Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Varning för Dreambox-kopior, ett stort bedrägeri!

272 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 april 2008 - 20:38

MartinG
  • MartinG
  • Användare

• 177 inlägg
  • 0

Hmmm, man kanske ska skippa köp av Dreambox och rikta sig in på andra märken. Tänk att man köper en box och man upptäcker att den är en kopia och att den sedan blir obrukbar. Så det är dumt att chansa när man inte har kunskap om vad som är äkta eller falskt.

Precis, så är det mycket möjligt att många tänker och då har DMM bara bundit ris om sin egen rygg. Att de överhuvud taget kunde komma på en sådan här idé är amatörmässigt. Jag förstår att de är frustrerade, men att skriva kod för att förstöra boxar är att gå alldeles för långt. Och som jag skrev, förra gången skrev de koden så dåligt att de förstörde även många av sina egna original-CAMs...

Det finns många Dreamboxfans som kommer att försvara dem vad de än gör och vilket pris och vilken leveranstid de än har på sina prylar, men de har skitit i många blåa skåp nu. Jag är själv en Dreamboxfan, men jag blundar inte för allt de gör.

/Martin

Postad 18 april 2008 - 20:58

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Det är ju fd hackers som ligger bakom DMM, så det var väl de gamla synderna som poppade upp till ytan :)

humlan.

Postad 18 april 2008 - 23:41

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
som jag ser det så förstör inte DMM några boxar det är användaren/säljaren själv som gör det då dom stoppar in mjukvara som är licenserad till DMM och inte är opensource ingen annan än DMM har rätt att använda dom... busybux, enigma, kerneln osv är ok att använda för den är opensource men dom måste skriva egen bootloader och drivrutiner själva... om nån piratkopierar deras licenserade mjukvara anser jag att dom har rätt att lägga in ett skydd mot användande av det... så ni med kloner som DMM säger: BAD LUCK!!!

Postad 19 april 2008 - 09:24

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

som jag ser det så förstör inte DMM några boxar det är användaren/säljaren själv som gör det då dom stoppar in mjukvara som är licenserad till DMM och inte är opensource ingen annan än DMM har rätt att använda dom... busybux, enigma, kerneln osv är ok att använda för den är opensource men dom måste skriva egen bootloader och drivrutiner själva... om nån piratkopierar deras licenserade mjukvara anser jag att dom har rätt att lägga in ett skydd mot användande av det... så ni med kloner som DMM säger: BAD LUCK!!!

Så DMM, bad luck. Nu har jag i alla fall bestämt mig. Ingen Dreambox i mitt hus, vem vill chansa? Det finns allt för många oseriösa säljare för att jag tänker ta risker med att kanske få en kopia när jag tror att det är ett original.

Postad 19 april 2008 - 09:59

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Kopior får alla tillverka, det är endast när nån påstår att en kopia/klon är ett orginal det blir olagligt. Å DMM kan inte på nåt lagligt sätt, göra en box som har samma funktioner å använder samma mjukvara som en Dreambox, obrukbar. Alla sat-dekodrar är i princip kopior, med samma innehåll, samma funktioner, å med samma komponenter. De flesta är boxar är en OEM produkt, å alltså i princip identiska boxar med lite skillnad mjukvara, annan låda å ev nån skillnad i anslutningsmöjligheter. Att påstå att boxar som kopierat funktioner, är olagliga, är alltså helt fel, lika dumt som att påstå att en bil med 4 däck, motor å en ratt skulle vara olagligt att tillverka. Så inlägget från Digital Nordic gäller endast boxar som påstås vara en äkta Dreambox, men är en klon/kopia..., inget annat. Å får Ni boxar förstörda genom att använda den fria mjukvaran, så stäm de som ligger bakom den.

humlan.

Postad 19 april 2008 - 10:03

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

BAB LUCK skulle jag vilja påstå det blir för DMM om nån stämmer dom, DMM kommer att åka dit så det visslar om det. Aldrig i världen att nån får skriva en mjukvara som förstör egendom för andra. Dom får som andra stämma företaget/företagen för intrång eller vad det kan gälla, men aldrig ta lagen i egna händer genom att använda skadlig kod.

humlan.

Postad 19 april 2008 - 10:22

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Jag är på gång att beställa en Dreambox 600C men nu blev jag lite tveksam. Kan jag vara säker på att få en äkta box som inte förstörs när jag installerar en ny image på den?

Det är ganska få auktoriserade återförsäljare listade på Dream Multimedias hemsida. Var köper de andra svenska återförsäljarna sina boxar ifrån?

Cirkus

Postad 19 april 2008 - 10:37

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Jag är på gång att beställa en Dreambox 600C men nu blev jag lite tveksam. Kan jag vara säker på att få en äkta box som inte förstörs när jag installerar en ny image på den?

Det är ganska få auktoriserade återförsäljare listade på Dream Multimedias hemsida. Var köper de andra svenska återförsäljarna sina boxar ifrån?

Cirkus

Be Digital Nordic rekommendera en säljare om Du är rädd för att få en box förstörd, nåt jag inte tycker Du ska oroa dig för... Sen är det knappast nån hemlighet att kloner har sålts i samma butiker som orginalen, så ska Du vara 100% säker på att få en orginal, får du handla direkt av Digital Nordic. Men köp en kopia som inte utger sig att vara en Dreambox, bra mycket billigare å fungerar lika bra....

humlan.

