Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LAIR

186 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Betyg (5 medlem(mar) har röstat)

Ditt betyg.

1. 1 (2 röster [40.00%])

Procent av omröstning: 40.00%

2. 2 (1 röster [20.00%])

Procent av omröstning: 20.00%

3. 3 (2 röster [40.00%])

Procent av omröstning: 40.00%

4. 4 (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

5. 5 (0 röster [0.00%])

Procent av omröstning: 0.00%

Rösta Gäster kan inte rösta
Lair (PS3) (PlayStation 3-spel) 1 7 (2) 305:-
1 relaterade trådar

Postad 30 July 2007 - 10:28

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Mja. Dålig kontroll kan förstöra en hel spelupplevelse. De borde kanske haft rörelsesensorn som ett tillval istället som i tex Motorstorm.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut. Däremot skall motion sens vara standard i detta spel, men som tillval kunna styra med spakarna. De som kört Warhawk-betan med motion sens verkar gilla kontrollen skarpt i varje fall. Där styr man siktet med spakarna och flyger med motion.

Det verkar inte vara några problem med kontrollen som sådan i LAIR ivf.

To be fair, the motion sensing is pretty accurate but requiring you to constantly move your hands around while fiddling with buttons over the course of a fairly long game is asking too much.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 30 July 2007 - 11:42.

Postad 30 July 2007 - 11:49

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo det verkar mer vara en smaksak. Men som med alla recensioner är det en personlig åsikt. Inte alls säkert att det stämmer överrens med vad man själv tycker.
Jag har spelat rätt många spel som fått 6-7 i genomsnitt som jag tyckt varit ruskigt bra så jag försöker att inte gå efter recensioner allt för mycket.

Postad 30 July 2007 - 12:27

Evil_E
  • Evil_E
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
Jag bestämmer mig nog först när jag spelat demot... är inte alls säker att det är något för mig :)

Postad 30 July 2007 - 13:06

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
En liten Lair gameplay video :) Länk.

Postad 30 July 2007 - 18:12

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

July 27, 2007 - Lair is officially done! 

As announced earlier this week, development on Lair has finished and the game is off to duplication! It will be in stores on August 14. I learned a ton of new stuff making this game - and if you pour 2 1/2 years of your life into something, it had better be worth it on some personal level.

Postad bild

I'm aware of the reviews, of course. Some are very positive, some are not. The common complaint in those bad reviews seem to be the controls - putting the dragon streering on the motion-sensitive SIXAXIS controller doesn't sit well with some of the experienced gamers. First of all: try it out yourself, give it a chance!
And if you want my side of the story, I will share a simple anecdote: Victoria's family, lead by my 83-year old grandfather in law was able to pick up Lair in less than 5 inutes, fly around with the dragon and play the first mission of the game.That experience right there beats anything that the reviewers can say. Because let's face it: the hardcore crowd is an important part of the market, and I sincerely hope that everybody who reads my page and/or hangs out on NeoGAF, IGN, 1UP on a daily basis will buy Lair and enjoy it. Your guys' opinions are important, and they matter.

BUT... making a game that my entire (extended) family can play, that's how we will keep the creative flame (and our industry!) alive.

Check the official sources for more information on Lair. I enjoyed the experience and have tons of ideas on what to do next. In other words, I have already moved on to the next project... :)

P.S.: Hope you like the new vegetation in the final build :P

http://www.langsuyar.../news/news.html

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 30 July 2007 - 18:29.

Postad 30 July 2007 - 18:41

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Största oron för detta spel, är inte kontrollen enligt mig. Utan mer hur kul den är att spela. Grafiken är top notch vet vi redan.
Sen de som klagar på att det är jobbig att styra med sixaxis, hur jobbig är det då att spela med Wii-dosan?

Känns som det ingår i jobbet att klaga på PS3...och sen sätta låga betyg.

Postad 30 July 2007 - 20:24

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Konspirationsteorierna haglar :)

Det är trevligt att ni jämför med Wii och allt, men vad har det för syfte? Eftersom jag inte ser att ni har någon Wii recension från samma tidning (ar, det var ju flera) som har ett liknande gameplay, vilken ni jämför med? Så som ni skriver så kan man tro att de har hyllat något Wii spel där wiimoten används på samma sätt och att ni reagerar på det.

Och även om det finns ett Wii spel som används på liknande sätt så finns det skillnader i hur bra det fungerar. Super Monkey Ball är ett spel som har tiltfunktion, men där spelar man inte lika långa banor och använder färre knappar, om ens några. Det har inte fått mycket bättre recensioner det heller iofs.

