Vilket program för att spela upp H/X264
133 svar till detta ämne
Postad 13 April 2007 - 09:38
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Här bör nämnas att för att spela upp högupplöst material med PDVD krävs grafikkort med hdcp och bilvisare med dito.
Annars skalar PDVD ner bilden till SD-upplösning.
Njae... HDCP på grafikkort och skärm behövs endast när du kopplar digitalt (ex. DVI->HDMI) och kör HD-DVD/Bluray från skivan. Spelar du upp högupplöst matrial från hårddisken (X264, HD-DVD/Bluray) behövs det inte. Och använder du VGA som anslutning används inte HDCP.
Postad 13 April 2007 - 09:43
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Här bör nämnas att för att spela upp högupplöst material med PDVD krävs grafikkort med hdcp och bilvisare med dito.
Annars skalar PDVD ner bilden till SD-upplösning.
Njae...
HDCP på grafikkort och skärm behövs endast när du kopplar digitalt (ex. DVI->HDMI) och kör HD-DVD/Bluray från skivan.
Spelar du upp högupplöst matrial från hårddisken (X264, HD-DVD/Bluray) behövs det inte.
Och använder du VGA som anslutning används inte HDCP.
<{POST_SNAPBACK}>
Det gör den för mig iaf, och det gäller allt material oavsett om det ligger på hårddisken eller inte. Jag kör inte via VGA dock utan via komponent. (Analogt i vilket fall)
Postad 13 April 2007 - 09:43
Sallex
-
Sallex
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag kör core avc för hd-material och ffdshow för xvid och det funkar klockrent. Jag kan spela upp 1080p-material utan hackande med min core 2 duo 1,66ghz.
Till er som tycker det är jobbigt att installera om burken. Skaffa Acronis, ett helt ovärderligt program när man laborerar med sin htpc.
Postad 13 April 2007 - 10:01
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Det gör den för mig iaf, och det gäller allt material oavsett om det ligger på hårddisken eller inte.
Jag kör inte via VGA dock utan via komponent. (Analogt i vilket fall)
Hmm... mysko. Jag har lyckats framkalla HDCP "error" med min externa HD-DVD läsare inkopplad till HTPC:n via DVI->HDMI ( tryck för större)   Men det är alltså pga att mitt grafikkort inte har HDCP. Jag har läst om skydden som ska skala ned upplösningen, men aldrig sett det i verkligheten. Använder du PowerDVD Ultra 7.1 (eller högre) ?
Postad 13 April 2007 - 10:42
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Postad 13 April 2007 - 10:58
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Har tyvärr ingen idé om vad det kan bero på
Jag spelar upp X264 från hårddisken i MCE med full upplösning på min 720p TV inkopplad digitalt.
Då används Cyberlinks H.264 avkodare (PowerDVD) med hårdvaruaccelerering från grafikkortet.
Postad 13 April 2007 - 11:28
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Har tyvärr ingen idé om vad det kan bero på
Jag spelar upp X264 från hårddisken i MCE med full upplösning på min 720p TV inkopplad digitalt.
Då används Cyberlinks H.264 avkodare (PowerDVD) med hårdvaruaccelerering från grafikkortet.
<{POST_SNAPBACK}>
Är du riktigt säker att du får full upplösning? Svårt att avgöra i MCE eftersom det ändå fyller hela bilden (skalar upp det nerskalade materialet men med kvalitetsförlust) Nu kör ju inte jag MCE utan Mediaportal men samma sak där. Men om jag kör med km-player och tar fram infon där så står det att bilden bara är 768*480, alltså nerskalad.
Postad 13 April 2007 - 12:42
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Är du riktigt säker att du får full upplösning?
Ja, självklart. Även om jag litar på mina ögon i MCE så har jag givetvis testat alla filter och inställningar i WMP först så att man ser att Cyberlink H.264 avkodaren verkligen används mm. Hade lite problem att hitta "beviset" för att upplösningen 1280x720 används bland filtren i WMP, men i Zoomplayer (som jag motvilligt la in för att få fram lite mer detaljerad info) syns bla detta:  Är du säker på att km-player använder Cyberlinks H.264 avkodare när du spelar ?
Postad 13 April 2007 - 13:28
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Är du riktigt säker att du får full upplösning? Ja, självklart.
Även om jag litar på mina ögon i MCE så har jag givetvis testat alla filter och inställningar i WMP först så att man ser att Cyberlink H.264 avkodaren verkligen används mm.
Hade lite problem att hitta "beviset" för att upplösningen 1280x720 används bland filtren i WMP, men i Zoomplayer (som jag motvilligt la in för att få fram lite mer detaljerad info) syns bla detta:

Är du säker på att km-player använder Cyberlinks H.264 avkodare när du spelar ?
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, det är bara trycka på tab så ser du vilka codecs som används, eller ctrl+tab för att få fram hela filtergrafen. Den skalar om bilden till ???*480.
Postad 13 April 2007 - 16:13
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Inte för att det ska påverka upplösningen, men har du ett grafikkort som som har stöd för mpeg2, H.264 ? och om så är fallet - har kryssat i inställningarna att PowerDVD ska utnyttja hårdvaran i grafikkortet ?
