Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Philips 42PFL7962D för 14995:-

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 March 2008 - 18:47

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Sådär ja, då har man fått hem tv:n äntligen. Ska aldrig handla annat än lokalt i fortsättningen, visst det kostar mer men fick ta hem tv:n på prov över helgen samt låna säljarens kombi för att köra hem den. :blink:

Hur som helst, vad kan jag säga om den... Fick tag på en DVE skiva och har bara kalibrerat den i "datorläge" än så länge men bilden är helt enkelt enorm, till och med bättre än Samsung plasman, mer djup i bilden. Som tidigare sagt att trots att det inte står så klarar den Full HD från datorn och bilden är gudomlig. Ambilight är skitkul även om det kanske kan anses som "onödigt". Ljudet är dessutom helt ok, speciellt för att vara en platt-tv.

Hittills har jag inte kunnat hitta ett enda fel med den förutom att dåliga sändningar syns extremt tydligt jämnfört med min gamla 28" crt. :D

Och det bästa av allt är att den är totalt knäpptyst, vilket var anledningen att plasman åkte tillbaka, hör inte ens nått om jag sätter örat emot baksidan. Och den andas kvalitet, foten är i glas och bakstycket är rejält mm. till skillnad från Samsungen som var kanske snyggare (börjar dock seriöst tveka) men extremt plastig.

Om någon annan har den och är intresserad så kommer mina inställningar här, lite ljusare än cruse inställning men lätt att se på:

För SD-källor:
Ljus: 53
Färg: 58
Kontrast: 70
Skärpa: 5
Färgtemp: Varm
Kontrast+: Från
Active Control: Till
Brusreducering: Från
Artifi.reducering: Från
Dig. Natural Motion: Från (Med den påslagen blir bilden djupare och mer livlig men det är hopplöst att använda den vid rörliga bilder, den skapar någon slags "halo" om någon går förbi ett fönster eller liknande.)
För HD-källor eller bättre än SD:
Öka kontrasten till 80+.

Detta funkar bra för mig i ett mörkt rum med några lampor på. Bli inte lurad som jag blev först och ändra till movie läge och säga "Wow, vilken enorm bild och färger" man får en fruktansvärd felaktig bild och efter ett tag börjar det bli rätt jobbigt åt ögonen. Ska leka lite mer med den i helgen och se vad jag kommer fram till men ska mycket till innan jag returnerar den här. Kärlek vid första ögonkastet.

EDIT: Kan tillägga att DVE-kalibreringen var bättre än "out of the box" men förvrängde fortfarande färgerna ganska mycket, blev en väldigt bra bild vid HD men på tok för skarp med alldeles för livliga färger. Men det är en bra grund.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 16 March 2008 - 11:32.

Postad 08 March 2008 - 21:05

figgedigg
  • figgedigg
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Jag har en 7762'a sedan en månad. Har ett problem som jag undrar om någon på forumet stött på och har lösningen till. När jag kopplar dator via HDMI till TVn så får jag inget ljud!?
Jag tyckte detta var mycket märkligt så jag tog med mig min dator (bärbar LG) till Medimarkt och bad att få koppla in den i ett antal TV apparater. Först en philips: inget ljud. Sedan en Samsung, Panasonic och Sony: ljud i alla!
Har haft kontakt med Philips kundsupport flera gånger och den enda rekomendation jag får är att koppla in ljudet via RCA kontakterna på sidan. Det fungerar visserligen men har nu TVn 3 HDMI ingångar så är det väl märkligt att den inte vill ta ljudet.
Är också lite orolig för om det kommer att fungera med en ev framtida DVD med HDMI. Philips kundsupport säger att det inte kommer att vara något problem men man blir ku lite tvivlande.
Vet ej om det är nogon codec som de andra tillverkarna har i sina apparater som Philips inte har eller om det finns någon inställning som jag ännu inte hittat.
Är det någon mer som haft detta problem??