För det kan väl inte vara så att ni menar att Wiimoten används som i Lair i alla spel till Wii och att alla dessa spel blir hyllade av dessa tidningar? Det är antagligen inte fysisk utmattning de pratar om, utan omständighet som jag förstått det.

Postad 30 July 2007 - 21:40

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Själv drog jag paralellen med Wii för att han tyckte motion sens var en gimmick. Ska man leta spel med liknande kontroll så är det väl kanske kommande MP3 som är närmast eller annat spel där du pekar och viftar mycker = mycker rörelser under lång tid. Men som du säger finns det inget exakt liknande spel. På PS3 så är det Warhawk, men där kan han koppla bort motion-kontrollen så jag tror inte han klagar på den.

EGM recensenten klagar på att man får göra mycket rörelser, samtidigt som du trycker på knappar, under en lång tid. Så han tyckte det väl var jobbigt att spela helt enkelt. Undra dock hur lång tid han menar då - hela spelet igenom? Spelar man med överdrivna gester såsom killen i filmen som andersos länkar till så förstår jag vekrligen om det blir jobbigt. :)

Nåväl, blir upp till var och en att avgöra om man gillar att spela - är osäker själv på hur jag gillar att spela på detta sätt - jag gillar idén, men vet inte hur jag gillar att utöva den. :P

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 30 July 2007 - 21:47.

Postad 30 July 2007 - 21:45

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Morlock svarade för mig :)
Själv så tar jag Warhawk framför LAIR.

Här ser man en som spelat spelet i någon butik som packat upp den tidigare:

Okay... so I go into my local game shop to change my pre-order funds from Lair to Warhawk as I had decided this morning to buy Warhawk instead and perhaps rent Lair to see if it was really worth buying. In the game store on a test PS3 system, they have Lair up and running and ready for play-testing! I had to wait about 20 minutes for a kid to get off the game.. and here are my thoughts after about 30 minutes of game play...

The graphics are absolutely stunning. The setup I played on was on a flat screen 25 inch monitor. But I cannot even tell you how much better it looks in person then on all those gameplay videos everywhere! Factor 5 has really started to figure out how to unleash some of the power that the PS3 contains. The dragons skin looks real. The background is mind blowing with good detail even in the mountains miles away. The fire is also impressive and looks real. The avatars (people) look a little weak and could have a little more detail and realism, but hey.. who's perfect, right? ...I give the graphics a 9.5 out of 10.

Sound is very immersive with realistic sounding heavy fire breathing roaring each time a dragon breathes fire. You can hear the sound of the wind blowing past you as you fly into the sky. Sound effects intensify as the danger level increases. Very well done, but room for improvement as well and I award the sound an 8 out of 10 here.

Gameplay. This is where it is at. I was worried that the gameplay would be choppy or have low frame rates when there was a lot of action going on. This worry was demolished with my testing of the game as the action was smooth and completely free of any choppiness. Dragon motions were also very smooth and even realistic looking. Well, I guess they are realistic for what would be dragon flight as I have never seen a dragon fly in my life span.. but you get what I'm saying - that the dragon movements are convincing of what would be real motion should dragons actually exist. The sixasis controls are a little tricky at first and this is where I assume that low scores were given to the gameplay. At first, I got a little frustrated with the new motion sensing changing of flight direction. I could have set my mind right there that this game was flawed and frustrating. But I took a deep breath and tried to not come to conclusions too fast. And I am glad I did. Within 10 minutes of practice, I was steering my dragon like a pro.. with a little room for improvement. But the important thing is that within 10 minutes, the flight sixasis motion control changed from frustrating and new to fun and comfortable. This, to me... is awesome. A new way to play a big time game with new controls that work well after only minutes of play time! The dragon fights are intense and very rapid. I noticed myself getting into the game big time and moving my body as my dragon should move as I stood in the store. And I am one of those "cool gamers" that never move any thing except minimal finger movement for most games. But this game has me into it and into the relentless action in no time! If any thing is flawed, from my experience.. it is only the ground action which was a little awkward and didn't seem to move as smoothly or transition as well from controller to screen as the flight fights. My gametime was very limited, but I just got a feel that the ground action was a little short of being what Factor 5 has probably envisioned. None-the-less... the gameplay I would easily put at a 9 out of 10 score just because it was so much fun.. once i got the hang of it and dropped my common controls mindset. It looks like one of those great rare games that is pretty easy to learn, but hard to master. That shows promise for good replay value.

