En helt ok film, men jag tror att handkameraskakningseffekten gör sig än bättre på en TV än på en bioduk. Det hade förmodligen funkat lika bra utan allt skakande.
Jag tycker de både finns fördelar och nackdelar med att se filmen ifrån en handkamera. Skakninagarna kan vara lite jobbiga ibland när man aldrig får en still och kanske lite lugnare bild (i all action) men samtidigt ger de en bättre närvarokänsla. Sen finns de väl antagligen fler för- och nackdelar men nu väntar sängen
Jag gillar filmer där det smäller mycket och ljudet är bra, en orgie i specialeffekter som det brukar heta (Die Hard) (Transformers m.m.) och visst fick man sin dos i denna filmen så den biten var mycket bra, framförallt ljudet
Andra filmen man sett där de filmar från en videokamera. Tyckte Blair Witch var klockren då det passade perfekt i storyn och skrämselfaktorn höjdes. I denna filmen blir det dock lite jobbigt i längden då det blir så fruktansvärt skakigt.
Filmen känns som en "Sitta och luta sig tillbaka med cola och popcorn film" men det blir lite jobbigt på tanke på hur de filmat så riktigt så bekvämt blir det inte. men sammtidigt är det ju det som är grejjen med filmen att man ska få se det från deras synvinkel så idén är häftig. Som folk redan skrivit så finns det både för och nackdelar!
Filmen kan kännas lite dryg ibland då man måste följa karaktärerna hela tiden, idel scener blir lite långtråkiga, de har inte lämnat mycket åt slumpen. Samtidigt tycker jag idén är häftig att man får följa ett gäng vid en helt vanlig fest, en helt vanlig kväll som sedan på några minuter förvandlas till en madröm, Manhattan blir ett krigsfält, ganska realistisk på det sättet!
Slutet var ganska förutspått, ungefär som Blairwitch. Deb blev en sån där skum tystnad i biosalongen när sluttexterna började rulla.
Filmen får 6 monster av 10 möjliga.
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 12 February 2008 - 09:49.
Tyckte den var riktigt bra...ingen storfilm, men underhållande. Hade inga större problem med skakningarna, tyckte det var konstigt eftersom jag hatade Bourne Ultimatum där de hade filmat väldigt skakigt och nära, men här gjordes det bra.
Många såna här filmer blir dåliga så fort man ser monstret, så tyckte jag inte det var den här gången, var bra gjort!!
Sen slutade det på det enda sätt en sån här film kan sluta på o fortfarande ha hedern i behåll, ganska väntat faktiskt, speciellt om man tittar på Lost.
Sen var ju hon bruden riktigt het också
Tänkte på det hon tjejen "Beth" var ganska pigg för att ha fått ett armeringjärn rakt igenom bröstet/axeln. Direkt när de kommit ur huset sprang hon som ingenting hänt, inte heller sökte hon läkarhjälp på det där tillfälliga sjukhuset vid tunnelbanan.
Men var itne "Beth" tjejn har var kär i och skulle hämta? Hon var ju inte med nere i tunnelbanan.
Spoiler
Precis, henne hämtade de efter tunnelbanan. Jag gillade också att det blev något "konstigt" av betten från monstren.. Tänker främst på tjejen som dör en ganska plågsam död i militärlägret.
Men var itne "Beth" tjejn har var kär i och skulle hämta? Hon var ju inte med nere i tunnelbanan.
Spoiler
Precis, henne hämtade de efter tunnelbanan. Jag gillade också att det blev något "konstigt" av betten från monstren.. Tänker främst på tjejen som dör en ganska plågsam död i militärlägret.
Haha inte lite hemlig denhär disskutionen
Spoiler
Även där en fråga utan svar, vad hände med hon tjejen som blivit biten? Det började blöda ur ögonen sedan fick man se ett snabbt klipp med någon stor skugga bakom nåt draperi, såg ut som hon hade förvandlats till nånting lite större med spetsigt huvud, såg ut som en alien...
Redigerat av Unregistered2b236a0e, 13 February 2008 - 11:41.
Ja hängde faktiskt inte riktigt med i den scenen men ja tyckte de såg ut som om hon nästan exploderade bara. Men de gick ju så fort så de var lite svårt att hänga med
Haha ja den här disskutionen är super hemligt. En kul grej är ju att de som inte sett filmen ändå inte borde läsa detta om man ska se filmen. Ja menar om de nu måste läsa allt utom spoilerna så blir de ju inget att läsa andå och då är de väl lättare om de struntar i och läsa och vi kan skriva som vanligt istället
En sak jag tyckte var riktigt bra var att man inte fick nån som helst förklaring på vad det var och varför osv.. Eller jag kanske missade nått?
