Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Styra NEXA med Harmony 1000

187 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 februari 2008 - 08:20

erito
  • erito
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0

Enligt en representant från Logitech jag träffade på jobbet så styr han sina Nexa-grejer (eller liknande) med Harmony 1000 och han sa inget om nån konverter...

Han har nog Z-wave, då behövs ingen "konverter". Men det är lite dyrare prylar än NEXA.

Inte enligt honom för han var riktigt jäkla kalasokunnig och hade köpt grejerna på Clas Ohlson. Han borde ju veta att det fungerar hos honom, tycker man. Förvirrande.

Z-Wave funkar för övrigt inte med Harmony 1000, utan det är enbart till för att styra RF-extendern man kan köpa till - dvs inga ljussystem stöds. Däremot har Harmony 890 Z-wave som kan styra lampor.

Om det är sant att han via RF med sin Logitech ( 895 eller 1000) UTAN 'extender' styr prylar från Clas Ohlson så måste han nog berätta exakt hur han gör för detta har ingen av oss tekniknördar fått till :blink:

Enkelt att styra Nexa med vilken Logitech fjärr som helst, men att göra det utan RF omvandling har jag aldrig hört...

895 har ju Z-Wave RF som ligger på 800 frekvenser istället för 433 som Nexa och det mesta hos ClasOhlson så jag har väldigt svårt att tro på det....

Postad 18 februari 2008 - 08:43

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Enligt en representant från Logitech jag träffade på jobbet så styr han sina Nexa-grejer (eller liknande) med Harmony 1000 och han sa inget om nån konverter...

Han har nog Z-wave, då behövs ingen "konverter". Men det är lite dyrare prylar än NEXA.

Inte enligt honom för han var riktigt jäkla kalasokunnig och hade köpt grejerna på Clas Ohlson. Han borde ju veta att det fungerar hos honom, tycker man. Förvirrande.

Z-Wave funkar för övrigt inte med Harmony 1000, utan det är enbart till för att styra RF-extendern man kan köpa till - dvs inga ljussystem stöds. Däremot har Harmony 890 Z-wave som kan styra lampor.

Om det är sant att han via RF med sin Logitech ( 895 eller 1000) UTAN 'extender' styr prylar från Clas Ohlson så måste han nog berätta exakt hur han gör för detta har ingen av oss tekniknördar fått till :blink:

Enkelt att styra Nexa med vilken Logitech fjärr som helst, men att göra det utan RF omvandling har jag aldrig hört...

895 har ju Z-Wave RF som ligger på 800 frekvenser istället för 433 som Nexa och det mesta hos ClasOhlson så jag har väldigt svårt att tro på det....

Ja jag med... Jag har grävt en hel del i detta och köpte ingen Harmony pga det.
Att Logitech sen gick ut med att de lagt ner planerna på att stöda Z-wave i Harmony 1000 fick mig att bli riktigt ledsen i ögat.

Då är det alltså enbart IR->RF-lösningen kvar och den kräver ju line of sight.

Postad 18 februari 2008 - 15:13

RalphA
  • RalphA
  • Lärjunge

• 261 inlägg
  • 0
..och vill man ha riktiga elprodukter så kan man ju titta på Mertens produkter med stöd för Z-wave...

http://www.merten.de/html/en/9070.html

[edit]
De Merten radio-produkterna som finns på den svenska marknaden stödjer inte Z-wave för tillfället, men samma produkter som finns i Tyskland kommer att ersätta dessa innan sommaren. Det kommer även en ny produkt som är en "dimmerpuck" för att placeras i eldosa.

Redigerat av RalphA, 18 februari 2008 - 15:41.

Postad 18 februari 2008 - 20:58

Unregistered506d3810
  • Unregistered506d3810
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Angående Nexa, jag tänkte just köpa upp mig på ett antal RF brytare och dimmers men nu ser jag på Nexa´s hemsida att dom har en ny modell med "Self Learning Code" Är det dessa som ni andra pojkar har använt, och funkar det med pyramiden från tex. Teknikmaggan?

