Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Snabbaste routern för oss med 100mbit?

83 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 juli 2007 - 07:01

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Ang det där med kablar, Cat5e och Cat6 klarar båda av 1gbit.

Postad 24 juli 2007 - 13:28

hobs0n
  • hobs0n
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0

Lite kul fakta kring de här. Satt ikväll och småsnackade med en tekniker på bbb då jag hade problem med min iptv. Förra stället jag bodde på fick jag 100/100 fastän de bara skulle vara 100/10. Tydligen en bugg i en switch fick jag reda på. Han berättade dock en historia om en kille som fick 4 gb/s rakt in i lägenheten. Nu kunde han givetvis inte ta emot och sända mer än 1 gb/s men ändå. Kul liten "feature". Kung på bittorrentsidorna eller vad säger man?

<{POST_SNAPBACK}>

Ojoj fan kan du inte du haxa mitt BBB hus så jag åsså får 4GB/S =) Jag har letat som fan efter ngn ISP i Stockholm som man kan få 100/100 av men det verkar inte som ngn går att få där jag bor å BBB vill inte låta mig få 100/100.

Postad 24 juli 2007 - 15:05

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Haha jo de vore skoj. Just nu sitter jag på sunk lina, 3 mbit upp....gör ont i själen när man är van vid 100/50 ungefär....

Satt och fundera på vad de skulle kosta att dra in 100/100 till ett hus....någon ide?

Postad 24 juli 2007 - 16:43

Neverlast
  • Neverlast
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
15 - 20 000 kronor kanske...sen ca 3000 per uttag? Vet ej vad kringutrustningen kostar (switchar,skåp,paneler)

Postad 21 augusti 2007 - 21:16

khaan
  • khaan
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Haha jo de vore skoj. Just nu sitter jag på sunk lina, 3 mbit upp....gör ont i själen när man är van vid 100/50 ungefär....

Satt och fundera på vad de skulle kosta att dra in 100/100 till ett hus....någon ide?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi drog in i vårt hus för några år sedan.
Sitter idag med BBB 100/100 och fast IP.
(Gammalt bostream-avtal som portades över till bredbandsbolaget, därav att vi har 100 även i upphastighet).
Oerhört stabilt och riktigt trevligt.
Jag minns inte exakt vad det kostade men jag tror det gick på ungefär 100.000 inklusive montering av uttag i alla lägenheter (42 stycken).
Då hade vi dock redan befintlig kanalisation som det gick att dra i.
Finns det fiber draget i gatan utanför kostar det iaf i Stockholm inte mer än 20.000 att få det indraget in i fastigheten (via Stokab), men du måste ju som sagt få upp det i lägenheterna också...

Postad 22 augusti 2007 - 06:44

Andreas81a
  • Andreas81a
  • Forumräv

• 620 inlägg
  • 0
Tackar så mkt för svaret! Helt klart värt att undersöka för framtiden. Kan väl klassas som skadat men lägger man miljoner på huset borde man kunna övertala chefen att lägga 50000 till på något "kul".....(använder de i jobbet, lite därför jag kan motivera det).

Postad 29 augusti 2007 - 22:07

Tomas_Nielsen
  • Tomas_Nielsen
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Då jag stälde en fråga om stabilitet på DIR-655:an och nu haft en över sommaren så kan jag instämma i att den är stabil (var väldigt skeptisk till dLinks grejjer sedan de hade haft så mycket kvalitetsproblem förr om åren).

Kör bla. en webserver med en hel del trafik på, IP-telefoni och så rätt mycket hobbysurfning + jobbsurfning (jobbar som internetkonsult) så den har fått jobba så att säga. ;)

Kan rekommendera den.

Postad 18 april 2008 - 18:26

kvalrossen
  • kvalrossen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag behöver tips på en stabil router, 8 LAN portar helst ingen WAN-port, som har throughput på åtminstone 200mb/s. Sittande router fick spel när huset uppgraderas till 100/100-nät, måste starta om skiten var 5:e minut så just nu kopplar jag förbi routern vilket är riktigt drygt.

DIR-655 räcker inte.

Postad 18 april 2008 - 19:29

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
DIR-655 har en throughput på nära 300 mbps på WAN-porten. Detta har inget att göra med LAN-delen... Som du ser ovan skrev jag förra året att även gamla DGL-4300 lätt gjorde 800 mbps på LAN. Så hur vet du att 655:an inte duger? Har du en sådan? Då kanske det är fel på den?