Spoiler
Det enda var ju egentligen att man såg något långt borta falla i vattnet i den sista nöjesfältsscenen (tror jag det var)
Spoiler
Vad nu, det är något jag helt har missat! Någon som har en länk till ett screenshot kanske?
Tänkte på en till sak, att militären var väldigt snabba med att veta att de som blivit bitna var tvungna att tas till karantän? (Mitt konspirations sinne går på högvarv)
jäeklar va bra film! tycker man sögs med i handlingen genom den handhållna kameran..
Spoiler
Jäkligt coolt monster också såg inte ut som nått annat filmmonster direkt med sitt arm gående,Tjejen som blev biten blåste väl bara upp och sprängdes typ? såg ut som det,jag satt på första raden så man såg det mesta
De är för de som inte sett filmen än men ändå av nån anledning vill läsa här. Men som ja sa så blir de ju inte så mycket att läsa för de som itne sett filmen när allt blir censurerat å då kunde de lika gärna vänta med att läsa här tills de sett filmen å vi kunde skriva som vanligt istället
Ger den också 5 monsterpoäng och hoppas de både blir en två å blu-ray. Men med J.J Abrams i rodret så lär vi väl få se 10 uppföljare;)
Om man söker på youtube.com så hittar man lite teorier om filmen och monstret.
Spoiler
Att man ska kunna se monstert i affichen, att de är egentligen 2 monster där en av den bara är en unge, att man ska kunna se en av de militära "läkarna" hålla i en spruta precis innan tjejen "exploderar, att man ska, i sista scenen, kunna se nått som faller ner från himlen.
Så nu vill man gärna se om den för att se om allt stämmer. Verkar verkligen som att folk går in för att lösa mysteriet.
Va å såg filmen ikväll, mja tycker jag.
Men beror nog mest på att dom hade på tok för hög volym, var så att man fick ruskigt ont i öronen. Så nu sitter man här med värk i öronen
Blir inte bio på ett tag (tur att man har en hemma)
Så tror ni det kommer en två? Jag skulle gissa, och hoppas, att det komemr en tvåa. I början står det ju att bandet som visas är upphittat på område XXX nånting f.d. New york eller vad de står.
Vad tror ni, om de skulle komma en tvåa, den skulle handla om? Eller handla om kanske vi vet men hur den skulle se ut.
Jag tycker inte att Cloverfield är en film där det känns så naturligt med en massa uppföljare. Man kan ju jämföra med Blair Witch som iofs fick en uppföljare, men där man helt lämnade konceptet som gjorde originalet bra. Iofs kan man väl typ skildra monsterattacken ur typ fem andra människors perspektiv som också filmar, men det skulle kännas lite meningslöst. Skillnaden mot diverse andra monsterfilmer är ju att det är inte monstret som är grejen med filmen. Det finns en poäng med att vi inte får veta nåt och bara sugs med i paniken och förvirringen.
Mm, jag håller med er båda. De känns som de kan vara svårt att toppa denna film med en tvåa men samtidigt dog ju inte alla samt de man i början av filmen får se kanske ger en hint om en fortsättning. De som jag har svårt att se är att tvåan blir likadan filmad med en handkamera, då kommer de få göra nått mirakulöst för att få de bra.
En teori är ju att denna film fick ju rätt lite pengar i budget (30 miljoner om jag läste rätt och minnet fungerar) vilket är väldigt lite för en film. Så de gjorde verkligen valuta för pengarna måste jag säga. Om denna film nu går bra, vilket de verkar som, så blir kanske budgeten större till nästa och då kanske man kan göra nått mer storslaget. Jag känner lite att de filmade med handkamera dels för att få en bättre känsla för tittarna att verkligen vara med där de händer samt att deras budget inte var så hög så de är inte lika krävande på alla specialeffekter att vara perfekta för man hinner inte se dessa allt för bra med en skakig och ryckig kamera.
För övrigt är jag nog en av få människor som verkligen, verkligen inte tyckte om filmen. Jag vet inte varför, men den tilltalade mig inte alls. Jaja, jag är väl skum.
