Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

När dör DVD?

142 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2007 - 18:36

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag fattar inte varför folk alltid ska hoppa på en trend så fort det kommer en, varför blir vi aldrig nöjda!?
Har vi inte viktigare saker att lägga våran energi på??
Jag tycker visst det är coolt med Blu-Ray och HDDVD men känns inte aktuellt för mej JUST NU, får se om nåt år el 2 och som nån annan sa det kommer alltid nya saker så varför hoppa på tåget varje gång det rullar ett nytt??
Nä ta det lugnt alla ni som fortfarande håller fast vid DVD formatet som jag!! :)
Ha det bäst alla och gott nytt år oavsett om du gillar det nya el det som har funkat i 10 år! :)

Det handlar ju inte om att det är coolt, utan att det är mycket bättre.
Minhembio.com heter forumet och rimligtvis vill man ha ut det allra mest ur sina filmupplevelser om man är medlem (får man väl hoppas i alla fall).
En rostig Opel från 1973 funkar ju också, men åker man inte hellre en sprillans Rolls-royce om man kan?
Nya spelare finns ju idag från ungefär 2.000:- vilket är en piss i havet mot vad andra delar i en anläggning kostar.

Visst, sitter man med en 32" tjock-tv eller liknande skulle jag inte heller orka bry mig, men när man har en
högupplöst plasma eller lcd på 50" eller projektor på kanske 100" så blir det en jäkla skillnad :)

Postad 28 December 2007 - 22:03

Lion_Paw
  • Lion_Paw
  • Forumräv

• 860 inlägg
  • 0

Jag fattar inte varför folk alltid ska hoppa på en trend så fort det kommer en, varför blir vi aldrig nöjda!?
Har vi inte viktigare saker att lägga våran energi på??
Jag tycker visst det är coolt med Blu-Ray och HDDVD men känns inte aktuellt för mej JUST NU, får se om nåt år el 2 och som nån annan sa det kommer alltid nya saker så varför hoppa på tåget varje gång det rullar ett nytt??
Nä ta det lugnt alla ni som fortfarande håller fast vid DVD formatet som jag!! :)
Ha det bäst alla och gott nytt år oavsett om du gillar det nya el det som har funkat i 10 år! :)

Det handlar ju inte om att det är coolt, utan att det är mycket bättre.
Minhembio.com heter forumet och rimligtvis vill man ha ut det allra mest ur sina filmupplevelser om man är medlem (får man väl hoppas i alla fall).
En rostig Opel från 1973 funkar ju också, men åker man inte hellre en sprillans Rolls-royce om man kan?
Nya spelare finns ju idag från ungefär 2.000:- vilket är en piss i havet mot vad andra delar i en anläggning kostar.

Visst, sitter man med en 32" tjock-tv eller liknande skulle jag inte heller orka bry mig, men när man har en
högupplöst plasma eller lcd på 50" eller projektor på kanske 100" så blir det en jäkla skillnad :)

Jag sitter med en 43" Pioneer plasma och den är inte full hd så jag har ingen nytta av varken Blu-Ray el HDDVD men det kanske blir så i framtiden...

Postad 28 December 2007 - 22:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jag sitter med en 43" Pioneer plasma och den är inte full hd så jag har ingen nytta av varken Blu-Ray el HDDVD men det kanske blir så i framtiden...

Sitter du med fin-plasma också. Låna hem och testa i alla fall det ser grymt bra ut även på icke hd-maskiner. Det är ju inte bara upplösningen som är högre, bilden är ju bättre. Och inte minst LJUDET!
Lurade en kompis idag att köpa en Panasonic PX70 och en Toshiba HD-E1. Han höll på att ramla av stolen när vi jämförde lite olika filmer på dvd och hd-dvd :) (Den är inte heller "full-hd").

Postad 28 December 2007 - 22:42

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Sedan så tror jag att man snart måste gå över till högupplösta format för det känns som en ren chanstagning att köpa dvd nu för tiden. Har flera exempel på otroligt usla utgåvor på ny film. Exempelvis Oceans Thirteen, Zodiac, första säsongen House och 15min på nya Harry Potter. Så enbart av den anledningen så kommer jag att gå över till HD.

