Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En tråd med sväng.

670 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne? (46 medlem(mar) har röstat)

Trådens ämne: "Tråden handlar om personlig smak och vad man tror att det sväng som man upplever kan bero på. Den handlar inte om att med blindtest visa att man inte upplever sväng". Bör vi respektera trådskaparens önskan och trådens ämne?

1. Ja - och ta bort ALLA inlägg som inte rör ämnet. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

2. Ja - men ta bara bort inlägg i strid med vad tråden uttryckligen INTE handlar om (se röstningsfråga). (8 röster [17.39%])

Procent av omröstning: 17.39%

3. Ja - men det är ingen idé att städa tråden. Se dock till att ämnet följs fr.o.m. nu. (13 röster [28.26%])

Procent av omröstning: 28.26%

4. Ja - men tråden är bortom räddning, stäng den för gott. (4 röster [8.70%])

Procent av omröstning: 8.70%

5. Nej - och låt tråden vara, ämnet är mest ett förslag till diskussionsämne. (2 röster [4.35%])

Procent av omröstning: 4.35%

6. Nej - och låt tråden vara, av andra orsaker. (6 röster [13.04%])

Procent av omröstning: 13.04%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 11 juli 2007 - 11:17

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

än mindre hur personen subjektivt kommer att uppfatta, eller gilla ljudet.
Det var det jag menade, att man inte ska använda mätningar för att tala om för någon hur apparaten kommer att låta, utan att mätningarna ska vara en möjlig förklaringsgrund till varför det lät si eller så vid lyssning.

:) Bra inlägg.

Inte motsäger ni varandra heller utan kompletterar. :D

Det är skillnad på rätt och smak. Det blir fel när sväng blir rätt eftersom de baserar hela sin tillvaro på smak. Då kan man per definition inte komma och göra anspråk på vad som är rätt. :D

Det finns företag som Goldmund som inte lämnar en enda detalj till slumpen och genomgår kritiska testa på allt de gör och lever efter måttot kan man inte mäta kan man inte höra. Att för Linn och säga att de har rätt blir då ett slag i magen på de som lever lagiskt efter att göra rätt. Deras produkter anpassar endast efter olika målgrupper ju.

Postad 11 juli 2007 - 11:17

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0

Men hur låter de då?

Eftersom de ska användas att lyssna på så måste väl hur de låter vara det primära?
Om jag hade dem hemma så skulle jag lyssna på dem, inte ha dem kopplade till någon mätutrustning

Sant. man använder inte mätutrustning. Men det talar om hur det fungerar och skvallrar om vad som är rätt och vad som är smak.
:)

Om du föredrar Linn komri med den frekvenskruvan mot B&W 801d som är rak som en linjal så säger det mer om dig än om mätningen. Alla föredrar inte det mer korrekta eftersom det inte charma lika mycket.
...
Fördelen med mätningar är att om man kan tolka dem rätt så vet man i princip hur det låter.

Så problement kommer hoss er som är svängare och kanske säger att en Sherwoor kör åttor runt en Nad t.ex. Eftersom prestanda mäts på papper så där kan man bevisa vad som är vad det man inte kan bevisa är vad man föredrar.

Så om ni förstår problematieken.

Annars är det bara att hugga tillbaka.. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Vill bara förtydliga att jag inte menade att försvara Komrin som jag aldrig har hört, eller för den delen "dissa" mätningen, det var bara principen jag var ute efter.
Det jag menade var nog ungefär samma som du att det kanske inte är alla som gillar det neutralaste/mest korrekta.

Och det kanske är som du säger att om man lär sig att tolka alla mätningar så kanske man kan använda dem till att hitta produkter med de "fel" man tycker om.
Men fram tills jag lärt mig det så kommer jag nog fortsätta att välja utifrån hur det låter hellre än hur de presterar på papper.
Dock vill jag heller inte påstå att de två alltid måste skilja sig åt.
Det finns nog många produkter som på mätningar presterar skit som jag oxå skulle tycka lät som skit! :D

(Så det var kommentaren om åttorna som drog igång denna underhållande diskussion? Who would have thought? :D )

Postad 11 juli 2007 - 11:28

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0
I'm with you bro.

Nej, är man inte helt insatt (vilket jag inte heller gör anspråk på) så säger vissa mätningar mycket lite om hur det kommer låta, det håller jag med om. Men frågan är vad som är bäst, att ge råd baserat på mätningar (som visserligen kan vara helt åt pipan...) eller baserat på att man en gång "lyssnat" på en förstärkare vid en given tidpunkt, med en viss uppsättning högtalare och i ett visst rum?

Jag själv tycker inte frågan är helt lätt, då jag anser att många drar för långt gående slutsatser av en sådan "hobbylyssning". För jag vill påstå att endast ett fåtal, om ens det skulle kunna urskilja 2 st CD-spelare eller 2 st slutsteg från varandra i ett test med samma högtalare och i samma rum.

Men du vet GForce, det är så otroligt mycket som jag anser som du skulle rakt av förkasta att det antagligen räcka till en smärre avhandling. :) Och tvärt om naturligtvis...