Postad 13 April 2007 - 16:43
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Inte för att det ska påverka upplösningen, men har du ett grafikkort som som har stöd för mpeg2, H.264 ? och om så är fallet - har kryssat i inställningarna att PowerDVD ska utnyttja hårdvaran i grafikkortet ?
<{POST_SNAPBACK}>
Nvidia 7300 nånting (SE, LE...) Stöd för för mpeg2 har det, lite sämre med stödet för H.264 (stödjer avkodning, men inte felkorrigeringen. Mer läsning: http://www.nvidia.co...o_support.html)Det påverkar ju iaf inte upplösningen. Detta spelar ju inte mig ngn som helst roll iaf, eftersom jag mest använder FFdshow eller CoreAVC (växlar lite mellan dem, kan inte riktigt bestämma mig för vilken som é bäst...). Men jag tyckte ändå det var värt att nämna för de andra att PDVD's H/x264 codec kan ställa till det lite iom DRM-skyddet. Står ju att läsa nånstans att om du inte har hdcp hela vägen eller en analog display (analog koppling till displayen tror jag avses med det), så skalar PDVD ner HD-materialet till vanlig SD-upplösning. Dessutom tycker jag att avlastning av CPU:n är försumbar ,har en dator till med ett 7900GTX med ordentligt stöd för hårdvaruacceleration, där jag har testat/testar olika codecs på. (Har samma fenomen även på den med PDVD's H.264 codec) En liten bild på hur det ter sig kanske (bilden på själva klippet blev inte riktigt med, oxå nått med PDVD's DRM-skydd, man får inte ta några screens, då går det att kopiera....):
Redigerat av Nebudchanezzer, 13 April 2007 - 16:49.
Postad 13 April 2007 - 17:43
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Men jag tyckte ändå det var värt att nämna för de andra att PDVD's H/x264 codec kan ställa till det lite iom DRM-skyddet. Står ju att läsa nånstans att om du inte har hdcp hela vägen eller en analog display (analog koppling till displayen tror jag avses med det), så skalar PDVD ner HD-materialet till vanlig SD-upplösning.
Jo, men jag tror fortfarande inte att dina problem beror på något drm (hdcp) problem. Sitter i nuläget och tittar på SVT-HD:s demo-slinga i 720p avkodat med Cyberlinks H.264 decoder - fantastiskt fin bild
Postad 13 April 2007 - 18:23
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Men jag tyckte ändå det var värt att nämna för de andra att PDVD's H/x264 codec kan ställa till det lite iom DRM-skyddet. Står ju att läsa nånstans att om du inte har hdcp hela vägen eller en analog display (analog koppling till displayen tror jag avses med det), så skalar PDVD ner HD-materialet till vanlig SD-upplösning.
Jo, men jag tror fortfarande inte att dina problem beror på något drm (hdcp) problem.
Sitter i nuläget och tittar på SVT-HD:s demo-slinga i 720p avkodat med Cyberlinks H.264 decoder - fantastiskt fin bild 
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske kan vara så att PDVD inte uppfattar min display som analog (fast det är kopplat med komponent) och den andra displayen är ju kopplad med DVI vilket inte är analogt eller stödjer hdcp. Du hade det kopplat via VGA, det kanske är det enda som menas med "analog display". För hos mig så är det just så att det skalas ner till SD-upplösning (480 "linjer") och det sker endast när jag använder PDVD's decoder.
Postad 13 April 2007 - 21:56
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Ja, PowerDVD 7.3 är det man ska ha.
Det ersätter både Purevideo och CoreAVC.
Det ger Mpeg2 avkodning för uppspelning av digital-TV och DVD, x264 avkodning för uppspelning i directshow samt möjligheten att spela upp HD-DVD och Bluray i deras programvara.
<{POST_SNAPBACK}>
De HD-DVD filmer jag testat i 7.3 hackar pga av programmet medan de flyter i powerdvd 6.5. Kanske ska ge det någon mer chans snart
Postad 13 April 2007 - 22:20
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Var bara att ta bort purevideo som var i klickat fr¨n början så flyter det som det ska, Men kom på att i 7.3 så kryper det i bilden för mig, gör det för andra med? alltså det ser ut som små störningar. Det syns tydligt. Det är som bilden är "kornig" fast kornen rör sig sidless som störningar. När man kör samma filmer i 6.5 är det helt perfekt inget sånt "jitter" alls eller vad man ska kalla det för. Fast tråkigt nog fungerar långt ifrån alla filmer i 6.5 medan de flesta fungerar i 7.3. Läste någonstans att 7.3 hade problem att spela från hårddisk med.
Någon som vet vad dessa små störningar i bilden är? Syns tydligast runt kanter, tex text konturer, runt konturer i ansikten och logger m,m
Redigerat av Unregisterede74beff4, 13 April 2007 - 22:24.