I am going to knock the overall score of this game a little for having no two player options and no kind of online scoring or play available. If they had only put in team play for two players or made it so players could have online battles, ohhh would this game totally rock.

Overall score. I am giving gameplay much more importance then graphics and sound. I will give 60% of my overall score to gameplay. So gameplay gets a 54/60. I am giving 30% of the score to graphics, so graphics get a 28/30. Sound gets 10% of the overall score in my books, and therefore gets a 8/10. The total of these three elements I have scored is a 90. I'm gonna slightly knock it as I stated for no multi-player possibilities as I stated.. and a game like this could have such incredible multi-player potential! I'm knocking it 3 percentage points for being solo player only and only hope they change this in "Lair 2".

My overall score from 30 minutes of game time with Lair is an 87%.

PS. I kept my pre-pay funds with Lair after playing the game and am now eagerly awaiting it's released date only 15 about two weeks from now!

Playing the game myself changed my mind about the low scores I had read it got. I suggest to everyone that you play the demo or rent this game yourself before coming to a decision on buying or not buying this game.

That is all.. thanks for your time reading about my personal experience with an upcoming PS3 title. Please form your own opinions and take my score as only part of your overall decision as to whether you will buy or not buy this title.

Redigerat av LeTheMan, 30 July 2007 - 21:54.

Postad 30 July 2007 - 22:39

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

kanske kommande MP3 som är närmast eller annat spel där du pekar och viftar mycker = mycker rörelser under lång tid.

Rayman och Wii Sports är nog lite jobbigare :)

Men vad vet ni, samma person kanske har givit max 5 till alla Wii spel han recenserat. Det är det jag menar också.

EGM recensenten klagar på att man får göra mycket rörelser, samtidigt som du trycker på knappar, under en lång tid. Så han tyckte det väl var jobbigt att spela helt enkelt. Undra dock hur lång tid han menar då - hela spelet igenom?

Skulle han spela hela spelet igenom på raken så förstår jag att han blir trött :( . Men när man landar så är det ju ingen motsense så då får han vila. Jag tror fortfarande inte han menar att han tycker det är jobbigt även om det kan låta så.

Om jag gör rörelserna själv så är det inte jobbigt. Klart att det är väl inte riktigt samma sak, men hur jobbigt kan det vara? Det är därför jag ställer mig lite skeptiskt till att han inte skulle ha några muskler i händer och armar :P

My overall score from 30 minutes of game time with Lair is an 87%.

"30 minutes arent long enough. When you play it like i did, for 10 hours straight, you will lower the score by at least 15% due to physical exhaustion... you dumbwit."

Postad 31 July 2007 - 22:48

andersos
  • andersos
  • Mästare

• 3199 inlägg
  • 0
Det ryktas nu att EDGE magazine och GameZone båda har gett betyget 9/10 i sina kommande nummer :)

Postad 01 August 2007 - 10:44

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Står ingenstans om hur bra storyn är? Det krävs nog en femstjärnig där annars flyger man runt och runt...

Postad 01 August 2007 - 14:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det ryktas nu att EDGE magazine och GameZone båda har gett betyget 9/10 i sina kommande nummer  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det stämde inte.

Det var en wannabee som startade ryktet på gametrailers och hade bara de som läste detta och spred det vidare insett att Edge inte ger ifrån sig "9.0" betyg (bara 9) så hade det aldrig spridits alls.

För att få 9 i Edge måste spelet nästan vara perfekt, de är väldigt hårda med betyg. Tror de gett 10 till 5 spel eller något genom historien. Phantom Hourglass fick 9 i senaste tidningen (den det ryktades om), Lair var inte med.

Postad 01 August 2007 - 17:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Här är en preview till:

Just got the *preview* code and spent some time with it in the comfort of my sofa and I must say the frame rate is all over the place.

Didn't give me this impression at all at E3, but here, in a more intimate environment, me and him alone, the times where it stays at 30fps are so few they don't even matter.

Factor 5 either screwed big time or this version is as old as baby Gesus (albeit it honestly doesnt look so - even the gallery and the making of stuff is in there already)

Still having some fun here and there (just passed the "sea snake" boss - which attempts to pull a God of War in terms of QTEs but honestly fails due to the whole clunkiness of the engine), but the frame rate is killing it atm. That, plus the low-colors palette makes it very hard to even spot enemies flying over the background forcing me to use the "special vision" more that I'd like to (need to push down on the D-pad to activate it). Mission flow is interrupted like every minute by some quick cut-scene showing stuff like new enemies coming in or stuff like that. You cant even remotely understand how much I HATE THIS. Also, during missions there is A LOT of talking between allies. Which makes me wonder: how the heck can this guys talk to each other when they are flying miles away on their dragons!? They don't have mics for sure. Maybe somekind of telepathy.