Postad 19 april 2008 - 13:24

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Det finns ett progg för att kolla om Ni fått mjukvara, avsedd att förstöra kloner/kopior av DM500 installerat i boxen, att hämta ner från Internet. Sök efter Clone Bomb Checker, eller ladda ner den från vårat Dreambox å Kathrein forum.

humlan.

Postad 19 april 2008 - 15:04

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Kopior får alla tillverka, det är endast när nån påstår att en kopia/klon är ett orginal det blir olagligt. Å DMM kan inte på nåt lagligt sätt, göra en box som har samma funktioner å använder samma mjukvara som en Dreambox, obrukbar. Alla sat-dekodrar är i princip kopior, med samma innehåll, samma funktioner, å med samma komponenter. De flesta är boxar är en OEM produkt, å alltså i princip identiska boxar med lite skillnad mjukvara, annan låda å ev nån skillnad i anslutningsmöjligheter. Att påstå att boxar som kopierat funktioner, är olagliga, är alltså helt fel, lika dumt som att påstå att en bil med 4 däck, motor å en ratt skulle vara olagligt att tillverka. Så inlägget från Digital Nordic gäller endast boxar som påstås vara en äkta Dreambox, men är en klon/kopia..., inget annat. Å får Ni boxar förstörda genom att använda den fria mjukvaran, så stäm de som ligger bakom den.

humlan.

Men du fattar tydligen dåligt... DMM DRIVRUTINER ÄR INTE FRIA!!!! Endast DMM får använda dom och ingen annan.... kernel,mjukvara,enigma och sånt får användas är opensource...
och boxarna blir inte förstörda dom rensas bara från mjukvaran som är DMM's och hur kan man stämma nån för att att en användare har använt deras mjukvara som inte är meningen till den boxen? Du är ute och cyklar...
Om jag slänger in bios för ett ASUS moderkort t.ex i på mitt MSI moderkort och förstör det ska jag stämma ASUS då för att mitt MSI kort går sönder?
Däremot blir den som drabbas antingen tvungen skicka boxen för att repas eller fixa det själv med en JTAG kabel...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 15:18.

Postad 19 april 2008 - 15:10

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Be Digital Nordic rekommendera en säljare om Du är rädd för att få en box förstörd, nåt jag inte tycker Du ska oroa dig för... Sen är det knappast nån hemlighet att kloner har sålts i samma butiker som orginalen, så ska Du vara 100% säker på att få en orginal, får du handla direkt av Digital Nordic. Men köp en kopia som inte utger sig att vara en Dreambox, bra mycket billigare å fungerar lika bra....

humlan.

You wish du kommer inte undan för det... kommer drabbas av det iaf jag rekomenderar att köpa från svensk återförsäljare av dreambox och skulle du få en klon så är det bara rapportera det till DMM så lär den återförsäljaren åka all världens väg ifall det är en klon dom säljer... dm600 är inte så vanligt att dom säljer kopior av i sverige än sålänge det är dm500 som är riskmodellen... ett anant sätt är att kolla priset ligger de flera 100 lappar under vad dom normalt kostar ja då är det garanterat en klon...

här är lista på återförsäljare
http://www.dream-mul...e...rt=0&order=

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 15:13.

Postad 19 april 2008 - 15:17

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Det finns 600:a boxar för ca 1650 sek att köpa idag...., kopior med annat namn bara.. En 500:a får man för under 1000-lappen.

humlan.

Redigerat av humlan57, 19 april 2008 - 15:18.

Postad 19 april 2008 - 15:26

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

humlan.

Jo jag har ju märkt det på dom kopiorna jag sett hehe och nu får man vara rädd för när drabbas man av BAD LUCK! nästa gång hehe... nää köp orginal och inget annat så slipper ni oroa er och har full garanti då med... går butiken ni köpt hos i konkurs så har ni ingen garanti på boxen heller då DMM inte tar in några kopior på garanti...

Postad 19 april 2008 - 15:41

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Men du fattar tydligen dåligt... DMM DRIVRUTINER ÄR INTE FRIA!!!! Endast DMM får använda dom och ingen annan.... kernel,mjukvara,enigma och sånt får användas är opensource...
och boxarna blir inte förstörda dom rensas bara från mjukvaran som är DMM's och hur kan man stämma nån för att att en användare har använt deras mjukvara som inte är meningen till den boxen? Du är ute och cyklar...
Om jag slänger in bios för ett ASUS moderkort t.ex i på mitt MSI moderkort och förstör det ska jag stämma ASUS då för att mitt MSI kort går sönder?
Däremot blir den som drabbas antingen tvungen skicka boxen för att repas eller fixa det själv med en JTAG kabel...

Jag håller med om att det inte är ok att göra en kopia, kalla den Dreambox och använda DMMs drivrutiner. Men det gör det inte lagligt för DMM att radera dessa drivrutiner från enskilda konsumenters boxar med hjälp av någon slags rootkit. Det är lika lite lagligt som att skapa ett rootkit som raderar olicensierade programvaror från din Windowsdator. Utöver den enorma badwill och osäkerhet som detta skapar så är jag rätt övertygad om att DMM skulle kunna bli dömda i en domstol för detta tilltag, precis som de som skriver datavirus kan bli dömda för detta.

DMM får istället gå till polisen eller lämna in en stämningsansökan precis som alla andra som anser att deras rättigheter blivit kränkta. Det är inte ok att företag skall få leka polis själva. Vad blir i så fall nästa steg? Radera all "olicensierad" musik på din hårddisk när kopplar upp dig till iTunes? Radera BIOS i din laptop därför att datortillverkaren köpt kretsar som inte var original? Det är inte en rolig utveckling om detta får passera utan åtgärd och jag kan mycket väl tänka mig att konsumentorganisationer i EU lämnar in en rätt fet anmälan till polis/åklagare angående detta och att det blir slutet för DMM.