Så det kanske är bäst att återgå till ämnet sväng och Linn? Jag är faktiskt mycket intresserad av de mer exotiska förklaringarna som tycks florera runt svänget ibland.

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 11:30

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det finns företag som Goldmund som inte lämnar en enda detalj till slumpen och genomgår kritiska testa på allt de gör och lever efter måttot kan man inte mäta kan man inte höra. Att för Linn och säga att de har rätt blir då ett slag i magen på de som lever lagiskt efter att göra rätt. Deras produkter anpassar endast efter olika målgrupper ju.

<{POST_SNAPBACK}>

Det enda som är rätt, är att det är rätt för mig :)
Jag är alltid noga med att påpeka att linn inte är för alla. Det gör för övrigt linn själva också. Detta har tyvärr missuppfattats av en del människor som att linn menar att vissa människor inte ska göra sig något besvär för att ens lyssna på linn pga otillräcklig ekonomi eller att de inte kan uppskatta bra produkter/ljud. Absolut inte. Linn är väldigt medvetna om att de har ett eget "sound" och menar bara att det inte faller alla på läppen. Men som tur är finns det ju andra tillverkare som då passar bättre.

Postad 11 juli 2007 - 11:39

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

(Så det var kommentaren om åttorna som drog igång denna underhållande diskussion? Who would have thought?  )

Så enkelt kan det vara :)

Nej, är man inte helt insatt (vilket jag inte heller gör anspråk på) så säger vissa mätningar mycket lite om hur det kommer låta, det håller jag med om. Men frågan är vad som är bäst, att ge råd baserat på mätningar (som visserligen kan vara helt åt pipan...) eller baserat på att man en gång "lyssnat" på en förstärkare vid en given tidpunkt, med en viss uppsättning högtalare och i ett visst rum?

Detta är givet. Ett tredje alternativ som ger lika tokig rådgivning är när man ser rena sääljargument i trådarna som bara är kopierat av säljarna som tyvärr oftast är helst hjärntvättade. :D Min egen tolkning. Har de senaste 10-tal åren inte träffat en säljare jag inte trollat bort inom 2min. :P Lite hårddraget.

Linn är väldigt medvetna om att de har ett eget "sound" och menar bara att det inte faller alla på läppen.

Ändå kallare de sig själva för accuracy in sound..stavning :D :P Vilket ger antydningar till anhängarna om att detta är något väldigt rätt. :D Håller med dig dock alla har rätt till sin smak man man måste ju dra en gräns en slags grun för vad som är mätbart rätt. Det går liksom inte att ta en berg ocj dalbana som Linn som referens utan rak opåverkad frekvens blir ett givet rätt även om det inte faller i smak. :D

Postad 11 juli 2007 - 11:42

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Mr välljud

Nja. Mätningar kommer inte direkt till korta. Mätningar är väldigt bra. Det är någon man borde ta ännu större allvar. Ända gången mätningar kommer till korta är när vi skall indela
smak.

Jag menar att det inte finns nog kunskap om ljud för att kunna mäta allt. Finns mycket vi inte kan mäta, t.om jag och Chuck är ju överens om det :)

Peter Snell. Grundare av Snell Acoustic. RIP. Sade en enkel visdom. "Det finns tre viktiga
paramertar när man bygger högtalare. Frekvensgång, Frekvensgång och frekvensgång."

Huga så förfärligt :D Ingen tanke på dynamiks snabbhet tex.

Chuck
Mätningar låter lite trist, men har du någon annat bra sätt att förklara tex "svänget"? Vad
ska man nu gå på om man vill lära sig mer? Det går ju knappast att lyssna sig till vad som
gör svänget mer än att det finns där.
Ord som sväng, pace, rytm, neutralt, krispigt, varmt, tungt, hårt osv är ju bara saker som
skrivs för att man inte kan förklara det på ett bättre sätt. Men är får dålig på att förstå
vad som sker helt enkelt. Vill man ha ett bra exmpel på det är det ju bara att öppna första
bästa HiFi-blaska och läsa en recension, det myllrar av liknande ord som egentligen inte
säger någonting förutom att skribenten borde gå en kurs för att förstå vad som sker.

Det är kul att lära sig mer och försöka mäta det tycker jag också och vill lära mig mer om det och om hur tekniken är konstruerad, tror ni något annat så är det ett missförstånd.

Postad 11 juli 2007 - 11:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Ingen tanke på dynamiks snabbhet tex.

Nja. En förstärkare om vi nu tar denna så är det inte så komlicerat som vissa vill göra gällande. Det är rätt enkelt faktiskt.

Bifogad fil  storklout.jpg   24,55K   0 Antal nerladdningar

Titta på bilden. Ett Linnsteg. Det handlar om en nätdel. en inggångs del, ett drivsteg och ett slutsteg. Enkelt behöver inte vara mer än 10talet aktiva komponenter. Det som är mer av intresse är hur mýcket effekt, strömstyrka det ger. Vilken stigningstid (snabbhet hos trissor) och hur känsliga trissorna är. Allt detta är sedan länge rätt inrutat. inga hemligheter kvar på området.