Funny thing is I'm having ZERO issues with the motion controls. Actually the fluidity of the controls exacerbate the abysmal frame rate. I like to pull the rains for the 180°. Now that I got it, it works 100% of the times. Lock on works fine. I think some reviewers complained about it, but I dont see what's wrong. It's your standard press-shoulder-button-to-lock-on procedure. Maybe it's not the lock on per se, but rather the difficulty in understanding whenever or not you actually have a target in sight to lock on onto. As I said, it's hard to understand what's going on in front of you due to the frame rate/low color palette thing.

Dunno what so say rather than I do really hope Factor 5 did some magic between this preview code and what thet are gonna deliver on the market. BTW, this is the "new vegetation" version.

On the bright side, we got the leaderboards. You can compare other people stats with yours, ADD A FRIEND right from here and bring up the friends list in order to send/receive messages. Music is awesome (albeit broken in that it skips between in game and cutscenes for some odd reasons).

DISCLAIMER
- All of this comes from a frame rate whore
- Had a go with the silcky smoothness of Warhawk before jumping into this. Might have "influenced" me.

Verkar som det är lite personlig smak med motion controllen. Däremot att de avbryter för nya cutscenes hatar jag också. Tror det var i senaste Spyrospelet som det hände all the fucking time. Riktigt irriterande.

Postad 01 August 2007 - 18:10

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Intressant att han har så stora problem med frameraten. "Nytt gräs"-versionen ska vara den senaste, tillika slutgiltiga. Första preview eller review jag läser som inte öht nämner hur grym grafiken är, utan bara klagar på färger och framerate.

Ska bli intressant att se hur bra det flyter när jag får spela det själv.

När det gäller det där med cutscenes så vore det bra om man kan avaktivera sekvensrna som visar vad som händer, om man kan banan redan. Kan bli lite svårt att spela annars om man inte vet om vad som kommer och hinner för att stoppa eller vad det nu kan tänkas vara. Hur fungerade det i Rouge Squadron Zoiler?

Vad är källan, nån randomsnubbe på GAF eller blogg?

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 01 August 2007 - 18:12.

Postad 01 August 2007 - 18:23

AriaGiovanni
  • AriaGiovanni
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0

Själv drog jag paralellen med Wii för att han tyckte motion sens var en gimmick. Ska man leta spel med liknande kontroll så är det väl kanske kommande MP3 som är närmast eller annat spel där du pekar och viftar mycker = mycker rörelser under lång tid. Men som du säger finns det inget exakt liknande spel. På PS3 så är det Warhawk, men där kan han koppla bort motion-kontrollen så jag tror inte han klagar på den.

EGM recensenten klagar på att man får göra mycket rörelser, samtidigt som du trycker på knappar, under en lång tid. Så han tyckte det väl var jobbigt att spela helt enkelt. Undra dock hur lång tid han menar då - hela spelet igenom? Spelar man med överdrivna gester såsom killen i filmen som andersos länkar till så förstår jag vekrligen om det blir jobbigt.  :D

Nåväl, blir upp till var och en att avgöra om man gillar att spela - är osäker själv på hur jag gillar att spela på detta sätt - jag gillar idén, men vet inte hur jag gillar att utöva den.  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Wii-kontrollerna kan du röra oberoende av varandra, då blir det inte lika jobbigt. Med Sixaxis måste du röra båda armarna/händerna beroende av varandra, mycket jobbigare, såvida du inte spelar med en hand

Postad 01 August 2007 - 18:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Wii-kontrollerna kan du röra oberoende av varandra, då blir det inte lika jobbigt. Med Sixaxis måste du röra båda armarna/händerna beroende av varandra, mycket jobbigare, såvida du inte spelar med en hand

<{POST_SNAPBACK}>

Är lite för lat egentligen när jag spelar. Har en sån där soffa som oberoende var man sitter i så ligger man i den. :D

Ska bli intressant att se hur jag uppfattar den här typen av kontroll.

Postad 01 August 2007 - 18:37

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

När det gäller det där med cutscenes så vore det bra om man kan avaktivera sekvensrna som visar vad som händer, om man kan banan redan. Kan bli lite svårt att spela annars om man inte vet om vad som kommer och hinner för att stoppa eller vad det nu kan tänkas vara. Hur fungerade det i Rouge Squadron Zoiler?

