Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

8800GT: Detta ÄR just nu det ultimata HTPC/spelgrafikkortet

207 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 November 2007 - 22:34

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Bullshiiit !!!Ati kan ju inte komma i närheten av nvidia de ligger i bakvattnet och sprattlar deras driryútiner är ju kassa men ska ju funka bra som htpc kort, men för spel ska det ju vara fruktansvärt, har själv haft ati (2600xt)och det funka bra i xp men i vista blev det för jäkla segt, ska skaffa mig detta kort nu som ska vara överlägset!

Just nu så är det faktiskt så att det är ATI's drivrutiner som är bäst för Vista. Prestandamässig är det enbart Geforce 8800Ultra som är snabbare än ATI's snabbaste kort. Om man jämför två bra kort för HTPC, ATI 2600XT och Nvidia 8600GT så är de prestandamässigt närmast identiska. ATI vinner ungfär hälften av de tester man brukar köra när man testar dessa två kort mot varandra. Prismässigt är dessutom 2600XT oftast billigare än 8600GT.

Postad 11 November 2007 - 23:07

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Bullshiiit !!!Ati kan ju inte komma i närheten av nvidia de ligger i bakvattnet och sprattlar deras driryútiner är ju kassa men ska ju funka bra som htpc kort, men för spel ska det ju vara fruktansvärt, har själv haft ati (2600xt)och det funka bra i xp men i vista blev det för jäkla segt, ska skaffa mig detta kort nu som ska vara överlägset!

Just nu så är det faktiskt så att det är ATI's drivrutiner som är bäst för Vista. Prestandamässig är det enbart Geforce 8800Ultra som är snabbare än ATI's snabbaste kort. Om man jämför två bra kort för HTPC, ATI 2600XT och Nvidia 8600GT så är de prestandamässigt närmast identiska. ATI vinner ungfär hälften av de tester man brukar köra när man testar dessa två kort mot varandra. Prismässigt är dessutom 2600XT oftast billigare än 8600GT.

Ledsen att rasera din rosa fluffiga låtsasvärld men det här är den bistra sanningen: Postad bild

Ett HD2900XT får smisk i så gott som allt av 8800GTX och 8800GT. http://www.sweclocke...p...5985&page=1

Jag tycker det är rätt roande att folk som köper grafikkort för att se film i 1080p nöjer sig med att spela spel i 800x600 med en FPS som liknar en diabildshow. I spel som man dessutom har verklig nytta/ser skillnad på en hög/låg upplösning.

Redigerat av dunde, 11 November 2007 - 23:11.

Postad 11 November 2007 - 23:40

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Du borde kanske läsa igenom tråden igen...
Det finns inga 8800GT som får plats i ett trångt HTPC-chassi! Det har heatpipes kors och tvärs över kortet som gör det hopplöst i många HTPC. Därför anser jag inte 8800GT vara ett bra HTPC-kort. Visst går det i en stor tjock låda som t.ex Silverstone LC10 men "normala" HTPC-chassin har helt enkelt inte plats.

Så länge det går in i ett Antec Fusion chassi så tycker iaf jag att det borde gå att räknas som ett HTPC kort..

Postad 12 November 2007 - 08:21

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Vilken nivå den här tråden fick då...

Allvarligt nu, Dunde skapade en tråd för bästa kombination av 1080p och spel. Han har helt rätt, råprestandan som finns i 8800GT är rätt oslagbar, den finns i passiv form och den har samma hårdvaruavkodning som sina mindre syskon. Man får snarare skylla sig själv om man väljer ett för litet chassi. Även om bilderna i första inlägget är totalt missvisande så är det fortfarande så att idag finns det få kort som har en total prestanda i samma klass som 8800GT.

Postad 12 November 2007 - 10:12

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Jag tycker det är rätt roande att folk som köper grafikkort för att se film i 1080p nöjer sig med att spela spel i 800x600 med en FPS som liknar en diabildshow. I spel som man dessutom har verklig nytta/ser skillnad på en hög/låg upplösning.

Jag tycker det är roande att argumentera med folk som yrar om FPS hit och dit men sedan ser på film i 1080p som normalt har en uppdateringsfrekvens på 24Hz...

Sätt på dig nåt på fötterna lille vän! Du verkar springa runt barfota...

Att länka in EN graf från ett test där 8600GT slår 2600XT är inte svårt det finns säkert hundratals. Varför nöjde du dig med bara en??? Jag kan dessutom hitta lika många där det omvända förhållandet råder. 2600XT och 8600GT är nämligen väldigt lika prestandamässigt. För att förvirra dig än mer kan jag meddela att jag faktiskt har 8600GT i min HTPC. En fråga till dig lille vän. Varför skulle man inte kunna spela spel i HD-upplösning med ett 8600GT eller 2600XT? Båda korten är t.ex snabbare än ATI's X850XT PE som lätt klarar t.ex Oblivion i 1280*1024.

