Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 701 *

332 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2008 - 21:50

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag vill oxå ha en Eee med 3G kort, berätta mer !

-Thomas

Postad 17 January 2008 - 21:53

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

Verkar ju intressant. Vad har man igentligen för funktioner med en sån här liten dator? kolla på icke HD-filmer? chatta etc?

Precis! :)

Okej,men har man möjlighet att bygga ut RAM-minnet eller? Kanske man skulle be tjejen köpa en åt mig när hon åker till Thailand med sin farsa :)

Postad 18 January 2008 - 01:29

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
kan man köra Tele 2s mobilbredband på denna?
är ett huwai 3-gmodem via usb

finns det några svenska eller engelska butiker som säljer denna och som ni kan länka till? hittar bara expansys på prisjakt

någon information om 8G-versionen, har den släppts? hittar bara 4G-versioner

Postad 18 January 2008 - 07:31

par-joha
  • par-joha
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0

kan man köra Tele 2s mobilbredband på denna?
är ett huwai 3-gmodem via usb

Operativsystemet som följer med är Xandros linux, hittade denna tråd om något huawei-modem i linux (E220)
http://ubuntuforums....ad.php?t=262867

Annars går det ju att installera Windows XP på Eee:n.

/ Pär

finns det några svenska eller engelska butiker som säljer denna och som ni kan länka till? hittar bara expansys på prisjakt

http://forum.eeeuser...pic.php?id=6147

/ Pär

Postad 18 January 2008 - 07:54

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Verkar ju intressant. Vad har man igentligen för funktioner med en sån här liten dator? kolla på icke HD-filmer? chatta etc?

Jag är ofta ute och reser i jobbet, gärna bara med handbagage. Att släpa på en EEE för att kunna jobba (surfa, ordbehandla, powerpoint, excel och maila) på flygplatser och under resorna, är bra mycket enklare än att släpa min min gamla Dell Latitude.

Jag behöver inga stora hårddiskar eller maffiga processorer, jag behöver en portabel skrivmaskin med tillgång till nätet (och OpenOffice)...

Vart beställde du den?

Jag köpte den från www.cyberport.de

Huawei E220?

Jag har pratat med Tre och de säger att deras Huawei E220 funkar på alla linuxbaserade maskiner. Likaså kan man kunna få hjälp med installationen på www.mobilabredband.se där har flera personer installerar ett E220 på Linux. Om man skulle ha problem vill säga...

Här är en kille som har moddat sin EEE så att den har ett internt 3G-modem. Skulle gärna vilja ha det så, men jag vågar inte försöka :-) http://www.youtube.c...h?v=k1K8woV4C4M

Redigerat av jhn, 18 January 2008 - 08:28.

Postad 19 January 2008 - 09:29

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Inte min bild men såhär ser det tyska EEE-tangenbordet ut.
Ü = Å
Z och Y byter plats
@ sitter på Alt Gr + Q (istället för 2)
I min mening är det mindre förändringar än från ett engelkst tangentbord.
Postad bild

Postad 19 January 2008 - 21:10

alexanderlu
  • alexanderlu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Inte min bild men såhär ser det tyska EEE-tangenbordet ut.
Ü = Å
Z och Y byter plats
@ sitter på Alt Gr + Q (istället för 2)
I min mening är det mindre förändringar än från ett engelkst tangentbord.

Jag har också tänkt beställa en Asus EEE 701 från Cyberport (har god erfarenhet av dem sedan tidigare). Undrar dock om operativsystemet endast har "fullt stöd" för tyska, vad jag har förstått går det att ändra menyerna till engelska och ett antal andra språk. Men går det att ändra så att alla medföljande programmen som Open Office, Firefox m.fl. också ändras automatiskt till engelska?

Postad 20 January 2008 - 11:20

darkages
  • darkages
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
open office och firefox är gratis så det är bara att ladda ner nytt om det inte vill sig.

Postad 20 January 2008 - 18:00

Christopher_A
  • Christopher_A
  • Veteran

• 1590 inlägg
  • 0
så att byta från tyskt till engelskt språk/OS i de tyska datorerna är väldigt lätt?

