Hur gammal heter din förstärkare ifrån, danielsundmark?
(märke, modellbeteckning)
Postad 03 December 2009 - 07:28
Postad 03 December 2009 - 10:52
Falcy: Osäker på vad du syftar på, men mellan PS3 och reciver kan inte PQLS användas. Både spelare och receiver måste ha stöd för PQLS för att kunna använda det.
Provade lite igår med CD-skivor. Spelade samma CD-skiva både i Blurayspelaren och på PS3'an och switchade imellan. Ungefär samma resultat som när jag provade DVD-filmer. Lite lägre ljudnivå från PS3'an av någon anledning? På PS3'an gick det ju att justera volymen också, vilket man kanske inte ska pilla så mycket på. Men jag ställde upp volymen på PS3'an ett snäpp så ljudnivån vart ganska lika och då var det små skillnader i ljudet, vet inte om jag skulle greja ett blindtest
Postad 03 December 2009 - 10:58
PS3 har analog output via multi-out kabeln. Hur det låter vet jag inte. Förmodligen sämre än bättre dedikerade spelare.
Använder du enbart PS3 eller för den delen din Pioneer BD som transport så ska det inte vara någon ljudskillnad. PCM ska skickas över bara. Se till så att du inte ljudnivåjusterar via PS3 (kolla med triangel), och strunt gärna i uppsampling.
Kimpost och Falcy: Det här med uppsampling. Är det bättre att inte använda 176,4kHz eller vad det nu man ställer in under utdatafrekvenser. Ska man bara använda 48kHz? Vad är det egentligen som händer när man anger det högre värdet. Jag trodde att beroende på material som spelas upp så används en lägre eller högre frekvens? Men det är alltså så att det uppsamlas till den högsta frekvensen man angivit?
Postad 03 December 2009 - 11:18
Haha nu bryter jag säkert mot nån forumregel men det där vare rolig svenska, helt i klass med ormet kruperHur gammal heter din förstärkare ifrån, danielsundmark?
(märke, modellbeteckning)
Postad 03 December 2009 - 13:26
Men jag ställde upp volymen på PS3'an ett snäpp så ljudnivån vart ganska lika och då var det små skillnader i ljudet, vet inte om jag skulle greja ett blindtest
Ljudförstörelse att ställa upp ljudet på PS3.
Postad 03 December 2009 - 13:48
Nej, det vet jag. Men vad jag har läst så gör PQLS ingen nytta när man kör bitstream(Man kanske inte ens kan / bör köra bitstream över CD via BD-spelare, isåfall måste jag ha missuppfattat de andra forumet...)Falcy: Osäker på vad du syftar på, men mellan PS3 och reciver kan inte PQLS användas. Både spelare och receiver måste ha stöd för PQLS för att kunna använda det.
Men jag vet inte, infon kommer från ett par engelska/amerikanska forum.
Jag ger inte mycket för bild och/eller ljudförbättringsfunktioner alltså. Så är det bara. Även om PQLS verkar relativt vettig och oförstörande i sammanhanget.
Och som Kimpost säger, höj absolut inte ljudet i din PS3.
Jag är också nyfiken på det här med 48kHz och 44.1/88.2/176.4 uppsamplingen.
Eftersom jag har problem med att strömma musik från min dator med inställningen 44.1/88.2/176.4 så har jag ställt denna på 48kHz och allt hackande ljud som jag hade innan är borta iaf.
Men när jag lyssnar på en CD-skiva är jag kluven, men jag tycker nog det låter bättre med 48kHz. PS3an uppsamplar till högsta möjliga nivå upp till vad din förstärkare klarar. Och alla förstärkare idag klarar tar ju 24bit /192kHz.
Utgångspunkten är ju en CD-skiva inspelad med 44.1. Hur kan det bara bli "bättre" genom att uppsampla?
Min tolkning är att det inte blir bättre, jag tycker mig höra mer distortion och annat skit när jag kör med den högre inställningen.
Denna funktion kom i förra(eller förr förra) firmware och ställer sig automatiskt på 44.1/88.2/176.4 inställningen.
Varför kan man inte bara välja 44.1?
Redigerat av Falcy, 03 December 2009 - 13:51.