Om man ska tänka på vem som gjort filmen (J.J. Abrams) och med tanke på hur många LOST säsonger de blivit så är chanserna inte så dåliga Vi kommer nog hinna tröttna på denna films uppföljare både en å två gånger
Jag måste säga att jag tvivlar på att det blir en tvåa. Jag gillade filmen, men en tvåa där man förklarar saker skulle verkligen sabba ettan totalt. Däremot så kan man väl ta konceptet vidare till en annan likande film.
Såg den igår med sambon och vart posetivt överaskad. Klart en av dom bättre monster film på länge.
Dom skulle ha gjort något mer med början o slutet bara.
Undrar när nr2 kommer
Frågan är ju om man ska se den på bio eller vänta tills den kommer på BD (inom en inte alltför avlägsen framtid hoppas jag)... för film är ju bäst på bio....och bio är bäst hemma...!!
Frågan är ju om man ska se den på bio eller vänta tills den kommer på BD (inom en inte alltför avlägsen framtid hoppas jag)... för film är ju bäst på bio....och bio är bäst hemma...!!
Är i samma "sits" Vet inte om jag ska se den på bio eller vänta på BD releasen. Känns nästan som man ska vänta...
Hoppas de ger ut ett BD datum snart så man har nått att längta efter
Hylle: Vi verkar ha ganska gemensam filmsmak och vill ha samma filmer i BD
Har inte heller en spelare än men ändå har man lyckats skaffa Simpson the movie och Pirates filmerna och även denna när den kommer ut men då har man nog hunnit skaffa en spelare.
Det är ingen som har kommit med en analys? Vad filmen egentligen handlade om?
Spoiler
I min mening handlar filmen om människornas instinkt att överleva. De har egentligen inget direkt mål (de är fast på ön), deras enda syfte är att överleva så gott de kan. Man får inte veta vart monstret kommer ifrån och ifall militären får död på den. Så monstret är inte så viktig i filmen, de kunde lika gärna ha blivit jagade av flygande ballonger om ni förstår vad jag menar . Visst, vi får se de typiska klichéerna som att gå tillbaka mot omöjliga odds för att rädda tjejen... men det kan jag köpa för att hålla upp spänningen i filmen. Alla huvudpersoner i filmen dör (okej, inte en tjej som får åka iväg i en helikopter) och det visar att filmen direkt inte handlar om dem utan mer om överlevnad.
Så det är min teori om filmen. Någon som har andra synpunker?
Det är ingen som har kommit med en analys? Vad filmen egentligen handlade om?
Spoiler
I min mening handlar filmen om människornas instinkt att överleva. De har egentligen inget direkt mål (de är fast på ön), deras enda syfte är att överleva så gott de kan. Man får inte veta vart monstret kommer ifrån och ifall militären får död på den. Så monstret är inte så viktig i filmen, de kunde lika gärna ha blivit jagade av flygande ballonger om ni förstår vad jag menar . Visst, vi får se de typiska klichéerna som att gå tillbaka mot omöjliga odds för att rädda tjejen... men det kan jag köpa för att hålla upp spänningen i filmen. Alla huvudpersoner i filmen dör (okej, inte en tjej som får åka iväg i en helikopter) och det visar att filmen direkt inte handlar om dem utan mer om överlevnad.
Så det är min teori om filmen. Någon som har andra synpunker?
Ja, att monstret inte är viktigt är ju rätt uppenbart. Jag var in på det i ett tidigare inlägg och just därför tycker jag att det vore väldigt konstigt att göra en uppföljare som förklarar saker eller som berättar vad som hände sen.
Vad den egentligen handlar om? Överlevnad javisst, men vad är monstret en metafor för? Det är ju svårt att inte tänka 11 september. Rädslan för att vårt välordnade samhälle plötsligt utsätts för en attack vars orsaker vi först inte har en aning om och hur det omkullkastar allas liv och hur vi tvingas kämpa för våra liv i vad som nyss var vår vardag. Det behöver iofs inte vara terrordåd. Det kan ju vara en naturkatastrof också.
Kan tillägga att efter slutexterna så får man höra ett ljudklipp som om man spelar baklänges säger "It's still alive"
Jag har själv in observerat detta, det är något jag har läst.
Kan tillägga att efter slutexterna så får man höra ett ljudklipp som om man spelar baklänges säger "It's still alive" Jag har själv in observerat detta, det är något jag har läst.
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".