Postad 15 April 2007 - 20:40
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
Purevideo-dekodern som finns att köpa är endast en mpeg2-dekoder (DVD-video alt. mpeg2 i .ts-strömmar) Nvidias hårdvarustöd för H.264-avkodning heter oxå Purevideo men är någonting som är inbakat i deras drivrutiner och mig veterligen är det idag ENDAST Cyberlinks H.264-dekoder som använder det stödet. (Dessa olika saker blandas OFTA ihop på detta forum)
För övrigt funkar Purevideo-dekodern i alla mediaspelare som använder sig av directshow-filter (I stort sett alla undantaget t.ex VLC som endast använder sina egna filter)
Till dig som hade k-lite installerat: Jag råder dig att avinstallera det och sedan bara hålla dig till:
km-player alt. MPC FFdshow (komplettera med CoreAVC om du har en lite slöare burk, och disabla stödet för H.264 i FFdshow då oxå) Nvidia Purevideo (Enligt mig den bästa mpeg2-dekodern som finns idag. glöm inte att disabla stödet för mpeg2 i FFdshow) Haali mediaplitter AC3filter
Gör de nödvändiga inställningarna i km-player alt MPC
Då ska du kunna spela upp i stort sett alla videoformat som finns idag med samma mediaspelare utan att behöva pilla på inställningarna mellan man spelar upp olika saker.
<{POST_SNAPBACK}>
Tror ni detta funkar bra ? eller ska jag satsa på det som står ovan? Namn: CCCP (Combined Community Codec Pack - 2006.01.18) Beskrivning: Programmet som stödjer de flesta formaten (Xvid/Divx (alla typer), MKV, OGM, MP4, h.264) och undertexterna. I denna codec ingår även: - FFDShow 2006-01-09 CCCP - Haali Media Splitter 2006-01-18 - MPV (Mpeg2) Decoder 1.0.0.1 - VSFilter 2.37 - Windows Media 9 VCM - Media Player Classic 6.4.8.7 - ZoomPlayer 4.51 Standard
Postad 15 April 2007 - 21:12
Unregistereda8d246d3
-
Unregistereda8d246d3
-
Mästare
-
-
2709 inlägg
provade och det funkade, kolla in ett lost 720p x264 avsnitt. såg bra ut inge hack eller så vad jag kunde se, men tyckte det var lite brusigt. kanske nån inst på tv´n .
Postad 16 April 2007 - 09:35
ronnylov
-
ronnylov
-
Lärjunge
-
-
300 inlägg
Ett litet tips för att se vilka codecs som används som default när man öppnar en fil är att lägga in graphedit, högerklicka på filmfilen i utforskaren och "öppna med graphedit". Alternativt öppnar man filen inifrån graphedit. Då kommer det upp en graf med små boxar som representerar de directshowfilter som används. Där kan man labba lite med att byta till andra alternativa filter, testa att spela upp och se vilket som funkar bäst. När man hittat något bra så kan man ändra de olika directshow-filtrens prioritet för att försöka få windoes att välja dessa filter automatiskt i fortsättningen. Ett program för detta har jag hittat här: http://paul.glagla.f...filmerit_en.htm. Det kan förstås variera vilka filter som funkar bäst för olika filformat så risken är att man sabbar något annat, men som tur är går det att göra säkerhetskopia i filmerit innan man ändrar något.
Postad 16 April 2007 - 23:41
Unregisterede74beff4
-
Unregisterede74beff4
-
Veteran
-
-
1503 inlägg
Ingen som vet varför det är störningar/brus i i bilden i powerdvd 7.3 men inte med samma filmer i 6.5? Samma inställningar....
Postad 18 April 2007 - 10:57
tommypeters
-
tommypeters
-
Veteran
-
-
2279 inlägg
Ett litet tips för att se vilka codecs som används som default när man öppnar en fil är att lägga in graphedit, högerklicka på filmfilen i utforskaren och "öppna med graphedit". Alternativt öppnar man filen inifrån graphedit. Då kommer det upp en graf med små boxar som representerar de directshowfilter som används. Där kan man labba lite med att byta till andra alternativa filter, testa att spela upp och se vilket som funkar bäst.
När man hittat något bra så kan man ändra de olika directshow-filtrens prioritet för att försöka få windoes att välja dessa filter automatiskt i fortsättningen. Ett program för detta har jag hittat här: http://paul.glagla.f...filmerit_en.htm.
Det kan förstås variera vilka filter som funkar bäst för olika filformat så risken är att man sabbar något annat, men som tur är går det att göra säkerhetskopia i filmerit innan man ändrar något.
<{POST_SNAPBACK}>
Skulle också ha rekommenderat graphedit om du inte redan gjort det. Tja, det kan jag ju göra i alla fall... :-) Bra när man "är säker" på att ett filter (codec) används, här kan man få se att så inte alls är fallet. Ska kolla på Filmerit, själv har jag hittills använt DirectShow Filter Manager: http://www.softpedia...r-Manager.shtmlMMCompView kanske också kan vara till nytta: http://www.free-code.../MMCompView.htm
Postad 10 May 2007 - 20:49
BWF
-
BWF
-
Användare
-
-
106 inlägg
Jag kör nu med Cyberlink 7.3 dekoder. En Athlon 64 (ej X2) 3200+, 2Gb RAM.