Postad 12 November 2007 - 10:19

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Vilken nivå den här tråden fick då...

Allvarligt nu, Dunde skapade en tråd för bästa kombination av 1080p och spel. Han har helt rätt, råprestandan som finns i 8800GT är rätt oslagbar, den finns i passiv form och den har samma hårdvaruavkodning som sina mindre syskon. Man får snarare skylla sig själv om man väljer ett för litet chassi. Även om bilderna i första inlägget är totalt missvisande så är det fortfarande så att idag finns det få kort som har en total prestanda i samma klass som 8800GT.

Skylla sig själv om man väljer ett för litet chassi??? Väljer du HTPC- chassi efter vilket grafikkort du ska ha?

Postad 12 November 2007 - 11:13

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Skylla sig själv om man väljer ett för litet chassi??? Väljer du HTPC- chassi efter vilket grafikkort du ska ha?

Det känns väl klart vettigare att välja chassi efter innehåll och inte vice versa?

Postad 12 November 2007 - 11:50

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Varför skulle man inte kunna spela spel i HD-upplösning med ett 8600GT eller 2600XT? Båda korten är t.ex snabbare än ATI's X850XT PE som lätt klarar t.ex Oblivion i 1280*1024.

Men nu gäller inte detta 8600 eller 2600 utan 8800 och 2900, men du kanske bara skrev fel.
Men sen så är inte snabbheten allt, t.ex så är 8600GTS snabbare än 8800GTS, men 8800GTS är ändå bättre på spel, det har väll med minnesgränssnitt och Unified Shaders (32 mot 96) bland annat att göra.

Jag kommer välja chassi efter grafikkort, jag vill kunna se HD-filmer samt så vill jag kunna spela utan att det ser ut som ett spel från 90-talet. Sen så är det ju mycket roligare att spela bilspel och hockey på en 37"-lcd än på en 19"-tft.

Men jag förstår inte varför du är med i denna tråd? Detta är för oss som är ute efter ett grafikkort för att kunna spela spel samt se HD-filmer, men du verkar mest vara negativ till detta.

Redigerat av Unregisteredf35ed254, 12 November 2007 - 11:51.

Postad 12 November 2007 - 12:02

Unregistered015a20cf
  • Unregistered015a20cf
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Allt förändras med tiden till det bättre
Jag har ett NX8600GTS-T2D256E-HD-OC som fungerar helt perfekt i min vista maskin
Många klagar på att fläkten ska leva om men det hände bara fram till dess att jag la in nyaste drivrutinen
och sen startade om (knäpp tyst sen)
Nu har dom dessutom fixat en lösning för att kunna koppla den via HDMI direkt om man har S/PDIF kontakt på ljudkortet

http://global.msi.co...amp;cat2_no=136

HDMI with Audio Integration Solution (Optional)
The NVIDIA® GeForce® 8 Series graphics card supports HDMI with audio integration solution. With a DVI-to-HDMI adapter and an extra signal cord through the bracket, audio source from sound card(S/PDIF) can be integrated into HDMI interface by simply plugging the cord into the pinhead located on graphics card. Only 1 single HDMI cable is required while streaming audio/video data to flat-panel display devices, such as Plasma/LCD TVs, or projector.

Postad 12 November 2007 - 12:37

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Det är iaf en viktig del i det hela. Jag letade efter riktiga ATX- chassin när jag skulle bygga min htpc då jag anser att framtida uppgraderingar skulle bli lättare plus att det skulle vara enklare att få en ordentlig luftgenomströmning. Så ja, jag tycker nog man får skylla sig själv om man inte är kapabel att tänka till lite.

Postad 12 November 2007 - 13:20

Sci5ve
  • Sci5ve
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
ca 2200kr kommer 8800gt kosta... i tester jag läst så ligger det 3% under i prestanda mot nvidias ultraversion som ligger på 5500kr.. så här mkr för pengarna har ni inte fått på flera år..

Postad 12 November 2007 - 14:15

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Varför skulle man inte kunna spela spel i HD-upplösning med ett 8600GT eller 2600XT? Båda korten är t.ex snabbare än ATI's X850XT PE som lätt klarar t.ex Oblivion i 1280*1024.

Men nu gäller inte detta 8600 eller 2600 utan 8800 och 2900, men du kanske bara skrev fel.
Men sen så är inte snabbheten allt, t.ex så är 8600GTS snabbare än 8800GTS, men 8800GTS är ändå bättre på spel, det har väll med minnesgränssnitt och Unified Shaders (32 mot 96) bland annat att göra.

Jag kommer välja chassi efter grafikkort, jag vill kunna se HD-filmer samt så vill jag kunna spela utan att det ser ut som ett spel från 90-talet. Sen så är det ju mycket roligare att spela bilspel och hockey på en 37"-lcd än på en 19"-tft.

Men jag förstår inte varför du är med i denna tråd? Detta är för oss som är ute efter ett grafikkort för att kunna spela spel samt se HD-filmer, men du verkar mest vara negativ till detta.

Men snälla!!! Tror du på allvar att 8600GT/GTS eller 2600XT inte duger för att spela spel?

Jag måste tydligen upprepa mig i all oändlighet här...

Eftersom 8800GT inte finns med passiv kylning i ett format som passar ett vanligt HTPC-chassi så är det i många fall inget bra kort för just HTPC. hur ska det kunna vara bra när det inte får plats i lådan?

Om det nu tydligen är viktigare att kunna spela Crysis eller vilket spel det nu än gäller på stor skärm än att HTPC är tyst så borde ni väl köpa en XBOX istället eller varför inte ett 8800Ultra som är mycket mer än bara 3% snabbare än 8800GT. Ett Ultra går också att få tyst. Det är bara att slänga på vattenkylning.

Som många andra redan skrivit så är det viktiga med en HTPC att den kan spela upp media med bra kvalitet. Det duger ju enligt många här med 2400 eller 8400.

Jag ska spela spel på min HTPC jag med. Tänka sig att det funkar att spela spel på en dator som "bara" har 8600GT.
Kortet kör som exempel Oblivion hur lätt som helst i 1280*1024.

Det här är ju som allt annat självklart en fråga om prioriteringar. Skiter man i ljudninvåerna, att lådan blir 2dm hög och priorietar spel framför film så är 8800GT säkerligen ett bra alternativ. Men vill man ha en hyffsat liten och snygg låda som dessutom är sval och ljudlös och inte måste spela Crysis i 1920*1080 så tar man ett annat kort.

Det tråkiga med den här tråden är att har jag bara för att jag inte delar trådskaparens åsikt så blir man direkt utsatt för glåpord och stenkastning. En lite mer nyanserad ton och lite större öppenhet för andras åsikter vore trevligt.

PS. Varför jaga FPS när man spelar på en TV? Det är ganska meningslöst. En normal LCD-tv har 50Hz eller 100Hz bilduppadatering varav de flesta har 50Hz (ibland 60) när man använder en dator som ansluts via HDMI eller VGA.
Film spelas normalt upp med 24 eller 25Hz. Duger det till film borde det duga still spel också...

Postad 12 November 2007 - 14:56

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Men snälla!!! Tror du på allvar att 8600GT/GTS eller 2600XT inte duger för att spela spel?
"..."
Eftersom 8800GT inte finns med passiv kylning i ett format som passar ett vanligt HTPC-chassi så är det i många fall inget bra kort för just HTPC. hur ska det kunna vara bra när det inte får plats i lådan?

Om det nu tydligen är viktigare att kunna spela Crysis eller vilket spel det nu än gäller på stor skärm än att HTPC är tyst så borde ni väl köpa en XBOX istället eller varför inte ett 8800Ultra som är mycket mer än bara 3% snabbare än 8800GT. Ett Ultra går också att få tyst. Det är bara att slänga på vattenkylning.
"..."
Jag ska spela spel på min HTPC jag med. Tänka sig att det funkar att spela spel på en dator som "bara" har 8600GT.

Det här är ju som allt annat självklart en fråga om prioriteringar. Skiter man i ljudninvåerna, att lådan blir 2dm hög och priorietar spel framför film så är 8800GT säkerligen ett bra alternativ. Men vill man ha en hyffsat liten och snygg låda som dessutom är sval och ljudlös och inte måste spela Crysis i 1920*1080 så tar man ett annat kort.

Det tråkiga med den här tråden är att har jag bara för att jag inte delar trådskaparens åsikt så blir man direkt utsatt för glåpord och stenkastning. En lite mer nyanserad ton och lite större öppenhet för andras åsikter vore trevligt.

PS. Varför jaga FPS när man spelar på en TV? Det är ganska meningslöst. En normal LCD-tv har 50Hz eller 100Hz bilduppadatering varav de flesta har 50Hz (ibland 60) när man använder en dator som ansluts via HDMI eller VGA.
Film spelas normalt upp med 24 eller 25Hz. Duger det till film borde det duga still spel också...

Jag tror att 8600GTS kan duga för spel, men varför inte köpa 8800GT kort för några hundralappar extra så kan man vänta lite längre innan man byter ut det, samt få lite bättre grafik, jag jagar inte FPS, jag vill bara inte att det ska hacka.

Vanligt HTPC-chassi, är detta ett antec fusion enligt dig?? De flesta "stora" chassina är mellan 15-20 cm höga, precis som en reciever, förstår inte problemet med storleken, och thermalcare kommer med en kylning som kan köras passivt som inte kommer göra kortet högre utan snarare bredare. Du ska nog inte stirra dig blind på just detta Sparkle kort som är den enda just nu med passiv kylning, det kommer nog komma fler och som då kanske inte är lika höga som Sparkle kortet. Sen så prioterar jag inte spel före film, jag prioriterar båda, vilket säkert flera här gör, tippar på att det är därför tråden finns.

