Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EKK eller Dyrkabel - En tråd för öppna upplevelser

230 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Jag har ... (68 medlem(mar) har röstat)

Rösta Gäster kan inte rösta

#51

Postad 18 juli 2007 - 20:12

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag har kört med Xindak-kablar för att dom är snygga, nån annan motivering har jag inte

<{POST_SNAPBACK}>


Det tycker jag låter som en bra motivering, eftersom att du inte hör någon skillnad.
Hör man ingen skillnad på kablar, kan man ju gå på Pris och utseende enbart.
Så tror jag de flesta tänker, om jag skall vara ärlig.

Svarar på det fastän att du var off topic ( i denna tråden hör alla skillnad på kablar :D )
- Men du är hjärtligt välkommen i alla fall Martin :angry:


§ Skillnad i en kardel eller fler kardel

Kan inte höra några skillnader, men jag tror på enkardelig kabel, det är det vanligaste både i förstärkaren och i högtalaren, så varför slänga dit fler-kardelig kabel imellan, det kan ju bara bli mer fel känns det som.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har kollat i min anläggning och det är enkardel som sitter i ..
Men frågan kvarstå .. Varför jobbar man med flerkardel i högtalarkabel ?

§ Silverplätterade eller ren koppar

Ett material ska det vara. Koppar duger bra, har man pengar över så satsa på silver om man känner för det.

<{POST_SNAPBACK}>


Jag utgår från att du menar silvertråd och inte silverplätterad koppar.
Då vill jag fråga, vad gör det skillnad i ljud mot koppar. Ledningsförmågan
är bättre men vad gör det i ljud ?

Tack för ditt inlägg :blink:

RB

Redigerat av Unregistered1103, 18 juli 2007 - 20:25.


#52

Postad 18 juli 2007 - 20:15

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Eller tvärt om RB. :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


Vi får se vem som blir först :blink:

Jag tror det blir du .. för jag är så lat :D ( Det säger i alla fall min fru )

RB

#53

Postad 18 juli 2007 - 20:19

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Det här med silver är rätt intressant för jag har testat lite där och märkt att ljusa högtalare, typ Dali Ikon. Lätt blir vassa när de får silverplaterat eller silverledare.

Samt att lite av basdetaljerna försvagas.

Medan ren koppar har en förmåga att lugna ner en tydlig diskant och framhäva basen bättre..

Men har man då en högtalare som är lite laidback så borde det bli väldigt bra att köra en bi-wire kabel med silver ledare till det höga registret och ren koppar till det lägre.. :angry:

Är själv lite nyfiken på hur silver kan låta i min nuvarande anläggning.. Undrar om det inte hade kunnat göra gott för GS20orna med tanke på att NADen är så pass tillbaka lutad som den är.. :blink:

#54

Postad 18 juli 2007 - 20:20

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Vi får se vem som blir först  :blink: 

Jag tror det blir du .. för jag är så lat  :D ( Det säger i alla fall min fru )

RB

<{POST_SNAPBACK}>



Haha.. Och jag ger mig först efter flytten in i jakten på nya kablar.. Måste ju få i ordning nya 2-kanalsrummet innan jag kan börja testa nytt.. :angry:

#55

Postad 18 juli 2007 - 20:31

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Jag har kollat i min anläggning och det är enkardel som sitter i ..
Men frågan kvarstå .. Varför jobbar man med flerkardel i högtalarkabel ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vill jag inte trolla alltför mycket i din tråd så jag tar bara en av anledningarna som inte rör ljudbiten... och det är flexibiliteten på kabeln. Flerkardeliga kablar är ju bra mycket smidigare att hantera, i alla fall när vi kommer upp i storleken som är på högtalarkablar.

Jag utgår från att du menar silvertråd och inte silverplätterad koppar.
Då vill jag fråga, vad gör det skillnad i ljud mot koppar. Ledningsförmågan
är bättre men vad gör det i ljud ?

Jag har aldrig prövat någon kabel helt i silver hemma, men om jag baserar det på ren fysik så tror jag inte att det är någon större skillnad, varken mätbar eller hörbar (eller blindtestbar :angry: )på de korta avstånd som vi pratar om här.

Jag tror mer på att olika geometrier och olika storlekar/blandning av storlekar på kardeler kan påverka ljudet mer än valet av material (silver/koppar).

Min personliga uppfattning är att en rund kardel av ett material är den bästa lösningen för att överföra signaler (säger jag med mina platta Xindak :blink: )

#56

Postad 18 juli 2007 - 20:43

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Flerkardeliga kablar är ju bra mycket smidigare att hantera, i alla fall när vi kommer upp i storleken som är på högtalarkablar.

