![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 24 september 2007 - 15:33
Postad 24 september 2007 - 18:17

Postad 24 september 2007 - 21:17

Postad 25 september 2007 - 13:44
Mini-omdöme...
Annars funkar TV:n bra som (somvrums)tv ... inget märkbart problem med bakgrundsbelysningen. Den levererar helt klart en bra bild för pengarna (jämför med min PV60).
Panelen får en blåaktig ton när man tittar på den från en snäv vinkel. Liggandes i sängen tittandes lite snett uppåt på tv:n är det inga problem med betraktningsvinkeln.
Ljudet var mycket burkigt och dovt först så jag ställde ner bastonerna rejält (utgick från det förinställda läget TAL) och tog upp dom ljusa lite till. Låter helt okej nu!. Detta varierar nog mycket med placeringen av tvn och personliga preferenser.
Snygg design! (Om man bryr sig)
Minus är då att den inte har en VGA-port (om man nu skulle sakna det) och att den verkar vara svår att få att pixelmappa (vilket jag själv inte har testat).
Ett annat minus är att Tv:n inte minns respektive ingångs inställningar. Bildläge (wide, 4:3 osv), ljud- & bildinställningar är globala för alla ingångar. (Bildläge borde gå att styra med en multifjärr typ harmony).
*EDIT* Efter mer meckande så sparar TV:n bild- och ljudinställningar på respektive ingång, så ovanstående var inte korrekt. Däremot kan man inte skicka disktreta fjärrkoder så den ställer om formatet (wide/4:3 osv) vilket är lite synd.
Lite synd är också att man inte kan styra hörlurarnas nivå separat.
Redigerat av POi2, 28 september 2007 - 14:23.
Postad 25 september 2007 - 15:07
Postad 25 september 2007 - 15:09
Redigerat av Unregisteredd2684b26, 25 september 2007 - 15:10.
Postad 27 september 2007 - 09:06
Postad 28 september 2007 - 16:33
Enda upplösningen som ser vettig ut när man kör "Bildskärmsdubblering" (samma bild som på datorn) är 1280*720. Med högre/lägre upplösningar blir effekten att bilden blir utdragen i höjdled så man missar viktig bildyta.
720P ser iofs gansla bra ut, det blir relativt skarpt men inte perfekt. Problemet är dock att bilden blir hopkrympt mitt på TVn, dvs hela skärmytan utnyttjas inte.
Detta är ganska irriterande, är det någon som upplevt detsamma och hittat en lösning på det?
Finns det någon programvara man kan använda för att komma runt det?
Cheers! =D
Postad 03 oktober 2007 - 12:30
Nu undrar jag vad de menar med PC-ingång i så fall?
I produktbladet på philips.se står det inget om DVI-in eller VGA-in
Bara för att man kan koppla in en PC genom HDMI-portarna kan man väl inte säga att den har PC-ingång?
BTW, Tittar man på exakt samma TV i SIBAbutik/annonsblad så står det att TV'n har 8 ms i responstid men på alla andra ställen uppges 6 ms, vilket är korrekt?
Jag pratade med PC City-kundservice men personalen kunde bara säga att de kopierat spec's direkt från Philips, och det är ju smart, men var har då SIBA tagit sin spec's ifrån?
Hursomhelst, PC-City kommer sälja den för 5990:- och de har beställd in ett rejält lager till varje butik... så nu är det bara att slå till
Postad 03 oktober 2007 - 12:41
Ingångarna är: 2xHDMI, 2xScart (en RGB), 1xComponent, 1x SVHS och 1xKomposit (har jag för mig).
8ms är korrekt.
Redigerat av POi2, 03 oktober 2007 - 12:44.
Postad 03 oktober 2007 - 12:55
Nu måste man bläddra höger/vänster eller trycka på aspect-knappen

Postad 03 oktober 2007 - 14:02
Med PC-ingång måste dom mena att den går att koppla via HDMI. DVI/VGA-ingång finns ej.
Ingångarna är: 2xHDMI, 2xScart (en RGB), 1xComponent, 1x SVHS och 1xKomposit (har jag för mig).
8ms är korrekt.
Som jag trodde. Ganska missvisande av PCCity att skriva PC-ingång (DVI/VGA) då man igentligen får mecka med "HDMI skarvar".
Är du helt säker på 8 ms? Philips skriver 6ms på sin sida men garderar med (medel)
hur ska man tolka det? Att den har en responstid på 8ms men att den i snitt ligger på 6?
Själklart tar då PC City siffran 6.
Det börjar kännas som PC City gärnar polerar sin produkter lite extra...
Postad 03 oktober 2007 - 14:19

