Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilken är er "hjärtehögtalare"?

68 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 February 2008 - 13:47

GooZal
  • GooZal
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
För mig började allt med ett par
då kostade de 3500:- hade sparat veckopengen och sommarpengarna länge för dem.. Jag var då 14år och det handlade om bas. Men efter ca: 3 månader åkte de ut då jag kände att musik var så mycket mer än bas och techno.

Postad 06 February 2008 - 14:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Allt började när jag var liten skit, minns inte om det var första datorhögtalarna med en separat "sub", tusan vad den basade när jag liten, maken till ljud alltså!... Idag 9 år senare har jag insett hur extrem grön sveda övertaskigt dåligt hela det Creative systemet låter :P

Eller så var det när jag var liten skit och åkte med i en epa, första "riktiga" baslådan jag hörde B)

Sen i gymnasie så fick intresset verkligen fart, jag kom i kontakt med flera likasinnade, bas bas bas bas bas.... B) Allt som gällde under åk 1.
Jag köpte även mina JBN PA-250VC av en klasskompis då motivering att han sålde dem " de låter som diskanter ", konstigt när han testade dem i utan baffel och :P . Jag gjorde i alla fall en temorär "låda" av en handduk och en plastpapperskorg. Funkade ju, nästan.

Sommaren efter byggdes en låda till dessa, då kom även Marantzen in i bilden, den fick nämligen driva dessa basar, mina första egna basar! :blush:

Jag slängde ihop lådan het som attans med 12mm spån och 45mm basrör. Farsan var ju måttligt avis när han kom hem på lunch, han hade ju inget sådan när han var lika liten som jag B) , morsan var nog lite avis med, men hon erkänner aldrig sådant B) "jag hör bara bas", men på den tiden var det basen på +6 på skalan +-10 och loudness på.

Fy tusan vad mallig jag var en dag, då morsan inte var hemma, syrran var på övervåningen och kom nerrusandes: "DÄMPA! Det ligger en massa saker och vibrerar uppe".

Samma sommar så gjorde jag första ordningens filter mellan philipsarna och baslådan tror jag delade vid 200Hz :P . Aja det funkade i alla fall.

Sedan åkte allt upp till Arjeplog efter många om och men... Där fick jag ett par trevägare med trasiga basar, gissa om de strippades på delningsfilterkomponenter B)
Började dela med andraordningensfilter mellan baslådan och philipsarna, blev en otrolig skillad! Oj oj oj alltså :( Sen var DIYaren inom mig tonåring. Ständiga förbättringar började jag leta efter.

Under tiden i Arjeplog fick jag höra de högtalare som än idag gjort störst intryck på mig, ett par SQ-50. Ljudet från dessa! :) Oj oj oj. Jag ville bara grina när jag kom hem, efter en två timmars session med dessa. Fy tusan vad mitt system lät dåligt då, diskanten, mellanregistret, basen allt.

Nu på senare tid har jag gjort modifierat mina Philips till den grad att jag inte känner att jag kan göra mer åt dem.

Till sommaren ska jag förhoppningsvis sitta här framför datorn igen, lyssnandes på musik och bli imponerad och enomrt stolt över vad jag själv skapat.

Postad 07 February 2008 - 16:51

Rasmus_Lund
  • Rasmus_Lund
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Eftersom jag bara är 13år måste jag svara mina älskade och ny inköpta Dali Concept 2! Mina allra första "riktiga" högtalare.

Postad 07 February 2008 - 19:32

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

För mig var det utan tvekan B&W 802, ett sånt otroligt ljud. Många år senare köpte jag mina B&W CDM7 inte riktigt lika bra men vilket ljud även dessa har. En dag skall jag köpe ett par 802or :(

För mig var det också B&W N802.

