Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite frågor angående högtalarbygge

271 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2007 - 22:40

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Okej, vrf inte ferritkärna?:)

dom tappar spänsten efter ett tag och då får man ett annat värde på spolen och delningen kommer att ske fel.

Jag håller på med ett litet mellandagsbygge och jag undrar hur en spole kan tappa spänsten!?Jag trodde att spolar med ferritkärna var ok till mindre byggen med klenare förstärkare!Man får ju ett högre värde med mindre spolar=lägre resistans,mindre värme(som verkligen ändrar värdet)samt mindre induktiv störning!
Jag är iofs lite nybörjare så jag kanske är ute på djupt vatten!!

ferriten den andvänder dom när dom inte kan linda en spole till rätt mh eller vill ha en biligare tillverkning .

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur dom kan"tappa spänsten"!?
Och kan dom inte linda luftlindade till alla värden?
Det här forumet är kanonbra för oss som inte kan så mkt!

att linda luftlindade med säg 20mh den spolen skulle bli dyr då är det biligare att ha en med en ferrit kärna
ferriten är det som tappar sin spänst och inte lindningen och dom som har ferrit brukar ge upphov till fasfel varför dom gör det det vet jag inte men det kan bero på att ferriten är magnetisk.
och då har vi komit till problemet magnetism åldras altså tappar den sin spänst.
http://www.frequence...disk-metrix.htm

Redigerat av Unregistered1022, 28 December 2007 - 22:52.

Postad 28 December 2007 - 23:14

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Okej, vrf inte ferritkärna?:)

dom tappar spänsten efter ett tag och då får man ett annat värde på spolen och delningen kommer att ske fel.

Jag håller på med ett litet mellandagsbygge och jag undrar hur en spole kan tappa spänsten!?Jag trodde att spolar med ferritkärna var ok till mindre byggen med klenare förstärkare!Man får ju ett högre värde med mindre spolar=lägre resistans,mindre värme(som verkligen ändrar värdet)samt mindre induktiv störning!
Jag är iofs lite nybörjare så jag kanske är ute på djupt vatten!!

ferriten den andvänder dom när dom inte kan linda en spole till rätt mh eller vill ha en biligare tillverkning .

Jag är fortfarande lite nyfiken på hur dom kan"tappa spänsten"!?
Och kan dom inte linda luftlindade till alla värden?
Det här forumet är kanonbra för oss som inte kan så mkt!

att linda luftlindade med säg 20mh den spolen skulle bli dyr då är det biligare att ha en med en ferrit kärna
ferriten är det som tappar sin spänst och inte lindningen och dom som har ferrit brukar ge upphov till fasfel varför dom gör det det vet jag inte men det kan bero på att ferriten är magnetisk.
och då har vi komit till problemet magnetism åldras altså tappar den sin spänst.

Så om jag sätter filtrena i högtalarlådan så kommer högtalarmagneterna kanske göra så att jag får fasfel?Kommer mina högtalare med ferritmagnet krokna lika fort som mina drosslar?

Redigerat av Lisa91, 28 December 2007 - 23:15.

Postad 29 December 2007 - 00:14

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vart bör ja köpa mina filterkomponenter? Det ska som sagt vara billiga komponenter...
Såg nu att de finns komponenter på ljudia, är det smart att köpa det där? Och ska man köpa sig ett kretskort att löda fast de på eller är det bara att ta ngn random träbit eller något?

Jag gar suttit och läst en del om högtalare och nu precis har ja läst om ngt som heter F-3 dB-punkten. Men ja förstår mig inte på den? Är det ngn som kan förklara för mig :)

Redigerat av j__, 29 December 2007 - 00:45.