Postad 24 februari 2008 - 01:17

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Angående Nexa, jag tänkte just köpa upp mig på ett antal RF brytare och dimmers men nu ser jag på Nexa´s hemsida att dom har en ny modell med "Self Learning Code" Är det dessa som ni andra pojkar har använt, och funkar det med pyramiden från tex. Teknikmaggan?

har precis letat upp min gamla thomson mottagare ir-rf och läst lite överallt och att det typ e bara pyramid som funkar men ack så fel dom har..jag hade gamla proove uttag (lika dana som nexa) styr dom galant med thomson grejorna hehe..förövrigt riktigt nöjd med harmony 1000 fjärren tack för ordet

Postad 26 februari 2008 - 10:30

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Låter troligt. Det handlar ju bara om att knäcka z-wave koderna. Alltså på samma sätt som man har gjort med RF-extenerna. Vilken kod in ger en viss kod ut.
Det kommer fungera att styra z-wave, det handlar bara om att någon ska ha ork att fixa koderna.

I övrigt (om man inte pratar om just ljusstyrning) så är kontrollen helt otroligt oflexibel.
Vad gäller folket på support, så är de amatörer som bara vill skriva av så många klagomål som möjligt.
Inte intresserade av att vidareförmedla förbättringsförslag till sina mjukvaru-utvecklare.

Är det bara jag som skulle tycka det vore både enkelt att baka in i H1000 och enpraktisk funktion:
Programera in någon typ av timer i kontrollen så man kan få väckning när TV slås på automatiskt eller
att ljus tänds vid olika tider då man är bortrest? Jag har påpekat detta för logitech support, men det
verkar som att det bara jag som vill ha en sådan funktion. Fler måste tycka till om H1000 fjärren.

Den har ju potential att bli marknades bästa, och inte bara dyraste!

Redigerat av Master_Daniel, 26 februari 2008 - 10:32.

Postad 07 mars 2008 - 08:10

Metric
  • Metric
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ursäkta lättjan med att jag inte har lust att läsa alla inlägg, jag läste de första men jag fick ingen klarhet pga trasiga länkar.

Funkar denna med Nexxa?
http://www.komplett....aspx?sku=319263

Postad 07 mars 2008 - 08:24

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

Ursäkta lättjan med att jag inte har lust att läsa alla inlägg, jag läste de första men jag fick ingen klarhet pga trasiga länkar.

Funkar denna med Nexxa?

Nej

Postad 10 mars 2008 - 06:49

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Funkar denna med Nexxa?

Om jag har förstått rätt, så tar den emot RF-signaler(!) från Harmony 1000 och omvandlar dem till IR...

Postad 10 mars 2008 - 22:55

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Japp.
Den tar emot z-wave signaler från H1000 och omvandlar dem till IR.
Det omständiga är doch att man måste programera kontrollen OCH
extendern för att det skall funka och det gör man varje gång man gör en ändring.

Lika kass som det låter, men det är Logitech remotes i ett nötskal.

Postad 11 mars 2008 - 14:12

Unregistered319ddd9e
  • Unregistered319ddd9e
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Tjenare

Någon som kan länka till en IR/RF konverter som garanterat funkar med NEXA?
Kollat alla möjliga affärer, men inte hittat någon lämplig.
Verkar som många har handlat sina på Teknikmagasinet. Verkade dock inte ha något sånt när jag var inne där förut idag.

Däremot hittade jag följande på Kjell & Kompany:
http://www.kjell.com...o...66030&path=
Verkar ligga på 433Mhz. Borde väl funka va?

Redigerat av Unregistered319ddd9e, 11 mars 2008 - 14:16.

Postad 13 mars 2008 - 17:28

spidersej
  • spidersej
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tjenare

Någon som kan länka till en IR/RF konverter som garanterat funkar med NEXA?
Kollat alla möjliga affärer, men inte hittat någon lämplig.
Verkar som många har handlat sina på Teknikmagasinet. Verkade dock inte ha något sånt när jag var inne där förut idag.