Nvidia 8500 GTS grafikkort , vilket är det viktiga i detta fall. Bara det och 8600 kortet som har full avlastning av h/x264 dekodning.
Gick från 40-100% CPU i ex Heroes 720p X.264 .mkv till 10-30% (kan spika lite högre ibland). Pirates of the Caribbean , .mp4, 720p, 8-25% CPU, låg på 40-80% innan.
Heroes kröver Haali media splitter, se till att inte välja h264 dekoder om du kör den via nåt codec pack, jag körde Matroska, valde bort mpeg2 som ändå går via Cyberlink dekodern.
OBS, detta är genom Windows Media Player samt Media Center. Kör man ex mp4'an via PowerDVD spelaren så gråar den ut "Nvidia Pure Video" som man kan (ska antar jag) välja i config för PowerDVD. Tar också upp till 100% CPU. Antar att man går via dekodern bara när man kör Media Playern och att det fungerar pga det. Är väl nån mjukvaru grej dom har gjort i Power DVD, eller så har jag missat någonting. Men det spelar ju mindre roll, jag har inte tänkte köra deras applikation ändå.
Postad 11 May 2007 - 06:05
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Nvidia 8500 GTS grafikkort , vilket är det viktiga i detta fall. Bara det och 8600 kortet som har full avlastning av h/x264 dekodning.
Gick från 40-100% CPU i ex Heroes 720p X.264 .mkv till 10-30% (kan spika lite högre ibland). Pirates of the Caribbean , .mp4, 720p, 8-25% CPU, låg på 40-80% innan.
Heroes kröver Haali media splitter, se till att inte välja h264 dekoder om du kör den via nåt codec pack, jag körde Matroska, valde bort mpeg2 som ändå går via Cyberlink dekodern.
OBS, detta är genom Windows Media Player samt Media Center. Kör man ex mp4'an via PowerDVD spelaren så gråar den ut "Nvidia Pure Video" som man kan (ska antar jag) välja i config för PowerDVD. Tar också upp till 100% CPU. Antar att man går via dekodern bara när man kör Media Playern och att det fungerar pga det. Är väl nån mjukvaru grej dom har gjort i Power DVD, eller så har jag missat någonting. Men det spelar ju mindre roll, jag har inte tänkte köra deras applikation ändå.
<{POST_SNAPBACK}>
Kör du XP eller Vista?
Postad 11 May 2007 - 06:53
Unregistered9b117a23
-
Unregistered9b117a23
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Ja herregud vilken djungel det här med codecs är
Redigerat av Unregistered9b117a23, 11 May 2007 - 07:22.
Postad 11 May 2007 - 11:49
BWF
-
BWF
-
Användare
-
-
106 inlägg
Kör du XP eller Vista?
Vista. Nvidia har tyvärr inte stöd för PureVideo HD under XP, ännu i alla fall.
Postad 11 May 2007 - 12:36
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Kör du XP eller Vista?
Vista. Nvidia har tyvärr inte stöd för PureVideo HD under XP, ännu i alla fall.
<{POST_SNAPBACK}>
Min tanke precis. Men du säger alltså att det inte avlastar processorn mer än så?? Nvidia utlovar ju 100%ig avlastning, och de diagram i Purevideo HD-tråden (Generation 2) som visade på att så inte var fallet förklarade de ju med att det gick åt lite processor till att dekryptera dataströmmen från skivan. Men om du har testat med "fulmaterial" (x264), vilket ju inte är krypterat på något vis, och processorn ändå inte avlastas mera... Jag fick intrycket att de hade gjort så att datastömmen skickades direkt till grafikkortet och all avkodning skedde där, precis som med mpeg2, och då borde ju inte processoranvändningen inte hamna på mer än ett par futtiga procent. Det här ställer till det lite för mig, jag hade ju tänkt att inhandla ett sånt grafikkort till min HTPC för att min Pentium M skulle klara 1080p H/x264, det är precis så att den klarar 720p (eller snarare en bithastighet ,oavsett om det är 1080 eller 720, på upp till ca 8Mbit/s) med CoreAVC idag. Men om det nu ser ut så här så lär den ju inte klara av bithastigheter på upp mot 40Mbit/s, vilket ju faktiskt förekommer på vissa HDDVD- och Blu-Ray-filmer, även om jag skulle inhandla ett sånt kort. Sorg är detta för mig då jag verkligen gillar den nästan helt ljudlösa setupen jag har idag med allting fläktlöst sånär på en 120mm nätaggfläkt för att ventilera lådan något, och hårddisken upphängd i gummiband. Undrar och hoppas att detta kanske kan ha med optimering av drivrutiner att göra eftersom det inte skulle komma några sådana till XP först i juni...? Hur som helst lär jag avvakta betydligt mera för att se om det dyker upp några nya siffror och resultat i/efter juni som visar att det bara har med drivrutiner att göra eller om man måste se sig om efter en helt ny setup kanske.
Redigerat av Nebudchanezzer, 11 May 2007 - 12:37.
Postad 11 May 2007 - 14:43
BWF
-
BWF
-
Användare
-
-
106 inlägg
Men om du har testat med "fulmaterial" (x264), vilket ju inte är krypterat på något vis, och processorn ändå inte avlastas mera...