Postad 03 December 2009 - 14:45
Ljudvolymen på PS3'an ändrade jag bara under testet för att lättare kunna jämföra ljudet då det vart olika ljudvolymer när jag bytte mellan PS3 och Pioneer Bluray-spelaren. Tyckte inte jag hörde att det vart sämre när jag ställde upp volymen ett snäpp, men den står normalt på "normal".
Några fler som har input om man ska köra 48kHz eller högre utdatafrekvenser?
Postad 04 December 2009 - 09:49
Någon som är insatt i det här med upp/ned sampling av ljud?Några fler som har input om man ska köra 48kHz eller högre utdatafrekvenser?
Jag är väldigt nyfiken på hur detta påverkar ljudet!
Mitt inlägg # 666
Redigerat av Falcy, 04 December 2009 - 09:49.
Postad 06 January 2010 - 18:33
Jag har inte alls mycket koll på detta om DTS HD och så vidare, men sitter idag med en ps3 40GB (s.k. gammal/inte slim) och går i tankar kring att införskaffa reciever eller något biopaket.
Efter att ha läst denna tråd (intressant f.ö.) så förstår jag det som att om jag nu köper en reciever så spelar det ingen roll om jag köper en som "klarar" DTS HD eftersom ps3 fixar jobbet. Det recievern då ska klara är dock att ta emot ljud via HDMI 1.3...
Har jag förstått det rätt? Det skulle innebära en rejäl prisskillnad för mig... Rätta mig gärna om jag har fattat det fel.
Om ni har tips på ev. reciever tar jag gärna emot dem.
Postad 06 January 2010 - 20:35
Eftersom du har en gammal PS3, så kan du överhuvudtaget inte skicka DTS HD/HRA. Om du inte funderar på en massa annan utrustning (t ex externa Blu-ray-spelare) så behöver du bara en receiver som stöder multikanal över PCM. Du behöver inte ens HDMI 1.3 för det.
Det är svårt att rekommendera en receiver utan att veta vad du har för krav eller önskemål annars. Hur många kanaler ska du ha? Hur stark behöver den vara? Vad tänker du dig för prisnivå?
Postad 06 January 2010 - 22:34
har en onkyo 605, kan endast välja mellan multichannel, pure direct, samt ett till val..
hur kommer det sig att det är så begränsat med ljudutmatningen?
kör jag vanlig blurayspelare får jag ju ett tiotal fler möjliga ljudprogram att välja mellan!
Postad 06 January 2010 - 22:36
Det är bara slim som kan skicka HD-Ljud som bitstream, annars får du nöja dig med att det står Multi channel på förstärkaren
Edit: Kanske inte va den infon du sökte direkt nu när jag läste lite nogare
Redigerat av Meller, 06 January 2010 - 22:40.
Postad 06 January 2010 - 22:48
Vilken PS3 har du fat eller slim?
Det är bara slim som kan skicka HD-Ljud som bitstream, annars får du nöja dig med att det står Multi channel på förstärkaren
Fat, japp som jag trodde då.. kan inte välja nåt av de trevligare ljudformaten..
så med en slim skulle jag kunna få ut ljudet på flera häftigare sätt?
Postad 06 January 2010 - 22:53
Postad 06 January 2010 - 23:09
Nej, det vet jag. Men vad jag har läst så gör PQLS ingen nytta när man kör bitstream(Man kanske inte ens kan / bör köra bitstream över CD via BD-spelare, isåfall måste jag ha missuppfattat de andra forumet...)
Men jag vet inte, infon kommer från ett par engelska/amerikanska forum.
På Audio CD lagras musiken som PCM. PCM är därmed samma som bitstream när det gäller CD.
Jag är också nyfiken på det här med 48kHz och 44.1/88.2/176.4 uppsamplingen.
Eftersom jag har problem med att strömma musik från min dator med inställningen 44.1/88.2/176.4 så har jag ställt denna på 48kHz och allt hackande ljud som jag hade innan är borta iaf.
Jag har snubblat över det här på lite olika forum, så jag testade själv. Och mycket riktigt, det hackar. Efter mycket googlande har jag funnit att hackandet är en bugg. Hoppas Sony fixar det snart. Jag kör också 48 kHz, men det beror främst på att man måste det för att kunna bläddra bland låtar och foton samtidigt som man lyssnar på musik. Hoppas Sony fixar den begränsningen också.
Men när jag lyssnar på en CD-skiva är jag kluven, men jag tycker nog det låter bättre med 48kHz. PS3an uppsamplar till högsta möjliga nivå upp till vad din förstärkare klarar. Och alla förstärkare idag klarar tar ju 24bit /192kHz.
Det borde inte låta bättre, men i bästa fall lika bra.
Utgångspunkten är ju en CD-skiva inspelad med 44.1. Hur kan det bara bli "bättre" genom att uppsampla?
Min tolkning är att det inte blir bättre, jag tycker mig höra mer distortion och annat skit när jag kör med den högre inställningen.
Det borde inte heller här låta bättre. Däremot behöver det inte heller låta sämre om uppsamplingen utgörs av jämna multiplar. Högre frekvens gör det lättare för filter att hantera signalen. Filtren blir enklare och därför billigare att tillverka.
Denna funktion kom i förra(eller förr förra) firmware och ställer sig automatiskt på 44.1/88.2/176.4 inställningen.
Varför kan man inte bara välja 44.1?
Du kan välja hursomhelst bland dessa format bland ljudutdata. Under musikinställningar spelar inställningen ingen annan roll än att den ger stöd för alla tre.
Postad 07 January 2010 - 16:31
Det borde inte låta bättre, men i bästa fall lika bra.
Om den inte gör nån form av DSP behandling av ljudet när den uppsamplar. Soundblaster X-FI ljudkorten till PC har den funktionen, de anlyserar ljudströmmen i realtid med DSPn och försöker beräkna fram hur ljudkurvan skulle sett ut om den var i 24-bit.
Har dock igen aning om det finns en sån funktion i PS3:an eller inte.
Postad 08 January 2010 - 10:26
Du har rätt i att du inte behöver en receiver som "stöder" HD-formaten.
Eftersom du har en gammal PS3, så kan du överhuvudtaget inte skicka DTS HD/HRA. Om du inte funderar på en massa annan utrustning (t ex externa Blu-ray-spelare) så behöver du bara en receiver som stöder multikanal över PCM. Du behöver inte ens HDMI 1.3 för det.
Det är svårt att rekommendera en receiver utan att veta vad du har för krav eller önskemål annars. Hur många kanaler ska du ha? Hur stark behöver den vara? Vad tänker du dig för prisnivå?
Tack för svaret!
Det jag då undrar är vad jag ska leta efter på specifikationerna om den stödjer just multikanal över PCM.
Ang. vad jag vill ha så kan jag inte riktigt svara på det själv. Funderar över tex Onkyo TX307 eller vad den heter, men den saknar vissa saker som ljud via HDMI (som jag förstår att jag behöver om jag vill ha "HD-ljud" i 5.1 system, för det fungerar väl inte med "bara" optisk kabel?) den saknar även möjligheten att skicka signalen viadre genom HDMI i stanby-läge. Jag antar att jag sitter och väntar på något bra paket med reciever och högtalare runt 5kkr klassen. Finns många paket sin innehåller DVD och BD, vilket inte inresserar mig...
Redigerat av Drut, 08 January 2010 - 10:27.
Postad 08 January 2010 - 13:04
Ang. vad jag vill ha så kan jag inte riktigt svara på det själv. Funderar över tex Onkyo TX307 eller vad den heter, men den saknar vissa saker som ljud via HDMI (som jag förstår att jag behöver om jag vill ha "HD-ljud" i 5.1 system, för det fungerar väl inte med "bara" optisk kabel?) den saknar även möjligheten att skicka signalen viadre genom HDMI i stanby-läge.
Det stämmer, ljud över HDMI är ett måste, optisk har inte bandbredd nog för HD-ljud.
Postad 08 January 2010 - 13:17
Tack för svaret!
Det jag då undrar är vad jag ska leta efter på specifikationerna om den stödjer just multikanal över PCM.
Ang. vad jag vill ha så kan jag inte riktigt svara på det själv. Funderar över tex Onkyo TX307 eller vad den heter, men den saknar vissa saker som ljud via HDMI (som jag förstår att jag behöver om jag vill ha "HD-ljud" i 5.1 system, för det fungerar väl inte med "bara" optisk kabel?) den saknar även möjligheten att skicka signalen viadre genom HDMI i stanby-läge. Jag antar att jag sitter och väntar på något bra paket med reciever och högtalare runt 5kkr klassen. Finns många paket sin innehåller DVD och BD, vilket inte inresserar mig...
en mycket fin reciever som funkar klockrent med hd ljud genom hdmi och som ej krånglar är marantz 4003...
kan även skicka ljudet vidare även utan bildmottagare påslagen som många andra har problem med...
går att hitta för 2990:- nu tror den kostade 6000:- från början och är nog en av få idag under 6000-8000:- som har pre out alla kanaler...
