http://www.soundandv...v-receiver.html
Och lab rapport
http://www.soundandv....-receiver.html
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
5 relaterade trådar
Postad 16 July 2007 - 12:48
Test av 910:an
http://www.soundandv...v-receiver.html Och lab rapport http://www.soundandv....-receiver.html Postad 23 July 2007 - 20:49
nu verkar brl ha fått in denna på lager :
http://www.brl.se/de...x?mc=357&p=4739 köpte min från www.mediaran.de lite krångligt med all tyska men allt gick snabbt och bra ändå Postad 24 July 2007 - 05:47
Jag har fått min 910 i silver nu. Jag köpte från Webhallen.
Kan inte ni som haft eran lite längre berätta lite hur ni tycker att den fungerar? /Mats Postad 25 July 2007 - 08:27
Har fått hem min 910, och den är bara är så grym, beställde den på BRL i måndags fick hem den tisdag och nu såg jag att dom har slut så tur har man
Postad 29 July 2007 - 17:43
Undrar också detta, saknar DG910 något som 1200ES har? Postad 30 July 2007 - 08:39
Jag har lite problem med att när jag har lyssnat på radio och sen väljer Sat så väljer DG910 att skicka ut ljudet via tv+amp.
Hur gör man så att inställningen att alltid skicka ut via amp sparas? /Mats Postad 30 July 2007 - 18:56
Funderar starkt på denna receiver men har en liten undran. Kan jag koppla in min
via scart->RGB-komponent? Detta måste väl vara det smidigaste eftersom reveivern inte har s-video? För RGB blir väl bättre än komposit? Postad 31 July 2007 - 12:34
Jag köpte min DG910 mycket pga av att jag nog kommer att skaffa en PS3. Tre HDMI in är kanon då har man en till varje apparat. 910 släpper ju igenom 1080p signal så den är utmärkt till PS3. Samt att du kan ta ut ljudet i flera kanaler. Postad 31 July 2007 - 13:16
Släpper den även igenom 1080p/24fps eller blir det 60Hz ut? Redigerat av lobo, 31 July 2007 - 13:17. Postad 01 August 2007 - 21:22
Jag har tänkt köpa Denon 2307 men har fått korn på Sonys nya 910.
Ska köpa Sony D3000 lcd samt Dvd 750. Finns det, med tanke på Sonys Theatre Sync, någon som helst anledning att välja Denon? D3000 har ju inbyggd digitalmottagare, men man måste om jag förstått rätt ha ytterligare en digitalbox kopplad mot dvd´n för att kunna spela in ett program samtidigt som man tittar på ett annat på tv´n. Problemet är att comhems billigaste box inte har HDMI eller komponentutgång... Hur ska jag göra för bästa resultat? /RolfStefan Redigerat av RolfStefan, 01 August 2007 - 22:12. Postad 22 August 2007 - 16:35
Vet någon om 910:an klarar av biamp?
Undrar även hur det fungerar att köra denna stärkare med högtalare på 6ohm, enligt spec har 910:an 8ohm. Kanske inget att rekomendera? tacksam för svar Redigerat av eyq-, 23 August 2007 - 12:43. Postad 27 August 2007 - 19:07
Kan den konvertera analoga signaler till komponent också.? Kör HDMI till projektorn så hade ju varit najs om man kunde få den gamle xboxen o annat till tvn också via komponenten istället för endast dvdn som i nuläget.
Men även om den gör det kanske det inte funkar att switcha mellan att samma källa ibland ska gå via hdmi och ibland via komponent? Silvrig är den ju också så frugan märker nog inte om jag bara byter ut den en dag utan att hon märker nåt Postad 28 August 2007 - 16:09
funderar starkt på att köpa denna stärkare för den verkar riktigt prisvärd...täkte köra 360 in genom komponent och datorn via hdmi, nybörjarfrågan lyder som följer:
jag undrar om jag även får med ljudet från datorn för det är ju inte en hdmi utgång på datorn utan det är väl dvi tror jag. Jag vet att det även finns något som heter dvi-i..nån som kan reda ut begreppen för mig för jag vill ju inte återigen ha stereokablarna liggandes brevid hdmi-sladden om jag nu tänker köpa en ny stärkare! Mvh Carl Postad 28 August 2007 - 20:00
Skulle du inte kunna köra optisk från datorn? Postad 30 August 2007 - 18:45
Wifi!?
Hur funkar det att spela musik ifrån datorn till 910, läste nånstans nån rad om Wifi. Stämmer det verkligen? Måste man köpa till nåt eller hur funkar det? Tacksam för svar.... =) Anders Postad 04 September 2007 - 01:03
Den ska väl fixa att konvertera allt till HDMI?