Jag lovar dig. Sånt kan bli riktigt ###### irriterande. Visst är det bra för information och så, speciellt om det är tidsbaserat, men i vissa spel visar de långa eller korta sekvenser som inte gör någonting för gameplay annat än att avbryta det. Jag VET att det spawnas fiender för 20:e gången bakom en kulle liksom, behöver inte visa det.

Rouge Squadron var 4-5 år sedan jag spelade så det är inte helt lätt att komma ihåg såna detaljer :D . Har för mig att det inte var några problem med mängden mellansekvenser där iallafall. Det var ett ganska solidt spel, men inte min typ.

Vad är källan, nån randomsnubbe på GAF eller blogg?

GAF. Troligvis en recensent iom att han har previewcoden och var på E3.

Postad 01 August 2007 - 18:47

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Om man mot förmodan fortfarande sitter på en CRT så kanske man inte ska spela LAIR. Killen som spelade preview-koden som Zoiler länkade till spelade på en CRT, vilket nog kan förklara varför han hade problem att se fiender vi horisonten.

Maybe I can spot enemies easier on those HDTVs.

EDIT: Sen säger han att han spelade i 720p. :D Nåväl, är nog ingen bra idé att spela ett tänkt 1080p-flygspel i 480p.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 01 August 2007 - 18:49.

Postad 01 August 2007 - 20:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

EDIT: Sen säger han att han spelade i 720p.  :D Nåväl, är nog ingen bra idé att spela ett tänkt 1080p-flygspel i 480p.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte 720p heller? Om han nu säger att han spelade i det.

Postad 01 August 2007 - 20:14

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Inte 720p heller? Om han nu säger att han spelade i det.

<{POST_SNAPBACK}>

Tydligen inte. :D
Nä men det borde inte vara några problem. Men på CRT lär det bli grötigt värre.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 01 August 2007 - 20:17.

Postad 01 August 2007 - 20:32

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Men på CRT lär det bli grötigt värre.

<{POST_SNAPBACK}>

Äh, vem har såna nu för tiden :D

Samma kille pratar lite om grafiken i detalj:

Despite the patchy framerate, is it the 'best looking game ever'? Or at least technically?

Not really. Ok, here is the thing. Bad frame rate destroys any beauty to my eyes. It's like Monica Bellucci with her head turned 180° on the other side. Having said that, I'd say Lair is a hit and miss graphics wise. Great dragon (yours), kinda low poly enemy dragons. Mauntain environments look as interesting as those of a Flight Simulator: u get closer, you see bad things happening. The HDR is terribly overdone and kills detail (hides the lack of it?). Human build structures, on the other side, are great. The Bridge is awesome. The city, the temple, the towers. You can count the bricks on them one by one. The sea is cool, but those waves, while cool, are totally unrealistic. Esplosions are old gen stuff. Nothing to be really proud of. The sea monster wet "carapace"? INCREDIBLE. Low color palette really KILLS avery technical accomplishment here. Yeah, those Mantas are HUGE, but get closer and it's like you HDTV isnt displaying 1/10000th of the colors he could and you see plenty of edges on those models as well.

Well, that does it =P

Och här pratar han om hur det avbryts med mellansekvenser. Låter kasst som han beskriver det. Ingen direkt map heller?

If you ignore the framerate difficulties (believe me, I know how hard that can be), does the game itself seem to be any good?

It's decent. Albeit frequently interrupted, missions are very hectic and drag you about between air and ground attacks. I like this. What I dont like is not actually understanding what's going on around me. For example. The mantas level. There are like 6 of those huge beasts slowly flying around. Dragons are attacking the mantas. They are coming from everywhere. You go defend a manta of your choice. Burn some dragons. Cut scene of a manta exploding somewhere. You go "uh?" for a sec but you are back in the game. Mess around you. "They are attacking us!". You go "Where?" "Who?" "How?". But you keep going and attack a random dragons squadron approaching a manta. You kill all of them. Manta is safe. Cut scene of a manta exploding somewhere. You go "uh?" for a sec but you are back in the game. Leading towarda another manta. You... Cut scene of a manta exploding somewhere. You go "uh? WTF?" for a sec but you are back in the game. So now you go searching for the next... Cut scene of a manta exploding somewhere. You go "uh? WTF? Seriously now" for a sec but you are back in the game. So, the mantas. Right. Let's see... Cut scene of a manta exploding somewhere. You go "uh? WTF? Seriously now what did I do wrong?" for a sec and then it's game over.

