Tycker mig ha sökt igenom hela lådan utan att hitta det..
XTZ Room Analyzer
(Övrigt)
|
0
|
(5)
|
Inga priser |
XTZ Room Analyzer - En liten titt (2 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 23 August 2010 - 10:00
Tycker mig ha sökt igenom hela lådan utan att hitta det..
Postad 23 August 2010 - 10:20
Postad 23 August 2010 - 10:23
Ok får kolla där, tackar!Har för mig att det står på undersidan av själva micen, eller rättare sagt foten till micen. Den där tunga delen.
Postad 23 August 2010 - 11:46
Skall testa det när jag kommer hem
( Har för mig att jag är enda "usern" på datorn
och att jag är admin iofs ... )
Har du gjort det som står på http://www.xtz.se/se...port/filarkivet
"OBS! Vista och Windows 7-användare rekommenderas att först ladda ner installationsfilen, högerklicka på den och välja Kör som Administratör. Dessutom gäller andra förutsättningar för externa ljudkort hos Vista/Win 7, och det kan behövas en extra inställning enligt PDF-filen nedan. "
+1 !
SunfireTHX, såhär löser du problemet
Postad 23 August 2010 - 11:48
+1 !
SunfireTHX, såhär löser du problemet
Hjälper du till här sen ?
Skall som sagt iväg och mäta i hemska rummet, tar med mig lite absorbenter här så man kan se lite före och efter bilder.
Postad 23 August 2010 - 14:52
Ja, jag får testa när jag kommer hem
som sagt .... hoppas hoppas d funkar
Postad 23 August 2010 - 15:15
Inte skall vi pilla mer på denna kurvan ??
minus_5db_40hz_plus_5db_25.JPG 94.11K
8 Antal nerladdningar
Bifogad fil(er)
Redigerat av Evil Homer, 23 August 2010 - 15:17.
Postad 23 August 2010 - 15:47
Utan
Fullfrekvensm_tning_utan_d_mp.jpg 3.1MB
16 Antal nerladdningarMed
Fullfrekvensm_tning_med_d_mp.jpg 3.1MB
17 Antal nerladdningarDom röda staplarna gissar jag på är efterklangen i rummet, är det rätt??
Postad 23 August 2010 - 16:14
Nu får ni slita er ifrån Emotivatråden och bagarjävelns tråd!
Postad 23 August 2010 - 18:13
Har du en RA ??!
![]()
Detta är inte mitt rum utan en kompis saker som det mäts på, kommer snart nya bilder på hur det ändrade sig i botten när vi dämpade rummet med lite täcken
Fick en ny puckel på 78hz som är väldigt skarp, lite latjo.
Fick lite mera pulver i botten, men en konstig peak som sagt.
enbart_su...jpg 109.51K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Evil Homer, 23 August 2010 - 18:24.
Postad 23 August 2010 - 20:20
meb basabsorbenter och som det vanligtvis
ser ut i rummet ..... ej alla draperier ....
Bilden vägrar att bli uppladdad .......
Bifogad fil(er)
Redigerat av SunfireTHX, 23 August 2010 - 20:57.
Postad 23 August 2010 - 20:39
Emotiva vad är det för något låter som en härsken ost från väst men bagarns tråd har nästan guld statusNu får ni vakna era sega gamla gubbar!!
Nu får ni slita er ifrån Emotivatråden och bagarjävelns tråd!
Postad 23 August 2010 - 21:37
Japp nu fick jag igång programmet .... första mätningen
Kommer du dela vid 80Hz så hade jag inte pillat på den där kurvan det minsta!
Ser ut att gå otroligt lågt, vad kör du med för subbar?
Postad 23 August 2010 - 21:40
Kommer du dela vid 80Hz så hade jag inte pillat på den där kurvan det minsta!
Ser ut att gå otroligt lågt, vad kör du med för subbar?
Ino vet du väl.
Emotiva vad är det för något låter som en härsken ost från väst men bagarns tråd har nästan guld status
Ja.. Det är ingen skit.
