ONKYO TX-SR705
82 svar till detta ämne
Postad 12 januari 2008 - 12:09
Schonas
-
Schonas
-
Användare
-
-
149 inlägg
Jag är som många andra i valet och kvalet mellan en 605 och 705, så jag läste på hembiobutiken att skillnaderna mellan en 705 o 605 är: * THX Select 2 * Cirrus Logic D/A omvandlare * Mer effekt * 8 positioners Mätmic multi EQ * RS 232 ingång * IR ingång * 12 V trigger * Phono ingång * 3 HDMI * Upplyst volymreglage * Lärbar multifjärrkontroll * Pre-Out 7.1 Dom saker som jag känner i så fall jag skulle vara intresserad hos 705 är: THX och 8 pos mätmic. Så då undrar jag givetvis: 1. Om dessa två egenskaper är värda dom extra tusenlapparna? 2. Jag undrar även om video-delen i 705 skiljer sig nått från 605:ans? Angående den extra HDMI-ingången har jag ändå tänkt att köpa en HDMI-växel typ denna http://www.kabelgiga...lar.asp?id=4081, för jag tror nog ändå inte 3 ingångar räcker i framtiden!
Postad 19 januari 2008 - 15:51
Unregisterede3db66c6
-
Unregisterede3db66c6
-
Användare
-
-
122 inlägg
Hej!
Tittar man på produktegenskaperna på denna så säger den att kompabiliteten på bilden är 50p och 60p. Om man även ska ha 24p så måste man upp till 875:an. Innebär detta att om man kopplar sitt Ps3 till denna och ska kolla BD 1080p/24 genom denna så skalar den om signalen till 50 eller 60 Hz?
Klarar den alltså inte av att bara skicka signalen vidare till bildvisaren?
Hoppas att någon som har 705:an eller har koll kan svara för när jag köper ny TV om ett tag kommer 1080p/24 vara ett krav från min sida. Då skulle det vara mycket snopet om jag måste ytterligare en gång uppgradera stärkaren. (Har en 603:a nu men "behöver" HDMI-växeln och HD-ljudet  )
Postad 24 januari 2008 - 19:46
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag är också nyfiken på det här med 24p, ringde en butik igår och frågade och fick svaret att jag kan köra 24p utan problem, men grejen är ju den att dem förmodligen vill sälja till varje pris och han lät rätt svajjig i sitt svar.
Nån som vet hur det verkligen ligger till?
Postad 27 januari 2008 - 00:34
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Jag är också nyfiken på det här med 24p, ringde en butik igår och frågade och fick svaret att jag kan köra 24p utan problem, men grejen är ju den att dem förmodligen vill sälja till varje pris och han lät rätt svajjig i sitt svar.
"Videodelen imponerar stort då den kan ta emot 1080p signaler via komponent eller HDMI och skicka dem vidare, den klarar även 1080/24. Den kan även linjedubblera inkommande komposit-, s-video och komponetsignaler tack vare DCDi Edge chippet från Faroudja och skicka vidare tex via HDMI." Såg jag nu.
Postad 28 januari 2008 - 18:56
Motin
-
Motin
-
Beroende
-
-
1 021 inlägg
Vill ha denna reciever eller 805:an !!!
Postad 29 januari 2008 - 20:57
Reviewer
-
Reviewer
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Det verkar som att jag har stött på problem med min 705:a.
När jag kör en CD med stereospår lägger den ut signal från höger högtalare i centern också. Jag kör med ett Rotelsteg till frontar och center, och om jag drar ur kabeln som styr centern från receivern till steget så tystnar centern, vilket borde innebära att slutsteget är okej. Nu har jag testat via HDM, optisk och standard analog stereo-signal och får samma fel hela tiden.
Någon som kör med ett extra steg och orkar kolla hur det beter sig hos er i stereo?
Postad 07 februari 2008 - 14:50
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Jaha nu har man en snart med lite tur kommer den imorgon
Efter många turer hit och dit med olika förstärkare förslag blev det en 705 där priset var lite avgörande skulle ha köpt en svart Marantz 6001 det stod att dom hade i lager men det stämmde inte, så dom föreslog att jag fick köpa en svart Onkyo 705 för 7900kr.
Detta i en butik hemma i stan ochså
MrDTS
Postad 11 februari 2008 - 09:39
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Kan man stänga av det blåa ljuset runt volymknappen på 705:an?