Postad 29 December 2007 - 03:33

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Hade också tänkt bygga högtalare som proj. arbete så detta var ju en intressant tråd :)

Du behöver nog inte köpa nått kretskort utan det går nog bra med "ngn random träbit"

Komponenter till filtrerna kan man ju köpa på ljudia som du nämnde men också ifrån tex. hifikit.se.
Ni skulle väll köpa högtalare från elfa? och de har ju också filterkomponenter + att ni inte behöver betala nån extra frakt om ni besäller dem samtidigt som ni beställer högtalarna.

F-3 dB-punkten visar hur lågt i frekvens en högtalare kan spela före den tappar halva ljudstyrkan. Tex om en högtalare har f-3db på 30Hz så spelar den bara hälften så starkt (-3db) i 30Hz.

Postad 29 December 2007 - 10:39

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

Jag vill ha mer info. Jag hittar inget om detta. Har aldrig hört att detta är ett problem.

Dist och mättning är känt men inte att de åldras och inför ett fasfel med tiden... Har svårt att tro att detta är ett större problem än åldringen av kondensatorerna i ett filter...

Att man skall undvika järnkärna är klart rekommenderat...

Länken hittar jag ingen info i...

Redigerat av GrodanB, 29 December 2007 - 10:53.

Postad 29 December 2007 - 12:03

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Hade också tänkt bygga högtalare som proj. arbete så detta var ju en intressant tråd :)

Du behöver nog inte köpa nått kretskort utan det går nog bra med "ngn random träbit"

Komponenter till filtrerna kan man ju köpa på ljudia som du nämnde men också ifrån tex. hifikit.se.
Ni skulle väll köpa högtalare från elfa? och de har ju också filterkomponenter + att ni inte behöver betala nån extra frakt om ni besäller dem samtidigt som ni beställer högtalarna.

F-3 dB-punkten visar hur lågt i frekvens en högtalare kan spela före den tappar halva ljudstyrkan. Tex om en högtalare har f-3db på 30Hz så spelar den bara hälften så starkt (-3db) i 30Hz.

Okej, tack för den förklaringen! Ja då får jag väl kolla lite på elfa då :)

Postad 29 December 2007 - 12:14

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Jag vill ha mer info. Jag hittar inget om detta. Har aldrig hört att detta är ett problem.

Dist och mättning är känt men inte att de åldras och inför ett fasfel med tiden... Har svårt att tro att detta är ett större problem än åldringen av kondensatorerna i ett filter...

Att man skall undvika järnkärna är klart rekommenderat...

Länken hittar jag ingen info i...

nånsrans i nånn av dom här länkarna så finns det
http://www.avsforum....ad.php?t=359982

Postad 29 December 2007 - 13:18

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Åhh imponerande källhänvisning...
Nu kan jag spendera 100-tals timmar sökandes efter detta... Utan att ens veta om jag hittar det...

Postad 29 December 2007 - 13:54

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Åhh imponerande källhänvisning...
Nu kan jag spendera 100-tals timmar sökandes efter detta... Utan att ens veta om jag hittar det...

tror inte du har så hemskt bra minne över vad man läser på nätet

Postad 29 December 2007 - 17:23

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Haha!

Nu kommer jag igen med mina genomtänkta frågor och frågar en ny fråga ;)

Hur skulle ett par högtalare av de element vi valt ut kunna bli om man jämför med valutronics sq50? Enligt mig är det lite fusk att använda en färdig byggsats toill sitt projektarbete men jag sitter ändå och överväger de nu av ngn konstig anledning.

(Om vi ska ha visatons element...)
Jag och min kompis har nu resonerat lite om hur vår låda ska se ut och efter att ha kollat lite på viastos hemsida så har vi förstått att 20 liter är lagom för en basreflexlåda, som vi tänkt bygga. Dock känns de alldeles för stort för ett par stativare som vi också tänkt oss att det skulle bli. Vi är alltså lite konfundersamma över hur vi ska göra nu... Men det bästa mått vi kommit fram till är på ca 50*25*20.

Redigerat av j__, 29 December 2007 - 22:06.

Postad 30 December 2007 - 00:09

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Haha!

Nu kommer jag igen med mina genomtänkta frågor och frågar en ny fråga :blush:

Hur skulle ett par högtalare av de element vi valt ut kunna bli om man jämför med valutronics sq50? Enligt mig är det lite fusk att använda en färdig byggsats toill sitt projektarbete men jag sitter ändå och överväger de nu av ngn konstig anledning.

Jag och min kompis har nu resonerat lite om hur vår låda ska se ut och efter att ha kollat lite på viastos hemsida så har vi förstått att 20 liter är lagom för en basreflexlåda, som vi tänkt bygga. Dock känns de alldeles för stort för ett par stativare som vi också tänkt oss att det skulle bli. Vi är alltså lite konfundersamma över hur vi ska göra nu... Men det bästa mått vi kommit fram till är på ca 50*25*20.

Du har rätt! Det är fusk... ;) Men allvarligt, vad kommer ni att lära er av att bygga en byggsats? Såga, spackla, måla??? Ge inte upp nu, det är roligt att bygga egen och sedan testa mellan olika avstämningar och filter, trixa och fixa tills man är riktigt nöjd och framför allt STOLT över vad man åstakommit med så minimala kunskaper och ekonomiska resurser som ni började med. Ge inte upp nu, utan kör på...

Bygg inte en stativare med den volymen. Det tror jag bara kommer så konstigt ut med en så liten bas. Jag hade byggt en smal pelare med, låt säga (inner)måtten 150x200x800 mm (BxDxH) och i botten en lite större platta som fot. Någon som är duktig på sketchup här kanske kan hjälpa till med några designalternativ?!

Nu låter det som jag predikar lite men ni får ju såklart göra som ni vill.

Postad 30 December 2007 - 00:24

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Haha!

Du har rätt! Det är fusk... ;) Men allvarligt, vad kommer ni att lära er av att bygga en byggsats? Såga, spackla, måla??? Ge inte upp nu, det är roligt att bygga egen och sedan testa mellan olika avstämningar och filter, trixa och fixa tills man är riktigt nöjd och framför allt STOLT över vad man åstakommit med så minimala kunskaper och ekonomiska resurser som ni började med. Ge inte upp nu, utan kör på...

Bygg inte en stativare med den volymen. Det tror jag bara kommer så konstigt ut med en så liten bas. Jag hade byggt en smal pelare med, låt säga (inner)måtten 150x200x800 mm (BxDxH) och i botten en lite större platta som fot. Någon som är duktig på sketchup här kanske kan hjälpa till med några designalternativ?!

Man blir nästan lite tårögd,men det är helt sant!

Postad 30 December 2007 - 00:44

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Haha!

Du menar förståss mitt designförslag? :) :lol: :lol:

Postad 30 December 2007 - 00:59

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Haha!

Du menar förståss mitt designförslag? :) :lol: :lol:

Nej,hör och häpna,det var ditt heroiska tal i nästan amerikansk anda......
För ibland står man faktiskt där och förvånas över vad man har åstakommit,en skön känsla!!

Postad 30 December 2007 - 01:01

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
då kan du lisa91 hjälpa han eller????????

Postad 30 December 2007 - 01:05

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

då kan du lisa91 hjälpa han eller????????

Med stavning,meningsbyggnad,punkt och komma eller bara meningslösa länkar....?

Postad 30 December 2007 - 01:23

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Haha, jag hade mvg i SV B så de klarar jag mig utan;) Men design och så viadre låter ju inte helt fel=) Men, men. Nu känns de som att jag och min kompis ska försöka arbete lite mer praktiskt snart. Vi ska "bara" bestämma oss för hur vårt filter ska se ut:) Tack så mycket för all predikan, det fick iaf mig att vilja fortsätta på samma spår!

Postad 30 December 2007 - 14:12

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Jag såg att det skiljer 3dB mellan elementens känslighet!Ska ni ha någon dämpning på diskanten?
Eller det kanske är bättre att provlyssna först,innan ni börjar med ev dämpningar!?