Postad 29 December 2007 - 08:29

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Sedan så tror jag att man snart måste gå över till högupplösta format för det känns som en ren chanstagning att köpa dvd nu för tiden. Har flera exempel på otroligt usla utgåvor på ny film. Exempelvis Oceans Thirteen, Zodiac, första säsongen House och 15min på nya Harry Potter. Så enbart av den anledningen så kommer jag att gå över till HD.

Det finns usla pressningar på båda HD formaten också, så det argumentet håller inte.
Dock är det en enorm skillnad mnellan en uppskalad dvd film vs HD.
Och det finns över 100 miljoner dvd spelare, och fler köps idag än vad HD formaten säljer kombinerat.
Det tog 2 år för dvd filmerna att sälja fler ex än vad vhs gjorde.
Med tanke på vhs så verkar HD formaten hålla samma tempo nu i början som just vhs gjorde det vills äga mycket lågt.
Återstår att se hur många år det tar innan HD formaten når 100 miljoner st.
Men när de gör detta lär dvd spelararna ligga på 300 miljoner eller mer?
Nä, dvd dör inte under våran livstid.

Postad 29 December 2007 - 21:41

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Ja, men jag tvivlar på att de filmer jag rabblade upp ser lika dåliga ut på HD. Oceans Thirteen gör det inte i alla fall. Kan jag få den sämsta HD pressningen att exempelvis se ut som Tomb Raider så räcker det på min lilla 42tums skärm. För de utgåvor jag snackar om är riktigt usla. Inte med en massa komprimeringsartefakter, utan att de ser ut att ha oerhört låg upplösning. Typ 200 linjer istället för 576.

Tror det var Henke 007 som sade att den sämsta HD utgåvan slår den bästa dvd utgåvan. Det räcker för mig.

Postad 30 December 2007 - 01:28

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Skillnaderna i bild är ju väldigt marginella enligt min mening. Åt båda hållen alltså.
Men ljudet är det ju stor skillnad och det till DVD's fördel. I dagsläget beror det ju givetvis på att det finns inte så mycket vettig hårdvara för HD-uppspelning, som Blu-Ray spelare eller förstärkare.

Det börjar nog hända mer grejer när referens HD-spelare och förstärkare börjar dyka upp på marknaden från Arcam, Meridian, Rotel mm och gänget...
Dom här tillverkarna är också kända för att inte satsa på nåt förrän ett format har blivit tillräckligt utvecklat.

Men jag förstår ju att det blir skillnad mellan en standard dvd-spelare för 1500 spänn och billigaste blu-ray spelaren som skapar direkt ha begär.

Postad 30 December 2007 - 10:34

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Skillnaderna i bild är ju väldigt marginella enligt min mening. Åt båda hållen alltså.
Men ljudet är det ju stor skillnad och det till DVD's fördel.

Har du sett och lyssnat på HDDVD/Bluray? Det verkar nämligen inte så tycker jag.

Postad 30 December 2007 - 11:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Tror oxå att Dvd dör om vääldigt länge. Som sagt bara för ett par är intresserad av bästa bild och dylikt betyder det inte att det gamla formatet dör. När dvd kom till skillnad från Vhs var det ju väldigt mycket nytt. HD matrial är ju en förbättrad dvd och jag tror att waow känslan inte infinner sig lika mycket.

Själv kommer jag att avvakta, inte orkar jag bråka med olika format som ska existera. Många rekomenderar ljudet på de nya oxå, ännu ett skäl för mig att låta bli. Kastade ut hemmabion för jag tyckte att den presterade för dåligt och ny är inte i tankarna.

// Sat

Postad 30 December 2007 - 12:02

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
[quote name='ThePreToriaN' date='Dec 30 2007, 01:28 ' post='1702327']
Men ljudet är det ju stor skillnad och det till :lol: :blush:DVD's fördel. I dagsläget beror det ju givetvis på att det finns inte så mycket vettig hårdvara för HD-uppspelning, som Blu-Ray spelare eller förstärkare.