Nu när jag tittar på philips (http://www.consumer....TV 32PFL5322-10) så ser jag 6ms (medel) ... i vilket fall så kan jag inte märka av att det skulle vara något problem med eftersläpningar spelandes xbox 360.
Postad 04 oktober 2007 - 18:52
Köpte en nämnd TV idag. Trodde att jag kollat att allt jag behövde fanns, men jag hade givetvis glömt kolla att det fanns audio-out. Någon som kan tipsa mig om hur jag får ut ljud till min gamla goda hembioapparat med röd-vita klassiska stereopluggar? Blir det att fulkoppla från hörlursuttaget, eller..?
Hoppas på kloka svar. Allt är välkommet, utom gapskratt...
:-)
/Magnus i Årsta
Postad 04 oktober 2007 - 21:05
Skulle ju kunna finnas en "line out" på moderkortet i tv:n men det är nog ingen bra idé att mecka med

Redigerat av POi2, 04 oktober 2007 - 21:09.
Postad 04 oktober 2007 - 21:36
Postad 05 oktober 2007 - 18:37
Det blir ett besök hos Clas i Sjön i morgon!
Hälsar
Magnus
Postad 09 oktober 2007 - 06:52

Vi ber om ursäkt för den felaktiga informationen i bruksanvisningen till din
32PFL5322/10.
Din 32PFL5322/10 stödjer 1080p videoformat.
32PFL5322/10 kan ta emot en 1360X768 signal men det kommer att fattas 6
pixlar för att vara exakt 1:1 pixelmappning. Detta kommer dock endast att
vara synbart när det gäller signal från en PC.
Postad 09 oktober 2007 - 09:12
Lite konstigt är det endå. Iom att det inte blir "pixelmappat" när man matar den med 1366x768 (dock på de horisontella linjerna)
Undrar om det finns nåon inställning eller liknande man måsste göra för att den ska stängaav de 6extra linjerna.
Postad 11 november 2007 - 18:47
denna verkar bättre enl specs och philips brukar ju ha bra grundkvalitet på sina prylar, Hitachi TV har jag inte hittat mkt info på
lite dåligt att man inte får audio out på en TV för 6 000 spänn faktiskt
men man kan alltså ta en scart med adapter till vanliga röd-vita audio till förstärkarn kanske?
Postad 13 november 2007 - 19:42

Postad 26 november 2007 - 19:09
Några förslag?
Postad 04 december 2007 - 04:08
Annars funkar TV:n bra som (somvrums)tv ... inget märkbart problem med bakgrundsbelysningen. Den levererar helt klart en bra bild för pengarna (jämför med min PV60).
Ljudet var mycket burkigt och dovt först så jag ställde ner bastonerna rejält (utgick från det förinställda läget TAL) och tog upp dom ljusa lite till. Låter helt okej nu!. Detta varierar nog mycket med placeringen av tvn och personliga preferenser.
Är det bara jag som tycker det är pissjobbigt med autojusteringen av backlighten. typ i en film när en scen ändras från ljust till mörkt ändras ju backlighten och därav färgerna blir även mörkare o ljusare. Ett bra exempel är om man tittar på t.ex. vita undertexter. de blir ju "mindre vita" i mörkare omgivningar.
Kan du hjälpa mig med inställningarna till ljudet. jobbigt när tal i filmer brusar upp...?
Mitt betyg av tv'n är dåligt. jag skulle inte rekomendera den till någon. Det blir cp backlighten autoändras.
Postad 04 december 2007 - 19:17
På Philips LCD av något äldre modell kan jag justera dynamic contrast (eller någon liknande). Har du inte möjlighet att minska den?Är det bara jag som tycker det är pissjobbigt med autojusteringen av backlighten. typ i en film när en scen ändras från ljust till mörkt ändras ju backlighten och därav färgerna blir även mörkare o ljusare. Ett bra exempel är om man tittar på t.ex. vita undertexter. de blir ju "mindre vita" i mörkare omgivningar.
Postad 08 december 2007 - 15:46
Nope, Går ej.På Philips LCD av något äldre modell kan jag justera dynamic contrast (eller någon liknande). Har du inte möjlighet att minska den?
Förresten för 720p så har jag kommit fram till att 1216x684 är en bra upplösning via DVI->HDMI
Ingenting som klipps i filmerna och jag ställer in mediaspelaren på 16:9
Postad 11 januari 2008 - 09:59
Postad 26 januari 2008 - 16:43
Postad 15 juni 2008 - 22:01
Jag har en Philips 32PFL5322 och vill koppa datorn till den. Grafikkortet på datorn är Radeon 2600XT HD och det verkar finnas en DVI-ingång.
Vilken av följande kablar skall jag köpa för bästa bildkvalité
- DVI - HDMI kabel eller
- S-Video
Antar att DVI - HDMI kabel är att föredra, men det verkar som om många har problem med detta då det verkar bli någon suddig bild.
Andreas
Postad 16 juni 2008 - 08:35
Postad 16 juni 2008 - 14:39
Du kan inte få pixelmappat över HDMI på den här modellen men det är mycket bättre bild med DVI -> HDMI än med S-video. Ska du se film från datorn kommer du inte märka av suddigheten men ska du använda den som datorskärm så kan du nog störa dig lite på det. Att använda den som skärm via S-video är dock ännu sämre och suddigheten kommer bli otroligt störande då det knappt går att läsa text i Windows.
Tack för den informationen.
Det enda jag skall använda kabeln till är att se på filmer och ingenting annat. Är det markant skillnad mellan S-video och DVI-HDMI, eller är den minimal?
Andreas
Postad 17 juni 2008 - 08:23