Däremot hittade jag följande på Kjell & Kompany:
http://www.kjell.com...o...66030&path=
Verkar ligga på 433Mhz. Borde väl funka va?

jag kör med vanliga thomson de finns väl lite olika generationer men alla funkar lika bra ..skulle tro dom flesta extenders funkar

Postad 14 mars 2008 - 11:14

Jinikanini
  • Jinikanini
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
hejsan! jag har just inhandlat harmony one och undrar vad man ska göra för att kunna styra belysning med den?
tänte eftersom inte den har rf utan bara ir... tacksam för svar!=)

Postad 14 mars 2008 - 21:28

Unregistered319ddd9e
  • Unregistered319ddd9e
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Nu har jag en ir/rf konverter med rätt frekvens.
Vad är nästa steg?
Har läst allt jag hittat, men får inte ihop det i mitt huvud. (skyller på min feber..)
Jag har nexus prylar med Learning Code systemet om det är någon skillnad. Hur får jag min Harmony 1000's ir signal att bli rätt rf signal?
Såg att det fanns HEX koder, men funkar det verkligen med mitt Learning Code system?

Fattar helt enkelt inte. :blink:
Hoppas det finns någon vänlig själ med 5min till överst som kan ge mig en liten "Nexus for dummies". :blink:

Postad 15 mars 2008 - 00:41

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0
Var inte rädda för att prova lite på egen hand! :blink:

Det finns ett flertal färdiga NEXA-konfigurationer i Logitechs databas. Som jag förstått det funkar visa bättre än andra. Läste någonstans att det funkade bra med koderna för "Nexa SYCR-3500 " så det kan ni ju prova. Sök efter den i databasen bara.

Sedan kanske ni får prova er fram med olika inställningar på brytarna för att få det att funka. (Jag vet inte själv eftersom jag inte har Nexa.)

Bara att prova sig fram som sagt...... :blink:

Postad 15 mars 2008 - 09:52

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Amen... Man lär sig mycket genom att bara våga prova. Fjärren lär inte gå sönder ifall ni lägger in fel koder.

Postad 19 mars 2008 - 20:28

Jinikanini
  • Jinikanini
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
hejsan!
jag har inga nexa, men jag har några som heter "voltomat" inköpta på bauhaous nån som vet hur man får dom att funka till en harmony one? har pyramider!

Postad 20 mars 2008 - 22:04

Unregisteredbcf42efe
  • Unregisteredbcf42efe
  • Forumräv

• 878 inlägg
  • 0

hejsan!
jag har inga nexa, men jag har några som heter "voltomat" inköpta på bauhaous nån som vet hur man får dom att funka till en harmony one? har pyramider!

Ta och läs denna tråd en gång till från början så kanske det tänds ett ljus för dig...... B)

TIPS: Om du vill vara totalt "wild and crazy" kan du ju satsa allt på ett kort och prova med en NEXA-konfiguration. Du har allt att vinna och inget att förlora..... ;)

Redigerat av Unregisteredbcf42efe, 20 mars 2008 - 22:07.

Postad 23 mars 2008 - 22:42

Unregistered1169
  • Unregistered1169
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Hej, funderar som många av er på att skaffa en Logitech Harmony 1000 och kombinera med någon form av fjärrdimmer(s) både i form av stickkontakt och infälld "lysknapp". Ser att många IR->RF omvandlare utgår ur sortimenten hos försäljarna, och funderar lite på om det finns andra alternativ (Z-Wave etc)? Betalar gärna lite extra för att slippa extra "pyramider" och liknande.

Med vänlig hälsning,
Trixsey

Postad 07 april 2008 - 13:25

luvan
  • luvan
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Nu har jag en ir/rf konverter med rätt frekvens.
Vad är nästa steg?
Har läst allt jag hittat, men får inte ihop det i mitt huvud. (skyller på min feber..)
Jag har nexus prylar med Learning Code systemet om det är någon skillnad. Hur får jag min Harmony 1000's ir signal att bli rätt rf signal?
Såg att det fanns HEX koder, men funkar det verkligen med mitt Learning Code system?

Fattar helt enkelt inte. :P
Hoppas det finns någon vänlig själ med 5min till överst som kan ge mig en liten "Nexus for dummies". :P

nyfiken på om du fick detta att funka? jag bytte ut mitt waveman system, och så verkar det som om jag köpt fel nexa system :)

Postad 13 april 2008 - 01:19

Unregistered964985b0
  • Unregistered964985b0
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Jag har själv ett par av NEXAS "self learning code" dosor. Har fått dessa att fungera med Nexa SYCR-3500 på Harmony 1000. Dock så aktiveras alla samtidigt.

Försöker jag sätta på ettan så sätts även tvån på osv. Likadant när jag släcker dem. Väldigt frustrerande!

Jag har inte hittat någon lösning på det ännu, någon annan som har upplevt samma problem och hittat en lösning?

Postad 13 april 2008 - 08:37

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Inte konstigt då de är "självlärande", när de får en kod så använder de sig av den...

Postad 13 april 2008 - 10:08

herge
  • herge
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
var köper man en bra extender i dagsläget? den där pyramiden verkar ju inte ing i teknikmagasinets sortiment längre

edit: clas ohlson hade något pyramidliknande med antenn, måste vara en sådan!

Redigerat av herge, 13 april 2008 - 11:00.

Postad 17 april 2008 - 06:39

joffe11
  • joffe11
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

var köper man en bra extender i dagsläget? den där pyramiden verkar ju inte ing i teknikmagasinets sortiment längre

edit: clas ohlson hade något pyramidliknande med antenn, måste vara en sådan!

Jag undrar det samma. Funker f.eks denne http://www.kjell.com...000000,77500000

Postad 20 april 2008 - 20:25

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Hejsan! Börjar bli lite sugen på den här fjärren. Men man vill ju kunna styra belysningen via RF. Min tanke är då att borde man inte kunna använda sig av logitechs extender, som kan ta emot RF, och sedan placera en pyramid/liknande bakom den, som sedan skickar vidare RF till nexa belysningen?

Kan det fungera, eller är jag ute på djupt vatten?

Postad 22 april 2008 - 08:29

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Shrimpii

Nej tyvärr det kmr inte fungera. Extendern tar emot en RF signal från fjärren, som sedan omvandlar denna till IR.
Köp från Clas Ohlsson istället.

http://www.clasohlso...spx?id=23610263
Lite kinkig vid dåliga vinklar men man får pröva sig fram.

Det har dock varit svårt att få in alla mina belysningspaneler i fjärrkontrollen. Svårt att hitta rätt koder... Men förhoppningsvis ordnar det sig denna vecka!

Postad 22 april 2008 - 09:42

ellerström
  • ellerström
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Hejsan! Börjar bli lite sugen på den här fjärren. Men man vill ju kunna styra belysningen via RF. Min tanke är då att borde man inte kunna använda sig av logitechs extender, som kan ta emot RF, och sedan placera en pyramid/liknande bakom den, som sedan skickar vidare RF till nexa belysningen?

Kan det fungera, eller är jag ute på djupt vatten?

det borde fungera! jag kommer att köra med en sådan lösning iaf, när jag väl fått tummen ur och köpt min fjärr vill säga.

Shrimpii

Nej tyvärr det kmr inte fungera. Extendern tar emot en RF signal från fjärren, som sedan omvandlar denna till IR.
Köp från Clas Ohlsson istället.

http://www.clasohlso...spx?id=23610263
Lite kinkig vid dåliga vinklar men man får pröva sig fram.

jag tror schrimpii menade att han kommer att använda pyramiderna, men att han vill gömma dessa (precis som jag vill) och därför först använda sig av logitecs omvandlare för att lyckas med det!

Postad 22 april 2008 - 11:53

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Precis min tanke ellerström :D du får berätta om du lyckas lösa det!

Postad 22 april 2008 - 18:38

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Hehe ni har rätt!

Läste inte hans inlägg riktigt :D Förstår hur ni menar och ja det bör ju fungera!

Postad 23 april 2008 - 13:05

yeah-sus
  • yeah-sus
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har själv ett par av NEXAS "self learning code" dosor. Har fått dessa att fungera med Nexa SYCR-3500 på Harmony 1000. Dock så aktiveras alla samtidigt.

Försöker jag sätta på ettan så sätts även tvån på osv. Likadant när jag släcker dem. Väldigt frustrerande!

Jag har inte hittat någon lösning på det ännu, någon annan som har upplevt samma problem och hittat en lösning?

ditt problem lär lösas om du ändrar "huskoden" på brytare 2 det är dom 2 små vreden på baksidan av brytarn ;)

Postad 24 april 2008 - 10:38

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Schrimpii

Hur har det gått? Är mkt intresserad, ska göra samma sak om det fungerar.
Dock har jag ett problem med mitt Self Learning system. Jag får de inte att fungera med min fjärr!

Vilken panel är den som har fungerat bäst? Fungerar ej med SYCR-3500 (finns ej vred på baksidan).

Postad 24 april 2008 - 11:05

Shrimpii
  • Shrimpii
  • Lärjunge

• 290 inlägg
  • 0
Ja du ;) Är ju så att jag inte har fjärren ännu, utan ville bara kolla om det är någon som testat att göra på det sättet och fått det att fungera. Förmodligen blir det ett köp för mig efter sommaren. ;)

Postad 25 april 2008 - 07:04

joffe11
  • joffe11
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Hei

Jeg bruker min Harmony til å styre Nexa dosor og bruker kodene B1,B2 og B3. Er det noen som vet hvordan jeg kan legge inn gruppstyrning slik at jeg kan skru av/på kun med en knapp.

Postad 14 maj 2008 - 23:51

Novve
  • Novve
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Har beställt harmony 1000 nu, och undrar om logitechs egna rf extender funkar med nexa eller om man ska satsa på den från clas ohlsson? (http://www.clasohlso...spx?id=23610263) art nr: 38-2070

Tacksam för hjälp då jag vill beställa en så nsart som möjligt :D

PS: har läst igenom HELA harmony 1000 tråden (den stora) inför köpet för att lära mig lite om problem och tips ;)

Redigerat av Novve, 14 maj 2008 - 23:56.

Postad 17 maj 2008 - 08:45

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Novve:

Den från Logitech kommer inte att fungera. Den tar bara emot radiosignaler från fjärren och omvandlar sedan till IR. Alltså: Fjärr -> Radio -> Mottagare -> IR -> Enheter. Mottagaren i sig skickar inte ut ngn radiosignal.

Jag har köpt den från Clas Ohlsson och det har varit lite knepigt att få allt att fungera. De vanliga "old school" panelerna med vridsystemet fungerar utmärkt men det lite nyare "self learning" systemet har jag fortfarande inte efter 2 månader fått att fungera korrekt. Ngn som kanske har en lösning? Jag har prövat med Nexa SYCR-3500.

Postad 25 maj 2008 - 19:21

Bingob3rra
  • Bingob3rra
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har nu slagit till på en Harmony 1000, men är fortfarande i det skedet att jag ska bestämma vilka nexa produkter jag ska inhandla. Har läst lite olika trådar och förstår att de e de gamla nexa produkterna som inte har self-lerning som funggerar lättast tillsammans med Nexa SYCR-3500 inställningarna på min harmony 1000. Eftersom jag verkligen inte är särskilt kunnig inom detta område så undrar jag om någon har koll hur ett ir/rf batteri funggerar med harmony 1000? hittade denna länk Guide som menar på att det tydligen ska funggera med ett sådant istället för pyramider och liknande, eller är jag helt fel ute?

Postad 29 maj 2008 - 14:32

kristofer82
  • kristofer82
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Ursäkta.
Har läst igenom hela tråden och fattar i princip ingenting.
Har inköpt en Harmony 1000 igår och försöker lära mig tips & trix om kontrollen.

Dock har jag köpt fjärrkontrollslampströmbrytare från clas ohlson långt innan jag köpte harmony 1000, kan man koppla samman dom eller måste jag ha produkter från "Nexa"?

Vad gör pyramider? :).
Kan jag sätta upp en pyramid i sovrummet och använda kontrollen från vardagsrummet för att styra utrustningen t.ex
Är rf extender samma sak som pyramid?

/Kristofer

Postad 02 juni 2008 - 14:46

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Ursäkta.
Har läst igenom hela tråden och fattar i princip ingenting.
Har inköpt en Harmony 1000 igår och försöker lära mig tips & trix om kontrollen.

Dock har jag köpt fjärrkontrollslampströmbrytare från clas ohlson långt innan jag köpte harmony 1000, kan man koppla samman dom eller måste jag ha produkter från "Nexa"?

Vad gör pyramider? :blink:.
Kan jag sätta upp en pyramid i sovrummet och använda kontrollen från vardagsrummet för att styra utrustningen t.ex
Är rf extender samma sak som pyramid?

/Kristofer

Tjenare.
"pyramiderna" eller rättare sagt den ena av dem omvandlar IR till RF som du kan styra nexxas eller prooves strömbrytare med.
RF-extender som logitec säljer omvandlar z-wave (Nya typen af rf men ej kompatibel med nexxa) till IR via en manick som man har i anslutning till sin sterio.

Vad gäller H-1000 så fungerar den inte vidare bra då den är för jäkla långsam i menyerna. Dessutom verkar det som
om logitech lagt ner utvecklingen av ny firmware och mjukvara till H-1000. Och kontrollen i sig är långt ifrån bra,
eller färdigutvecklad.
Några missar som jag mailat till logitech är:
-Svårprogramerad kontroll via mjukvaran varav det stora felet är att man ej kan sortera knapparna
eller döpa om IR-funktionerna i IR-kod listan

-Man loggas ut om man inte är snabb (vilket är svårt att vara om man har en kronglig receiver) när man gör
personliga knappar. Ut-loggningen gör att man måste börja om från början varje gång.

--Menyn "enheter" är seg att komma åt, vilket gör att man upplever det som jobbigt att t.ex. styra Nexxa-brytare med den.

OSV...

Håller ni inte med?

Postad 24 juni 2008 - 09:27

Litecore
  • Litecore
  • Användare

• 244 inlägg
  • 0
hur många ir-ögon får man med till logitech RF-extendern, nån som vet ? :)

Postad 24 juni 2008 - 10:42

Lundmark
  • Lundmark
  • Lärjunge

• 396 inlägg
  • 0

Tjenare.
"pyramiderna" eller rättare sagt den ena av dem omvandlar IR till RF som du kan styra nexxas eller prooves strömbrytare med.
RF-extender som logitec säljer omvandlar z-wave (Nya typen af rf men ej kompatibel med nexxa) till IR via en manick som man har i anslutning till sin sterio.

Vad gäller H-1000 så fungerar den inte vidare bra då den är för jäkla långsam i menyerna. Dessutom verkar det som
om logitech lagt ner utvecklingen av ny firmware och mjukvara till H-1000. Och kontrollen i sig är långt ifrån bra,
eller färdigutvecklad.
Några missar som jag mailat till logitech är:
-Svårprogramerad kontroll via mjukvaran varav det stora felet är att man ej kan sortera knapparna
eller döpa om IR-funktionerna i IR-kod listan

-Man loggas ut om man inte är snabb (vilket är svårt att vara om man har en kronglig receiver) när man gör
personliga knappar. Ut-loggningen gör att man måste börja om från början varje gång.

--Menyn "enheter" är seg att komma åt, vilket gör att man upplever det som jobbigt att t.ex. styra Nexxa-brytare med den.

OSV...

Håller ni inte med?

Det är inte vad tråden handlar om.

Postad 06 juli 2008 - 08:43

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Ett annat ämne som har diskuterats i denna tråd är om man kan styra pyramider via RF-IR omvandlaren från Logitech. Beställde en mottagare från Dustin och vips en timma senare efter lite installation - FAN VAD SKÖNT DET BLEV! Slippa rikta, bara trycka :)

Så alltså, ni som funderar: KÖP - Det fungerar

Postad 06 juli 2008 - 23:39

Installera
  • Installera
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0

Ett annat ämne som har diskuterats i denna tråd är om man kan styra pyramider via RF-IR omvandlaren från Logitech. Beställde en mottagare från Dustin och vips en timma senare efter lite installation - FAN VAD SKÖNT DET BLEV! Slippa rikta, bara trycka :D

Så alltså, ni som funderar: KÖP - Det fungerar

Koolt. Har sedan tidigare sett det fina med att de utan RF kan använda IR-RF delen för att styra Nexa med. Nu finns det alltså ett användningsområde för de som har RF i sin fjärr, RF-IR delen använder man för att styra undagömd elektronik. Smart!

Borde vara en massa IR-kontrollsnissar som har en massa RF-IR pyramider över som dom kan sälja billigt till mig. MESSA MIG isåfall, jag tror helt plötsligt jag behöver ett lass :-D

Redigerat av Installera, 06 juli 2008 - 23:42.

Postad 07 juli 2008 - 10:34

Unregistereda434feaf
  • Unregistereda434feaf
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0

Koolt. Har sedan tidigare sett det fina med att de utan RF kan använda IR-RF delen för att styra Nexa med. Nu finns det alltså ett användningsområde för de som har RF i sin fjärr, RF-IR delen använder man för att styra undagömd elektronik. Smart!

Borde vara en massa IR-kontrollsnissar som har en massa RF-IR pyramider över som dom kan sälja billigt till mig. MESSA MIG isåfall, jag tror helt plötsligt jag behöver ett lass :-D

Exakt... Vilket gör att man med hjälp av en pyramid kan styra IR saker på olika platser. Har placerat pyramid mottaggaren som sänder ut IR från RF till enheterna på en plats och Logitech enheten med ett Ir öga på IR-RF pyramiden. Om ni hängde med så betyder detta att jag nu kan rikta min harmony hur som helst och samtidigt styra Ir på 2 olika platser OCH styra Nexa via RF istället för IR. O-T-R-O-L-I-G-T skönt ska ni veta!

Helt plötsligt fungerar tanken med "makron" utmärkt... Så snart bion är helt klar kommer det upp bilder! ;)

Postad 19 juli 2008 - 15:26

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0

Hej

Är en ny ägare till en 1000 och försöker få den att fungera med nexa, jag har den "gammla" modellen som heter typ sändare yct-100/tmt-2100 mottagare ycr-3500 mm, har någon fått detta att fungera, vilken kod ska man ha ??

MrDTS

Jag har exakt samma uppsättning av NEXA-prylar och jag kan inte på nåt vis få det att funka tyvärr.
Jag har köpt pyramiderna från clas ohlson (http://www.clasohlso...spx?id=23610263) och har lagt till en NEXA SYCR-3500 i harmonyconfigen, samt mailat supporten med de hexkoder som finns på en annan sida här på forumet och sedan lagt in dem i min fjärr.
Tyvärr funkar det inte ändå, nån som har något bra tips?
Vilken kanal kör ni er NEXA-mottagare på för att det ska funka? Jag har testat på några slumpvis valda men inte alla, det finns ju tokmånga kombinationer (tyvärr?).

Tacksam för svar :(

Postad 19 juli 2008 - 15:33

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2 339 inlägg
  • 0
Jag har använt mig av modellen som heter nexapa3-3300 i programet, och där ligger alla alternativen inne redan så det är bara att testa. Mitt funkar helt utan problem. Som jag har fattat det så har typ alla nexas produkter samma kodning så det ska inte ha så mycket betydelse vad de heter, utan det är bara till att testa sig fram.

Postad 19 juli 2008 - 22:00

Droopfy
  • Droopfy
  • Wannabe

• 47 inlägg
  • 0
Sitter med en harmony 1000 och nexa´s självlärande dimmer (LYCR-300) och två självlärande brytare (LYC-2). ar också införskaffat den berömda pyramiden.

Har lusläst tråden om detta nu och sett att några haft problem med dessa. är det någon som kommit förbi problemet?