Dvs jag kan koppla videon till den samt tv-spel mm. Sen endast ha 1 HDMI kabel till projektorn och på så sätt få en "upphottad" bild. Så den fixar ljud och bild. Eller tänker jag helt fel. Beställer nog den här imorrn så man har den innan helgen...tacksam för ett snabbt svar om min tanke ovan. Nån som har bra tips på en inspelningsbar DVD samt lämplig subwoofer till Sony:n så tas det tacksamt emot. Redigerat av Biokillen, 04 September 2007 - 01:06. Postad 04 September 2007 - 06:52
Ja, den konventerar allt till HDMI. Angående subwoofern har jag inget direkt förslag men har lite planer på att själv köpa Audio Pros Image serie inkl. subwooger.
Postad 04 September 2007 - 07:02
Det stämmer att det räcker med en kabel till TV:n. Som jag har förstått det så konverterar den upp analoga signaler, rätta mig om jag har fel, men jag tror att det innebär att den "bara" överför signalen ifrån den analoga källan.
Till skillnad från uppskalning där utgående signal (från förstärkare) är uppskalad till 720p eller 1080i/p, det klarar däremot inte denna skapelse av. Postad 04 September 2007 - 08:58
Tack micao och Rutger!
Har hittat ett högtalarpaket som jag tror blir bra. XTZ 80 5+1 Paket (Sateliter+Cen) + W10.16 blir det. Mest för subban men då man lägger till 1500 så får man resten av högtalarna med också. Så blir en bonus om de också är bra. Ang uppskalningen till 720p eller 1080i/p så får man kanske inte begära allt av den här förstärkaren. Grymt mycket den fixar för den prisklassen. Finns det någon som klarar av uppskalning från övriga källor till 720/1080 i den här prisklassen? Redigerat av Biokillen, 04 September 2007 - 09:07. Postad 04 September 2007 - 09:19
Lycka till....beställde en på Pixmania och har nu väntat över en månad. Avbeställde den sen igår eftersom den inte kommer in förräns i slutet av september om man har tur. Dom skjuter fram datumet hela tiden. Verkar vara Sony som inte levererar. Beställde en STR-DG510 istället som det verkar florera diverse ex här och där av i silver. Postad 04 September 2007 - 10:35
[/quote]
Lycka till....beställde en på Pixmania och har nu väntat över en månad. Avbeställde den sen igår eftersom den inte kommer in förräns i slutet av september om man har tur. Dom skjuter fram datumet hela tiden. Verkar vara Sony som inte levererar. Beställde en STR-DG510 istället som det verkar florera diverse ex här och där av i silver. [/quote] Ville ha en svart så nu är det beställt och skickat. Ska få det innan helgen då allt fanns inne på lager. Helgen blir trevlig =) Postad 06 September 2007 - 15:13
Urklipp från bl a prylportalen.se ; "STR-DG910 har en hdmi-repeater som skalar upp analog video till 1080p. Den kan också styra flera Sony-produkter i hemmet med en enda fjärrkontroll med Bravia Theatre Sync-funktionen." Stämmer inte detta? Postad 06 September 2007 - 15:40
Kan tänka mig byggkvalitet. ES har en helt annan standard på mekanik. DG är tänkt att koppla in en gång och sedan sitta där tills "death do us part". Medan ES är en riktig road warrior där man kommer kunna skruva loss högtalarsladdarna 5000 gånger utan att polskruvarna ramlar sönder. I övrigt är 1200:an en äldre generation, man måste köpa dyraste ES:en för över 10000 kr om man skall få med alla av 910:ans finesser. Postad 06 September 2007 - 16:32 Jo det stämmer. Rutger6 skriver att den konverterar upp signalen, vilket alltså betyder gör om signalen. Inte som han tror bara skickar vidare. Postad 07 September 2007 - 10:19 Jo det stämmer. Rutger6 skriver att den konverterar upp signalen, vilket alltså betyder gör om signalen. Inte som han tror bara skickar vidare. Jupp stämmer, fel av mig. Det jag tänkte på är de avancerade uppskalningsfunktioner som sitter i de nya recievrarna från tex Yamaha 1800 och Onkyo 905, dessa klarar (tror jag iaf) att skala upp den analoga bilden till 1080p. Inte kan väl DG910 ha samma avancerade uppskalningsfunktion som dessa monster? Vad är det för skillnad på den uppskalade (1080p) utsignalen från de nya referensrecievrarna och denna Sonyn, någon som har svar? Postad 07 September 2007 - 12:06
Jo! Sony STR-DG910 skalar upp analoga signaler till 1080P. = Gör om signalen från analog SD till digital 1080p.
Konvertera : förvandla, ombilda (ngt), förändra (ngt) med avs. på form l. beskaffenhet Postad 07 September 2007 - 14:06
Jag tror jag struntar i att skriva något om vad denna reciver klarar och inte klarar Vet nån vad det är för skillnad på vad som händer med den analoga signalen i DG910:s fall i jämförelse med Onkyo 875 el dyl reciever? Hade varit skönt att få klarhet i detta. Postad 07 September 2007 - 15:07
Hehe.. Det är ingen skillnad. det är det jag försöker säga
Både Sony och Onkyo tar emot och konverterar (digitaliserar och skalar upp till 1080p) dom. Postad 08 September 2007 - 09:41
Oki, då hänger jag med (tror jag...)
Är det när receivern transkodar signalen som den bara skickar genom den analoga signalen via hdmi, utan att ändra upplösning? Jag vet iaf att på lite billigare recievers (som klarar av att skicka analoga signaler via hdmi) så transkodas (är det ett ord?) signalen. Postad 08 September 2007 - 10:28
Hej,
Jag är lite sugen på denna och har lite funderingar. Det låter väldigt smidigt att låta receivern agera videoväxlare. Har dock ett par frågor: 1. Jag kollar på TV via en digitalbox från com hem (CXC-2000PVR). Den har varken hdmi eller komponentutgång utan endast scart (RGB). Det finns väl ingen scartingång på receivern? Hur kopplar jag då? 2. Om jag förstått rätt skalar den upp signalen till 1080 om man kör via hdmi in i tv:n. Gör den alltid det? Jag har en Panasonic PV70 med upplösningen 1024*768. Känns som det blir en konvertering för mycket om den först ska skalas upp och sedan ner igen. Eller missar jag något? Tack på förhand! /M Postad 08 September 2007 - 18:40
Men hur låter den? Någon som ens har lyssnat på stärkaren?
Redigerat av Unregisteredf100053e, 08 September 2007 - 18:41. Postad 09 September 2007 - 12:20
"Men hur låter den? Någon som ens har lyssnat på stärkaren?"
Jag köpte grisen i säcken. 910:n hade måtten att få plats i bokhyllan ("riktiga" stärkare är grymt djupa). Den skulle ju ändå bara in i tv-spelsrummet och inte in i riktiga hemmabion i vardagsrummet. Pluggade in mitt överblivna par wharfedale bokhyllehögtalare (diamond 7.2) och min pensionerade gamla dvd-spelare (pioneer 515) och slängde i nån CD som låg och skräpade. Den låter riktigt bra. Blev positivt överraskad. "1. Jag kollar på TV via en digitalbox från com hem (CXC-2000PVR). Den har varken hdmi eller komponentutgång utan endast scart (RGB). Det finns väl ingen scartingång på receivern? Hur kopplar jag då?" En nackdel med DG910 är att den varken har RGB eller s-video, det finns bara komposit, komponent och HDMI. Så har man en källa som har RGB eller s-video som bästa upplösning så bör man koppla den direkt till bildvisaren utan att gå omvägen över receivern. En annan nackdel är att den saknar analog 5.1 ingång. En fördel är att den klarar av att fånga ljudet via hdmi. Jag tror att alla andra stärkare i samma prisklass kräver att man kopplar in ljudet separat. Med den här behövs det alltså bara dras en hdmi-kabel ifrån tex DVD-spelare. Den kan som sagt konvertera komposit och komponent-video till hdmi, däremot inte sampla om hdmi till annan upplösning så jag tror att uppkonverteringen till hdmi från komposit och komponent är av betydligt enklare sort än den som riktiga tungviktar-receivers utför. Nu skall bara den platta tv:n komma och 6 högtalare till inhandlas plus inköp av modern dvd med hdmi-utgång, och htpc byggas och... Postad 11 September 2007 - 11:57
Har ett litet problem då jag nyss köpt den. Nämligen att då jag försöker koppla in tex en gamecube,video eller liknande och ska köra ut det på HDMI så får jag inte bild till projektorn. Har en 10 meters HDMI-kabel som jag köpt på Clas Ohlson.
Kör jag DVD:n via HDMI in på förstärkarn och sen vidare till projektorn via HDMI-ut på förstärkaren så fungerar det dock bra med samma kabel. Kan det vara så att signalen är för "klen" för att omvandlas och sen skickas de 10 metrarna när man kör tex via videon? Testade med en 5 meterskabel och då funkade det. Kan det hjälpa om man köper en 10 meters Supra för ca 1.000 spänn? Någon här som har en "billigare" 10 meters HDMI-kabel som det fungerar för? Drygt att dra om kablarna i kabellisten om så skulle vara fallet men det är smällar man får ta =) Postad 13 September 2007 - 00:45
Har nu fått hem den och installerat in allt och kan säga att jag är väldigt nöjd. Problemet som jag redan innan jag beställde den var dock att jag endast hade ca 6mm utrymme ovanför då den står i en ganska "tajt" möbel.
Blev lite varmt men det löstes med att installera en fläkt i den längst bak till höger. Bara öppna upp höljet och sätta in en tystgående fläkt. Nu är den sval som en sommarbris. Svalare än när den ett tag stod uppe på bänken med hur mycket luft omkring sig som helst. Kan vara ett tips om man har det problemet iaf. Kabelproblemet löste sig med en annan kabel på 10 meter, Kjell o Co dyraste kabel (499.-) fixade det. Köpte en Suprakabel för att se om det skulle göra nån skillnad men vid ett "blindtest" så kändes bilden bättre med den lite billigare. Postad 17 September 2007 - 12:09
Någon som vet om 910 har pre-out för stereo, och om den isf går att använda för att driva frontarna med separata slutsteg?
Postad 17 September 2007 - 16:02
Finns ingen pre-out. 910 har överhuvudtaget rätt begränsade anslutningsmöjligheter. Fast det finns fyra utgångar att hänga på aktiva subbar... Postad 18 September 2007 - 19:06
Kan det bli problem med ljudet om man har en tv/projektor med endast DVI-ingång och har tänkt sig köra en HDMI-DVI kabel mellan receiver och tv/projektor om källan är från HDMI?
Läste i manualen att just HDMI-DVI kablar inte rekommenderas... - Tror att det kan ha at göra med HDMIs-handshake procedur...? Är själv sugen på denna receiver och vill koppla in PS3:an, Tvix samt xbox 360 Elite till de tre HDMI-ingångarna och plocka ut bilden via HDMI-utgången och därefter en HDMI/DVI-kabel till min projektor. Ljudet vill jag få ut via receivern. Om detta är ett problem - går det då att skicka in ljudet från källorna via optiska ingångarna? Postad 23 September 2007 - 07:32
Ingen som kan svara på hurvida den släpper igenom 1080p/24 eller om det görs om 60hz, som skrevs tidigare?
Postad 24 September 2007 - 21:44
Enligt testet i Hemmabio 2007/7 släpper den genom 1080p/24 Postad 25 September 2007 - 20:51
Har en kanske enkel fråga som jag inte hittar svaret på i denna tråd.
Tar den 7.1 ljud via HDMI ingångarna ?? / Anders Postad 02 October 2007 - 21:56
Ingen som kan svara på Wi-Fi frågan som skrevs här förut?
Hur funkar sånt? Och det står inget i specen om USB-ingång. Musikkoppling - utan att behöva koppla datorn är väldigt viktigt. Postad 03 October 2007 - 09:21
Kom igen
Upplys oss, ni som haft denna ett tag: DM Porten - hur bra funkar den och vad får man betala för sladd (?) som man kopplar i... hörlursuttaget? WiFi - svindyrt? Smidigt? Postad 03 October 2007 - 10:23
Får väl svara mig själv då (Då jag inte kunde hålla mig... köpte en igår.) Det går utmärkt att visa bilden till en DVI-ingång och få ut ljudet om man skickar in ljudet från källorna via optiska ingångarna. När jag försökte skicka ljud via HDMI så blev det problem. Ska dock försöka igen. Postad 03 October 2007 - 10:31
Jag har köpt denna receiver tillsammans med dvd-inspelare HX750 samt 40D3000 lcd-tv.
Har problem ibland när jag ska spela cd-skivor att ljudet inte går ut. Använder receiverns fjärr även till tv och behöver ibland sätta på tv för att få ut ljud med resultat att ljudet går ut genom tv-högtalarna. När jag sedan stänger av tv:n brukar det funka igen med ljudet genom receivern. Andra gånger funkar det klockrent, särskilt när tv:n inte varit på alldeles innan. Märkligt att behöva mixtra så mycket för att spela musik..... Har pratat med Sony support som inget förstår... Kör med HDMI från dvd>receiver>tv samt optisk tv>receiver Använder enbart 2 fronthögtalare samt en sub (B&W) Någon som förstår hur det kan bli så här och hur jag ska göra? //RolfStefan Postad 03 October 2007 - 10:41
Har du optisk koppling mellan TVn och receivern? Då är det kanske det som är problemet. Kan du inte ta TV-ljudet från DVDrecordern?
Postad 03 October 2007 - 10:59
Enligt manualen ska den optiska kabeln in i receivern för att kunna använda systemet optimalt. TVn har ju egentligen inget med det här att göra. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |