Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela .mkv HDDVD/BueRay på PS3

80 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 February 2008 - 14:28

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Kul att de löste sej för dej Gårdemyr.

Visade sej att senaste uppdateringen av mkv2vob fixar 1080p nu mera inkl. 5.1 ljud.
Har också fått allt å fungera.

EDIT: anledningen till att jag skippar video 9 är att den verkar komprimera filerna.

Vad har du för processor? kan va den som begränsar.
Eftersom min processor är för slö drar jag över mina 1080p filmer till ps3an å låter den spela upp från disken för att slippa lagg.
Har inte märkt någon 3:2 pulldown i filmerna då min tv kör mpeg2 filerna i 60Hz. Konverteringen kanske löser det.
Kör själv med K-lite och mkv2vob. tv-versity för att kopiera.

Någon som har något program att rekommendera för att packa undertexter i mkv?
EDIT: ska testa mkvmerge GUI. resultat?
/W

Redigerat av Wilgot, 10 February 2008 - 14:33.

Postad 10 February 2008 - 19:25

andyman
  • andyman
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

Har fått det att fungera helt utmärkt nu ;)
Enda negativa är att vi har för dåligt nätverk inom huset så att det hackar
en del.

Detta har jag använt:
-TVersity (senaste)
-Haali Media Splitter(senaste)
-FFDshow (senaste)
-AC3filter (vet ej ifall det är nödvändigt)

Sen är det bara att köra igång ;).
Kom ihåg att starta TVersity i "mediaserver.exe -debug" mode.

Fråga ifall det är något

gårdemyr

Hur startar man Tverity i "mediaserver.exe -debug" mode?

Postad 10 February 2008 - 19:37

Unregisteredb2bcb2c1
  • Unregisteredb2bcb2c1
  • Beroende

• 1393 inlägg
  • 0
Jag kan ingenting om ps3 och jag får inte .mkv att funger på datorn äns, men jag skulle chansa på att jag vet hur man startar det med -debug.

Om du gör en genväg till Tverity på skrivbordet till exempel, högerklickar på den och väljer egenskaper så ska du skriva in -debug efter allt som står i fältet "mål"

Altså så at det står Tex. "C\Program\...\mediaserver.exe -debug" iställer för "C\Program\...\mediaserver.exe"

Postad 10 February 2008 - 21:44

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Provade mkv2vob för första gången igår. Blev helbra. Streamade sen till PS3an med Tversity. Klockrent.

Har för mig att jag läst att PS3an kan läsa .vob på egen hand men hade inga tomma DVD skivor att bränna till, får köpa.

Kommer ej ihåg om orginalfilen hade 5.1 ljud heller. Får testa lite mer ikväll, det tar ju lite tid att sitta å pula å man måste ju jobba oxå. ;)

Om du vill streama vob istället för att bränna dem på skiva så är det bara att ändra filändelsen till mpg. Det är ju ingen klockren lösning, men en workaround som gör att PS3:an accepterar filen.

Redigerat av stevenD, 10 February 2008 - 21:44.

Postad 10 February 2008 - 22:15

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Har fått det att fungera helt utmärkt nu ;)
Enda negativa är att vi har för dåligt nätverk inom huset så att det hackar
en del.

Detta har jag använt:
-TVersity (senaste)
-Haali Media Splitter(senaste)
-FFDshow (senaste)
-AC3filter (vet ej ifall det är nödvändigt)

Sen är det bara att köra igång ;).
Kom ihåg att starta TVersity i "mediaserver.exe -debug" mode.

Fråga ifall det är något

gårdemyr

Hur startar man Tverity i "mediaserver.exe -debug" mode?

Startmenyn-->kör-->mediaserver.exe -debug-->OK
sen bara öppna genvägen med TVersity.

Så gör jag, fast Tarzan_91 har ju ett annat sätt, fast jag vet inte ifall de funkar har aldrig testat
de han sa.

gårdemyr

Postad 11 February 2008 - 07:30

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Provade mkv2vob för första gången igår. Blev helbra. Streamade sen till PS3an med Tversity. Klockrent.

Har för mig att jag läst att PS3an kan läsa .vob på egen hand men hade inga tomma DVD skivor att bränna till, får köpa.

