Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Proson Dubbla 15"

284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2007 - 23:29

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Vi får se vad KruTo säjer när han får dom..

Har ett par TOP 10 SAH V.2 som jag hat tänkt att ersätta. Är väldigt nöjd med dom även djupbas egenskaperna och det vore ju väldigt synd om dessa är sämre på djupbas!!! Vill ju inte gjärna byta ner sig på varken ljudkvalitet eller djupbas!

Hur är det med dina DC-15 sollerön? har hört att Cervin prioiterar mellenbas framför djupbas...

Kan ju säga som så att mina CLS-12:or spelar kanon både till film och musik. Bra tryck i mellanbasen (testa att spela lite Lamb of God låtar så får ni se själva) och de skakade om i rummet så jag fick sänka basen på min NAD C372 när jag såg på Transformers härom kvällen. Basen som jag får ut av den uppsättningen passar mig perfekt till både film och musik! Skall man köra med ett par CLS-15 så borde man nog ha lite mer förstärkarkraft dock.

Postad 13 November 2007 - 17:09

KruTo
  • KruTo
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hejsan, tyvärr blev det inte nå proson för mig. Fick tag i ett par begagnade DC1515 så det fick bli det iställe :P
dom vet man ju att presterar bra.

/ Tomas

Postad 13 November 2007 - 18:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
aja.. synd att man inte får läsa dina erfarenheter om dessa högtalare :D
kanske finns nån annan där ute som letar just efter en sånhär högtalare ? :P
Vegor brukar vara fina partyburkar dom med ; ) nöjer mej gott och väl med mina Dynavoice M-85.

Mvh

Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 13 November 2007 - 18:02.

Postad 16 November 2007 - 06:02

BorgHold
  • BorgHold
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
I somras gjorde jag mig av med mina Dynavoice M-85:or (då de inte va tillräckligt med kräm i dem) och har inte haft högtalare på nån månad... sen dök dessa as med 15 tummare upp på fynda och jag blev förälskad vid första ögonkastet... jag har planerat att köpa dem inom en snar framtid.. men då är ju frågan den.. vad behöver jag för steg för att kunna bli ihjälsparkad av dessa högtalare? ...

MVH// BorgHold.

Postad 30 November 2007 - 00:19

zu_generale
  • zu_generale
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nu börjar det likna något :) synd att man kommit över monsterhögtalartröskeln
och börjat inrikta sig på finlir (iofs från stora högtalare fortfarande.)

Dom där i en studentkorridor med ett PA-steg hade varit klockrent

edit: kan tillägga att dessa högtalare går in i kategorin där det inte spelar så stor roll
hur dom egentligen låter, bara dom inte låter för illa. Bara storleken gör att det blir
kul att lyssna på såna högtalare :unsure:

//Håkan

har dem i en student korridor tillsammans med en HK 970, gissa vart hjärtat i korridoren pumpar!? :lol:¨

har precis besällt ett x-fi kort och CV steg....kommer bli bra till slut det här!

har kört clsc-12 förut och utan att vara nån expert av något slag alls tycker jag dessa klättrar en nivå(körde clsc-12orna med steg från nad)!

Redigerat av zu_generale, 30 November 2007 - 00:32.

Postad 30 November 2007 - 17:52

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Är du sugen å att lägga upp lite kort på högtalarna?
Gjärna lite "insider" kort..

Nöjd med dom annars??

Postad 30 November 2007 - 21:59

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Hittade denna på norska avforum.
ps : killen har dessa som extra surroundhögtalare med qln artech 12 som bakhögtalare och cerwin-vega 1515 som frontar :P:D

Bifogad fil(er)

Postad 30 November 2007 - 22:31

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
det ser ut att vara två olika element om man ser på magneterna...
verkar ju inte vara överdimensionerat direkt....

Postad 01 December 2007 - 10:40

Unregistered1919ead0
  • Unregistered1919ead0
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
eller så är det ett element från vardera högtlare på bilden ovan?

Postad 01 December 2007 - 11:30

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
japp det är ett baselement från vardera högtalare. Proson basarnas Magneter ser ut som mina M-85 magneter, storleksmässigt. Dom såg rätt små ut.

Postad 26 December 2007 - 11:22

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Hehe det var de klenaste magneter jag sett på länge! Det där kan jag lova är bara skräp. Ett "bra" 15-tumms element skall väga minst 15kg styck.

Nja.. så mycket behöver de nog inte väga för att anses som bra. 15 kilo är riktigt grovt, försök hitta något som väger så mycket..

Postad 26 December 2007 - 18:41

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Finns det någon som har några efarenheter om 215 utan att ha delat med sig om dom?
Stämmer det att dom är dåliga på djupbasorgier?

Postad 28 December 2007 - 00:47

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Detta med magnetstorlek är en omstridd fråga i många fall, magnetens storlek har mycket att göra med hur stor talspole basen har,en bas med en entums spole ock liten magnet kan ha samma egenskaper som en bas med 4 tums spole ock jätte magnet.Eftersom magneten ska påverka spolen runt så krävs det större magneter för större spolar.Det man vinner på stora talspolar ock magneter är effekttålighet.Mvh.

Postad 12 January 2008 - 14:42

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Hej!
Tänk nu efter pojkar.
Ni sitter och jämför Proson vs Cerwin-Vega

Man kan inte jämföra begagnade högtalare med nya högtalare
Självfallet hade proson högtalarna varit mycket billigare än CVna om dessa också varit begagnade.
Iallafall, nutids priser CLS-215 kostar 11000 på hifiklubben.
Proson Stratego 215 SA kostar 4500 på fynda.
Du får alltså mer än 2par Stratego 215 för samma pris som ett par CLS-215

Du får dubbelt så många element vilket = bättre ljudtryck & högre ljud.
Jag har själv ägt proson i mina dagar men har just nu ett par CV AT-100
Köpte dessa endast för jag fick dom för 800spänn utan basar av en kompis.
Proson top10 SAH som en kompis har spelar lätt MINST lika bra som mina CV AT-100.
Låter absolut lika bra, drar han ner basen och spelar med samma bas som mina CV AT-100 så kan han spela lika högt och med samma bas och samma "finljud"

Så i detta fall hade man självklart valt 2st Proson 215 eller ännu fler Proson 212.
Om man nu inte snöat in totalt på att CV är dom bästa högtalarna oavsett.

Postad 12 January 2008 - 15:20

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0
Hej

Jag funderar starkt på att köpa proson stratego 215sa/rr, då jag har proson stratego top10 sah å vet vad dom går för.Tror inte där är bättre djupbas i 12orna då 215 har större element som gör att basen blir grövre och dovare.
Kollar man sen upphängningen så ser den nästan ut till att vara fatboy, den ser stor ut för att vara hifi 15"bas.
215 går också lägre ner i frekvenserna som också säger imot att djupbasen ska va dålig.
Jag har lyssnat på många 15tums högtalare och tycker dom har bra djupbas med ett distinktare ljud än många mindre element. Så varför skulle inte dessa ha det?
Har en fråga också någon som vet om där är skillnad på proson stratego 215sa och proson stratego 215rr?

Postad 12 January 2008 - 20:18

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Jag har lyssnat på många 15tums högtalare och tycker dom har bra djupbas med ett distinktare ljud än många mindre element. Så varför skulle inte dessa ha det?

Måste bara inflika en liten kommentar, ursäkta för ot. Det jag upplevt under min hifikarriär är att det är mindre baselement som ger bättre, djupare och distinktare bas så länge vi inte pratar om ljudtryckskapacitet, för där vinner självklart stora element med lång slaglängd över små. Den djupaste, renaste och distinktaste bas jag har hört hittills är från mina nya Jamo D870. Basen i dom är EN 6,5 tummare. men då kan man inte nå samma ljudtryck även om dom även här överasskar med att kunna spela RIKTIGT högt, så elementstorlek är verkligen inget entydigt mått på varken basdjup, basmängd eller artikulation i basområdet.
...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar :mellow:
Hade jag varit spekulant på dylika högtalare så hade jag alla dagar valt 15-tumsvarianten bara för att
det är 15-tummare.

Postad 13 January 2008 - 10:39

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Vad är det för rila element du satt i?

