Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Asus P5E-VM HDMI (matx)

250 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 January 2008 - 10:28

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Funderar även jag på detta kortet och undrar också lite över ifall man behöver extra kylning på nordbryggan. Kommer satsa på en LG combodrive (bluray/hddvd) och undrar vilken CPU jag skall välja. Vill gärna kyla den passivt med t.ex en Silverstone NT01 i ett Fusionchassi om det går. E6550/E6750/E6850... vad behövs till de allra tyngsta filmerna tro?? (Originalklockning, eller i alla fall tillräcklig klock för att kyla vettigt)

För övrigt undrar jag ifall jag kan skicka ut 1024x768/60 hz via VGA samtidigt med 1920x1080/24 hz via HDMI med detta kort. (Pioneer plasmaskärm och Lilliput 10" touchscreenskärm)

Redigerat av Unregistereda33d64e8, 07 January 2008 - 10:33.

Postad 07 January 2008 - 15:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Hur är det nu... hehe...

Det är snack om ljudformat i LPCM...

Men hur är det med Bitstream? kan kortet skicka bitstream för alla de nya ljudformaten?

//Loofy

Postad 07 January 2008 - 16:05

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Hur är det nu... hehe...

Men hur är det med Bitstream? kan kortet skicka bitstream för alla de nya ljudformaten?

//Loofy

Nej, det klarar den ej, tror inte det går att lösa på bitstream med något ljudkort eller moderkort för tillfället... Men det är väl lite på g.

Postad 07 January 2008 - 16:16

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Funderar även jag på detta kortet och undrar också lite över ifall man behöver extra kylning på nordbryggan. Kommer satsa på en LG combodrive (bluray/hddvd) och undrar vilken CPU jag skall välja. Vill gärna kyla den passivt med t.ex en Silverstone NT01 i ett Fusionchassi om det går. E6550/E6750/E6850... vad behövs till de allra tyngsta filmerna tro?? (Originalklockning, eller i alla fall tillräcklig klock för att kyla vettigt)

För övrigt undrar jag ifall jag kan skicka ut 1024x768/60 hz via VGA samtidigt med 1920x1080/24 hz via HDMI med detta kort. (Pioneer plasmaskärm och Lilliput 10" touchscreenskärm)

Det behövs nog ingen extrakylning för nordbryggan som säkerligen är dimensionerad för att klara sig bra... Har testat att klocka lite utan att jag fått några värmeproblem... Det är väl snarare att få bort värmen från CPU:n om du skall köra passivt som blir ett större problem om du klockar lite! Men eftersom man ej behöver stoppa in något hett grafikkort tycker jag man håller väldigt låga temps i burken trots lågfartsfläktar...

Skulle gissa att du klarar dig bra med en något klockad E6550...

man kan skicka ut hdmi och vga samtididigt i alla fall, att köra på 24p vet jag ej då jag inte har någon tv som stödjer det, men borde väl gå? Däremot går det ej att skicka ut bild på HDMI och DVI (dvi add2 bracket) samtidigt med nuvarande bios, vilket Intel hävdar skall gå med G35...

Redigerat av Andy72, 07 January 2008 - 16:17.

Postad 07 January 2008 - 16:18

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0

Hur är det nu... hehe...

//Loofy

Nej, det klarar den ej, tror inte det går att lösa på bitstream med något ljudkort eller moderkort för tillfället... Men det är väl lite på g.

ok... så att bitstream är "svårare" så att säga... hmm skall nog inte köpa grejjer förrän om några månader så får hoppas att det hinner komma hehe.

//Loofy

Postad 07 January 2008 - 17:38

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Det behövs nog ingen extrakylning för nordbryggan som säkerligen är dimensionerad för att klara sig bra... Har testat att klocka lite utan att jag fått några värmeproblem... Det är väl snarare att få bort värmen från CPU:n om du skall köra passivt som blir ett större problem om du klockar lite! Men eftersom man ej behöver stoppa in något hett grafikkort tycker jag man håller väldigt låga temps i burken trots lågfartsfläktar...