Kommer ej ihåg om orginalfilen hade 5.1 ljud heller. Får testa lite mer ikväll, det tar ju lite tid att sitta å pula å man måste ju jobba oxå. :)

Om du vill streama vob istället för att bränna dem på skiva så är det bara att ändra filändelsen till mpg. Det är ju ingen klockren lösning, men en workaround som gör att PS3:an accepterar filen.

Ok, men .vob funkar ju oxå att stream. Förstår inte vad du menar.

Postad 11 February 2008 - 10:57

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Kommer ej ihåg om orginalfilen hade 5.1 ljud heller. Får testa lite mer ikväll, det tar ju lite tid att sitta å pula å man måste ju jobba oxå. :)

Ok, men .vob funkar ju oxå att stream. Förstår inte vad du menar.

De enda filerna som syns i listan av de jag testat, när man bläddrar är avi och mpg. Vob döljs t.ex. Men om man bränner en vob på skiva och petar in den i PS3:an så kan PS3:an läsa. För att komma runt det går det alltså att ändra filändelsen. PS3:an kollar igenom filen ändå och behandlar den som en vob.

Sen kanske det inte behövs om man kör TVersity eller nån annan mjukvara som rör runt lite. Men om man vill slippa extra-program å så så räcker det med att ändra filändelsen.

Postad 11 February 2008 - 21:37

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Visade sej att senaste uppdateringen av mkv2vob fixar 1080p nu mera inkl. 5.1 ljud.

EDIT: anledningen till att jag skippar video 9 är att den verkar komprimera filerna.

Eftersom min processor är för slö drar jag över mina 1080p filmer till ps3an å låter den spela upp från disken för att slippa lagg.
Har inte märkt någon 3:2 pulldown i filmerna då min tv kör mpeg2 filerna i 60Hz. Konverteringen kanske löser det.

/W

Varför vill du packa in sub filerna i mkv?

Postad 12 February 2008 - 09:15

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

/W

Antagligen vill han väl ha subs till filmen!?

Postad 12 February 2008 - 22:18

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

/W

Antagligen vill han väl ha subs till filmen!?

Ja det var det jag antog. Men för det behöver man inte packa in sub-filen i mkv containern. Det är juh ett helt onödigt steg. Fungerar alldeless ypperligt att ha den liggande brevid med samma namn.

Postad 12 February 2008 - 22:20

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0

Ja det var det jag antog. Men för det behöver man inte packa in sub-filen i mkv containern. Det är juh ett helt onödigt steg. Fungerar alldeless ypperligt att ha den liggande brevid med samma namn.

Men det funkar väl inte i ps3:an ?

Redigerat av Unregistereda8d246d3, 12 February 2008 - 22:21.

Postad 12 February 2008 - 22:28

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Funkar klockrent att stream det till PS3 via TVersity - med text via srt-fil brevid.

Postad 12 February 2008 - 22:32

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2709 inlägg
  • 0
Ok. men det funkar inte om jag tex lägger in filmen och texten på tex ett usb minne och sen kör via det, då funkar väl inte texten va?

Postad 12 February 2008 - 22:40

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Funkar klockrent att stream det till PS3 via TVersity - med text via srt-fil brevid.

Då är det ju perfekt, har hört en del om att det inte gick med ha en sub fil (srt) endast liggande bredvid
med samma namn. Men ifall det funkar är det ju perfekt :rolleyes: Ska bara skaffa lite bättre nätverk så det inte hackar.

dabman använder du ffdshow? Eller vad har du för program/inställningar?

gårdemyr

Postad 12 February 2008 - 22:52

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Då är det ju perfekt, har hört en del om att det inte gick med ha en sub fil (srt) endast liggande bredvid
med samma namn. Men ifall det funkar är det ju perfekt :rolleyes: Ska bara skaffa lite bättre nätverk så det inte hackar.

gårdemyr

FFDshow, gabest matroska filter, gabest mp4splitter. Halimediasplitter får INTE vara installerad - den följer med alla codec packs, tyvärr.

Ok. men det funkar inte om jag tex lägger in filmen och texten på tex ett usb minne och sen kör via det, då funkar väl inte texten va?

Nej, ps3:an har inte stöd att läsa mkv. Så du måste streama alt. remuxa till annat format.

Postad 12 February 2008 - 23:03

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Här är en guide hur man får igång det. Följ den från punkt till pricka, mycket viktigt.

Förutsätter också att Ni har gjort en korrekt installation av TVersity, då även denna är lite komplex med bla. olika användar konton. Man får hålla tungan rätt i mun, gör man det så kommer det fungera galant!