Jag stod precis i begrepp att köpa en Dreambox 600 men jag vet faktiskt inte om jag vågar göra detta längre. DMMs tilltag tyder på att de är mycket desperata och inte har något att förlora. Frågan är hur länge ett sådant företag överlever, speciellt om de får en rättsprocess emot sig. Om jag köper en box idag står jag kanske där om 6 månader med en box som ingen vill ta ansvar för om den går sönder eftersom tillverkaren har gått i konkurs och distributören sysslar med annat.

Cirkus

Postad 19 april 2008 - 15:44

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Lika löjligt som om Windows skulle bara funka på Dell datorer.

Postad 19 april 2008 - 15:46

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Jag förstår inte vad Du irriterar dig på? Håll i sär begreppen, kloner som gör märkesintrång, å kopior med enbart likartade funktioner som en Dreambox. Dom senare har full garanti, är precis lika bra, å vissa fall med en högre kavalitet åxå. Att Digita Nordic inte vill att folk ska bli lurade är självklart, å dom som säljer boxar som påstås vara en orginal Dreambox ska stoppas. Men att jmf dom med boxar som fungerar som en Dreambox, men inte gör anspråk på att vara nåt annat en box med likartade funktioner, är helt fel. Dessutom är det helt fel att kalla boxar med liknande funktioner som en Dreambox för klon, då det är en helt egen box, med helt eget namn, som säljs av andra än DMM. Precis som det fungerar över hela världen med de flesta produkter..., för att inte säga alla produkter.

humlan

Postad 19 april 2008 - 15:57

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Lika löjligt som om Windows skulle bara funka på Dell datorer.

En gång i tiden var det faktiskt så att IBM var den enda tillverkaren av PC och kopiorna kunde inte köra samma program. Detta berodde på att kopiorna inte hade samma BIOS. Kopietillverkarna kopierade sedan BIOS och kopiorna blev därmed fullt kompatibla, därav benämningen IBM-kompatibel. Själva kopieringen gjordes på ett väldigt raffinerat sätt där ett team gick igenom koden i BIOS och skrev en specifikation på hur det fungerar. Ett annat team som inte sett koden skrev därefter ett nytt BIOS utifrån denna specifikation. Det var ett raffinerat sätt att kringgå upphovsrättten.

Av detta kan man lära sig följande: Om inte ens IBM med alla sina advokater på laglig väg kunde stoppa de som kopierade deras BIOS, hur tror ni då att lilla DMM skall kunna göra detta? Möjligtvis om de får uppbackning av EU och kan få till stånd något slags importförbud för kopiorna men jag tror att detta blir svårt.

De har nog insett att slaget är kört och kör därför med fula metoder som rootkits och liknande. Marknaden har en förmåga att rensa bort den typen av företag så jag undrar hur länge DMM kommar att överleva detta.

Finns det några rena kopior som ej utger sig för att vara Dreamboxar som också har förstörts av nyare Gemini?
Stöder Gemini överhuvudtaget den här typen av kopieboxar?

Cirkus

Redigerat av Cirkus, 19 april 2008 - 15:59.

Postad 19 april 2008 - 16:07

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Jag håller med om att det inte är ok att göra en kopia, kalla den Dreambox och använda DMMs drivrutiner. Men det gör det inte lagligt för DMM att radera dessa drivrutiner från enskilda konsumenters boxar med hjälp av någon slags rootkit. Det är lika lite lagligt som att skapa ett rootkit som raderar olicensierade programvaror från din Windowsdator. Utöver den enorma badwill och osäkerhet som detta skapar så är jag rätt övertygad om att DMM skulle kunna bli dömda i en domstol för detta tilltag, precis som de som skriver datavirus kan bli dömda för detta.

DMM får istället gå till polisen eller lämna in en stämningsansökan precis som alla andra som anser att deras rättigheter blivit kränkta. Det är inte ok att företag skall få leka polis själva. Vad blir i så fall nästa steg? Radera all "olicensierad" musik på din hårddisk när kopplar upp dig till iTunes? Radera BIOS i din laptop därför att datortillverkaren köpt kretsar som inte var original? Det är inte en rolig utveckling om detta får passera utan åtgärd och jag kan mycket väl tänka mig att konsumentorganisationer i EU lämnar in en rätt fet anmälan till polis/åklagare angående detta och att det blir slutet för DMM.

Jag stod precis i begrepp att köpa en Dreambox 600 men jag vet faktiskt inte om jag vågar göra detta längre. DMMs tilltag tyder på att de är mycket desperata och inte har något att förlora. Frågan är hur länge ett sådant företag överlever, speciellt om de får en rättsprocess emot sig. Om jag köper en box idag står jag kanske där om 6 månader med en box som ingen vill ta ansvar för om den går sönder eftersom tillverkaren har gått i konkurs och distributören sysslar med annat.

Cirkus

Det är inte lagligt att lägga in DMM drivrutiner i andra produkter... och fortfarande det är inte DMM som lägger in mjukvaran eller säljer dom boxarna och påstår att dom ska funka på dom... Jag tycker bara synd om dom som blivit lurad att tro att det varit orginalbox dom köpt men det får säljaren av dom stå för... Jag anser att dom sin fulla rätt att skydda sina drivrutiner att stoppa in i andra boxar precis som Microsoft har rätt att skydda sin med att inte kunna ladda ner från Windows Update osv...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 16:12.