Alla delar skall fungera ihop och leverera tillsammans vilket många prylar gör. Sony, Denon, Vincet eller Linn.

Så jag tror inte det finns en nyskapande utveckling på stärkeriområdet de senaste 40 åren. Möjligen den swichade nätdelen som är en inveckling och inte en förbätting. :)

Postad 11 juli 2007 - 12:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Ageve, tillbaks från semestern?

Japp.

Varför skrev du att du tänkte ignorera mig bara för att jag skickade ett PM med svar på din fråga?

Chuck, men borde inte du och nin och ageve skriva hetsiga inlägg nu om att snacket om sväng är irrelevant, att det måste bevisas med mätningar och blindtester för att ens få nämnas, osv? *förvirrad* men lättad (för tillfället :))

<{POST_SNAPBACK}>

Varför det?

Svänget som Linn ger är säkerligen mätbart, annars hade de inte kunnat skapa det "sound" som
de vill förknippas med.

Förstärkare, högtalare osv kan/bör inte byggas av amatörer, och jag tror knappast att Linn är
det. Lika lite tror jag att deras elektronik gör det marknadsföringsavdelningen hävdar, nämligen
att återge exakt det som ligger på skivan.

Det går inte att ha ett eget "sound" och samtidigt återge skivan korrekt. Det är som att köra bil
rakt fram i en kurva.

Det är alltså den snurriga marknadsföringen jag är skeptisk mot när det handlar om Linn, inte
kompetensen hos de som utvecklar och bygger elektroniken. Du kan vara helt säker på att de
mäter, mäter och mäter lite till innan deras produkter når upp till den standard/karaktär de vill ha.

Jag förstår verkligen inte hur en del kan sitta och spy ur sig galla om mätningar, när de inte har
en aning om hur enormt stor relevans de har.

Såg också att någon försökte göra sig rolig över att jag brukar bifoga mätresultat. Det blev dock
inte så roligt eftersom slutsatserna var helt uppåt väggarna, att jag bara skulle bry mig om
mätningar och strunta i hur det låter.

Vet inte hur låg nivå man måste förklara på, men mätningar används med fördel för att ta
reda på om en förstärkare kan driva de högtalare man har / har tänkt köpa, samt om den har
effektresurser och upplösning (låg dist, inte hög dist som en del tolkar som upplösning) för att
klara av att spela högt utan att ljudbilden blir en ljudsoppa.

Så jag tror inte det finns en nyskapande utveckling på stärkeriområdet de
senaste 40 åren. Möjligen den swichade nätdelen som är en inveckling och inte en förbätting. 

Det stämmer bra. Det skiljer inte mycket om ens något i grundkonstruktionen mellan bra slutsteg
från 80-talet och bra slutsteg från 2000-talet. Det handlar mest om små förbättringar som färre
komponenter i signalvägen osv.

Kombinationen stor ringkärna, stora kondingar och kraftfulla trissor är ett gammalt recept som
funkar fortfarande.

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 12:17.

Postad 11 juli 2007 - 12:16

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
:D
Jag tycker absolut du merdför kvalite i din inlägg Ageve. Jag välkommnar mätningar och grafer i denna tråd. Jag bannar någon från att rata ner på detta. Men uppskattar att vi håller nivån på en hög nivå. Vi beter oss rena av civiliserat. :)

Postad 11 juli 2007 - 12:29

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

QUOTE("Micke L")
Ingen tanke på dynamiks snabbhet tex.

Nja. En förstärkare om vi nu tar denna så är det inte så komlicerat som vissa vill göra gällande. Det är rätt enkelt faktiskt.

Detta handlade om högtalare av mr Snell, inte förstärkare :)

Postad 11 juli 2007 - 12:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Same same but different.

Postad 11 juli 2007 - 12:47

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Ageve jag skrev att jag skulle ignorera dina PM för att jag skulle ignorera dom.

Postad 11 juli 2007 - 13:03

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

Bidrar med en mätning på komri som är flaggskeppet. Det bästa man har.  :)

Detta är en riktigt stukad frekvensgång.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lyssnat på Komri med något av Linns bästa elektronik (värsta Unidisken, Klimax Kontrol, en bunt Klimax Solo) och även lillebror Akurate 242 med annan Linn-elektronik. Jag har aldrig hört några andra anläggningar låta så mycket som riktig musik som dessa två riggar. Punkt slut. Vem fasen bryr sig om frekvensgångar och andra mätningar när anläggningen spelar det närmaste man kan komma levande musik? Visst, det kanske finns andra grejjer som fixar det bättre, jag har ju inte hört allt som finns. Linn är ändå min absoluta referens, tills (om?) jag lyssnat på något som spelar musik bättre.

Redigerat av Unregistered029e628b, 11 juli 2007 - 13:04.

Postad 11 juli 2007 - 13:05

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Efter att ha läst denna tråd undrar man vad är rätt sväng.

Linn -svänget säger ni vad är det konkret?
Det verkar som Linn suger upp något ifrån cd skivan som andra spelare inte klarar.

Menar ni att alla andra tillverkare förvränger ljudet?