Min tråd allså...
Redigerat av Bakerman, 23 August 2010 - 21:40.
Postad 24 August 2010 - 03:23
delningsfilter.
Jag kör med 2 st Baslådor med en 12" bas i varje låda
och dubbla basreflexportar.
Redigerat av SunfireTHX, 24 August 2010 - 06:40.
Postad 24 August 2010 - 07:59
Jag delar redan basmodulerna vid 80 hz i ett separat elektronisk
delningsfilter.
Nja, om du delar dom där så är dina frontar med på den mätningen du visar, och isf är dina subbar lite högt ställda.
Postad 24 August 2010 - 08:02
Sådär nu kommer första mätningen. Vi har höjt ( ajjabajja
) 5db på 25Hz och sänkt 5db på 40Hz trodde ju att ino burkarna gick liiiiite lägre. men som sagt detta räcker till en lägenhet gott och väl.
Inte skall vi pilla mer på denna kurvan ??minus_5db_40hz_plus_5db_25.JPG 94.11K 8 Antal nerladdningar
jag tror det hänger mycket på rummet, varierar ju mycket med vad det ger för stöd
På dom nya, vet inte vad den gamla modellen har för spec dock...
Enda jag vet är att jag i mitt rum, med ProfundusP-2 och 4 fick bättre kurva än denna...
Ska snart ta och mäta upp kurvan i mitt rum, även om jag i mitt rum har sjukt svårt att få någon bra lågbas respons, oavsett vad jag stopapr in där. Detta på grund av att jag har en sådan kraftig peak vid 45-55Hz att den liksom dominerar så kraftigt att den låga basen inte "komemr fram" på rätt sätt...
Emotiva vad är det för något låter som en härsken ost från väst men bagarns tråd har nästan guld status
Och det basserar du på exakt vilka erfarenheter kring dom stegen ?!
Ino vet du väl.
![]()
Ja.. Det är ingen skit.![]()
Min tråd allså...
Klart det är Ino, endast det gottaste e gott nog åt farbror XHTdlelos
Jag delar redan basmodulerna vid 80 hz i ett separat elektronisk
delningsfilter.
Även kallade Ino audio Profundus Y-2
kurvan ser "ok" ut, men peaken är ditt problem....
vart någonstans mätte du och hur många mätningar har du gjort ?!
Postad 24 August 2010 - 08:17
Japp nu fick jag igång programmet .... första mätningen
på Y-axeln, kan man öka upplösnignen lite där.. ?!
Peakten runt 40hz är ju fortfarande större än vad mätningen ger sken av... runt 5-6dB.
Sedan så peaken runt 80Hz är nog för att du har Q ställt väldigt högt på filtret (för att till viss del ge upplevelsen av att motverka problemet i midbasen), men jag håller mig mycket undrande till vad XTA programmet har för avläsnings tid. Om man säger såhär... hur länge varar själva svepet och är det möjligt att ställa in hur länge svepet ska vara ?!
Sedan så är ju graferna sjukt dåligt upplösta... (båda utmärkningarna på X och Y axeln är glesa/dåliga och sedan själva grafen är tydligt "smooth'ad, vilket gör mig misstänksam...) jag måste fixa ett ordentligt program till min mick så att man kan göra lite "riktiga" mätningar där man ser vad som händer...
Men det som vi kan se här nu, det är följande.
1: Toppen kring 40-45hz har minskat med ca 5dB tack vare rören !
2: dalen mellan 50-65Hz har helt försvunnit tack vare åtgärderna med foffan !
3: du har gott om outputt ner till 16Hz och antagligen en fortsatt bra bit ner
4: om du mätte med även frontarna inkopplade, då har du riktigt stora problem i området >125Hz till över 300Hz....
Så, har du mätt med även fronthögtalarna igång ?
Nja, om du delar dom där så är dina frontar med på den mätningen du visar, och isf är dina subbar lite högt ställda.
Han gillar det så...
men frågan är om han inte har en hel den svacka kring 150-300Hz, vilket jag tidigare påtalat i hans rum...
Postad 24 August 2010 - 08:24
Fullfrekvensmätning med och utan dämp kommer här.
UtanFullfrekvensm_tning_utan_d_mp.jpg 3.1MB 16 Antal nerladdningar
MedFullfrekvensm_tning_med_d_mp.jpg 3.1MB 17 Antal nerladdningar
Dom röda staplarna gissar jag på är efterklangen i rummet, är det rätt??
Vad är grön respektiva blå kurva i varje graf.. ?!
Integreringen mellan frontar och moduler ser man att den inte är helt lyckad, testa exprimentera med q värdet på filtret och dessutom även ändra fasläget för modulerna.
börja med Fas läget, lyssna på musik och välj det läge som upplevs ge mest "slam" i ljudet, på det läget ska fasomkopplaren stå, sedan så kan man börja leka med Q värdet för att fintrimma
hur är modulerna placerade i förhållande till frotarna och i förhållande till rummet ?!
Har du möjlighet till en liten "basic" skiss bara... ?! även med utritat för fönster och dörrar.
Postad 24 August 2010 - 08:24
Men får ta mig fen inte till det, jag vill ha HJÄLP! Mina saker skall ju vara kompetenta nog att måla ett rakt streck ut till 16Hz markeringen med, eller käkar mitt rum så otroligt med lågbas så att dom droppar redan vid markeringen efter 16.
Vart hittar jag vad dom olika markeringarna är för Hz?
Postad 24 August 2010 - 08:31
Jag fick utav en händelse med mig mätaren hem igår
![]()
Men får ta mig fen inte till det, jag vill ha HJÄLP! Mina saker skall ju vara kompetenta nog att måla ett rakt streck ut till 16Hz markeringen med, eller käkar mitt rum så otroligt med lågbas så att dom droppar redan vid markeringen efter 16.
Vart hittar jag vad dom olika markeringarna är för Hz?
Hmm, hur menar du nu..?!
att du förväntade dig att ha ett strek även under 16Hz.. ?!
ganska otroligt då dom inte är konstruerade för att gå djupare än 15Hz med någorlunda linjaritet, 10hz läger e ju sjukt underavstämt och låter "knas" och dessutom flåsar det då...
Du ska vara nöjd med 16Hz, men kan du inte slänga upp grafen så man får se hur det ser ut, lättare att komma med synpunkter då...
Postad 24 August 2010 - 08:34
Vad är grön respektiva blå kurva i varje graf.. ?!
Integreringen mellan frontar och moduler ser man att den inte är helt lyckad, testa exprimentera med q värdet på filtret och dessutom även ändra fasläget för modulerna.
börja med Fas läget, lyssna på musik och välj det läge som upplevs ge mest "slam" i ljudet, på det läget ska fasomkopplaren stå, sedan så kan man börja leka med Q värdet för att fintrimma![]()
hur är modulerna placerade i förhållande till frotarna och i förhållande till rummet ?!
Har du möjlighet till en liten "basic" skiss bara... ?! även med utritat för fönster och dörrar.
Två olika mätningar, den undre är bara en snabbmätning för att se hur det funkade, tror vi ändrade lite delningsfrekvenser mellan sub och frontar där med, Men är inte säker nu.
Jag har frågat efter bilder nu, så du kan få se hur det ser ut.
Redigerat av Evil Homer, 24 August 2010 - 09:07.
Postad 24 August 2010 - 08:38
Hmm, hur menar du nu..?!
att du förväntade dig att ha ett strek även under 16Hz.. ?!![]()
ganska otroligt då dom inte är konstruerade för att gå djupare än 15Hz med någorlunda linjaritet, 10hz läger e ju sjukt underavstämt och låter "knas" och dessutom flåsar det då...
Du ska vara nöjd med 16Hz, men kan du inte slänga upp grafen så man får se hur det ser ut, lättare att komma med synpunkter då...