Postad 19 april 2008 - 16:12

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Det är inte lagligt att lägga in DMM drivrutiner i andra produkter...

Förstår inte varför du drar upp detta, har jag skrivit att det är lagligt?

Det är säkert så att det inte lagligt att DMM drivrutiner i andra produkter. Men det gör det inte lagligt att försöka radera dessa drivrutiner med någon datavirus-liknande kod. Det är detta som det handlar om. DMM försöker ta lagen i egna händer. Det är INTE lagligt.

Postad 19 april 2008 - 16:21

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Budskapet är då iaf ganska enkelt... köp en klon och lägg in mjukvara som är för dreambox och du vet aldrig vad som händer sen :D

Postad 19 april 2008 - 16:29

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

Budskapet är då iaf ganska enkelt... köp en klon och lägg in mjukvara som är för dreambox och du vet aldrig vad som händer sen :D

Jodå, DMM får en stämning om kopian slutar fungera, precis som vilket annat företag skulle få, om dom förstörde min egendom. Att boxtillverkaren har använt DMM:s mjukvara hör inte hit, det är en sak mellan DMM å tillverkaren.

humlan.

Redigerat av humlan57, 19 april 2008 - 16:31.

Postad 19 april 2008 - 16:46

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
dom har inte förstört boxen då du själv eller säljaren lagt in imagen och sen så har den har bara slutat fungera eftersom DMM's drivrutiner inte längre finns i den... det går att programmera dit igen men då behöver man JTAG
men kan inte vara speciellt kul att sitta och behöva JTAGA den då och då :D
Då kan man lika gärna stämma många programföretag för att deras mjukvara slutar fungera efter ett tag för att man inte betalat för dom...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 17:00.

Postad 19 april 2008 - 17:07

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0

Det är inte lagligt att lägga in DMM drivrutiner i andra produkter... och fortfarande det är inte DMM som lägger in mjukvaran eller säljer dom boxarna och påstår att dom ska funka på dom... Jag tycker bara synd om dom som blivit lurad att tro att det varit orginalbox dom köpt men det får säljaren av dom stå för... Jag anser att dom sin fulla rätt att skydda sina drivrutiner att stoppa in i andra boxar precis som Microsoft har rätt att skydda sin med att inte kunna ladda ner från Windows Update osv...

Jämförelsen med Windows Update haltar betänkligt. Microsoft har lagt in spärrar i Windows Update så att endast de med en äkta licens får tillgång till uppdateringar och tillägg till Windows. De har självklart inte lagt in någon funktion för att radera redan installerad programvara från Microsoft av den enkla anledningen att det inte är lagligt och att det skulle skapa en enorm badwill. Inte minst därför att en detektering om en licens är äkta eller inte aldrig är 100% rätt. Vi har datorer på jobbet som ibland vägras uppdareringar från Windows Update därför att de inte sägs ha en äkta licens. Du kan ju tänka dig hur vi skulle reagera om Microsoft skulle börja radera Windows från dessa datorer. Det skulle troligen innebära slutet för Microsoft och jag är rädd för att detta är vad som kommer att hända DMM om de fortsätter på detta sätt.

Samtidigt har jag full förståelse för att DMM inte kan tillåta kopior. Det är inte ok att Kina pumpar ut mängder med piratkopierade saker i världen som dessutom i många fall är tillverkade av anställda med slavlöner. Men man har hamnat i ett dilemma med dessa boxar då större delen av mjukvaran är open-source och det är svårt att skydda det lilla som inte är open-source.

Samtidigt tycker jag det är dubbelmoral på hög nivå av DMM. DMM är knappast omedvetna om att deras boxar inte är godkända av programföretagen därför att den ger möjlighet till cardsharing och att exportera perfekta digitala kopior av upphovsrättskyddad material till andra. Men om någon annan gör på samma sätt mot DMM, då blir det minsann liv i luckan. Vad tror du DMM skulle säga om com hem tryckte ut kod till alla "icke-godkända" boxar och raderade "sina" inspelade TV-program från dem? Det borde ju vara ok eller? com hem har ju bara raderat vad som är deras och det står dessutom i abbonemangsvillkoren att man bara får koppla in godkänd utrustning på com hems nät så de har varnat först.

Cirkus

Postad 19 april 2008 - 17:15

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
att skylla cardsharing och liknande på DMM är ju också fel då det inte är dom som har skapat den mjukvara som gör det möjligt dessutom kan du köra det på en helt vanlig dator lika gärna... det blir som att säga att pistoler är olagligt för man kan råna bank med dom eller skjuta folk, tomma skivor kan användas till piratkopierad musik och film, bilar kan vi också förbjuda dom kan användas vid det där rånet... lika bra förbjuda datorerna också för att förutom göra samma saker som man kan på dreambox så kan du använda den till alla möjliga andra brott med...
och exemplet med comhem så är det ju liknande det vad programbolagen gör just nu dom låser det till sina egna boxar och gör alla andra värdelösa fast dom tekniskt sett kan ta emot sändningarna men skillnaden där är ju att dom faktiskt har rätt att göra så även om jag tycker att det är idioti själv förstås... visst boxarna går ju använda ändå men dom blir ju värdelösa om man inte kan se nåt på dom...
Och jag tror faktiskt att bästa sättet för dom är att erbjuda egna lösningar för det där som dom själv kan ha kontroll över självklart att det inte missbrukas... själv gillar jag dreamboxen enbart för alla möjligheter den ger mig och att den är linuxbox baserad på opensource... jag har inga problem med att betala för mig som andra verkar ha...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 17:31.