Skulle gissa att du klarar dig bra med en något klockad E6550...

man kan skicka ut hdmi och vga samtididigt i alla fall, att köra på 24p vet jag ej då jag inte har någon tv som stödjer det, men borde väl gå? Däremot går det ej att skicka ut bild på HDMI och DVI (dvi add2 bracket) samtidigt med nuvarande bios, vilket Intel hävdar skall gå med G35...

Ok. En fabriks klockad E6750 borde alltså göra jobbet bra.

Kan man klara att kyle den med en Silverstone NT01 och 2 Noctua S12 fläktar i Antec Fusion chassit tro?? Kommer inte ha något grafikkort i burken. Eventuellt DVB-S2 kort.

Har Asus kortet bara 1 vanlig PCI plats?? Lite irriterande då jag tänkte köra dubbla DVB-S2 kort.... :)

Postad 07 January 2008 - 20:52

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Att däremot ställa in rätt upplösning borde med intelchip borde däremot inte vara några problem så länge din tv skickar ut rätt EDID-info

Hallå,

Kör detta kort sedan Jul och är väldigt nöjd jämfört med mitt gamla P5B-VM.

Läste någonstans att Powerstrip inte funkar på intels grafikchip.
Kör mot en lite äldre ACER LCD som bara klarar 1080i enl EDID.
Dock gick det den mitt P5B-VM, X1600 PRO och Powerstrip at pressa upp skärmen i 1080P/50 Hz.

Någon som vet någon "Powerstrip" för Intel?

Postad 07 January 2008 - 23:04

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

Hej,

Jag står i valet och kvalet mellan Abit I-N73HD och Asus kortet.
1. Vad fick dig att byta till Asus? Var det för du tyckte det inte flöt 100% med Abit kortet?

2. Kräver Asus kortet extra kylning på nordbryggan då du anser den vara lite väl varm jämfört med Abit kortet?

Asus-kortet är nästan dubbelt så dyrt så det spelar ju en viss roll i det hela.

1. Helt enkelt för att det är ett "bättre" MB, tester jag läst gjorde att jag ville prova.
Och det spelar 1080p material bättre än Abit kortet gjorde; åtminstånde med mina codecs och config..
Jag hade tillgång till båda korten, och behövde inte bry mig om kostnaden...

2. Jag tycker det, men den kylaren som sitter original är rejäl. Det funkar utan extra kylning, men jag tycker den blir väldigt varm. Utan att ha mätt gissar jag på 50-60 grader med handpåläggningsmetoden.... :)

Postad 08 January 2008 - 19:35

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

2. Jag tycker det, men den kylaren som sitter original är rejäl. Det funkar utan extra kylning, men jag tycker den blir väldigt varm. Utan att ha mätt gissar jag på 50-60 grader med handpåläggningsmetoden.... :)

handpåläggningsmetoden lät ju seriös :(

Själv kör jag med everest som använder tempsenorn i nordbryggan, och litar man på den så ligger jag vid uppspelning av 1080p inte högre än 39-40 grader i mitt relativt tysta sysem... Däremot så stämmer det säkert att n73 utvecklar lite mindre värme då det inte har samma prestanda, men hur stor betydelse det har vet jag ej...

Redigerat av Andy72, 08 January 2008 - 19:36.

Postad 09 January 2008 - 10:26

Unregistereda33d64e8
  • Unregistereda33d64e8
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Beslutsångest. ;)

Abit I-N73HD kostar ungefär hälften av Asus P5E-VM HDMI strax under 700 kr gentemot strax under 1300 kr.
Dessutom har Abit kortet 2 vanliga PCI platser som jag skulle behöva till 2st DVB-S2 kort. Asus kortet bara en, vilket gör att jag får köra DVB-S2 kort nr.2 externt (USB variant av t.ex Technotrend eller Skystar) vilket blir dyrare och klumpigare.