Med DVI-HDMI kan du ha högre upplösning och då dra nytta av HD-filmer men även om du bara planerar att se på standardupplösta filmer så kommer DVI-HDMI ge mycket bättre och skarpare bild än S-video.
Redigerat av SwiftingSpeed, 17 juni 2008 - 08:26.
Postad 03 juli 2008 - 02:55
Jag har just köpt 32PFL5322 och saknar också (plötsligt) audio out, eftersom jag nästan alltid kör ljudet via stereon/hemmabion. Framför allt eftersom jag sen kör ut det via trådlösa hörlurar från den enheten.Du kan få ut ljud från scart-kontakterna. Detta är typ "line out" och påverkas inte av TVns volymkontroll. Scart-kontakter till detta ändamål hittar du överallt, t.ex. Clas Olsson.
Stämmer det att jag kan få ut ljud från scartkontakterna? Jag trodde de bara var för signaler in. Så har jag en dekoder till EXT1 och sat-mottagaren via VCR till EXT2. Hur ska jag kunna få ut ljudet då? Och om det är möjligt, vilken scartkontakt? Och hur kopplar jag då in den enheten som blir över? HDMI? Komponent? Jag har ju tillgång till 6 (sex) ingångar: EXT1-4 och HDMI1-2...
Eller är det så att jag måste gå med ljudet via hörlursuttaget på TVn?
Tacksam för svar.
Postad 03 juli 2008 - 09:32
Ett sätt för dig att få ut ljudet skulle kunna vara att koppla in en scart-förgrening med den enkla kontakten i TVn. I den andra änden kopplar du in t.ex. dekodern i den ena kontakten, och tar ut ljudet ur den andra. Det gäller bara att se till att det är TVns ljud du plockar ut, och inte dekoderns. Scart-adaptrar för ljud har därför ofta en switch som är märkt in/out.
Det finns också scart-kablar där ljudet förs ut i en separat audiokabel. Det borde också funka, om du vänder den "i rätt riktning", så att det är TVns ljud du får ut.
Redigerat av pakarlss, 03 juli 2008 - 09:32.
Postad 03 juli 2008 - 15:35
Tack för ett snabbt och uttömmande svar. Det slår mig plötsligt hur "enkelriktad" min tankegång har varit. Det är ju klart att signalerna måste gå åt bägge hållen i en scartkabel. (Duh!)Scart innehåller både ingångar och utgångar (så att du t.ex. kan spela in en tv-bild på en scart-kopplad video). RGB-signalerna går dock bara i ena riktningen. Komplett pin-beskriving hittar du på Wikipedia.
Ett sätt för dig att få ut ljudet skulle kunna vara att koppla in en scart-förgrening med den enkla kontakten i TVn. I den andra änden kopplar du in t.ex. dekodern i den ena kontakten, och tar ut ljudet ur den andra. Det gäller bara att se till att det är TVns ljud du plockar ut, och inte dekoderns. Scart-adaptrar för ljud har därför ofta en switch som är märkt in/out.
Det finns också scart-kablar där ljudet förs ut i en separat audiokabel. Det borde också funka, om du vänder den "i rätt riktning", så att det är TVns ljud du får ut.

Alltså får det bli en vända till "upplysaren" Wikipedia och se'n till "problemlösaren" Kjell & Co. Scart med audiokabel låter speciellt intressant - det skulle göra övergången till mitt kablage enklare.
Tack för hjälpen...
Postad 04 juli 2008 - 01:10
Scart/scart - RCA (audio)
129:- kan det ju vara värt, för att prova om ljudet blir bättre än med hörlursutgången - som ger mycket svag (<50%) signal.
Redigerat av kajenn, 04 juli 2008 - 01:14.
Postad 28 augusti 2008 - 19:21
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar