Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Stor bild på kort avstånd?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 18:37

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
HC1100 är jag väldigt bekant med.. Har en polare som kör med en sådan.. Riktigt trevlig bild.. :D

Får helt enkelt ge mig ut och titta lite.. Synd bara att Malmö har så dåligt med proj-demos..
Tror inte här är någon butik med en korrekt kalibrerar proj.. :wacko:

Postad 17 January 2008 - 13:50

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Så proj älskare.. Fick idag infon om att Klubben säljer InFocus IN76 för 9995:-.. Känns som ett riktigt trevligt pris. :)

Nu är frågan, ska man satsa på en sådan?
Har inte kollat jättemycket på den, enbart lite och gillat det. Tycker ju den är snygg i designen också vilket inte är helt fel.

Gärna lite tips och info ang IN76 för er som kan proj bättre än mig.. :)

*edit: Snabb räknade med Calc pro. 82" ska jag kunna få med mitt avstånd utan eller med minimal zoom.. ;)

Redigerat av Darth Tojayz, 17 January 2008 - 13:57.

Postad 17 January 2008 - 20:27

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Så proj älskare.. Fick idag infon om att Klubben säljer InFocus IN76 för 9995:-.. Känns som ett riktigt trevligt pris. :)

Nu är frågan, ska man satsa på en sådan?
Har inte kollat jättemycket på den, enbart lite och gillat det. Tycker ju den är snygg i designen också vilket inte är helt fel.

Gärna lite tips och info ang IN76 för er som kan proj bättre än mig.. :)

*edit: Snabb räknade med Calc pro. 82" ska jag kunna få med mitt avstånd utan eller med minimal zoom.. :D

Haha .. väldigt kul att läsa detta inlägg eftersom jag är i precis samma situation då jag ska flytta om 2 veckor.

Men jag kan tipsa dig om att besöka Flatscreen center i löddeköping där jag var häromdagen. Jag fick väldigt bra hjälp av säljarna där. De hade Optoma hd80 uppe på euroscreens nya React duk som jag utan tvekan ska ha till min nya lägenhet, vilken skillnad i både färgdjup, svärta och kontrast. Sen hade de även en Epson TW-700 och en hc-4900. Såg ut att vara bra kalibrerade.

Var sen på hifiklubben vid Mobilia idag .. haha .. kan bara skratta, vilket skämt. De har en del projektorer men säger vid förfrågan om någon av dom att de inte är någon marknad för dom så de i princip skiter i det. Och det ser man ju verkligen så som de har kalibrerat sin Optoma hd-70 & hd-80 som hänger där. Där kunde jag verkligen se vilken skillnad det var på hd-80 och hd-80, Flatscreen center jämfört med Hifi-klubben. ;)

Jag har, precis som du, 3-3.5 meter i min nya lägenhet, kommer att köpa en 90tums eller 104 tums euroscreen react duk och funderar starkt på hd80 men ligger också i dilemmat om jag tycker det är lönt med en full-hd nu eller lägga pengarna på en riktigt vass HD-Ready DLP .. vilket jag förstått att t.e.x InFocus 76 resp 78 är (jävligt snygga också).

Redigerat av ixz, 17 January 2008 - 20:30.

Postad 17 January 2008 - 20:33

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Vet om att Klubbarna i stan är långt ifrån det bästa stället att kola på proj eftersom de inte är kalibrerade spec bra..
Ser man bilder här på forumet så ser man att bilden kan bli betydligt bättre än vad det är på Klubben.. Hansas IN76 var riktigt suddig innan jag "pillade" lite.. :)
Men det blev säkerligen inte i närheten av hur bra det kan bli..

Fördelen med IN76 är ju att den ger stor bild på kort avstånd så man slipper zooma..

Känns lite som att det för min del blir at vänta tills efter Projektor mässan i Lund.. Kan ju vara att de har något trevligt erbjudande där.. :)

p.s. Härligt att höra att jag inte är ensam i den här sitsen.. ;)

Postad 17 January 2008 - 20:48

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Vet om att Klubbarna i stan är långt ifrån det bästa stället att kola på proj eftersom de inte är kalibrerade spec bra..
Ser man bilder här på forumet så ser man att bilden kan bli betydligt bättre än vad det är på Klubben.. Hansas IN76 var riktigt suddig innan jag "pillade" lite.. ;)
Men det blev säkerligen inte i närheten av hur bra det kan bli..

Fördelen med IN76 är ju att den ger stor bild på kort avstånd så man slipper zooma..

Känns lite som att det för min del blir at vänta tills efter Projektor mässan i Lund.. Kan ju vara att de har något trevligt erbjudande där.. :)

p.s. Härligt att höra att jag inte är ensam i den här sitsen.. :D

Haha .. precis :)

Jag kan ju säga som så, att jag sitter på en Sanyo-z3:a idag med 106 tums kingpin duk. Byggde ny HTPC för en månad sen och kör nu den delat med min ps3 på projjen. Filmer är ju schyssta i 720p även om svärtan sugen på de äldre lcd:erna. Men jag har provat både z3, z5 och hd 70 på min HTPC och min erfarenhet är att lcd blir väldigt "pixel aktigt" på så stor duk när gör något annat än kör film, t.e.x surfar. Nu är ju i detta det optimala användningsorådet vilket jag är fullt medveten om men det var ju en ###### skillnad på lcd o dlp där, plus att jag, precis som du, känner att dlp är mkt skönare för ögonen samt ger ett djup och en svärta jag inte sett på någon lcd.

Men som sagt är ju detta väldigt individuellt, har du brytningsfel -2 så kan du glömma att se någon skillnad på 1080p & 720p :D

Postad 17 January 2008 - 20:55

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Några brytningsfel har jag ju inte.. Har i stället nästan för bra syn.. Kan vara därför jag inte klarar av LCD..
Så DLP blir det för mig.. Men som sagt, kommer man se skillnad mellan 720p och 1080p?

Känns som att det lite därför får bli att vänta till efter den 10e februari.. Se om man märker så stor skillnad på mässan när allt är rätt kalibrerat.. :)

En 1080p proj kostar ju trots allt som 2x 720p projar...
Så det är en hel del pengar mer man kan investera i ljudet och duk..

Postad 17 January 2008 - 21:04

ixz
  • ixz
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Några brytningsfel har jag ju inte.. Har i stället nästan för bra syn.. Kan vara därför jag inte klarar av LCD..
Så DLP blir det för mig.. Men som sagt, kommer man se skillnad mellan 720p och 1080p?

Känns som att det lite därför får bli att vänta till efter den 10e februari.. Se om man märker så stor skillnad på mässan när allt är rätt kalibrerat.. :)

En 1080p proj kostar ju trots allt som 2x 720p projar...
Så det är en hel del pengar mer man kan investera i ljudet och duk..

Det är det jag tänker på. en react duk från euroscreen gjorde en enorm skillnad i mina ögon. bara det att duken inte är vit gör ju att du kan få en kanonbild i betydligen ljusar miljöer också, plus att svärtan blir överlägsen jämfört med en vit duk. Men vi kanske ska vänta till efter den 10:e feb då.

Det är väl på Scandic även detta år om jag inte minns fel, och vad jag förstått ska de även ha en hel del schyssta ljudriggar detta året? Hmm .. enda rätta.

Postad 17 January 2008 - 21:52

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Det rä svårt eftersom det kliar duktigt i fingrarna redan nu.. Men jag tror man är dum om man inte väntar till efter mässan.. :)
Kan ju vara så att det visas något nytt som är sjukt mycket bättre än allt tidigare..
Får iof inte hoppas på det.. ;)

Scandic i Lund blir det i år igen..
Och när de nu ska ha med ljud också så kommer det blir en riktigt bra mässa känns det som.. :)

Postad 17 January 2008 - 22:00

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10303 inlägg
  • 0
Lurvas...
Var själv nere på the rock för några veckor sedan...
kollade själv på mitsubishi.HC3100 en riktigt bra proje... är du intresserad av den så är det bara att åka och titta där...är kalibrerade enligt D65...så det var riktigt bra bild på denna.. mycket bra svärta och tryck i färgena.. en riktigt bra proje helt enkelt för det priset... dom tog 12900:- för den där...
Men du kanske avvakta tills mässan då :)
Var själv helt inställd på denna....
men det fick bli en lcd pga av att frugan såg regnbågar
Är i och får sig mkt nöjd med den jag köpt.
Dock så tycker jag att HC3100 är ett par snäpp bättre...

Ace34

Redigerat av Unregistered6e59ce73, 17 January 2008 - 22:09.

Postad 17 January 2008 - 22:26

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Med tanke på att HC1100 såldes riktigt billigt förra året på mässan. Så det kanske blir något med HC3100 detta året, eller ännu bättre.. Någon full-hd proj med kanon bild till riktigt bra pris.. :)

Vet om att de på The Rock är duktiga på bild, men de har inte jätte mycket hemma att titta på tycker jag. SÅ att vänta till mässan blir det när man har möjlighet att se en mängd projektorer som är kalibrerade.. ;)

Sen som sagt.. Mässerbjudande är ju aldrig fel.. :)

Postad 17 January 2008 - 22:56

snyft
  • snyft
  • Användare

• 213 inlägg
  • 0
Jag har kollat på BenQ W9000 vs HC1100 då var iofs BenQ:n inte helt kalibrerad men jag tyckte inte att den bild den gav ut var värd de extra 10 tusen. Det var pirates of the carribean bluray som visades.

Postad 18 January 2008 - 13:17

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Det är det som är så bra med att vänta med att köpa tills efter mässan.. På mässan brukar man få se mycket och då ska alla vara kalibrerade.. Blir jämn och bra jämnförelse av projarna.. :)

HC1100 var en ev projarna som verkligen imponerade på mig förra året. Pris/Prestanda var den ruggit bra.. ;)

Postad 20 January 2008 - 16:38

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Satt och kollade projjar i natt igen och kom att tänka på en sak.. Väldigt få som kör med centrerat "öga"?
Är inte det att föredra egentligen eftersom man då kan placera allt centrerat.. Blir ju estetiskt snyggare.. Tänker lite på BenQ W9000.. ;)

Postad 20 January 2008 - 23:08

mysen_
  • mysen_
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Jag har, precis som du, 3-3.5 meter i min nya lägenhet, kommer att köpa en 90tums eller 104 tums euroscreen react duk och funderar starkt på hd80 men ligger också i dilemmat om jag tycker det är lönt med en full-hd nu eller lägga pengarna på en riktigt vass HD-Ready DLP .. vilket jag förstått att t.e.x InFocus 76 resp 78 är (jävligt snygga också).

Hur hade du tänk att få en så pass stor bild som 104'' på ett avstånd från ynkliga 3-3.5 meter? :)

Redigerat av mysen_, 20 January 2008 - 23:09.

Postad 22 January 2008 - 00:33

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Ny liten fråga.. Vilket av DLP och LCD är bättre på att ge stor bild på kort avstånd??
Är lite inne på om man skulle själva stoltheten och titta på en LCD.. Enbart för att slippa att någon gäst lider av RBE i framtiden..
Sen är ju Sanyos projar rätt snygga.. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.