Postad 20 January 2008 - 18:09

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Om det finns ordentliga dockningstationer så är väl ett större tangentbord och en bättre skärm inga problem när man skall göra annat än bara anteckna små saker?

//Loofy

Postad 20 January 2008 - 18:26

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0

så att byta från tyskt till engelskt språk/OS i de tyska datorerna är väldigt lätt?

Ja

Postad 24 January 2008 - 12:58

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Skulle du kunna varas å snäll och säga hur man ändrar språket på OS till svenska, har bara lyckats få det på engelska. Det funkar iofs Ok. Det jag däremot vill veta är hur jag får svenk keyboard layout, det går alltid tillbaka till default (tyska) efter att man startat om datorn...

Redigerat av jhn, 24 January 2008 - 14:51.

Postad 24 January 2008 - 22:32

alexanderlu
  • alexanderlu
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hittade lite information på eeeuser.com Wiki (om det inte fungerar kan du säker fråga på deras forum):
http://wiki.eeeuser....n_advanced_mode

Tänkte höra vad du tycker om datorn, är skärmen ok och hur är kvalitetskänslan? Undrar även om samtliga program (inte bara menyerna etc.) är på engelska efter språkbytet?

Postad 25 January 2008 - 08:16

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Hmm, jag hade gjort som det stod under Advanced mmode i länken du gav, ändå går det tillbaka till default efter omstart. Jag ska testa på det andra sättet när jag kommer hem efter jobbet!

För att svara på dina frågor så har alla program och menyer etc bytt språk till engelska (i alla fall allt jag hittat än så länge), kvalitetskänslan på laptopen är jättebra! Visst den är pytteliten och känns nästan töntigt liten, men själva kvalitetskänslan är det inget fel på! Sedan kommer vi till skärmen, jag hade otroligt gärna fått den lite större, jag tror att en ökning med 1" hade gjort en ganska stor skillnad. I vissa settings får man scrolla i sidled för att tex. hitta OK-knappen - och det är jobbigt. Men visst, skärmen fyller sin funktion och man ser absolut vad som står/händer på den, men lite störra hdae inte skadat.

Ikväll kommer jag försöka få upp min EEE mot mitt trådlösa nätverk hemma, försöka installera ett Tre E220 3G-modem samt få svensk keyboard layout :-)

Postad 28 January 2008 - 07:42

boniis
  • boniis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
kopte min eee pc i bangkok for 2 veckor sedan, 2200 kosta den mig. engelskt tng-bord. sa ja slipper thai teknen pa tangenterna. riktigt bra resedator. ligger i min bungalow pa kho tao nu o skriver. klockrent kop, speciellt nar de finns wifi hotspots sa gott som overallt nu for tiden.

Postad 31 January 2008 - 09:52

paranoid
  • paranoid
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nån speciell affär att rekommendera i Bangkok ?
Åker ner i slutet av mars och tänkte köpa en eee =)

Postad 31 January 2008 - 11:57

malmestig
  • malmestig
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hmm, jag hade gjort som det stod under Advanced mmode i länken du gav, ändå går det tillbaka till default efter omstart. Jag ska testa på det andra sättet när jag kommer hem efter jobbet!

För att svara på dina frågor så har alla program och menyer etc bytt språk till engelska (i alla fall allt jag hittat än så länge), kvalitetskänslan på laptopen är jättebra! Visst den är pytteliten och känns nästan töntigt liten, men själva kvalitetskänslan är det inget fel på! Sedan kommer vi till skärmen, jag hade otroligt gärna fått den lite större, jag tror att en ökning med 1" hade gjort en ganska stor skillnad. I vissa settings får man scrolla i sidled för att tex. hitta OK-knappen - och det är jobbigt. Men visst, skärmen fyller sin funktion och man ser absolut vad som står/händer på den, men lite störra hdae inte skadat.

Ikväll kommer jag försöka få upp min EEE mot mitt trådlösa nätverk hemma, försöka installera ett Tre E220 3G-modem samt få svensk keyboard layout :-)

Hej,
Tips: För svensk tangentbordslayout ändra i /etc/X11/xorg.conf. Jag har dock valt att ha kvar den engelska layouten och mappa om några av tangenterna (blir så förvirrande när så många tangenter bytt plats).
För att få svenska i (en del) menyer kan du köra sudo dpkg-reconfigure locales och välj svenska (UTF-8) som default.