Dufår sluta att posta såna komiska grejer , jag trodde nästan du menade
allvar ett tag där :) ;)

Postad 30 December 2007 - 12:15

Unregistered05be3fbe
  • Unregistered05be3fbe
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Jag var med när folk undrade när laserdisk skulle döda vhs ..... det hände alldrig på grund utav att det var för dyrt. först när dvd kom vart det skillnad , billig och mycket bättre än vhs.
samma sak ser det ut att bli med hd dvd och br.
dom är inte så mycket bättre än dvd och det går fortfarande inte att kopiera dom för enskild bruk + var är filmerna, det ser ut att bli en liten skara som har dessa spelare.
jag tror att dom kommer att fightas några år och under tiden kommer ett nytt system att vinna "svenssons" själ.

jag personligen har en hd dvd spelare men jag är en filmnörd ox !

Postad 30 December 2007 - 13:11

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Sitter du med fin-plasma också. Låna hem och testa i alla fall det ser grymt bra ut även på icke hd-maskiner. Det är ju inte bara upplösningen som är högre, bilden är ju bättre. Och inte minst LJUDET!
Lurade en kompis idag att köpa en Panasonic PX70 och en Toshiba HD-E1. Han höll på att ramla av stolen när vi jämförde lite olika filmer på dvd och hd-dvd :blush: (Den är inte heller "full-hd").

vänta bara tills fotbols em då kommer han att slänga ut sin px70

Postad 30 December 2007 - 13:43

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Det fina med HD är väl att det inte egentligen behövs lika avancerad bildbehandling. Du har ju allt där redan. Inget som behövs skalas upp. Inga komprimerings artefakter som måste friseras.

Och Satsvear: Kastade du ut hembion för att filmerna inte höll tillräcklig kvalité och nu när det kommer grejer som åtminstone på pappret presterar bättre då ser du det som ett skäl till att inte köpa HD? Fattar inget faktiskt.

Postad 30 December 2007 - 16:21

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0

Det fina med HD är väl att det inte egentligen behövs lika avancerad bildbehandling. Du har ju allt där redan. Inget som behövs skalas upp. Inga komprimerings artefakter som måste friseras.

Och Satsvear: Kastade du ut hembion för att filmerna inte höll tillräcklig kvalité och nu när det kommer grejer som åtminstone på pappret presterar bättre då ser du det som ett skäl till att inte köpa HD? Fattar inget faktiskt.

Nja hemmaibion åkte av fler själ oxå, tycker det är för dyrt att få dem att prestera något. Ta ex 20.000 för en hemmabio och den kmmer att låta sådär. Lägg det på 2 högtalare (stereo) och det blir genast mycket roligare.

Ska jag fixa en hemmabio som låter, riktigt bra blir det väldigt dyrt och det är jag inte beredd på att göra idag. Så då kan jag lika bra använda tvn högtalare som låter kass från början men inte kostar något. Är det mer frågor om denna diskution kan vi ta det via pm, då jag anser att det igentligen inte hör hemma i denna tråd.

// Sat

Postad 30 December 2007 - 16:55

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
DVD kommer förmodligen inte att börja dö ut som format förrän producenterna helt slutar släppa ny film på DVD.

Såvitt jag kan bedöma är inställningen hos allmänheten att DVD-formatet räcker bra och att det inte finns någon större anledning att ge sig på kostsamma BluRay eller HD-DVD ännu.

Postad 30 December 2007 - 17:30

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Läst igenom min tråd nu och det är mycket intressant som är skrivet.

Jag fastnade dock för en grej.

Någon skrev (inte ordagrant) att det nya formatet inte går att kopiera för eget bruk och det är lite därför "svenne" inte tar det till sig. Nu gick ju inte dvd att kopiera i början heller hur som helst men vad tror ni andra, är det något som kan stämma?

Postad 30 December 2007 - 18:42

Zlim
  • Zlim
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Går inte att kopiera? Det går helt utmärkt att kopiera, däremot finns det kanske inga program som gör det i ett klick för en vanlig svenson.

Postad 30 December 2007 - 18:58

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Går inte att kopiera? Det går helt utmärkt att kopiera, däremot finns det kanske inga program som gör det i ett klick för en vanlig svenson.