/Johan

Hej!
Tänk nu efter pojkar.
Ni sitter och jämför Proson vs Cerwin-Vega

Man kan inte jämföra begagnade högtalare med nya högtalare
Självfallet hade proson högtalarna varit mycket billigare än CVna om dessa också varit begagnade.
Iallafall, nutids priser CLS-215 kostar 11000 på hifiklubben.
Proson Stratego 215 SA kostar 4500 på fynda.
Du får alltså mer än 2par Stratego 215 för samma pris som ett par CLS-215

Jag har själv ägt proson i mina dagar men har just nu ett par CV AT-100
Köpte dessa endast för jag fick dom för 800spänn utan basar av en kompis.
Proson top10 SAH som en kompis har spelar lätt MINST lika bra som mina CV AT-100.
Låter absolut lika bra, drar han ner basen och spelar med samma bas som mina CV AT-100 så kan han spela lika högt och med samma bas och samma "finljud"

Så i detta fall hade man självklart valt 2st Proson 215 eller ännu fler Proson 212.
Om man nu inte snöat in totalt på att CV är dom bästa högtalarna oavsett.

Postad 13 January 2008 - 12:21

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Det där är absolut ingen entydig sanning. Det stämmer i många fall men det kan lika gärna vara tvärtom, helt beroende på lådkonstruktion, elementkvalite, optimering av lådan mot elementet osv. Antal element säger, som jag nämnt även i andra trådar, mycket lite om hur en högtalare presterar.

Redigerat av snowspace, 13 January 2008 - 12:22.

Postad 13 January 2008 - 18:51

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Hehe det var de klenaste magneter jag sett på länge! Det där kan jag lova är bara skräp. Ett "bra" 15-tumms element skall väga minst 15kg styck.

Nja.. så mycket behöver de nog inte väga för att anses som bra. 15 kilo är riktigt grovt, försök hitta något som väger så mycket..

håller med the man... 15kg är vad en kraftig bilbas väger ett hifielement brukar oftast vara lättare

Postad 13 January 2008 - 18:55

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Detta med magnetstorlek är en omstridd fråga i många fall, magnetens storlek har mycket att göra med hur stor talspole basen har,en bas med en entums spole ock liten magnet kan ha samma egenskaper som en bas med 4 tums spole ock jätte magnet.Eftersom magneten ska påverka spolen runt så krävs det större magneter för större spolar.Det man vinner på stora talspolar ock magneter är effekttålighet.Mvh.

håller med dig på den punkten. Inte bara storleken är densiteten på den också. Vad det är för material. En stor magnet kan ju väga mindre än en mer kompakt mindre magnet

Postad 13 January 2008 - 18:59

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Måste bara inflika en liten kommentar, ursäkta för ot. Det jag upplevt under min hifikarriär är att det är mindre baselement som ger bättre, djupare och distinktare bas så länge vi inte pratar om ljudtryckskapacitet, för där vinner självklart stora element med lång slaglängd över små. Den djupaste, renaste och distinktaste bas jag har hört hittills är från mina nya Jamo D870. Basen i dom är EN 6,5 tummare. men då kan man inte nå samma ljudtryck även om dom även här överasskar med att kunna spela RIKTIGT högt, så elementstorlek är verkligen inget entydigt mått på varken basdjup, basmängd eller artikulation i basområdet.
...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar :)
Hade jag varit spekulant på dylika högtalare så hade jag alla dagar valt 15-tumsvarianten bara för att
det är 15-tummare.

Enligt min mening är en 6,5tummare mer snärtig en 15tummare djupare djupare för mig är dovare bas men jag vet inte det är min uppfattning

Postad 13 January 2008 - 19:03

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Jimmaiy.. Ett litet tips.. Det finns en knapp "Citera flera".. Så kan du skriva samtliga svar i et och samma inlägg.. :)

Postad 13 January 2008 - 19:15

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar :)
det är 15-tummare.

Enligt min mening är en 6,5tummare mer snärtig en 15tummare djupare djupare för mig är dovare bas men jag vet inte det är min uppfattning

Jag håller med om att en 15-tummare oftast spelar djupare (dovare, lägre i frekvens) än en 6,5 tummare...men den 6,5 tummaren som sitter i mina högtalare är något helt annat än alla andra 6,5-tummare jag har hört :) Hade jag kunnat så skulle jag demat låten "Avratz" med infected mushroom här för att visa vad den presterar, det är ganska häpnadsväckande.