Postad 19 april 2008 - 17:51

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0

dom har inte förstört boxen då du själv eller säljaren lagt in imagen och sen så har den har bara slutat fungera eftersom DMM's drivrutiner inte längre finns i den... det går att programmera dit igen men då behöver man JTAG
men kan inte vara speciellt kul att sitta och behöva JTAGA den då och då :D
Då kan man lika gärna stämma många programföretag för att deras mjukvara slutar fungera efter ett tag för att man inte betalat för dom...

Det är långt ifrån samma sak, här är det fråga om ett uppenbart brott då syftet är att göra MIN PRIVATA EGENDOM obrukbar, nåt som självklart är straffbelagt. Det spelar ingen roll hur Du vänder på det, DMM kommer att åka dit så det visslar om det. Bara att bevisa att företaget som sålt boxarna har handlat uppsåtligt lär bli helt omöjligt. Men är DMM så dumma, ja då är det lika bra dom försvinner från "scenen" för gott. Vi lever i en global värld, där sån´t här förekommer överallt, å antagligen ingen mer än DMM skulle komma på tanken, att försöka få nån typ av ensamrätt över nåt så simpelt som en helt vanlig digitalmottagare. Dom bär sig omoget å barnsligt åt, å borde lägga all kraft på att bevisa att just deras boxar är bättre än all andras liknande boxar. På det här sättet kommer dom snart inte att ha mer än några märkes-nördar kvar att sälja till.

humlan.

Postad 19 april 2008 - 17:54

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
din egendom blir inte obrukbar... det är bara lägga in anann mjukvara med JTAG så är problemet fixat... du får jaga klontillverkarna och tillhandahålla fungerande drivrutiner som inte kommer från DMM...
Du kan ju se det på det här sättet med... genom att göra såhär kan inte försäljare lura på folk kloner och säga att det är orginalboxar då det visar sig sen att det inte är det... Nåt måste ju göras åt det problemet och det har gjorts nu... Visst det är tråkigt för dom som tror att dom har haft orginalboxar men dom får väl ge sig på säljaren av dom boxarna och kräva en ny som är orginal till 100%...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 18:05.

Postad 19 april 2008 - 18:06

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Jag gillar inte att Kineserna får hela skulden för att kopior tillverkas, trots allt är de flesta kopior nåt som Vi i övriga världen efterfrågat, å bett dom tillverka åt oss. Å för samma slavlöner tillverkas ju åxå "fina märket", tyvärr... Dessutom har jag svårt för själva begreppet kopia, därför att gränsen för lagligt/olagligt är svårdragen. Nåt som faktiskt gör att man idag avråds att söka patent på mycket, utan enbart mönsterskydda produkten istället. Ett patent kan så enkelt kringgås, men ett mönsterskydd gör det i princip omöjlig, att tillverka en utseendemässigt snarlik produkt.

humlan.

din egendom blir inte obrukbar... det är bara lägga in anann mjukvara med JTAG så är problemet fixat... du får jaga klontillverkarna och tillhandahålla fungerande drivrutiner som inte kommer från DMM...

Äh, Du måste väl förstå att det där är hårklyveri som aldrig skulle hålla i en rättegång. Det är deras mjukvara som ställt till det, å som dom öppet deklarerar med. Att sen nån har fel boxar i sin butik, har inget med saken att göra, denne kan vara helt ovetande om dessa fakta. Så skulden ligger helt på DMM, solklart.

humlan.

Postad 19 april 2008 - 18:08

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
ja men även det skulle vara helt lagligt och sälja hårdvaran så får dom inte använda sig av nån annans licenserade drivrutiner... och att sälja orginal dm500 boxar som i själva verket är kopior det är olagligt oavsett vad du tycker...
och det är främst det dom vill ha ett slut på och det här anser jag är effektivt... försäljarna kan inte sälja boxarna längre då dom slutar fungera och kan inte lura folk längre...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 18:09.

Postad 19 april 2008 - 18:18

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Att sälja kloner å påsta att dom är orginal, har jag ju redan sagt att det är fel. Men att ge sig på kunderna, för att nån tillverkare använt DMM:s mjukvara olagligt är ju rent vansinne, å dessutom brottsligt. Igen! Det här är en sak mellan DMM, å tillverkarna av boxar å de företag säljer kloner under förespegling att dom är orginalboxar. Kopior under annat namn, kan ingen annan än tillverkarna som använt DMM:s mjukvara ställas till svars för.. Hur enkelt å glasklart som helst, så jag hoppas DMM slutar med dumheterna, å ger sig på, de som ska rätteligen ska ställas till svars...

Postad 19 april 2008 - 18:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
ja men det är väl bra att kunderna får veta att dom har en klon och kan begära pengarna tillbaka då eller hur?

här är texten som kommer upp efter ett tag om man kör in drambox image på klon
tycker man ska göra precis som det står kontakta försäljaren av boxen och även meddela DMM om vem som säljer dom så dom kan anmäla säljaren...

Bifogad fil  clone.jpg   130,73K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 18:36.