<{POST_SNAPBACK}>


Det vill jag sätta som en högst sannolik anledning för vissa ...

Jag har aldrig prövat någon kabel helt i silver hemma, men om jag baserar det på ren fysik så tror jag inte att det är någon större skillnad, varken mätbar eller hörbar på de korta avstånd som vi pratar om här.

Jag tror mer på att olika geometrier och olika storlekar/blandning av storlekar på kardeler kan påverka ljudet mer än valet av material (silver/koppar).

<{POST_SNAPBACK}>


Du tror på Audioquest ( ex ) Typ 8 i så fall :angry:

RB

#57

Postad 18 juli 2007 - 20:48

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Du tror på Audioquest ( ex ) Typ 8 i så fall  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, den har 7 kardeler för mycket :angry:

edit: Men visst, klart bättre än där man blandar storlekar och geometrier på kardelerna!

Redigerat av Martin, 18 juli 2007 - 20:50.


#58

Postad 18 juli 2007 - 20:53

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Du tror på Audioquest ( ex ) Typ 8 i så fall  :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, den har 7 kardeler för mycket :angry:

edit: Men visst, klart bättre än där man blandar storlekar och geometrier på kardelerna!

<{POST_SNAPBACK}>


Hmm

Du måste väl ha minst 2 för att få + och - 8-7 är 1 :D

RB

#59

Postad 18 juli 2007 - 20:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Hmm

Du måste väl ha minst 2 för att få + och -  8-7 är 1  :blink:

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Jo såklart, men jag vill inte ha dom i samma hölje :angry:

#60

Postad 18 juli 2007 - 21:08

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Hmm

Du måste väl ha minst 2 för att få + och -  8-7 är 1  :D

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Jo såklart, men jag vill inte ha dom i samma hölje :angry:

<{POST_SNAPBACK}>


aha

du vill i princip ha en högtalarkabel som bara innehåller
1 kardel och i så fall två sådana kablar till varje högtalare.

Då är det isoleringen av varje kardel som är viktigast för dig
om jag förstått dig rätt.

Då är inte EKK något för dig, då EKK har alla kardeler i samma hölje... :blink:

RB

Redigerat av Unregistered1103, 18 juli 2007 - 21:12.


#61

Postad 18 juli 2007 - 21:11

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Lymme ..

Du skrev tidigare att EKK var bäst för en del högtalare att singelwira

Jag frågade då .. Har du Blecken kvar eller ersätter du dem med
EKK dem också ? ( vem som helst får gärna svara på denna fråga )

Någon som vet, om den tråden som svalander säljer i rulle är samma
koppartråd som sitter i EKK eller vad det är för tråd han säljer ..

RB

Redigerat av Unregistered1103, 18 juli 2007 - 21:16.


#62

Postad 18 juli 2007 - 21:16

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Helt otroligt! En kabeltråd som behåller god stämmning efter 2,5 sida! Borde vara en nominering till fredspris bara det. Keep it up!

Har personligen liten erfarenhet av kablar. Testat lite men inte några dyra saker. Lite olika suprasnören till Xindak FS-1 och FS-3. Kör FS-3:an nu för jag tyckte den var lite trevligare i ljudet, lite mjukare på någotvis. Kom dock fram till detta på andra högtalare än de jag har nu. Största fördelen är dock att man slipper FS-1:ans guldmönster (ryyyys).

Det där med att högtalare bör spelas med samma kabel som de utvecklats med tycker jag låter logiskt. Det tråkiga med det är att jag då borde använda Transparent till högtalarna, f-n också, det har jag inte råd med :angry: .

Vill gärna testa EKK någon gång, men senast jag var på Clas Ohlson så drog frugan iväg mig i örat från kabelhyllan. Hon tyckte att det låg nog med kablar där hemma... kvinnor.

#63

Postad 18 juli 2007 - 21:29

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ja visst är det otroligt, med den erfarenhet som vi har sedan tidigare.

Vi skall hålla det så också och det gör vi tillsammans ...

Målet med tråden, är inte att alla skall börja använda EKK

Nej, målet med denna tråden är precis vad som står i första inlägget
och jag kan också tillägga att det finns ett syfte ytterligare..

Det är att samla in så många intryck som möjligt ( personliga )
om så många högtalar kablar vi kan och om skillanderna mellan
de samma. ( och skillnader mellan olika material )

Allt är var o ens personliga upplevelser o erfarenheter, vilket
jag sätt mycket högt på min lista :angry:

RB

#64

Postad 18 juli 2007 - 21:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

aha

du vill i princip ha en högtalarkabel som bara innehåller
1 kardel och i så fall två sådana kablar till varje högtalare.

Då är det isoleringen av varje kardel som är viktigast för dig
om jag förstått dig rätt.