-Guide- Playback with Embedded and External Subs: http://forums.tversi...opic.php?t=8063

Lycka till!

Postad 13 February 2008 - 12:46

Wilgot
  • Wilgot
  • Lärjunge

• 475 inlägg
  • 0
Om ni läst mina tidigare inlägg så har jag ingen användning av att streama via Tversity då jag redan har min pc inkopplad till tvn.
Däremot kopierar jag High definition till ps3.
Å nej PS3 har inget stöd för att läsa .srt eller .sub (rätta mej om jag har fel)
Frågan var om ens PS3 kan läsa Vob filer som innehåller subs (packat via mkv)
I så fall skulle de va skoj å få tips på program.

/W

Redigerat av Wilgot, 13 February 2008 - 12:50.

Postad 13 February 2008 - 19:56

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Om ni läst mina tidigare inlägg så har jag ingen användning av att streama via Tversity då jag redan har min pc inkopplad till tvn.
Däremot kopierar jag High definition till ps3.
Å nej PS3 har inget stöd för att läsa .srt eller .sub (rätta mej om jag har fel)
Frågan var om ens PS3 kan läsa Vob filer som innehåller subs (packat via mkv)
I så fall skulle de va skoj å få tips på program.

/W

Snacka om att gå över ån efter vatten.
Men förövrigt har jag ingen annan lösningen till ditt problem.

Postad 13 February 2008 - 23:24

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

med samma namn. Men ifall det funkar är det ju perfekt :) Ska bara skaffa lite bättre nätverk så det inte hackar.

gårdemyr

FFDshow, gabest matroska filter, gabest mp4splitter. Halimediasplitter får INTE vara installerad - den följer med alla codec packs, tyvärr.

Nej, ps3:an har inte stöd att läsa mkv. Så du måste streama alt. remuxa till annat format.

Var får du tag på dina sub filer? Är de i filformat .srt eller vad?
har läst/hört att .srt inte funkar, stämmer detta!?

gårdemyr

editerat: stavfel

Redigerat av gårdemyr, 13 February 2008 - 23:24.

Postad 14 February 2008 - 13:22

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

gårdemyr

De är i .srt. Jag säger att det fungerar. Läs posterna som jag la in om hur man ställer in det. Där står det beskrivet väldigt klart och tydligt.

Postad 14 February 2008 - 16:35

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

gårdemyr

De är i .srt. Jag säger att det fungerar. Läs posterna som jag la in om hur man ställer in det. Där står det beskrivet väldigt klart och tydligt.

Okej, var bara osäker eftersom jag hört annat, men jag tackar för dina poster, då .srt filerna är de undertexter jag brukar använda annars. Tack igen

gårdemyr

Postad 15 March 2008 - 12:31

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
För er som inte får igång tversity (för mig är det helt j-vla omöjligt) så klarar senaste
verisionen av mkv2vob att lägga till externa srt filer och splitta dom i önskad storlek.

1. Ladda ner programmet.
2. Tryck på choose under "source file" i "Add file"-fliken, och bläddra fram till .mkv-filen.
3. Välj slutmål under den andra choose-knappen.
4. Tryck på "configuration", och tryck i "load subtitles from .SRT"
(.srt ska ligga i samma mapp som .mkv filen med exakt samma namn.)
5. Gå tillbaka till Add file och tryck på "Add file".

Sen är det bara att lägga över filerna på en usb-sticka,ipod lr extern hårddisk och spela upp

http://forum.doom9.o...ad.php?t=131782

Redigerat av Spata, 15 March 2008 - 12:33.

Postad 15 March 2008 - 17:00

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Spata, jag förstår programmet åsså har dock inte testat det riktigt än skall göra d strax. Men undrar över en sak asså mkv filen är ju 8gb stor och jag måste splitta den men i nya mk2vob så kan man ju bara välja splitta vid 4,7gb å upp till bluray man måste väl splitta dem under den storleken annars klarar ju inte ps3 av att läsa dem.

Allmänt så kör jag med tversity funkar klockrent gör om filmerna till vob bara och streamar funkar klockrent här allafall =)

Inte testat 1080p filmer än skall göra d bara man får ordning på text och splitta filmerna lätt så =)

Redigerat av Unregistereda22d99cd, 15 March 2008 - 17:03.

Postad 15 March 2008 - 17:14

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Spata, jag förstår programmet åsså har dock inte testat det riktigt än skall göra d strax. Men undrar över en sak asså mkv filen är ju 8gb stor och jag måste splitta den men i nya mk2vob så kan man ju bara välja splitta vid 4,7gb å upp till bluray man måste väl splitta dem under den storleken annars klarar ju inte ps3 av att läsa dem.

Allmänt så kör jag med tversity funkar klockrent gör om filmerna till vob bara och streamar funkar klockrent här allafall =)

Inte testat 1080p filmer än skall göra d bara man får ordning på text och splitta filmerna lätt så =)

Under filespliting där du har varit inne å kikat finns alternativet fat32 (4gb)
Då ska det nog gå bättre!
Hehe.. Ja, tversity är en historia för sig.. Har följt varenda guide till punkt och pricka men jag får inte mkv filer att funka..Har slitigt mitt hår i veckor men nu ger jag nog upp!

Postad 15 March 2008 - 17:23

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Ah perfekt precis så som jag muxar nu =)

Ah det e sant verkar vara så att folk har feta problem med d hade ajg med i början men hmm, ladda ner mkvtoolnix-unicode-2.1.0-setup med massa codecs och skräp å sedan kör jag tversity det är ju så simpelt bara välja mappen eller partionen du skall dela ut men glöm inte HÖGERKLICKA och ta REFRESH i tversity på det du skall dela ut för annars funkar det inte den förstår inte vad den skall dela ut om du inte refreshar det var typ d som inte funkade för mig som jag kom på sen har d funkar kanon!

Men du har redan refreshat antar jag?=)

Nya mk2vob klarar 1080p med nu eller?!=)

Fetinggrymt allan såfall ju hehe

Redigerat av Unregistereda22d99cd, 15 March 2008 - 17:24.

Postad 15 March 2008 - 18:01

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Funkar kanon med muxningen och splittningen MEN får ingen subtitle på filmerna. Testar i am legend med samma namn på undertexten för samma release och allt men går inte hmm någon som vet vad man kan ha glömt?

Streamar med tversity

Postad 15 March 2008 - 22:18

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
DABMAN du säger att det funkar klockrent att streama med text via tversity till ps3 men hur får du det att funka???

Jag har testat att remuxa ihop dem med mk2vob men får det inte att funka alls hur jag än gör testat flera timmar nu och att streama med texten bredvid i samma mapp funkar ju inte heller för mig allafall.

Postad 16 March 2008 - 18:55

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Har allafall fått det att funka nu dock bara ett problem.....

Någon som vet vad problemet är när man har transcodat muxat en film med mkv2vob och lagt in sub på den och den splittar filer i 2 delar varför inte del 2 av den splittade filen fungerar??

Kanske bara en engångföreteelse bara gjort en film hittils men det är skumt den står som skadad fil på ps3 fastän den funakr på datorn med sub.

Någon som vet vad felet är?

Redigerat av Unregistereda22d99cd, 16 March 2008 - 18:56.

Postad 17 March 2008 - 13:36

stomper
  • stomper
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Funkar kanon med muxningen och splittningen MEN får ingen subtitle på filmerna. Testar i am legend med samma namn på undertexten för samma release och allt men går inte hmm någon som vet vad man kan ha glömt?

Streamar med tversity

Varför splittar du filen om du ändå streamar den från pc? Iofs inget svar på subs som inte funkar, men du kan i alla fall se hela filmen...

Postad 17 March 2008 - 15:42

Unregistereda22d99cd
  • Unregistereda22d99cd
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0
Stomer har du jävligt rätt i! =)

Haha inte tänkt annorulnda för min externa hd har fat32 system. Men jag får lägga den muxade filen på annan partition då skall d fungera. Jag har fått subtitle att fungera med nu! Perfekt men problemet blev att den splittade filen del 2 inte fungerade men haha om jag inte splittar den borde ju hela filmen funka =)

Whalla mitt problem kanske löst ändå tack allafall d löste mer än du trodde fan konstigt jag inte tänkte så innan =)

Postad 21 March 2008 - 01:58

KingCat
  • KingCat
  • Lärjunge

• 257 inlägg
  • 0
Funderar på att sälja bort bluray sammlingen nu för att formatera en hårddisk med endast högupplöst film 1080p eller * i *.
Jag har PS3 en extern hårddisk och full hd tv.

Måste bara fråga vart man ska börja ;)?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.