fram någon trovärdig person med 30 år i branschen som genom sitt enorma kunnande påstår att han/hon kan särskilja två förstärkare i två olika rum och med olika högtalare inkopplade?

Det handlar INTE om mätningar, år på högskolan, elektronikkunnande och sånt skit, nu snackar vi vad man tror man klarar av. Vad i hela friden har någon som påstår sig ha enorm erfarenhet gjort för att förtjänat din beundran? Vad har han gjort för stort intryck på dig, förutom att säga sig ha lyssnat på en massa saker genom åren? Han kanske sitter och påstår saker, tycker saker och tror saker. Mer eller mindre ALLTID utan att det går att verifiera på något som helst sätt. På vilket sätt har han visat sitt kunnande?

Insöade HiFi-gurus är bland det värsta jag vet, det ska jag erkänna. Än värre blir det när de går emot ALLT vad som finns dokumenterat inom ämnet. Det verkar inte finnas någon ände på galenskapen. ;) Man får tycka precis som man vill, och nej man kan inte mäta sig till allt här i världen. Men man får allt ta och inse sina begränsningar ibland.

Jag känner inom mig att det här blir bra tillslut. ;)

MVH
/Chuck

Postad 10 april 2007 - 18:59

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ibland så önskar jag att Chuck vore mig under hemligt nick ;)
Bra inlägg där, håller med.

Postad 10 april 2007 - 19:54

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Dåliga jämförelser. Igen, skillnaderna är ENORMT mycket mer på högtalare och rummet, så därför är det helt omöjligt att jämföra två olika förstärkare med olika rum och högtalare.

Ähhh.. Bullshit. Om jag som nu jobbar med bilar testar en ny Porsche på en grusväg kan jag ändå känna om det är en bil med substans. ;) Lite känsla gör att man kan klara av att fixa biffen. För egen del iaf. ;)

Postad 10 april 2007 - 21:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5 967 inlägg
  • 0

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Jag skiter hellre på en ren toalett än på en skitig.

Jag lyssnar hellre på någon som kan någonting än någon som tror något.

och så vidare...analogin är fin.

Kan du inte ta och skaka fram någon trovärdig person med 30 år i branschen som genom sitt enorma kunnande påstår att han/hon kan särskilja två förstärkare i två olika rum och med olika högtalare inkopplade?

Det handlar INTE om mätningar, år på högskolan, elektronikkunnande och sånt skit, nu snackar vi vad man tror man klarar av. Vad i hela friden har någon som påstår sig ha enorm erfarenhet gjort för att förtjänat din beundran? Vad har han gjort för stort intryck på dig, förutom att säga sig ha lyssnat på en massa saker genom åren? Han kanske sitter och påstår saker, tycker saker och tror saker. Mer eller mindre ALLTID utan att det går att verifiera på något som helst sätt. På vilket sätt har han visat sitt kunnande?

Insöade HiFi-gurus är bland det värsta jag vet, det ska jag erkänna. Än värre blir det när de går emot ALLT vad som finns dokumenterat inom ämnet. Det verkar inte finnas någon ände på galenskapen. ;) Man får tycka precis som man vill, och nej man kan inte mäta sig till allt här i världen. Men man får allt ta och inse sina begränsningar ibland.

Jag känner inom mig att det här blir bra tillslut. ;)

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Ibland lyser det igenom att man kommer från olika världar och har olika typer av
utbildning, men också erfarenhet av livet från de olika världarna.

En del är bra på att gräva i gatan medan andra är bättre på att fylla igen hålet.
Sen har vi dem som är bäst på att berätta var, hur och när det skall göras.

Tolka det som du vill ;)

RB

Redigerat av Unregistered1103, 10 april 2007 - 22:43.

Postad 10 april 2007 - 23:06

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Var nu inte så kritisk, Chuck.

Minns din insats i tråden om inspelning av högtalare där du gick på hårt och hävdade att det var trams (i sammandrag).

Sedan mot slutet av tråden erkände du att du inte själv har provat att spela in högtalare och att du har börjat vackla i frågan efter att några röster från LTS tycktes bekräfta att högtalare kan spelas in.

I den tråden fans det personer med praktisk erfarenhet som samstämmigt intygade att inspelning av högtalare gör skillnad både ljudmässgt och mekaniskt men du valde att inte tro dem.

Detta tycker jag är ett typexempel på hur debatt inte bör föras.

Om man bara har lite eller ingen erfarenhet bör man vara ödmjuk och fråga och lyssna minst lika mycket som man påstår.

Postad 10 april 2007 - 23:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Ähhh.. Bullshit. Om jag som nu jobbar med bilar testar en ny Porsche på en grusväg kan jag ändå känna om det är en bil med substans.  ;) Lite känsla gör att man kan klara av att fixa biffen. För egen del iaf.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Nej, inte alls! Vem som helst förstår detta om han/hon tänker till. :)

Postad 11 april 2007 - 06:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Var nu inte så kritisk, Chuck.

Minns din insats i tråden om inspelning av högtalare där du gick på hårt och hävdade att det var trams (i sammandrag).

Sedan mot slutet av tråden erkände du att du inte själv har provat att spela in högtalare och att du har börjat vackla i frågan efter att några röster från LTS tycktes bekräfta att högtalare kan spelas in.

I den tråden fans det personer med praktisk erfarenhet som samstämmigt intygade att inspelning av högtalare gör skillnad både ljudmässgt och mekaniskt men du valde att inte tro dem.

Detta tycker jag är ett typexempel på hur debatt inte bör föras.

Om man bara har lite eller ingen erfarenhet bör man vara ödmjuk och fråga och lyssna minst lika mycket som man påstår.

<{POST_SNAPBACK}>

:)
Ja, det tråden är väl inte direkt lastgammal så det hoppas jag att du minns.

Nog för att jag gick åt vissa lite hårt (kanske för hårt) men vad du däremot glömt är att jag VÄLDIGT tidigt i tråden skrev att jag aldrig gjort något som skulle kunna kallas en SERIÖS test av inspelade vs. oinspelade högtalare. Det var bland mina första poster...

Och när man läser tråden så inser man snabbt att det har inte du heller gjort, och inte så många andra heller för den delen. Däremot har du svullstigt berättat dina egna anekdoter som jag ibland funnit mindre troliga och hänvisat till källos som till skillnad från dig och mig har verkigen ansträngt sig för att testa fenomenet.

Att lyssna på nya högtalare är inte att ha "praktisk erfarenhet som samstämmigt intygade att inspelning av högtalare gör skillnad både ljudmässgt och mekaniskt men du valde att inte tro dem". I så fall kvalificerar jag mig med råge till den gruppen. Jag jobbade bland annat i en Hi-Fi affär för c:a tio år sedan så den biten känns avklarad.

Jag är däremot ödmjuk nog att säga att det absolut kan finnas skillnader, det har jag skrivet flera gånger. Men frågan är väl om de är stora och hörbara, vilket jag har svårare att tro, men trots allt inte håller som otroligt.

MVH
/Chuck

Postad 11 april 2007 - 11:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Personligen är jag mer intresserad av att läsa om andra medlemmars intryck och erfarenheter. Naturligtvis sorterar jag. Det finns vissa medlemmar som man lyssnar mer på och andra som man lyssnar mindre på.

Det är inte fel att stödja vissa argument med andra källor på nätet. Däremot tycker jag inte att man bara ska kasta upp en massa länkar och försöka tvinga folk att läsa dem.

Gör en egen sammanställning av texten i länken och förklara varför det har relevans i den aktuella debatten. Analysera och var källkritisk. Det skrivs så mycket skräp på nätet att vem som helst kan hitta stöd för vilken tokig åsikt som helst.

Bidra med länken som en källhänvisning så att folk kan kontrollera att du inte hittar på.

Postad 11 april 2007 - 11:58

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Jag ska i fortsättningen så gott det går använda källhänvisning, deal.

Och jag respekterar att du kanske väger vissa saker tyngre, och tvärt om, än vad jag gör. No probs.

MVH
/Chuck

Postad 11 april 2007 - 15:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Nej, inte alls! Vem som helst förstår detta om han/hon tänker till. 

Eftersom jag är lite dum och inte förstår kanske du kan utveckla varför du har rätt och jag fel :)

Postad 11 april 2007 - 17:36

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Jag ska i fortsättningen så gott det går använda källhänvisning, deal.

Och jag respekterar att du kanske väger vissa saker tyngre, och tvärt om, än vad jag gör. No probs.

MVH
/Chuck

Ta inte allt så hårt tycker du har bra inlägg och verkar vara trevlig. :)

Postad 11 april 2007 - 17:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Jo, ja, kanske. Tycker nog att han körde lite hårt i vissa trådar, typ du har fel, det är omöjligt, det tror jag inte på. Om andra medlemmar säger något som man kanske inte tror på kan man ju be dem att förklara sig lite innan man avfärdar dem.

Ett exempel är om A säger att han kan höra skillnad på olika förstärkare i olika rum så kan ju B fråga på vilket sätt, ge exempel. Om det då visar sig att A kan beskriva vilka skillnader han hör så kan ju B säga å katten. Om A däremot svamlar så kan B svara, det där verkar osannolikt, du får komma med bättre bevis.

På så sätt kan man få en vänlig diskussion som eventuellt kan mynna ut i ett resultat. Att bara avfärda meningsmotståndarna leder ju endast till tråkigheter som vi har sett.

Postad 11 april 2007 - 17:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Det är ju klart att med ödmjukhet som jag och kommer man ju långt ellerhur. :)

;)

Postad 11 april 2007 - 17:55

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Tycker du är särdeles bra på att ställa frågor... som du redan vet svaret på och som rör om lite i grytan. :)

Postad 11 april 2007 - 18:45

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
Inte för att vara ett pain in the ass, men jag tycker inte att jag idiotförklarat mer än någon annan egentligen.

När man inte håller med ska man inte bara jönsa med. Om jag tycker något är galet som någon påstår, kommer jag även i fortsättningen skriva det. Och jag hoppas att jag blir tillrättavisad själv med saklig och hård kritik om den är befogad.

Jag kan fortfarande inte tro på dig i det exemplet du noterar ovan, tyvärr. Det pga av att jag dels inte klarar av det själv, dels pga att ingen annan förutom du påstår sig göra det.

MVH
/Chuck

Postad 11 april 2007 - 19:12

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Eftersom jag är lite dum och inte förstår kanske du kan utveckla varför du har rätt och jag fel  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tar det en gång till:
Man kan inte lyssna på t ex en förstärkare i ett rum med en sorts högtalare och sen jämföra det ljudet från den förstärkaren mot en annan förstärkare i ett annat rum med andra högtalare. Varför? Jo, för dom små skillnader som kan finnas mellan dessa förstärkare är 100-tals, kanske 1000-tals mindre än skillnaderna mellan högtalare och rum. Därför kan man inte jämföra så.

Postad 11 april 2007 - 19:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Tar det en gång till:
Man kan inte lyssna på t ex en förstärkare i ett rum med en sorts högtalare och sen jämföra det ljudet från den förstärkaren mot en annan förstärkare i ett annat rum med andra högtalare. Varför? Jo, för dom små skillnader som kan finnas mellan dessa förstärkare är 100-tals, kanske 1000-tals mindre än skillnaderna mellan högtalare och rum. Därför kan man inte jämföra så.

Håller med till viss del. Om du vill göra ett helt optimalt test. Men föstå. Jag kan numera gå in på ljudbutiken i stan och lyssna på nyaste Dynaudio och bedömma ifall den låter ok enilgt min smak och om de skulle vara bättre än mina Wharfedale Diamond 72.. :D Du fastnar i allt för seriöst tänk ibland... :huh:

Postad 11 april 2007 - 20:34

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Håller med till viss del. Om du vill göra ett helt optimalt test. Men föstå. Jag kan numera gå in på ljudbutiken i stan och lyssna på nyaste Dynaudio och bedömma ifall den låter ok enilgt min smak och om de skulle vara bättre än mina Wharfedale Diamond 72.. :D Du fastnar i allt för seriöst tänk ibland... :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Vad har högtalare med detta att göra? Det handla ju om förstärkare/CD spelare.
Och det är ju inte speciellt seriöst att vilja kunna ge korrekt information på forumet, medans vissa verkar kunna ge tips bara genom sett en CD spelare i ett rum dom sprang förbi på en mässa :(

Postad 11 april 2007 - 20:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Vad har högtalare med detta att göra? Det handla ju om förstärkare/CD spelare.
Och det är ju inte speciellt seriöst att vilja kunna ge korrekt information på forumet, medans vissa verkar kunna ge tips bara genom sett en CD spelare i ett rum dom sprang förbi på en mässa 

Sammasak. Med lite rutin och känsla reder man ut det mesta. Bollkänsla. Har du det. :D

Postad 11 april 2007 - 21:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Tar det en gång till:

<{POST_SNAPBACK}>

Det är precis det jag talar om. Med lyssningsvana får man en viss fingertoppskänsla för att bedöma ljudbilder.

