Samsung DCB-B270Z
107 svar till detta ämne
Postad 30 May 2008 - 20:45
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
Idag fick jag frispel. Jag slår på boxen och skall kolla EPG:n. Nu visar EPG:n nästan enbart SVT1 dessutom upprepat på flera rader.
Jag drar strömmen och startar om efter ett tag samma skit.
Ni kan se på den bifogade filen hur det ser ut.
SamsungDCB_B270Z.JPG 86.57K
0 Antal nerladdningar
Varning för denna skräpprodukt och Samsung i Sverige. Enligt deras svenska skräpsupport föreligger inget fel och de kommer inte att släppa en ny firmware.
Comhem säger dock att de känner till problem och att de jobbar på en lösning.
ALDRIG MER SAMSUNG!
Postad 01 June 2008 - 12:51
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Idag fick jag frispel. Jag slår på boxen och skall kolla EPG:n. Nu visar EPG:n nästan enbart SVT1 dessutom upprepat på flera rader.
Jag drar strömmen och startar om efter ett tag samma skit.
Ni kan se på den bifogade filen hur det ser ut.
SamsungDCB_B270Z.JPG 86.57K
0 Antal nerladdningar
Varning för denna skräpprodukt och Samsung i Sverige. Enligt deras svenska skräpsupport föreligger inget fel och de kommer inte att släppa en ny firmware.
Comhem säger dock att de känner till problem och att de jobbar på en lösning.
ALDRIG MER SAMSUNG!
Jag säger inte att detta är en permanent lösning, men så här gör man för att undvika felet i möjligaste mån: 1. Grundinställ boxen. 2. Fixa din favoritlista som du vill ha den. 3. Din favoritlista kommer nu vara intakt och EPG:n kommer inte strula så länge du inte gör boxen strömlös.
Postad 02 June 2008 - 18:42
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
Tack för tipsen duga - men det hjälper inte hela vägen fram ;-)
Problemet är även att informationen inte visas efter tag när man zappar utan att gå via EPG:n. Enda lösningen jag kommit fram till där, är en omstart genom att göra den strömlös.
Jag var på OnOff i lördags och berätta om problemen. All heder till OnOff då jag omgående fick en ny box. Dock beter sig även den nya boxen underligt, fast på ett annat vis.
Den nya boxen har startat om sig själv 2 ggr på 2 dagar. Vad detta betyder har jag ingen aning om, men jag blir orolig att även denna box har kvalitétsproblem.
Postad 04 June 2008 - 09:26
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Problemet är även att informationen inte visas efter tag när man zappar utan att gå via EPG:n. Enda lösningen jag kommit fram till där, är en omstart genom att göra den strömlös.
Jag var på OnOff i lördags och berätta om problemen. All heder till OnOff då jag omgående fick en ny box. Dock beter sig även den nya boxen underligt, fast på ett annat vis.
Den nya boxen har startat om sig själv 2 ggr på 2 dagar. Vad detta betyder har jag ingen aning om, men jag blir orolig att även denna box har kvalitétsproblem.
Min startar om sig 1-2 ggr per månad, det överlever jag.
Postad 06 June 2008 - 21:50
jhw
-
jhw
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Undrar vilken signalstyrka ni får av Comhem och Samsung DCB-B270Z. Jag nappade på ett erbjudande från Comhem för cirka tre veckor sedan och har upplevt stora problem med låg signalstyrka vilket leder till kass bild eller ingen bild alls (söker efter signal). Jag bor i västra Göteborg.
Postad 07 June 2008 - 01:45
Unregistered62144f89
-
Unregistered62144f89
-
Amatör
-
-
82 inlägg
Samsungen är kinkig. Uppdatera denna information själv minst vare sjunde dag (1 dag/vecka). Om du ej tappat hela informationen (likt bilden) så hoppa till steg 2. Har du tappat EPG infon i din box? 1. Ryck strömmen, stoppa in efter 30sek 2. Gå till kanalplats 62 (The Voice TV) 3. Tryck på EPG, avvakta 10-60 sekunder Du ser det inte själv iom att programmen fylls på längre ut än vad guiden visar. Men det uppdateras. Sen är det bara att köra. Uppdaterar man den inte manuellt kan man råka ut för denna baksmäll. Har inte upplevt det som att vara något som drabbat alla 270-boxar dock. Fast alla gör ju olika saker, och tittar olika mycket. Undrar vilken signalstyrka ni får av Comhem och Samsung DCB-B270Z. Jag nappade på ett erbjudande från Comhem för cirka tre veckor sedan och har upplevt stora problem med låg signalstyrka vilket leder till kass bild eller ingen bild alls (söker efter signal). Jag bor i västra Göteborg.
Signalstyrka får ligga på allt mellan 8-60% Signalkvalité ska alltid vara över 80%. Lägre värden tyder på för svag signal. Plocka bort T-koppling och skarvar om du har sådana. Plocka ur och stoppa in antenn för att utesluta kontaktfel. Prova till sist ny antennkabel. Får du bra värden, men dålig bild (frysningar/blockbildningar) på flera kanaler? Då betyder det att boxen är kass då det inte "vet om" att den får för dålig signal och måste lagas/bytas. Händer det att bilden är bra när du just startat boxen? Och att den sedan blir sämre efter någon tids tittandes? Kan då vara att tunern i boxen blir överhettad. För att veta detta så ryck strömmen ur boxen när frysningar sker. Låt den vara ute i 30min och stoppa sedan in den. Är bilden bra så vet du vad trasslet är och boxen måste lagas/bytas.
Redigerat av Unregistered62144f89, 07 June 2008 - 01:51.
Postad 07 June 2008 - 09:05
jhw
-
jhw
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Postad 15 June 2008 - 19:03
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
jag har lite problem och hoppas att nån kanske kan hjälpa mig.. enligt egenskaperna på prisjakt för den här boxen så gäller följande; Antal SCART med RGB - Ja (1 st) vilket jag i alla fall tolkar som att man borde kunna använda en scart-componentkabel, eller ? köpte en sån här:  och boxen är inställd på "TV-inställning: RGB" och är kopplad på samma sätt som mitt xbox genom recievern (Marantz SR7002) men jag får ingen bild men dock ljud. xboxen hoppar igång direkt, så jag antar att felet måste ligga i boxen på nåt sätt. i manualen till digitalboxen står det dock inget om RGB och inte heller vilka format som skickas ut, men reciever klarar 480p/i,576p/p,720p,1080i så jag fattar ingenting ! 720(H) x 576(v) x 50 fields/sec = 576p eller 576i antar jag? vilket gör att det hela borde fungera utan krångel.. så om nån har en lösning vore jag superglad!
Postad 15 June 2008 - 21:39
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
Boxen måste stå i läget "Komponent" för att det ska funka, förutsatt att den inställningen finns.
Trots färgkodningen på kablarna så är det inte RGB som används i komponentanslutningar, utan YPbPr, där färg- och ljusinformationen omfördelats utifrån RGB. Medan YPbPr innehåller en inbäddad synksignal, tar SCART sin synk från den vanliga kompositsignalen som skickas ut parallellt med RGB. I RGB-läget blir därmed signalen omöjlig för mottagaren att reda ut via SCART->komponentanslutning, så man måste ställa in boxen på komponentläge i förväg för att få någon bild alls.
720x576x50 fält innebär 576i. Fält är helt enkelt de halvupplösta bilder som utgör sammanflätad video.
Postad 15 June 2008 - 21:56
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
jag har lite problem och hoppas att nån kanske kan hjälpa mig..
enligt egenskaperna på prisjakt för den här boxen så gäller följande; Antal SCART med RGB - Ja (1 st) vilket jag i alla fall tolkar som att man borde kunna använda en scart-componentkabel, eller ? köpte en sån här:

och boxen är inställd på "TV-inställning: RGB" och är kopplad på samma sätt som mitt xbox genom recievern (Marantz SR7002) men jag får ingen bild men dock ljud. xboxen hoppar igång direkt, så jag antar att felet måste ligga i boxen på nåt sätt. i manualen till digitalboxen står det dock inget om RGB och inte heller vilka format som skickas ut, men reciever klarar 480p/i,576p/p,720p,1080i så jag fattar ingenting !
720(H) x 576(v) x 50 fields/sec = 576p eller 576i antar jag? vilket gör att det hela borde fungera utan krångel.. så om nån har en lösning vore jag superglad! 
Boxen klarar RGB vilket inte är detsamma som komponent. Lämna tillbaka kabeln. Använd i stället en vanlig scartkabel och koppla den till scartingång som klarar RGB på teven.
Postad 15 June 2008 - 22:09
Litecore
-
Litecore
-
Användare
-
-
244 inlägg
Boxen klarar RGB vilket inte är detsamma som komponent. Lämna tillbaka kabeln. Använd i stället en vanlig scartkabel och koppla den till scartingång som klarar RGB på teven.
misstänkte att det var så, jaha. fan! inte så mycket att försöka ordna till i så fall  tänkte jag skulle slippa dra en fet scartkabel upp till tvn men jag får leva med det..
Postad 16 June 2008 - 21:17
tikon
-
tikon
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej!
Jag funderar på att köpa en Samsung DCD-B270Z.
Jag har ett kabeltvnät som klarar DVB-C mottagare.
Men mottagaren som jag kan köpa kommer från comhem, kommer det att fungera?
Tacksam för svar
Mvh Andreas
Postad 22 June 2008 - 12:24
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Hej!
Jag funderar på att köpa en Samsung DCD-B270Z. Jag har ett kabeltvnät som klarar DVB-C mottagare. Men mottagaren som jag kan köpa kommer från comhem, kommer det att fungera?
Tacksam för svar
Mvh Andreas
Har du comhems analoga basutbud har du säkert det digitala också. Gå in på deras hemsida och kolla om din adress stämmer med deras nät.
Postad 25 June 2008 - 21:50
tikon
-
tikon
-
Rookie
-
2 inlägg
Har du comhems analoga basutbud har du säkert det digitala också. Gå in på deras hemsida och kolla om din adress stämmer med deras nät.
Nej jag har inte comhem, har sydantenn så därför vet jag inte om boxen fungerar för mig.
Postad 26 June 2008 - 09:02
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Nej jag har inte comhem, har sydantenn så därför vet jag inte om boxen fungerar för mig.
Standardsvar: Fråga Sydantenn.
Postad 26 June 2008 - 22:31
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Har idag fått hem denna box, bor i ett Comhem hus. När boxen är "Standby" och jag startar TV´n så hamnar jag automatiskt på AV1, dett gör jag inte på någon annan box jag har ägt eller äger nu. Att TV´n byter till AV1 när jag startar boxen det vore normalt men inte i standby. Är det så för er andra också?
Har sedan tidigare en Samsung DCB 260 och en Samsung PVR 850, TV´n är en Sony 32U3000.
Har inte hittat något sätt att ändra detta i någon menu, varken för TV eller dekoder.
Precis så har min box fungerat i flera år.... att TV'n alltid startar på AV1 oavsett vilken knapp man valt för TV'n. Boxen är på hela tiden, en Maximum C-802CXCI. Jag märkte att detta gick över ifall jag använde den andra scart kontakten (VCR) från boxen till TV'n. Då kunde jag starta TV'n (Sony LCD bakproj 50" á la jan.2006) genom att trycka på ex. knapp 6 och den kanalen startade med TV'n. Boxen verkar ha lagt av för gott sedan en vecka. Ej möjligt att få ge ut någon kanal trots flera fabriks nollställningar och söka upp alla kanaler igen vilket brukar funka. Så det blev en Samsung DCB-B270Z box för 1:- från ComHem, bindningstid 2 år vilket är OK. Jag har haft abonnemanget sedan 2002 så det lär rulla på ett tag till. Vill jag se någon bra film så blir det en DVD och bioljud. Får se hur det fungerar när jag kopplat in boxen som ej har kommit ännu. Förhoppningsvis mycket bättre än min förra som var seeeg i kanalbytena..Den måste också funka med Scart2 där jag har enhet för trådlös bild/ljud överföring till sovrumsTv'n vilket har funkat utan störningar i 5 år. Får också se hur autoformatet på TV'n fungerar med denna box. Hittills så kör jag "Wide" där det är wide screen eller "Smartzoom" på 4:3 då hela bilden förstoras upp och inga svarta kanter. Detta blir rätt av sig själv för det mesta. Bilden kan fås att glida upp/ned med fjärren ifall texten ramlar utanför i "Smartzoom" läget på Tv'n.
Redigerat av Per_We, 26 June 2008 - 22:32.
Postad 27 June 2008 - 09:36
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Precis så har min box fungerat i flera år.... att TV'n alltid startar på AV1 oavsett vilken knapp man valt för TV'n. Boxen är på hela tiden, en Maximum C-802CXCI. Jag märkte att detta gick över ifall jag använde den andra scart kontakten (VCR) från boxen till TV'n. Då kunde jag starta TV'n (Sony LCD bakproj 50" á la jan.2006) genom att trycka på ex. knapp 6 och den kanalen startade med TV'n. Boxen verkar ha lagt av för gott sedan en vecka. Ej möjligt att få ge ut någon kanal trots flera fabriks nollställningar och söka upp alla kanaler igen vilket brukar funka.
Så det blev en Samsung DCB-B270Z box för 1:- från ComHem, bindningstid 2 år vilket är OK. Jag har haft abonnemanget sedan 2002 så det lär rulla på ett tag till. Vill jag se någon bra film så blir det en DVD och bioljud. Får se hur det fungerar när jag kopplat in boxen som ej har kommit ännu. Förhoppningsvis mycket bättre än min förra som var seeeg i kanalbytena..Den måste också funka med Scart2 där jag har enhet för trådlös bild/ljud överföring till sovrumsTv'n vilket har funkat utan störningar i 5 år. Får också se hur autoformatet på TV'n fungerar med denna box. Hittills så kör jag "Wide" där det är wide screen eller "Smartzoom" på 4:3 då hela bilden förstoras upp och inga svarta kanter. Detta blir rätt av sig själv för det mesta. Bilden kan fås att glida upp/ned med fjärren ifall texten ramlar utanför i "Smartzoom" läget på Tv'n.
Ställ in 4:3 på teven och wide i boxen. Då kommer boxen se till att du alltid får rätt proportioner. Dvs är det en 4:3-sändning så får du svarta remsor på sidorna av bilden och du slipper utdragen bild.
Postad 27 June 2008 - 10:51
Per_We
-
Per_We
-
Användare
-
-
128 inlägg
Ställ in 4:3 på teven och wide i boxen. Då kommer boxen se till att du alltid får rätt proportioner. Dvs är det en 4:3-sändning så får du svarta remsor på sidorna av bilden och du slipper utdragen bild.
Ja det blir intressant när boxen kommer hur det blir. Förhoppningsvis som idag då 4:3 sändningar inte blir utdragna, endast uppförstorade så att det fyller ut hela bredden. Det blir dock för stort höjdled och remsor som hamnar utanför, under, över sidor.. Men ibland är det kul att få saker uppförstorade och det är inget viktigt som hamnar utanför.
Postad 08 July 2008 - 17:23
lacunaz
-
lacunaz
-
Användare
-
-
247 inlägg
Hej.
Skall hämta ut denna boxen idag.
Skall man köpa nu scart kabel med bättre kvalite, gör det nån skilldnad?
eller ska ja köra på den som följer med i paketet?
tack
Postad 09 July 2008 - 14:35
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Hej.
Skall hämta ut denna boxen idag. Skall man köpa nu scart kabel med bättre kvalite, gör det nån skilldnad? eller ska ja köra på den som följer med i paketet?
tack
Den som följer med duger nog alldeles utmärkt.
Postad 10 July 2008 - 12:02
Puder-k
-
Puder-k
-
Amatör
-
-
88 inlägg
Eftersom det inte går att koppla denna via förstärkaren så går det inte att se tv på projektorn. Läste lite för några inlägg sedan om en som försökte koppla den till förstärkaren.
Förbannat, det kallas digital box men man kopplar det ändå analogt och med en så pass uråldrig signal som vanlig rgb. Denna box känns typ stenålder! Skitsak!
Postad 10 July 2008 - 16:08
lacunaz
-
lacunaz
-
Användare
-
-
247 inlägg
Det måste la gå att koppla till förstärkare om den har digital ljudingång va?
Postad 10 July 2008 - 17:11
Gunnar_R
-
Gunnar_R
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Ja, och har man ingen inbyggd DAC eller separat dito, så kan man ta den analoga ljudsignalen från scarten.
Sedan duger RGB alldeles utmärkt för en box i denna klass som enbart visar SD-kanaler. Skulle snarare vara märkligt att sätta en HDMI-utgång på en box som inte visar HD-kanaler.
Vad man dock kan klaga på är att det inte går att få RGB på både AV1 och AV2.
Postad 12 July 2008 - 19:42
muchcup
-
muchcup
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag har denna box och skulle behöva veta hur jag får in ljudet till min förstärkare (Yamaha RX-V661) via optiskt? Jag hittar inga inställningar för det i digitalboxen och ljudet går som vanligt till tvn. Tvn är inkopplad via en scartkabel och en optisk kabel går in i förstärkarens input-port.
Någon vänlig själ som kan berätta hur jag gör?
*edit* Jag lyckades få ut ljudet i mina högtalare genom att välja "internal mute = on" i tvn. Är det detta man ska behöva göra tro?
Redigerat av muchcup, 12 July 2008 - 20:03.
Postad 27 July 2008 - 12:28
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Ja, och har man ingen inbyggd DAC eller separat dito, så kan man ta den analoga ljudsignalen från scarten.
Sedan duger RGB alldeles utmärkt för en box i denna klass som enbart visar SD-kanaler. Skulle snarare vara märkligt att sätta en HDMI-utgång på en box som inte visar HD-kanaler.
Komponent skulle visserligen vara bättre och helt rimligt att ha på denna box men då går det ju inte att skicka RGB till dvd-recordern samtidigt.
Postad 06 September 2008 - 13:17
Unregistered6df60672
-
Unregistered6df60672
-
Veteran
-
-
1811 inlägg
Lämnade in min box i juni för att den hängde sig vid timing av program. Fick tillbaka den efter ett par veckor med reparation där de hade bytt ut mottagaren.
Men vad händer... Jo skitboxen hänger sig fortfarande!!
För att kunna spela in utan störningar och elände kan jag inte stänga av boxen innan en timer-inspelning utan måste låta den stå på hela tiden. Ja ja, det är bara att stå ut och hoppas på en ny HD box snart som inte strular.
Borde nästan starta en omröstning om det finns en box som fungerar felfritt...
Postad 01 November 2008 - 21:24
bjolund
-
bjolund
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag har den här boxen inkopplad till min förstärkare via optisk kabel. Ljudet fungerar bra, förutom att SVT 1 och 2 har MYCKET högre volym än alla andra kanaler (har comhems 8 favoriter). Riktigt störande när man zappar runt, nån som har någon aning om varför det är så?
Postad 26 November 2008 - 22:19
Unregistered080efb6d
-
Unregistered080efb6d
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag fick idag göra en uppgradering av mjukvaran för denna box. Någon som vet vad som hänt?
Postad 27 November 2008 - 08:13
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Hmm, skumt! Jag har en DCB-B270Z och en DCB-260Z, och jag fick också göra en uppdatering härom dagen...men på 260:an. Provade starta om 270:an också men ingen uppdatering på den.
Hur som helst. Bättre EPG efter uppdateringen. Lite annat utseende på den också. Finns säkert dokumenterat nånstans vad mer som ingick i uppdateringen men jag hittar det ingenstans.
Postad 27 November 2008 - 17:50
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
Jag fick idag göra en uppgradering av mjukvaran för denna box. Någon som vet vad som hänt?
Intressant, hoppas Samsung har tagit åt sig angående de problem som har rapporterats. Man kan ju alltid hoppas... Vilken mjukvaruversion har du fått nu? Jag är ganska angelägen att få en fix då min måste startas om varannan dag genom att dra strömmen (detta är min andra box, den första var lika dan).
Postad 27 November 2008 - 18:47
Unregisteredd50e3ce3
-
Unregisteredd50e3ce3
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Hmm, skumt! Jag har en DCB-B270Z och en DCB-260Z, och jag fick också göra en uppdatering härom dagen...men på 260:an. Provade starta om 270:an också men ingen uppdatering på den.
Hur som helst. Bättre EPG efter uppdateringen. Lite annat utseende på den också. Finns säkert dokumenterat nånstans vad mer som ingick i uppdateringen men jag hittar det ingenstans.
Samma här, 260:an uppdaterad men inte 270:an.
Postad 28 November 2008 - 10:21
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Intressant, hoppas Samsung har tagit åt sig angående de problem som har rapporterats. Man kan ju alltid hoppas...
Vilken mjukvaruversion har du fått nu?
Jag är ganska angelägen att få en fix då min måste startas om varannan dag genom att dra strömmen (detta är min andra box, den första var lika dan).
Såvitt jag kunnat se så fungerar uppdateringen av EPG:n bättre nu. Sitter på jobbet men ska kolla sen vilken mjukvaruversion jag har.
Postad 28 November 2008 - 22:15
Unregistered080efb6d
-
Unregistered080efb6d
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Jag har fått version 122.
Postad 29 November 2008 - 19:17
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Jag har fått version 122.
För B260Z alltså. Då kan vi vara säkra på att ingen ny mjukvara släppts för B270Z, eller hur?
Postad 18 December 2008 - 18:10
Unregisteredeb1967c8
-
Unregisteredeb1967c8
-
Användare
-
-
129 inlägg
Nu är jag konfundersam...
Jag har varit i kontakt med Samsung Sverige flera gånger angående buggar i 270Z, senast för ett par veckor sedan.
Jag har bifogat bilder på fel och beskrivit buggar till Samsung. Samsung har dock hävdat att inga fel finns och ingen uppdatering kommer att distribueras via ComHem. Detta tyckte jag var mycket arrogant.
Döm om min förvåning när jag kommer hem idag och slår på boxen runt 17:45 idag, jag får en fråga om jag vill uppdatera boxen.
Nu blir jag förbannad, alltså har Samsung haft en fix/flera fixar på gång men envist hävdat att det föreligger inga fel på deras mjukvara.
Fy f*n för Samsung - "the most ignorant company around..."
Hoppas uppdateringen fixar alla buggar jag har rapporterat in!
Postad 18 December 2008 - 21:41
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Uppdaterar NU!
Första omdöme: Märker ingen som helst skillnad. Buggen med att det är signal ut på scart-utgången även när boxen befinner sig i standby-läge är _ej_ åtgärdad.
Ska nämnas att jag inte gjort en fabriksåterställning efter uppgraderingen.
Redigerat av Unregistered1124, 18 December 2008 - 21:50.
Postad 01 January 2009 - 13:23
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Uppdaterar NU!
Första omdöme: Märker ingen som helst skillnad. Buggen med att det är signal ut på scart-utgången även när boxen befinner sig i standby-läge är _ej_ åtgärdad.
Ska nämnas att jag inte gjort en fabriksåterställning efter uppgraderingen.
Någon som märkt någon skillnad? Buggar som kvarstår: Signal ut på AV1 även i standby-läge. Boxen har startat om sig två ggr hittills. Vanligtvis/alltid innebär felet hela bilden vid kanalbyte blir grön och boxen startar om. Vid användning av timer-funktionen ställer boxen om sig från vald favoritlista till den "globala" kanallistan med samtliga kanaler. Comhem har öht inte uppdaterat informationen på sin sida, det står fortfarande att 010 är senaste mjukvaran, men det är alltså 011 som senast skickats ut.
Postad 02 January 2009 - 13:18
Msport
-
Msport
-
Rookie
-
1 inlägg
Fungerer denne mottakeren uten kort? Vurderer å kjøpe den for å benytte den på ukryptert digital nett. Hjemme i norge er det nesten ingen bokser å kjøpe uten å tegne abonement....
På forhånd takk for svar
Postad 12 January 2009 - 15:09
Molleson
-
Molleson
-
Rookie
-
2 inlägg
Suck. Beställde denna box av CH idag efter att ha fått bekräftat att det fanns komponentutgång och HDMI. När jag läser ovan ser det ju absolut inte ut så. Får väl skicka tillbaka skiten då antar jag? Dubbelsuck. Mvh, Roger
Postad 12 January 2009 - 20:34
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
Suck. Beställde denna box av CH idag efter att ha fått bekräftat att det fanns komponentutgång och HDMI. När jag läser ovan ser det ju absolut inte ut så. Får väl skicka tillbaka skiten då antar jag?
Dubbelsuck.
Mvh, Roger
Märkligt. http://comhem.se/por...m/tv_digitalbox
Postad 19 January 2009 - 11:40
micke27
-
micke27
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Jag har denna box och skulle behöva veta hur jag får in ljudet till min förstärkare (Yamaha RX-V661) via optiskt? Jag hittar inga inställningar för det i digitalboxen och ljudet går som vanligt till tvn. Tvn är inkopplad via en scartkabel och en optisk kabel går in i förstärkarens input-port.
Någon vänlig själ som kan berätta hur jag gör?
*edit* Jag lyckades få ut ljudet i mina högtalare genom att välja "internal mute = on" i tvn. Är det detta man ska behöva göra tro?
Undrar EXAKT samma sak...! Kör optisk från både TV och digitalbox men inget ljud från förstärkaren från nån av dem..
Postad 19 January 2009 - 18:14
micke27
-
micke27
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Mitt problem löst! (Tack till HBB som pekade mig i rätt riktning)
Det var bara att "tala om" för receivern (H/K AVR-235) att det kommer digitala ljudsignaler genom den eller den ingången och välja om det är coaxial eller optisk.
Tryckte t.ex. först på TV-knappen på fjärren till receivern och sen på Digital Select knappen (på samma fjärr) sen var det bara bläddra med piltangenterna tills det stod Video 3 (motsvarar TV-knappen på fjärren)/Opt 2 (då jag kopplat TV'ns optiska ljudutgång till inång 2 på receivern).
Sen tryckte jag på knappen för digitalbox på fjärren och valde Opt 1.
Voila!
Upptäckte också att det är bäst att stänga av ljudet från TV'n (mute på TV-fjärren) för att undvika osynk.
Postad 24 January 2009 - 16:35
bjolund
-
bjolund
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Mitt problem löst! (Tack till HBB som pekade mig i rätt riktning) Det var bara att "tala om" för receivern (H/K AVR-235) att det kommer digitala ljudsignaler genom den eller den ingången och välja om det är coaxial eller optisk. Tryckte t.ex. först på TV-knappen på fjärren till receivern och sen på Digital Select knappen (på samma fjärr) sen var det bara bläddra med piltangenterna tills det stod Video 3 (motsvarar TV-knappen på fjärren)/Opt 2 (då jag kopplat TV'ns optiska ljudutgång till inång 2 på receivern). Sen tryckte jag på knappen för digitalbox på fjärren och valde Opt 1.
Voila!
Upptäckte också att det är bäst att stänga av ljudet från TV'n (mute på TV-fjärren) för att undvika osynk.
Hur är det när du kollar på SVT 1 och 2? Får du samma problem som jag har (skrev det längre upp i tråden) att dessa två kanaler har mycket högre volym än alla andra? De kör väl äkta digitalljud, men det gör väl svt24 oxå och där är det inga problem. Det är rätt jobbigt att zappa när det är såhär...
Postad 25 February 2009 - 20:33
Bergstream
-
Bergstream
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur uppdaterar man mjukvaran till 0.11 ?
Jag har försökt flera gånger man jag får bara meddelandet "Du kan inte uppdatera mjukvaran"!
Kan man kanske bara uppdatera boxen då comhem väljer att skicka ut nya uppdateringar ?
mvh/ Johan
Postad 08 October 2009 - 17:37
Unregistered1124
-
Unregistered1124
-
Beroende
-
-
1000 inlägg
ÄNTLIGEN!
Version 11 är ersatt av version 16 och tro det eller ej, men scart-buggen är fixad! Dvs om du har boxen i standby-läge så skickar den numera _inte_ ut signal på scart-utgången.
I övrigt har jag ännu inte märkt någon skillnad.
Postad 15 October 2009 - 20:52
kokkelimokk
-
kokkelimokk
-
Lärjunge
-
-
410 inlägg
En liten fråga. Någon som vet om den här boxen fungerar med Tele2s kabel-tv nät?
Postad 16 October 2009 - 19:08
Unregisteredd6fd98d2
-
Unregisteredd6fd98d2
-
Användare
-
-
221 inlägg
ÄNTLIGEN!
Version 11 är ersatt av version 16 och tro det eller ej, men scart-buggen är fixad! Dvs om du har boxen i standby-läge så skickar den numera _inte_ ut signal på scart-utgången. 
I övrigt har jag ännu inte märkt någon skillnad.
Även detta fixades i v16. TV-guiden. TV-guidens hantering av datainsamling är omgjord och ska ge ett bättre resultat. Nu ska (i nästan alla situationer) alla program för samtliga 3 dygn hämtas in. Får boxen slut på minnet kan det uppstå tomma fält i TV-Guiden. Dessa fält ska fyllas på efter maximalt ytterligare någon minut. Ingen felskylt vid svag signal. Vid svag signal visades inte skylten ”Söker efter signal” utan boxen visade bara svart bild. Nu visas skylten då TV-bilden inte kan visas korrekt, dvs. då signalen är så svag att makroblocken knappt rör sig men demodulatorn fortfarande är låst. (Boxen visar naturligtvis – som tidigare – felskylten då signal helt saknas) SCART-aktivering. Vid start från standby så ska boxen skicka en styrsignal till TV:n för att TV:n ska lägga sig i AV/EXT-läge och därmed visa bild från boxen. Detta fungerade inte med alla TV-apparater men är förbättrat i den nya mjukvaran. Bildförhållande. Vid återval av 4:3 så ändrades bildkvoten till ”Full” istället för Letterbox. Detta är åtgärdat. Menyöversättingar. Det återstod några texter i menyn för språkval som nu fått korrekta svenska översättningar. Text-TV. Bläddring i Text-TV med PG-/PG+ fungerar nu korrekt. Tidigare envisades boxen med att gå till sida 100 efter tryck på PG-.
Postad 27 November 2009 - 14:32
Unregistered373c43fa
-
Unregistered373c43fa
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej
När jag försöker koppla in boxen till Projjen via en scart/s-video adapter så får jag ingen bild. Något tips?. Någon som har kopplat in sin box via adapter till en projektor?
Postad 27 November 2009 - 19:15
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej
När jag försöker koppla in boxen till Projjen via en scart/s-video adapter så får jag ingen bild. Något tips?. Någon som har kopplat in sin box via adapter till en projektor?
Är du säker på att boxen kan skicka s-video? Eller så har du missat att ändra i menyn vilken signal som ska skickas, alternativt att du anslutit till fel scart. Det är nästan alltid så att det bara är den ena som skickar s-video. Men mitt bästa tips är att den inte kan skicka s-video.
Postad 27 November 2009 - 23:02
IRQ
-
IRQ
-
Användare
-
-
110 inlägg
Scart #2 i boxen, är den bara en utgång? Hade hoppats på att det var ingång också. Jag såg att man ska/kan koppla en VCR till den, men hade hoppats på att kunna spela UPP från (t.ex) VCR genom digitalboxen till TVn - men så hittade jag ingen knapp på boxens fjärr för att välja den som ingång. Tänkte då att det säkert styrs av signal i kabeln men tji fick jag. Hittade inget i boxens manual heller. Här (sida 7) verkar det som att man ska koppla boxen till en ingång i TVn och VCRen till den andra: https://www.comhem.s...dedigitaltv.pdfJag har boxen, dvd och tv-spel som ska in på 2 scartar, är det möjligt? :(
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|