Sväng för mig är när man diggar stenhårt till det man hör,och verkligen blir hänförd av ljudet ifrån anläggningen man har.

Redigerat av Dox, 11 juli 2007 - 13:20.

Postad 11 juli 2007 - 13:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Tias har rätt. Om man köper sin anläggning för att spela musik på den så tycker jag inte att man ska behöva utstå kritik av andra för att den mäter "fel".

Alla blir saliga på sitt sätt.

Mätningar är inte fel men det är fel att tro att de avslöjar allt som är relevant med hifi. De kan ge oss en viss förståelse om hur en ljudpryl fungerar och varför den låter på ett visst sätt.

Uppfattningen att mätningar inte avslöjar allt är för övrigt inte ovanlig eller kontroversiell. Se bara Wikipedias artikel om ljudmätningar:

Some audiophiles have postulated that the present set of audio measurements, as exemplified by the above list, does not fully represent all that is significant in accurate music reproduction, and instead represents only those aspects which are relatively easy and cost-effective to measure with our current technology. Given the complexity and sophistication of human hearing and perception, it is felt that some consideration should be given to the possibility that there may be aspects of music reproduction that have yet to be identified.

All of the above measurements are quantitative, not qualitative. Subjectivists claim that listening tests are more appropriate for appraising the quality of an audio system than measuring the accuracy with which it can reproduce a waveform.

http://en.wikipedia....em_measurements

Fetstil tillagd.

Jag tycker därför att vi skippar det allmänna snacket om mätningar är bra eller dåliga i den här tråden och koncentrerar oss på svänget. Om det är någon som har mätningar som visar sväng, eller brist därpå, så är det bara att posta loss.

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 13:12.

Postad 11 juli 2007 - 13:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Ageve jag skrev att jag skulle ignorera dina PM för att jag skulle ignorera dom.

<{POST_SNAPBACK}>

Du anklagade mig för spammning efter två korta pm i vänlig ton.

Det är möjligt att svaret inte passade ihop med vad du tror, men det är inte mitt fel att du har
svårt med fakta. Det finns ett klassiskt uttryck:

Don't kill the messenger

Du frågade och fick ett svar, det är allt.

Postad 11 juli 2007 - 13:26

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Bidrar med en mätning på komri som är flaggskeppet. Det bästa man har.  :)

Detta är en riktigt stukad frekvensgång.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har lyssnat på Komri med något av Linns bästa elektronik (värsta Unidisken, Klimax Kontrol, en bunt Klimax Solo) och även lillebror Akurate 242 med annan Linn-elektronik. Jag har aldrig hört några andra anläggningar låta så mycket som riktig musik som dessa två riggar. Punkt slut. Vem fasen bryr sig om frekvensgångar och andra mätningar när anläggningen spelar det närmaste man kan komma levande musik? Visst, det kanske finns andra grejjer som fixar det bättre, jag har ju inte hört allt som finns. Linn är ändå min absoluta referens, tills (om?) jag lyssnat på något som spelar musik bättre.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad är det som menas med att Linn låter som riktig musik.
Ingen av oss vet vad upphovsmannen hade för avsikt hur det skulle låta.
Jag kan bara inte tro att HK,Marantz, Pioneer bättre produkter ,ta vad ni vill av de bättre märkena att de skulle förvränga ljudet till mindre verkligshetstroget

Postad 11 juli 2007 - 13:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Dox, idealet - för vissa - är att stereon ska spela musik som låter levande. Det är vad vi kan kalla sväng. I artikeln i Stereophile identifierades tre egenskaper som påverkar hur levande musiken låter, nämligen tempo, timing och dynamik. Det är fullt rimligt att olika anläggninar behandlar dessa egenskaper olika, särskilt med en digital källa som måste tolkas om till analogt ljud.

Vi som var med vid övergången från LP till CD minns att de första CD-spelarna lät stendött men att tekniken har utvecklats så att dagens spelare låter mer levande.

P.S. H/K var mycket tidiga med CD-spelare som lät lite mer analogt än de tidigaste Philipsvarianterna. H/K har än idag ett ganska svängigt ljud i många av sina produkter. Själv tror jag att det beror på deras fokus på dynamik.

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 13:42.

Postad 11 juli 2007 - 13:47

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Dox, idealet - för vissa - är att stereon ska spela musik som låter levande. Det är vad vi kan kalla sväng. I artikeln i Stereophile identifierades tre egenskaper som påverkar hur levande musiken låter, nämligen tempo, timing och dynamik. Det är fullt rimligt att olika anläggninar behandlar dessa egenskaper olika, särskilt med en digital källa som måste tolkas om till analogt ljud.

Vi som var med vid övergången från LP till CD minns att de första CD-spelarna lät stendött men att tekniken har utvecklats så att dagens spelare låter mer levande.

P.S. H/K var mycket tidiga med CD-spelare som lät lite mer analogt än de tidigaste Philipsvarianterna. H/K har än idag ett ganska svängigt ljud i många av sina produkter. Själv tror jag att det beror på deras fokus på dynamik.

<{POST_SNAPBACK}>

Nu handlar ju denna tråd om sväng men det får mig ändå att undra vad är naturligt ljud?
Ska det svängas eller ska det vara så naturtroget som möjligt?

