Panasonic Lumix DMC-FZ18
69 svar till detta ämne
Postad 08 May 2008 - 22:58
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
De 3 minnesplatserna i customläget är ju super för detta ändamål för att snabbt komma åt egna inställningar. Greppet är kanske lite litet för mina stora näve men helt OK för denna typ av kamera som ju ända skall vara lite smidigare än ett systemkamerahus. Smidigt med joysticken där man snabbt kommer åt de vanligaste inställningarna.
Ligger i startgroparna att köpa denna model, har värderat den mot ett antal andra superzoom med betygen väger utan tvekan över på Panasonic (har någon en annan uppfattning så berätta gärna det). Den som låg närmst till hands var nya Nikon P80, men reviews än så länge klagar på bildkvaliteten. Min fråga till dig Avozetta är vilka typer av ändamål du använder du de 3 customlägena?
Postad 09 May 2008 - 11:07
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
Själv gillar jag inte iA läget, tycker den använder för högt ISO(tog en bild utomhus i dagsljus häromdagen, och den fotade med ISO 800).. Fotar mest i P-läget med max-iso 400 inställt...
Postad 09 May 2008 - 20:41
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Ligger i startgroparna att köpa denna model, har värderat den mot ett antal andra superzoom med betygen väger utan tvekan över på Panasonic (har någon en annan uppfattning så berätta gärna det). Den som låg närmst till hands var nya Nikon P80, men reviews än så länge klagar på bildkvaliteten.
Min fråga till dig Avozetta är vilka typer av ändamål du använder du de 3 customlägena?
Använder bara ett än så länge där jag ställt in kontinuerlig fokus, max ISO 400 och den mätmetod som mäter hela bilden men fokuserar centralt. Den uppsättningen har jag för fågelfotografering. En annan jag skulle kunna tänka mig för samma ändamål är ställa in seriebildstagning och gå ner i upplösning för att få en så snabb reaktion som möjlig. Jag tror att högt ISO-värde påverkar hastigheten också så här kanske man skall begränsa sig ännu mer, inte provat den varianten än dock. Kul med lite aktivitet i tråden igen.
Postad 12 May 2008 - 21:27
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
Vilket typ av minne gäller?
Har inte riktigt greppat skillnaden på SD och SDHC, tittar man på Sandisk så heter de även Ultra II, Ultra III extrem.
1-2 Gb heter bara SD, >2 Gb heter SDHC... misstänker att de har med hastigheten att göra, men är det märkbart i kameran och stödjer kameran båda modelerna?
Ödmjukast
Ps. tack för tidigare svar
Ps igen. såg just nu i första inlägget att kameran stödjer sdhc...sorry
Redigerat av Unregisteredfd2e4d83, 12 May 2008 - 21:55.
Postad 18 May 2008 - 22:17
Unregisteredfd2e4d83
-
Unregisteredfd2e4d83
-
Användare
-
-
187 inlägg
me again...
Det blev en FZ18 efter timmar av googlande och tips härifrån.
Jag är mycket nöjd så här långt, men jag lär mig fortfarande...
Ni som har haft kameran ett tag, har ni införskaffat extraprylar som t.ex. telekonverter?
Jag har beställt ett uv-filter från Cyberphoto som är på rea för endast 59kr, så har ni inte sedan tidigare så verkar detta vara en bra deal, sök på "Soligor UV 46mm Blue line" på deras hemsida så hittar ni det.
Andra tips och råd i allmänhet ang. denna kamera mottages tacksamt!
/Sten
Ps. finns det fjärrutlösare till denna modell?
Postad 21 May 2008 - 13:03
Unregisteredc3622102
-
Unregisteredc3622102
-
Forumräv
-
-
758 inlägg
Tänkte bara säga att jag lagt ut min FZ-18 till försäljning på Minhembio. Mycket extra utrustning medföljer.
Anledningen till försäljningen är att mitt fotograferande utvecklats såpass mycket att jag vill ha en systemkamera istället.
/Jordan
Postad 22 May 2008 - 19:14
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
me again...
Det blev en FZ18 efter timmar av googlande och tips härifrån. Jag är mycket nöjd så här långt, men jag lär mig fortfarande...
Ni som har haft kameran ett tag, har ni införskaffat extraprylar som t.ex. telekonverter? Jag har beställt ett uv-filter från Cyberphoto som är på rea för endast 59kr, så har ni inte sedan tidigare så verkar detta vara en bra deal, sök på "Soligor UV 46mm Blue line" på deras hemsida så hittar ni det.
/Sten
Nej, vad jag vet så finns det inte någon fjärrutlösare. Du får använda tidsutlösaren i stället.
Postad 13 June 2008 - 15:41
Preed
-
Preed
-
Användare
-
-
170 inlägg
me again...
Det blev en FZ18 efter timmar av googlande och tips härifrån. Jag är mycket nöjd så här långt, men jag lär mig fortfarande...
Ni som har haft kameran ett tag, har ni införskaffat extraprylar som t.ex. telekonverter? Jag har beställt ett uv-filter från Cyberphoto som är på rea för endast 59kr, så har ni inte sedan tidigare så verkar detta vara en bra deal, sök på "Soligor UV 46mm Blue line" på deras hemsida så hittar ni det.
/Sten
Behöver man telekonverter? Kameran har redan 504mm(>800 med superzoomläget) Jag har lyckats ta ett par bilder i full 18x zoom såväl som 28,7x superzoom på frihand, kameran har helt underbar bildstabilisering  Sitter och lägger upp en bild eller 2 just nu i mitt album här..  / Fredrik
Postad 13 June 2008 - 22:52
Zajkisen
-
Zajkisen
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Ingen som kollat in Panasonic Lumix DMC-FZ50, den ska typ vara ännu bättre än FZ18. Den har iaf 12x zoom. Jag har sett en massa jätte fina bilder på flickr.com som är tagna med den
Redigerat av Zajkisen, 13 June 2008 - 22:53.