Postad 07 February 2008 - 19:46

Unregistered0917eae3
  • Unregistered0917eae3
  • Forumräv

• 570 inlägg
  • 0
För mig blir det en helhet.
Det som etsat sig fast mest i mitt minne är min absolut första "riktiga" anläggning.
På pojkrummet fanns en tråkig kassetbandspelare av ovidkommande märke.
Däremot så ägde min morbror en anläggning som det dregglades väldigt mycket över.
Återkommer strax till vad.
Vad skall en 12 åring göra för att kunna köpa något som man verkligen vill ha och är utan pengar?
Man erbjuder sin arbetskraft under ett helt sommarlov, lönen var den hett eftertraktade stereon.
Måla hus och staket, hugga ved och lägga stenplattor i trädgården var vad min sommar bestod av 1982.
Lönen blev en tuner med beteckningen ST-310,
förstärkare med beteckningen PM-310, en skivsnurrare som jag inte kommer ihåg beteckningen på men
märket är det samma på alla nämligen Marantz och
till sist ett par Sonab högtalare (modell är något som däremot inte finns i mitt register längre :( )
Gissa hur min nuna såg ut när allt var på plats och gav ifrån sig ljud i mitt rum.
Helt riktigt, jag var en glad liten skit som rockade loss med Elvis på skivtallriken :rolleyes:

Postad 08 February 2008 - 10:20

Unregisteredf1616e6c
  • Unregisteredf1616e6c
  • Forumräv

• 786 inlägg
  • 0
Högtalaren som lade grunden till mitt intresse är helt klart NHT 2.5i. I mina ögon/öron en magisk högtalare med en (då) sanslös design och häftigt ljud. Har ägt 2 par själv, inte omöjligt att det kommer bli ytterligare ett par någon gång i framtiden. NHT 2.5i var och är min drömhögtalare :(

Postad 08 February 2008 - 19:58

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

• 1836 inlägg
  • 0
Martin logan CS12 full elektrostater, bladelius SAT CDfix, elektrokompaniet för och slutsteg och ett stort rum med högt till tak.

Postad 08 February 2008 - 23:15

James_Maxwell
  • James_Maxwell
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Qln Signature MkII + Sub 82

Postad 09 February 2008 - 00:09

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Mina trimmade dc-15.sitter en diskant orginal i bakstycket,satt dit en terminal i stället ock flyttat upp en rcf diskant upp på lådan,gjort små lådor åt dessa ock tricksat med delning en vecka nu.Jag lovar att dessa högtalare som dom är nu låter klockrent ock sopar mattan det mesta,kört dom mot ett par canton rcl,tom en halvdöv skulle höra att mina dc-15 kör över dom totalt.

Redigerat av sollerön, 09 February 2008 - 00:12.

Postad 09 February 2008 - 00:25

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
A long time ago...
Plastigt lock med insprängd högtalare...sen fick jag höra en riktig dito...
Hette de OA5 tro - små kuber med galler på och en diskant i en hörnet? wOw!!!

...
Faktum är att mina första "riktiga" högtalare också var ett par Cerwin, ett par DX-3or. :D
...

Jihaa! Dessa hade jag oxo under "bastiden" :lol:
Sicket tryck!!!

Snell E3 - där kom det neutrala :D :)
För dyra för mig dock...
Neutrala för min ekonomi - AP Black Diamond ver1 ;)

Edit: Glömde 70/80 hornen man byggde, där mellanhornet var lika stort som baslådan :) Sicka tider....

Redigerat av Peken, 09 February 2008 - 00:35.

Postad 09 February 2008 - 15:23

Stormload
  • Stormload
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Mina första "riktiga högtalare", det vill säga ett par som inte var en microstereo eller ett par trasiga skithögtalare. Ett par Fisher ''''' (minns inte modellbetäckning). De står hemma hos syrran nu och jag brukar passa på att lyssna lite på dom när jag är där. Inte kanske skitbra ljud nu när man har bytt upp sig ett par gånger, men har ändå något tilldragande i sig. Man gämför ju faktiskt fortfarande allt med dom eftersom det var dom som fick min musiksamling att börja växa.

Postad 09 February 2008 - 20:18

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

A long time ago...
Plastigt lock med insprängd högtalare...sen fick jag höra en riktig dito...
Hette de OA5 tro - små kuber med galler på och en diskant i en hörnet? wOw!!!
.....

nte för att jag vill mästra dig, men din beskrivning stämmer mycket bättre in på Sonab/Carlsson OD11 som ju är en kub på 26x26x26 cm med galler, 6.5 bas och en diskant i hörnet. OA-5 hade 4 diskanter och såg ut som en stor tändsticksask.