Då är inte EKK något för dig, då EKK har alla kardeler i samma hölje...  :blink:

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Ja något sånt :angry:

Nej EKK är inte det allra bästa enligt mina egna teorier, men sen kan jag inte så mycket om fysik heller :D Jag lär mig dock gärna av folk som kan.
Men jag kommer pröva det sen när mina pi60 kommer eftersom tillverkaren rekommenderar dom.

Tänker även ge mig på att blindtesta lite, många som snackar om det men ingen som gör det. pi60 är ju en sjukt avslöjande rackare... ska bli intressant iaf, och det vore ju skoj att få behålla mina snygga Xindak :D

#65

Postad 18 juli 2007 - 22:07

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Jag lär mig dock gärna av folk som kan.

<{POST_SNAPBACK}>


Det tycker jag var en klok mening som många borde följa.. :blink:

Det "lilla" jag vet och som jag inte upplevt själv ( talar om kunskap i allmänhet )
har jag lärt mig genom att fråga och lyssna..

Ännu ett syfte med denna tråden :angry:

RB

#66

Postad 18 juli 2007 - 22:25

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0
Ja verkligen :angry: för dom personliga erfarenheterna av hur det har låtit eller låter är ju dom som är värde fullast...tycker jag iaf...för dom flesta har ju ett vanligt vardags rum ( som jag har)...och då blir ju det genast intressantare att lyssna på en sådan person för det berättar ur den vinkeln som dom flesta upplver det hemma...och det är ju hemma grejerna som är den referens man har, det är ju den man lyssnar 15 tim varje dag...och då är det ju inte konstig att man dekterar förändringar (om det blir någon) när man vet hur ens grejer låter....Ett logiskt konstaterande och ganska självklart....

Jag försöker att bara använda ett märke i hela systemet, för att nå lika förutsättningar i hela anläggningen , dvs samma mängd signal till hela systemet..och då talar jag inte bara om H-talar kabel utan även signal kablarna är viktiga ....

Sen att mina kablar är en dyrkabel förnekar jag inte ...det är dom men hur dom presterar och hur kvallitetn är i jämförelse med andra välkända märken så är viabluen billig isf...

Detta är en kanon tråd RB :D Tack

Nej nu är det film dags....

//Golfen :blink:

#67

Postad 18 juli 2007 - 22:42

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0
Golf3: Nja, räknas verkligen Viablue som dyrkabel? Högtalarkablarna kostar väl 2-3k? Är iaf jag villig att betala om de är snygga och bra terminerade med bra kontakter. Och det är väl Viablue vad jag vet iaf. Proffsjobb kostar ju lite pengar.

Dyrkabel enligt mig är när kabeln kostar låt säga 10k och över. Då är det dyrt, och man kan fråga sig vad det är som kostar så mkt. Detta innebär INTE att jag kallar dessa kablar för lögn och lurendrejeri, för jag har aldrig PERSONLIGEN testat dessa. Men jag skulle t ex låna och lyssna på dom med mycket större skepcis än ett par Viablue.

#68

Postad 18 juli 2007 - 23:18

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Golf3: Nja, räknas verkligen Viablue som dyrkabel? Högtalarkablarna kostar väl 2-3k? Är iaf jag villig att betala om de är snygga och bra terminerade med bra kontakter. Och det är väl Viablue vad jag vet iaf. Proffsjobb kostar ju lite pengar.

Dyrkabel enligt mig är när kabeln kostar låt säga 10k och över. Då är det dyrt, och man kan fråga sig vad det är som kostar så mkt. Detta innebär INTE att jag kallar dessa kablar för lögn och lurendrejeri, för jag har aldrig PERSONLIGEN testat dessa. Men jag skulle t ex låna och lyssna på  dom med mycket större skepcis än ett par Viablue.

<{POST_SNAPBACK}>


Nja du har väl rätt så ..jag tycker inte att dom är för dyra...men vad jag har sett så är dom bra mycket dyrare än EKK o SUPRA iaf...men billigare än AQ? vet inte vad som ska räknas som dyrkabel egentligen ..?? svår defition tycker jag , vem bestämmer när det är dyrt?

Ja där kan jag hålla med dig en del, jag tror nog att jag har nått gränsen för hur mycket jag kan få ut av min anläggning..att gå högre skulle kännas fel tror jag.....även om jag har rmöjligheten att testa kablar för 100.000 st så känns det fel till denna simpla reciver som jag har iaf ...

Men jag tror nog att man måste upp i verkliga saker när man har en utrustning som kräver mycket välgjorda precitions kablar ..som t.ex Bladelius Grendel som har 5x350w konstant...ut där behövs riktiga saker för att det ska funka..och då kanske en kabel för 10.000 skulle vara mer rätt i detta läget ..men till en vanlig reciver så är väl 3000 kr st en gräns för mig iaf just nu ..men jag ångrar det inte för det var det bästa jag har gjort..