Postad 16 June 2008 - 08:47
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Har själv funderat mellan FZ18 och FZ50, mailade Cyberphoto om skillnaden och enligt dem är det marginell skillnad bildmässigt, mer tekniska saker som tex blixt-sko, megapixel, vridbar skärm, skillnad på zoom m.m.
Tänkte själv först att FZ50 måste vara mkt bättre som har mindre zoom men kostar 1000:- mer, men det är väl kanske mer vad man prioriterar i finesser? Någon som faktiskt har testat de båda som vill lägga en kommentar?
Redigerat av Unregistered0c078b54, 16 June 2008 - 09:01.
Postad 07 July 2008 - 16:50
Unregistered0c078b54
-
Unregistered0c078b54
-
Beroende
-
-
1421 inlägg
Då har man lagt in en beställning på en Panasonic Lumix DMC-FZ18!
Blev Expert.se av lite olika anledningar, låg bra till i pris inte billigast men en av få butiker som verkligen hade på lager, samt att det är en välkänd kedja med butiker.
Var inne på en expert butik och frågade lite om skillnaden mellan att handla på nätet och hämta ut i butiken (vilket man kan göra hos valfri expertbutik) eller att beställa en hos butiken. Det visade sig att skulle jag beställa i butiken kostade kameran ca 4.500:-!!! och på nätet 3437:-! dvs över tusen spänn skillnad och ändå får jag hämta den i samma butik?!! med andra ord konkurerade dom med sig själva. Lät väldigt konstig tyckte jag. dom menade att dom hade servicen att erbjuda, kunna visa kameran för mig osv. Men jag kan själv läsa instruktionsboken och tjänar man dessutom 1000:- så... blev naturligtvis beställningen på nätet.
Den lilla överraskningen som är anledningen att jag skriver detta som ett tips är att man tydligen får 5% rabatt när man handlar hos expert och anger sitt medmera-kort om man nu äger ett sådant vilket jag gör, så slutsumman inkl frakt till min lokala handlare blev: 3267:- som är 13:- lägre än det lägsta pris som presenteras på prisjakt PLUS frakt!
Slut på tipset :-)
Postad 09 July 2008 - 16:38
Toxic
-
Toxic
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Jag köpte kameran+2GB minneskort på ebay från United Kingdom för 2500kr inklusive frakt. Har även beställt ett gäng extra tillbehör från Hong Kong. vidvinkellins, 2x telelins, UV-filter, PL-filter, DIF-filter, macrofilter och en kameraväska.
Köpte dessutom två batterier och ett extra snabbt 4GB SDHC minneskort från dustinhome. Sammanlagt har kameran+tillbehör gått på ca 3800kr.
Ser fram emot att testa den mer ingående i helgen
Redigerat av Toxic, 09 July 2008 - 16:41.
Postad 11 July 2008 - 13:23
Bergling
-
Bergling
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Toxic: Får man lov att fråga om det möjligtvis var från säljaren emilyandlily som du köpte kameran?
Följde det med svensk kontakt till laddaren när du köpte från England?
Postad 15 July 2008 - 19:07
Toxic
-
Toxic
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Bergling: Jag köpte den ifrån säljaren digigood och jag fick med en svensk kontakt till laddaren.
Postad 18 July 2008 - 10:19
Unregisteredd1a8fe77
-
Unregisteredd1a8fe77
-
Forumräv
-
-
583 inlägg
Jag köpte kameran+2GB minneskort på ebay från United Kingdom för 2500kr inklusive frakt. Har även beställt ett gäng extra tillbehör från Hong Kong. vidvinkellins, 2x telelins, UV-filter, PL-filter, DIF-filter, macrofilter och en kameraväska.
Köpte dessutom två batterier och ett extra snabbt 4GB SDHC minneskort från dustinhome. Sammanlagt har kameran+tillbehör gått på ca 3800kr.
Ser fram emot att testa den mer ingående i helgen 
Tjenare, vilken affär i Hong Kong köpte du tillbehören av? mvh Feb
Postad 22 July 2008 - 11:42
Toxic
-
Toxic
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Köpte via ebay från säljaren lensufo. Har dock inte fått sakerna än. Gissar på att tullen drygar sig med dem. Dyker nog snart upp.
Postad 24 July 2008 - 17:24
Soyish
-
Soyish
-
Lärjunge
-
-
263 inlägg
La en beställning på en sån kamera  Kommer nog på måndag förhoppningsvis.
Är ni andra nöjda med kameran ?
Postad 02 August 2008 - 06:51
Unregistered67d97076
-
Unregistered67d97076
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nu kommar efterföljaren Lumix DMC-FZ28......blir en sådan för mig. http://www.dpreview....nasonicfz28.asp
Redigerat av Unregistered67d97076, 02 August 2008 - 06:53.
Postad 04 August 2008 - 21:59
Unregisterede3884391
-
Unregisterede3884391
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nu har jag haft denna kamera sedan den 7 juli, är mycket nöjd än så länge, men hur får jag ISO50 som nämns i flertalet recensioner?
Postad 17 August 2008 - 20:24
avozetta
-
avozetta
-
Användare
-
-
158 inlägg
Nu har jag haft denna kamera sedan den 7 juli, är mycket nöjd än så länge, men hur får jag ISO50 som nämns i flertalet recensioner?
ISO 100 är det lägsta du kan få och det även på den nya FZ28 som nämns ovan. Var har du läst om att den skall klara ISO 50?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
→
Specialämne: Systemkameror & Optik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|