It can basically get very confusing a times. A kind of I-NEED-A-****ING-MAP degree of confusion if u get what I mean. You just have this arrow pointing you towards your objective, but in more open missions like the one I described you gotta look around yourself and decide where to go. But then again, this confusion is mostly due to the lack of visual clarity.

Presenatation och musik tycker han är "top notch".

Postad 01 August 2007 - 20:45

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Såhär tyckte gamespot vid deras förhandstitt. Undra vad de säger på recensionen.

Lair is simply stunning to look at. The draw distance is fantastic, and the enormous maps are rendered down to the last detail. We saw plenty of gorgeous details, from beautiful water-shaders to lovely motion-blurring when we did a 180-degree turn. Even more amazingly, Lair pulled it off without a single hitch in frame rate, making for plenty of smooth flight. And as you can imagine for a game featuring so much fire, the flame effects are some of the best we've ever seen.

http://www.gamespot....3&mode=previews

Postad 01 August 2007 - 23:04

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Det är ju E3 previewen. Han Gaffarn hade inga problem med frameraten då heller som du kan se i första inlägget jag nämner honom i.

Postad 02 August 2007 - 06:52

cyax
  • cyax
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Och så blev Lair försenat till den 4 september. :D

http://blog.us.plays...01/lair-update/

Postad 02 August 2007 - 08:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Mm det låter ju inte som att dom spelat samma spel.. :D

Inte helt ovanligt men heh

Postad 02 August 2007 - 14:20

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Och så blev Lair försenat till den 4 september. :)

http://blog.us.plays...01/lair-update/

<{POST_SNAPBACK}>

Blir tajt nu mellan Warhawk (28/8), Heavenly Sword (4/9) och LAIR. (4/9) Men jag tror Hevanely Sword är flyttad till 14/9.

Märkligt att spelet går "guld" (skickas för tryckning och packetering), sen kommer de på att det är saker som inte är färdigt... :rolleyes:

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 02 August 2007 - 14:21.

Postad 02 August 2007 - 15:02

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
De läste väl Gaffarns intryck :)

Jag tror inte det var gameplay saker de skulle ändra, utan finslipa på leaderboards och sånt. Att ändra gameplay och så skulle ta för lång tid.

Postad 02 August 2007 - 15:04

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Efter lite övervägande så tror jag att detta kan bli ett väldigt roligt spel...

Mvh

Postad 02 August 2007 - 15:06

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

De läste väl Gaffarns intryck  :)

Jag tror inte det var gameplay saker de skulle ändra, utan finslipa på leaderboards och sånt. Att ändra gameplay och så skulle ta för lång tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Läste det precis. Phil Harisson sa att HOME med tillhörande Thropies etc skulle vara med på DEV SDKs update för Augusti. Så det är förmodligen den biten de stoppar in.

Postad 02 August 2007 - 15:19

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
De som är tryckta går väl till överskottbolaget med extra rabatterat pris? :) Då slår jag till!
Men de kunde ju släppa det via patch och släcka folk som törstar efter eldflygande drakar, eller är det mer komplicerad vad jag tror?

Postad 02 August 2007 - 16:26

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

De som är tryckta går väl till överskottbolaget med extra rabatterat pris? :) Då slår jag till!
Men de kunde ju släppa det via patch och släcka folk som törstar efter eldflygande drakar, eller är det mer komplicerad vad jag tror?

<{POST_SNAPBACK}>

Lite epa att köpa en rykande färskt spel, och det första man gör är att ladda hem en update på fler hundra meg, eller vad det kan vara. Det skulle funka förvisso.

Postad 02 August 2007 - 23:55

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Ny Podcast med Insomniac där Julian Eggebrecht från Factor 5 är med på intervju om LAIR. Snackar om preview-builden och EGM recension och lite annat.

Lyssningvärt!

http://www.insomniac...ast/podcast.php

Postad 03 August 2007 - 00:37

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Ny Podcast med Insomniac där Julian Eggebrecht från Factor 5 är med på intervju om LAIR. Snackar om preview-builden och EGM recension och lite annat.

Lyssningvärt!

http://www.insomniac...ast/podcast.php

<{POST_SNAPBACK}>

Han har iallafall inte svårt att prata...

Mvh

Postad 03 August 2007 - 21:36

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Här är anledningen till de låga poängen:

We (Play) received the same review copy that I assume all the other mags did, which had optimized frame rates in the earlier missions, but poor frame rates in the last few missions and several bugs. We contacted Factor 5 and asked for all known issues and Julian himself replied with a detailed list, promising that the later levels were being optimized for frame rates, the bugs were being fixed, and that one aspect of the control would be improved. They said they would have a gold master candidate ready by our ship date, so I wrote the review on the assumptions that their promises would be kept, got the gold master candidate right before we went to press, and played that version for a few hours to confirm that they had addressed the issues. That gold master candidate was dated roughly a month ago, and as far as I know represents the game's final optimization.

I'm not sure what version the OP played—ours were never labeled "Preview Code", but a print mag's Review Code is sometimes a web site's Preview Code. Our last-received version of the game does not run at a rock-solid 30 fps, but I did not consider the frame rate problems to be an issue at all. I don't mind a few frame rate dips into the 20's here and there, if it's for the purpose of making an otherwise amazing looking game. I'm certainly not as sensitive to frame rate issues as the OP, but I don't think the average game enthusiast is either.

Just something to point out to the people who want to hate on Lair here—Sony and Factor 5 went all out to make sure the print mags got review copies as early as possible and frequent updates so that they could have reviews out before the game's release (which was at that point supposed to be August 8th, I think). Companies do NOT do that when they don't have a lot of faith in their games, so clearly both Factor 5 and Sony thought they had a critical hit on their hands, and any suggestion that they're trying to bury it or "send it out to die" is absurd. And having written the 9 review, I (obviously) agree.

http://www.neogaf.co....176336&page=12

Slutversionen/goldversionen fick inte speltidningarna, därför så låga poäng.
Play gav den nu 9/10 (final version) ;)

Redigerat av LeTheMan, 03 August 2007 - 21:39.

Postad 03 August 2007 - 22:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Slutversionen/goldversionen fick inte speltidningarna, därför så låga poäng.
Play gav den nu 9/10 (final version) ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Heh, Play spelade en previewkod med kass framerate och gav en 9:a i betyg till spelet baserat på att utvecklarna lovade att det skulle vara fixat i slutversionen. Sen spelade de fullversionen några timmar innan de tryckte upp tidningarna.

Men om du läser de andra speltidningarnas betyg så klagar de inte på frameraten, utan på annat. Deras betyg lär därför inte ändras av att frameraten optimiseras. De sa att de hade fixat någon grej med kontrollen, undrar vad och om det hade påverkat något betyg (om detta nu inte är vanligt hos speltidningar, dvs att man kollar upp hur långt framskriden versionen man spelar är).

Han som de pratar om, som klagade på frameraten, har inte satt betyg på någonting. Men de skrev att även slutversionen droppade i framerate och han som skrev tråden är en frameratewhore. Inte säkert att andra reagerar lika starkt dock.

Edit: Utvecklarna skrev ju ändå

Hope you like the new vegetation in the final build

Och han på GAF hade den nya vegetationen. Ergo måste han haft final build? Vilket visar hur olika känsliga personer är för framerate.

Om man ser på de som gav 75% t ex

"I should point out that we were playing an early review build and Factor 5 will probably make tweaks up to the moment the gold master goes off to the mastering lab, but the core gameply mechanics are already in place and there's no denying that it's flawed.

De är medvetna om att de inte spelar sista versionen, men har inga problem med frameraten utan med gameplay.

EGM

Lair: 6.0, 5.5, 5.0
crispin says the combat system is confusing, and the sixaxis controls don't always work the way they should. lock-on system is also jacked.
greg ford says the camera is frustrating in ground combat. the wide open levels hold a lot of potential but ultimately don't deliver
garnett says it's a "frustrating disappointment" with a few bright spots

Inget om framerate. Alltså bör detta inte vara anledningen till att det fått så låga betyg.

Redigerat av Zoiler, 03 August 2007 - 22:35.

Postad 03 August 2007 - 22:58

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Jag tolkar texten som LeTheMan som ett svar på TTPs (NeoGAF) framerateproblem med spelet enbart. Och vad han från Play säger om detta går helt i linje med vad Julian säger i intervjun, alltså att det finns vissa tillfällen där den droppar i slutversionen, men för det mesta ligger den konstant och vore inget problem. Så är många spel också (de flesta), vid vissa hektiska tillfällen droppar frameraten ner till 20-25 om 30 är det vanliga.

EGM-recensionens låga betyg är nästan enbart på grund av kontrollen, och en kul grej där är att Julian och EGM ska "göra upp" om detta i en intervju snart. ;) (duke it out)

Ett betyg på 75% är väl annars ett väldigt bra betyg, speciellt på ett sånt här "annorlunda" spel.

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 03 August 2007 - 23:00.