Postad 02 February 2008 - 08:20

boniis
  • boniis
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Nån speciell affär att rekommendera i Bangkok ?
Åker ner i slutet av mars och tänkte köpa en eee =)

Panti Plaza, ett jatte stort elektronik varuhus i bangkok, dar kopte jag min. Den fanns i sa gott som varje butik som salde laptops dar inne. Om du inte vill springa runt i varje butik o leta (typ 7 vaningar) sa e de bara att kolla pa utstallningarna pa forsta vaningen, och haffa nan fram asus butiken. Har du tur sa har kanske 8 tummarn kommit lagom till att du kommer dit.

lycka till!

\\boniis

Postad 06 February 2008 - 22:51

Thermoptic
  • Thermoptic
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Ni som inte köpt den från tyskland hur har ni löst det med ström? Behöver man köpa en dyr omvandlare för 400kr för att få rätt volt osv? eller räcker det att köpa en vanlig för 50kr som bara ändrar om så det blir rätt uttag?

Postad 07 February 2008 - 09:33

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
[Borttaget inlägg]

Redigerat av jhn, 07 February 2008 - 09:33.

Postad 09 February 2008 - 01:15

Thermoptic
  • Thermoptic
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Iom att det är så lite hd utrymme på EEE:n så tipsar många om att köpa ett SD eller SDHC kort för att få mer utrymme vilket verkar vara en mycket bra idé. men i de resensioerna jag har läst så brukar dom alltid nämna som exempel att man skaffar ett SD kort med 4gig extra för att då få totalt 8gig till sin EEE PC.
men varför skaffar man inte detta "16GB ADATA Turbo SDHC Class 6 Memory Card" på 16 gig istället? är det något jag missat? detta kortet är kanske kass?

Postad 09 February 2008 - 19:15

Tompa33
  • Tompa33
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Iom att det är så lite hd utrymme på EEE:n så tipsar många om att köpa ett SD eller SDHC kort för att få mer utrymme vilket verkar vara en mycket bra idé. men i de resensioerna jag har läst så brukar dom alltid nämna som exempel att man skaffar ett SD kort med 4gig extra för att då få totalt 8gig till sin EEE PC.
men varför skaffar man inte detta "16GB ADATA Turbo SDHC Class 6 Memory Card" på 16 gig istället? är det något jag missat? detta kortet är kanske kass?

Folk kanske tycker att det är för dyrt? Du kan ju få en 160GB 2.5" extern hdd för samma pris?

Postad 09 February 2008 - 20:17

Thermoptic
  • Thermoptic
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Nej men alltså, varför köper dom ett 4gigs SD kort för 400kr när du kan få ett 16gigs SDHC kort för exakt samma pris? jag tycker det är helt sjävklart att man väljer det på 16gig då! men det kan ju vara så att jag har missat något? SDHC kanske är väldigt mycket långsammare eller något? eller så är det så att dessa som har rekommendera att köpa till ett 4gigs SD kort inte känner till att det finns 16gigs kort. typ detta kortet: http://www.techpower...eries_16GB_SDHC (som man kan få för 400kr på ebay)

Postad 10 February 2008 - 03:19

Slinger
  • Slinger
  • Användare

• 195 inlägg
  • 0
efter att ha sett den här filmen vill jag också ha en Eee
http://kanonfilm.se/...-jag-ha-kanske/

Postad 18 February 2008 - 11:08

peblin
  • peblin
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har nu haft en EEE i snart en månad och kan bara stämma in i lovsången. Det är fanimej en sjuuuukt bra liten maskin.
Har kört både Xandros-disten och senaste veckan XP. Som inbiten Unixälskare är det lite trist att behöva erkänna det, men det är inget snack om att XP är vad EEE egentligen är avsedd för.

Xandrosdisten är klumpig, ganska dåligt underhållen (FireFox är t.ex. på patch 2.0.0.7 (!!)) och det krävs en del strul för att få den i full desktop mode - och då defaultar den till helt bisarrt klumpiga typsnitt. Det är inte bra - för att verkligen få ut allt från EEEn i linux behövs en mer aktuell dist - förstår inte varför man inte gick med Ubuntu in the first place. Att få Huawei E200 att funka kräver som vanligt ett slovenskt fulhack och att få sin normaldatorkunnige flickvän att få igång det på egen hand är en utmaning.

XP-disten jag la på är en egenhändigt nLite:ad variant med det mesta av "bloat"en borta. Maskinen har längre batteritid, startar snabbare än Xandros i Full desktop mode, och kan använda sig av de många ASUS-driversarna som inte verkar vara helt portade till Linux. 3G-modemet funkar rakt av, likaså VPNkopplingar till jobbet. Med XP i classic mode & 8pt MS sans serif är screen-estate betydligt "större" än vad jag lyckades åstadkomma med Xandros.

Att det sen går att köra Safari för blixtrande snabb surf är inte heller fel.

Nu åker det i en 2GB SODIMM och 16GB flashminne. Återkommer när jag vet hur Office 2007 lirar på den lille gynnaren.

Postad 18 February 2008 - 11:20

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Att få Huawei E200 att funka

Härligt att du också gillar din EEE :-) Du menar inte ett E220? Jag fick mitt att funka out of the box, via Xandros...

Postad 18 February 2008 - 14:42

busk
  • busk
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
http://www.expansys.se/c.aspx?f=499 några EEE men med uk TGB går det inte att få åäö ändå?

Postad 19 February 2008 - 15:30

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Okej, jag vill ha en.. jäklar vilken häftig maskin!!

Postad 19 February 2008 - 23:22

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ni som har tysk Eee pc har ni byt plats på Z och Y ?

Postad 20 February 2008 - 08:15

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Nix, jag har köpt keyboard-stickers och klistrat på "nya" bokstäver- Där det tyska Y sitter ligger också symbolerna |, < och > precis som på bilden nedan. Att byta dem rent fysiskt skulle alltså inte se så vidare fint ut.Postad bild

Postad 20 February 2008 - 12:17

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Nix, jag har köpt keyboard-stickers och klistrat på "nya" bokstäver- Där det tyska Y sitter ligger också symbolerna |, < och > precis som på bilden nedan. Att byta dem rent fysiskt skulle alltså inte se så vidare fint ut.Postad bild

Har du någon bild där man ser när du har klistrat på dom nya??

Postad 20 February 2008 - 12:45

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Haha, nej, det ser inte mycket ut för världen, den ser ut ungefär som här (fast bara med 3-4 tangenter då): Postad bild

Jag funderar nästan på att skrapa bort originalbokstäverna och bara skriva dit rätt bokstav med en spritpenna istället :-)

Postad 20 February 2008 - 18:32

Thermoptic
  • Thermoptic
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Det verkar ju som det bästa valet för oss är att köpa den från tyskland då tagentbordet är mest likt våra plus att man får rätt vägguttag. tyvärr verkar EEE Pc:n vara slut i hela tyskland, jag har bett två vänner i tyskland kolla upp det åt mig och den är slut i alla deras butiker och den är även slut på alla tyska websiter som säljer den. skall tydligen dröja en månad innan den dyker upp igen. Om någon har mer info eller tips om tyska siter att beställa ifrån så säg till. tack!

Postad 21 February 2008 - 08:08

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Här är en sida (lite som prisjakt) där du kan se olika återförsäljare + lagerstatus. Med du verkar ha rätt i vad du säger, EEE'n är slutsåld :-(

http://www.idealo.de...pc-4g-asus.html

Postad 21 February 2008 - 10:53

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Jag kommer inhandla en via Ebay, fins många för runt 420-440$ inkl frakt (ca 2750kr) och nästan alla är villiga att skicka som gift.

Jag gillar det UK/USA versionen utav tgb, att den saknar åäö gör inget, gillar inte att tyskarna byt plats på Z & Y.