(idag har jag visst glömt bort vad ödmjukhet är :wub: :wub: )

Mvh Håkan

Postad 14 January 2008 - 15:37

Jumbsan
  • Jumbsan
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar :P
det är 15-tummare.

Jag håller med om att en 15-tummare oftast spelar djupare (dovare, lägre i frekvens) än en 6,5 tummare...men den 6,5 tummaren som sitter i mina högtalare är något helt annat än alla andra 6,5-tummare jag har hört :D Hade jag kunnat så skulle jag demat låten "Avratz" med infected mushroom här för att visa vad den presterar, det är ganska häpnadsväckande.

(idag har jag visst glömt bort vad ödmjukhet är :blush: :P )

Mvh Håkan

Måste bara inflika att jag fixade hem låten nyss. Förstår vad du menar ;D Rätt rolig att testa med :wacko:

Redigerat av Jumbsan, 14 January 2008 - 15:43.

Postad 15 January 2008 - 22:00

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar :D
det är 15-tummare.

Jag håller med om att en 15-tummare oftast spelar djupare (dovare, lägre i frekvens) än en 6,5 tummare...men den 6,5 tummaren som sitter i mina högtalare är något helt annat än alla andra 6,5-tummare jag har hört :) Hade jag kunnat så skulle jag demat låten "Avratz" med infected mushroom här för att visa vad den presterar, det är ganska häpnadsväckande.

(idag har jag visst glömt bort vad ödmjukhet är :blush: :D )

Mvh Håkan

Måste bara inflika att jag fixade hem låten nyss. Förstår vad du menar ;D Rätt rolig att testa med ;)

Själv kör man fet ###### Hardstyle som för det mesta. Lagom distinkt o djup bas:D

Redigerat av Unregistered79206920, 15 January 2008 - 22:00.

Postad 19 January 2008 - 23:12

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

...
Fast det är liiite tuffare att kunna säga att man har 4 15-tumsbasar än att man har 4 12-tumsbasar B)
det är 15-tummare.

Jag håller med om att en 15-tummare oftast spelar djupare (dovare, lägre i frekvens) än en 6,5 tummare...men den 6,5 tummaren som sitter i mina högtalare är något helt annat än alla andra 6,5-tummare jag har hört :blink: Hade jag kunnat så skulle jag demat låten "Avratz" med infected mushroom här för att visa vad den presterar, det är ganska häpnadsväckande.

(idag har jag visst glömt bort vad ödmjukhet är :D ;) )

Mvh Håkan

Måste bara inflika att jag fixade hem låten nyss. Förstår vad du menar ;D Rätt rolig att testa med :lol:

Själv kör man fet ###### Hardstyle som för det mesta. Lagom distinkt o djup bas:D

tycker att tråden dött ut

Postad 19 January 2008 - 23:40

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Jasså, det säger du... :blink:

Postad 19 January 2008 - 23:42

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
hej,för att väcka liv i tråden igen så kolla va jag skivit tidigare om dessa högtalare,dom kan säkert prestera discobas mellan 60-70 hz på ett utmärkt sätt men djupbas är det nog nada utav tack vare att man stoppat i 2 st 15 tummare i en 160-170 liters låda, blir alltså ca 80 liter per 15 tummare,alla som har nån hum om lådvolym ock djupbas vet att en billig 15 tumsbas inte presterar djupbas i en sån låda.Det finns 15 tummare som spelar djupt i lådvolymer under 100l men då kostar dom en del.

Redigerat av sollerön, 20 January 2008 - 01:18.

Postad 20 January 2008 - 02:54

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig och beskriva vart det finns djupbas i denna låt! har lyssnat igernom den flera gånger utan att finna någon!!!

Redigerat av Martin, 21 January 2008 - 10:45.

Postad 20 January 2008 - 12:09

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Kan någon hjälpa mig och beskriva vart det finns djupbas i denna låt! har lyssnat igernom den flera gånger utan att finna någon!!!