Ja testa viablue för som sagt så är det inte ett välettablerat märke utan kommer från Tyskland men det säger jag det är lika mycket kvallietet som AQ och rent av bättre (iaf enligt mej ) så jag tycker du ska ta kontakt med Creative Audio och lyssna på en massa intressant info....

är du inte helt skeptisk så testa att byta ut en glas säkring mot en guldsäkring..du blir förvånnad hur mycket det kan påverka systemet...

//Golfen

#69

Postad 18 juli 2007 - 23:33

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Nu ikväll har jag skalat av lite EKK ( går förvånansvärt lätt )
Dvs jag har tagit fram kopparn helt. Detta för att ersätta blecken
med 2x1.5 koppar tråd.

Jag har kopplat in EKK 2x1.5 singelwire ( dvs 3.0 för + respektive - )

Nu är det för sent att blåsa på med barnen o frugan i säng så jag får
lyssna av det imorgon.

Men det lät bra som biwire 4x1.5 så nu skall det bli spännande om
jag hör skillnad biwire singelwire med samma kabel.

Men fan vad ful kabel det blir .. :angry:

Jag måste testa Viablue senare då den faktiskt verkar vara både
en nim o snygg kabel .. Det är väl enkardelledare i viablue ?
EDIT : Nej, det är det inte .. se Danska hemsidan

RB

Redigerat av Unregistered1103, 18 juli 2007 - 23:48.


#70

Postad 19 juli 2007 - 09:22

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
En liten uppgift för den som är intresserad..

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

RB

#71

Postad 19 juli 2007 - 09:40

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Men jag tror nog att man måste upp i verkliga saker när man har en utrustning som kräver mycket välgjorda precitions kablar ..som t.ex Bladelius Grendel som har 5x350w konstant...ut där behövs riktiga saker för att det ska funka..och då kanske en kabel för 10.000 skulle vara mer rätt i detta läget ..men till en vanlig reciver så är väl 3000 kr st en gräns för mig iaf just nu ..men jag ångrar det inte för det var det bästa jag har gjort..

Nu har du gjort mig lite nyfiken. Vad är det som gör att Grendel kräver dyra kablar? Räcker det inte om kablarna är bra? Effekten på 350W känns inte speciellt relevant i sammanhanget tycker jag.

#72

Postad 19 juli 2007 - 09:59

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

Jag har för mig att Tara Labs har haft en sådan kabel men mitt minne kan absolut svika mig då det var 10-12 år sedan jag hade den.

#73

Postad 19 juli 2007 - 10:09

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0

Dock talar en del för att k400 är riktigt bra kablar, i alla fall till linn. Skälet är att linn själva inte anser att man behöver dyrare kablar ens till deras dyraste anäggningar i mångmiljonklassen (k400 kostar ca 200kr/m utan kontakter). Vore det så att dyrare kablar gjorde hörbar skillnad så är jag säker på att linn inte skulle "förstöra" ljudet i såpass dyra anläggningar med "för billiga" kablar. Det vore självmord för en highend tillverkare. Dock verkar lödningen av kontakterna vara viktig enligt flera linnister. En dålig lödning kan "sänka" ett par bra kablar.


Jo, K400 är bra kablar men dessa är också lanserade 1990 om inte jag minns fel. Hos Linn har man varit inriktad på ett helhetskoncept och även deras billigaste K20 kabel skulle låtit jättebra i deras toppsystem.
Man har fått ett bra ljud i Linnsystemen och därför har man inte börjat krångla med att skaffa nya leverantörer till kablar. Linn köper ju dessa av en leverantör.

Man sa på Linn att och Linnhandlarna att riktigt, riktigt bra kablar kostar inte mer än deras gör och samtidigt sa man om signalkablar att silverledare gör inte skillnad, för deras Black Interconnect leads är redan såpass bra.
Ett par år efter lanserades ändå Linn Silver Interconnect leads ;)

Och ja, det har faktiskt hänt en del sen kabelutvecklingen att Linn ägare själv har börjat uppgradera kablar till sina system.

#74

Postad 19 juli 2007 - 10:10

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Rallyballe, jag kör med kabeln till baskontakterna och sedan korta EKK-stumpar till de övre registren. Det ger mig ett klarare ljud än med blecken, iaf. Bara att testa vilket som blir bäst för dig.

För närvarande kör jag EKK i biwire igen för att utvärdera och måste säga att jag håller fast vid singlewire som ett bättre alternativ för mig, ljudet blir lite mera disktinkt med singlewire och lite luddigt med biwire.