Nu är vi ju inne på hal is, men när som du säger det kommer "click to copy" program som svenssons kan hantera, då kommer formaten snabbt att öka i popularitet.

Väldigt lätt redan nu om man har kan något mer än att surfa och office, dvs man har ett eget dataintresse.

Funderade en gång till på livslängden på formatet... och som någon sa, inte inom våran livslängd.
Det finns ju folk som fortfarande lyssnar på stenkakor..

Postad 30 December 2007 - 20:42

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Ok, det var intressant. Då kanske det blir hårdvaran i datorväg som stoppar sen, efter det kommer enklicksprogram. Men det är en annan tråd, i ett annat forum.

Postad 30 December 2007 - 21:02

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
I min kristallkula ser jag att...

DVD försvinner dagen DOD, "Death of the Discs", ungefär samtidigt som BD och HD-DVD, dvs när fysiskt innehav blivit onödigt jobbigt i jämförelse.

- DVD kommer vara billigare att pressa ända till dagen DOD
- Alla nya spelare tar även DVD
- Massor av begärligt material har en masterkvalitet som inte är bättre än vad DVD förmår.

Så nu när ni alla fått skåda in i framtiden så tycker jag att vi stänger den här tråden!
Sluttjatat alltså! :)

Postad 30 December 2007 - 21:33

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1852 inlägg
  • 0
Inte mig emot. Slutgnällt. :)

Postad 30 December 2007 - 21:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0

Jag var med när folk undrade när laserdisk skulle döda vhs ..... det hände alldrig på grund utav att det var för dyrt. jag personligen har en hd dvd spelare men jag är en filmnörd ox !

Well, håller inte riktigt med, LD lever idag, vhs är död, många är sugna på mina LD's men ingen intresserar sig för vhs.
Jag är lite sugen på att öka min LD samling, det är inga problem att finna, det finns massor därute.
Och givetvis har man oxå en HD DVD spelare :)
Och har skaffat mig en häftig samling av filmer.
Det tog mig 1 år, 1 månad och en vecka att skaffa mig 55 dvd titlar.
För HD DVD går det ruskigt fort, 4 månader 3 veckor 55 HD DVD's

Ok har inte registrerat min 55:e HD film men la upp foto på den igår i HD DVD film tråden :)

Postad 30 December 2007 - 21:53

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

Nån som känner något medium att konsultera?

När tror ni dvd'n kommer att dö? Första hostningarna hörs redan tycker jag...

Om fem år tror jag att DVD-formatet för en tynande verksamhet. Som det är nu är HD-filmerna alldeles för dyra, spelarna är väl inte så värst billiga heller.

Postad 02 January 2008 - 11:42

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0
Jaa?, ljudet i HD-formaten har inte ännu briljerat på något vis gentemot vad som finns idag.
Finns bra mycket intressantare hembio-förstärkare till DD och DTS än vad det gör till respektive HD-ljudformat. Alltså den här utvecklingen är ju fortfarande bara i startgroparna.

Visst jämför man förstärkare i 10k klassen kanske det är intressant att titta på en Pioneer som klarar True HD och bla, bla..

Postad 02 January 2008 - 14:18

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Jaa?, ljudet i HD-formaten har inte ännu briljerat på något vis gentemot vad som finns idag.
Finns bra mycket intressantare hembio-förstärkare till DD och DTS än vad det gör till respektive HD-ljudformat. Alltså den här utvecklingen är ju fortfarande bara i startgroparna.

Visst jämför man förstärkare i 10k klassen kanske det är intressant att titta på en Pioneer som klarar True HD och bla, bla..

Att ljudet ligger okomprimerat (eller mindre komprimerat) och går ut med upp till 10 ggr högre bitrate på en HD DVD eller BD är väl inget annat än överlägset? Sen att hårdvaran måste klara av det är ju givet. :)
Läs vilken recension som helst så inser du att ljudet oftast är mycket bättre på HD-utgåvorna än på motsvarande DVD-utgåvor.