Mest hela tiden, men det krävs en väldigt kompetent anläggning för att ta del av den. Det finns inte många vanliga högtalare som klarar av det, i princip alltid behöver man rejäla subbar som gå neråt 15 hz i alla fall utan att tappa för mycket.
Körde en lite analyze i Audacity så man kan se på ungefär vilka nivåer det jobbas på genom låten.

Jag vill inte såga högtalarna här i tråden, men varken Cervin eller Proson gör den här låten rätta, det KRÄVS subbar till den om man vill höra låten som den är tänkt från skaparna :blink:

Avrats är ju helt klart min favoritlåt också, spelar den nästan varje dag, finns väl inget skönare än när hela soffan rister av infraljud hehe

Frekvens (Hz) Nivå (dB)
2,691650 -7,828573
5,383301 -4,856415
8,074951 -4,501271
10,766602 -5,488697
13,458252 -5,953939
16,149902 -4,941330
18,841553 -2,733649
21,533203 0,528032
24,224854 3,938401
26,916504 5,987941
29,608154 7,468946
32,299805 9,371641
34,991455 10,379360
37,683105 6,793131
40,374756 4,290362
43,066406 1,878246
45,758057 -0,056688
48,449707 0,759493
51,141357 5,773206
53,833008 12,892900
56,524658 11,933878
59,216309 3,840892
61,907959 -0,465179
64,599609 -0,964487
67,291260 7,151608
69,982910 9,647096
72,674561 3,240030
75,366211 -0,734905
78,057861 -0,908380
80,749512 1,379305
83,441162 0,744582
86,132813 -4,761881
88,824463 -6,126195
91,516113 -5,716477
94,207764 -5,471632
96,899414 -5,424979
99,591064 -4,298226
102,282715 -2,554409
104,974365 -2,054254
107,666016 1,065542
110,357666 2,871241

Redigerat av Martin, 20 January 2008 - 12:10.

Postad 20 January 2008 - 12:19

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Menar du i avratz? Har inte lyssnat på den men du kan ju testa thx subwoofertest är inte där djpbas så får man nog byta högtalare hehe

Jag gillar star wars 3 precis i början när moderskeppet åker förbi. Då slår kolfibersubbasarna lagom:D fyfan vad skönt det är å ligga o titta i sängen då hehe. Basshaker vad är de?

Redigerat av Unregistered79206920, 21 January 2008 - 10:44.

Postad 21 January 2008 - 08:06

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Första riktigt djupa bastonen kommer vid 00.49, sen upprepas denna basgång många gånger genom låten. Det är den sista tonen/tonerna i "slingan" som är djupast, och detta hörs inte alls på sämre system, utan där låter det som en "vanlig" något svag baston. Första gången jag hörde detta var en mycket märklig upplevelse, hade aldrig tidigare hört bas som var så djup.

Postad 21 January 2008 - 17:28

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Problemet ligger nog i min MP3 version, visst finns det djup men inte något märkvärdigt, absolut inte några infraljud, antagligen är det bortfiltrerat utav den som rippade låten.. ska försöka hitta en annan version..

Postad 21 January 2008 - 18:19

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Problemet ligger nog i min MP3 version, visst finns det djup men inte något märkvärdigt, absolut inte några infraljud, antagligen är det bortfiltrerat utav den som rippade låten.. ska försöka hitta en annan version..

Jag hävdar bestämt att dina högtalare inte klarar av dessa låga toner. Visst har du väl ett par Proson Stratego Top 10 SAH v2?

Dom är mer gjorda för höga volymer inte att spela lågbas.

Jag har lyssnat på många många anläggningar en del som inte klarar av den låten som det är tänkt.
Det låter rätt "normalt" eller vad man ska säga om högtalarna inte går så djupt, men om man har någonting som kan gå neråt 10-15 hz med bibehållen nivå, ja då jäklar fladdrar det om byxbenen :)

Postad 21 January 2008 - 18:31

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Har nu prövat den låten jag med. :). Ju lägre basen går i låten desto mindre ljudtryck får jag, så jag missar en hel del där :ph34r: , oerhört skön låt för övrigt. Hmm, tror ni Ingengören vill sälja att par profundus x till mig? :P

Redigerat av Unregistered32263a93, 21 January 2008 - 18:32.