Postad 19 april 2008 - 19:46

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
Bilden som tydligen dyker upp på en "clone box" visar med all tydlighet att Dream Multimedia inte har förstått hur man skall agera på konsumentmarknaden.
- Det saknas avsändare på meddelandet.
- Det är oklart var meddelandet kommer ifrån. Kan man möjligtvis ha fått in ett virus i boxen kan man nog börja misstänka.
- "adios amigo" är så oprofessionellt det bara kan bli

Antag att någon har köpt vad de trodde var en riktig Dreambox och återförsäljaren har gått i konkurs. Det är inte så väldigt ovanligt och jag kan lova att originalboxar har sålts av återförsäljare som gått i konkurs. Vart skall man vända sig då?

Det visas ingen ursäkt och vad man skall göra i händelse av att man har en riktig box som har förstörts. Det minsta man kan begära är att det visas en hänvisning till Dream Multimedias hemsida där man kan läsa om orskaken till felet.

Om man har en originalbox som har förstörts borde det också framgå hur man skall gå tillväga för att få en ersättningsbox av Dream. Så många boxar kan det inte röra sig om att det handlar om några större summor.

Kort sagt: Så oproffsigt att man baxnar. Har de anställt någon datavirus-programmerare på Dream som fått fria händer eller?

/Cirkus

Postad 19 april 2008 - 20:25

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Om både kunden å företaget har köpt Dreambox enligt faktura/kvitto, så är båda helt oskyldiga, men DMM tycker att det ändå är kunden eller företaget, som ska få skulden.. Tänk dig in i samma situation själv Letherface. Du köper en vara som för dig är orginal, men så kommer 3:e part å gör den obrukbar, för dom irriterar sig på att nån för dig helt okänd, har lurat både dig å företaget. Vem ligger då bakom att den varan blir obrukbar? Ingen kan påstå nåt annat, än att just 3:e part bär ansvaret för det. Å företaget som inte kan klandras för nåt, har självklart rätt att vägra befatta sig med fel som 3:e part vållat. Kvar står Du med en obrukbar vara, men som enligt dig i den här debatten, har blivit obrukar på ett helt riktigt sätt. Jag förstår inte din logik..., för mig finns iaf ingen annan logik, än att den vållar en skada, är den som ska ställas till ansvar. Samma sak med en kopia som inte ger sken av att vara en Dreambox. Du som kund eller det säljande företaget bär inget ansvar för vad tillverkaren haft för sig. Varför ger sig då DMM på oskyldiga, å inte den som begått olagligheterna? Nää, DMM skämmer ut sig helt, å har garanterat tappat många kunders förtroende. Samtidigt har dom gett andra tillverkare chansen, att lansera boxar med likvärdiga funktioner, men som inte kan slås ut av DMM:s mjukvara. Fast som ändå kommer att fungera perfekt med IMG:n, avsedda för Dreambox...

humlan

Postad 19 april 2008 - 20:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Om jag hade köpt en kopia och det där hänt skulle jag inte varit förbannad på DMM utan hade jag krävt pengar tillbaka av försäljaren och sett till att göra livet surt för den som sålt den till mig i fortsättningen genom att meddela DMM bla... och dom som säljer kopior är knappast oskyldiga... fortfarande DMM har rätt att skydda sina licenserade drivers från att användas i andra boxar och är man så dum att man ändå gör det så får man faktiskt skylla sig själv... visst det är ju synd om dom som råkat ut för kopior som utgett sig för att vara äkta men förhoppningsvis får man bort det mesta av dom nu... ibland krävs det hårda metoder för att nåt ska hända tyvärr annars kommer det här med kopior bara att växa...
en till sak ni har inte tänkt på vilka ekonomiska förluster DMM gör pga alla kopior som säljs och det är säkert en av orsakerna till att nya modellerna har försenats med så om ingen köper deras boxar så kommer inga nya från dom heller...

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 20:42.

Postad 19 april 2008 - 21:00

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Varför skulle Du ge dig på försäljaren, han säljer ju bara orginal Dramboxar, vilket står på fakturan? Att det inte är sant, å att han har blivit lurad. är knappast nåt han ska ställas till svars för. Nu beter Du ju dig precis som DMM, ger dig på en helt oskyldig, å begår därmed ett lagbrott. Vi måste väl ändå kunna enas om att rätt personer ska få bära ansvaret? Pengarna lär Du inte heller få tillbaka av säljaren, för det måste Du kunna bevisa, att han gjort nåt fel. Vilket han har papper på att inte ha gjort, då det står Dreambox på hans faktura. Kvar återstår då igen, endast DMM, vilka står bakom den skadliga kod som gjort boxen obrukbar...

humlan.

PS. Nu lägger jag för min del ner den här disskussionen. Allt är glasklart, DMM bär ansvaret för den skadliga koden, å därmed ansvaret att återställa de boxar som blivit obrukbara. DS

Postad 19 april 2008 - 21:06

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Nu försvarar du inte bara klonerna utan nu försvarar du även oärliga försäljare... Om jag ger mig på en oärlig försäljare och vill ha tillbaka pengarna för att ha lurat mig hur kan du få det till ett lagbrott? Jag tror knappast försäljarna är omedvetna om att det är kloner.. Det är ju ganska lätt att bevisa har det ju klart och tydligt då man slår igång att det är en klon... säljaren har sålt den som en äkta dm500 och får jag inte tillbaka pengarna då så skulle jag anmäla den säljaren rejält...
Och ännu en gång så har DMM inte lagt in några drivers eller images i kundernas boxar och har aldrig påstått att dom ska funka på några andra boxar än deras egna... kunder skiter i det och köper kloner och lägger in det iaf och nu får dom skylla sig själv för det... kan inte förstå hur man kan försvara tillverkarna av klonerna på det sättet... den som bär ansvaret är försäljarna av dessa boxar PUNKT

om ni har klarat er från det där så kan ni enkelt kolla genom att telneta in i boxen och skriva: ifconfig
om HWaddr börjar på annat än 00:09:34 så är det en klon
då tycker jag ni ska ringa försäljaren direkt och kräva pengarna tillbaka och anmäla försäljaren till DMM

Redigerat av Leatherface, 19 april 2008 - 21:50.