Ljudets väg är väl analogt in i mixen ut på cd digitalt,Jag förstår inte vad Linn Har som de andra tillverkarna klarar av.
Är det bara analogt ljud som har det rätta svänget?

Redigerat av Dox, 11 juli 2007 - 13:55.

Postad 11 juli 2007 - 13:51

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0
Det stereophile-artikeln beskriver om vinylljudet, beror med stor sannolikhet på vinyl-basen*
samt den dämpade diskanten som vinyl har.

Den som orkar kan testa med parametric EQ i Cooledit/Adobe Audition. Höj 3-4dB som en
"alptopp" mellan 100-160Hz och sänk vid 8kHz och uppåt med 1dB, 2dB, 3dB osv med högre
frekvens.

Vips har man ett lite mer vinylliknande ljud med "sväng".

* en tendens att överdriva transienter i midbassen, samtidigt som den riktiga djupbasen inte
finns med.

Postad 11 juli 2007 - 13:53

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Ageve

Du anklagade mig för spammning efter två korta pm i vänlig ton.

Du har skrivit en massa i samma stil i trådarna också och när du börjar dra iväg samma strunt på PM så är det stopp.

Jag förstår inte vad det är med dig, du kan aldrig diskutera en sak utifrån en annan tolkning än din, för dig verkar inga andra tolkningar än din egen existera.

Det medför att du inte för diskussionen vidare utifrån det jag tillför den utan bara ser till dig själv. Och att börja skicka såna meddelanden som utesluter mig, mottagaren av meddelandena, det är SPAM.

Postad 11 juli 2007 - 13:56

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Dox du får det att låta som att sväng och naturligt ljud är motsättningar? Det känns väl inte onaturligt att vara på en konsert med grymt sväng?

Postad 11 juli 2007 - 13:58

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Micke_l och Ageve kan ni inte ta erat tjafs via pm Tack

Postad 11 juli 2007 - 13:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Du har skrivit en massa i samma stil i trådarna också och när du börjar dra iväg samma strunt på PM så är det stopp.

NEJ.

Du ställde en fråga i tråden, dessutom flera gånger. Du ville ha fakta och fick det. Det är allt
det handlar om.

Jag förstår inte vad det är med dig, du kan aldrig diskutera en sak utifrån en annan tolkning än din,
för dig verkar inga andra tolkningar än din egen existera.

Det var inte min tolkning, det var fakta direkt från Dolby Labratories som har skapat
AC3-formatet, samt beskrivning av en elektronikkonstruktör med 30 års erfarenhet.

Det medför att du inte för diskussionen vidare utifrån det jag tillför den utan bara ser till dig själv. Och att börja skicka såna meddelanden som utesluter mig, mottagaren av meddelandena, det är SPAM.

<{POST_SNAPBACK}>

Sanningen är att du inte kan acceptera fakta. Du skrev i början av tråden att du hörde skillnad
mellan två kablar vid överföring av AC3. Du kan inte acceptera att det var placebo, eftersom du
tydligen anser dig vara bättre än vi andra.

Det är vad det handlar om. Inse dina begränsningar och inse att du kan ha fel som alla vi andra.

Du vet också att den enda anledningen till att jag svarade i pm var att tråden var låst (och det
var inte pga mina inlägg).

Hade mer än gärna gjort det.

Redigerat av Ageve, 11 juli 2007 - 14:01.

Postad 11 juli 2007 - 14:01

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Dox du får det att låta som att sväng och naturligt ljud är motsättningar? Det känns väl inte onaturligt att vara på en konsert med grymt sväng?

<{POST_SNAPBACK}>

Nä det hoppas man ju inte :) ,men det verkar bara som det är få produkter som kan utvinna svängit ljud .Det är väl det som man mest undrar över ,vad som Linn har lyckats med som de andra tillverkarna inte klarar .

Redigerat av Dox, 11 juli 2007 - 14:03.

Postad 11 juli 2007 - 14:07

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0

Det går tyvärr inte eftersom jag har satt ignore på Ageve :)
Enda sättet är helt enkelt att jag inte skriver nåt mer till honom, är enda sättet jag kan komma på.

Nä det hoppas man ju inte  ,men det verkar bara som det är få produkter som kan utvinna svängit ljud .Det är väl det som man mest undrar över ,vad som Linn har lyckats med som de andra tillverkarna inte klarar .

Det skulle vara mycket intressant att veta!

Edit: stavfel

Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 14:08.

Postad 11 juli 2007 - 14:18

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Innan du får hicka. Det är ingen som ifrågasätter din smak. Det som lyssnat på flertalet tunga anläggnignar vet ju att det som regel låter bra. Svårt att inte bli charmad. :) Men oavsett detta ämnar tråden det beömda "svänget" som man tar till för att förklara just t.ex. Linns sound. Det flera andra säger är att dett åstadkommer genom div justeringar i b.la frekvensgången. Detta kan ju med tydligthet mätas fram. Inga hemligheter i detta. Inget fel heller förutom när man påstår att Linn eller sherwood eller någon annat med sväng är "BÄTTRE" än t.ex. en Nad eller Rotel. Bättre för dig eller bättre för mig eller bättre rent objetkivt. Man får passa sig för att ta till allt för starka ordalag.

Postad 11 juli 2007 - 14:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, eller också var det bara så att du/ni inte vara vana med ljudet helt enkelt...skillnaden mellan raspet i svarven till det mer silkeslena CD-ljudet kan vara hårt.

Hur H/K skulle skilja sig dynamiskt från någon annan tillverkare av CD-spelare kanske du kan förklara lite utförligare?

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 14:29

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Nu handlar ju denna tråd om sväng men det får mig ändå att undra vad är naturligt ljud?
Ska det svängas eller ska det vara så naturtroget som möjligt?

Ljudets väg är väl analogt in i mixen ut på cd digitalt,Jag förstår inte vad Linn Har som de andra tillverkarna klarar av.
Är det bara analogt ljud som har det rätta svänget?

Det är två helt skilda skolor du beskriver. Båda är ytterligheter. Dock måste man bedömma vilken av dessa man tilldhr rent ljumässigt. :) Inga konstigheter.

Tänk dig att neutralitetslinjen väljer. Odistas ren ärlig brutal kraft utan någa tillägg oah konstigtheter. Skit in = skit ut. Alltså skivan är referensen för ljudet. Allt på skivan skall åteges så rent som det går och om mastern på skivan är kass blir ljudet kasst och tvät om. Kan även bli precis som som det skall vara. :D

Svängarna. Dessa gillar att tänka Live. Det skall svänga som på riktigt och här skiter man total i tonal ballas och lyssnar sig fram till vad man gillar. Referensen ligger i instrument och slagord är driv och timeing. Detta åstadkommer man genom att påverka prylarna åt det håll man vill. Här kan en pissig inspelning komma fram som bättre om det färgas åt rätt håll och tvärt om så kommer det likaväl att påverka de goda alstren lika mycket.

Detta är grunden

Redigerat av mr-välljud, 11 juli 2007 - 14:31.

Postad 11 juli 2007 - 14:31

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Förlåt min okunskap,men varför ger Linn ett bättre sväng?
De kan alltså spela upp ljudet live :) när det är en studioinspelning,och detta är alltså nuturtroget?
De andra tillverkarna förvränger alltså ljudet?

Redigerat av Dox, 11 juli 2007 - 14:35.

Postad 11 juli 2007 - 14:32

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Nej tvärt om det är linn och dess likar som förvränger ljudet. :)

Postad 11 juli 2007 - 14:36

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Nej tvärt om det är linn och dess likar som förvränger ljudet. :)

<{POST_SNAPBACK}>

okey ,men Linn anhängararna anser ju att det är mest naturtroget.

Redigerat av Dox, 11 juli 2007 - 14:37.

Postad 11 juli 2007 - 14:38

Unregistered1064
  • Unregistered1064
  • Forumräv

• 756 inlägg
  • 0
Angående "sväng". Har inte musikerna "sväng" vete tusan
om någon anläggning/fabrikant i världen artificellt kan
trolla fram det.

Jag ska dra en paralell till erfarenheter jag har av 27 år trumspel.
Fick lära mig den hårda vägen vid en inspelning 1989 att lira exakt
efter metronomen (klicket) inte är den rätta vägen till sväng.

I slutet av en vers ska man ligga lite efter klicket -sega. För att sedan
i refrängen ligga lite före klicket. Då sticker refrängen ut mer - driv.

Tänk på det när ni hör en rytmsektion som svänger. Konsten är att spela
med driv utan att öka. Två mästare på det här tycker jag är Stewart Copeland
i Police och fd knarkartrummisen i Smashing Pumpkins.

Rejält OT, men den friheten tar jag mig...(och det får Ni ta) :)

Postad 11 juli 2007 - 14:38

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

okey ,men Linn anhängararna anser ju att det är mest naturtroget.

<{POST_SNAPBACK}>

Är det verkligen så?

Har för mig att Linn-folk vet att det inte är naturtroget, men dom vill hellre ha Linn-ljudet.

Postad 11 juli 2007 - 14:48

Dox
  • Dox
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Tänkte väl mest på Tias inlägg och rubriken.men rubriken kan jag fattat fel

Postad 11 juli 2007 - 14:54

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
Mr-välljud

Svängarna. Dessa gillar att tänka Live. Det skall svänga som på riktigt och här skiter man total i tonal ballas och lyssnar sig fram till vad man gillar. Referensen ligger i instrument och slagord är driv och timeing. Detta åstadkommer man genom att påverka prylarna åt det håll man vill. Här kan en pissig inspelning komma fram som bättre om det färgas åt rätt håll och tvärt om så kommer det likaväl att påverka de goda alstren lika mycket.

Jag skulle då behöva lite förtydliganden.
Menar du att Linn-svänget kommer av en färgad frekvensgång?
Menar du att detta finns konstaterat eller är det din egna åsikt?
Menar du att det inte finns några skillnader på olika anläggningar som gör att de är olika bra på att korrekt presentera svänget som finns på skivan, utan att dom använder färgningar av frekvensgången för att accentuera svänget?

Tack :)

Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 14:57.

Postad 11 juli 2007 - 14:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Ja på ovan.

Postad 11 juli 2007 - 15:21

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Uj, hade en hel del att läsa ikapp. Inte så mycket att göra på jobbet idag så jag kan väl lägga mig i debatten.

Det som är roligt i tråden är att alla som diskuterar (med vissa undantag) verkar utgå från att det ena utesluter det andra. Min defintion av "sväng" är när jag går igång på musiken. Det vill säga när sakerna lirar.

Det jag eftersträvar ur mitt system är att musiken ska låta levande. Musik är levande. Det är vi människor som skapar musiken, och musik är alltid bäst live. Den är inte bäst live för att ljudkurvorna, basen och ljudkvalitén är perfekt i PA-systemen. Det låter i regel rätt dåligt rent ljudmässigt.

Ändå stampar jag takten, dansar och hoppar när jag ser mina favoritband live. Varför? Därför att det svänger för fan. Det är levande. Det är min defintion av detta sväng.

Nu får ni hugga ner mig med svärd, strimla mig med motorsåg och begrava mig ute på sjön. Men alla era mätresultat kommer inte att påverka mig. Jag älskar musik och jag är själv musiker.

Det är kanske det som skiljer oss åt. Jag älskar musiken, inte att kurvorna är perfekta. :)

Postad 11 juli 2007 - 15:31

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Två mästare på det här tycker jag är Stewart Copeland

<{POST_SNAPBACK}>

Snygga referenser :) För övrigt så lirar ju Jimmy Chamberlin åter med Smashing Pumpkins som har återförenats. Tror han har lagt av med drogerna också, till skillnad mot D'Arcy Wretsky som verkligen är f.d. basist i S.P. Skulle vilja lägga till Danny Carey i Tool till din lista eftersom han spelar med en finess som mer liknar en jazztrummis än en rocktrummis.

Instämmer i vad du skriver och där blir ju timingen i ljudåtergivningen viktig så att rytmsektionens driv klaffar. Även dynamiken har betydelse för att återge samspelet mellan bas, gitarr och trummor.

Redigerat av Unregistered1197, 11 juli 2007 - 15:33.

Postad 11 juli 2007 - 15:35

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
När vi nämner arister som är extra roliga att lyssna på när det svänger så är ju Dream Theater, framför allt trummisen Mike Portnoy, ett fint alternativ.

Sedan har vi ju Red Hot Chilipeppers som verkligen inte går att lyssna på utan sväng.

Redigerat av Unregistered1254, 11 juli 2007 - 16:00.

Postad 11 juli 2007 - 15:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 314 inlägg
  • 0

Angående "sväng". Har inte musikerna "sväng" vete tusan
om någon anläggning/fabrikant i världen artificellt kan
trolla fram det.

Jag ska dra en paralell till erfarenheter jag har av 27 år trumspel.
Fick lära mig den hårda vägen vid en inspelning 1989 att lira exakt
efter metronomen (klicket) inte är den rätta vägen till sväng.

I slutet av en vers ska man ligga lite efter klicket -sega. För att sedan
i refrängen ligga lite före klicket. Då sticker refrängen ut mer - driv.

Tänk på det när ni hör en rytmsektion som svänger. Konsten är att spela
med driv utan att öka. Två mästare på det här tycker jag är Stewart Copeland

Rejält OT, men den friheten tar jag mig...(och det får Ni ta) :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte offtopic.

Mycket musik är överproducerad, och därmed tråkig. Att tro att en CD-spelare kan kompensera
för det och flytta instrumentanslagen i tidsled är en aning optimistiskt.

Det är ju också det som skiljer en bra trummis från en dålig. Spela i takt med en metronom utan
känsla = Dansband. Tror inte att Vikingarna svänger ens med en anläggning för 5mkr...

Postad 11 juli 2007 - 15:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0
Det är en klar tolknings miss här som går ut på vart det svänger. I en neutral anläggning förutsätts att det svänger om skivan alltså det är musiken som skall svänga. Om musiken svänger så svänger givervis anläggnignen eftersom denna inte lägger till eller drar ifrån. :) Rak frekvens innebär ju att det lirar som på skivan.

Ps. Jag är inte trasparens nisse utan försöker severa en logisk motpol.

In en svänganläggning så är det mer prylarna som svänger till det.

Redigerat av mr-välljud, 11 juli 2007 - 15:57.

Postad 11 juli 2007 - 16:03

Unregistered029e628b
  • Unregistered029e628b
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0

In en svänganläggning så är det mer prylarna som svänger till det.

<{POST_SNAPBACK}>

Anläggningen kan ju inte göra "osvängig" musik svängig. Jag tror det mesta faktiskt handlar om timing...

Postad 11 juli 2007 - 16:07

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Linn är väldigt medvetna om att de har ett eget "sound" och menar bara att det inte faller alla på läppen.

Ändå kallare de sig själva för accuracy in sound..stavning :D :D Vilket ger antydningar till anhängarna om att detta är något väldigt rätt. :D Håller med dig dock alla har rätt till sin smak man man måste ju dra en gräns en slags grun för vad som är mätbart rätt. Det går liksom inte att ta en berg ocj dalbana som Linn som referens utan rak opåverkad frekvens blir ett givet rätt även om det inte faller i smak. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det där finns det en enkel förklaring till. Linn har under några år genomgått en stor strukturell förändring. Man har bantat företaget, man satsar numera tydligare på sammansatta "paket" av elektronk och högtalare, man har reviderat hela test/lyssnings-förfarandet, man har bytt ut ledningen och marknadsavdelningen. Allt detta har gjort att en del gammalt inte hunnit med att städas bort. Det är därför som du fortfarande kan hitta lite motsägelsefulla uppgifter på deras hemsida.
Dagens linn-elektronik är mer transparent än den äldre (som jag känner till bäst) så idag tonar linn och deras handlare ner "stampet" en aning till förmån för dagens buzzword; transparen/neutralitet. Ett bra exempel är linns nya cd spelare majik, som testades och mättes i stereophile, och som fick mycket bra kritik.
http://www.stereophi...linn/index.html

Sedan så om vi pratar komri så är det en extrem högtalare som ska jämföras med andra i samma prisklass. Och då tror jag att du kommer att hitta ganska många som är medvetet färgade. De som har råd med komri är ute efter ett visst sound och har förmodligen en ganska smal musiksmak som passar bra med högtalarna. Så döm inte hela sortimentet efter komri. Linn har högtalare, tex komponent som är betydligt mer neutrala.

Postad 11 juli 2007 - 16:11

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Anläggningen kan ju inte göra "osvängig" musik svängig. Jag tror det mesta faktiskt handlar om timing...

<{POST_SNAPBACK}>

Och vad är det om man får fråga?

Vad är det som ska tajmas?

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 16:13

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5 090 inlägg
  • 0
Komponent är ju sjukt tråkig och väldigt neutral. Lyssnar man på Komponent 110 tillsammans med en Sherwood RD-7500 sitter man och gäspar.

Om du däremot kopplar på en Linn Movie så börjar du genast stampa takten.

Då kommer ju en följdfråga. Hur kommer detta sig? :)

Postad 11 juli 2007 - 16:18

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Komponent är ju sjukt tråkig och väldigt neutral. Lyssnar man på Komponent 110 tillsammans med en Sherwood RD-7500 sitter man och gäspar.

Då kommer ju en följdfråga. Hur kommer detta sig? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag tycker också komponent låter lite tråkigt, men det gör ju neutrala högtalare om de matas med antingen trist musik eller neutral elektronik. Att det svänger när du har en movie framför är ju för att movien svänger :D

Postad 11 juli 2007 - 16:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2 498 inlägg
  • 0

Hur kommer detta sig? :)

<{POST_SNAPBACK}>

Det är ju det som är själva kärnfrågan.

Uppenbart är det något man gillar som gör att det blir ett sväng, det kan vi väl alla vara överens om? Och jag är såklart nyfiken på vad teorierna kan vara till svänget.

MVH
/Chuck

Postad 11 juli 2007 - 16:22

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3 700 inlägg
  • 0

Då kommer ju en följdfråga. Hur kommer detta sig?

Det är ett argument som inte går att motsäga eftersom det är ditt eget omdöme som baseras på smak och tycke. Detta var ju samma typ av argument som jag så vacker vände mig emot i den andra tråden om surround i 2k. Man måste ju ha någon form av referen som betyder samma för båda parter om man skall debattera.

Postad 11 juli 2007 - 16:24

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

• 1 199 inlägg
  • 0
mr-välljud:
[QUOTE]
Det är en klar tolknings miss här som går ut på vart det svänger. I en neutral anläggning förutsätts att det svänger om skivan alltså det är musiken som skall svänga. Om musiken svänger så svänger givervis anläggnignen eftersom denna inte lägger till eller drar ifrån. Rak frekvens innebär ju att det lirar som på skivan.
[QUOTE]

Om rak frekvens innebär att det lirar som på skivan så kommer en neutral anläggning aldrig att ge en neutral återgivning i praktiken eftersom rummet påverkar frekvensgången på ljudet som träffar dina öron. Alltså måste man ha en oneutral anläggning för att få ett neutralt resultat.
Låter väääldigt lurigt det där!

Och för att slå hål på påståendet att det inte bara är en rak frekvensgång som behövs för att det ska lira som på skivan så kan man sätta in en klocka i cd-spelaren som varierar mycket i frekvens. Då hör man att det även är annat som påverkar återgivningen.

Chuck:
[QUOTE]
Uppenbart är det något man gillar som gör att det blir ett sväng, det kan vi väl alla vara överens om? Och jag är såklart nyfiken på vad teorierna kan vara till svänget.
[/QUOTE]

Om du menar att svänget bara sitter i huvudet på den som lyssnar och inte är beroende av tekniska aspekter i angläggningen och inte är beroende av framförandet av musiken så är jag definitivt inte överens med dig.

Redigerat av Micke_L, 11 juli 2007 - 16:28.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.