Jag tror att det är så här enkelt. Eurosport och Comhem hade ett avtal. Avtalet går ut i september så då måste de förhandla ett nytt avtal. Eurosport vill ha mer betalt. Comhem vägrar gå med på det. TV4 Sport, måna om att få sända reklam till många, erbjuder sej ta Eurosports gamla plats till det gamla priset. Comhem nappar, och då blir Eurosport bittra eftersom de dels blir av med pengarna från programavgiften Comhem fick betala för varje hushåll och även får betydligt lägre penetration och får svårare att sälja reklam. Kan mycket väl tänka mej att en tredjedel av kanalens potentiella tittare går bort.
<{POST_SNAPBACK}>
Nej, Eurosport har gått ut och sagt att kanalens försvinnade ur det analoga utbudet är ett ensidigt beslut, det har alltså
inte skett några förhandlingar om ersättningsnivån, för om Eurosport inte kunnat gå med på en viss/sänkt ersättning vid förhandlingar så hade det per definition inte varit ett ensidigt beslut, och Comhem har inte gått ut och sagt emot det påståendet från Eurosport, något dom absolut hade gjort om så var fallet.
Det är ganska uppenbart vad det är som har hänt, Sveriges mest maktgalna mediekoncern, Bonnier, har hotat Comhem rakt av med att TV4 Sport ska in i det analoga utbudet och Eurosport ska väck för att slippa värsta konkurrenten, annars
jädrar.
Jädrar i det här fallet är rimligtvis att annars hade Bonnier ryckt både TV4+ ur det analoga utbudet, och samtliga av TV4:s nischkanaler i det digitala utbudet, och att förlora 6 kanaler ur Medium-paketet kunde Comhem givetvis inte låta ske, så dom hade inget val.
Det är just av den här anledningen som det behövs såna lagar som tidigare nämndes finns i Danmark, för att inte stora mediekoncerner som Bonnier eller MTG ska kunna hota/kohandla sig till marknadsandelar på bekostnad av andra konkurrenter, speciellt inte av den här storleksordningen, dvs 1,8 miljoner hushåll, eller närmare 4 miljoner potentiella tittare.
Det verkar tyvärr heller inte som att Sveriges fastighetsägare är speciellt på hugget i denna frågan och sätter någon press på Comhem, har dom ens förstått vad som har hänt?
Min förhoppning står till att Eurosport kommer fram till att inkomsten från Boxer-abonnemangen är mindre än förlusten i reklamintäkter från Comhem-tappet, och eventuellt ökade rättighetskostnader, och beslutar sig för att börja sända okodat i det digitala marknätet, något dom gör i Tyskland(och även via Astra), så det är inte helt omöjligt att så sker..
Och det vore ju en kul hämnd på Comhem och Bonnier..
Men det finns dock ännu fler faktorer som spelar in där, Eurosports avtal med övriga operatörer i Sverige, hur hårt skrivna dom är vet jag inte, och även avtalet med staten för sändningstillståndet i marknätet.
Som delägare i Boxer genom Teracom så ligger det i statens ekonomiska intresse att det fria utbudet i marknätet inte blir för attraktivt jämfört med Boxer-utbudet.
Och samtidigt bestämmer regeringen vilka kanaler som ska få sändningstillstånd(host host, undra varför dom nekade flera nya FTA-kanaler sist..), och där har vi en annan intressekonflikt som heter duga, som jag knappt orkar kommentera mer, för ingen verkar bry sig eller förstå den ändå..