Oley ett udda uttalande, det kanske är dina kriterier som inte går ihop med andras?
Lägger man ner lite energi på ett 2.1 system och faktiskt sätter sig in i hur det fungerar med sub så kan man bli rikligt belönad.
<{POST_SNAPBACK}>
Udda? Nja, jag tror faktiskt inte det.
Som sagt, det beror på hur höga krav man har på sin anläggning. Jag har kanske ganska höga krav på min, men jag tycker man ska söka efter bästa möjliga ljud i vilken prisklass man än väljer och 2 högtalare spelar alltid bättre än ett 2.1 system.
Alltså jag kör ju typ ett 2.1 system... Elller nja, 2.4 då kanske eftersom jag kör med 4 basmoduler (2+2 i stereo
som delas aktivt vid 80 Hz med branta filter).
Har väldigt svårt att tro att 2 st fullrange-högtalare skulle kunna bli lika bra integrerade med rummet som mitt
topp-/basmoduls-system (tror ingen som varit o lyssnat på mitt system säger annorlunda heller).
Och visst har jag provat olika fullrange-system.
I mitt nuvarande lyssningsrum har jag provat piP som fullrange och även pi60 men basintegrationen (alltså riktigt
snygg artikulerad bas) har varit sämre än mitt system med i28 + Profundus X-4.
Men visst, det tar tid att få det riktigt bra och vill man ha det alldeles super duper bra så får man ta mätinstrument
till hjälp.
Fördelen med ett topp/basmoduls system är just att man kan kompensera för de brister som rummet har i
lågfrekvens området, och det brukar vara rätt stora brister i de flesta fall.
Fördel nummer två är att man inte behöver kompromissa med placering av topparna utan de kan ställas optimalt
utifrån en så bra ljudbild som möjligt och rumsintegrationen tar man hand om med basarna.
Det bästa från två världar
Fördel nummer tre är att man avlastar "front" högtalarna från lågbasen och därmed vinner en återgivning med
lägre distorsion.
Hade över en kille i förra veckan som är en gammal vän som tyckte att det var omöjligt att få en sub eller två att
spela bra med andra högtalare, därför använde han bara sin sub (eller om det var två subbar, minns inte) till
.1 kanal vid film. Han har ett par Monitor Audio GS-60 och Velodyne sub (eller subbar).
Han har en annan uppfattning idag...
Förresten, de allra flesta riktigt stora kapabla högtalarsystem är 2-delade med separata bas-system...

EDIT: Nackdelen med delade system är att de tenderar till att bli dyrare... Det krävs ju fler slutsteg, ett aktivt
delningsfilter och så kostar ju bas-systemen en del pengar också.
Redigerat av Unregisteredff90150f, 29 October 2007 - 17:39.