Jag fick intrycket att de hade gjort så att datastömmen skickades direkt till grafikkortet och all avkodning skedde där, precis som med mpeg2, och då borde ju inte processoranvändningen inte hamna på mer än ett par futtiga procent.
Kan förstås vara så att det ligger en hel del CPU overhead för anropet till grafikkortet. Något som kan tänkas minska vad det lider (optimeringar). Det här ställer till det lite för mig, jag hade ju tänkt att inhandla ett sånt grafikkort till min HTPC för att min Pentium M skulle klara 1080p H/x264, det är precis så att den klarar 720p (eller snarare en bithastighet ,oavsett om det är 1080 eller 720, på upp till ca 8Mbit/s) med CoreAVC idag.
Jag klarade mig precis att dekoda 720p fulmaterial innan grafikkorts bytet. Eller rättare sagt, var uppe i 100% ibland så det missade någon fram ibland. Och nu ligger jag på 8-15% CPU i .mp4 material. Kan iofs gå lite högre ibland, och ännu lite högre i fulkodat material. Men återigen, både kort/drivrutin är helt nya, gäller väl även Cyberlink dekodern. Borde finnas en hel del att optimera. Men om det nu ser ut så här så lär den ju inte klara av bithastigheter på upp mot 40Mbit/s, vilket ju faktiskt förekommer på vissa HDDVD- och Blu-Ray-filmer, även om jag skulle inhandla ett sånt kort.
Vitsen ska väl vara att det inte drar nå mer CPU även om bithastigheten ökar. Hoppas man i alla fall. Borde ju finnas testmaterial i 1080p, 40 mbit/s att ladda ner. Ska testa det när jag kommer hem. Om jag inte hinner med alltför många öl på personalfesten :-)
Postad 11 May 2007 - 19:33
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Vitsen ska väl vara att det inte drar nå mer CPU även om bithastigheten ökar. Hoppas man i alla fall. Borde ju finnas testmaterial i 1080p, 40 mbit/s att ladda ner. Ska testa det när jag kommer hem. Om jag inte hinner med alltför många öl på personalfesten :-)
<{POST_SNAPBACK}>
Kanske att jag kan bistå med ngt litet 1080p klipp för ändamålet, vet dock inte riktigt om jag har ngt med över 20Mbit/s. Kan ju kanske ta och forska lite i det!
Postad 12 May 2007 - 08:39
BWF
-
BWF
-
Användare
-
-
106 inlägg
Har kollat på några 1080p trailers, vet inte vad som är max bitrate på dom men resultatet blev:
The Bourne Ultimatum, 1080p: 7-21% cpu, runt 13-15 medel.
The Greatest Game, 1080p: 10-22% cpu, 15-16 medel.
Och en WMV snutt, dekodas inte helt via GPU'n men den ska avlasta en del:
MS - "Dolphins" , 1080p, wmw: 40-50% CPU.
Det intressanta är väl dock att 720p eller 1080p inte gjorde någon större skillnad på h.264 material.
Redigerat av BWF, 12 May 2007 - 08:53.
Postad 12 May 2007 - 10:23
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Har kollat på några 1080p trailers, vet inte vad som är max bitrate på dom men resultatet blev:
The Bourne Ultimatum, 1080p: 7-21% cpu, runt 13-15 medel. The Greatest Game, 1080p: 10-22% cpu, 15-16 medel.
Och en WMV snutt, dekodas inte helt via GPU'n men den ska avlasta en del:
MS - "Dolphins" , 1080p, wmw: 40-50% CPU.
Det intressanta är väl dock att 720p eller 1080p inte gjorde någon större skillnad på h.264 material.
<{POST_SNAPBACK}>
Det lät ju ändå som ganska goda nyheter att det inte spelade så stor roll om det var 720p eller 1080p (just själva upplösning visste jag att den inte gjorde nån skillnad, utan det som tar mer kraft är ju den högre bitrate som blir av en högre upplösning) Det blir till att köpa ett MSI 8600GTS silent då.
Postad 18 May 2007 - 14:00
Unregisteredefaac570
-
Unregisteredefaac570
-
Amatör
-
-
53 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ungefär samma konf som du men får inte till det alls! Snälla hjälp! Jag har en P4 3.2GHz och ett MSI 8600GTS. Kör Vista Ultimate och senaste Vista drivrutinerna till Nvidia-kortet. Jag kör även Power DVD 7.3. Det känns som om det blir en del avlastning på Windows Media filer som sällan går över ca 40% processor men jag får inte till H264-avspelning alls. Jag har provat både med .ts-filer (Bravia reklamen från San Francisco) och några filmer i .mkv-format. Har testat i själva Power DVD-spelaren, WMP Classic, Zoom Player men får 100% processor och ändå hackig bild. Både WMP Classic och Zoom player väljer FFDShow-codecen och jag lyckas inte ändra detta. Har laddat ner CCCP codec packet. Gjorde en graf i graph edit för att vara säker på att använda Cyberlinks 7.3-codec men det hackade ändå. Det är som om hårdvarustödet inte är aktivt. När jag väljer filteregenskaper för cyberlink codecen så kvittar det om jag bockar i "Use DxVA" eller inte. Det känns som om jag bara svamlar. Snälla - om någon har något tips - säg vad ni behöver mer för detaljer. Vad kan vara fel? Jag blir galen.