Eller det är inte så starkt som det ser ut på vissa bilder?
Postad 11 februari 2008 - 20:44
Gizmo®
-
Gizmo®
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Du trycker på Dimmer knappen på fjärren..
Postad 11 februari 2008 - 22:22
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Beställde en idag som jag ska köra me "äggen". Beräknas anlända på fredag. Vill ha fredag nu typ!
Postad 12 februari 2008 - 02:31
pappayan
-
pappayan
-
Användare
-
-
157 inlägg
"Videodelen imponerar stort då den kan ta emot 1080p signaler via komponent eller HDMI och skicka dem vidare, den klarar även 1080/24. Den kan även linjedubblera inkommande komposit-, s-video och komponetsignaler tack vare DCDi Edge chippet från Faroudja och skicka vidare tex via HDMI."
Såg jag nu. 
Varför vill alla ha 24 bilders kompabilitet? Det hackar ju....... Har inga bra erfarenheter av 24...
Postad 12 februari 2008 - 08:08
Pr0wler
-
Pr0wler
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Du trycker på Dimmer knappen på fjärren..
Gott, då får det nog bli en sådan i framtiden!
Postad 12 februari 2008 - 11:07
loop75
-
loop75
-
Användare
-
-
110 inlägg
"Videodelen imponerar stort då den kan ta emot 1080p signaler via komponent eller HDMI och skicka dem vidare, den klarar även 1080/24. Den kan även linjedubblera inkommande komposit-, s-video och komponetsignaler tack vare DCDi Edge chippet från Faroudja och skicka vidare tex via HDMI."
Såg jag nu. 
Varför vill alla ha 24 bilders kompabilitet? Det hackar ju....... Har inga bra erfarenheter av 24...
Om man ser på filmer från Blu-ray eller HD-DVD så ligger de lagrade som 24 bilder per sekund. För att se de här filmerna optimalt, utan någon konstig frekvensomvandling (= hack vid panoreringar etc), krävs det att utrustningen grejar 1080/24. Spelaren måste kunna skicka ut signalen, receivern ska kunna släppa igenom den, och TVn ska kunna spela upp den.
Postad 24 februari 2008 - 20:06
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Satt idag och kika igenom instruktionsboken och såg på att det nämns på ett par ställen att man ska ställa in för små högtalare om man har det, på samma sida nämns att man ställer in t ex 80hz som brytläge mellan satelliter och sub om man ska följa thx rekommendationer. Jag hittar inte i min meny nånstans att jag kan ställa in för små/stora högtalare, bara att man kan ändra frekvenser på högtalare/sub. Har jag missat nåt eller är manualen gjord för fler onkyomodeller kanske?
Mvh/Matte
Postad 13 mars 2008 - 12:59
demigod
-
demigod
-
Användare
-
-
151 inlägg
en fråga, funderar på att byta min 605 mot denna eller 805. någon som har den tillsammans med ps3? hur fungerar det när ni lyssnar på musik? jag får bara 2.1-ljud med mp3-filer när jag kör onkyo605+ps3
varför?
Postad 14 mars 2008 - 12:45
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Verkar ju vara en riktigt nice pjäs denna, nu till en dum fråga, om man kopplar in t.ex en PS3 till denna med HDMI vidarebefodrar den då ljud och bild till tv i avstängt läge eller den måste vara på? Om svaret är nej finns det någon Reciever överhuvudtaget som gör detta?
Postad 14 mars 2008 - 12:51
Unregistered76636631
-
Unregistered76636631
-
Beroende
-
-
1 029 inlägg
Verkar ju vara en riktigt nice pjäs denna, nu till en dum fråga, om man kopplar in t.ex en PS3 till denna med HDMI vidarebefodrar den då ljud och bild till tv i avstängt läge eller den måste vara på? Om svaret är nej finns det någon Reciever överhuvudtaget som gör detta?
Nej, de måste vara på. Gäller alla receivers.
Postad 14 mars 2008 - 13:11
Unregistered0650da58
-
Unregistered0650da58
-
Beroende
-
-
1 220 inlägg
Nej, de måste vara på. Gäller alla receivers.
Förlåt om jag går lite OT men detta är ju lite tråkigt med tanke på att man ibland bara vill slappa framför tv:n och inte dra igång alltihopa, för inte tala om den extra strömförbrukningen... men men, man får lida pin för att vara fin eller nåt... Nu till en mer On Topic fråga, fixar denna PCM spår från en PS3 t.ex?
Postad 20 mars 2008 - 00:28
Unregisteredddc34f44
-
Unregisteredddc34f44
-
Amatör
-
-
90 inlägg
Hur varm blir 705:an?
Funderar på att lägga en beställning, men är lite orolig att det kommer bli för varmt i min möbel. Jag har 18cm i höjd så det blir bara ca en halv centimeter i utrymme ovanför.
Postad 22 mars 2008 - 17:59
MrSthlm
-
MrSthlm
-
Användare
-
-
127 inlägg
Hur varm blir 705:an? Funderar på att lägga en beställning, men är lite orolig att det kommer bli för varmt i min möbel. Jag har 18cm i höjd så det blir bara ca en halv centimeter i utrymme ovanför.
Min blir ganska rejält varm, har kanske 4cm ovanför den. Kan du inte montera fläktar i bakkant på möbeln?
Postad 22 mars 2008 - 18:20
sossen
-
sossen
-
Forumräv
-
-
718 inlägg
Hur varm blir 705:an? Funderar på att lägga en beställning, men är lite orolig att det kommer bli för varmt i min möbel. Jag har 18cm i höjd så det blir bara ca en halv centimeter i utrymme ovanför.
Skulle rekommendera dig att byta möbel. Surt...ja, men att riskera att elektroniken går sönder/ livslängden förkortas är ju ingen höjdare heller. Frågan är om en fläkt verkligen hjälper fullt ut.
Postad 24 mars 2008 - 13:51
Unregistered029e628b
-
Unregistered029e628b
-
Forumräv
-
-
771 inlägg
Det finns säkert gott om lyssningsintryck här i denna tråd, men jag tänkte att jag delar med mig av mina. Lyssnade på 705:an tillsammans med högtalare från Acoustic Energy (Aegis Aelite 3) och någon av Onkyo:s billigare dvd-spelare. Jag hade med mig några skivor som jag är van att bedöma anläggningar med.
Snacka att jag som f.d. Onkyo-ägare blev besviken. Här fanns inget engagemang, inget som fick musiken att "flyta" och det lät allmänt grötigt. Jag och min kompis var överens, detta var inte bra! Vi misstänkte att högtalarna kunde vara boven i dramat och bytte dessa till ett par Acoustic AE1 Classic (en något dyrare stativare). Men, till ingen nytta. Fortfarande samma slöa, sega ljud.
Nu blev vi uttråkade och bytte elektroniken till betydligt dyrare tvåkanalselektronik från Primare. Skillnaden var som natt och dag, utan överdrift. Med tanke på prislappen på Primare-prylarna är ju detta inte heller särskilt konstigt. Detta bevisade (?) däremot att AE1:orna kunde lira! Det blev nu kul att lyssna på musik! För att ge ett exempel blev det mycket lättare att följa basgångar och andra instrument.
Polaren, som var intresserad av Onkyon, började fundera på hur det skulle låta med billigare tvåkanalselektronik. In kopplades Xindaks billigaste cd och förstärkare. Denna kombination lade sig bekvämt någonstans mellan 705:an och Primaregrejjorna. Då han spelar mest musik lutar det nog att han investerar i tvåkanalsprylar istället. Så här i efterhand hade det varit intressant att koppla Primare-cd:n till Onkyoreceivern, lite nyfiken på hur resultatet av det skulle bli.
Postad 11 april 2008 - 21:19
denislav
-
denislav
-
Rookie
-
4 inlägg
hej,
undrar vad jag gjort för fel.
kopplade dvdn med component och audio kablar. Det går dock inte att justera ljudvolymen.
Så det smäller till rejält... kommer bli utsläng hemifrån om inte detta fixas, så vad gör man???
Postad 17 april 2008 - 14:49
j0cke
-
j0cke
-
Användare
-
-
112 inlägg
Hur ser ljudbilden ut på denna stärkaren? Är sjukt sugen nu när spelkontroll har ett sjyst pris, lite synd att det är så knapphändigt med information från forna köpare från den sidan. Ser ju ut som om en 5 åring har knåpat ihop hemsidan så man blir ju lite misstänksam
Postad 19 april 2008 - 08:47
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
tänkte bara höra vad ni tror om 705`an med Canton GLE 409, är det en bra setup eller tror ni det krävs mer kräm?
sen tänkte bara höra, hur mkt luft ni kan rekommendera att ha i en möbel så receivern inte blir överhettad, ska nämligen bygga själv och då kan jag ändra lite som jag vill, och jag vill att det ska blir bra =)
/Gloveus
Postad 25 april 2008 - 17:13
Gloveus
-
Gloveus
-
Användare
-
-
193 inlägg
vad för typ av fläkt ska man använda om man funderar på att ha en fläkt i sin möbel, låt säga att det är cirka 6+ cm övanför och vid sidorna, vart kan man köpa ne sån fläkt och vad är det för en? vanligt fläkt som man har till sin dator?
en fläkt så att stärkarne inte överhettas såklart =)
/gloveus
Postad 10 oktober 2008 - 23:00
stc
-
stc
-
Rookie
-
7 inlägg
Funderar på att pensionera min Onkyo TX-DX939 då den passerat bäst före datum rent tekniskt.
Jag sneglar nu på att satsa på TX-SR705 eller 805.
Resenationer är övervägande positiva. De ger intryck av att ligga i framkant.
Nu är det så att det är viktigt för mig att det finns OSD.. Detta då jag inte kan få fritt syn fält till förstärkaren där den står.
Har någon bilder på hur OSD systemet ser ut?
MVH C
Postad 10 oktober 2008 - 23:51
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11 286 inlägg
Har inga bilder,men kan säga att OSD menyn är bra och smidig.
Postad 11 oktober 2008 - 10:58
stc
-
stc
-
Rookie
-
7 inlägg
Har inga bilder,men kan säga att OSD menyn är bra och smidig.
Kanon.. Men är det OSD menyer för alla inställningar? Jag testade en DENON och den påstods ha OSD menyer. Det hade den, men bara i setup menyrna. Mvh C
Postad 10 juni 2009 - 10:11
Mr. Smith
-
Mr. Smith
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Hej och hå.
Hoppas någon har lust att hjälpa mig med en fråga. Har min Onkyo 705 en inbyggd RIAA-förstärkare. Phono-ingångar finns ju .. betyder det att förstärkare finns?
Eller får jag bättre ljud från LP om jag har en LP-spelare med inbyggd förförstärkare eller en lös förförstärkare och kopplar till CD-ingången?
Postad 25 december 2010 - 10:52
Unregisteredbd15be38
-
Unregisteredbd15be38
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har en 805 och undrar precis samma sak  Fick en vinylspelare igår utan RIAA förstärkare och funderar på om jag skall packa upp den eller byta den till en med inbyggd RIAA. Det vore väl konstigt om man nämner Phono ingång som en feature och sedan inte har RIAA steg? Eller? Annars skulle man ju kunna koppla in skivspelaren på vilken ingång som helst. Hej och hå.
Hoppas någon har lust att hjälpa mig med en fråga. Har min Onkyo 705 en inbyggd RIAA-förstärkare. Phono-ingångar finns ju .. betyder det att förstärkare finns?
Eller får jag bättre ljud från LP om jag har en LP-spelare med inbyggd förförstärkare eller en lös förförstärkare och kopplar till CD-ingången?
Postad 27 december 2010 - 21:51
Unregisteredbd15be38
-
Unregisteredbd15be38
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag har en 805 och undrar precis samma sak 
Fick en vinylspelare igår utan RIAA förstärkare och funderar på om jag skall packa upp den eller byta den till en med inbyggd RIAA.
Det vore väl konstigt om man nämner Phono ingång som en feature och sedan inte har RIAA steg? Eller? Annars skulle man ju kunna koppla in skivspelaren på vilken ingång som helst.
Svarar mig själv eftersom jag testat nu, det funkar fint, RIAA finns inbyggd
Postad 16 augusti 2011 - 20:44
Unregistered7126f11a
-
Unregistered7126f11a
-
Forumräv
-
-
557 inlägg
Hej
Vet någon om den släpper igenom Deep color ? finns en meny där det står xvYCC vet inte om det är Deep color.
På min Blue-ray finns Deep color som val i menyn så den bör ha det, men på chassit står det nämt x.v.Colour på Blue-ray spelaren.
Onkyo 705 har ju HDMI 1.3a som ska stödja Deep Color men som sagt så står det inte någonstans i manualen.
Varför jag undrar är att jag ska byta projektor som ochså har Deep Color så inte onkyon blir bromskloss.
Föresten vilka filmer har Deep Color eller är det alla ?
MrDTS
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|