Du borde nog skapat en ny tråd för detta, det matchar dåligt med din fråga i en ett år gammal tråd.. för du frågar efter en switch tror jag? Du vill koppla ihop datorer utan routing ("WAN")
Och där har jag inte mkt att tillföra när det gäller mindre burkar förutom att
leverar fint. Det är dock en VLAN-switch.. är som sagt inte så hemma i mellansegmentet, du rotar i segmentet "mindre företag" tror jag.

Allt detta för ynka 100/100? ;-)

Postad 18 april 2008 - 22:13

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
F*n maxxess, du är före med dina dräparsvar överallt!
Jag hinner ju inte med :D
Håller dock med till fullo - har själv en 4300, den duger utmärkt även till 100/100...

Postad 19 april 2008 - 03:51

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Inte min mening att "dräpa" till så jag hoppas det inte var negativt menat ;-)

Glömde tillägga att switchen ovan är helt fläktlös vilket gör att den faktiskt passar allldeles utmärkt hemma, till skillnad från dess storebröder Procurve 24xx/26xx som låter så mkt att de är direkt störande även om de monteras in i en skrubb med dörr/skåp som hålls stängd.

Postad 19 april 2008 - 05:35

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1 862 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...mp;o=egenskap_3

Postad 19 april 2008 - 10:59

golleman
  • golleman
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0
Någon som vet om det finns en router motsvarande dir-655:an, men med usb host så man kan köra en extern usb-disk från den, dvs gigbit lan, draft-n, usb host och >200mbit troughput?

Postad 19 april 2008 - 11:14

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Hej, jag vet inte om denna länk har figurerat tidigare i denna tråd men jag trycker dit den ändå.

Smallnetbuilder.com

Här hittar ni massor med tester, den ni bör läsa mest noggrant med tanke på namnet på tråden är throughput wan-lan

Postad 19 april 2008 - 11:59

kvalrossen
  • kvalrossen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hur jag vet att DIR-655 inte räcker? Ja, om du läser HELA min fråga så ser du att jag behöver 8st LAN-portar då jag har 8st uttag hemma.

Och nej jag vill inte ha en switch, jag vill ha en router med enbart LAN. Befintlig router är en SMC.

Varför öppna en ny tråd när det finns en, finns tillräckligt med trådar på detta forum ändå, bättre att fortsätta på de befintliga.

Postad 19 april 2008 - 14:34

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Hur jag vet att DIR-655 inte räcker? Ja, om du läser HELA min fråga så ser du att jag behöver 8st LAN-portar då jag har 8st uttag hemma.

Och nej jag vill inte ha en switch, jag vill ha en router med enbart LAN. Befintlig router är en SMC.

Jag läste hela inlägget :D Men det var inte övertydligt..

Mitt svar var ju också en switch med 8 portar gbps som borde fungera om du bara behöver LAN-funktionalitet. För jag antar att du måste ha gbps på alla portar, annars är det ju enkelt att komplettera med superbillig switch på 100mbps köpt på ICA och koppla till exvis 655:an.

Bara så att vi förstår varför du måste ha en router inom ditt eget LAN: Du har alltså flera olika c-nät (eller mindre subnät uppdelade) i din fastighet och behöver internt routa trafiken??
Om så inte är fallet så behöver du en vanlig hemmarouter med WAN-port och NAT-del. Ditt problem är då att inga av produkterna i detta segment har 8 portar på LAN-sidan. Jag känner tyvärr inte till någon som har detta.

655 + switch skulle lösa dina problem men om jag läser mellan raderna så vill du ha allt i en burk, och säkert till bra pris :-)

Postad 20 april 2008 - 14:25

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

Inte min mening att "dräpa" till så jag hoppas det inte var negativt menat ;-)

Glömde tillägga att switchen ovan är helt fläktlös vilket gör att den faktiskt passar allldeles utmärkt hemma, till skillnad från dess storebröder Procurve 24xx/26xx som låter så mkt att de är direkt störande även om de monteras in i en skrubb med dörr/skåp som hålls stängd.

Absolut inte :)
Dina inlägg är alltid strålande!
Bara att jag inte hinner komma med min dräpardito :)

Postad 09 maj 2008 - 17:48

kvalrossen
  • kvalrossen
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Jag vill ha en router för att jag vill ha en fördelare som kan välja olika vägar, switchen kan bara switcha paket. Det kommer kopplas in subnät, så ja. Jag såg att netgear kan ha en router som jag letar efter även om den kostar rejält så är det värt det. Synd att marknaden har ändrats från 8 till fyra uttag de senaste åren, men folk har väl inte mer i husen.

Maxxness, jag tror att du har en groupie i hasorna att döma av inläggen...;-)

Postad 15 maj 2008 - 16:30

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Jag vill ha en router för att jag vill ha en fördelare som kan välja olika vägar, switchen kan bara switcha paket.

Maxxness, jag tror att du har en groupie i hasorna att döma av inläggen...;-)

Eller bara nån som inte hinner skriva det jag gör men sitter inne med exakt samma motfråga/svar? ;-)

Inom ett enda LAN kan du inte välja så många vägar, alla dina paket går till default gateway som är din router. Vad vill du sedan skall hända?

Jag är ledsen men jag förstår inte vad du vill uppnå med intern routing utan WAN-koppling (då behöver du en router till för WAN-sidan, den antar jag finns på plats redan och fungerar)....
Om du gav lite exempel blir det lättare att svara.

Postad 16 maj 2008 - 10:48

j0nkan
  • j0nkan
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Beställt & väntar på en Netgear RP614 v4 som tydligen ska ha en ganska hög & bra throughput. Billig är den också, 295:- på dustin:

http://www.dustinhom...5010043346.aspx

En del har haft problem med att den tappar kontakten men uppdaterar man till senaste FW så ska den fungera som den ska.

Postad 16 maj 2008 - 12:48

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
EDIT: postade i fel tråd, sorry -- raderat.

Redigerat av maxxess, 16 maj 2008 - 12:49.

Postad 19 maj 2008 - 13:25

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Hej!
Jag och tjejen tänkte köpa en trådlösrauter, men vet inte vilken vi ska välja. Vi har två datorer som vi vill ska kunna gå att ansluta. Den ena ska vara trådlös och den andra ska vara kabel. Vad borde vi ta för rauter om man inte vill tappa hastighet när man använder kabel?

Postad 17 juli 2008 - 17:02

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0
Hallå,

Någon som testat Linksys WRVS4400N?
https://www.prisjakt...kt.php?p=112170
Enl Prisjakt/Linksys skall den klara 800 mbit/s WAN-LAN.
Men finns inte testad på Smallnetbuilders vad jag kunde se..

(Svårt iofs att testa.. Kanske mellan två datorer..)

Postad 18 juli 2008 - 20:22

ljudlahger
  • ljudlahger
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Det funkar faktiskt att köra gigabit även om du bara dragit Cat-5. 100mbit använder inte alla par i en cat-5-ledning, medan gigabit-lan gör just det. Skillanden mellan cat-5 o cat-6 såvitt jag förstått är primärt att cat-6 är ceritifierad för gigabit och har mer skärmning. Själv kör jag dock utan problem gigabit-lan på cat-5-kablage, däremot bytte jag uttagen till cat-6.

Jag jobbar som bredbansinstallatör. Med cat-5 kabel och speciellt med "hemma-pressade-hanar" från clas ohlson eller nåt så är det svårt att tro att man kommer upp i 100Mbit. Dessa kontakter skall man passa sig för då dom aldrig skulle gå igenom en mätning. Ur usla.

Samt finns cat 6 oskärmad och skärmad. Den skärmade typen finns i många utföranden; en skärm runt alla tvinnade par eller en runtom samt runt varje par.

Skall ni dra eget nät hemma så rekommenderar jag :

Cat 6 eller 7 kabel ifrån tyco och skärmat är bäst. Tål lite mera stryk och går att böja snävare.
Kontakterna i ändarna skall vara honor ifrån samma tillverkare, fasta uttag på väggen, sedan är det bara att patcha vidare! (cat 7 kontakter finns inte än)

Gör detta så behövs bara en mätning för att det skall bli certifierat för den som vill. (enkelt förklarat)

Cat 5 -> 100 Mbit
Cat 6 -> 1 Gbit
Cat 7 -> Nästan 10 Gbit

Gigabit på cat 5? Hmm...ok datorn visar vid klockan gigabit men du har ju ingen aning om hur många gånger den skickar om paketen som går förlorade pga kabeln...så det tror jag ej...

Ett mätinstrument som Fluke är det enda rätta för att mäta den "riktiga" hastigheten på hemma nätet, så ofta är det en massa andra faktorer som stör som, el, router, brandvägg, nätverkskort och micron hemma mm...

Tänkte inte vara bässervisser, bara ge ett litet tips för er som vill gasa med ettor och nollor!

Redigerat av ljudlahger, 18 juli 2008 - 20:28.

Postad 18 juli 2008 - 20:50

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Gbps går alldeles utmärkt på cat5. Som installatör MÅSTE du såklart skylla på kablage, det ingår i jobbet för att skydda arbetsgivaren :)

Både på jobbet (+1500 burkar) såväl som hemma funkar cat5 fint. Visst hittar man ett kasst uttag eller en dålig kabel då och då, men annars funkar cat5 finfint med IRL hastigheter på 300-600 mbps på lanet.

Jag kan lätt göra 800mbps mot min hemserver om jag kör två sessioner (mäter med iperf) och tweakar.
Att jag inte sedan får den prestandan när OS och filsystem spelar in är en annan sak, men ~800mbps är inga problem med hemklämda cat5 hos mig. Jag måste ha råtur :-) Både hemma och på jobbet med kilometervis cat5.

Bra kablar är aldrig fel, men låt oss inte gå till överdrift.

Postad 18 juli 2008 - 20:59

ljudlahger
  • ljudlahger
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Gbps går alldeles utmärkt på cat5. Som installatör MÅSTE du såklart skylla på kablage, det ingår i jobbet för att skydda arbetsgivaren :)

Både på jobbet (+1500 burkar) såväl som hemma funkar cat5 fint. Visst hittar man ett kasst uttag eller en dålig kabel då och då, men annars funkar cat5 finfint med IRL hastigheter på 300-600 mbps på lanet.

Jag kan lätt göra 800mbps mot min hemserver om jag kör två sessioner (mäter med iperf) och tweakar.
Att jag inte sedan får den prestandan när OS och filsystem spelar in är en annan sak, men ~800mbps är inga problem med hemklämda cat5 hos mig. Jag måste ha råtur :-) Både hemma och på jobbet med kilometervis cat5.

Bra kablar är aldrig fel, men låt oss inte gå till överdrift.

Ok...jag inte lägga mig i ditt kunnande om ämnet.

Postad 18 juli 2008 - 21:59

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Mitt svar var baserat på erfarenhet. Jag menade inte att vara spydig, men det är oomkullrunkeligen bevisat att cat5 funkar bra för gbps. Istället för att bli snarstucken kanske du kunde ge exempel på när det inte fungerat och det varit själva kabelstandarden som lade av?

Postad 11 augusti 2008 - 10:31

Barsk
  • Barsk
  • Lärjunge

• 493 inlägg
  • 0
cat5e klarar gigabit.
cat5 kan klara det om man har tur, den är inte lika bra skärmad så det är inte garanterat. Speciellt inte i maxlängder, dvs 100 m.
Själv kör jag cat6 i mitt hemmanät.

Postad 12 december 2008 - 07:15

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Gissar att de flesta av er redan har hittat m0n0 och pfSense-mjukvarorna. Med en gammal P2-häck klarar med vettiga NIC:ar 100/100mbit. Grymt webbgränssnitt, kräver inga snurrande diskar osv.

Själv kör jag på en 128MB flash-kort, men man kan ju lika gärna använda nåt gammalt usbminne, en cd-rom med en diskett eller vad man har liggande för gammalt skrot.

Jag kör tre interface + WLAN, kanske inte helt nödvändigt, men då har jag separerat det jag absolut vill komma åt utifrån Internet, sett till så att jag har full access från LAN-interfacet mot WAN-interfacet men inte tvärt om...

Även om man inte har en aning om FreeBSD är det nog omöjligt att konfa upp en så här bra och snabb brandvägg snabbare...

Dock är installationsmanualen onödigt komplicerad. Har du ett usb-minne liggande och har ett moderkort som bootar från usb kan du ju helt enkelt testa och vara igång på några minuter. Gör bara så här:

1. Ladda ned senaste PC-imagen härifrån - välj Generic PC
2. Ladda ned Physicwrite härifrån....
3. Placera dessa filer i en lätt-att-hitta katalog - till exempel c:\temp\mono
4. Packa upp filerna om de är packade (med winzip till exempel)
5. Stoppa in usbminnet i din usbport och kontrollera vilken enhetsbokstav den fick
6. Gå till katalogen i utforskaren och släpp .img-filen på physdiskwrite.exe
7. Nu visas en lista på dina diskar. USB-enheten är (såvitt jag sett) alltid den sista och har lägst värden för disk eftersom den är minst. Om du inte har anslutit andra diskar som är mindre än 2GB kommer programmet att stanna om du väljer fel disk. Har du två diskar listade väljer du 1 och [Enter]
8. Informationen skrivs till usbminnet - brukar ta 30 sekunder.
9. Stoppa i usb-minnet i maskinen som skall användas
Starta PCn som skall användas och kontrollera i BIOS att startordningen (Boot) innehåller USB och att den är först. Det är kanske lättast att ha skärm och tangetbord inkopplat första gången.
10. Klart!

