Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 från expert var begagnat - vägrar ge pengarna tilbaka

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 December 2007 - 22:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hehe, han lär väl inte rea ut den, han säljer den väl för 4490:- nästa gång också. Har han tur så orkar nästa kund inte klaga.

Jag fattar inte vad det skulle vara för omoraliskt att utnyttja öppet köp. Det är ett generöst köpvillkor men
erbjuder man det så får man stå för det, man kan ju inte hålla på och sura när folk kommer och vill lämna tillbaka. Dom kan ju välja att sluta lämna öppet köp och tappa en massa kunder då om dom tror det är bättre.

Bra att trådskaparen stod på sig, det är väl typ 1 på 100 som gör det, därför får vi alla så dåligt efter köpet-bemötande. Så länge kunderna inte kräver det de har rätt till så behöver ju butikerna inte lära sig vad de har för ansvar efter att de tagit hand om våra pengar. Viktigt att uppfostra butikerna i konsumentsrättsreglerna för de känner inte till dem så bra.

Hehe, ja det ju det som retar mig mest. Det var ju min 59årige svärfar som gjorde själva inköpet och de har väl sett sin chans att bli av med den öppnade kartongen när det kommer in en medelåldersman med glasögon. De var ju inne på lagret en lång stund innan de hittade konsollen.

Ganska smart affärsidee att sälja något flera gånger för 4490 och sedan köpa tillbaka för 4290.
Undra om han tänkte på att förr eller senare kommer någon gnälla :)
Svårt att gissa hur mycket badwill det är i rena pengar, men arbetskamraterna, släkten och kanske någon här har säkert blivit mer negativa och väljer en annan butik - kanske inte omöjligt att det rör sig om ett 5siffrigt belopp.

Redigerat av e3henri, 07 December 2007 - 22:05.

Postad 08 December 2007 - 15:03

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Sedan lyckades jag kräva även de sista 200kr och köpte en ny/oanvänd på Elgiganten för 3990 :)
Så totalt sätt så blev det en ny konsoll för 3990 och det är jag nöjd med :D

Jag förstår dig dock inte att du ändå köpte en ny PS3 från elgiganten igen, när han envisades så. Det var lågt, tycker jag. Klagar man skall man även stå för det och välja någon annan kedja, de skall kännas för dem att tappa en kund. Nu förlorar elgiganten inget på att försökt att sälja en beggat konsol, iallafall förlorar de inget på dig.

Redigerat av dabman, 08 December 2007 - 15:05.

Postad 08 December 2007 - 15:25

l2ickard
  • l2ickard
  • Mästare

• 2805 inlägg
  • 0

Jag förstår dig dock inte att du ändå köpte en ny PS3 från elgiganten igen, när han envisades så. Det var lågt, tycker jag. Klagar man skall man även stå för det och välja någon annan kedja, de skall kännas för dem att tappa en kund. Nu förlorar elgiganten inget på att försökt att sälja en beggat konsol, iallafall förlorar de inget på dig.

Men nu var det ändå Expert han köpte den ifrån från början :)

Postad 09 December 2007 - 22:07

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Men nu var det ändå Expert han köpte den ifrån från början :)

Mycket riktigt. Jag läste fel, då fanns det inget att klaga på! :D

Postad 10 December 2007 - 12:30

Unregisteredfdecda08
  • Unregisteredfdecda08
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har köpt 2 st 40gig PS3 på Expert stormarknad.
Båda hade 1 bruten plombering (tejp) och en ny tejp som inte var bruten men som gick lätt att släppa och sätta tillbaka igen hur många gånger som helst utan åverkan på kartongen.

Min gissning var att den första plomberingen var bruten för att man lagt i svenska bruxar i dem.....

Postad 10 December 2007 - 13:26

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Jag har köpt 2 st 40gig PS3 på Expert stormarknad.
Båda hade 1 bruten plombering (tejp) och en ny tejp som inte var bruten men som gick lätt att släppa och sätta tillbaka igen hur många gånger som helst utan åverkan på kartongen.

Min gissning var att den första plomberingen var bruten för att man lagt i svenska bruxar i dem.....

Exakt så var det med min kartong, alltså en bruten och en extra tejp. Så fort jag fick syn på det knäppte jag en bild med min digitalkamera för att ha som "bevis". Men sen packade jag upp kartongen och PS3:an såg skinande ny ut. Så jag antar (hoppas) att det hänger ihop med den svenska bruxen eller nätsladden eller dylikt. Jag beställde från cdon.com.

Postad 10 December 2007 - 13:41

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0

Japp. Så är det med ALLA maskiner som kommer från Nordisk Film.

Postad 10 December 2007 - 14:15

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

• 1202 inlägg
  • 0

Två månaders öppet köp för att dom sett den en femhundring billigare i en annan affär?? Jo, tjena .... :D
Har aldrig inträffat och kommer aldrig inträffa i någon affär oavsett kedja.

EDIT: Jag tolkar det som den 5 Dec eftersom han skriver "Igår".

Hmm jo det hade väl varit lite väl bra :lol: Jag har rättat datumen nu. Konsollen var inköpt 8 November, inget annat.

Hela grejjen började ju med att jag var lite småsnål och ville utnyttja de generösa köpvillkoren som alla elektronikkedjor har nu för tiden till att tjäna 500kr. Expert hade ju själv en drive i mitten på November för 3990.
Men sedan förvandlades det ju helt plötsligt till något helt annat när det istället handlade om att jag fått en begagnad konsoll som säljaren vägrar ta ansvar för.

Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck B)
Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? ;)

Exakt vad menar du med "de generösa köpvillkor" du skriver om? Är det automatiskt öppet köp hos alla elektronikkedjor?
Är det okej att efter 29 dagar lämna tillbaka det man köpt för att man sett varan billigare, eller helt enkelt utan orsak?
Jag kan berätta om när jag skulle köpa kamerväska till min digitalkamera, på expert, och hade inte min kamera med mig. Säljaren öppnade en kartong med likadan kamera så jag fick prova ut en väska som passade.
Skulle inte den säljas som ny sen??

Är det öppet köp så har men full frihet att lämna tillbaka varan inom den överenskomna tiden. Man är inte skyldig att upplysa säljaren om anledningen till att man lämnar tillbaka varan. Det kan vara att Mormor har tandvärk eller Påven har fisit eller att IFK Tierp förlorade matchen i söndags eller...ja ni fattar.

Det är alltid nån som tycker "äh det är väl inte så farligt med lite fingeravtryck". Men fullpris tar man ut för en ny oanvänd vara. Begagnade varor hör hemma i reahörnan och det ska vara rabatt och tydligt angivet att det är beg. Det där snacket om att "jamen butikerna får ju in en massa returex som de måste bli av med" håller inte. Avtalet gäller, dvs såldes varan som ny så kan man inte dra till med "jamen den är ju nästan ny" när kunden kommer tillbaka och klagar. Ny är ny och beg är beg.

Håller med dig Sir Duke till 100%
Köper man en ny vara, är det självklart att varan också ska vara ny (obruten förpackning). Dåligt exempel kanske, men kolla bara värdesförlusten på en bil så fort den rullar ut från handlaren... visst, vi pratar om helt andra summor då, men det är ändå samma sak. Ny vara ska var oanvänd - annars är inte varan ny längre. Punkt slut!

Nja, du kan inte jämföra en spelkonsol med en ny bil. När man köper en ny bil får man välja en massa saker, t.ex färg, klädsel (och färg på klädseln), fälgmodell, olika tillbehör etc. etc., så en stor del av summan som förloras när bilen sålts första gången är att bara den första köparen kan konfigurera bilen exakt som han vill. Att någon suttit i bilen och kännt på ratten är mindre viktigt i sammanhanget.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.