Alternativet är att gå på ATX varianten av Asus kortet som är ytterligare någon hundralapp dyrare och då få de antal PCI platser jag önskar och skifta till något av t.ex Silverstones chassin som motsvarar Antecs NSK2480 eller fusion som jag väljer mellan. Jag vill gärna få ner burkens storlek lite och mATX blir ju mindre än att bygga i ATX.

Dessutom har jag svårt att se prestandaskillnaden vid rent HTPC-bruk (1080p/24 ut ur HDMI porten på samtliga videoformat samt MP3, foto och DVB-S2 bruk) med Asus kortet gentemot Abit.

Kommer med all sannolikhet blir en E6750 CPU till något av dessa kort tillsammans med 2x1gb av Corsair PC6400 minnena som är poppis. (de för drygt 400 kr)

CPU reservation för de nya intel processorerna med bl.a. HD boost som låter intressant... beroende på vad de kommer kosta när de släpps. typ nya E8190 dual core som verkar motsvara E6550-E6750 ca.

Postad 10 January 2008 - 12:42

Unregisteredf5f0e70b
  • Unregisteredf5f0e70b
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0

2. Jag tycker det, men den kylaren som sitter original är rejäl. Det funkar utan extra kylning, men jag tycker den blir väldigt varm. Utan att ha mätt gissar jag på 50-60 grader med handpåläggningsmetoden.... ;)

handpåläggningsmetoden lät ju seriös ;)

Själv kör jag med everest som använder tempsenorn i nordbryggan, och litar man på den så ligger jag vid uppspelning av 1080p inte högre än 39-40 grader i mitt relativt tysta sysem... Däremot så stämmer det säkert att n73 utvecklar lite mindre värme då det inte har samma prestanda, men hur stor betydelse det har vet jag ej...

Jag har ju tillgång till diverse temp.sensorer i mitt yrke, allt från IR, kontaktmätare, trådgivare, osv..
Men orka.... :) Det funkar ju, min HTPC står på 24/7, inbyggd i stereobänk sen i julas o funkar perfa.
Det var bara en reflektion... Den blir varm.

Postad 27 January 2008 - 16:12

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Har kopplat denna med VGA till min 42" plasma o det fungerar bra. Har tänkt koppla in med HDMI också för att se hur det blir, så jag koppla in HDMI sladden o växlade över till den ingången på tv:n. Men det fungerar inte, blir ingen bild alls. Ska det inte gå att ha både vga o hdmi kopplat samtidigt? Eller vad måste man göra för att få bild via hdmi?

Postad 27 January 2008 - 19:40

maiky
  • maiky
  • Lärjunge

• 252 inlägg
  • 0
Ja vet inte vad du kan ha fått för problem,. ja har kört VGA och HDMI sammtidigt till min panna PV60 ifrån detta moderkort, men som ja skrev i mitt PM till dig, testa på HDMI1 porten på tvn, ska fungera!

Postad 28 January 2008 - 12:47

KungWaz
  • KungWaz
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Jag köpte ett par 800MHz CL4 minnen till detta moderkort, och till min förvåning stödjer det inte CL4 i 800MHz... Det står att det kör dem i 667MHz då, min fråga är då om man kan köra dem i 800MHz och ha dem som CL5 eller är det fast CL4 ?

Postad 28 January 2008 - 19:37

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
har oxå 800Mhz minnen, men läste någonstans att allt över 5400minnen är bortkastat beroende på FSB:n, först när man överklockar som man har nytta av snabbare minne (beroende på vilken cpu man har mm)

Postad 29 January 2008 - 19:20

Nicoras99
  • Nicoras99
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej
Jag har försökt att läsa mig till det och sökt men inte hittat så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Går det att ställa in så att datorn ska vakna ur "sleep" om man trycker på fjärrkontrollen, MCE fjärrkontroll/Logitech harmony 1000.
Alltså "vakna på USB".