Du kan nu använda det enkla kommandobaserade gränssnittet, men surfa hellre in till enheten genom att ansluta din andra dator via switch eller korsad kabel till det interface som skall användas som LAN (eller OPTn om du skall använda en massa interna nät, vilket du kanske inte vill)
Vet du inte vilket som är LAN och WAN kan du helt enkelt testa - får du ingen IP är det förmodligen WAN-interfacet då DHCP är påslaget som standard på alla interface utom WAN (= porten ut mot Internet). Som standard kommer allt inifrån åt allt utifrån. För att konfa brandväggen surfa till 192.168.1.1 och logga in med admin som användarnamn och mono som lösenord.

Observera!
att om du testar brandväggen innanför din gamla brandvägg så kommer det inte att fungera eftersom det finns ett skydd i M0n0 så att WAN-porten inte kan få tilldelat en adress inom de "fria" näten - 10.x.x.x, 172.16.x.x och 192.168.x.x

Observera 2!
När du skall lägga till egna brandväggsregler för att till exempel tillåta fjärraccess till din dator från din fasta IP på jobbet bör du gå in under Firewall>NAT istället för Firewall>Rules, klicka på plussymbolen för lägg till och kryssa i bocken längst ned "Auto-add a firewall rule to permit traffic through this NAT rule". Gå därefter in och editera brandväggsregeln så att bara den enstaka adressen tillåts istället för any som är default.

Observera 3!
Om du vill felsöka varför något inte fungerar - aktivera loggning för den specifika regeln och titta under Diagnostics>System Logs > Firewall. Jag tycker det är lättare att få senaste händelserna först och att öka antalet händelser till max.

Observera 4!
Genom att byta ntp-server till se.pool.ntp.org (gäller nog alla brandväggar) uppdateras alla händelser med faktiskt tid mycket fortare än med standardinställningen. Om den inte får kontakt direkt försöker den igen efter tio minuter eller så...

Observera 5!
Brandväggen har ett riktigt bra dyndns-stöd som stöder dyndns custom-adresser vilket inte är många andra som gör. Kan vara bra att veta...

Du kan enkelt avaktivera detta genom att surfa in på WAN-interfacet i webbgränssnittet och bocka ur krysset längst ned "Block private networks" om du vill (vet inte hur många timmar jag lagt på att hitta den lilla bocken när jag testade olika brandväggar. Många.)

Gränssnittet är så bra att det börjar komma fler programvaror som baseras på samma gränssnitt och som också stöder mängder med hårdvara direkt utan konf. Den roligaste är kanske FreeNas som ger mängder med möjligheter för dig som hellre vill ha en annan burk innanför brandväggen för dina lagringsbehov. Lika lätt, lika rolig!

Jag använder ett litet moderkort med tre NIC som kallas WRAP, men som skall sluta tillverkas tyvärr, men har kört denna på en massa annan hårdvara med - lite mini-ITX-kort och några andra geode-baserade kort med, mest för att det känns onödigt att ha en monsterPC som drar ström när man klarar sig med nästan ingen prestanda alls.

FIn guide.
Förstår jag rätt är det en routerfunktion i denna och jag kan i ditt fall använda tredje nic till en switch?
Finns snmp i programvaran?
Finns det färdiga paket idag ditt har ju slutat säljas.

Postad 12 december 2008 - 09:08

Quart
  • Quart
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Någon som vet om det finns en router motsvarande dir-655:an, men med usb host så man kan köra en extern usb-disk från den, dvs gigbit lan, draft-n, usb host och >200mbit troughput?

Kör en Dir-855, senaste firmwaren aktvierar USB porten som en skrivarport eller för att köra emot USB minne/disk

Redigerat av Quart, 12 december 2008 - 09:08.

Postad 19 mars 2009 - 13:46

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Vilka nuvarande routrar kommer upp i 100mbit trådlöst på WAN-porten?

Postad 20 mars 2009 - 13:52

slacker666
  • slacker666
  • Lärjunge

• 318 inlägg
  • 0

Jag är på jakt efter en snabb router som klarar av att hantera min uppkoppling.
Jag sitter med 100/100 full duplex och idag med en router som inte ens är i närheten av att orka skyffla så mycket data. Kör jag tptest utan router får jag runt 70mbit, med routern får jag strax under 10mbit.. mindre lyckat mao :D
Helst vill jag hitta en router som klarar 200mbit throughput, så att jag kan maxa både upload och download och i alla fall inte vara begränsad av lokala omständigheter. Dock är väl mer realistiskt att lägga sig runt 100mbit om man inte vill sätta upp en dedikerad dator i garderoben gissar jag på..

De jag har tittat på hittils är:

Planex BRL-04UR
<div class="forumpricebox">
<script type="text/javascript" src="https://www.prisjakt...1660"></script>
</div>
Skall klara 100mbit throughput.
http://www.planex.se...p;product_id=39

DGL-4100
<script type="text/javascript" src="https://www.prisjakt...6722"></script>
</div>
Runt 80mbit

D-Link Xtreme N Gigabit Router (DIR-655)
<script type="text/javascript" src="https://www.prisjakt...8163"></script>
</div>
Throughput skall enligt tillverkaren vara hela 266 Mbit/s, det skulle vara intressant att höra om någon har denna router och faktiskt testat? Problemet med denna är att den har wlan, vilket jag inte är intresserad av, skulle vara intressant om det finns någon annan router med så bra throughput men utan wlan.
Dock.. D-Link? Jag har bytt ut 2 tidigare dlinkar mot den zyxel jag har idag. D-Linkarna krånglade alltid medan Zyxeln varit otroligt stabil. Dock för långsam nu som sagt.

Fler tips? Pris är inte så viktigt, jag kan tänka mig att betala ett par-tre tusen för en router som är riktigt snabb om det kniper...

varför inte sätta upp en dator med linux i botten som en router, bättre kvalitet lär det inte bli? Ta hem ipcop å kör redan idag, enkelt att installera!

du behöver ingen märkvärdig dator heller, en P3:a med 256mb-512mb ram bör räcka

Postad 20 mars 2009 - 14:01

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

Kör en Dir-855, senaste firmwaren aktvierar USB porten som en skrivarport eller för att köra emot USB minne/disk

MEN, för att använda det som är kopplat på USB-porten måste du med D-links program låsa porten till din dator. Det går med andra ord inte att ha en USB-disk påkopplad där som fungerar som en NAS.

Det går inte heller att komma åt USB-disken från t.ex. en XBox med XBMC, en Popcorn Hour, eller något annat som inte är en dator.

Helt klart schysst av D-link att de ger den här möjligheten, men den kunde varit lite bättre. :-)

Postad 11 november 2009 - 19:34

greim
  • greim
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej alla.

Jag är ny här på forumet och jag skulle behöva er hjälp :)

Jag kör med ADSL via BBB 100/10

Nu är det så här att deras trådlösa gateway(modemet) som jag har klarar bara av 54mbit.(jag förstår inte varför dom inte skickar ut modem som klarar full hastighet) dom har inga, får jag som svar när jag pratar med dom.

Kan jag då köpa till denna trådlösa router(D-link dir 655) https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=158163 och koppla in den med det här modemet så jag får ut så maximal hastighet som möjligt via trådlöst? För det går väll inte bara köra med enbart med D-linken om man har ADSL? Har ni några tips för en som har ADSL? =D

Jag vet att det optimala är juh att bara köra med kabel direkt från bredbandsuttaget men nu vill jag slippa den.

Jäkla sit stadsnätet har juh inte kommit hit än ;(

Modemet som jag har fått från BBB är: http://www.inteno.se/files/img/DSCN2576_webb.jpg

EDIT: Tja igen.

Jag har pratat med BBB nu och till svar fick jag att dom inte har några trådlösa modem än som klarar av 100mbit eller mer så dom ville köra på en säker anslutning därav att jag får bara ut 54mbit om jag inte kör med kabel.
Sen så kunde jag koppla på den trådlösa D-linken direkt till modemet som jag har nu för den är till för Telefonin.

//Greim

Redigerat av greim, 11 november 2009 - 19:49.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.