Postad 19 april 2008 - 23:31

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
Ingen verkar ha fattar detta ännu med klonerna, DE KOMMER FRÅN SAMMA OEM som DMM använder sig av.

Det är exakt samma boxar, det finns INGEN original Dreambox eftersom dom alla kommer från samma tillverkare.

Redigerat av Packetloss, 19 april 2008 - 23:31.

Postad 19 april 2008 - 23:57

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
det ger dom inte rätt att använda sig av DMM dirvrutiner för det och att sälja dom som om dom vore orginal...
och det skiljer en del saker i dom det är på det sättet dom kan identifiera klonerna.. men oavsett om dom är 100% identiska dom har inte rätt att sälja dom under namnet Dreambox och använda sig av deras drivrutiner och det är det de handlar om... DMM har all rätt att se till att deras drivrutiner bara går att använda på deras boxar...
Om nån säljer boxen under annat namn ok dom kanske inte kan göra nåt åt det men dom dom måste skriva sina egna drivrutiner och inte använda DMM's licenserade drivrutiner och då blir genast klonerna dyrare pga dom inte kan leva på DMM's licens längre...

Redigerat av Leatherface, 20 april 2008 - 00:21.

Postad 20 april 2008 - 09:47

humlan57
  • humlan57
  • Beroende

• 1 434 inlägg
  • 0
Nä jag kan bara inte låta bli :) När nu vi vet att Leatherface tycker det är helt rätt av ägare till lisencierad mjukvara att förstöra boxar som använder den utan lov, så måste det m.o.a även gälla NDS. För ingen som äger en Dreambox har licens från ETSI att implementera NDS i boxarna. Nu ska förstås tilläggas att NDS inte har för avsikt att ge sig på privata kunder. Men tänk er minen på kunderna som får upp ett liknande meddelande på Tv-skärmen när dom stopar i ett kort från t.ex Viasat :) "NDS will now blow Your Dreambox from unlicensed software, and then blackout Your box! Tnx for maked my day, dickhead!"

humlan. Ägare av 3st garanterat äkta Dreambox köpta från Digital Nordic.

Redigerat av humlan57, 20 april 2008 - 09:49.

Postad 20 april 2008 - 10:04

Cirkus
  • Cirkus
  • Lärjunge

• 390 inlägg
  • 0
NettoSat säljer en box som de uppger är kompatibel med Dreambox, nämligen Optibox/iNet Cable. Använder den också DMMs drivrutiner utan licens och kommer att förstöras om man lägger på senaste Gemini-image på denna box? Enligt NettoSat skall alla mjukvaror för Dreambox 500C fungera med denna box, men gör det verkligen det?

Trots att jag tycker illa om DMMs metoder kommer jag nog att köpa en Dreambox 600C. Jag vill dock ha dubbla tuners och då behövs en box till. Dock tycker jag det blir för dyrt att köpa en 600C till för att få dubbla tuners så jag letar efter något billigare alternativ.

Cirkus

Postad 20 april 2008 - 10:35

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Japp dom använder dreambox drivrutiner och du kommer få ett fint meddelande om du lägger in dreambox image i den förr eller senare... dreambox 600C kan du köpa utan att oroa dig än sålänge... om du vill ha dubbla tuners så rekomenderar jag dm7025 istället + att mjukvaran är bättre till den...
Och exemplet med NDS så visst det är deras fulla rätt att göra det ifall dom skulle komma på nåt sätt att göra det på :) men enbart ta bort mjukvaran för avkoda kanalerna i det fallet...

Redigerat av Leatherface, 20 april 2008 - 10:46.

Postad 20 april 2008 - 10:44

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

NettoSat säljer en box som de uppger är kompatibel med Dreambox, nämligen Optibox/iNet Cable. Använder den också DMMs drivrutiner utan licens och kommer att förstöras om man lägger på senaste Gemini-image på denna box? Enligt NettoSat skall alla mjukvaror för Dreambox 500C fungera med denna box, men gör det verkligen det?

Trots att jag tycker illa om DMMs metoder kommer jag nog att köpa en Dreambox 600C. Jag vill dock ha dubbla tuners och då behövs en box till. Dock tycker jag det blir för dyrt att köpa en 600C till för att få dubbla tuners så jag letar efter något billigare alternativ.

Cirkus

Kolla på Relook Cubecafe istället, en mycket bra box, undvik DMM i största mån.

Alternativt kan du köpa en annan bra box, Triple dragon som just nu säljs för 200 euro, kostade tidigare runt 450 euro.

Nog den bästa högkvalitativa Linux boxen som någonsin tillverkats.

Redigerat av Packetloss, 20 april 2008 - 10:45.

Postad 21 april 2008 - 08:08

Znubbis
  • Znubbis
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
En anledning till att många köper piratkopior lär ju va att de passade på att lägga på en 1000 lapp på priset när de släppte DM600 vilket lägger den på nära 3000 med en T tuner idag. Sen att de som vill ha en T modell måste betala extra för detta gör ju inte saker bättre för konsumenten. Att försöka motivera en kund att köpa en 600 är inte alltid lätt.