Ursäkta om det jag skriver framstår som dummie.

tack på förhand

Postad 29 January 2008 - 22:31

Slangare
  • Slangare
  • Forumräv

• 661 inlägg
  • 0

Hej
Jag har försökt att läsa mig till det och sökt men inte hittat så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Går det att ställa in så att datorn ska vakna ur "sleep" om man trycker på fjärrkontrollen, MCE fjärrkontroll/Logitech harmony 1000.
Alltså "vakna på USB".

Ursäkta om det jag skriver framstår som dummie.

tack på förhand

Testa MCE standby tool.
Funkar perfekt för mig i Vista..

Postad 30 January 2008 - 19:27

Nicoras99
  • Nicoras99
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Jag har laddat ner och testat men jag kan inte bocka i Enable USB resume, har du någon ide om vad jag kan göra för fel?

har du detta moderkort?

Postad 30 January 2008 - 19:53

Nicoras99
  • Nicoras99
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Jag har laddat ner och testat men jag kan inte bocka i Enable USB resume, har du någon ide om vad jag kan göra för fel?

har du detta moderkort?

Ett tillägg till mig själv, på en annan maskin har jag både xp och vista, på den är det så att där kan jag välja usb resume på xp men inte på vista. Är det något problem relaterat till vista snarare än mitt moderkort?

Postad 05 February 2008 - 08:03

ifredda
  • ifredda
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
En liten fråga angående fläktarna, har valt att köra passiv cpu-kylare. Hur kopplar jag bort varningsfunktionen för cpu-kylare saknas?

Postad 05 February 2008 - 08:03

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0
Har ett problem med HDMI-ingången!!

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 :P

Varje gång jag växlar till HDMI verkar det som att datorn hittar en ny enhet, eftersom man varje gång hör det klassiska windows-ljudet när man kopplar in och ur en USB-enhet t.ex.

Postad 05 February 2008 - 17:24

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

En liten fråga angående fläktarna, har valt att köra passiv cpu-kylare. Hur kopplar jag bort varningsfunktionen för cpu-kylare saknas?

Det gör du i BIOS.

Postad 07 February 2008 - 11:30

jornr
  • jornr
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Har et problem med å få korrekt 5.1 lyd ut av SPDIF utgangen. Kortet er koblet med HDMI til LCD tv (perfekt bilde), og SPDIF til min Cambridge Receiver. Lyden overføres helt fint, og Receiver viser Dolby Digital 3/2, som er korrekt. Problemet er bare at de to bakkanalene ikke har lyd, og det sendes heller ikke noe signal til disse, i følge receiveren.

Ny Vista32 install.

Noen ide?

-Jørn

Postad 07 February 2008 - 16:14

Unregisteredc2869078
  • Unregisteredc2869078
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 :(

Varje gång jag växlar till HDMI verkar det som att datorn hittar en ny enhet, eftersom man varje gång hör det klassiska windows-ljudet när man kopplar in och ur en USB-enhet t.ex.

Japp, jag har samma problem. Verkligt irriterande.
Har utan resultat försökt få hjälp med det tidigare ( https://www.minhembi...owtopic=186825)

Det är även några som uppmärksamamt detta på avsforum (se
http://www.avsforum....d.php?t=947830)

Vad jag kan läsa mig til där uppkom problemet med den senaste drivrutinen (15.7.x) .
Jag ska testa att byta till en äldre version och se om det hjälper.

Postad 07 February 2008 - 16:36

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 :(

Har utan resultat försökt få hjälp med det tidigare ( https://www.minhembi...owtopic=186825)

Vad jag kan läsa mig til där uppkom problemet med den senaste drivrutinen (15.7.x) .

Gör det, och återkom gärna med resultat!