Enda jag undrar över en USA version är strömadaptern :/

Postad 21 February 2008 - 11:18

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Strömadaptern är annorlunda så där måste du skaffa en ny adapter. Sedan ligger nästan alla ( ) = -_ \ / + * och så vidare på andra platser än vad det tyska gör. Jämför svenskt (det du skriver på nu) med tyskt:

Postad bild

och sedan jämför med UK/US:

Postad bild

Personligen tycker jag det tyska är mycket mer lik det svenska :-)

Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 11:20.

Postad 21 February 2008 - 13:31

rockolle
  • rockolle
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Som jag har förstått det behöver man endast en sån här:
http://teknikmagasin..._png/202280.png

Själva AC-DC adaptern ska stödja 100-220V.

Postad 21 February 2008 - 14:46

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Stämmer bra det! Kanske skrev "adapter" lite slavrigt innan ;-)

Dock finns det en EEE konverterare som ser bättre ut! På min strömadapter som har Svensk plugg kan jag slita bort pluggen och så är det UK plugg. Det var alltså så den levererades i Tyskland!

Ser ut såhär förutom att man bara får med svensk plugg (UK plugg är infälld i själva adaptern som ni ser):
Postad bild

Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 14:57.

Postad 21 February 2008 - 15:23

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Ofan så det är den där som följer med orginalt i en Asus Eee PC ??

Postad 21 February 2008 - 15:25

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Yes! Fast utan alla dessa tillbehör (pluggarna) du ser på bilden. I UK/US får du bara själva adaptern (som kabeln sitter fast i), medan i Tyskland får du adaptern + svensk/tysk plugg.

Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 15:26.

Postad 21 February 2008 - 15:27

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Men är den inte på väg till Sverige snart? Måste ju finnas en stor marknad här med alla prylbögar.

Postad 21 February 2008 - 15:30

Unregisteredcef01715
  • Unregisteredcef01715
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Jag fick via omvägar höra att Asus Sverige inte tror vi kommer få några Eee till kära Svedela före sommaren, den säljer så bra på andra marknader som "prioriteras" före. Svenkt tangentbord var tydligen inte heller 100% säkert.

Det var vad jag hörde på omvägar ...

-Thomas som vill ha en eee

Postad 21 February 2008 - 15:32

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Men är den inte på väg till Sverige snart? Måste ju finnas en stor marknad här med alla prylbögar.

Alla riktiga prylbögar har redan sin EEE :)

Postad 21 February 2008 - 15:45

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Det jag hört/läst om det så är det ett par månader bort iallafall :)

Postad 21 February 2008 - 15:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Alla riktiga prylbögar har redan sin EEE :)

Laptops är enda undantaget för mig, i princip allt annat importeras om det kommer före utomlands (alltid alltså).
Vill gärna ha ett svenska tangentbord.. men men, om det inte kommer något får man väl köpa ett engelskt redan nu.

Postad 21 February 2008 - 15:59

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag förstår precis vad du menar. Men när jag var i kontakt med Asus i Sverige i december så hade det verkligen ingen aning om när eller om EEE skulle komma till Sverige. Det verkade knapp som de ens visste vad EEE var. Just då kändes det som jag skulle få vänta till 2011 innann jag fick min EEE, så jag beställde från Tyskland.

Men såklart, ett svenskt tangentbord hade varit sweet!

Postad 21 February 2008 - 17:39

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Någon som hittat att köpa EU/Sverige adaptern löst?

Postad 22 February 2008 - 17:58

Merlinen
  • Merlinen
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Hittade själv
http://www.pdahut.co...productid=19709

Fins på ebay för ca 350kr inkl frakt

nu är en Asus Eee 4G Black på väg till mig och den där laddaren :)

Postad 23 February 2008 - 01:57

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
En sån här ska jag oxå inhandla.. :(
Merlinen, var handlade du och vad gick kalaset på?

Hur många ram-slots har burken? Såg att ngn skulle uppgradera med en 2gb sticka.?

Redigerat av twebbas, 23 February 2008 - 12:35.

Postad 23 February 2008 - 13:19

Erilun
  • Erilun
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Givet köp såfort det 9" varianten kommer med högre upplösning. Bryr mig inte så mcyekt om att det är engelskt tangentbord.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.