Sen att låsa boxen som inte är orginal efter x antal timmer är ju skandal. Lägg upp varningen redan från början att denna version fungerar ej på denna box osv och låt folk byta tillbaka till föregående version.

Postad 21 april 2008 - 10:00

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Spelar ingen roll vilken version det är att installera image med DMM drivrutiner är olagligt...
DMM har all rätt att se till att deras drivrutiner inte används på andra boxar än deras egna och det är det dom har gjort nu... jag lägger inte in ericsson mjukvara i min nokia mobil t.ex och sen hoppar på ericsson för att deras mjukvara inte fungerar i min telefon och att dom ska ersätta den för att jag var så dum och la in ericsson mjukvara i telefonen... sen så INGEN box är förstörd på nåt sätt enbart mjukvaran som är licenserad till DMM som behövs för att boxen ska boota är borta och går att fixa med JTAG...
sen om tillverkarna nu säljer boxarna med ett annat namn med helt legala drivrutiner med egen licens och sen lägger in all annan opensource mjukvara som finns i imagen då är det helt ok men det har dom inte gjort och därför kan dom också sälja boxarna billigare då dom inte betalat för några licenser osv... så det är inte DMM ni ska gnälla på ni ska gnälla på försäljarna av dessa boxar om att fixa fram rätt mjukvara eller köpa orginalbox... eller helt enkelt låta bli om ni inte har råd med en dreambox... PUNKT

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 10:12.

Postad 21 april 2008 - 10:43

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0
Det är ganska parodiskt att höra Dreambox prata om olagligheter när deras försäljningssuccé kommer av att den går att använda till illegal cardsharing och om den funktionen skulle inaktiveras så vore produkten inte lika het på marknaden. Men givetvis kommer Dreambox förneka att de haft någon ambition att sälja något som går att använda på ett olagligt/avtalsvidrigt sätt, det är bara en olycklig slump att man kan använda boxen på detta sätt.

Postad 21 april 2008 - 10:50

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
och hur ska dom kunna förhindra det? Då måste dom ta bort eller stänga av nätverksporten isf... allt som har en nätverksport och går installera program på kan användas till cardsharing... blanda inte in det i den här diskussionen det är inte dom som tillverkar mjukvaran som gör det möjligt... dessutom är det långt ifrån alla som sysslar med det bara för att dom har en linuxbox... den ger klart många fördelar mot en vanlig box + att det är opensource som gör att det gynnar utvecklingen till boxen... det är mitt skäl till att ha dreambox iaf...
Nää har man inte råd med dreambox så kan man lyda humlan57 och co och skaffa ipbox eller liknande istället dom använder inte andras mjukvara illegalt...

Redigerat av Leatherface, 21 april 2008 - 10:55.

Postad 21 april 2008 - 11:14

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0

och hur ska dom kunna förhindra det? Då måste dom ta bort eller stänga av nätverksporten isf... allt som har en nätverksport och går installera program på kan användas till cardsharing... blanda inte in det i den här diskussionen det är inte dom som tillverkar mjukvaran som gör det möjligt... dessutom är det långt ifrån alla som sysslar med det bara för att dom har en linuxbox... den ger klart många fördelar mot en vanlig box + att det är opensource som gör att det gynnar utvecklingen till boxen... det är mitt skäl till att ha dreambox iaf...
Nää har man inte råd med dreambox så kan man lyda humlan57 och co och skaffa ipbox eller liknande istället dom använder inte andras mjukvara illegalt...

Du verkar otroligt omogen, hur gammal är du egentligen? 15?

Postad 21 april 2008 - 11:27

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Förstår inte vad hans ålder har med saken att göra?

Jag ser det som en självklarhet att kunna köra de olika plugins/program som jag vill köra, jag vill inte ha en dekoder som bara klarar det absolut nödvändigaste! Dreambox är vad jag vill kalla för frihet i tv-bänken, och det är just den öppna mjukvaran som tillåter det.

Nu är ju iofs min primära dvb-s en kathrein men min riktigt gamla DM7000S står fortfarande och puttrar efter 4 års tid.

Och själva diskussionen rör väl egentligen en piratkopia som kallar sig för dreambox som egentligen inte är den äkta dreambox vi har lärt känna.

Redigerat av Ola Thomasson, 21 april 2008 - 11:32.

Postad 21 april 2008 - 11:27

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3 271 inlägg
  • 0
Jävligt enkelt: Sony la in rootkit via sian musik-skivor på datorer för att hindra folk att kopiera deras musik. Vad hände? De åkte dit så det visslade om det och framförallt, fösäljningen dalade.

Är väl bara att göra samma sak nu, bojkotta Dreamboxarna o köp andra Linux basserade boxar. Finns ju en hel del som verkar väldigt bra. Dessutom har de en snyggare design.

Postad 21 april 2008 - 11:31

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
fast liknelsen med sony blir fel eftersom folk kunde inte spela upp musiken dom hade betalat för...
i det här fallet så har man kopierat annans licenserade drivrutiner som endast får användas i dreambox och det blir en helt annan sak...
man har ingen rätt att använda dom som man hade i fallet med musiken som inte gick att spela upp...

Postad 21 april 2008 - 11:33

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Är det verkligen så att dreambox tillverkar boxar med sin egen mjukvara som slutar att funka efter ett tag? Om det är så, ja då ligger dom lite jobbigt till.

Men om man läser tråden så verkar det ju vara en annan tillverkare som tillverkar en "Dreambox" med "lånad" mjukvara.

Eller har jag förstått det fel nu?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • mange87a
    2025-05-14 11:21:14
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.