Men detta kan ju skilja stort mellan olika högtalare så bara testa på, det är ju billigt ;)

Frågan om hur mycket man kan böja EKK skulle jag besvara med "inte över 90 grader" iom att koppar är både mjukt och skört. Det finns säkert risk för sprickor om man böjer mer än 90 grader i det styva höljet eller om man böjer samma ställe flera gånger.

Anledningen till att hifibutikerna inte säljer EKK är säkerligen att de är otympliga för de flesta att jobba med, att det skulle slå undan benen för de lukrativa köpekablarna samt att de förmodligen inte passar alla.

Däremot tycker jag att det vore smart om en hifibutk kunde terminera (för enkelhets skull) och klä EKK i strumpa och sälja som "husets kabel" för 500 kr paret i konkurrens med Audioquest etc. Fast då säljs nog inte så mycket Audioquest...

#75

Postad 19 juli 2007 - 11:06

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

  • 1 889 inlägg
  • 0

Men jag tror nog att man måste upp i verkliga saker när man har en utrustning som kräver mycket välgjorda precitions kablar ..som t.ex Bladelius Grendel som har 5x350w konstant...ut där behövs riktiga saker för att det ska funka..och då kanske en kabel för 10.000 skulle vara mer rätt i detta läget ..men till en vanlig reciver så är väl 3000 kr st en gräns för mig iaf just nu ..men jag ångrar det inte för det var det bästa jag har gjort..

Nu har du gjort mig lite nyfiken. Vad är det som gör att Grendel kräver dyra kablar? Räcker det inte om kablarna är bra? Effekten på 350W känns inte speciellt relevant i sammanhanget tycker jag.

<{POST_SNAPBACK}>


det var ett exempel på en väldigt stark maskin....och efter ha snackat med hifi consult så säger han själv att " sätta dit en kabel som är allt för dålig duger inte" och efter ha kollat på den så behövs det bra grejer för att få ut den efekten utan flaskhalsar....välgjorda precitions kablar var väl kanske lite att ta i men poängen är iaf att köra dåliga grejer på den är inte någon större ide ,sedan väljer ju folk som vanligt själva hur dom gör..

Vil man sätta en supra på en grendel för 50.000 kr tja visst gör det men då trro jag att det kommer bli en rejäll flask hals...så man behöver gå upp ett steg och när man gör det så brukar det i allmenhet bli dyrare....

Hifi consult kör Transparent på den så...

//Golfen

#76

Postad 19 juli 2007 - 11:26

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

  • 2 349 inlägg
  • 0
jag har alla sorters priser på kablar i mitt system, allt från EKK till VDH. Jag tar det som funkar till vad jag skall ha det till. Så enkelt är det här iaf.

#77

Postad 19 juli 2007 - 11:39

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

En liten uppgift för den som är intresserad..

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

RB

<{POST_SNAPBACK}>

taralabs men den är platt med 2 ledare i varje gummi hölje
och bilderna visar en dyr kabel 760kr metern

Redigerat av Unregistered1022, 19 juli 2007 - 11:52.


#78

Postad 19 juli 2007 - 21:31

SwedishBadger
  • SwedishBadger
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Kan inte några modiga EKK fanatiker / EKK användare försöka få in lite bilder på sina kabelbyggen eller iallafall hur det egentligen ser ut där bakom högtalaren? ;) Kan kanske ge lite inspiritation till någon och avskräcka andra, men de bryr vi oss inte om? :blink:

Läste lite om EKK i någon "EKK vs. Supra" tråd och det verkade som att de flesta ville fläta kablen och använda två kablar till varje anslutning på högtalaren. Men har man då bi-wire/bi-amp anslutning så blir det ju 8 enkla ledare till varje högtalare? Eller så kanske dom menade att man kör dom flätade och sen använder bleck eller EKK mellan anslutningarna. Får läsa igenom det där en gång till tror jag... Imorgon efter lite sömn. :D

#79

Postad 19 juli 2007 - 21:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
EKK ska inte flätas eftersom det ökar induktansen i kabeln. Enklast är att skala av ändarna och skruva fast trådarna i ena änden till förstärkaren och trådarna i andra änden till högtalaren ;)

På korta längder under, säg, 3 meter kan du använda en ledare till varje pol. Det går också bra att köra två ledare per pol eller biwirat. Bara att testa.

Redigerat av Unregistered1197, 19 juli 2007 - 21:47.