Postad 07 February 2008 - 22:25

Danne
  • Danne
  • Forumräv

• 515 inlägg
  • 0
Vad är det för drivrutiner man ska ha till detta kort? Vad finns det för uppdateringar till grafikkortet? Gärna en länk också :(

Postad 08 February 2008 - 08:00

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Vad är det för drivrutiner man ska ha till detta kort? Vad finns det för uppdateringar till grafikkortet? Gärna en länk också :(

Ja, det är ju det som är frågan. Ska man ha de nyaste eller inte....? Använder man sin TV till annat än HTPC så verkar det vara värdelöst.

Postad 09 February 2008 - 10:04

Andy72
  • Andy72
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Kör alltid med de senaste drivrutinerna, och räcker med följande två:

Drivrutiner till chipset o grafik hämtas från intel, för G35:
http://downloadcente...i...76&lang=eng

Samt asus drivrutiner för ljudchippet
http://dlsvr02.asus....o_V51005404.zip

Postad 09 February 2008 - 14:20

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 :)

Detta problemet verkar försvunnit för mig. Vet inte med säkerhet vad jag har gjort, men det kan vara så att jag låtit Intel-ikonen ligga kvar i aktivitetsfältet. Jag vet inte, men jag vågar inte prova ta bort den igen :D

Postad 10 February 2008 - 19:14

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Jag kör med ett Lian Li 35 chassi med två 4cm fläktar. Den ena finns det ju chassifan uttag för och den andra stoppade jag i powerfan. Tyvärr går det inte att styra powerfan med mjukvara, vad jag kan se i asus medföljande program.
Jag tänkte köpa 3st tysta fläktar och stoppa in, kan jag ta alla dessa tre med förgrening från chassifan uttaget?
Vilket sätt är det smartaste att koppla in flera fläktar med detta moderkort och kunna styra dom.
Finns det bättre programvara att styra fläktar med?

Postad 10 February 2008 - 20:00

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 ;)

Detta problemet verkar försvunnit för mig. Vet inte med säkerhet vad jag har gjort, men det kan vara så att jag låtit Intel-ikonen ligga kvar i aktivitetsfältet. Jag vet inte, men jag vågar inte prova ta bort den igen ;)

Nu vet jag....det är Vista. Detta problem uppkom bara när jag körde XP.

Postad 11 February 2008 - 09:32

Unregisteredc2869078
  • Unregisteredc2869078
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

När jag ställt in önskad upplösning (1360x768) med TV:n på HDMI så funkar det bra så långt. Men när jag sedan ändrar ingång på TV:n till scart t.ex. och sedan tillbaka till HDMI så har upplösningen ändrats tillbaka till 640x480 :)

Detta problemet verkar försvunnit för mig. Vet inte med säkerhet vad jag har gjort, men det kan vara så att jag låtit Intel-ikonen ligga kvar i aktivitetsfältet. Jag vet inte, men jag vågar inte prova ta bort den igen :)

Jag kör Vista och har problemet, vilken version av drivrutinen kör du?
/Fredrik

Postad 11 February 2008 - 16:40

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Detta problemet verkar försvunnit för mig. Vet inte med säkerhet vad jag har gjort, men det kan vara så att jag låtit Intel-ikonen ligga kvar i aktivitetsfältet. Jag vet inte, men jag vågar inte prova ta bort den igen :)

/Fredrik

Senaste.

Postad 11 February 2008 - 18:20

ferroz3
  • ferroz3
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Detta problemet verkar försvunnit för mig. Vet inte med säkerhet vad jag har gjort, men det kan vara så att jag låtit Intel-ikonen ligga kvar i aktivitetsfältet. Jag vet inte, men jag vågar inte prova ta bort den igen :P

/Fredrik

Senaste.

Jag har samma problem. Kör Win XP och har testat, förutom de senaste, ett antal äldre drivrutiner, de äldsta från början av 2007. Samma problem hela tiden, så fort jag byter ingång på tv:n (PX70) så ställs upplösningen om till 800x600. När jag sedan växlar tillbaka till HDMI-ingången ändras upplösningen en gång till, nu till 640x480.