Misstänker att det kan bli lite rörigt när jag har två mätningar med två olika system med här, men vi gör ett försök iaf, jag menar med att jag vill ha ett rakt streck rakt ut till 16Hz stecket jag vet ju om att dom skall fixa det.
Den grafen jag har sen igårkväll är ingen idé att lägga upp, jag fuckade upp allting innan det var dags för att resterande folk i huset ville sova. Men lyckades ju få till så att dom börjar droppa redan vid strecket efter 31Hz
Postad 24 August 2010 - 11:06
Vi får kolla litet vid lämpligt tillfälle, kommer vara sjuukt upptagen de närmsta kvällarna
så jag hinner inte labba nåt mer nu på engång....
Jag ville bara se att allt är "up and running" tills vi börja
labba på allvar....utan strul....
Edit:
* Japp,,, nu är det smoothat ... man kan ändra kurvan
* Inte bara basarna i mätningen även huvudhögtalarna
men de är delade vid 80 hz.
*Vet inte svepen men antar man kan ändra ganska som man vill ...
*Bara en position på denna,,,hade för kort sladd för annat ,,, men det är
åtgärdat nu..
*Ja jo just självklart gillar jag bas ... även full styrning en
bra bit under 20 hz
Redigerat av SunfireTHX, 24 August 2010 - 11:08.
Postad 24 August 2010 - 12:38
Två olika mätningar, den undre är bara en snabbmätning för att se hur det funkade, tror vi ändrade lite delningsfrekvenser mellan sub och frontar där med, Men är inte säker nu.
Jag har frågat efter bilder nu, så du kan få se hur det ser ut.
prima !
Misstänker att det kan bli lite rörigt när jag har två mätningar med två olika system med här, men vi gör ett försök iaf, jag menar med att jag vill ha ett rakt streck rakt ut till 16Hz stecket jag vet ju om att dom skall fixa det.
Den grafen jag har sen igårkväll är ingen idé att lägga upp, jag fuckade upp allting innan det var dags för att resterande folk i huset ville sova. Men lyckades ju få till så att dom börjar droppa redan vid strecket efter 31Hz
ok
Postad 24 August 2010 - 16:18
När du skriver om ino så skriv att f3 är med väggstöd så det inte blir några misstag.jag tror det hänger mycket på rummet, varierar ju mycket med vad det ger för stöd
men pX modulerna har ju spec: F3 @ 17Hz
Och det basserar du på exakt vilka erfarenheter kring dom stegen ?!
Har inga erfarenheter av steget men det luktar fortfarande möglig ost sen har jag troligen bättre byggda steg .
Redigerat av Unregistered1728, 24 August 2010 - 16:28.
Postad 24 August 2010 - 17:27
Postad 24 August 2010 - 20:18
När du skriver om ino så skriv att f3 är med väggstöd så det inte blir några misstag.
Har inga erfarenheter av steget men det luktar fortfarande möglig ost sen har jag troligen bättre byggda steg .
Mjo men det tycker jag e vedertaget, nu pratar vi ju om "in room" respons och mätningar i just rum så då tyckte jag det va vettigt att ange just i rum också. Men detta va bara för att visa på vad som står angivet, sedan vad dom presterar i just det rummet säger jag inget om...
Kommer snart nya mätningar med lite akustikfix ifrån kompisens lya, jag är inte ALLS avis på sakerna jag LOVAR!
Postad 24 August 2010 - 20:34
Jag har ett par basmoduler som verkar åka bergochdalbana, inte helt lätt att ställa in med hörseln (speciellt inte när man är ganska ny inom detta).
Redigerat av spuj, 24 August 2010 - 20:35.
Postad 24 August 2010 - 21:12
behringer mic från thoman och den biligaste fantom matningen till micken landar runt 900 kr sen finns det massor med mät program att hämta.Om man inte vill punga ut de pengar ett XTZ-kit kostar finns det då några bra budgetalternativ som funkar för att mäta upp lite frekvenssvep vid kalibrering av basmoduler? Funkar det t.ex. att skaffa den populära radioshack-mätaren och använda som mic?