#80

Postad 19 juli 2007 - 21:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0

Kan inte några modiga EKK fanatiker / EKK användare försöka få in lite bilder på sina kabelbyggen eller iallafall hur det egentligen ser ut där bakom högtalaren? ;) Kan kanske ge lite inspiritation till någon och avskräcka andra, men de bryr vi oss inte om? :blink:

Läste lite om EKK i någon "EKK vs. Supra" tråd och det verkade som att de flesta ville fläta kablen och använda två kablar till varje anslutning på högtalaren. Men har man då bi-wire/bi-amp anslutning så blir det ju 8 enkla ledare till varje högtalare? Eller så kanske dom menade att man kör dom flätade och sen använder bleck eller EKK mellan anslutningarna. Får läsa igenom det där en gång till tror jag... Imorgon efter lite sömn. :D

<{POST_SNAPBACK}>

det enklaste är att få tag i 5x2.5mm ekk då har man så man kan köra bivire eller biamp i samma kabel .
det däe med flätningen det är en grej som kommer från svalander man behöver inte fläta sina ekk
utan det enda som man kan göra är skala dom ca 15cm twina ledarna så dom bildar ett par sen är det klart.

#81

Postad 19 juli 2007 - 22:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Har någon provat jämnföra Flätad och oflätad EKK?

vore kul att veta !

Annars får jag prova själv, jag råkar nämligen ha en hel del EKK hemma, både flätad och oflätad så det blir vell till att testa.

kanske till och med får byta kabel i mina SEAS Thor igen !! , nu när jag presis har stoppat in flätad EKK i dom, det beror ju lite på åt vilket håll som testet drar :D

Sjukt att jag alldrig har provat att köra med oflätad EKK, jag bara utgick från att det va det bästa :D

#82

Postad 19 juli 2007 - 22:26

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Blir nog inte EKK för min del (än) :D

Nä, jag läste en del forumtrådar och råd i butiken så jag köpte Audioquest Gibraltar mkII 72V DBS, 3x 3m till framsystemet. Tog mig aldrig tid till att lyssna eller nåt utan beställde bara och kan inte säga annat att jag är riktigt, riktigt nöjd.
Jag har haft just nu netonnet kabel på rulle och det går ju faktiskt inte ens jämföra. Tidigare har jag haft Linn K20 och under den längsta tiden Linn 400.
Helt dugliga kablar allihop, men tyvärr det händer inte så mycket roligt i den här prisnivån eller just kanske med dom här kablarna.

Gibraltar, med dessa coola 72DBS batteripack, om det nu gör nån skillnad isig var ett rejält lyft att koppla in. Det var helt utan tvekan att som att gå upp en nivå i högtalare.

* Tightare och mäktigare bas.
* Låter lite större i omgivningen och mer "live".
* Skärpt diskant snarare än starkare, fast ändå lika tydlig. Samt det är inte påträngande på något sätt som det kan vara annars med högre volymer.

* Men nån som måste påpekas... Alltid som man köper nåt så visst blir man bekväm fort?..Man tänker liksom inte det dära kabelljudet efter 2 veckor för då tar man det för givet.
- Nä!, så är det inte med dom här kablarna!. Det där sitter i och man tänker fortfarande efter mer än en månad att mina högtalare verkar faktiskt låta bättre än vad dom kan göra egentligen.

För övrigt är dessa kablar kopplade till en Lexicon RV-8 receiver. Nu ska jag se efter Audioquest till mina surroundhögtalare, 4 kanaler.
har netonnet kabel där så ska byta till Audioquest billigare variant.
Viktigt är ju att det blir smidigt att dra i kabelkanaler.

Redigerat av ThePreToriaN, 19 juli 2007 - 22:26.


#83

Postad 19 juli 2007 - 22:31

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Så .. :D

Nu skall jag jämna ut debatten o berätta om mina erfarenheter sista 3 dagarna

1. Provade EKK Bi-wire

Det lät som jag tidigare sagt bra och bättre än Qed silver Bi-Wire som varit huskabel
i 2 år för hela systemet.

2. Provade EKK singelwire

Det lät inte lika bra som Bi-wire. Mina högtalare verkar må bäst av Bi-wire vilket
jag kommit fram till redan vid tidigare kabeltester.

3. Idag kilade jag ner till Hifi Butiken och köpte Audioquest Typ 8
för strax över 500 lappen. Det kostar inte mer för 4 meter om man
köper oterminerad.

Satt i en timme och delade på ledarna. Det står med mycket liten text vilken
ledare som är vilken. Bass eller Treble - rött och svart och en pil för vilket
håll signalen skall gå :D

Seriöst ;)

Okey .. terminerad o klar kopplade jag in "sladdarna"

Boys.. jag har ett par låtar jag kör vid alla tester och jag har hört dem 1000
tals gånger ... och det blev något nytt för min anläggning. Jag blev helt paff.