Jag har funderat många gånger på att köpa ett xbox eller ps3, men jag kör hellre dessa spel på datorn, det blir billigare i längden.

Jag skiter inte i ljudnivåerna, det går ALLTID att göra saker tystare, även om man byter till en aktiv kylning från t.ex. zalman så kommer det bli tystare, och jag hävdar fortfarande att mina högtalare har inga problem att överrösta min dator.

Min avsikt i mitt tidigare inlägg var inte att verka otrevlig eller oöppen, men vi pratar om möjligheterna med detta kort för de som både vill spela och se på film.

Det är iaf en viktig del i det hela. Jag letade efter riktiga ATX- chassin när jag skulle bygga min htpc då jag anser att framtida uppgraderingar skulle bli lättare plus att det skulle vara enklare att få en ordentlig luftgenomströmning.
"..."

När vi ändå är inne på detta med storlek. Fördelarna med ett stort är att det är lättare vid uppgradering, bättre luftgenomströmning så att komponenterna inte behöver bli så varma eller låta så mycket.
Sen så tycker jag personligen att det ser bättre ut ifall reciever och dator är ungefär lika stora, den reciever jag har idag är 17 cm hög och den jag kommer att köpa är 17.5 cm hög, mitt chassi som jag kommer köpa (om det någon gång kommer till sverige) är också 17.5 cm hög.
Drömchassit

Redigerat av Unregisteredf35ed254, 12 November 2007 - 15:16.

Postad 12 November 2007 - 16:38

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Problemet är väl det att om man har en HTPC så har man den ofta kopplad till en LCD med högre upplösning än så. Fler och fler har ju 1920*1080. Fungerar 8600GT bra på nyare krävande spel i den upplösningen?

Redigerat av jonitz, 12 November 2007 - 17:09.

Postad 12 November 2007 - 16:42

Unregisteredf4b632a1
  • Unregisteredf4b632a1
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Ok grabbar. Nu har jag följt den här tråden sen den skapades och läst den fram och tillbaka vilket skapat en viss oreda i min skalle.
Jag skall bygga en HTPC på typ Zalman HD160XT Plus https://www.prisjakt...kt.php?p=221837
Jag kommer använda denna till att köra inbygd BD spelare, annat högupplöst material i 1080p och så vill jag kunna köra mina bilspel såsom Race07, GT-legends etc på min Pana PZ700 som för övrigt bara klarar 1080p i 60hz
Vilket utav alla dessa kort som är omnämnda skall jag välja? Jag kommer köra intel Core2Duo, hastighet vet jag inte än?
Mvh Marcus

Postad 12 November 2007 - 17:49

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Jag tycker också kortet verkar vara extremt prisvärt och bra enligt vad jag läst.
Undrar hur länge man kan köra alla inställningar maxade i 1366x768 med det här utan att märka ett enda litet ryck eller hack i något spel. 1år?
Jag har redan gjort missen att vara för snål och köpa ett grafikkort som inte räckte speciellt länge med maxade inställningar en gång, det vill jag inte göra igen.

Det jag funderar på är att vänta tills 9800 serien kommer istället, men jag är kluven för den vet jag inte riktigt när den kommer.

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 12 November 2007 - 20:43.

Postad 12 November 2007 - 18:26

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
dubbelpost

Redigerat av dunde, 13 November 2007 - 00:01.

Postad 12 November 2007 - 18:28

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag tycker det är roande att argumentera med folk som yrar om FPS hit och dit men sedan ser på film i 1080p som normalt har en uppdateringsfrekvens på 24Hz...

Sätt på dig nåt på fötterna lille vän! Du verkar springa runt barfota...

Att länka in EN graf från ett test där 8600GT slår 2600XT är inte svårt det finns säkert hundratals. Varför nöjde du dig med bara en??? Jag kan dessutom hitta lika många där det omvända förhållandet råder. 2600XT och 8600GT är nämligen väldigt lika prestandamässigt. För att förvirra dig än mer kan jag meddela att jag faktiskt har 8600GT i min HTPC. En fråga till dig lille vän. Varför skulle man inte kunna spela spel i HD-upplösning med ett 8600GT eller 2600XT? Båda korten är t.ex snabbare än ATI's X850XT PE som lätt klarar t.ex Oblivion i 1280*1024.

8600GT? Tråden och mitt inlägg/grafen handlar om 8800GT.

1280x1024 är ju intressant om man sitter på en 19" LCD. Jag och många andra som kollar efter spel-kort har ju oftast minst 20" och då 1680x1050. Därför är det intressant med prestandan i den upplösningen och högre.

Och den förvirrade diskussionen om att människan inte skulle kunna se mera än 25-30 FPS orkar jag inte dra här. Det är INTE samma sak att se en film i 24 bildrutor/sek som att lira t.ex. ett spel som Crysis i 24FPS.