Det är klart att man kollar av hur rumsakustiken är och vilka övriga komponenter som finns med. Ibland är förutsättningarna för risiga för att man ska kunna göra någon bedömning.

Om jag däremot lyssnar på en kompis anläggning i ett normalt vardagsrum som inte stökar till ljudet nämnvärt och om jag känner till hur hans högtalare låter och jag är bekant med kablaget och CD-spelaren då kan jag mycket väl dra vissa slutsatser om hur hans förstärkare låter. Privat, som sagt, Jag skulle inte basunera ut resultatet, som sagt.

Sådan lyssning på en höft är bra för att bedöma om det är värt med fortsatt, noggrannare lyssning. Om jag t.ex. hör kompisens förstärkare göra saker som min inte klarar, ja då ska jag nog ordna ett ordentligt lyssningstest för att bedöma om det är läge att byta.

Redigerat av Unregistered1197, 11 april 2007 - 21:28.

Postad 11 april 2007 - 21:38

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0
Det här trodde jag inte skulle hända men nu håller jag nog åtminstonde delvis med nin :D .

Tänk er att lyssna på en anläggning A (CD/förstärkare/högtalare) i ett rum A.
Sedan lyssnar man på anläggning B (med andra komponenter) i ett annat rum B och jämför.

Att utgående från det avgöra skillnaden mellan t ex cd-spelare A och cd-spelare B tror jag är svårt om man inte är väldigt väl inlyssnad på de olika delarna. Skillnad mellan anläggning A och B, visst, det går nog att höra. Men jag har svårt att se det som pålitligt på komponentnivå. Samtidigt gör man ju ofta sådana tester i butiker av rent praktiska skäl.

Personligen skulle jag aldrig använda den metoden för att köpa något men det är ju en smaksak så så mycket annat. Huvudsaken är ju att köparen blir nöjd.

Postad 11 april 2007 - 22:00

Unregistered6b0135b5
  • Unregistered6b0135b5
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jag skulle inte dra för stora slutsatser om det är olika högtalare på dom olika systemen.
Jag skulle nog koppla olika ljudkaraktärerna mest till högtalarna.

Postad 11 april 2007 - 22:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Om det är okända högtalare är det ju himla svårt, det är sant. Men om man vet hur högtalarna låter så blir det ju lättare.

Men vi är överens om att det inte går att dra alltför stora växlar på sådan lyssning. Men grundfrågan var om det är möjligt att höra skillnad och svaret är att det går att höra viss skillnad ibland - om man har koll på variablerna.

Men det är väl ingen hemlighet att man bör låna hem delarna och lyssna hemma i rätt sammanhang innan man köper dyrt.

Vad jag menar är bara att man inte ska vara så himla skeptisk till folks hörsel, den klarar mer än många tror.

Postad 11 april 2007 - 22:21

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Det här trodde jag inte skulle hända men nu håller jag nog åtminstonde delvis med nin  :huh: .

Tänk er att lyssna på en anläggning A (CD/förstärkare/högtalare) i ett rum A.
Sedan lyssnar man på anläggning B (med andra komponenter) i ett annat rum B och jämför.

Att utgående från det avgöra skillnaden mellan t ex cd-spelare A och cd-spelare B tror jag är svårt om man inte är väldigt väl inlyssnad på de olika delarna. Skillnad mellan anläggning A och B, visst, det går nog att höra. Men jag har svårt att se det som pålitligt på komponentnivå. Samtidigt gör man ju ofta sådana tester i butiker av rent praktiska skäl.

Personligen skulle jag aldrig använda den metoden för att köpa något men det är ju en smaksak så så mycket annat. Huvudsaken är ju att köparen blir nöjd.

<{POST_SNAPBACK}>

Se där :D

Som sagt, skulle kunna göra ett test och se om dom som tror sig kunna detta.
Två anläggningar i olika rum med olika högtalare. Man har t ex två olika CD spelare som man använder i båda anläggningarna, blint. Man skiftar mellan dessa blint och man ska kunna pricka in rätt spelare i båda rummen. Typ 18 av 20 i varje rum.