Vad blev bättre ? Allt :D

Förklaring till detta .. :P

Nu gissar jag .. Jag har som sagt, kört med silverpletterad koppar och flerkardel
EKK kabeln som är enkardel koppar lät ju bättre..
Audioquest kör med 8 isolerade ledare och olika tjocklek.
Speciella ledare för bas och diskant ( biwire ) samt för plus eller minus.
Se detta pdf dokument Bifogad fil  type8.pdf   244,72K   46 Antal nerladdningar

Om detta har någon speciell betydelse vet jag inte..
Men jag vet vad jag hört och jag vet vad jag hör.

Tidigare har jag bara provat en audioquest typ 4 singelwire, men detta var
något helt annat.

Slutsats så här långt
Eftersom att Audioquest precis som EKK har enkardel ledare av ren koppar
och då den både är mjukare och insluten i en snygg strumpa och kan fås
för ett par eller några hundringar, är det ett klart alternativ för den EKK frälste.

Prova själva, så får ni höra ;)

RB

Ps.. kom att tänka på att audioquest påstår att man skall "bränna" in kablarna
( inte bara att kabeln går åt ett håll :D ) Då kan jag ju förvänta mig att de
låter ännu bättre i morgon ;)

( de vill ha ständig ström i kabeln, därför finns battritillsatsen )

Man måste ju inte köpa allt som sägs.. :lol:

Redigerat av Unregistered1103, 19 juli 2007 - 23:04.


#84

Postad 19 juli 2007 - 22:35

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Intressant! Ska absolut låna hem och pröva, bor ju i Örebro och har man inte Klipsch och Audioquest så är man fett ute :D (Storsäljarna på hifihuset :D )

#85

Postad 19 juli 2007 - 22:36

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

  • 510 inlägg
  • 0
Ja, heheh Audioquest kan sin sak dom med :D ..

#86

Postad 19 juli 2007 - 22:49

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

  • 1 653 inlägg
  • 0

Intressant! Ska absolut låna hem och pröva, bor ju i Örebro och har man inte Klipsch och Audioquest så är man fett ute  (Storsäljarna på hifihuset  )


Inte lika ute som när jag för många år sedan nämnde på Hifi-Consult att jag hade Audio Pro Black Diamond. Han tyckte jag vär lägre stående tror jag :D . Annars oftast en trevlig butik.

Ledsen för OT.

#87

Postad 19 juli 2007 - 22:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Läste en artikel idag i det nya nummret av Hifi Musik.

Man hade provlyssnat på Nordost Frey

Pris 27.000 kr för 2x3 meter :D

Helt seriöst menade man att den är prisvärd :D

Frey är en flatkabel Bi wiring bestående av silverpletterad koppar.

Jag var bara tvungen att rekommendera er att läsa artikeln.

Eftersom att jag inte lyssnat till dyrgripen kan jag inte uttala
mig om hur bra den låter. Men med tanke på materialet och
till det pris den säljs, så anser jag det helt galet.

Tänk att lägga de pengarna på en kabel :P
som jag tror är mer ett filter mer än högtalarkabel.

Man menar att det är bättre att signalerna dansar på ytan och polerar
därför silvret då man till motsats för vad många andra säger, vill
dra nytta av skin effekten. Man vill inte att signalen skall gå inne i
ledaren som den gör på tex homogen ( solid ) koppar ( enkardel )

Så.. nu vet ni var jag står :D

RB

Ps. Författaren till artikeln gav kabeln mycket bra betyg. Så för den som
har en superanläggning, kanske det är självklart med en Frey.
Men jag är absolut inte på den nivån i mitt Hifi Intresse.

Redigerat av Unregistered1103, 19 juli 2007 - 23:09.


#88

Postad 19 juli 2007 - 23:10

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Läste en artikel idag i det nya nummret av Hifi Musik.

Man hade provlyssnat på Nordost Frey

Pris 27.000 kr för 2x3 meter  :D

Helt seriöst menade man att den är prisvärd  :D

<{POST_SNAPBACK}>


Jag säger såhär: Hifi och Musik, pris 49 kr. Slutsats: Prisvärd? Nej!!

#89

Postad 19 juli 2007 - 23:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Sjukt, Rallyballe. EKK slog Type 8 med hästlängder i min anläggning. Visar bara att man ska pröva hos sig under sina förutsättningar och med sina preferenser :D

Själv skulle jag dock inte köra med AQ type 8 i min anläggning istället för EKK ens om jag fick 1 000 spänn i veckan för det :D

Vilka komponenter har du?