Postad 19 May 2007 - 00:51
Unregisteredefaac570
-
Unregisteredefaac570
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag har ungefär samma konf som du men får inte till det alls! Snälla hjälp! Jag har en P4 3.2GHz och ett MSI 8600GTS. Kör Vista Ultimate och senaste Vista drivrutinerna till Nvidia-kortet. Jag kör även Power DVD 7.3. Det känns som om det blir en del avlastning på Windows Media filer som sällan går över ca 40% processor men jag får inte till H264-avspelning alls. Jag har provat både med .ts-filer (Bravia reklamen från San Francisco) och några filmer i .mkv-format. Har testat i själva Power DVD-spelaren, WMP Classic, Zoom Player men får 100% processor och ändå hackig bild. Både WMP Classic och Zoom player väljer FFDShow-codecen och jag lyckas inte ändra detta. Har laddat ner CCCP codec packet. Gjorde en graf i graph edit för att vara säker på att använda Cyberlinks 7.3-codec men det hackade ändå. Det är som om hårdvarustödet inte är aktivt. När jag väljer filteregenskaper för cyberlink codecen så kvittar det om jag bockar i "Use DxVA" eller inte.
Det känns som om jag bara svamlar. Snälla - om någon har något tips - säg vad ni behöver mer för detaljer. Vad kan vara fel? Jag blir galen.
<{POST_SNAPBACK}>
Äntligen lite framgång! Jag hittade en patch på Cyberlinks hemsida som enl. uppgift skulle ge stöd åt 8600 och 8500-kort. Installerade och startade om och vips så fick jag hårdvarustöd i PowerDVD!!! Jag spelade Bravia-reklamfilmen i h264 och processorn gick knappt upp till 10%! Innan slog den i botten och det hackade ändå. MEN jag lyckas inte få Cyberlink-codecen att fungera med hårdvarustöd i någon annan player. Har provat i graph edit men det verkar som om hårdvarustödet bara funkar i PowerDVD. Är det någon som har något tips? Jag vill kunna spela .mkv-filer men de känner inte PowerDVD igen. Hur gör jag? /ola
Postad 19 May 2007 - 06:09
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Jag har ungefär samma konf som du men får inte till det alls! Snälla hjälp! Jag har en P4 3.2GHz och ett MSI 8600GTS. Kör Vista Ultimate och senaste Vista drivrutinerna till Nvidia-kortet. Jag kör även Power DVD 7.3. Det känns som om det blir en del avlastning på Windows Media filer som sällan går över ca 40% processor men jag får inte till H264-avspelning alls. Jag har provat både med .ts-filer (Bravia reklamen från San Francisco) och några filmer i .mkv-format. Har testat i själva Power DVD-spelaren, WMP Classic, Zoom Player men får 100% processor och ändå hackig bild. Både WMP Classic och Zoom player väljer FFDShow-codecen och jag lyckas inte ändra detta. Har laddat ner CCCP codec packet. Gjorde en graf i graph edit för att vara säker på att använda Cyberlinks 7.3-codec men det hackade ändå. Det är som om hårdvarustödet inte är aktivt. När jag väljer filteregenskaper för cyberlink codecen så kvittar det om jag bockar i "Use DxVA" eller inte.
Det känns som om jag bara svamlar. Snälla - om någon har något tips - säg vad ni behöver mer för detaljer. Vad kan vara fel? Jag blir galen.
<{POST_SNAPBACK}>
Äntligen lite framgång! Jag hittade en patch på Cyberlinks hemsida som enl. uppgift skulle ge stöd åt 8600 och 8500-kort. Installerade och startade om och vips så fick jag hårdvarustöd i PowerDVD!!! Jag spelade Bravia-reklamfilmen i h264 och processorn gick knappt upp till 10%! Innan slog den i botten och det hackade ändå. MEN jag lyckas inte få Cyberlink-codecen att fungera med hårdvarustöd i någon annan player. Har provat i graph edit men det verkar som om hårdvarustödet bara funkar i PowerDVD. Är det någon som har något tips? Jag vill kunna spela .mkv-filer men de känner inte PowerDVD igen. Hur gör jag?
/ola
<{POST_SNAPBACK}>
Har du testat med MPC eller KMplayer och ställt in i dem att de skall använda PDVD's H.264-codec?
Postad 19 May 2007 - 08:13
Unregistered710b3906
-
Unregistered710b3906
-
Veteran
-
-
2199 inlägg
Eftersom du har 7300 kort från nVidia kan du använda deras dekoder som avlastar CPUn med hjälp av GPUn. Har funkat bra för mig.
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns inget sånt för Ati Radeon kort?