Tycker tråden tagit en obehaglig vändning. Min tråd var avsedd att i all välmening ge ett tips till de som skulle köpa ett nytt SPEL/HTPC-kort. Inte till att bli en diskussion för/emot Nvida/Ati eller för/emot ett billigare/dyrare kort.

Jag vet också att andra kort kan köra spel i höga upplösningar. Men de senaste/kommande spelen som COD4, Crysis eller Bioshock med flera kan inte kort som 8600/2600 köra i höga upplösningar på ett vettigt sätt.

Redigerat av dunde, 13 November 2007 - 00:02.

Postad 12 November 2007 - 18:46

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Håller med dig dunde, det blev en fjantig fan-boy tråd. Det var lite tråkigt för kortet verkar ju bra.

Min TV funkar bäst i 1366x768 så det är därför jag koncentrerar mig på den upplösningen men du har rätt i det där med 800x600 i spel, har aldrig tänkt på det så.. Det var roligt sagt hahaha

Redigerat av Unregistered5f2ff720, 12 November 2007 - 20:45.

Postad 12 November 2007 - 20:39

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Måste säga att jag håller med Dunde i den här tråden.. 8800GT verkar enormt intressant då även jag är ute efter ett kort som man både kan se på 1080p och spela spel med.

Förresten, är det någon som vet dimensionerna på sparkle kortet? Annars är det ju svårt att säga definitivt att det inte går in i ett Antec Fusion chassi då det finns andra passiva kort som gör det.

Postad 12 November 2007 - 20:45

no_brakes
  • no_brakes
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Nån som vet nått om Nvidia gjort något för att förbättra bildkvaliteten jämfört med 8600 serien. Skulle gärna spela lite spel i full hd på min projje, men samtidigt är det lite viktigare att se på film med hög bildkvalitet.

8600 GTS fick lite kritik jämfört med 2600XT korten när det gälle bildkvaliteten.

Postad 12 November 2007 - 20:51

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Nån som vet nått om Nvidia gjort något för att förbättra bildkvaliteten jämfört med 8600 serien. Skulle gärna spela lite spel i full hd på min projje, men samtidigt är det lite viktigare att se på film med hög bildkvalitet.

8600 GTS fick lite kritik jämfört med 2600XT korten när det gälle bildkvaliteten.

+1 Bra fråga..

Postad 12 November 2007 - 23:44

coyern
  • coyern
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Ett kanonkort vad det verkar! Den frågan jag har kvar är om det är bekräftat att det får plats i ett Antec Fusion chassi? Nån som vet med säkerhet? Får det plats lägger jag beställningen bums!

Postad 12 November 2007 - 23:52

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Ett kanonkort vad det verkar! Den frågan jag har kvar är om det är bekräftat att det får plats i ett Antec Fusion chassi? Nån som vet med säkerhet? Får det plats lägger jag beställningen bums!

Jag la iväg ett mail till Sparkle idag och frågade om dimensionerna. Lägger ut infon direkt när jag får den. Är nämnligen själv väldigt intresserad av att få in den i ett Antec Fusion chassi..

Postad 13 November 2007 - 00:32

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Jag la iväg ett mail till Sparkle idag och frågade om dimensionerna. Lägger ut infon direkt när jag får den. Är nämnligen själv väldigt intresserad av att få in den i ett Antec Fusion chassi..

Misstänker att man får ta fram sågen då Sparkles heatpipes sticker upp en bra bit från kortet.

Postad 13 November 2007 - 00:59

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Misstänker att man får ta fram sågen då Sparkles heatpipes sticker upp en bra bit från kortet.

Verkar så tyvärr.. Undrar hur mycket ett aktivt egentligen låter.. Kommer man höra det från 3,5 meters avstånd?

Postad 13 November 2007 - 08:13

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Beror antagligen på resten av chassit. Satt och experiementerade lite med ljudnivån i ett P180 chassi, alltså ett ganska stort sådant. Nätagget ligger i en egen låda så den sköter sig själv. Resultatet var att om grafikkortet var ensamt utblås så drog både grafikfläkten och processorfläkten upp på högvarv och man fick någon kombination av micro och dammsugare. Kopplade in båda utsugsfläktarna i chassit och sedan var det knäpptyst, inte ens under load hördes kortet egentligen. Detta är alltså i ett stort chassi med bra luftgenomströmning.

Postad 13 November 2007 - 14:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Jag lånade en bild av David Baron (du får säga till om du har något emot det! :P ). Jag använde lite paint skills för att visa hur jag hade tänkt att det skulle funka med ett passivt graffe i en Antec Fusion låda:
Postad bild
På så sätt får man bra luftdrag i lådan och kan hålla den bättre kyld. Någon som har några andra idéer?

Postad 13 November 2007 - 15:28

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Jag funderar oxå på detta kort men jag har ett annat problem, längden på själva kortet.. Jag har tänkt att köpa ett Lian Li PC-C30B Chassi och där har man två "burar" ena för en optisk enhet samt hårddisken, den andra för en annan optisk enhet.