#90

Postad 19 juli 2007 - 23:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
För 49 kr får man ju nästan 5 st burgare på MC-donalds ju ! :D

#91

Postad 19 juli 2007 - 23:40

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Sjukt, Rallyballe. EKK slog Type 8 med hästlängder i min anläggning. Visar bara att man ska pröva hos sig under sina förutsättningar och med sina preferenser  :D

Själv skulle jag dock inte köra med AQ type 8 i min anläggning istället för EKK ens om jag fick 1 000 spänn i veckan för det  :D

Vilka komponenter har du?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har ju riktigt grejor :P

Dali Ikon 6, Använder Cambridge 840 A som slutsteg till Denon 4306
( men drömmer varje natt om något helt annat :D )

( så har jag ju Squeezebox så klart )

Tycker bara att det visar att kablar ger olika verkan till olika anläggningar.
Ännu ett bevis för att man måste lyssna sig till vad som är bäst.

RB

Redigerat av Unregistered1103, 19 juli 2007 - 23:43.


#92

Postad 19 juli 2007 - 23:46

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Alright, du har lite mer transparens än mig, då. Kanske en faktor. Vad har du för signalkabel till?

#93

Postad 19 juli 2007 - 23:57

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0

Alright, du har lite mer transparens än mig, då. Kanske en faktor. Vad har du för signalkabel till?

<{POST_SNAPBACK}>


Problemet är att den signalkabel jag har, aldrig funnits här
men det är i princip sak samma som Denna

Den får duga :D

RB

Ps. jag har inte betalat fullpris för den .. jag har i princip fått den :D

Redigerat av Unregistered1103, 19 juli 2007 - 23:58.


#94

Postad 20 juli 2007 - 00:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0

Problemet är att den signalkabel jag har, aldrig funnits här
men det är i princip sak samma som Denna

Den får duga 

RB

Ps. jag har inte betalat fullpris för den .. jag har i princip fått den


Det va ju en riktigt dyr kabel ju.

3300 kr !

men TaraLabs har jag personligen baar goda saker att säga om, har deras Tara Labs prism 300a & TaraLabs Spectrum 1a

Tycker att den senare av dom två e mycket prisvärd, har heller ingenting ont att säga om den "billiga", men har inte jämnfört noga mot någon annan i prisklassen än, den ligger dock inte riktigt i samma nivå som Supra EFF-ISL.

#95

Postad 20 juli 2007 - 00:18

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Ps .. det är ok att diskutera signalkabel också... då det är en analog kabel
och den hör till kedjan .. Det blir ju helt fel i systemet, om man har en signal
kabel som går åt en hållet och en högtalarkabel som går åt andra ( rätta mig om jag har fel )

- Men det är först o främst en tråd för högtlalarkablar.

RB

#96

Postad 20 juli 2007 - 00:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Hela anläggningens "balans" eller karaktär, ändras om man byter kablar, så det e ju som sagt vilkigt att både signalkablar och högtalarkablar passar ihop.
så att ljudet inte blir för ljust, för avslöjande m.m. så det e mycket bra at låna hem och testa innan man köper !
Resultatet förändras ju väldigt mycket beroende på vad elektroniken har för Karaktär också, det knepiga är att para ihop grejor som tillsammans ger det ljud man vill ha.

#97

Postad 20 juli 2007 - 00:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

  • 10 338 inlägg
  • 0
Jag personligen skulle vilja ha kablar som inte hörs alls, det vore mycket praktiskt !

#98

Postad 20 juli 2007 - 07:16

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0

Eller kontakta tillverkaren för exakta specifikationer om vad man ska använda (om det finns någon mer än Ingvar som har sådan info, det vet jag inte)

<{POST_SNAPBACK}>

B&W har inte någon rekommendation på en specifik kabel, men dess egenskaper skall vara Max 0,1 ohms Impedans (vet inte om alla kablar faller inom detta?)
Broskyrer


Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

<{POST_SNAPBACK}>

Vilka kabeltillverkare jobbar med enkardel ledare ?
( mer än audioquest )

Jag har för mig att Tara Labs har haft en sådan kabel men mitt minne kan absolut svika mig då det var 10-12 år sedan jag hade den.

<{POST_SNAPBACK}>

Japps Taralabs jobbar iallafall med en Fåkardelig teknik. Taralabs Omni2 har 3 stycken tjockare kardeler som ligger tätt ihop och bildar en luftspalt i mitten.

//Loofy

#99

Postad 20 juli 2007 - 12:32

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

  • 5 433 inlägg
  • 0
har hittat några kablar som kan vara ett alternativ
http://www.cabletron...belden_ljud.htm
http://www.canare.co...F06286428706042
den sista finns i sverige men då måste man köpa en hel rulle på 200 meter

#100

Postad 20 juli 2007 - 15:58

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

  • 4 219 inlägg
  • 0
Rallyballe, kan du beskriva skillnaden mellan EKK och AQ som du hör?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Kurben
    2024-05-10 10:24:33
  • Kurben
    2024-05-10 10:17:34
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.