OD-11 är en av de mest väljudande små högtalare som någonsin gjorts :lol: så det är inte konstigt om den lever kvar i minnet.

Se mer om OD-11

Redigerat av staffanw, 09 February 2008 - 20:20.

Postad 11 February 2008 - 16:26

Peken
  • Peken
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0

nte för att jag vill mästra dig, men din beskrivning stämmer mycket bättre in på Sonab/Carlsson OD11 som ju är en kub på 26x26x26 cm med galler, 6.5 bas och en diskant i hörnet. OA-5 hade 4 diskanter och såg ut som en stor tändsticksask.
OD-11 är en av de mest väljudande små högtalare som någonsin gjorts :) så det är inte konstigt om den lever kvar i minnet.
Se mer om OD-11

Bara bra! Minnet behöver en reset då och då :)
Cool länk btw!

Postad 11 February 2008 - 18:23

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Linn Artikulat 350A, Linn Komponent 110 (+120 Sub), DALI Ikon 6, DALI Mentor 6, Bang & Olufsen Beolab 5...

De högtalare som gjort stört intryck på mig någonsin var väl dock de som följde med min första stereo som jag hade när jag var 5-6 år gammal. En Grundig "ministereo" -- ######r! Den var ju bäst. :)

Redigerat av Unregistered1254, 11 February 2008 - 18:23.

Postad 12 February 2008 - 19:21

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
De högtalare som gjort störst intryck på mig är Carlsson OA-58 och OA-52.3. Övriga högtalare hamnar för min del i facket "övriga" då deras konventionella konstruktion känns lite standard 1A medan Carlsson och ortho-akustisk konstruktion ger ett för mina öron trevligare och betydligt mer rumsanpassat ljud. Dessutom med en synnerligen hög stampatakten-faktor, alltså ett härligt driv som gör det roligt att lyssna på musik.

Har därför beställt OA-58/60s "efterföljare" Larsen 4 och väntar ivrigt på leverans.:P

Tycker inte att det för mig finns något att tveka om, Carlssons högtalare uppfyller de krav jag ställer på ljudet bättre än det mesta.

En annan konstruktion jag tycker är spännande är Bose 901 då den konstruerades med samma grundtanke om rumsreflektioner etc som Carlsson. Dock en helt annan utformning men grundidén är i stort sett samma. 8 element som spelar bakåt och 1 framåt är en tämligen speciell lösning. Tyvärr har jag inte lyckats provlyssna dessa men skulle kunna tänka mig att äga ett par bara för att jag gillar konstruktionen.:P

Postad 12 February 2008 - 22:28

Mikael fridolf
  • Mikael fridolf
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Min första "riktiga högtalare var technics EX-7 en högalare som jag minns som en mkt bra högtalare !! Finns det nån mer än jag som ägt ett par såna?? har ALDRIG sett dom någonstans , efter dom så blev det DALI 104 och till sist SNELL J/III som jag kör än idag (9 år)

Postad 20 May 2008 - 14:53

lucifer777
  • lucifer777
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Min första "Hifi" högtalare blev en Dali Dacapo. En rätt stor skillnad mot JWS....som var den allra första

Bifogad fil  dacapo_Page_1.jpg   284.45K   1 Antal nerladdningar

Postad 20 May 2008 - 17:11

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Canton Ergo RC-L

De bästa högtalare jag haft, otrolig styrka i dessa.

Postad 21 May 2008 - 01:23

joeghurt
  • joeghurt
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

För mig var det utan tvekan B&W 802, ett sånt otroligt ljud. Många år senare köpte jag mina B&W CDM7 inte riktigt lika bra men vilket ljud även dessa har. En dag skall jag köpe ett par 802or :P

Postad bild

Håller helt med. Dregglade ner hela min tröja inne på HiFi-Klubben när dom testade dessa tillsammans med en Classé-stack.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.