Postad 30 December 2007 - 15:00

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Jadu, vad anser du? Man kan väl beställa hem så man kan dämpa dom men man kan ju börja att lyssna utan:)

Of topic:
Jag har ett par högtalare här hemma, den ena låter högre än den andra, varför?

Postad 30 December 2007 - 15:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
kolla på elementens frekvens diagram så får ni se om det behövs, men ni lär behöva dämpa med i alla fall 2 db

Postad 30 December 2007 - 15:36

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Jadu, vad anser du? Man kan väl beställa hem så man kan dämpa dom men man kan ju börja att lyssna utan:)

Of topic:

Motstånd kostar nästan ingenting så jag tycker att ni ska köpa allt direkt.Annars så finns det potentiometrar med konstant impedans,det är lite lättare att bara vrida på den istället för att löda motstånd när man lyssnar!

Om det inte är något fel på högtalaren så är det frestande att misstänka förstärkaren,det är inte ovanligt att förstärkarens utgångar låter lite olika.Skifta utgång och lyssna!?

Postad 30 December 2007 - 15:43

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Of topic:

Motstånd kostar nästan ingenting så jag tycker att ni ska köpa allt direkt.Annars så finns det potentiometrar med konstant impedans,det är lite lättare att bara vrida på den istället för att löda motstånd när man lyssnar!

Om det inte är något fel på högtalaren så är det frestande att misstänka förstärkaren,det är inte ovanligt att förstärkarens utgångar låter lite olika.Skifta utgång och lyssna!?

finns en sak till

Postad 30 December 2007 - 15:54

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Of topic:

finns en sak till

Jag testade att byta utgångar och kom fram till att det var det som var felet :blush: Jag har en NAD C340 som förstärkare som jag köpte begagnad för en 7-8 månader sen. Är det värt att försöka få det reparerat eller vad ska man göra åt att den ena utgången ger högre ljud?

Nu har jag försökt och lära mig lite i sketchup men jag är inget vidare duktig på det känns det som, så här blev mitt resultat, var det något sånt här som du som föreslog 150*200*800mm storleken på lådan hade tänkt dig att det skulle se ut?;)
Postad bild

Redigerat av j__, 30 December 2007 - 15:58.

Postad 30 December 2007 - 15:57

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Of topic:

volym potten är kass vrider man en så för fort så skadas bläcken i potten och det blir nivå skillnader i ljudet
finns en sak till

Jag testade att byta utgångar och kom fram till att det var det som var felet :blush: Jag har en NAD C340 som förstärkare som jag köpte begagnad för en 7-8 månader sen. Är det värt att försöka få det reparerat eller vad ska man göra åt att den ena utgången ger högre ljud?

volym potten är det fel på vriderman en sån för hårt så blir släparnas skeva med följd att ljudet blir olika.

Redigerat av Unregistered1022, 30 December 2007 - 15:59.

Postad 30 December 2007 - 16:00

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

Of topic:

volym potten är kass vrider man en så för fort så skadas bläcken i potten och det blir nivå skillnader i ljudet
finns en sak till

volym potten är det fel på vriderman en sån för hårt så blir släparnas skeva med följd att ljudet blir olika.

?
Du bara citerade ju, men okej du menar att släparna e skeva? Är det lönt att försöka få sånt reparerat och vad uppskattar ni att de skulle kunna kosta?

Postad 30 December 2007 - 16:10

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
det är i regel bara att byta volympotten i apparaten nad har en av dom bästa i original (alps)
och det brukar inte vara så högkostnad att byta den.

Postad 30 December 2007 - 16:24

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Är det något man klarar av att byta själv?

Postad 30 December 2007 - 16:34

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Det kan vara så enkelt som att det har blivit lite oxid i volym eller balanspotten!Testa att vrida volymratten och balanskontrollen framochtillbaka några gånger.Det brukar höras lite knaster först sen blir det bättre och bättre!

Postad 30 December 2007 - 16:52

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Högtalaren ser propertionell och trevlig ut på ritningen.Det man kan tänka lite på är att det oftast är bra om elementen sitter nära varandra,det brukar bli lite enhetligare ljud(punktformigt??)!Samt att diskanten är väldigt riktningskänslig.Jag brukar vilja ha diskanten strax under öronhöjd i lyssningsposition(sweetspot),så på den här typen skulle jag vilja ha den så högt upp som möjligt!
Om det är basreflex så blir den känsligare för placering om röret sitter bakpå,men samtidigt oftast lite basstarkare,Och det kan kanske vara bra om man har små högtalare!?

Postad 30 December 2007 - 18:15

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Men vad anser ni om bilden? Borde man kanske göra den ännu högre? Jag har en känsla av att det skulle se snyggare ut...

Postad 30 December 2007 - 18:19

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Men vad anser ni om bilden? Borde man kanske göra den ännu högre? Jag har en känsla av att det skulle se snyggare ut...

det bästa vore väl ändå att simulera lite på bas elementet så då kan du få ut något så vettig volym på lådan.

Postad 30 December 2007 - 19:16

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Högtalaren ser propertionell och trevlig ut på ritningen.Det man kan tänka lite på är att det oftast är bra om elementen sitter nära varandra,det brukar bli lite enhetligare ljud(punktformigt??)!Samt att diskanten är väldigt riktningskänslig.Jag brukar vilja ha diskanten strax under öronhöjd i lyssningsposition(sweetspot),så på den här typen skulle jag vilja ha den så högt upp som möjligt!
Om det är basreflex så blir den känsligare för placering om röret sitter bakpå,men samtidigt oftast lite basstarkare,Och det kan kanske vara bra om man har små högtalare!?

Placerar man basporten på framsidan kan du placera högtalaren närmare väggen vilket ger lite förstärkning i basen. Vad som är bäst vet jag inte. Kanske spelar mindre roll. En tanke kanske är att montera spikes på plattan i botten och ha porten neråt?!

EDIT: Tänkte på det där med porten. Kanske kan vara en idé att ha en slits istället. Vet inte om det är bättre men det blir snyggare och man sparar någon krona också. :)

Vill man ha diskanten lägre så går det bra att montera den under basen också... Snyggare så än att flytta ner bägge elementen.

Ska du ha den volymen som jag räknade fram och vill ha lådan högre så måste du minska de andra måtten. Testa 140x190x900mm. Det ger ungefär samma volym. Tänk på att det är innermått. Lägg till för materialtjocklek.

det bästa vore väl ändå att simulera lite på bas elementet så då kan du få ut något så vettig volym på lådan.

Simuleringskungen vad tror du om en 23 liters basreflex, avstämd till 44 hz?

Redigerat av Tobyponken, 30 December 2007 - 19:20.

Postad 30 December 2007 - 19:27

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
vad ska du använda för bas/mellan elemet? (har jag missat det i tråden kanske?)

/Johan

Postad 30 December 2007 - 19:29

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Vad menas med att ha en slits istället?
Och om man monterar porten i botten hur höga spikes ska man ha då?
Och sen de ja menade med måtten var det att jag anser att den kan vara ännu smalare iom att elementen är så pass små =)

Jag har faktiskt inte kört några simuleringsprogram än, eller jo jag testade ett men jag är inte helt säker på att jag gjorde rätt men då såg det ut som att volymen blev bäst om man hade den på ca 20 liter+. Men jag ska sätta mig mer in i det hela för jag måste erkänna att jag vet för lite om det hela nu.

Postad 30 December 2007 - 19:58

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

/Johan

Det har du nog missat då men jag lägger ut en länk iaf :)
http://www.visaton.d...on/w130s_8.html

Och sen de ja menade med måtten var det att jag anser att den kan vara ännu smalare iom att elementen är så pass små =)

Jag har faktiskt inte kört några simuleringsprogram än, eller jo jag testade ett men jag är inte helt säker på att jag gjorde rätt men då såg det ut som att volymen blev bäst om man hade den på ca 20 liter+. Men jag ska sätta mig mer in i det hela för jag måste erkänna att jag vet för lite om det hela nu.

En slits hart samma funktion som en basreflexport men den är rektangulär. Det betyder att man kan bygga den som en del av själva lådan. Se bilden.
Med ett sånt litet element så får du inte så hög lufthastighet i porten, förutsatt att du inte använder ett sugrör. :) Då räcker det säkert med 3-5 cm.
Måtten på lådan är inte det viktigaste så länge du behåller innervolymen till den som du bestämmer.

Om du är duktig på tyska kan du ladda ner Boxsim1.03 på visatons hemsida. Om jag fattat rätt så kan du simulera fram både låda och filter. Tyvärr är min tyska urkass så jag kan inte hjälpa dig med det.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Tobyponken, 30 December 2007 - 20:11.

Postad 30 December 2007 - 20:04

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0

/Johan

En slits hart samma funktion som en basreflexport men den är rektangulär. Det betyder att man kan bygga den som en del av själva lådan. Ska se om jag kan hitta en bild...
Med ett sånt litet element så får du inte så hög hastighet i porten, förutsatt att du inte använder ett sugrör. :) Då räcker det säktert med 3-5 cm.
Måtten på lådan är inte det viktigaste så länge du behåller innervolymen till den som du bestämmer.

Om du är duktig på tyska kan du ladda ner Boxsim1.03 på visatons hemsida. Om jag fattat rätt så kan du simulera fram både låda och filter. Tyvärr är min tyska urkass så jag kan inte hjälpa dig med det.

Men jag tänkte mig att porten skulle se ut så här, eller det är en sån här som visaton rekommenderar för en 20liters-låda: http://www.visaton.d...behoer/147.html

Redigerat av j__, 30 December 2007 - 20:08.

Postad 30 December 2007 - 20:21

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
om det är rätt element så är den ett low midrange alltså ett mellan register för dom låga frekvenserna i mellan registret.
men jag frågar mig varför har ingen tittat på tb dom har bra element för en spottstyver
http://www.tb-speaker.com/tbn.htm

Redigerat av Unregistered1022, 30 December 2007 - 20:29.

Postad 30 December 2007 - 20:43

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Finns bara återförsäljare i finland nu va?

Postad 30 December 2007 - 21:02

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

/Johan

En slits hart samma funktion som en basreflexport men den är rektangulär. Det betyder att man kan bygga den som en del av själva lådan. Ska se om jag kan hitta en bild...
Med ett sånt litet element så får du inte så hög hastighet i porten, förutsatt att du inte använder ett sugrör. :) Då räcker det säktert med 3-5 cm.

Men jag tänkte mig att porten skulle se ut så här, eller det är en sån här som visaton rekommenderar för en 20liters-låda: http://www.visaton.d...behoer/147.html

Med en 20 liters låda, basreflexrör med diameter 32mm och längd 65 mm som visas på visatons hemsida så får jag en inte så bra kurva i winISD. Börjar dala redan vid 150 hz. Kapa röret till 35 mm så får du en bättre kurva och bästa i mitt tycke med en låda på 23 liter och ett rör som har diameter 32 mm och längd 30 mm. Du kan använda andra dimensioner på röret också, bara du ändrar längden i förhållande till tvärsnittsarean på porten.

Jag tror inte du behöver mer än 3-5 cm fritt under foten om du monterar röret i botten.

Postad 30 December 2007 - 21:09

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Toby, det är detta element W 130 S 8 OHM du menar eller hur? :)

Fick lite lust till att simulera igen...

Jag skulle vilja stoppa det där elementet i en 8-10liters sluten låda.
Ger dock inte en så låg -3db punkt, men jag tror inte heller att elementet är avsett för det.
Som X-12 säger så är detta ett element för det lägre mellanregistret.
Om du kollar frekvenskurvan för elementet så ser du att man kanske inte borde dela den allt för högt upp i frekvens (jag skulle nog inte gå högre än ca2200hz om man nu inte kan göra något åt "uppbrytningarna" som upp kommer strax där efter.

Tillägg: Då qts värdet är ganska högt (0,47) så bör du inte sätta den i basreflex. Tänk också på att elementet inte kanske klarar en allt för låg underavstämning
/Johan

Redigerat av rotel2, 30 December 2007 - 21:14.

Postad 30 December 2007 - 21:11

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

om det är rätt element så är den ett low midrange alltså ett mellan register för dom låga frekvenserna i mellan registret.
men jag frågar mig varför har ingen tittat på tb dom har bra element för en spottstyver
http://www.tb-speaker.com/tbn.htm

Visaton själva använder det i 2-vägs konstruktioner så det ska inte vara något problem anser jag.

Det enda man måste se upp med är de två peakarna vid 4khz och 6 khz men det finns några olika metoder för det.

Redigerat av Tobyponken, 30 December 2007 - 21:22.

Postad 30 December 2007 - 21:28

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Visaton använder dom i en tvåvägare med två femtummare i en 25 liters basreflex!Dom delar vid 3500Hz och det verkar ju passa femtummaren ganska bra!!

Postad 30 December 2007 - 21:38

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Toby, det är detta element W 130 S 8 OHM du menar eller hur? :)

Fick lite lust till att simulera igen...

Jag skulle vilja stoppa det där elementet i en 8-10liters sluten låda.
Ger dock inte en så låg -3db punkt, men jag tror inte heller att elementet är avsett för det.
Som X-12 säger så är detta ett element för det lägre mellanregistret.
Om du kollar frekvenskurvan för elementet så ser du att man kanske inte borde dela den allt för högt upp i frekvens (jag skulle nog inte gå högre än ca2200hz om man nu inte kan göra något åt "uppbrytningarna" som upp kommer strax där efter.

Tillägg: Då qts värdet är ganska högt (0,47) så bör du inte sätta den i basreflex. Tänk också på att elementet inte kanske klarar en allt för låg underavstämning
/Johan

Japp det är det elementet.
Jag kollade lite på de konstruktionsförslag som visaton själva publicerat på hemsidan. Tror inte att basreflex skall vara något problem. Kanske skulle den vara mindre än de 23 liter jag föreslog men de själva anger ju upp till 20 liter så varför inte?! Dock skulle jag överväga en kvartsvågspipa liknande cyburgs needle. Kan för lite om pipor så därför har jag inte föreslagit någon direkt lösning för detta.

Uppbrytningarna kan man dämpa på flera sätt. Ett eller om det kanske går åt två paralellknotchfilter är nog svårt att få till om man inte har mätutrustning men ett bra konstruerat 12 db filter kan nog dämpa det mesta av dem.

Redigerat av Tobyponken, 30 December 2007 - 21:51.

Postad 30 December 2007 - 21:52

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Allt går, det mesta iaf.
Du gör ju givitvis som du vill, men du ville ha tips och det fick du :)

Ja visst går det att köra RCL kretsar för att få ner/bort du kraftiga topparna, men för att räkna ut dessa kretsar korrekt så behöver du minst mäta upp impedans kurvan för att se resistansen vid frekvensera.
Samt att mäta frekvenskurvan för att se att du verkligen hamnade rätt.

/Johan

Postad 30 December 2007 - 22:10

Tobyponken
  • Tobyponken
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Allt går, det mesta iaf.
Du gör ju givitvis som du vill, men du ville ha tips och det fick du :)

Ja visst går det att köra RCL kretsar för att få ner/bort du kraftiga topparna, men för att räkna ut dessa kretsar korrekt så behöver du minst mäta upp impedans kurvan för att se resistansen vid frekvensera.
Samt att mäta frekvenskurvan för att se att du verkligen hamnade rätt.

/Johan

Det är inte jag som bygger så det är inte mig du ska tipsa! :) Jag är själv bara en simpel tyckare och det är trådskaparens(TS) jobb att ta till vara våra tips. När vi tycker olika så blir det problem för TS och jag menade inte du hade fel. Jag försökte bara motivera mina förslag och idéer kring detta bygge. Det kanske är för svårt att dämpa bort topparna i övre registret på denna bas. Ett annat element vore kanske bättre men att hitta ett dugligt för 250:- verkar svårt.

Postad 30 December 2007 - 22:13

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
aha, trodde det var du som byggde... :) spelar iof ingen roll.
Nä, jag trodde inte att du menade det heller (att jag hade fel eller inte), sa bara hur jag skulle ha gjort :)

Blir även ganska högt flås i porten (med lådan ni beskrev), ca15m/s vid 1w.

Precis, elementet är inte så dyrt dvs RLC kretsarna blir nästan dyrare än elementet.

/Johan

Redigerat av rotel2, 30 December 2007 - 22:20.

Postad 31 December 2007 - 12:44

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Nog skulle man kunna lägga på lite för att få bättre element :)
Men det är sorgligt vad lite jag kan om det här med filter och delningar. Jag hittar ingen vettig sida att läsa om det på heller. Jag har läst anders cösters compendium (www.coster.se) och jag har även läst allt på sidan www.drkrupp.se/hifi. Jag vet att jag skrivet det innan men jag behöver mer fakta att läsa. Visst, jag kan trycka in alla värden i winISD bara, men det ger mig ingen vidare kunskap tycker jag att det känns som. Dessutom ger det inget vackert MVG i slutbetyg på mitt projektarbete heller. :/

Men om ni vill får ni gärna lägga fram andra föslag på element och gärna tipsa om sidor där man kan läsa mer om det här med filter och delningar!

Redigerat av j__, 31 December 2007 - 12:45.

Postad 31 December 2007 - 12:55

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
http://www.colomar.c...ssover12db.html
http://www.avsforum....ad.php?t=359982
altt är på engelska den senare länken är en samlings länk

Postad 31 December 2007 - 13:31

j__
  • j__
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tack för länkarna!
Jag har för övrigt nu också kollat runt lite på tangbandelement och sett att de har fått mycket goda omdömen!

Här är 2 element som min budhet kanske skulle kunna räcka till istället och då stämmer de mer med min projektplan eftersom att det då blir ett par mindre högtalare :)

W4-657SC
http://www.hzh-audio...e_name=W4-657SC

28-847S
http://www.hzh-audio...ame=28-847S#anc

Jag har fortfarande inte satt mig in i hur jag ska förstå vilka element som passar med varandra mer än mycket ytligt. Därför vore jag glad om jag fick höra ert uttlåtande, jag undrar också om det skulle fungera bra med en basreflexport i en liten låda till dessa

Postad 31 December 2007 - 13:35

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Tack för länkarna!
Jag har för övrigt nu också kollat runt lite på tangbandelement och sett att de har fått mycket goda omdömen!

Här är 2 element som min budhet kanske skulle kunna räcka till istället och då stämmer de mer med min projektplan eftersom att det då blir ett par mindre högtalare :)

W4-657SC
http://www.hzh-audio...e_name=W4-657SC

28-847S
http://www.hzh-audio...ame=28-847S#anc

Jag har fortfarande inte satt mig in i hur jag ska förstå vilka element som passar med varandra mer än mycket ytligt. Därför vore jag glad om jag fick höra ert uttlåtande, jag undrar också om det skulle fungera bra med en basreflexport i en liten låda till dessa

det första elementet det är en fullrange och där behövs det ingen diskant till
den kör hela frekvensbandet och till en så liten kan man bygga ett horn till .

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.