är mer en nöjd själv bland det mest prisvärda jag köpt nån gång.... funkar klockrent som försteg i min anläggning och matas med hdmi från ps3 och laptop
Redigerat av ronkan, 08 January 2010 - 13:19.
Postad 08 January 2010 - 18:16
Här på prisjakt är den betydligt dyrare (är det rätt förstärkare?)
Postad 16 January 2010 - 17:03
Vilken PS3 har du fat eller slim?
När jag spelar upp Pirates of the Caribbean, Blu-Ray, uncompressed 5.1, genom min PS3:a (fat) visar PS3:an "Linear PCM 5.1". Har jag min PS3:a korrekt inställd? Vad ska jag ha för ljudläge på receivern för att få ut det bästa multikanalljudet ur min Onkyo TX-NR1007:a till mina 5.1 antal högtalare?
Tack på förhand!
/M
Postad 18 January 2010 - 14:22
Tror jag är lite snurrig idag, men verkar ju helknas med en stärkare och HDMI om de inte tar ljud in via dem.. hehe..
Snurr-snurr..
Redigerat av Unregistered8c5802be, 18 January 2010 - 14:24.
Postad 03 February 2010 - 12:55
Har man den "tjocka" ps3an så ska det stå på förstärkaren att den tar emot PCM och att den skickar ut "multichannel"?
Får man ut dom senaste HD-Ljuden då?
Eller ska man ändra till något annat istället för "Multichannel"?
Jag har en Onkyo 507
Redigerat av Unregistered13588716, 03 February 2010 - 12:56.
Postad 03 February 2010 - 15:52
Har man den "tjocka" ps3an så ska det stå på förstärkaren att den tar emot PCM och att den skickar ut "multichannel"?
Får man ut dom senaste HD-Ljuden då?
Svar ja.
Postad 06 February 2010 - 20:00
Jag har en av de 1:a ps3:orna alltså fat & en Onkyo TX-NR1007. Ps3;an är inställd på att skicka pcm under bd/ljud utdata. När jag kör en bluray med exempelvis DTS HD så har jag ett gäng alternativ att välja på i min reciever närmare bestämt 16 st. Allt från direct till neo6 & THX, Dolby EX...är det multichannel jag ska välja där för att höra det korrekta HD-ljudet? Filmen har dtshd 5.1 & jag har 7.1 uppsättning men det viktigaste är ju att få ut det rätta ljudet.
Postad 07 February 2010 - 14:06
Ja du väljer PCM om du kan göra det, annars borde Auto funka. Sen måste du välja HD-spåret från skivan också, du ser längst upp i bilden vilket spår som körs.Tjena!
Jag har en av de 1:a ps3:orna alltså fat & en Onkyo TX-NR1007. Ps3;an är inställd på att skicka pcm under bd/ljud utdata. När jag kör en bluray med exempelvis DTS HD så har jag ett gäng alternativ att välja på i min reciever närmare bestämt 16 st.
Postad 07 February 2010 - 15:16
Tjena!
Jag har en av de 1:a ps3:orna alltså fat & en Onkyo TX-NR1007. Ps3;an är inställd på att skicka pcm under bd/ljud utdata. När jag kör en bluray med exempelvis DTS HD så har jag ett gäng alternativ att välja på i min reciever närmare bestämt 16 st. Allt från direct till neo6 & THX, Dolby EX...är det multichannel jag ska välja där för att höra det korrekta HD-ljudet? Filmen har dtshd 5.1 & jag har 7.1 uppsättning men det viktigaste är ju att få ut det rätta ljudet.
Jag tittade lite snabbt i manualen. Du ska antingen köra Direct eller Multichannel.
Redigerat av Kimpost, 07 February 2010 - 15:17.
Postad 07 February 2010 - 18:19
Jag tittade lite snabbt i manualen. Du ska antingen köra Direct eller Multichannel.
Så det står i manualen, vilken latmask man är...men nu vet jag ju. Synd att den inte väljer ljudet automatisk men kan ju förstå om den inte gör det när man inte får fram DTS HD på Onkyon. Får prova vidare.
Tack!
Postad 08 November 2010 - 23:20
Jag sitter med en ps3 som var en utav de första fetisarna och en Onkyo ht-538. Jag har försökt läsa mig till svaret på min fråga men blir helt ###### yr av alla inlägg:P Finns det nån hjälte där ute som kan säga mig vad jag ska ställa in prylarna på för att få ut DTS-HD på mina Blu-ray rullar.
Postad 09 November 2010 - 02:26
Hej!
Jag sitter med en ps3 som var en utav de första fetisarna och en Onkyo ht-538. Jag har försökt läsa mig till svaret på min fråga men blir helt ###### yr av alla inlägg:P Finns det nån hjälte där ute som kan säga mig vad jag ska ställa in prylarna på för att få ut DTS-HD på mina Blu-ray rullar.
Du får ut dts-hd via PCM, dvs det kommer ej att stå dts-hd i displayen men väljer du det spåret så kommer filmen att spelas med ett dts-hd-spår. Du måste ha en slim för att kunna skicka bitstream vilket även medför att du får DTS-HD i displayen.
Postad 09 November 2010 - 13:59
Du får ut dts-hd via PCM, dvs det kommer ej att stå dts-hd i displayen men väljer du det spåret så kommer filmen att spelas med ett dts-hd-spår. Du måste ha en slim för att kunna skicka bitstream vilket även medför att du får DTS-HD i displayen.
Årajt!Tack! Är det bästa möjliga ljudlösningen, eller ska man helt enkelt bara köra DTS? Va sätter man recivern på? Är det "multi channel" eller" Direct"
Postad 09 November 2010 - 14:12
2. Välj bästa ljudspåret i menyerna när du satt in din BD-film i spelaren. Oftast Dolby TrueHD eller DTS-HD MA.
3. Väljer du direct på förstärkaren får du ut ljudet helt utan EQ. Vilken variant av surroundlud som du tycker låter bäst av alternativen i förstärkaren får du testa fram själv.
Postad 09 November 2010 - 15:00
Postad 10 November 2010 - 00:03
Håller med. Inte ens hifi-klubben ger korrekt information angående det här....Märkligt vad folk har svårt att förstå hur det fungerar
Undrar hur många som gått och köpt ny stärkare i onödan bara för de fått PCM i displayen i stärkaren istället för DTS HD, Dolby True HD
Postad 26 August 2011 - 18:29
har en ps3 och en onkyo tx-sr608 köpte en blu ray idag a-team med dts-hd till min förvåning visades inte dts-hd i reciver fönstret blev smått irriterad ringde runt lite
men hittade så småningom den här tråden
alltså ps3an skickar ut dts-hd till recievern men den visas som pcm men det är ingen fara eftersom ljudet är samma eller hur och vill jag ha dts-hd på recivern så måste jag köpa en vanlig blu ray spelare
är jag rätt ute ?
//Fredrik
Postad 26 August 2011 - 18:48
Redigerat av Unregistered95265801, 26 August 2011 - 18:51.
Postad 26 August 2011 - 21:11
Gå in i ljudinställningarna på PS3:an (om man har en Slim) och ställ om den till Bitstream så skall du se att DTS-HD indikatorn kommer lysa i recievern.
är det bättre än pcm ?
vet inte vad skillnaden är mellan pcm och bitstream
Postad 26 August 2011 - 21:29
Postad 26 August 2011 - 21:30
Gå in i ljudinställningarna på PS3:an (om man har en Slim) och ställ om den till Bitstream så skall du se att DTS-HD indikatorn kommer lysa i recievern.
Du ska gå in på videoinställningar --> ljudinställningar på din ps3. Där kan du välja om du vill skicka ljudet som bitstream eller PCM.
den visades dts fast hd visades inte men dts före iaf =)
Postad 26 August 2011 - 21:33
PCM = Avkodat i spelaren
Bitstream = Avkodat i förstärkaren
Postad 26 August 2011 - 21:36
Bitstreamar du signalen från PS3'an så låter du den vara helt orörd fram till recievern och låter sen recievern ta hand om all processering, kör du PCM så sker processering i PS3'an. Skulle tro din Reciever är bättre lämpad för det jobbet.
