-Thomas
Asus Eee PC 701 - 630MHz 512MB 7" Celeron M 353 4GB SSD
(Laptops (Bärbara datorer))
|
4
|
(16)
|
2 890:- |
Så kallade Netbooks (4 inlägg)
|
17 år sedan |
CD bibliotek i hårddiskform till farsan: (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 17 January 2008 - 21:53
Precis!Verkar ju intressant. Vad har man igentligen för funktioner med en sån här liten dator? kolla på icke HD-filmer? chatta etc?
Okej,men har man möjlighet att bygga ut RAM-minnet eller? Kanske man skulle be tjejen köpa en åt mig när hon åker till Thailand med sin farsa
Postad 18 January 2008 - 01:29
är ett huwai 3-gmodem via usb
finns det några svenska eller engelska butiker som säljer denna och som ni kan länka till? hittar bara expansys på prisjakt
någon information om 8G-versionen, har den släppts? hittar bara 4G-versioner
Postad 18 January 2008 - 07:31
Operativsystemet som följer med är Xandros linux, hittade denna tråd om något huawei-modem i linux (E220)kan man köra Tele 2s mobilbredband på denna?
är ett huwai 3-gmodem via usb
http://ubuntuforums....ad.php?t=262867
Annars går det ju att installera Windows XP på Eee:n.
/ Pär
http://forum.eeeuser...pic.php?id=6147finns det några svenska eller engelska butiker som säljer denna och som ni kan länka till? hittar bara expansys på prisjakt
/ Pär
Postad 18 January 2008 - 07:54
Verkar ju intressant. Vad har man igentligen för funktioner med en sån här liten dator? kolla på icke HD-filmer? chatta etc?
Jag är ofta ute och reser i jobbet, gärna bara med handbagage. Att släpa på en EEE för att kunna jobba (surfa, ordbehandla, powerpoint, excel och maila) på flygplatser och under resorna, är bra mycket enklare än att släpa min min gamla Dell Latitude.
Jag behöver inga stora hårddiskar eller maffiga processorer, jag behöver en portabel skrivmaskin med tillgång till nätet (och OpenOffice)...
Vart beställde du den?
Jag köpte den från www.cyberport.de
Huawei E220?
Jag har pratat med Tre och de säger att deras Huawei E220 funkar på alla linuxbaserade maskiner. Likaså kan man kunna få hjälp med installationen på www.mobilabredband.se där har flera personer installerar ett E220 på Linux. Om man skulle ha problem vill säga...
Här är en kille som har moddat sin EEE så att den har ett internt 3G-modem. Skulle gärna vilja ha det så, men jag vågar inte försöka :-) http://www.youtube.c...h?v=k1K8woV4C4M
Redigerat av jhn, 18 January 2008 - 08:28.
Postad 19 January 2008 - 09:29
Ü = Å
Z och Y byter plats
@ sitter på Alt Gr + Q (istället för 2)
I min mening är det mindre förändringar än från ett engelkst tangentbord.
Postad 19 January 2008 - 21:10
Inte min bild men såhär ser det tyska EEE-tangenbordet ut.
Ü = Å
Z och Y byter plats
@ sitter på Alt Gr + Q (istället för 2)
I min mening är det mindre förändringar än från ett engelkst tangentbord.
Jag har också tänkt beställa en Asus EEE 701 från Cyberport (har god erfarenhet av dem sedan tidigare). Undrar dock om operativsystemet endast har "fullt stöd" för tyska, vad jag har förstått går det att ändra menyerna till engelska och ett antal andra språk. Men går det att ändra så att alla medföljande programmen som Open Office, Firefox m.fl. också ändras automatiskt till engelska?
Postad 20 January 2008 - 11:20
Postad 20 January 2008 - 18:00
Postad 20 January 2008 - 18:09
//Loofy
Postad 20 January 2008 - 18:26
så att byta från tyskt till engelskt språk/OS i de tyska datorerna är väldigt lätt?
Ja
Postad 24 January 2008 - 12:58
Redigerat av jhn, 24 January 2008 - 14:51.
Postad 24 January 2008 - 22:32
http://wiki.eeeuser....n_advanced_mode
Tänkte höra vad du tycker om datorn, är skärmen ok och hur är kvalitetskänslan? Undrar även om samtliga program (inte bara menyerna etc.) är på engelska efter språkbytet?
Postad 25 January 2008 - 08:16
För att svara på dina frågor så har alla program och menyer etc bytt språk till engelska (i alla fall allt jag hittat än så länge), kvalitetskänslan på laptopen är jättebra! Visst den är pytteliten och känns nästan töntigt liten, men själva kvalitetskänslan är det inget fel på! Sedan kommer vi till skärmen, jag hade otroligt gärna fått den lite större, jag tror att en ökning med 1" hade gjort en ganska stor skillnad. I vissa settings får man scrolla i sidled för att tex. hitta OK-knappen - och det är jobbigt. Men visst, skärmen fyller sin funktion och man ser absolut vad som står/händer på den, men lite störra hdae inte skadat.
Ikväll kommer jag försöka få upp min EEE mot mitt trådlösa nätverk hemma, försöka installera ett Tre E220 3G-modem samt få svensk keyboard layout :-)
Postad 28 January 2008 - 07:42
Postad 31 January 2008 - 09:52
Åker ner i slutet av mars och tänkte köpa en eee =)
Postad 31 January 2008 - 11:57
Hmm, jag hade gjort som det stod under Advanced mmode i länken du gav, ändå går det tillbaka till default efter omstart. Jag ska testa på det andra sättet när jag kommer hem efter jobbet!
För att svara på dina frågor så har alla program och menyer etc bytt språk till engelska (i alla fall allt jag hittat än så länge), kvalitetskänslan på laptopen är jättebra! Visst den är pytteliten och känns nästan töntigt liten, men själva kvalitetskänslan är det inget fel på! Sedan kommer vi till skärmen, jag hade otroligt gärna fått den lite större, jag tror att en ökning med 1" hade gjort en ganska stor skillnad. I vissa settings får man scrolla i sidled för att tex. hitta OK-knappen - och det är jobbigt. Men visst, skärmen fyller sin funktion och man ser absolut vad som står/händer på den, men lite störra hdae inte skadat.
Ikväll kommer jag försöka få upp min EEE mot mitt trådlösa nätverk hemma, försöka installera ett Tre E220 3G-modem samt få svensk keyboard layout :-)
Hej,
Tips: För svensk tangentbordslayout ändra i /etc/X11/xorg.conf. Jag har dock valt att ha kvar den engelska layouten och mappa om några av tangenterna (blir så förvirrande när så många tangenter bytt plats).
För att få svenska i (en del) menyer kan du köra sudo dpkg-reconfigure locales och välj svenska (UTF-8) som default.
Postad 02 February 2008 - 08:20
Nån speciell affär att rekommendera i Bangkok ?
Åker ner i slutet av mars och tänkte köpa en eee =)
Panti Plaza, ett jatte stort elektronik varuhus i bangkok, dar kopte jag min. Den fanns i sa gott som varje butik som salde laptops dar inne. Om du inte vill springa runt i varje butik o leta (typ 7 vaningar) sa e de bara att kolla pa utstallningarna pa forsta vaningen, och haffa nan fram asus butiken. Har du tur sa har kanske 8 tummarn kommit lagom till att du kommer dit.
lycka till!
\\boniis
Postad 06 February 2008 - 22:51
Postad 09 February 2008 - 01:15
men varför skaffar man inte detta "16GB ADATA Turbo SDHC Class 6 Memory Card" på 16 gig istället? är det något jag missat? detta kortet är kanske kass?
Postad 09 February 2008 - 19:15
Iom att det är så lite hd utrymme på EEE:n så tipsar många om att köpa ett SD eller SDHC kort för att få mer utrymme vilket verkar vara en mycket bra idé. men i de resensioerna jag har läst så brukar dom alltid nämna som exempel att man skaffar ett SD kort med 4gig extra för att då få totalt 8gig till sin EEE PC.
men varför skaffar man inte detta "16GB ADATA Turbo SDHC Class 6 Memory Card" på 16 gig istället? är det något jag missat? detta kortet är kanske kass?
Folk kanske tycker att det är för dyrt? Du kan ju få en 160GB 2.5" extern hdd för samma pris?
Postad 09 February 2008 - 20:17
Postad 18 February 2008 - 11:08
Har kört både Xandros-disten och senaste veckan XP. Som inbiten Unixälskare är det lite trist att behöva erkänna det, men det är inget snack om att XP är vad EEE egentligen är avsedd för.
Xandrosdisten är klumpig, ganska dåligt underhållen (FireFox är t.ex. på patch 2.0.0.7 (!!)) och det krävs en del strul för att få den i full desktop mode - och då defaultar den till helt bisarrt klumpiga typsnitt. Det är inte bra - för att verkligen få ut allt från EEEn i linux behövs en mer aktuell dist - förstår inte varför man inte gick med Ubuntu in the first place. Att få Huawei E200 att funka kräver som vanligt ett slovenskt fulhack och att få sin normaldatorkunnige flickvän att få igång det på egen hand är en utmaning.