Vem tror någon kan fixa det? :(

Postad 11 april 2007 - 23:34

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1 889 inlägg
  • 0
Hmm intresant debatt....

En sak kan jag oxå förstå om man lyssnar på olika system i olika rum så kan ju rummens olikheter räcka för att det blir olika ljud direkt....och om det skulle vara cd-eller stärkare som ger det olika ljudet är ju i så fall otroligt svårt om ens möjligt att veta ..för finns det fler faktorer som påverkar ljudet så måste dom isf fixas så båda rummen stämmer överens med varann ...fösrt då har man elimenerat dom faktorerna....sen kan man testa igen om det blir skillnader..

Nu till tråden...ja detta med debatt bör väl föras i en ödmjuk och sansad ordning...det vill säga att man respekterar var och ens tyckanden ..sen att man frågar varför är väl en sak men att vifta bort personen som en idiot , totalt ding i skallen är ju inte särkilt respektingivande än mindre trevligt och i mina ögorn framstår den personen som icke trovärdig heller....vi känner ju inte varann heller mer än från detta forum ...och det säger ju inte allt om en person..men ger en liten Hint iaf...

vi är tydligen vuxna?..hmmm ja ibland så undrar jag faktiskt om vi är det? för många ggr så är det nivå 10 års gränsen som gäller... och vad som förvånar mej mest är hur man orkar kalla varann för saker hela tiden utan att fatta hur barnsligt detta låter..

Jag för en debatt så mycket som möjligt utifrån mina erfarenheter...dvs..jag testar grejer i MIN anläggning för det är där jag vill veta hur det låter, och inte i en affär..., Nu har jag den möjligheten att ta hem grejer för test i mellanåt och när tillfället ges så tar jag det för att se vad det ger i MIN anläggning för hela tiden så utgår jag ifrån hur det kommer låta hemma...för det är där jag lyssnar...
Men så visst jag valsar runt i hifi butiker...och lyssanr ,känner ,kollar in grejerna , tar ett foto på det så jag kan visa andra vad det vadför något jag lysnade på ...
Ja jag premunerar på en tidning , vilken är inte intressant för vissa vill bara hävda att den tidningen är ute och cyklar i det blå...men det gör dom flesta tidningar isf...vad gäller den saken ...

ja jag har kontakter från Mycket väl kunniga personer som har testat allt möjligt och DOM har Bevisat för MEJ varje gång att dom vet vad dom snackar om ...och dom låter sig bli prövade i mellanåt...och dessa personer ligger i en annan klass kan man säga....så jag ser mig som lärjunge än så länge även om jag har hållit på med stereo eller hifi sen barnsben....så är jag Ödmjuk inför det faktum att man lär sig något nytt nästan varje dag..

det finns mycket som man kan säga om denna värld av hifi..men en sak beror alltid och det är hur vi möter varann i detta forum...och fortsätter vi som det har gjort med personliga angrepp ja då kommer detta forum bli som det är nu...och vi ska ju vara vuxna ..men då får vi visa det ...för vi är dåliga på det ...

//Golfen

Postad 11 april 2007 - 23:57

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Håller mycket med i det du säger. Såklart ska man gå efter sina egna erfarenheter och upplevelser. Det jag brukar försöka få fram är att bara för man upplevt något så är det kanske inte alltid rätt. Ibland får man känlsan av att vissa har en åsikt om allt, även saker dom mest har hört/sett 2-3 min.

T ex när jag jämförde min laserdisc spelare så börja jag med att kalibrera ingången optimalt för båda två. Använde samma s-video kabel, så inga fel kunde komma från det. Jag testa massa olika filmer, valde olika displayer att jämföra på, jag spelade även in på datorn, med olika program, och studerade nogrannt vissa delar av filmerna, jag även förstorade screencaps från dessa filer för jämföra. Jag, till och med, körde blindtester med dom bilderna där jag inte visste vilken som var till vilken spelare, för att jag inte skulle medvetet eller undermedvetet föredra någon bild över den andra, för jag gilla en spelare mer på grund av utseendet. :D

Efter otaliga sådana tester så anser jag mig har den kunskapen att jag kan förmedla vilken som är bäst och varför.

Redigerat av nin, 11 april 2007 - 23:58.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.