Att det är ett nytt problem verkar endast gälla för Vista.

Mycket tråkigt problem detta, HDMI-utgången på kortet blir ju helt oanvändbar. Just nu kör jag VGA (1024x768) istället, och får bråka med att få rätt aspect ratio. 1366x768 finns ju inte att välja.

/Mvh
Martin

Postad 11 February 2008 - 22:09

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Jag har samma problem. Kör Win XP och har testat, förutom de senaste, ett antal äldre drivrutiner, de äldsta från början av 2007. Samma problem hela tiden, så fort jag byter ingång på tv:n (PX70) så ställs upplösningen om till 800x600. När jag sedan växlar tillbaka till HDMI-ingången ändras upplösningen en gång till, nu till 640x480.

Att det är ett nytt problem verkar endast gälla för Vista.

Mycket tråkigt problem detta, HDMI-utgången på kortet blir ju helt oanvändbar. Just nu kör jag VGA (1024x768) istället, och får bråka med att få rätt aspect ratio. 1366x768 finns ju inte att välja.

/Mvh
Martin

Ja, jag har ljugit för er. Idag hände det igen för mig (tråkigt nog) i Vista. Verkar hända slumpartat.

Köpte detta kortet helt i onödan. Kunde köpt vilket skitkort som helst med externt grafikkort, då jag ej heller använder det inbyggda ljudkortet.

Postad 11 February 2008 - 22:23

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Jag kör med ett Lian Li 35 chassi med två 4cm fläktar. Den ena finns det ju chassifan uttag för och den andra stoppade jag i powerfan. Tyvärr går det inte att styra powerfan med mjukvara, vad jag kan se i asus medföljande program.
Jag tänkte köpa 3st tysta fläktar och stoppa in, kan jag ta alla dessa tre med förgrening från chassifan uttaget?
Vilket sätt är det smartaste att koppla in flera fläktar med detta moderkort och kunna styra dom.

Jag har också ett lianchassi, dock inte samma som dig, men jag kör två fläktar med förgrening från chassifan . Det funkar utan problem. Men jag hade ju helst haft ena fläkten i powerfan, men den går så vitt jag vet inte att styra, förutom med fysiska motstånd. Men som sagt, jag har inte upptäckt några problem.

Postad 12 February 2008 - 20:08

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Jag har också ett lianchassi, dock inte samma som dig, men jag kör två fläktar med förgrening från chassifan . Det funkar utan problem. Men jag hade ju helst haft ena fläkten i powerfan, men den går så vitt jag vet inte att styra, förutom med fysiska motstånd. Men som sagt, jag har inte upptäckt några problem.

Du har rätt, det går bra. Undrar vilken av dom som visar varvtalet i övervakningen?
Jag testade två tysta fläktar som inte var ett dugg tystare än de som satt i. Nu byter jag till större fläktar.
Det ryms ju faktiskt 6cm. En sak som är dumt i mitt chassi är att det är borrade små hål som stoppar fläktblåset.
Jag funderar på att antingen borra upp hålen eller göra hål med galler istället.
Det har ju stått en del om temperaturvisningen för CPU. Min visar 9 grader. Har du löst detta problem.

Postad 14 February 2008 - 14:28

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Någon som vet om E8400 funkar med detta mobo? Det borde den väl göra eftersom det är rätt sockel antar jag. eller?

Postad 14 February 2008 - 22:59

Sardaukar
  • Sardaukar
  • Beroende

• 1095 inlägg
  • 0

Någon som vet om E8400 funkar med detta mobo? Det borde den väl göra eftersom det är rätt sockel antar jag. eller?

Ja, jag kör den.

Postad 15 February 2008 - 09:30

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Du har rätt, det går bra. Undrar vilken av dom som visar varvtalet i övervakningen?
Jag testade två tysta fläktar som inte var ett dugg tystare än de som satt i. Nu byter jag till större fläktar.
Det ryms ju faktiskt 6cm. En sak som är dumt i mitt chassi är att det är borrade små hål som stoppar fläktblåset.
Jag funderar på att antingen borra upp hålen eller göra hål med galler istället.
Det har ju stått en del om temperaturvisningen för CPU. Min visar 9 grader. Har du löst detta problem.

Jag borde kanske tillägga att fläktarna inte tystnade ett dugg innan jag satte dem på "silent mode" i bios.
Men nåt om temperaturvisningen har jag inte läst. Vad menar du? Min visar för tillfället 10 grader, men om detta är ornomalt har jag ingen suck om..

Ja, jag undrar lite också om varvtalet, men om de har samma källa så borde de väl också ha samma varvtal?

Postad 15 February 2008 - 09:55

Silverlod
  • Silverlod
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Jag borde kanske tillägga att fläktarna inte tystnade ett dugg innan jag satte dem på "silent mode" i bios.
Men nåt om temperaturvisningen har jag inte läst. Vad menar du? Min visar för tillfället 10 grader, men om detta är ornomalt har jag ingen suck om..

Ja, jag undrar lite också om varvtalet, men om de har samma källa så borde de väl också ha samma varvtal?

Varvtalet styr även på vilken typ av fläkt du har.
Som jag förstår det måste fläktarna stödja asus q-fan för att få tillgång till all styrning/info, vilket alla inte har, kontakt för cpu fläkt på mobo är med 4 pinnar (gör att köra på tre också), sen har vi PWR fan (3pinnar) och Chassi FAn (3 pinnar) Jag har en Antech Fusion 430 v2 och kör 2 st 120mm Noctua 8db fläktar samt bytt Antechs orginalfläkt i Ström agregatet till en 80mm Noctua 7-17db fläkt (agget har endast 2 pinnar, tar man bort kontaktdonet kan man montera 3 pinnars fläkt, var noga med + och - bara). Det som behöver kylning nu är GPU som blir mycket varm (kör orginam fläns på gpu). Min cpu visar 19 grader efter 30 min. Har passiv cpu och gpu kylning.

Kan lägga till at internet grafikkortet inte klarar av att decoda H264 eller X264, men även om man monterar ett externt grafikort så har detta kort mycket lull lull i liten förpackning.

Postad 15 February 2008 - 10:02

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0
Eftersom det finns HDMI på detta moderkort fungerar det att få ut DTS HD och Dolby True HD till förstärkaren så att den kan decoda det?

Postad 15 February 2008 - 14:43

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Har precis satt ihop en dator åt bror min med detta moderkort och en E4500 som jag nu försöker överklocka till ~3GHz. Min egen burk med Abit Fatal1ty har få överklockningsmöjligheter jämfört med detta kort och där räckte det med att bara ställa om FSB från original på min E4300 (1,8GHz, 200MHz FSB) till 311MHz FSB och då fick jag 2,8GHz utan problem. Men hur gör jag med detta kort? Finns ju en djungel med inställningar?

Postad 16 February 2008 - 06:38

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0

Rimligen bör de väl gå väldigt nära varandra. Jag upptäckte oxå att man var tvungen att sätta silent mode. Men fläktarna går ändå inte att få under 60%. Testat speedfan, men det verkar inte funka med detta moderkort. Återstår alltså att sätta dit ett variabelt motstånd. Det kan väl aldrig bli 9 grader varmt på cpu med rumstemp på 20. OSäker på om fartvindens påverkan men tror inte på 9grader. Men alla verkar ju ha samma problem så det är väl sensorn som är felaktig.

Postad 16 February 2008 - 08:34

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Gör det stor skillnad att i setupen installera hd som ide eller ahci. Kan man ändra sig efter installation och sätta ahci?