Postad 19 May 2007 - 14:26
Nebudchanezzer
-
Nebudchanezzer
-
Lärjunge
-
-
327 inlägg
Eftersom du har 7300 kort från nVidia kan du använda deras dekoder som avlastar CPUn med hjälp av GPUn. Har funkat bra för mig.
<{POST_SNAPBACK}> Det finns inget sånt för Ati Radeon kort?
<{POST_SNAPBACK}>
Ska komma med deras nya serie 2xxx.
Postad 20 May 2007 - 14:50
Unregisteredefaac570
-
Unregisteredefaac570
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Okej - nu har jag ägnat en stor del av helgen åt att försöka få till bra h264-uppspelning med mitt nya 8600gts-kort. Sammanfattningsvis har det gått riktigt bra men ändå inte så bra som jag hoppats på. Jag har därför lite undringar som någon kanske kan ge svar på.
Jag har testat med lite olika filer. Bland annat en .TS-fil codad i h264 med Braviareklam. Den ligger på 15-20 Mbit/s och gick inte att spela upp med min 3.2 GHz P4:a. Denna kan jag nu spela upp perfekt med Cyberlinks codec och PowerDVD. Den ger ca 10% processorbelastning.
Jag testade även med Showgirls i x264-format. Denna ligger på bara ca 10 Mbit/s och när jag spelar den i PowerDVD så ligger processorn på 10% MEN bilden stannar upp lite grann var och varannan sekund. Det är inte processorn som slår i taket utan något annat måste vara fel.
Jag kan spela upp filmen perfekt i MP Classic med Cyberlink codecen men då ligger processorn på ca 40%. Jag misstänker att hårdvarustödet inte är igång då. Varför???
Min tredje provfilm är liftarens guide till galaxen i x265-format, 1080P. Denna vägrar att spelas upp i PowerDVD. Jag lyckas dock titta på den i Zoom Player med hjälp av Core AVC 1.3 codecen om jag väljer overlay-renderer.
Min stora fråga är denna: Hur kan det komma sig att dessa filer uppträder så olika?! De ska alla vara codade i h264-format. Vad skiljer x264 från h264 egentligen?
Finns det någonstans provklipp i oförändrat HD-DVD-format eller Bluray-format som man kan testa?
/ola
Redigerat av Unregisteredefaac570, 20 May 2007 - 14:51.
Postad 21 May 2007 - 17:43
AudioSmurf
-
AudioSmurf
-
Lärjunge
-
-
323 inlägg
Hejsan Nån som vet hur man får undertexter (srt) att fungera tillsammans med mkv-filer i MediaPlayerClassic? Jag har ffdshow installerat sen tidigare, men när jag skulle börja testa x264/h264 märkte jag att det hackade nåt fruktansvärt så jag införskaffade CoreAVC som jag enkelt talade om för MediaPlayerClassic att jag ville använda. Nu är bara problemet att undertexter i srt-format inte syns när jag spelar mkv-filen i MediaPlayerClassic. Kan det vara så att undertextfunktionen i ffdshow inte aktiveras eftersom det är en mkv-fil? Skall jag använda nåt annat plugin för just undertexterna? EDIT! Never mind... installerade Vobsub och nu funkar allt som det skall.mvh... /AudioSmurf
Redigerat av AudioSmurf, 21 May 2007 - 22:42.
Postad 22 May 2007 - 11:57
hakansthlm
-
hakansthlm
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Sorry, råkade svara på en redan besvarad fråga. Lite mycket på jobbet idag
Redigerat av hakansthlm, 22 May 2007 - 12:00.
Postad 28 May 2007 - 02:09
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
man behöver inget annat än:
xvid
ac3
DivXG400 (för undertexterna om man tittar på wmp11 tex)
powerdvd 7.3
vlc
detta är allt man behöver för att titta på film osv.. codecpacks m.m strular bara o man får problem mecd en massa config krockar.
Postad 23 October 2007 - 23:41
masterlink
-
masterlink
-
Användare
-
-
135 inlägg
annars så har ju media player classic ett undertext stöd om man kör i VMR9 som renderare. Vilket oxå resulterar i bäst bild!!!!!!!!!!!!!
Postad 24 October 2007 - 07:42
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Xicato, gillade inte den sammanställningen. VLC är en nödlösning i många fall.
Jag förspråkar MPC (Media Player Classic) för att de har ett väldigt enkelt sätt att hantera vilka filter som används till vad.
ffdshow, för att hantera allt nedanstående inte gör.
Ac3filter, för att få rätt på surroundljudet.
CoreAVC, för att få en bra h264 hanterare.
Vobsub, för undertexterna.
Haali mediasplitter, för att hantera mkv filer.
Med denna konfigurationen har jag kunnat spela upp precis allt jag nånsin slängt in i spelaren.
Postad 24 October 2007 - 18:14
Deshsko
-
Deshsko
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Har alltid andvänt Vlc pga att det varit så lätthanterligt... Men efter en kväll med bara strul med uppspelning av ett avsnitt av prison break så fick jag spader. Ljudet osynk texten hängde inte med... osv!
läste mig till olika forum trådar där det rekomenderades att ladda ner olika codec pack men inget funkade... laddade ner KMplayer för att kunna spela upp mkv x264 filer. Har inte haft något problem än så länge... lätt att andvända oxå! Tack
Postad 24 October 2007 - 18:42
bjsbjs
-
bjsbjs
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Xicato, gillade inte den sammanställningen. VLC är en nödlösning i många fall.