Postad 09 March 2008 - 10:40

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Det enda jag kunnat hitta är att tv:n inte stödjer AC3. Prova ändra antingen formatet på ljudet ut i datorn, kan inte säga hur dock, eller tryck på I-II knappen på dosan för att se om det blir något ljud då.

Redigerat av Unregistered192fdbd3, 09 March 2008 - 19:47.

Postad 09 March 2008 - 22:06

cruse
  • cruse
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0

Sådär ja, då har man fått hem tv:n äntligen. Ska aldrig handla annat än lokalt i fortsättningen, visst det kostar mer men fick ta hem tv:n på prov över helgen samt låna säljarens kombi för att köra hem den. :blink:

Hur som helst, vad kan jag säga om den... Fick tag på en DVE skiva och har bara kalibrerat den i "datorläge" än så länge men bilden är helt enkelt enorm, till och med bättre än Samsung plasman, mer djup i bilden. Som tidigare sagt att trots att det inte står så klarar den Full HD från datorn och bilden är gudomlig. Ambilight är skitkul även om det kanske kan anses som "onödigt". Ljudet är dessutom helt ok, speciellt för att vara en platt-tv.

Hittills har jag inte kunnat hitta ett enda fel med den förutom att dåliga sändningar syns extremt tydligt jämnfört med min gamla 28" crt. :)

Och det bästa av allt är att den är totalt knäpptyst, vilket var anledningen att plasman åkte tillbaka, hör inte ens nått om jag sätter örat emot baksidan. Och den andas kvalitet, foten är i glas och bakstycket är rejält mm. till skillnad från Samsungen som var kanske snyggare (börjar dock seriöst tveka) men extremt plastig.

Om någon annan har den och är intresserad så kommer mina inställningar här, lite ljusare än cruse inställning men lätt att se på:

För SD-källor:
Ljus: 55
Färg: 65
Kontrast: 45
Skärpa: 5
Färgtemp: Normal
Kontrast+: Till
Brusreducering: Från
Artifi.reducering: Från
Dig. Natural Motion: Till (Osäker här, inte upptäckt någon skillnad än.)

För HD-källor eller bättre än SD:
Öka kontrasten till 70.

Detta funkar bra för mig i ett mörkt rum med några lampor på. Bli inte lurad som jag blev först och ändra till movie läge och säga "Wow, vilken enorm bild och färger" man får en fruktansvärd felaktig bild och efter ett tag börjar det bli rätt jobbigt åt ögonen. Ska leka lite mer med den i helgen och se vad jag kommer fram till men ska mycket till innan jag returnerar den här. Kärlek vid första ögonkastet.

EDIT: Kan tillägga att DVE-kalibreringen var bättre än "out of the box" men förvrängde fortfarande färgerna ganska mycket, blev en väldigt bra bild vid HD men på tok för skarp med alldeles för livliga färger. Men det är en bra grund.

Kör på andra inställningar nu, testar just nu ungefär de inst.som Hemmabiotidningen rekommenderar i senaste nummret!

Postad 09 March 2008 - 23:03

Unregistered192fdbd3
  • Unregistered192fdbd3
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Vilka är?

Eftersom jag inte kan få tag i tidningen...

Postad 16 March 2008 - 20:40

Totteliten
  • Totteliten
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

9xxx serien e helt värdelös som dator/spelskärm medans 7xxx serien e en riktigt bra för just detta. 9xxx serien är så överdrivet anpassad för att just kunna skala upp å processa/förbättra vanlig bild att den får problem med att visa en klar å fin hd bild från en redan bra hd källa så som en dator.

Det är mycket diskussion om att ha en dator inkopplad till TV:n men som jag enbart ska titta på normala Digitala TV sändningar dvs. inte HD och mycket tittande på hockey matcher ska jag hellre titta på Philips 42PFL9632D med tanke på att den skalar om det vanliga TV signalen?
Eller ska jag hellre välja Philips 42PFL7962D som är mer prismässig?
Vilka är fördelarna med resp. modell för vanligt TV tittande? Och även sportsändningar...

Redigerat av Totteliten, 16 March 2008 - 20:50.

Postad 16 March 2008 - 21:22

Shawty
  • Shawty
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Slänger in en fråga här också, då alla verkligen älskar den här TV'n och den finns till ett rimligt pris ; Folk har sagt till mig här på Min Hembio att Philips inte är så bra för att spela XBOX 360 / Ps3 på , men kan det verkligen stämma att dra ett märkes alla apparater över en och samma kam sådär? Är det ingen som har lirat på denna TV och kan berätta lite?

Postad 28 March 2008 - 09:28

Unregistered8ed6688c
  • Unregistered8ed6688c
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Slänger in en fråga här också, då alla verkligen älskar den här TV'n och den finns till ett rimligt pris ; Folk har sagt till mig här på Min Hembio att Philips inte är så bra för att spela XBOX 360 / Ps3 på , men kan det verkligen stämma att dra ett märkes alla apparater över en och samma kam sådär? Är det ingen som har lirat på denna TV och kan berätta lite?

JAG KAN :P

Det är det enda jag gör på mi tv ;)

Jag tycker att den funkar jättebra att spela på (X360)... Jag hade en samsung le40m86 innan och enda som skiljer är hur färgerna är, samsung har mycket starkare färger, man kunde få halo 3 att se ut att vara en serie tidning (lika mycket färger)

Eftersläpningar och sånt märkar jag inte alls (jag ser/bryr mig inte om dom(om det nu är några)) vet dock inte vad du menar med "bra för att spela XBOX 360 / Ps3 på". Hur spelen ser ut beror ju nästan bara på hur spelens grafik är, t.ex. Rainbow Six Vegas 2 ser ju löjligt ut (löjligt dåligt, INTE bra) men dom andra spelen ser rätt bra ut. Tror jag ska sätta igång Oblivion igen :P Det hade rätt fina färger och sånt :D

En sak som jag undrar är om någon har haft något fel på sin Amilight?
När man har på egen färg på den och är på "Pallet" # 51 och sen går till 52 så blir den jätte blå (från typ grön-blå) sen när man kommer till 55 så blir den grön-blå igen?!!?!!? <_<

Kan någon tips om en bra inställning när man spelar t.ex. Xbox 360?

Just nu har jag
Ljus: 50
Färg: 80
Kontrast: 100
Skärpa: 7-9
Färgtemp: Normal
Kontrast+: Till
Brusreducering: Till
Artifi.reducering: Till

//Stefan

Postad 15 May 2008 - 10:33

Mayflyy
  • Mayflyy
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har precis köpt mig denna tv och den fungerar alldeles perfekt både till tv/dvd tittande och som dator skärm.
Men jag undrar en liten grejj. Den har ju förinställda lägen t.ex sport, nyheter, games osv... Vad jag vill göra är att jag vill välja ett läge, t.ex sport läget och sedan ställa in bilden som jag vill ha den i just sport läget och så ska det spara sig. Som det är nu så när man väljer sport läget (eller något annat) och sedan går in för att redigera t.ex kontrast så hoppar tv,n över till läget "personligt" igen och sport läget förblir som det är. Går det verkligen inte att personligt anpassa de olika bildlägena förutom just läget personligt? Jäkligt synd i så fall.

Sedan har jag sett en del inlägg om olika bild inställningar. Men jag skulle vilja veta vad ni kör för ljudinställningar på equalizern i tv,n? Kan man sätta mätaren på de låga frekvenserna hur högt som helst eller ballar subben ur då?

Och vad innebär egentligen varje frekvens? Är de låga frekvenserna bas och de höga är diskant eller?

Tack på förhand.

Redigerat av Mayflyy, 16 May 2008 - 08:43.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.