Postad 16 February 2008 - 11:00

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Gör det stor skillnad att i setupen installera hd som ide eller ahci. Kan man ändra sig efter installation och sätta ahci?

Det kan ibland vara rätt pyssligt att få till AHCI efter installation. Jag har gjort så en gång.
Så sätt det innan du börjar installera OS.

@qrist: Jag har inte själv detta kortet med det man normalt ska göra är:
1. Ändra FSB som du visste.
2: Låsa Pci pch pci-e till 33 resp 100.
3. Låsa minnets frekvens eller köra en divider på minnet mot FSB. Vad du ska sätta beror på vilket minne du har och hur mycket du ökar FSB.

För att få stabila höga frekvenser så kan du bli tvungen att öka Vcore+Vmem samt spänningen till chipset.

Redigerat av dunde, 17 February 2008 - 02:09.

Postad 16 February 2008 - 11:27

sister ray
  • sister ray
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0

Rimligen bör de väl gå väldigt nära varandra. Jag upptäckte oxå att man var tvungen att sätta silent mode. Men fläktarna går ändå inte att få under 60%. Testat speedfan, men det verkar inte funka med detta moderkort. Återstår alltså att sätta dit ett variabelt motstånd. Det kan väl aldrig bli 9 grader varmt på cpu med rumstemp på 20. OSäker på om fartvindens påverkan men tror inte på 9grader. Men alla verkar ju ha samma problem så det är väl sensorn som är felaktig.

Nej, jag fick inte heller speedfan att fungera. Men jag behövde inte fortsätta trixa efter att jag hittat silent mode. Fläktarna (cpu & chassi) går runt 1000rpm och är förbannat tysta.
Angående cputempen så har du ju helt rätt. Jag har verkligen inte reflekterat över att rumstempen har påverkan. Men det är ju inte alls bra. Man vill ju ha en fungerande givare!

Postad 17 February 2008 - 01:10

qrist
  • qrist
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

3. Låsa minnets frekvens eller köra en divider på minnet mot FSB. Vad du ska sätta beror på vilket minne du har och hur mycket du ökar FSB.

För att få stabila höga frekvenser så kan du bli tvungen att öka Vcore+Vmem samt spänningen til chipset.

Tack för hjälpen. Har äntligen fått upp E4500 i 2,8GHz med en höjning av vcore till 1.45V (hög vdrop med detta moderkort tyvärr) och 2.1V på minnena (som körs i 4-4-4-12 just nu). Blir till att fortsätta leka, ligger just nu bara på 60grader vid full load. Helt otroligt hur stor skillnad det är på inställningsmjöligheter vad gäller överklockning på det här kortet jämfört med Abit Fatal1ty.

Postad 17 February 2008 - 02:12

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

För att få stabila höga frekvenser så kan du bli tvungen att öka Vcore+Vmem samt spänningen til chipset.

Tack för hjälpen. Har äntligen fått upp E4500 i 2,8GHz med en höjning av vcore till 1.45V (hög vdrop med detta moderkort tyvärr) och 2.1V på minnena (som körs i 4-4-4-12 just nu). Blir till att fortsätta leka, ligger just nu bara på 60grader vid full load. Helt otroligt hur stor skillnad det är på inställningsmjöligheter vad gäller överklockning på det här kortet jämfört med Abit Fatal1ty.

Gött mos! Ta det i små steg bara...

Postad 18 February 2008 - 22:13

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1907 inlägg
  • 0
Jag kör datorn mot en projje som jag stänger av och låter HTPC stå på. Mitt problem är att jag inte lyckas avaktivera skärmsläckaren. När jag kommer på morgonen har nätverket kopplat ner(kabel) och skärmsläckaren är igång, om det har någon koppling vet jag ej. Det är bara att rycka nätverkskaben o stoppa i den igen så funkar det.
Har någon en ide om vad problemet kan vara.?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.