XP-disten jag la på är en egenhändigt nLite:ad variant med det mesta av "bloat"en borta. Maskinen har längre batteritid, startar snabbare än Xandros i Full desktop mode, och kan använda sig av de många ASUS-driversarna som inte verkar vara helt portade till Linux. 3G-modemet funkar rakt av, likaså VPNkopplingar till jobbet. Med XP i classic mode & 8pt MS sans serif är screen-estate betydligt "större" än vad jag lyckades åstadkomma med Xandros.
Att det sen går att köra Safari för blixtrande snabb surf är inte heller fel.
Nu åker det i en 2GB SODIMM och 16GB flashminne. Återkommer när jag vet hur Office 2007 lirar på den lille gynnaren.
Postad 18 February 2008 - 11:20
Att få Huawei E200 att funka
Härligt att du också gillar din EEE :-) Du menar inte ett E220? Jag fick mitt att funka out of the box, via Xandros...
Postad 18 February 2008 - 14:42
Postad 20 February 2008 - 08:15
Ni som har tysk Eee pc har ni byt plats på Z och Y ?
Nix, jag har köpt keyboard-stickers och klistrat på "nya" bokstäver- Där det tyska Y sitter ligger också symbolerna |, < och > precis som på bilden nedan. Att byta dem rent fysiskt skulle alltså inte se så vidare fint ut.
Postad 20 February 2008 - 12:17
Ni som har tysk Eee pc har ni byt plats på Z och Y ?
Nix, jag har köpt keyboard-stickers och klistrat på "nya" bokstäver- Där det tyska Y sitter ligger också symbolerna |, < och > precis som på bilden nedan. Att byta dem rent fysiskt skulle alltså inte se så vidare fint ut.
Har du någon bild där man ser när du har klistrat på dom nya??
Postad 20 February 2008 - 12:45

Jag funderar nästan på att skrapa bort originalbokstäverna och bara skriva dit rätt bokstav med en spritpenna istället :-)
Postad 20 February 2008 - 18:32
Postad 21 February 2008 - 08:08
http://www.idealo.de...pc-4g-asus.html
Postad 21 February 2008 - 10:53
Jag gillar det UK/USA versionen utav tgb, att den saknar åäö gör inget, gillar inte att tyskarna byt plats på Z & Y.
Enda jag undrar över en USA version är strömadaptern :/
Postad 21 February 2008 - 11:18

och sedan jämför med UK/US:

Personligen tycker jag det tyska är mycket mer lik det svenska :-)
Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 11:20.
Postad 21 February 2008 - 13:31
http://teknikmagasin..._png/202280.png
Själva AC-DC adaptern ska stödja 100-220V.
Postad 21 February 2008 - 14:46
Dock finns det en EEE konverterare som ser bättre ut! På min strömadapter som har Svensk plugg kan jag slita bort pluggen och så är det UK plugg. Det var alltså så den levererades i Tyskland!
Ser ut såhär förutom att man bara får med svensk plugg (UK plugg är infälld i själva adaptern som ni ser):
Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 14:57.
Postad 21 February 2008 - 15:25
Redigerat av jhn, 21 February 2008 - 15:26.
Postad 21 February 2008 - 15:27
Postad 21 February 2008 - 15:30
Det var vad jag hörde på omvägar ...
-Thomas som vill ha en eee
Postad 21 February 2008 - 15:32
Men är den inte på väg till Sverige snart? Måste ju finnas en stor marknad här med alla prylbögar.
Alla riktiga prylbögar har redan sin EEE
Postad 21 February 2008 - 15:45
Men är den inte på väg till Sverige snart? Måste ju finnas en stor marknad här med alla prylbögar.
Det jag hört/läst om det så är det ett par månader bort iallafall
Postad 21 February 2008 - 15:56
Laptops är enda undantaget för mig, i princip allt annat importeras om det kommer före utomlands (alltid alltså).Men är den inte på väg till Sverige snart? Måste ju finnas en stor marknad här med alla prylbögar.
Alla riktiga prylbögar har redan sin EEE
Vill gärna ha ett svenska tangentbord.. men men, om det inte kommer något får man väl köpa ett engelskt redan nu.
Postad 21 February 2008 - 15:59
Men såklart, ett svenskt tangentbord hade varit sweet!
Postad 22 February 2008 - 17:58
http://www.pdahut.co...productid=19709
Fins på ebay för ca 350kr inkl frakt
nu är en Asus Eee 4G Black på väg till mig och den där laddaren
Postad 23 February 2008 - 01:57
Merlinen, var handlade du och vad gick kalaset på?
Hur många ram-slots har burken? Såg att ngn skulle uppgradera med en 2gb sticka.?
Redigerat av twebbas, 23 February 2008 - 12:35.
Postad 23 February 2008 - 13:19
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Så kallade Netbooks
9 bilder
152 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?