Postad 04 August 2007 - 00:47

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Jag tolkar texten som LeTheMan postade som ett svar på TTPs (NeoGAF) framerateproblem med spelet enbart. Och vad han från Play säger om detta går helt i linje med vad Julian säger i intervjun, alltså att det finns vissa tillfällen där den droppar i slutversionen, men för det mesta ligger den konstant och vore inget problem. Så är många spel också (de flesta), vid vissa hektiska tillfällen droppar frameraten ner till 20-25 om 30 är det vanliga.

Så menar du va? För Letheman tolkade texten som att alla låga betyg hittills berodde på att frameraten inte var stabil, och om du inte lägger inte postade så låter det som att du tolkar den som han ;)

Ett betyg på 75% är väl annars ett väldigt bra betyg, speciellt på ett sånt här "annorlunda" spel.

Allt är relativt (som går att utläsas i trådens reaktioner till betyget). Själv hoppas jag inte Mass Effect eller Pro Ev t ex får många 75:or eller ens 80:or. Beror på vad man har för förväntningar också.

Postad 04 August 2007 - 00:50

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Ja det var så jag menade. Inte hur LeTheMan tolkade det.

Anyways så är spelet förbokat så jag lär väl komma till den här tråden och svära över avbrott i spelandet, framerate och kontrollen i början på september. ;)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 04 August 2007 - 02:15.

Postad 04 August 2007 - 10:51

LeTheMan
  • LeTheMan
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Morlock, spelet kommer säkerligen att skjutas upp en sista gång, för hård konkurrens av Heavenly Sword och WarHawk. Var redo för julhandel ;)

Postad 13 August 2007 - 15:43

Unregistered8b64f1e8
  • Unregistered8b64f1e8
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
http://gamerankings....9230.asp?q=Lair Spelet har vid skrivande stund ett snitt på ~73% Inte dåligt enligt mig. Jag tror spelet kommer att hamna runt 78% när de flesta satt sina betyg.

Jag gillar vanligtvis inte flygsimulatorer men detta spel tilltalar mig verkligen.

Redigerat av Unregistered8b64f1e8, 13 August 2007 - 15:44.

Postad 13 August 2007 - 15:46

Nybbe
  • Nybbe
  • Lärjunge

• 490 inlägg
  • 0

http://gamerankings....9230.asp?q=Lair Spelet har vid skrivande stund ett snitt på ~73% Inte dåligt enligt mig. Jag tror spelet kommer att hamna runt 78% när de flesta satt sina betyg.

Jag gillar vanligtvis inte flygsimulatorer men detta spel tilltalar mig verkligen.

<{POST_SNAPBACK}>

De har recenserat en ofärdig version, spelet är inte ens klart...

Postad 13 August 2007 - 18:58

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Här kan ni lyssna på ett smakprov av musikenAIR. Kompositören John Debney har skrivit msuiken till bland annat “Passion of the Christ” och “Sin City.” Och nu tillsammans med Londons och den kungliga symfoniorkestern musiken till LAIR.

Episkt! :)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 13 August 2007 - 18:58.

Postad 18 August 2007 - 18:00

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

The latest PSW has long reviews of Heavenly Sword and Lair. But all you want to know is the scores, huh? Well here you go...

Lair - 8

+ Always so much going on
+ Stunning attention to detail
+ Intuitive control set-up
- Not the longest of games

Postad 19 August 2007 - 02:18

Unregistered201a986c
  • Unregistered201a986c
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
tycker man ser väldigt väl t.om på alla gameplay filmer att frameraten går ner ruskigt när han springer runt på marken och blåser eld åt alla håll å kanter på alla människor.. då ser man ju att den lätt är nere omkring 15-20.

hoppas slut versionen är bättre.

Postad 21 August 2007 - 11:54

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Massor av nya bilder och videos från Lair, japanska versionen.

http://ruliweb.empas...d.htm?num=15620

EDIT:

PSM har recenserat LAIR.

"Ytligt, repetitivt och tröttande kontroll." 5/10.

:)

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 21 August 2007 - 12:50.

Postad 21 August 2007 - 13:33

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
PSM? Är inte det Playstation Magazine? Eller är de unbiased?

Postad 21 August 2007 - 13:54

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
http://www.psmonline.com

"Independent PlayStation Magazine"

Postad 21 August 2007 - 17:11

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ungefär som väntat. Lair såg verkligen inte speciellt spännande ut på On The Spot förra veckan.

Postad 23 August 2007 - 20:52

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Gameinformer gav LAIR 7,25 och 8 i betyg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.