Jag får inga reaktioner alls från brytarna oavsett vilka koder jag använder mig av. jag tycker dom borde ta emot koderna från harmony kontrollen när man programerar dom. men varken det eller att först ställa in dom med orginalkontrollen funkar. har provat ett gäng olika settings utan några reaktioner alls.

blir det till att krypa till korset och försöka lämna tillbaka Nexabrytarna och byta till de manuella istället? eller har någon några tips på hur jag kommer runt problemet?

tacksam för hjälp //Droopfy

Postad 20 juli 2008 - 15:56

Greatben
  • Greatben
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag har fått mina nexa brytare att fungera tillsammns med min Harmony 895.
Jag har nexa brytare SYC- 3500 W 2-pack ( http://www.nexa.se/SYC3500W2pack.htm )

Sedan har jag även införskaffat dessa berömda pyramider från Clas Ohlson ( http://www.clasohlso...spx?id=23610263 )

La in koderna i min harmony som fanns i databasen hos logitech.

Tog sedan den medföljande Harmony® RF Wireless Extender som följde med min 895, och lade även in koderna i den, sedan tog jag en av infraröda sändare och satte den på den pyramid som heter Transmitter. (använder alltså bara den ena pyramdien) satte ir ögat på ingång A på Harmony® RF Wireless Extender som man även måste ställa in i programmet.

På nexa brytarna så har jag använt mig av kod 2ON och kod 3ON så heter dom på min 895. Fick lite problem med kod 1ON den svarade inte alltid.

Fungerar klockrent att sätta på strömmen åh stänga av den. Jag kan stå oavsett i lägenheten åh göra det. :rolleyes:

Postad 21 juli 2008 - 20:18

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Det är inte vad tråden handlar om.

Den första delen av mitt inlägg svarar på frågan i posten innan.

Vad gäller hur många IR-ögon man får i logitechs extender så är svaret 8 om jag inte minns helt fel.
extenderna har 4 hål, A.B.C.D. I varje hål kan man koppla 2 IR-ögon. Allt hänger med när man köper.

Postad 21 juli 2008 - 20:30

Master_Daniel
  • Master_Daniel
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Sitter med en harmony 1000 och nexa´s självlärande dimmer (LYCR-300) och två självlärande brytare (LYC-2). ar också införskaffat den berömda pyramiden.

Har lusläst tråden om detta nu och sett att några haft problem med dessa. är det någon som kommit förbi problemet?

Jag får inga reaktioner alls från brytarna oavsett vilka koder jag använder mig av. jag tycker dom borde ta emot koderna från harmony kontrollen när man programerar dom. men varken det eller att först ställa in dom med orginalkontrollen funkar. har provat ett gäng olika settings utan några reaktioner alls.

blir det till att krypa till korset och försöka lämna tillbaka Nexabrytarna och byta till de manuella istället? eller har någon några tips på hur jag kommer runt problemet?

tacksam för hjälp //Droopfy

Va du kanske har missat är att du inte kan styra några RF-brytare direkt med en Harmony. NEXA och Proove är typiska RF-brytare. Harmony använder Z-wave. Helt annan frekvens.
Det du måste göra är att programera Harmony 1000 (som är ganska omständig och kass pga. det upphörda mjukvaru uppdateringarna) med någon NEXA- från logitechs mjukvara. Sedan kopplar du in IR-RF omvandlaren, alltså "pyramiden" Kan du ha kopplat in fel fyramid?
Sedan är det bara att rikta din harmony 1000 mot pyramiden, och sedan välja "PÅ" kommandot, för att aktivera brytarna. Kolla vilken kod som är inställd på brytaren.
Detta skall fungera. Det gör det hemma hos mig.

Postad 22 juli 2008 - 11:35

urskog
  • urskog
  • Lärjunge

• 468 inlägg
  • 0
Nån som har något bra svar till Inlägg #94?
Jag går helt bet tyvärr hehe :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Ny surround JTR Noesis 110HT
    mange87a
    2025-05-14 12:44:27
  • Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
    mange87a
    2025-05-14 12:39:27
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.