Jag har ett par basmoduler som verkar åka bergochdalbana, inte helt lätt att ställa in med hörseln (speciellt inte när man är ganska ny inom detta).
Det som står f3db@17hz in room för w104 som det handlar om i den serien har ett fs på 29hz så det borde bli århundrardets under avstämning om det hade varit artitekture.Mjo men det tycker jag e vedertaget, nu pratar vi ju om "in room" respons och mätningar i just rum så då tyckte jag det va vettigt att ange just i rum också. Men detta va bara för att visa på vad som står angivet, sedan vad dom presterar i just det rummet säger jag inget om...
Postad 24 August 2010 - 21:46
Mjo men det tycker jag e vedertaget, nu pratar vi ju om "in room" respons och mätningar i just rum så då tyckte jag det va vettigt att ange just i rum också. Men detta va bara för att visa på vad som står angivet, sedan vad dom presterar i just det rummet säger jag inget om...
det blev bra med Modulerna alltså... ?!
Vi får väl se
Vi har vart i göteborg och hämtat lite saker som kan få bukt med lite toppar och efterklang i basområdet.
Blev ett par Svanå V-4 och 3st Diffusorer med lite dämpning i mitten, killen vi hämtade sakerna ifrån hade MINST sagt ett seriöst lyssningsrum, det var inte att man blev en aningen avundsjuk. Vad kablarna kostade i den anläggningen är väl vad jag har gett totalt för mina saker, tror inte jag överdriver då
Steget som stog så fint i mitten var ett Krell FPB 700cx då var det nästan lite svårt att hålla dregglet borta
Eller vad sägs om:
The Krell FPB (Full Power Balanced) 700cx is Krell’s latest top-of-the-line amplifier in the FPB stereo amplifier line-up. The amplifier retails for $14,000 and is rated at 700 watts per channel into eight ohms, 1400 watts into four ohms and a whopping 2800 watts into two ohms
Redigerat av Evil Homer, 24 August 2010 - 22:05.
Postad 24 August 2010 - 21:52
behringer mic från thoman och den biligaste fantom matningen till micken landar runt 900 kr sen finns det massor med mät program att hämta.
Och helt plötsligt var det inte värt att krångla med program som kan ställas in fel osv, xtz´n är värd varenda krona den kostar i mina ögon/öron
Postad 24 August 2010 - 22:40
Och helt plötsligt var det inte värt att krångla med program som kan ställas in fel osv, xtz´n är värd varenda krona den kostar i mina ögon/öron
Gratis ?
Postad 25 August 2010 - 10:35
Förmodligen sant!
Postad 25 August 2010 - 15:42
Kan man ställa in eq wizard fel då skall man göra något annat än att hålla på med hifiOch helt plötsligt var det inte värt att krångla med program som kan ställas in fel osv, xtz´n är värd varenda krona den kostar i mina ögon/öron
Postad 25 August 2010 - 16:51
Kan man ställa in eq wizard fel då skall man göra något annat än att hålla på med hifi
BUUUUUUUUUUURN!
Postad 25 August 2010 - 19:14
Finns mera options till dom gratis programen som finns på marknaden och eq wizard är mera kompitent än vad xtz room analyser är sen finns arta tombstone och några till som är bra mätprogram sen vet man inte om xtz mäter rätt? är miken kalibrerad och i så fall i mot vad .BUUUUUUUUUUURN!
Postad 25 August 2010 - 20:13
Finns mera options till dom gratis programen som finns på marknaden och eq wizard är mera kompitent än vad xtz room analyser är sen finns arta tombstone och några till som är bra mätprogram sen vet man inte om xtz mäter rätt? är miken kalibrerad och i så fall i mot vad .
Det kanske är som du säger, svårt för en noob som mig att veta.. Har du lust att länka till någon mic/kabel på thomman som du tycker verkar shysst för runt tusingen inkl. kabel? För 8-900kr mindre så tål jag nog att fippla lite med inställnignar om det skulle behövas.
Postad 25 August 2010 - 20:56
Det kanske är som du säger, svårt för en noob som mig att veta.. Har du lust att länka till någon mic/kabel på thomman som du tycker verkar shysst för runt tusingen inkl. kabel? För 8-900kr mindre så tål jag nog att fippla lite med inställnignar om det skulle behövas.
Du får aldrig ett helt kit hem till brevlådan för en tusing.. Inte om du ska ha en hyfsad mick och någon form av fantommatning. Och även om farbror sdx lyckas trolla ihop nåt så kommer du ångra dej...
Jag köpte en mick och fantommatning fast jag redan har en XTZ RA. Fattade INGENTING...
XTZ RA är bara att plugga in och trycka på start. Enklare kan det inte bli.
Postad 25 August 2010 - 21:01
http://www.thomann.d...7c8e61504401a76Det kanske är som du säger, svårt för en noob som mig att veta.. Har du lust att länka till någon mic/kabel på thomman som du tycker verkar shysst för runt tusingen inkl. kabel? För 8-900kr mindre så tål jag nog att fippla lite med inställnignar om det skulle behövas.
http://www.thomann.d...7c8e61504401a76
Hur man kopplar
http://www.hometheat...ion-basics.html
Här kan du läsa hur eq wizard fungerar
http://www.hometheat...lease-read.html
Glömde en sak bheringer miken är lika bra som en kalibrerad velodyne mik =samma tillverkare.
Redigerat av Unregistered1728, 25 August 2010 - 21:07.
Postad 25 August 2010 - 21:15
Postad 26 August 2010 - 17:42
man bör kunna lite utrikiska för att komma i hamn eller se på bilderna så som kineserna gör sen är det lätt som en plätt.Du får aldrig ett helt kit hem till brevlådan för en tusing.. Inte om du ska ha en hyfsad mick och någon form av fantommatning. Och även om farbror sdx lyckas trolla ihop nåt så kommer du ångra dej...
Jag köpte en mick och fantommatning fast jag redan har en XTZ RA. Fattade INGENTING...
XTZ RA är bara att plugga in och trycka på start. Enklare kan det inte bli.
Postad 03 October 2010 - 22:48
Result Smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 6 ppo )
Mode smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 2 ppo )
Meas smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 6 ppo )
Blir det lite för "snälla" kurvor med dom inställningarna?
Skall jag sätta Mode smooth på 6 , eller är det åt andra hållet för att få mera precisa mätningar?
Postad 07 October 2010 - 21:34
Mätningarna blir det inget skillnad på utan endast hur kurvorna presenteras efteråt på skärmen.Ni som mäter med xtz, vad har ni för inställningar på smooth?
Result Smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 6 ppo )
Mode smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 2 ppo )
Meas smooth 2,3 och 6 ppo ( Står på 6 ppo )
Blir det lite för "snälla" kurvor med dom inställningarna?
Skall jag sätta Mode smooth på 6 , eller är det åt andra hållet för att få mera precisa mätningar?
6 ppo är mest detaljerad, 2 ppo minst.
Postad 08 October 2010 - 21:20
Postad 14 October 2010 - 18:35
Har precis köpt xtz room analyzer och har testat den på min stereo. Har en "puckel" vid 55hz. Har ena högtalaren ca en meter från väggen och den andra har gott om utrymme. Testade att mäta en högtalare i taget (om man nu kan det) och märkte att den vänstra hade en dipp vid 55 och att den andre hade en peak unifär vid samma hertz. Kan man mäta en i taet för att få reda på vilken högtalare som är mest fel plaserad?
MVH
Niklas
ps. Hur ska en korekt kurva se ut?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
0
XTZ Room Analyzer - En liten titt
177 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler