Postad 17 September 2007 - 22:39
Sådana här trådar dyker ju upp med jämna mellanrum, det är ju ingen slump direkt.
Postad 17 September 2007 - 22:51
Seriöst tänk själv att du hjälpt någon så kommer det 50 kort på posten
[plockat bort personuppgift /par-joha]
Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 11 January 2008 - 16:06.
Postad 17 September 2007 - 23:04
Postad 18 September 2007 - 12:33
Om du betalt till ett bankkonto och blivit bedragen så lämnar aldrig den banken ut några uppgifter om vem som står på kontot. Men om du kontaktar din egen bank som du betalt pengarna ifrån och ber dem göra en sk. "bedrägeriutredning" så kan de i sin tur kontakta bedrägarens bank och kräva dem på information om bedrägarens personuppgifter, något som de då blir tvungna att lämna ut.
Detta fungerar iaf om du har konto i Nordea, vet inte hur det är med de andra bankerna, men det låter som något som alla banker har....
Bara ett litet tips.
Postad 19 September 2007 - 13:24
Använd internetgirot eller liknande så slipper du sånt här i framtiden.
Dock hade du tur och fick pengarna tillbaka vilket är skit bra. Hoppas du lärt dig!
Redigerat av Engine52, 19 September 2007 - 13:25.
Postad 09 January 2008 - 19:21
Postad 09 January 2008 - 20:01
Själv har jag gjort ett 50-tal förskottsköp på Tradera och aldrig blivit blåst. Men jag blir aldrig blåst annars heller.
Postad 09 January 2008 - 22:30
Väldigt bra gjort av pappan! mer sånt
Håller med. Hoppas han läxar upp sin son ordentligt.
Postad 10 January 2008 - 02:43
Postad 10 January 2008 - 07:27
I sverige är det lagligt att lura folk på internet. Ialllafall kan man tro det när man ser vad polisen gör åt alla anmälningar. Dom inbjuder till bedrägerier.
Ja det är lite synd faktiskt. Men det är bara för att det är så svårbevisat och inte ekonomiskt försvarbart att lägga ner arbete på när det finns grövre brott som tar upp tiden.
Postad 10 January 2008 - 14:54
Jag har samma problem med en förbetald PS3...Också med konto i Borås.
Dock får jag inte tag i personen och skulle vara intresserad av en kontakt med dig för att se om övrig info stämmer.
Skulle mer än gärna få tag i honom. Jag har gjort en polisanmälan dock också.
Hör gärna av dig
Mvh
Joakim
Postad 10 January 2008 - 15:37
Tacksam för svar.
mvh
Joakim
Postad 11 January 2008 - 09:29
Kör med postförskott, då betalar man när man hämtar ut det. Brukar jag alltid propsa på. Hoppas det löser sig för dig!
Om det ligger ett par tegelstenar i paketet då?
I princip samma sak gäller väl för övrigt diverse "försäkringar" t.ex Blocket.
"Dyrare" prylar skulle jag aldrig köpa på annat sätt än på plats.
Redigerat av JoakimO, 11 January 2008 - 09:30.
Postad 11 January 2008 - 10:16
Hej
Jag har samma problem med en förbetald PS3...Också med konto i Borås.
Dock får jag inte tag i personen och skulle vara intresserad av en kontakt med dig för att se om övrig info stämmer.
Skulle mer än gärna få tag i honom. Jag har gjort en polisanmälan dock också.
Hör gärna av dig
Mvh
Joakim
Finns en välkänd bedragare från Boråstrakten se länk: http://www.bt.se/nyh...ffar(395523).gm
Behöver ju absolut inte ha att göra med det.
Redigerat av th_om_as, 11 January 2008 - 10:17.
Postad 11 January 2008 - 17:01
Postad 11 January 2008 - 17:18
Dessa personer måste stoppas.
Vad jag förstår är detta ganska vanligt och om vi vanliga personer hjälps åt så kan polisen lösa många fler fall.
Mvh
Joakim
Postad 05 February 2008 - 22:18
Varför kan inte bankerna hjälpa till om man visar upp vad som försegår?
Det är så dåligt att dom skyddar såna personer när det är så uppenbart vad en kund sysslar med
Postad 05 February 2008 - 23:47
Sorry om jag hi-jackar tråden men lite OT;
Hur som helst så har jag kollinummer och följer det på nätet. Så jag klarade mig tror jag. Dock verkar det tyska fraktföretaget fortsätta försöka att leverera till mig, men jag är ju på jobbet om dagarna så jag har kontakat säljaren så att han kan kontakta fraktarna och ge dem mitt telefonnummer.
Vad sker egentligen när ett fraktföretag fortsätter leverera hem till en och man inte är hemma? Borde de inte lämna skiten till närmsta postombud liksom. Företaget är privatpaketservice.hlg.de ... inget direkt välkänt företag för oss i Sverige...
EDIT: Mitt paket är nu hos posten. Fått hem en avi. *pustar ut*. Låter helt galet att DHL kör hem grejerna till avsändaren utan att ens kontakta mottagaren. Onödigt jobb för dem också liksom. Känns inte som en modern metod företaget kör, allt som krävs är ett telefonsamtal som upplyser en om att "vi kommer förbi nån gång mellan kl 12-14".. eller liknande.
Redigerat av shuriken, 06 February 2008 - 23:09.
Postad 06 February 2008 - 18:02
Sen kommer faktura på returfrakten till avsändaren.
En annan fuling en del kör med som luras är att om man ber dom skicka mot efterkrav eller postförskott.
Då får man oftast till svar att det jämnt blir problem med försenad utbetalning osv....
Om man varit med tillräckligt länge och köpt och sålt tidigare grejor över nätet så vet man det är bara skitsnack.
Om säljaren kör genom Ebay och har Paypal så har ni en garanti om det skiter sig.
Om ni kör med Blocket.se kan ni köra med Internetgirot.se som funkar kanon.
I alla andra fall kan man köra med efterkrav/postförskott, säljaren få pengarna på sitt postgirokonto inom 3-4 dagar efter du löst ut paketet.
Företag är oftast inga problem att betala i förskott till på Ebay utomlands, tyskarna vill oftast man betalar till detas företagskonto.
Generellt sett så är min erfarenhet att dom är mycket mer ärliga utanför Sverige.
Redigerat av Packetloss, 06 February 2008 - 18:12.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
14 bilder
28 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?