Tydligen ligger den ena buren som håller HD och en optisk enhet över moderkortet med 2-3 cm + kabel, så jag räknar med att kortets längd är moderkortets bred 244 mm minus dessa ca 5 cm. Så långt får grafikkortet max vara..

Någon som tror sig veta om det går in i mitt potentiella chassi, Lian Li PC-C30B?

Postad 13 November 2007 - 15:30

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Måste säga att jag håller med Dunde i den här tråden.. 8800GT verkar enormt intressant då även jag är ute efter ett kort som man både kan se på 1080p och spela spel med.

Förresten, är det någon som vet dimensionerna på sparkle kortet? Annars är det ju svårt att säga definitivt att det inte går in i ett Antec Fusion chassi då det finns andra passiva kort som gör det.

Titta på den här bilden. Den stora bilden på höger sida ser ut att visa baksidan och en gigantisk kylfläns.
Postad bild
Med det där Antec Fusion chassit + fläkten så ser det inte ut att vara så mycket plats över på baksidan av grafikkortet, men jag har ingen aning.
Chansa gärna så jag får reda på om det går! : :P

Postad 13 November 2007 - 16:00

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
8800GT verkar definitivt intressant. Sparkle har lovat mig ett test-kort av deras passivt kylda kort men det komemr inte förrän om ett par veckor. Så fort jag har det kan jag uppdatera med mer info om det.

Förstår inte att folk blir förvånade att en sådan tråd skapar diskutioner. Det är ju ganska naturligt då folk diskuterar om det verkligen är ett sådant bra kort som Dunde anser. Och jag förstår inte helt varför det faktum att kortet anses bra för HTPC/Spel skulle betyda att man inte kan ändå föreslå att 8600GT är bättre. Det är ju balansen mellan spel och HTPC som är viktigt. Vad spelar det för roll om 8800GT är underbart ur spelhänseende om det är undermåligt som HTPC-kort?

Det är ett faktum att NVIDIA inte haft "äkta" HDMI-ljud ut och det tycker jag är en faktor som ska tas i beaktande. Dessutom är det oändligt korkat att påstå att bildkvaliteen är lika på alla kort. Jag testar kort och det är en jäkla skillnad. Jag har kört HQV's testar både för vanlig DVD och för HD-material (HD-DVD) och drivrutiner gör enormt mkt för bildkvaliteen när det gäller uppspelning av film. Lyckligvis har både NVIDIA och AMD skärpt till sig på den biten så att båda har bra bildkvaliteé både på vanligt MEPG2/DVD material och high-def material. Jag tycker fortfarande AMd har en edge men den är nästan försummbar. Likadant gäller för drivrutiner. Jag kör allt nu på Vista så det är främst där jag jämför men jag har haft stora problem med NVIDIA's Vista drivisar. Nu på slutet har de blivit bättre men det är ännu inte helt bra.

HD2900XT är förövrigt inte ett HTPC-kort. Det drar förjäkligt med ström och jag har ännu inte sett något kort som har bra tyst kylning. Det var ett kort släppt i hast för att försöka komma ifatt NVIDIA's försprång något på spelkorts-fronten.

Än så länge känner jag att HD2600XT/8600GT har den bästa balansen mellan spel och htpc prestanda men precis som Dunde säger, du får ge avkast på att spela de senaste spelen på högsta upplösningen/detaljrikedomen. 8800GT känns lite mer som ett kort där man främst vill ha spelprestanda och i andra hand bra HTPC stöd. Inget fel i det dock. Jag funderar själv skarpt på att skaffa ett sådant till min HTPC (en HFX Classic). Det intressanta blir väl att se vad AMD släpper imorgon. Jag ska till dem för att testa så jag kan uppdatera så fort all NDA är borta. Om AMD kan släppa ett kort runt 8800GT prestanda och pris, fast med "riktig" HDMI stöd och samma hårdvaru-encoding stöd som HD2x00 korten, då blir det intressant för HTPC-byggaren.

/B

Redigerat av SwedBear, 13 November 2007 - 16:01.

Postad 13 November 2007 - 16:01

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Titta på den här bilden. Den stora bilden på höger sida ser ut att visa baksidan och en gigantisk kylfläns.

Med det där Antec Fusion chassit + fläkten så ser det inte ut att vara så mycket plats över på baksidan av grafikkortet, men jag har ingen aning.
Chansa gärna så jag får reda på om det går! : :P

Det är väldigt svårt att säga från en bild, speciellt en som är photoshoppad bortom verklighet.. Menar dock inte bara passiva grafikkort utan även aktiva. Man borde ju få bättre kylning med den konfigurationen som jag målade upp även med ett aktivt, eller?

Redigerat av Explorer45, 13 November 2007 - 16:07.

Postad 13 November 2007 - 16:06

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

8800GT verkar definitivt intressant. Sparkle har lovat mig ett test-kort av deras passivt kylda kort men det komemr inte förrän om ett par veckor. Så fort jag har det kan jag uppdatera med mer info om det.

.....

Än så länge känner jag att HD2600XT/8600GT har den bästa balansen mellan spel och htpc prestanda men precis som Dunde säger, du får ge avkast på att spela de senaste spelen på högsta upplösningen/detaljrikedomen. 8800GT känns lite mer som ett kort där man främst vill ha spelprestanda och i andra hand bra HTPC stöd. Inget fel i det dock. Jag funderar själv skarpt på att skaffa ett sådant till min HTPC (en HFX Classic). Det intressanta blir väl att se vad AMD släpper imorgon. Jag ska till dem för att testa så jag kan uppdatera så fort all NDA är borta. Om AMD kan släppa ett kort runt 8800GT prestanda och pris, fast med "riktig" HDMI stöd och samma hårdvaru-encoding stöd som HD2x00 korten, då blir det intressant för HTPC-byggaren.

/B

Låter bra att du ska testa! :P Inte för att jag har mycket hopp men finns det någon chans att du kan testa om det går in i ett Fusion chassi? Glöm inte posta en massa bilder efter test!
Hur kommer det sig att du tror att 8800GT skulle vara sämre på bild/film visning än ett 8600GT??

Redigerat av Explorer45, 13 November 2007 - 16:06.

Postad 13 November 2007 - 16:14

SwedBear
  • SwedBear
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Åh, det var inte så jag menade. Täntke mer på att det t ex verkar bli länge plus, förutom då Sparkles kort, majoriteten av 8800GT korten har fläkt. Det är helt enkelt inte ett kort som är lika HTPC-vänligt som t ex HD2600XT eller 8600GT. Det kommer säkert passa bra för många. Personligen är jag nyfiken på hur mkt ström det drar, hur varmt det blir etc. eftersom sådana bitar är lika viktiga för mig som bra spel-prestanda.

Jag kommer troligtvis fixa mig ett Antec chassi ändå då jag vill bygga en ny HTPC (någon som är sugen på en gammal HFX Classic låda med innehåll :P ? ) och då ska det bli ett lite mer kraftfullt grafiikort så jag ska försöka komma ihåg att testa och mäta.

/B

Postad 13 November 2007 - 16:20

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Åh, det var inte så jag menade. Täntke mer på att det t ex verkar bli länge plus, förutom då Sparkles kort, majoriteten av 8800GT korten har fläkt. Det är helt enkelt inte ett kort som är lika HTPC-vänligt som t ex HD2600XT eller 8600GT. Det kommer säkert passa bra för många. Personligen är jag nyfiken på hur mkt ström det drar, hur varmt det blir etc. eftersom sådana bitar är lika viktiga för mig som bra spel-prestanda.

Jag kommer troligtvis fixa mig ett Antec chassi ändå då jag vill bygga en ny HTPC (någon som är sugen på en gammal HFX Classic låda med innehåll :D ? ) och då ska det bli ett lite mer kraftfullt grafiikort så jag ska försöka komma ihåg att testa och mäta.

/B

Då förstår jag. :P Hade varit väldigt uppskattat om du hade lyckats! Glöm inte posta så fort du har testat!

Redigerat av Explorer45, 13 November 2007 - 16:21.

Postad 13 November 2007 - 17:15

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Tänk bara på att powerstrip inte stöder GF8-korten, iaf inte om ni vill göra custom timings via PS.

Postad 13 November 2007 - 17:35

Unregistered5f2ff720
  • Unregistered5f2ff720
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Inte PowerStrip 3.75 Build 590 Beta heller?

Postad 13 November 2007 - 17:53

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Står inte vilken version (beta eller ej) men just nu nej.

ps sida

Postad 13 November 2007 - 18:02

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Är detta den bästa kortet? Varför bara DVI och inte HDMI ut ?

Vill gärna ha ett kort som orkar med att avlasta CPU och spela upp 1080p/720P film.

Söker man på GeForce 8800GT 512MB så finns det ett antal. Vilket ska man välja bland alla märken?

Mvh

Postad 13 November 2007 - 18:13

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

Tänk bara på att powerstrip inte stöder GF8-korten, iaf inte om ni vill göra custom timings via PS.

Det är väl bara en tidsfråga antagligen..

Postad 13 November 2007 - 19:12

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Problemet vad jag förstår är att nvidia inte vill släppa uppgifter på 8-serie korten till entech så att dom kan fixa support för det.
Ex. ATI's 2400/2600/2900 finns redan supporterade.

Postad 13 November 2007 - 19:53

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Är detta den bästa kortet? Varför bara DVI och inte HDMI ut ?

Vill gärna ha ett kort som orkar med att avlasta CPU och spela upp 1080p/720P film.

Söker man på GeForce 8800GT 512MB så finns det ett antal. Vilket ska man välja bland alla märken?

Mvh

Korten presterar identiskt då alla bygger på Nvidias referensdesign. Det kan finnas små skillnader i fabriksklock men det är väldigt små skillnader. Kylarna är också referenskylare.
Det finns några kort som inte använder referenskylaren, t.ex. Sparkle som har två olika 8800GT med sina egana kylare, en med peliterkylare/heatpipekylare och en med passiv heatpipekylare.
Det som också kan skilja är "bundlen" som följer med kortet, alltså vilka tillbehör/mjukvara som medföljer.

Största problemet just nu verkar att få tag i ett 8800GT överhuvudtaget. Har man bråttom är Tyskland en god ide.

Sedan så släpps ju snart officiellt ATi:s HD3870 (och 3850+3800)som ska prestera lite sämre än 8800GT men vara lite billigare och svalare/tystare. Även det nya 8800GTS släpps snart. Så det verkar bli en rätt spännande höst/vinter på grafikfronten!

Redigerat av dunde, 13 November 2007 - 20:19.

Postad 14 November 2007 - 17:20

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Det verkar som att AMD/ATI´s nya kort har svårt att hänga med 8800GT, så nu är det inte så mycket att fundera på ifall det blir ett köp eller inte.

"Radeon HD 3870 har enligt Legion Hardwares recension nästan identisk prestanda som AMD:s äldre grafikkort Radeon 2900 XT. Faktum är att Radeon HD 3870 i nästan alla tester har näst sämst prestanda."

Källa

Redigerat av Unregisteredf35ed254, 14 November 2007 - 17:22.

Postad 14 November 2007 - 18:24

Unregistered978afc2c
  • Unregistered978afc2c
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Sedan ska man kanske inte bara titta på prestandasiffror. Nvidia saknar fortfarande ett officiellt stöd för over/underscan correction vilket kan vara nödvändigt för många monitorer.

Postad 14 November 2007 - 22:51

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Det verkar som att AMD/ATI´s nya kort har svårt att hänga med 8800GT, så nu är det inte så mycket att fundera på ifall det blir ett köp eller inte.

"Radeon HD 3870 har enligt Legion Hardwares recension nästan identisk prestanda som AMD:s äldre grafikkort Radeon 2900 XT. Faktum är att Radeon HD 3870 i nästan alla tester har näst sämst prestanda."

Källa

Ja, 3870 var en grym besvikelse och ett enormt misstag av ATi. Att släppa det kortet och ens försöka få någon att tro att det kan mäta sig med Nvidias mästerverk (8800GT) var ju helt befängt...

Postad bild

Redigerat av dunde, 14 November 2007 - 23:33.

Postad 14 November 2007 - 23:23

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
^Hur läser man av tabellen? + - vad?

Postad 15 November 2007 - 09:42

Benji_9
  • Benji_9
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Vet att vissa ska ha in ett 8800 GT i ett HTPC chassi, såsom jag önskar så därför kontaktade jag Leadtek och frågade efter den fysiska storleken på kortet och fick denna bild som svar:

Bifogad fil  image001.jpg   16.37K   0 Antal nerladdningar

Det verkar alltså vara väldigt långt och jag har iaf problem med mitt potentiella chassi ett Lian Li PC-C30B, kan eventuellt ta bort ena buren som bär en optisk och hd men då kan jag inte ha två st optiska enheter som jag tänkt..

Postad 15 November 2007 - 12:06

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Jag gör en fräckis och slänger in lite info om ATI´s senaste kort i denna tråd, så kan man ju jämföra lite.

"De flesta tester verkar vara ganska överens om att lanseringen är en stor bedrift av AMD. Även om HD 3870 inte når upp till prestandan hos Geforce 8800 GT klår kortet gamla HD 2900 XT och dessutom är det ett svalt grafikkort med låg strömförbrukning bland många andra meriter.

HD 3850 är överlägset både Geforce 8600 GTS och gamla Radeon HD 2600 XT och blir därmed ett utmärkt grafikkort för den som inte vill lägga ut för mycket."

Källa

Webhallen har listat dessa kort på följande priser. Hittade inget på prisjakt.

Asus ATI Radeon HD 3870 512MB (EAH3870/HTDI/512M) - PCI-E - 2249 kr
Asus ATI Radeon HD 3850 256MB (EAH3850/G/HTDI/256M) - PCI-E - 1749 kr

Fördelen enligt mig med ATI korten är att de tar upp dubbla kortplatser pga. kylningen, det gör att man får bort den varma luften från datorn, den andra är att den är svalare och dämed låter mindre, då den även är svalare så lär det inte vara några större problem att kyla kortet passivt för dom som vill detta.

Redigerat av Unregisteredf35ed254, 15 November 2007 - 12:13.

Postad 15 November 2007 - 12:13

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Inte att glömma är att 3870 och 3850 har UVD kretsen. Mycket trevligt. :D

Postad 15 November 2007 - 12:14

Unregisteredf35ed254
  • Unregisteredf35ed254
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
UVD har jag missat, vad är det och vad gör den? Vad vinner man på att ha den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.