Jag förspråkar MPC (Media Player Classic) för att de har ett väldigt enkelt sätt att hantera vilka filter som används till vad.
ffdshow, för att hantera allt nedanstående inte gör. Ac3filter, för att få rätt på surroundljudet. CoreAVC, för att få en bra h264 hanterare. Vobsub, för undertexterna. Haali mediasplitter, för att hantera mkv filer.
Med denna konfigurationen har jag kunnat spela upp precis allt jag nånsin slängt in i spelaren.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag kör exakt samma setup och det funkar verkligen helt perfekt. VLC blev jag däremot aldrig vän med.
Postad 24 October 2007 - 22:40
Unregistered1c5bf12a
-
Unregistered1c5bf12a
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Hej! Intressant läsning.
Jag är i princip ny på HTPC och HD-material, men har precis beställt en ny PC och en Sanyo PLV Z5
Jag kommer att spela mycket på min maskin och har valt Windows XP pro, Core 2 Duo på 3.0Ghz och Geforce 8800 GTS 640Mb. Jag läste på Nvidias sida att det nu finns drivare med hd-stöd till XP. Dock om jag har förstått saken rätt så finns det inget stöd för HDCP i XP, vilket inte borde göra så mycket för min del eftersom att jag inte kommer att ha någon hd-dvd eller bluray internt i datorn.
En av anledningarna till att jag kör med XP är att jag arbetar med en del program som inte fungerar tillfredställande under Vista än och jag vill inte köra dual boot.
Dock undrar jag vad jag ska använda för spelare och vilka codecs mm. Jag har läst igenom tråden och om jag fattar rätt så bör jag ha följande installerat:
ffdshow
Ac3filter
CoreAVC
Vobsub
Haali mediasplitter
Jag läste någonstans att CoreAVC gav lite sämre bild men mindre belastning på datorn, men det bör väl inte vara något problem för mig?
Mest intressant för mig är att kunna spela upp otalet tv-serier i 720p
Tacksam för råd och tips.
/Lars
Postad 25 October 2007 - 05:38
Andreas81a
-
Andreas81a
-
Forumräv
-
-
620 inlägg
Det här med att coreavc ska ha sämre bild tvistas de lite grann om, jag har testat lite olika codecs när de kommer till h264 och jag tycke rjag har en vettig uppsättning att testa emot, 8600gts och en benq 8720 proj men kan inte se någon skillnad. Tyckte coreavc gjorde sitt jobb bäst rent generellt, därför blev det den. Powerdvd får oxå bra kritik när det kommer till detta men då börjar man genast ge sig in på att installera codecs/program, avinstallera pdvd om man inte vill ha de etc etc. Jag ville ha de enkelt, endast det jag behöver installerat och kan jag inte se nån märkbar försämring är det guld. Ffdshow är väl oxå ett av de mer hardcore codecspacken, kolla på av forums...avsforum...whatever, där finns helt galna guider till hur du kan ställa in ffdshow om du vill. MEN gör du det rätt kan du i princip få en dvd att likna en 720p rulle. Blir galet bra faktiskt.
Postad 25 October 2007 - 07:21
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Hej alla! Har nu laddat ner MPC och kan bara hitta filtret AC3Filter under External Filters.. Varför?
Postad 27 October 2007 - 14:33
jeffkan
-
jeffkan
-
Användare
-
-
120 inlägg
Hej alla! Har nu laddat ner MPC och kan bara hitta filtret AC3Filter under External Filters.. Varför? 
jag installerade mpc och utan att ha något codec eller filter installerat sedan tidigare så fanns det där redan förinstallerat. Testa att kolla igen efter en reboot av din maskin.
Postad 28 October 2007 - 12:56
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
jag installerade mpc och utan att ha något codec eller filter installerat sedan tidigare så fanns det där redan förinstallerat. Testa att kolla igen efter en reboot av din maskin.
Har testat men får ändå inte upp alla.. Skulle du kunna posta nedladdnings url:en? hade varit jätte snällt.
Postad 28 October 2007 - 13:13
bran
-
bran
-
Beroende
-
-
1033 inlägg
Du kanske inte har nåra andra installerade..?
Postad 28 October 2007 - 13:18
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Du kanske inte har nåra andra installerade..?
Men det skulle ju tydligen inte behövas installera något annat än att dra ner MPC, eller?
Postad 28 October 2007 - 14:32
bjsbjs
-
bjsbjs
-
Amatör
-
-
72 inlägg
Du har missuppfattat. Förutom MPC så ska du installera :
ffdshow, för att hantera allt nedanstående inte gör.
Ac3filter, för att få rätt på surroundljudet.
CoreAVC, för att få en bra h264 hanterare.
Vobsub, för undertexterna.
Haali mediasplitter, för att hantera mkv filer.
Snodde uppställningen från Andreas81a:s inlägg en bit upp i tråden.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|