Tack Ville Vonka =)
Hyperförenklat.
PCM = Avkodat i spelaren
Bitstream = Avkodat i förstärkaren
Tack Timanista
Postad 29 August 2011 - 13:34
Bitstreamar du signalen från PS3'an så låter du den vara helt orörd fram till recievern och låter sen recievern ta hand om all processering, kör du PCM så sker processering i PS3'an. Skulle tro din Reciever är bättre lämpad för det jobbet.
Det finns nackdelar med att inte använda PCM, och det är att ljudspår inte kan mixas i detta läge. Det gör att t.ex. kommentatorspår och liknande som använder sig av denna funktion i Bluray-specen inte fungerar i bitstreamläge.
Det är heller inget som säger att receivern är bättre på att avkoda bitstream:en än PS3:an. Eftersom PS3:an har långt mycket mer processorkraft än receivern är det så att möjligheterna till bättre ljudavkodning finns hos PS3:an snarare än receivern.
Redigerat av SirIdot, 29 August 2011 - 13:35.
Postad 29 August 2011 - 18:53
Hmmm, undrar om min AMD CPU packar upp zip filerna mer korrekt än nåpgon annans Intel cpu...PS3 .vs receiver
Postad 29 August 2011 - 19:23
Det finns nackdelar med att inte använda PCM, och det är att ljudspår inte kan mixas i detta läge. Det gör att t.ex. kommentatorspår och liknande som använder sig av denna funktion i Bluray-specen inte fungerar i bitstreamläge.
Det är heller inget som säger att receivern är bättre på att avkoda bitstream:en än PS3:an. Eftersom PS3:an har långt mycket mer processorkraft än receivern är det så att möjligheterna till bättre ljudavkodning finns hos PS3:an snarare än receivern.
Jag har faktiskt inte koll på vad det sitter för DAC? Ljudkort? i en PS3'a.
Så visst har du rätt (jag uttryckte mig klumpigt), inget som säger att alla recievrar gör jobbet bättre än PS3'an, beror på reciever/processor och vilka dacar de är bestyckade med. Testa och se vilken som gör jobbet bäst.
Redigerat av Unregistered95265801, 29 August 2011 - 20:02.
Postad 29 August 2011 - 20:40
Jag har faktiskt inte koll på vad det sitter för DAC? Ljudkort? i en PS3'a.
Så visst har du rätt (jag uttryckte mig klumpigt), inget som säger att alla recievrar gör jobbet bättre än PS3'an, beror på reciever/processor och vilka dacar de är bestyckade med. Testa och se vilken som gör jobbet bäst.
DACen i PS3an saknar betydelse i sammanhanget eftersom det är DACen i receivern som används i båda fallen. Det handlar enbart om i vilket digitalt format som ljuddatat överförs från PS3an till receivern.
Postad 29 August 2011 - 20:44
Postad 29 August 2011 - 20:50
Hmmm, undrar om min AMD CPU packar upp zip filerna mer korrekt än nåpgon annans Intel cpu...
Det beror lite på vad man menar dock. Att bara avkoda datan i spåret ger ju exakt samma resultat när det gäller Hd-formaten. Men en digital signal är ju aldrig en exakt kopia av den analoga så man kan applicera ljudförbättrande (ljudförstörande anser vissa) bearbetning på den, och här spelar beräkningskraften en viss roll. Därmed inte sagt att PS3an gör något sådant med ljudet.
Postad 29 August 2011 - 21:01
Blir det då bättre av att signalen processeras på 2 ställen istället för en (först i ps3'an och sen i recievern)?
Det är bara en processning i vilket fall som helst. DACen måste matas med PCM och ljuddatan är komprimerad på blurayen, så nån måste packa upp det, antingen PS3an eller receivern. Gör den ena det så slipper den andra, så det blir inte 2 ställen det processas på. Men eftersom komprimerad ljuddata inte kan mixas och det är PS3an som läser själva disken förlorar man den fuktionaliteten om man inte låter PS3an avkoda ljudet på skivan.
Postad 29 August 2011 - 21:10
Redigerat av Unregistered95265801, 29 August 2011 - 21:11.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
60 bilder
10 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?