Exempel. "I really can't say enough good things about the TrueHD 5.1 surround mix (48kHz/16-bit/18 Mbps) that Universal has produced for this HD DVD. Paired the film's onslaught of screams, gunshots, and revving engines, the result is nothing short of spectacular.".... " (Note 'Dawn of the Dead' also includes a Dolby Digital-Plus 5.1 mix, but it pales in comparison to the TrueHD track. Dialogue is tinny, the surrounds seem muffled, and channel movement is stocky. It's clearly a weaker track that sounds much like the standard track on the Unrated DVD.)"

Postad 02 January 2008 - 14:49

ThePreToriaN
  • ThePreToriaN
  • Forumräv

• 510 inlägg
  • 0

Att ljudet ligger okomprimerat (eller mindre komprimerat) och går ut med upp till 10 ggr högre bitrate på en HD DVD eller BD är väl inget annat än överlägset? Sen att hårdvaran måste klara av det är ju givet. :)
Läs vilken recension som helst så inser du att ljudet oftast är mycket bättre på HD-utgåvorna än på motsvarande DVD-utgåvor.

Exempel. "I really can't say enough good things about the TrueHD 5.1 surround mix (48kHz/16-bit/18 Mbps) that Universal has produced for this HD DVD. Paired the film's onslaught of screams, gunshots, and revving engines, the result is nothing short of spectacular.".... " (Note 'Dawn of the Dead' also includes a Dolby Digital-Plus 5.1 mix, but it pales in comparison to the TrueHD track. Dialogue is tinny, the surrounds seem muffled, and channel movement is stocky. It's clearly a weaker track that sounds much like the standard track on the Unrated DVD.)"

Att det finns mer information på HD-formatet är jag inte det minsta tveksam till, men det finns ju ingen "kompetent" hårdvara för att spela upp den!. Finns varken topp Blu-ray spelare eller referens förstärkare.

En Pioneer VSX-LX70 är ju inte mycket att hänga i granen enligt min mening. Sedan finns ju Yamaha RX-Z11 men som ändå är en nergradering helhetsmässigt för min del.
Men när det väl börjar dyka upp kompetenta hembioförsteg/receivers kommer jag självklart väga upp att uppgradera sålänge allt annat låter bättre på förstärkaren också.

Postad 02 January 2008 - 14:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ovan berör ni ett av grundproblemen vid formatkrig, nämligen att det är mycket svårt att övertyga normalkonsumenten att uppgradera sin hårdvara. Detta gäller särskilt i början när hårdvaran är dyr och inte särskilt bra.

Alla med huvudet på skaft vet ju att om man väntar några år kan man köpa dubbelt så bra hårdvara till halva priset. Däri ligger också paradoxen för om normalkosumenten avvaktar så får de nya formaten inte tillräckligt genomslag för att volymen ska sänka priset och utvecklingen ska öka prestandan.

Således tror jag inte att vare sig HD-DVD eller BluRay kommer att få sina genomslag förrän man stryper tillgången på DVD-filmer.

Vid det laget så är det ju mycket möjligt att format som är bundna till fysiska medier är helt ute ur bilden.

Postad 06 February 2008 - 23:20

Gäst_svenssonx_*
  • Gäst_svenssonx_*
  • 0
När dör DVD ?

DVD kommer självklart leva länge än.Som nån skrev-många har ju investerat massa pengar i DVD redan,man kanske har dvd i bilen, i datorer,i flera rum .

DVD filmer kommer ju inte heller sluta ges ut på bra länge,bara för att HD formatet finns.

Priserna måste definitivt gå ner på HD spelare och film, för att många ens ska bry sig.Men om nån missat det- så har priserna på HD spelare faktiskt gått ner rätt mycket,idag kan man tex få en HD spelare för runt 2-3000 kronor (Toshiba hd ep35 tex.)Även BR spelare har gått ner i pris.

Från VHS till DVD så var det helt klart en större övergång,DVD var en smidigare produkt på flera sätt.

Sen som personen ovan skrev,så är ju film via icke fysiska medier på G.Jag tror det kommer att vara 3 "filmformat" på marknaden samtidigt ett bra tag till.

DVD,HD,DOWNLOAD.

Redigerat av svenssonx, 06 February 2008 - 23:44.

Postad 07 February 2008 - 17:34

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Dvd kommer att leva kvar i detta format krig betydligt längre än VHS.
För jag trycker att skilnande i pengar är så stor. :(
Det handlar ju enbart om pengar och när alla köpt sig en HD / Blu-ray spelar vilket kommer dröja länge.

Ska nog ner o kolla i lådorna på ICA hehe

Postad 26 February 2008 - 03:40

Unregisteredf6eb7640
  • Unregisteredf6eb7640
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0
VHS = Vad Heter Systemet = DVD ;) ;) :)

Postad 26 February 2008 - 03:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Om 10 år, 2018 har de flesta tröttnat på att se lågupplöst DVD-film på sin quad-HD display. Det är min gissning :)

Postad 26 February 2008 - 17:24

folke_folkesson
  • folke_folkesson
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

VHS = Vad Heter Systemet = DVD

VHS = Vad Hette Skiten ;) (lite dålig humor)
DVD = Det Var Då :)

Redigerat av folke_folkesson, 26 February 2008 - 17:43.

Postad 13 August 2008 - 22:25

sir_a
  • sir_a
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
äh... kan ju inte låta bli att väcka den här tråden igen :unsure:

trots att allt redan är sagt ;)

Dvd:n kommer att leva bra länge... även om svensson köper en blu-rayspelare (som förövrigt nu har vunnit formatkriget vad jag har förstått;)) så funkar ju fortfarande dvd-skivorna i den spelaren.

Men jag tror stenhårt att båda kommer att försvinna innan dvd:n dör ut. Som Laserdisc gjorde... sen finns det säkerligen entusiaster som får det att leva i någon form, men inte på det stora hela.

Större delen av min samling är ju filmer som inte är inspelade i hd-kvalitet. och jag tittar ju som sagt på filmen i första hand. Så länge det inte är direkt kass kvalitet så är ju kvaliten ett andrahandsalternativ.

VHS var ett stort, klumpigt, dåligt media... min gamla samling tar numera upp ett helt rum medans min nya samling står på en hylla (ca 500 filmer) man slapp att spola fram och tillbaka... och tänk att slippa den där djäkla "trackingen" ^_^ "men tracka dåååå..." ;)

när dvd:n kom så var det ju efterlängtat. Det är det ju inte nu.

de direkt märkbara skillnaderna är alldeles för små mellan dvd och de nya formaten. visst kvaliten är säkert mycket bättre... speciellt på nyinspelade filmer (vilket jag inte ger mycket för) men för gemene man så ser man spelaren, man ser boxen och man ser prislappen...

nä min "röst" säger att dvd:n lever MINST lika länge som de andra formaten... och troligtvis ett bra tag in på nästa våg... om den nu ska vara nått att ha ;)

Postad 14 August 2008 - 00:35

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
enbart spekulationer i tråden

filmbolagen valde väl blu-ray framför hd-dvd för ett tagsedan.. så hd-dvd kommer nog förmodligen dö ut ganska snart

blu-ray blir det nya formatet, när och hur är ju upp till de stora filmbolagen eftersom det är dem som styr konsumenten.. den dagen de slutar tillverka dvd filmer kommer blu-ray ta över och då tvingas konsumenten att köpa blu-ray vare sig de vill eller ej

kommer fungera ungefär som det analoga tv nätet när det gick över till digitalt.. fast i längre utstäckning

"vanliga svensson" är ju oftast beroende av hurbutikerna, då många av de hyr sina filmer.. vad händer den dagen hyrbutikerna inte har dvd längre.. och bara blu-ray..

vem vet.. den som lever får se.. jag är dock en av dem som kommer köra både DVD och BD i framtiden då klassikers aldrig dör ut och BD är för dyrt, samt släpps aldeles för sent i nuläget.. man orkar inte vänta på en storfilm hur länge som helst bara för att se den på BD.. DVD släpps tidigare och bio har man hemma.. så dit går man inte så ofta

vem vet.. vad blir nästa format.. tänk om inte ens blu-ray tar sig in på marknaden förens de försvinner igen pga nått nytt "bättre" format.. tekningen går för fort fram för att vara helt säker

jaja.. hehe..

Postad 14 August 2008 - 11:33

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
DVD kommer aldrig dö eftersom VHS fortfarande finns kvar!

Postad 14 August 2008 - 14:40

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1022 inlägg
  • 0

DVD kommer aldrig dö eftersom VHS fortfarande finns kvar!

Öhh, vill du utveckla det?

Postad 14 August 2008 - 14:52

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

• 4239 inlägg
  • 0
där säljs fortfarande bandspelare. där säljs fortfarande band, fast det är väl jääääkligt få nu.
dvd kommer hålla ett bra tag till, såvida inte nåt drastiskt händer.

för övrigt tycker jag det kommer bli trist när allting blir digitalt. isch ;P

Postad 14 August 2008 - 15:53

sir_a
  • sir_a
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

"vanliga svensson" är ju oftast beroende av hurbutikerna, då många av de hyr sina filmer.. vad händer den dagen hyrbutikerna inte har dvd längre.. och bara blu-ray..

jo, fast jag blev skitpaff när jag råkade trilla in i våran hyrbutik här för någon dag sen (första gången på närmare 10 år)... den var fortfarande FULL med videofilmer. Så det argumentet verkar ju inte hålla riktigt.

Nä tror inte att Blu-Ray kommer att konkurrera ut dvd... men något nytt fräckt superduper i framtiden kanske... ;) den som lever får se :P

Postad 14 August 2008 - 15:56

sir_a
  • sir_a
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
sen får vi ju inte förglömma att alla datorer idag har en dvd-brännare och bd-brännare är ju inte direkt vanligt (finns det?)... tycker mig ha något vagt minne någonstans (kan ha fel) att det var först när dvd-brännaren (kan ha varit redan cd-brännaren, förvirrad nu ;)) kom, som vhs:en verkligen började försvinna från hyllorna.

Postad 14 August 2008 - 18:44

ALDA
  • ALDA
  • Forumräv

• 705 inlägg
  • 0

filmbolagen valde väl blu-ray framför hd-dvd för ett tagsedan.. så hd-dvd kommer nog förmodligen dö ut ganska snart

blu-ray blir det nya formatet, när och hur är ju upp till de stora filmbolagen eftersom det är dem som styr konsumenten.. den dagen de slutar tillverka dvd filmer kommer blu-ray ta över och då tvingas konsumenten att köpa blu-ray vare sig de vill eller ej

kommer fungera ungefär som det analoga tv nätet när det gick över till digitalt.. fast i längre utstäckning

vem vet.. den som lever får se.. jag är dock en av dem som kommer köra både DVD och BD i framtiden då klassikers aldrig dör ut och BD är för dyrt, samt släpps aldeles för sent i nuläget.. man orkar inte vänta på en storfilm hur länge som helst bara för att se den på BD.. DVD släpps tidigare och bio har man hemma.. så dit går man inte så ofta

vem vet.. vad blir nästa format.. tänk om inte ens blu-ray tar sig in på marknaden förens de försvinner igen pga nått nytt "bättre" format.. tekningen går för fort fram för att vara helt säker

jaja.. hehe..

Du har lite koll verkar det som.
Så länge det köps mer DVD-filmer än BD är det just det som filmbolagen kommer släppa alla sina filmer på. Det är inte så att filmbolagen bestämmer helt plötsligt "nu skiter vi att ge ut våra filmer på DVD och släpper allt bara på BD". Så länge DVD säljer mest kommer DVD dominera - nuff said.
Att BlueRay vann över HD DVD berodde just på att det såldes mer av just BD och Toshiba insåg att man aldrig skulle klara att komma ikapp.
Liknelsen med övergången till det digitala TV-nätet haltar då det inte handlade om marknadskrafter i samma utsträckning.

Postad 14 August 2008 - 21:13

Dizzad
  • Dizzad
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hoppas aldrig att DVD dör ;(
Postad bild

Postad 14 August 2008 - 21:15

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Du har lite koll verkar det som.
Så länge det köps mer DVD-filmer än BD är det just det som filmbolagen kommer släppa alla sina filmer på. Det är inte så att filmbolagen bestämmer helt plötsligt "nu skiter vi att ge ut våra filmer på DVD och släpper allt bara på BD". Så länge DVD säljer mest kommer DVD dominera - nuff said.
Att BlueRay vann över HD DVD berodde just på att det såldes mer av just BD och Toshiba insåg att man aldrig skulle klara att komma ikapp.
Liknelsen med övergången till det digitala TV-nätet haltar då det inte handlade om marknadskrafter i samma utsträckning.

heter blu-ray.. inte blueray :( (lite koll på läget var det ja) ..hehe

skämt o sidor.. det analoga tv nätet var en dålig jämnförelse.. men kom inte på något annat för tillfället

HD-DVD försvinner iaf.. om nu blu-ray hinner ta sig in på marknaden innan något annat "dunder" subjekt tar sig in på marknaden får vi se.. det är bara tiden som får utvis.. som sagt "spekulationer"

Postad 14 August 2008 - 21:15

Dizzad
  • Dizzad
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

jaja.. hehe..

Jobbar du på Metro-tidningen eller ?

Postad 14 August 2008 - 22:23

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0

Jobbar du på Metro-tidningen eller ?

va.. nej.. hur drog du den slutsatsen

jag är en lastbilschaufför :(

Postad 14 August 2008 - 23:37

Dizzad
  • Dizzad
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

va.. nej.. hur drog du den slutsatsen

jag är en lastbilschaufför :(

Dra den slutsatsen va inge svårt med ditt påstående !

Metro som försöker vara en så "tidig tidning som möjligt" får ju som sagt var aldrig sina "påstående" bekräftade innan tryck.

Tyvärr så drog ja samma slutsats mellan dig och "tbane-tidningen" som aldrig kan hålla det dom har sagt ( tidpunkt som nyhet )
/D

DVD Kommer finnas KVAR
Så länge som du kan framkalla filmrullar i en fotobutik så kan du hyra dvd ( Om inte piratträsket tar över )
Så länge du kan köpa en Inspelningsbar DVD så kommer det finnas DVD kvar ! ( Hittils har ja inte sätt någon inspelningsbar bluray som spelar in i dess format !

Kom gärna med påstående...
Tycke verkligen om att diskutera sådana saker som ja 100 % rätt
Har jag 99% rätt står ja över :P

Redigerat av Dizzad, 14 August 2008 - 23:44.

Postad 15 August 2008 - 00:21

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
några 100% har du iaf inte i denna diskussionen.. du har lika noll koll på vad framtiden har att erbjuda som alla andra på denna glob.

är du en sån inbiten dvd frälst typ som inte ser skogen för alla träd?.. det var lika dant när tvn kom.. då fanns det ju absolut inte mer att komma med innom tekniken.. såååååå fel de hade.. och du har lika fel som dem.

tillbax till topic nu.. kom med fakta om du ska tillägga nått.. DVD kommer vara kvar så länge de stora bolagen vill det.. och det finns inte ett skit du/ni kan göra åt saken den dagen de bestämmer sig för att byta format.

Redigerat av Xicaxo, 15 August 2008 - 00:23.

Postad 15 August 2008 - 02:25

sir_a
  • sir_a
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

DVD kommer vara kvar så länge de stora bolagen vill det.. och det finns inte ett skit du/ni kan göra åt saken den dagen de bestämmer sig för att byta format.

Nej, självklart inte... klart vi inte kan springa och köpa dvd:er om det inte finns dvd:er att köpa...

men... det är ju inte så de fungerar... (tack och lov :( )

Postad 15 August 2008 - 03:57

Unregistered730fbd91
  • Unregistered730fbd91
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Jag har både blu-ray och VHS.

När dör VHS?

Postad 15 August 2008 - 05:41

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

• 440 inlägg
  • 0
En blu-ray med inbyggd vhs vore nått :(

Postad 15 August 2008 - 06:55

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Dvd kommer då aldrig att dö i mitt hem.
Större delen av min filmsamling misstänker jag att dom aldrig kommer att släppas på blu-ray
Re-Animator, Nekromantik, Cannibal Holocaust osv, så är det är bara att fortsätta handla dvds...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.