nya proson 212 vs cerwin vega DC-15
84 svar till detta ämne
Postad 12 January 2008 - 23:28
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Jag tycker det är lite kul med pajkastning i bland... Men man kanske ska hålla sig ifrån personangrepp...
Jag ger mig in i kastningen...
Har aldrig lyssnat på Proson 212, men på många olika äldre och nyare CV samt Proson. Vågar nog sätta pengar på att CV DC-15 spelar ifrån Proson 212 i ljudtryck...
Framför allt när man börjar närma sig riktigt höga volymer så ballar inte CV ur... Man kan nog göra närmre 125 db i alla fall... Då är det nog löst hängande koner på Proson...
/Johan
Redigerat av NAD2700THX, 12 January 2008 - 23:29.
Postad 12 January 2008 - 23:31
Jumbsan
-
Jumbsan
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag tycker det är lite kul med pajkastning i bland... Men man kanske ska hålla sig ifrån personangrepp... 
Har aldrig lyssnat på Proson 212, men på många olika äldre och nyare CV samt Proson. Vågar nog sätta pengar på att CV DC-15 spelar ifrån Proson 212 i ljudtryck...
Framför allt när man börjar närma sig riktigt höga volymer så ballar inte CV ur... Man kan nog göra närmre 125 db i alla fall... Då är det nog löst hängande koner på Proson... 
/Johan
Okej, innan jag skriver något annat, vilka är bäst DC-15 eller AT-100? Så jag inte skriver helt vajsing. Skum fråga egentligen. Men vilka har bäst ljudtryck ska jag nog skriva.
Postad 12 January 2008 - 23:33
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
sollerön var bor du nånstans har du msn eller nånting så kan vi ju snacka lite där å ha en mer privat diskussion. kanske kan lyssa hos både dig och mig? ursäkta att detta inte tillhör tråden riktigt men vill inte tjabba mer här heller Hej ,jag bor som jag heter på sollerön,vill inte heller bjäbba om nåt så ovidkommande som vilken högtalare som låter bäst,men min bror har ju ett par proson 212 som jag jämfört ock lyssnat ock skruvat i sär,varför skulle jag ljuga?nu har min bror köpt ett par infinity sm-255 ock enligt han låter dom löjligt mycket bättre än proson stratego 212.hej.
Okej, vi säger såhär. Vi har helt enkelt olika uppfattning på hur högtalare ska låta. Du tycker att dom låter bäst och vi tycker dom låter bäst. Enklare kan det egentligen bli, att någon av oss inte kom på det innan , Förresten. Trevligt fortsatt kväll/natt.
oki,trevlig kväll själv,men måste ju kommentera detta lite i alla fall ,cv-dc-15 innehåller en bas med dubbla talspolar ock gjutet chassi,mellanregister är peerless ock diskant fostex,båda välkända elementtillverkare,filtret innehåller kraftiga spolar, både polyester,polypropylen kondensatorer lödda direkt på benen för att unvika effektförlust.filtret i stratego 212 liknar lekskola i jämförelse ,likaså elementval ock ljud .förtfarande inte fattat att jag haft båda paren här ock testat grundligt i flera dar?
Postad 12 January 2008 - 23:39
Jumbsan
-
Jumbsan
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Eftersom du frågar måste jag svara. Visst har jag förstått det, men vi kanske är ute efter två olika saker? En kanske jagar välljud medan den andra jagar mäktig bas? Jag är iaf en stor basfantast. Vad är du ute efter, välljud bas eller något annat? Enligt mina beräkningar så får man ut mer bas med 4 12or, rätta mej om jag har fel.
Postad 12 January 2008 - 23:45
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Okej möjligt dom spelar högre och renare än 212. Men du sa dom kostade 9000kr nya 93tror ja de va. Det motsvarar ännu mer idag. Om du köper proson stratego 215 istället 2par. Blir de 9000kr. = 8 15"proson basar mot 2st cv 15"basar. Jag hoppas att du håller med omm att du får mer massivt ljud för pengarna med prosonen än ett par enkla 15tummare? Jag gillar iaf högt ljud med så mycket bas som går att få utan att de låter ansträngt eller att mellanregister eller diskant inte hänger med. Och såklart ju billigare priset är destu bättre! Sen att de tar större plats å ser fetare ut de är ju glädjande bara hehe
Postad 13 January 2008 - 00:12
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Eftersom du frågar måste jag svara. Visst har jag förstått det, men vi kanske är ute efter två olika saker? En kanske jagar välljud medan den andra jagar mäktig bas? Jag är iaf en stor basfantast. Vad är du ute efter, välljud bas eller något annat? Enligt mina beräkningar så får man ut mer bas med 4 12or, rätta mej om jag har fel.
hej,det handlar lite om kvalite på elementen också,inte bara storleken.Finns 8 tummare som spöar billiga 12 tummare,cerwin vega basen dcv-15 är ingen skräpbas ock kan inte jämföras med 12 tumsbasar för några hundralappar.. skriv nåt när ni vet nåt i stället,blir bara löjligt detta.
Redigerat av sollerön, 13 January 2008 - 00:25.
Postad 13 January 2008 - 00:37
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Eftersom du frågar måste jag svara. Visst har jag förstått det, men vi kanske är ute efter två olika saker? En kanske jagar välljud medan den andra jagar mäktig bas? Jag är iaf en stor basfantast. Vad är du ute efter, välljud bas eller något annat? Enligt mina beräkningar så får man ut mer bas med 4 12or, rätta mej om jag har fel. hej,det handlar lite om kvalite på elementen också,inte bara storleken.Finns 8 tummare som spöar billiga 12 tummare,cerwin vega basen dcv-15 är ingen skräpbas ock kan inte jämföras med 12 tumsbasar för några hundralappar.. skriv nåt när ni vet nåt i stället,blir bara löjligt detta.
det är sant. Mina Dynavoice M-85 har lekstuga med kompisens Jamo golvare med 12" + 12" basmoduler som underdelar till varje.
Postad 13 January 2008 - 01:54
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
/Johan Okej, innan jag skriver något annat, vilka är bäst DC-15 eller AT-100? Så jag inte skriver helt vajsing. Skum fråga egentligen. Men vilka har bäst ljudtryck ska jag nog skriva.
AT-100, men DC-15 spelar finare... /Johan
Postad 13 January 2008 - 02:04
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Okej möjligt dom spelar högre och renare än 212. Men du sa dom kostade 9000kr nya 93tror ja de va. Det motsvarar ännu mer idag. Om du köper proson stratego 215 istället 2par. Blir de 9000kr. = 8 15"proson basar mot 2st cv 15"basar. Jag hoppas att du håller med omm att du får mer massivt ljud för pengarna med prosonen än ett par enkla 15tummare? Jag gillar iaf högt ljud med så mycket bas som går att få utan att de låter ansträngt eller att mellanregister eller diskant inte hänger med. Och såklart ju billigare priset är destu bättre! Sen att de tar större plats å ser fetare ut de är ju glädjande bara hehe
Sollerön har redan nämnt det, men jag förenklar hans svar lite... En något överdriven jämförelse, men du får gärna sätta upp 4 st av nedan nämnd 12" bas mot 2 st av nedan nämn 15" bas... Vilka presterar mest ljudtryck?!? 12" http://www.hifikit.s...prod.asp?id=28715" http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1180/Johan
Redigerat av NAD2700THX, 13 January 2008 - 02:05.
Postad 13 January 2008 - 08:45
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Trevlig tråd detta, är det bara jag som får känslan av (ursäkta språket) "min pappa har större penis än din"?
Som någon nämnde det bästa är väl att jämnföra högtalarna sida vid sida, under samma förutsättningar och komma överens om innan testet börjar, vad ska vi jämnföra? Tryck? Välljud? Färgning och dylikt.
Fram tills någon/några gör detta är ju allt meningslöst.
// Sat
Postad 13 January 2008 - 09:23
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Trevlig tråd detta, är det bara jag som får känslan av (ursäkta språket) "min pappa har större penis än din"?
Som någon nämnde det bästa är väl att jämnföra högtalarna sida vid sida, under samma förutsättningar och komma överens om innan testet börjar, vad ska vi jämnföra? Tryck? Välljud? Färgning och dylikt.
Fram tills någon/några gör detta är ju allt meningslöst.
// Sat
Hej,det är precis det jag gjort,jämfört proson stratego 212 mot cv dc-15.vilken som helst skulle höra att dc-15 är en bättre högtalare ,spelar både djupare ock kraftigare ock är flera klasser bättre i övriga register.men en del verkar inte vilja ta åt sig det.elementen ock filtren i dc-15 håller en helt annan klass,så enkelt är det.Mvh.
Postad 13 January 2008 - 11:12
Jumbsan
-
Jumbsan
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Sollerön har redan nämnt det, men jag förenklar hans svar lite...
En något överdriven jämförelse, men du får gärna sätta upp 4 st av nedan nämnd 12" bas mot 2 st av nedan nämn 15" bas...
Vilka presterar mest ljudtryck?!?
12" http://www.hifikit.s...prod.asp?id=287
15" http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1180
/Johan
Eftersom du gör en överdriven jämförelse gör jag det. Där får du 20st pro audio element för samma pris som en sån 15" Hur ska man kunna få högre ljudtryck med en visserligen jävligt bra 15tummare då?
Postad 13 January 2008 - 12:18
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Har du kollat vad de är för element i proson högtalarna sollerön? eftersom du säger att de bara är skräp. Sen vet du intee hur mycket dom kostade. Att högtalaren är billig är för att proson är ett nyare företag än en gång! Behöver inte betyda att det är skräp. En kompis till mig hade 4st at-100. Många tyckte det var bättre ljud hos mig och detta är faktiskt sant otroligt nog. Eftersom du testat dom mot varandra så verkar de ju som att dc-15 konstig nog är bättre eftersom alla håller med dig. Men om vi jämför med 215 så har dom inte en chans...
Nu tänker inte jag välja någon sida här, Jag tycker att proson är ett bra märke i budgetklassen och cerwin har också en funktion att fylla som "partyalternativet". Med det inte sagt att CV är en bättre partyhögtalare än proson, för det vet jag inte då jag inte jämfört dom direkt mot varandra. Det jag tänkte kommentera däremot är eran fascination för elementstorlek och antal. Min erfarenhet är att bara elementens storlek inte säger ett dugg om hur högtalaren låter, varken när det gäller kvalite ELLER kvantitet. Bara för att ett element är 15 tum stort och har jättelång slaglängd så behöver inte det betyda att det kan framkalla näsblod hos lyssnaren. Pröva att sätta ett 15tums element i en sluten 10 liters låda och jämför med ett 8tumselement i en för elementet optimal låda. i nästan alla fall kommer 8tummaren att prestera både mer och bättre bas än 15 tummaren med dessa förutsättningar. Enda sättet att få något svar på denna fråga som diskuteras är nog en direktjämförelse mellan de diskuterade högtalarna med kompletterande mätningar av ljudtrycksförmåga. Sen spelar självklart personliga preferenser in, vill man ha fetaste discobasen i stan så kanke man inte bryr sig så mycket om kvaliten och artikulationen i den allra lägsta oktaven utan är nöjd med att det känns ordentligt.
Postad 13 January 2008 - 12:54
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
men prosons 215 låda är inte på 10e liter haha å de vet nog dom flesta att lådvolymen ska va rätt anpassad å de är den garanterat till dom elementen ananrs hade lådan sett annorlunda ut
Redigerat av Unregistered79206920, 13 January 2008 - 13:00.
Postad 13 January 2008 - 15:40
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
men prosons 215 låda är inte på 10e liter haha å de vet nog dom flesta att lådvolymen ska va rätt anpassad å de är den garanterat till dom elementen ananrs hade lådan sett annorlunda ut
Berätta för mig hur du vet att lådan garanterat är anpassad till dom elementen? Berätta gärna lite mer om elementen, skulle vara kul att få lite info om dom och du verkar ju ha koll. Inte för att jag inte litar på att proson har någorlunda koll på vad dom gör men jag undrar hur du vet det. Hur hade lådan sett ut annars? Jobbar du på proson?
Redigerat av snowspace, 13 January 2008 - 15:40.
Postad 13 January 2008 - 17:13
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
En något överdriven jämförelse, men du får gärna sätta upp 4 st av nedan nämnd 12" bas mot 2 st av nedan nämn 15" bas...
/Johan
Eftersom du gör en överdriven jämförelse gör jag det. Där får du 20st pro audio element för samma pris som en sån 15" Hur ska man kunna få högre ljudtryck med en visserligen jävligt bra 15tummare då?
Det får du, men här var det frågan om 2 st 15" eller 4 st 12" /Johan
Postad 13 January 2008 - 17:42
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
http://www.fynda.se/...php3?prodid=903 jimmaiy,detta är så pass billiga högtalare vi pratar om nu så elementen kan ju inte kosta speciellt mycket,har du förväntat dig mellanreg ock diskanter för 500 kr st i ett par högalare som kostar 3000kr paret?,tycker man får mycket för pengarna i alla fall jag.
Redigerat av sollerön, 13 January 2008 - 18:00.
Postad 13 January 2008 - 18:04
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Hittade en sida med lite fakta om proson stratego 215
Värstingmodell från Proson som producerades speciellt för den norska markanden. Nu har vi fått tag på ett litet parti i Sverige. Passa på och köp Dina party-lådor innan det är för sent!
Cerwin Vega? No way! Proson rocks!!!
Vill Du se suddigt när bastonerna slår till? Vill Du inte kunna tänka klart, utan bara känna musiken dunka i kroppen? Stratego 215RR bjuder på en sann basorgie.
Ha kul när Du lyssnar på musik är dess motto!
Basorgiernas party-högtalare. 2 x 15" basar!
Cerwin Vega släng dig i väggen.
(taget från hifihuset)
Postad 13 January 2008 - 18:07
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ock det där tror du på?va gillade du länken jag la in då,du trodde ju inte på mig.
Postad 13 January 2008 - 18:14
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
/Johan
Det får du, men här var det frågan om 2 st 15" eller 4 st 12"
/Johan
Jag tror du får bättre ljud med 4st sånna här 12 än dom 15 tummarna http://www.alphacara...t...2 &Search=YOck det där tror du på?va gillade du länken jag la in då,du trodde ju inte på mig.
lika lite som du tror på det ja skrev från hifihuset
Postad 13 January 2008 - 18:21
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Ja,du är helt makalös du.Jag som startade denna tråd tack vare att brorsan hade ett par såna här.Högtalarna har avlyssnas grundligt både av mig,brorsan ock en till.dc-15 bättre på allt tyckte brorsan också fast han ägde dom då.jag har även skruvat ur elementen ock kollat filtren osv.Är det så svårt för dig att fatta att dc-15 var en mkt dyrare högtalare ock därför innehåller komponenter av högre kvalite?
Postad 13 January 2008 - 18:28
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Ja,du är helt makalös du.Jag som startade denna tråd tack vare att brorsan hade ett par såna här.Högtalarna har avlyssnas grundligt både av mig,brorsan ock en till.dc-15 bättre på allt tyckte brorsan också fast han ägde dom då.jag har även skruvat ur elementen ock kollat filtren osv.Är det så svårt för dig att fatta att dc-15 var en mkt dyrare högtalare ock därför innehåller komponenter av högre kvalite?
får väll köpa 4st par såna dc-15 så jag också har cerwin vega så kan du inte klaga på märket så har jag ju iaf samma ljudtryck som jag har nu kanske
Redigerat av Unregistered79206920, 13 January 2008 - 18:31.
Postad 13 January 2008 - 18:37
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
får väll köpa 4st par såna dc-15 så jag också har cerwin vega så kan du inte klaga på märket så har jag ju iaf samma ljudtryck som jag har nu kanske
du får gärna komma hit ock lyssna,känner flera st som har proson 212,får säkert låna ett par ock koppla upp.Jag lovar dig att du skulle få gå härifrån med svansen mellan benen.skärp dig nu,detta är ju löjligt.
Postad 13 January 2008 - 18:51
Darth Tojayz
-
Darth Tojayz
-
Den Lurvige!
-
-
2944 inlägg
Ni får gärna lov att skärpa er bägge två..
Tråden urartar mer och mer.
Är långt ifrån en givande tråd om ni inte kan diskutera utan personangrepp och utan att klara av att acceptera varandras åsikter..
Redigerat av Darth Tojayz, 13 January 2008 - 18:51.
Postad 13 January 2008 - 22:06
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Jag tror du får bättre ljud med 4st sånna här 12 än dom 15 tummarna
http://www.alphacara...t...2 &Search=Y
Men nu är du ute och cyklar... Saken är ju den att 12" basarna vi faktiskt pratar om är betydligt billigare än 15" basarna vi pratar om. Då kan du väl inte dra upp en 12" bas för 10k? /Johan
Postad 13 January 2008 - 22:10
NAD2700THX
-
NAD2700THX
-
Beroende
-
-
1364 inlägg
Vad ska du ha 8 st högtalare till?  /Johan
Postad 14 January 2008 - 15:09
Unregistered79206920
-
Unregistered79206920
-
Lärjunge
-
-
443 inlägg
Jag tror du får bättre ljud med 4st sånna här 12 än dom 15 tummarna
http://www.alphacara...t...2 &Search=Y
Men nu är du ute och cyklar...
Saken är ju den att 12" basarna vi faktiskt pratar om är betydligt billigare än 15" basarna vi pratar om.
Då kan du väl inte dra upp en 12" bas för 10k?
/Johan
Ja prosons dubbla 15tummare är billigare än dc-15 sak samma där ju skulle bara se om ni stod fast vid de ni sa innen men tydligen inte
Postad 14 January 2008 - 15:44
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Hej,ringt ock tagit reda på lite i dag.elementen till en stratego 212 låda,dvs 2 basar,ett mellanreg,ock en diskant kostar ca 1300kr. Elementen till en dc-15 låda ,en bas,ett mellanreg ock en diskant kostar ca 3300kr,Bara basen i en dc-15 låda kostar mer än alla element i en stratego 212 låda.Vore det inte märkligt om detta inte skulle märkas ljudmässigt på nåt sätt?Sen finns det naturlitvis högtalare som innehåller dyrare element än vad som sitter i mina dc-15 också,ock som säkerligen låter bättre.Det jag vill säga med detta är,man brukar få va man betalar för.En jag känner har ett par proson 212 i hobbyrummet,en trappa upp har han riktiga anläggningen med ett par jm lab elektra 936,inköpspris 43000kr(frågade va han tyckte om proson högtalarna ,dom låter väl fick jag till svar)svaret säger ju allt tycker jag.man får vad man betalar för.
Redigerat av sollerön, 14 January 2008 - 16:36.
Postad 23 June 2009 - 20:56
Dunkadunk
-
Dunkadunk
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Nu hoppar jag in då och vill inte tjaffsa med någon om vad som låter bäst osv. Jag är sugen på dessa proson 212 som mina första golvhögtalare och är verkligen inte ute efter supermega HIFI ljud, utan jag vill kunna spela riktigt ***** högt bara. Dock vill jag inte att de ska knastra och ha sig. Utan, spela sjukt högt, låta inte brusa eller dylikt.
Hur väl gör sig dessa till mitt ändamål?
Postad 23 June 2009 - 21:45
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Nu hoppar jag in då och vill inte tjaffsa med någon om vad som låter bäst osv. Jag är sugen på dessa proson 212 som mina första golvhögtalare och är verkligen inte ute efter supermega HIFI ljud, utan jag vill kunna spela riktigt ***** högt bara. Dock vill jag inte att de ska knastra och ha sig. Utan, spela sjukt högt, låta inte brusa eller dylikt.
Hur väl gör sig dessa till mitt ändamål? 
Beror helt på vad som är sjukt högt för dig det  vad hade du tänkt driva dessa med ?
Postad 24 June 2009 - 19:08
Dunkadunk
-
Dunkadunk
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Beror helt på vad som är sjukt högt för dig det vad hade du tänkt driva dessa med ?
Så högt att man inte kan höra sig själv skrika eller liknande  Har fått ta över farsans gamla Yamaha A-760 som han säger att han köpte på det härliga 80-talet. Han säger att den ska klara av att driva en hel del. Om jag inte minns helt fel sa också min fader att den ska ha 2 x 150 Watt i 4 ohm. Vet inte om det är bra men han sägs ha köpt den för många sura slantar på sin tid. Sen har den också något svart stor sak brevid sig. Verkar vara en equlizer som tydligen ska ge ljudet lite mer dunk för jag testade att köra utan den, och det blev inte lika högt ljud
Postad 24 June 2009 - 22:21
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Så högt att man inte kan höra sig själv skrika eller liknande Har fått ta över farsans gamla Yamaha A-760 som han säger att han köpte på det härliga 80-talet. Han säger att den ska klara av att driva en hel del. Om jag inte minns helt fel sa också min fader att den ska ha 2 x 150 Watt i 4 ohm. Vet inte om det är bra men han sägs ha köpt den för många sura slantar på sin tid. Sen har den också något svart stor sak brevid sig. Verkar vara en equlizer som tydligen ska ge ljudet lite mer dunk för jag testade att köra utan den, och det blev inte lika högt ljud 
1. Förstärkaren spelar generellt lägre om du använder equalizer för den klipper snabbare när den får mata mer effekt vid en viss frekvens. Att du inte ska höra sig själv skrika ? Då kanske du borde leta efter PA-högtalare för äger Dynavoice Finale 10 Tower vilka påminner om dom proson du kikat på (samma diskant bl.a.) . 2x150w räcker inte för att "inte höra dig själv skrika". Jag matar mina med dubbla Denon PMA-860 (2x135w RMS 4ohm kontiniuerligt 20hz-20khz 0,07% THD/st).. det är rätt lagomt med drivning hemma men till större ytor så skulle jag absolut satsat på PA och kraftigare steg.
Postad 25 June 2009 - 09:06
akterspegel
-
akterspegel
-
Beroende
-
-
1309 inlägg
Så högt att man inte kan höra sig själv skrika eller liknande Har fått ta över farsans gamla Yamaha A-760 som han säger att han köpte på det härliga 80-talet. Han säger att den ska klara av att driva en hel del. Om jag inte minns helt fel sa också min fader att den ska ha 2 x 150 Watt i 4 ohm. Vet inte om det är bra men han sägs ha köpt den för många sura slantar på sin tid. Sen har den också något svart stor sak brevid sig. Verkar vara en equlizer som tydligen ska ge ljudet lite mer dunk för jag testade att köra utan den, och det blev inte lika högt ljud 
Kanske lite OT men hittade lite info om din stärkare som tydligen bara såldes 1981, 150W 4ohm verkar stämma.. Verkar vara en fin pjäs som många vill ha! du hittar även tips om vilka grynlampor du behöver om de nu är trasiga.. http://gigapod.free....amaha_A760.htmlEdit :stavfel
Redigerat av akterspegel, 25 June 2009 - 09:07.
Postad 25 June 2009 - 17:42
Dunkadunk
-
Dunkadunk
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
1. Förstärkaren spelar generellt lägre om du använder equalizer för den klipper snabbare när den får mata mer effekt vid en viss frekvens. Att du inte ska höra sig själv skrika ? Då kanske du borde leta efter PA-högtalare för äger Dynavoice Finale 10 Tower vilka påminner om dom proson du kikat på (samma diskant bl.a.) . 2x150w räcker inte för att "inte höra dig själv skrika". Jag matar mina med dubbla Denon PMA-860 (2x135w RMS 4ohm kontiniuerligt 20hz-20khz 0,07% THD/st).. det är rätt lagomt med drivning hemma men till större ytor så skulle jag absolut satsat på PA och kraftigare steg.
Då kanske det inte är en equlizer för man har markant skillnad på ljudvolymen när man väljer att spela utan den. Jag har inte tänkt spela på större ytor som du skriver här ovan utan ska spela dessa på mitt rum som är 13 kvadratmeter stort. Att inte höra mig själv skrika kanske var ett dåligt mått, men jag vill fortfarande kunna safta på ordentligt. Kommer min förstärkare orka driva dessa proson eller behövs mer kräm? Kanske lite OT men hittade lite info om din stärkare som tydligen bara såldes 1981, 150W 4ohm verkar stämma.. Verkar vara en fin pjäs som många vill ha! du hittar även tips om vilka grynlampor du behöver om de nu är trasiga.. http://gigapod.free....amaha_A760.html
Ser så ut  Tack för länken, även om allt fungerar på den så kanske man kan behöva delar i framtiden.
Postad 25 June 2009 - 18:21
Unregisteredcb936d6b
-
Unregisteredcb936d6b
-
Mästare
-
-
3121 inlägg
Isofall tror jag att du kommer vara rätt nöjd med Proson 212  13kvadrat är inte speciellt stort. Däremot är diskanten i Proson 212 inge vidare och jag kan rekommendera dig Philips AD 11602 TFF, en 1" diskant som kan monteras i hornet på Proson 212 och på så sätt ersätta orginal diskanten. Jag har ersatt mina diskanter i Dynavoice F10T med dessa och fick en betydlig förbättring i ljudkvalitet. Dessa kostar 99kr/st på Fynda.se och är otroligt billiga sett till prestandan enligt mig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|