Postad 21 January 2008 - 19:32

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Hej,detta var spännande,vad heter artisten ock låten ni pratar om?vill prova den på mina ock komma med ett ärligt svar sen.Mvh.

Postad 21 January 2008 - 20:15

Unregistered1919ead0
  • Unregistered1919ead0
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej,detta var spännande,vad heter artisten ock låten ni pratar om?vill prova den på mina ock komma med ett ärligt svar sen.Mvh.

Låten "Avratz" med infected mushroom från deras cd Converting Vegetarians =)

Postad 21 January 2008 - 21:24

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Låten "Avratz" med infected mushroom från deras cd Converting Vegetarians =)

Tackar så mycket.

Redigerat av sollerön, 21 January 2008 - 21:25.

Postad 21 January 2008 - 22:50

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Jag hävdar bestämt att dina högtalare inte klarar av dessa låga toner. Visst har du väl ett par Proson Stratego Top 10 SAH v2?

Jag har lyssnat på många många anläggningar en del som inte klarar av den låten som det är tänkt.
Det låter rätt "normalt" eller vad man ska säga om högtalarna inte går så djupt, men om man har någonting som kan gå neråt 10-15 hz med bibehållen nivå, ja då jäklar fladdrar det om byxbenen :)

Måste säga 10-15hz med vilka högtalare spelar du det för velodynes värsta hemmabiosubb för 172tusen spelar ner till 15hz har inte sett någon annan pryl göra de. mina v.1 stratego top 10 spelar 20hz men där blir inte de byxfladdret endån därimot känner man basen som fna i kroppen å bröstet även när det typ "brummar" bara åsså framförallt hör man de i huset hehe

Redigerat av Unregistered79206920, 21 January 2008 - 23:00.

Postad 21 January 2008 - 23:01

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0
10-15 hz är sjukt lågt ja :) och jag tror någon överdrev lite där. 20 hz är också sjukt lågt skulle jag vilja säga och väldigt få golvare klarar det, definitivt inte de Proson du nämner iallafall, Skulle vilja säaga att deras specar ibland renat av är nonsens faktiskt, har för mig att Conquest 66 också var specad ner till 20 hz.. :ph34r:. möjligen att du kan känna av hyffsatt starka vibbar runt 30. här krävs sub med andra ord.

Postad 21 January 2008 - 23:11

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

10-15 hz är sjukt lågt ja :) och jag tror någon överdrev lite där. 20 hz är också sjukt lågt skulle jag vilja säga och väldigt få golvare klarar det, definitivt inte de Proson du nämner iallafall, Skulle vilja säaga att deras specar ibland renat av är nonsens faktiskt, har för mig att Conquest 66 också var specad ner till 20 hz.. :ph34r:. möjligen att du kan känna av hyffsatt starka vibbar runt 30. här krävs sub med andra ord.

Ah de är möjligt de står så iaf om dom men det är säkert inte så lågt men dom spelar dovt iaf:D
Ja 10-15hz reagerade jag också på menmen.
Påtal om låtar som är bra att testa med så rekomenderar jag eftersom ja älskar hardstyle breannan heart - one blade AKA blademasterz. Åsså lyssnar man från aldra första början utan att spola där hör man riktigt om man har rent ljud o har man de låter det så ###### underbart( spela högt)

Postad 21 January 2008 - 23:59

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Ah de är möjligt de står så iaf om dom men det är säkert inte så lågt men dom spelar dovt iaf:D
Ja 10-15hz reagerade jag också på menmen.
Påtal om låtar som är bra att testa med så rekomenderar jag eftersom ja älskar hardstyle breannan heart - one blade AKA blademasterz. Åsså lyssnar man från aldra första början utan att spola där hör man riktigt om man har rent ljud o har man de låter det så ###### underbart( spela högt)

Ska ta å försöka fixa den där Avratz-låten. och se hur pass bra Magnaten fixard den. Tror inte Klipschen bryr sig speciellt mycket om de riktigt låga tonerna alls så :P
Visst kan det vara mycket gött emellanåt att kräma på med olika musik på hög volym när man har ett skönt tryck i anläggningen, det håller jag verkligen med dig om :blush: Vad gäller hardstyle dock så skulle jag vilja säga att och som jag sa tisdigare att det inte kräver så mycket uttav högtalarna mer än just bra tryck i basen. trance , hardstyle och så vidare är ju väldigt rent och inte med så mycket detaljer och framförallt att det är elekroniskt gör att det blir lätt för högtalarna att återkapa ljudet. Det visste du säkert, det jag ville säga är bara att just dessa musik stilar inte är de ultimata om man säger så när det gäller att checka hur rent ljud man har, snarare tvärtom, då de flesta större högtalare klarar detta på ett hyffsat bra sätt oavsett hur billiga de är.

Postad 22 January 2008 - 00:04

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Det låter rätt "normalt" eller vad man ska säga om högtalarna inte går så djupt, men om man har någonting som kan gå neråt 10-15 hz med bibehållen nivå, ja då jäklar fladdrar det om byxbenen :ph34r:

Dom får nog problem med 10Hz men vad får inte det :) , grejen är den att jag har testat på en annan anläggning och det fanns inte några konrörelser utan ljud såattsäja.. antagligen ett infraljudsfilter som ligger ivägen för den versionen som jag har innehåller inte något som jag inte hör.. har testskivor med svep som går ner till 1Hz och det hörs inte men det syns!

Postad 22 January 2008 - 08:02

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Idag ska jag testa avratz på ett par Proson Top 10 SA och berätta om dom klarar av att spela låten som den ska spelas eftersom jag anser mig veta hur den ska låta, då jag har lyssnat på den i många potenta anläggningar. Så ikväll kommer beskedet om top 10 kan spela djupbas eller inte ;)

edit: vi kanske är lite offtopic men tråden är så kul så jag hoppas ingen tycker det gör något :)

Redigerat av snowspace, 22 January 2008 - 08:07.

Postad 22 January 2008 - 17:41

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0
Verkar intressant, passa på att spela något annat med djupbas också.

Postad 22 January 2008 - 17:55

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Skriv gärna tips på låtar som man kan provlyssna så kanske det kommer en minirecension i kategorin "basen hos Proson Top 10 SA.

Postad 22 January 2008 - 18:13

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Skriv gärna tips på låtar som man kan provlyssna så kanske det kommer en minirecension i kategorin "basen hos Proson Top 10 SA.

haha jag har självdom och är övertygad om att dom kan det. När man känner vibrationer i marken 5m utanför huset så borde dom klara det. Finns även ett subwoofertest vet inte om så många känner till just den men den klättrar ner i frekvens hela tiden och dom flesta högtlarna lägger av efter 1minut då hör man inget längre dessa klarade 1min 25sek låten är 2,25långfast ingen verkar bry sig så skitsamma jag vet själv vad dom går för.

Redigerat av Unregistered79206920, 22 January 2008 - 18:15.

Postad 22 January 2008 - 18:22

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Basshunter "stolt svensk" vet inte hur djupt men ovanligt djupt iaf..

Får inte glömma "Tchaikovshy 1812 Overture - Telarc 1979 Digital Recording - Cincinnati Symphony Orchestra - Erich Kunzel - 1812" Kanonerna i slutet är enorma!! gåshud!!!

Redigerat av akterspegel, 22 January 2008 - 18:25.

Postad 22 January 2008 - 18:29

Unregistered79206920
  • Unregistered79206920
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Basshunter "stolt svensk" vet inte hur djupt men ovanligt djupt iaf..

Får inte glömma "Tchaikovshy 1812 Overture - Telarc 1979 Digital Recording - Cincinnati Symphony Orchestra - Erich Kunzel - 1812" Kanonerna i slutet är enorma!! gåshud!!!

thx - i love big speakers prova den på ett par top 10 med rätt isntlääningar så är där fantomaj djupbas.. testade avratz och mina högtalare tyckte inte om den musiken var inte tillräckligt med ös i den jämfört med många andra låtar där det gäller djupbas... och med tanka på att där sitter dubbelspoliga långslagiga kolfibersubbasar så tror ja dom kalrar djupbas när det är 4st 10"are jämfört med många som bara har ynkliga 6,5or

Redigerat av Unregistered79206920, 22 January 2008 - 18:31.

Postad 22 January 2008 - 18:54

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Hittade en .wmv fil med Avratz på 330mb, kan detta stämma? Låter lite väl stort..

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.